Ykkösen aamutelevisiossa oli tänä aamuna vieraana kaksi teologian tohtoria, jotka ovat kirjoittaneet kirjan luterilaisen Suomen katoamisesta. Tyypit sekä aloittivat että lopettivat jaarittelunsa kummalliseen - ja minun mielestäni asian vierestä menevään - huomautukseen "luterilaisista ateisteista". Pojilla oli kovin suuri into niputtaa suomalaiset uskonnottomat nimenomaan oman porukkansa kylkeen, olisiko evlutkirkolla niin suuri hätä kerholaisten vähenemisestä, että se yrittää vääntää ulkojäsenikseen?
Linkkiä en voi tähän laittaa, koska aamutelkkariohjelma on vielä menossa. Se uusitaan kumminkin puolilta päivin ja tuon jälkeen sen voi katsoa areenasta.
Aamu-TV:ssä puhe "luterilaisista ateisteista"
24
457
Vastaukset
- Kössönöm
kirjoittaa samasta asiasta. "Belfastissa kiertää vanha vitsi miehestä, joka pysäytetään tiesululla ja jolta kysytään hänen uskontoaan. Kun hän vastaa olevansa ateisti, häneltä kysytään: "Protestanttinen vai katolinen ateisti?"
- Aivan kuin sillä olisi jotain merkitystä, mistä uskonnosta on luopunut, tai ovatko edes vanhemmat olleet johonkin uskontoon kallellaan.
Keitä nämä aamu-tv:n teologit olivat? - ..
nyt päiväuusinnassa. Mistä lie johtunut.
- En halua nippuun
Areenasta on juuri tuo juttu jätetty pois, vaikka se oli omalla paikallaan ihan yhtä suurena kuin nuo tupakkafirman oikeudenkäynnit, tanssitaiteilija ja Japanin vaalit. Olen huomannut, että YLE ei anna minkäänlaisia vastauksia yksittäisten ihmisten esittämiin kiusallisiin kysymyksiin, joten en viitsi antaa asiasta nytkään palautetta.
Kössönöm kysyi, keitä teologit olivat. En ottanut nimiä ylös, koska luulin, että asian voi tarkistaa uusinnoista. Googlasin juuri tuota heidän tekemäänsä kirjaa, muttei löydy sitäkään.
Digiboksini EPG-listassa näkyy vielä, että klo 7.42 on esitetty pätkä nimeltä Katoaako luterilainen kirkko Suomesta. Näköjään katoaa! - ..
En halua nippuun kirjoitti:
Areenasta on juuri tuo juttu jätetty pois, vaikka se oli omalla paikallaan ihan yhtä suurena kuin nuo tupakkafirman oikeudenkäynnit, tanssitaiteilija ja Japanin vaalit. Olen huomannut, että YLE ei anna minkäänlaisia vastauksia yksittäisten ihmisten esittämiin kiusallisiin kysymyksiin, joten en viitsi antaa asiasta nytkään palautetta.
Kössönöm kysyi, keitä teologit olivat. En ottanut nimiä ylös, koska luulin, että asian voi tarkistaa uusinnoista. Googlasin juuri tuota heidän tekemäänsä kirjaa, muttei löydy sitäkään.
Digiboksini EPG-listassa näkyy vielä, että klo 7.42 on esitetty pätkä nimeltä Katoaako luterilainen kirkko Suomesta. Näköjään katoaa!Miksi se tosiaan on jätetty siitä pois? Onko kirkonmiehet tulleet katumapäälle, vai mitä ihmeen sensuuria tuo on?
- ...........
Digiboksini EPG-listassa näkyy vielä, että klo 7.42 on esitetty pätkä nimeltä Katoaako luterilainen kirkko Suomesta. Näköjään katoaa!miksi tuota juttua ei näytetty koosteessa. Saa nähdä, jos vaivautuvat vastaamaan.
