Kuinka usein on hyvä shoppailla?

assdkija

Moi,

Mulla on hieman erimielisyyksiä äitini kanssa shoppailusta. Hänen mielestään käyn liian usein ja ostan liikaa vaikken omasta mielestäni niin tee. Alennusmyynneissä käynkin tottakai enemmän.

Eli kysymykseni kuuluukin, kuinka usein on hyvä shoppailla kuukaudessa? 2? 3? 4?
En osta merkkivaatteita, jotenka kuinka paljon on mielestänne ok mennä rahaa kuukaudessa shoppailuun? Itselläni ei ole tuloja, jotenka vanhempani maksaa shoppailuni, jotenka kuinka paljon on ihan ok shoppailla?

13

1667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olet varmaan...

      Olet varmaan aika nuori vielä?

      Näin vanhemman ihmisen näkökulmasta kysymyksesi on järjetön. Ei ole olemassa mitään selkeää määrää kuinka usein voi "shoppailla".

      Ostoksille mennään silloin kun tarvitaan jotain. Esim. uusia vaatteita.

      Ja sanon todellakin TARVITAAN eikä HALUTA.

      Esim. sinun tapauksessasi olen 100-prosenttisen varma että sinun ei TARVITSE shoppailla ainakaan kahteen vuoteen, jos todellakin katsot komeroitasi ja lasket paljonko siellä on hyvää, käyttökelpoista vaatetta. Aivan varmasti tulet toimeen kuukausia, luultavasti vuosia, ostamatta ainoatakaan uutta vaatekappaletta.

      Vanhempasi ovat järkeviä ihmisiä, mutta liian höveleitä. Jos olisin he leikkaisin sinun shoppailurahaasi todella reippaasti. Sitten kun itse menet töihin ja alat ansaita, niin osta uusi paita vaikka joka päivä.

      • ensimmäinen..

        Mutta ei ole kiva pukeutua samoihin vaatteisiin joka ikinen viikko? Olen kuitenkin jokseenkin kasvanut jotenka olisi ihan kiva jos olisi hyvän kokoisia vaatteita ja muutenkin olisi valinnan varaa.


      • kesk-vi A R
        ensimmäinen.. kirjoitti:

        Mutta ei ole kiva pukeutua samoihin vaatteisiin joka ikinen viikko? Olen kuitenkin jokseenkin kasvanut jotenka olisi ihan kiva jos olisi hyvän kokoisia vaatteita ja muutenkin olisi valinnan varaa.

        kun tule perhe ja lapsia,
        meillä kulkivat tyttäret ja poika vaatimattomasti siihen saakaa kun tuli paperit lukiosta ja senkin ja jälkeenkin ovat itsensä täysin peittäneet yksinkertaisia ja siisteillä vaatteilla,

        näyttävät vaan kauneutensa puolisoilleen,
        ei tarvis muille kun on terve itsetunto .

        shoppailevat, vain ulkomaila tänä vuonna japanissa, kolme kiinassa ja euroopassa useita kertoja.


    • h

      shoppailu on niitä alhaisempia harrastuksia, tupakanpolton ja pelihimojen jälkeen.,

      lähtöisin kouluttamattomuudesta ja itsetunnon heikkoudesta,
      kenelläkään ei koskaan rahaa oikeesti oel tuohon ylimääräistä.

      shopaila, katsella voi, jotta tulee hintavertailutietoa, ei ostaa,
      korkeintaan 5 % tuloista voi käyttää vaatteisiin, eli opiskele että tulee sitä rahaa

    • on shoppauspäivä!

      Joka päivä voi shopata, JOS sen kustantaa itse. Ja jos on niin vanha että lähtee yksikseen shoppailemaan, on myös tarpeeksi vanha tekemään töitä ja ansaitsemaan itse shoppausrahansa. Et voi olettaa että vanhemasi maksaisivat sinun mielitekosi ja saisit mitä haluaisit. Koska rahat ovat vanhempiesi, he päättävät kuinka paljon saat shoppailla (ja oikeastaan he saavat myös päättää mitä ostat).

      Minä olen 14 vuotiaasta asti (eli viimeiset 10 vuotta) ansainnut työllä omat shoppausrahani, eikä kenelläkään ole mitään sanomista ostoksistani kun niihin omat rahani tuhlaan. Ja ei, vanhempani eivät ostaneet minulle vaatteita enää yläasteen jälkeen, vaikka kotona asuinkin. Ruoan, asunnon ja koulukirjat tarjosivat, mutta muun maksoin itse.

      Nykyisin shoppailen suunnilleen joka toinen päivä, toisinaan päivittäin. Aina en välttämättä osta mitään, mutta toisinaan paljonkin. Tässä kuussa (9pv aikana) olen ostanut kolmet kengät, kaksi laukkua, kaksi takkia, pari kirjaa, muutamia lehtiä, neljä paitaa, farkut ja lompakon. En olisi ihan välttämättä noita tarvinnut, mutta ne oli kivoja ja kyllästyn nopeasti vaatteisiin. Koska kustannan oman elämäni, niin voin ostella niin paljon kuin haluan. Velaksi en osta ja säästöönkin jää rahaa, shoppaus ei ole onngelma vaan valinta. Toisaalta olen nuorena säästänyt 4kk rahaa että sain ostettua itselleni uudet farkut,kun entiset alkovat hajota, joten en ole kultalusikka suussa syntynyt.

      "lähtöisin kouluttamattomuudesta ja itsetunnon heikkoudesta,
      kenelläkään ei koskaan rahaa oikeesti oel tuohon ylimääräistä."

      Minulla on ylimäärästä rahaa. Tai voisi sen käyttää johonkin muuhun mutta shoppailen mielummin. Minun shoppaukseni eivät ole lähtöisin kouluttamattomuudesta, sillä ylempi korkeakoulututkinto löytyy. Eikä itsetunnossani ole mitään vikaa. Yksinkertaisesti tykkään vain uusista vaatteista ja haluan vaihtelua pukeutumiseen.

    • AhkeraShoppailija

      No mulla on tapana noin 2 kertaa vuodessa. Jos siis puhutaan muusta kuin välttämättömistä ostoista, tyyliin ruoka / kulutustavarat.

      Vaatteita ostan 2 kertaa vuodessa. Muuta sisustus / elektroniikka tms roinaa muutaman vuoden välein.

      Vie vaan paljon aikaa, eikä mielenkiintoakaan ostoksille lähtöön tahdo löytyä. Ulkomailtakaan en yleensä löydä mitään ostettavaa.

    • samakuinaloittaja..

      Mistä sitten saisin töitä, että saisin rahaa?
      En hirveästi tiedä, että onko mun ikäisilleni töitä.. Ehkä jotain viikonlopputyötä, mutta mistä sellaista hankkia?

      • tiedä ikääsi

        Töitä voi kysellä erilaisista yrityksistä, osa-aikaista viikonlopputyötä esimerkiksi. (Mainos)lehtien jakaminen on myös ihan hyvä pieni tulon lähde. Monella paikkakunnalla toimii MLL:n lastenhoitopalvelu, käy kurssi ja ala hoitamaan lapsia.
        Kerää pulloja kotoa, lupaudu viemään naapureiden pullot myös kierrätykseen. Tarjoudu lenkittämään jonkun tutun koiraa pienestä summasta rahaa, moni kiireinen työssäkäyvä henkilö varmasti tarttuu tähän koska lemmikit ovat tärkeitä monelle. Tee käsitöitä ja pyydä vanhempiasi myymään ne huutonetissä/kirpparilla (jos olet alaikäinen). Tarjoudu pesemään tuttujen autoja, kolaamaan piha lumesta, raaputtamaan auton ikkunat jäästä ennen töihin lähtöä, käymään kaupassa jollekin joka ei itse pysty...

        Käytä mielikuvitusta töiden etsimisessä. Kuvittele, jos olisit itse kiireinen työssäkäyvä henkilö, jolla on pari pientä lasta. Mitä pientä arkea helpottavaa asiaa arvostaisit ja mistä olisit valmis maksamaan jos sinun ei tarvitsisi itse hoitaa tätä? Esimerkkinä tätini, joka lähti parin päivän työmatkalle. Hänellä on kaksi koiraa, jotka eivät selviä kahdestaan noin pitkää aikaa, eikä koiria voi oikein ottaa mukaankaan. Kävin lenkittämässä ja ruokkimassa koiria tämän ajan ja vastineeksi sain 50e "bensarahaa". Eihän tuolla kyllä itseään elätä, mutta pieni lisä normaaliin arkeen.


    • OHJEISTUS

      Riippuu mitä shoppailee mutta tässä oma listani (suluissa käytetty rahamäärä per kerta):

      1) Ruokaa 2 - 4 kertaa viikossa (15 - 20 €)
      2) Vaatetta 3 - 4 kertaa vuodessa (50 - 150€)
      3) Kirjoja 3 - 6 kertaa vuodessa (30 - 50€)

      Sitten muuta krääsää tarpeen mukaan, esim. jos tietokoneeseen tarvitsee uuden osan niin tilaa
      sen vaikka heti netistä.

    • ebayisti

      Pääasiassa shoppailen ulkomaisista verkkokaupoista. Kymmeniä kertoja vuodessa. Kaikki sellaista, mistä Suomessa joutuisi maksamaan 2 ... 10-kertaisen hinnan.

      • ajattele itse omilla

        Ei missään nimessä kannata lähettää rahaa ulkomaisille kauppiaille! Osta Suomesta, tue maamme työllisyyttä ja jos mahdollista, teollisuutta ostamalla suomalaisia tuotteita. Vielä viisaampi olet, jos ostat lähi koti seudulllasi tuotettuja tavaroita.


    • ..........

      Vaatteita muutaman vuoden välein, tai jos tarvitsee työn puolesta, useammin.
      Lakanat vaihdetaan uusiin kun ne reikiintyvät, vähintään 10 vuoden välein, samoin pyyhkeet.
      Kysymys on fiksu, siis vanhemmat sanovat mikä on kohtuullista.

    • älä laske kertoja

      Koko termi "shoppailu" on aivan vieras minulle, ja kaikille muille järki-ihmisille.

      Kauppaan kuuluu mennä, jos tarvitsee ostaa jotain todella. Ei siinä kannata kertojen määrää pohtia.

      Turhaan ei kannata ostaa mitään. Kyllä kauppiaat meille "tarpeita" osaa luoda, vaikka tyhjästä. Ja jotkut kauppiaat myyvät vaikka isoäitinsä, lipevällä kielellään ja aggressiivisella markkinoinnillaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      68
      1354
    2. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      54
      1042
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      52
      889
    4. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      97
      828
    5. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      84
      784
    6. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      58
      780
    7. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      41
      690
    8. Tiedät, että ottaisin yhteyttä heti

      Ja ihan kevyesti, jos vain tietäisin, että se on toivottua. Miehelle naiselta.
      Ikävä
      32
      690
    9. Miksi, siis miksi haluat kirjoitella minun kanssa?

      En vain oikeen ymmärrä. Onko sulla tylsää, vai mikä homma?
      Ikävä
      56
      673
    10. Mitä haluaisit sanoa

      Minulle? Tiedän että aikaa on kulunut mutta ihan mielenkiinnosta, kuitenkin kutkuttelit mun sisintä. T. V
      Ikävä
      42
      645
    Aihe