- zono
Luterilaisuus on melkein 500 vuoden ajan vaikuttanut vahvasti suomalaiseen kulttuuriin ja yhteiskuntaan. Sitä ennen vaikutti 200-500 vuotta katolilaisuus. Ja sitä ennen erilaiset polyteistiset luonnonuskonnot. Ihmiskunnan historiasta vähintään 100000 vuotta on ollut uskontojen valta-aikaa, ja ateismi... Niin, milloinkas se on alkanut vaikuttaa laajemmalti? 50 vuotta sitten?
Miten tahansa ateisti rimpuileekin, aina hänen ajattelussaan on vahvoja uskonnollisia elementtejä. Suomessa nuo uskonnolliset elementit ovat etupäässä luterilaisia."Miten tahansa ateisti rimpuileekin, aina hänen ajattelussaan on vahvoja uskonnollisia elementtejä. Suomessa nuo uskonnolliset elementit ovat etupäässä luterilaisia."
Puhuttaessa taikauskoista, nousee ensimmäisenä tietysti mieleen krisselismi. Puhuttaessa loitsuista ja riiteistä, nousevat esiin rukoukset ja kasteet.
Puhuttaessa uskonnon uhreista, tulee ekana mieleen näiden eri lähi-idän väkivaltauskontojen lahkot.
Näin se menee.- uskonnonvapaus
Suomi on tosiaan noin 500 vuotta kuulunut luterilaiseen kulttiin ja kuolemanrangaistus tämän taikauskonnon häpäisemisestä poistettiin rikoslaistamme jo noin sata vuotta sitten. Ja enää ei joudu jalkapuuhunkaan vaikka jättäisi pakollisen kirkossa käynnin väliin, kun uskonnonvapauskin saatiin jo 80 vuotta sitten. On se hienosti edistynyt tämä kirkko näissä askareissaan ja saattaa jo ensi vuosisadalla saavuttaa sen saman ihmisoikeuksien tason, jota uskonnottomat ihmiset ovat esittäneet ja vaatineet jo 1700-luvulta lähtien...
- En halua nippuun
Olen kasvanut ateistiperheessä ja olen aina ollut täysin uskonnoton. Suhtaudun kaikkien uskontojen hahmoihin, siis jumaliin ja pienempiin jumaluuksiin, aivan johdonmukaisen samalla tavalla: niitä ei ole olemassa. Meninpä sitten Pohjanmaalle, Brasiliaan tai Kiinaan, suhtautumiseni paikallisiin uskontoihin on sama: niiden hahmot ovat satua ja tarinoita vain.
Ohjelman teologit käyttivät uskovaisille kovin mieluista sanaparia "kieltää jumala". Minun ei ole tarvis kieltää mitään satuhahmoja eikä suhtautua niihin tunteella, koska ne ovat herttaisen yhdentekeviä. (Uskontojen mädättävä vaikutus taas ei ole yhdentekevä juttu, mutta se kuuluu johonkin toiseen ketjuun.)
Se, että olen kasvanut valtionuskontojen läpitunkemassa yhteiskunnassa kouluajoistani lähtien ja että olen elänyt kirkonkellojen kuuluvuusalueella melkein puoli vuosisataa, ei saa minua pitämään kristinuskon jumalia yhtään sen tärkeämpinä tai merkityksellisempinä kuin tamilnadulaisiakaan jumalia. Minulle Jeesuksen ja Hanumanin ero on siinä, että Jeesus on väljähtynyt muinainen ihmeidentekijä ja Hanuman se toinen puussa roikkuva apina.
On toki selvää, miksi nuokin teologit halusivat niputtaa suomalaiset uskonnottomat "luterilaisiksi ateisteiksi": onhan heille varmasti kovin kiusallista, että sadoille tuhansille suomalaisille Janus, Jeesus, Juno ja Juppiter ovat keskenään ihan tasavertaista tuubaa. En halua nippuun kirjoitti:
Olen kasvanut ateistiperheessä ja olen aina ollut täysin uskonnoton. Suhtaudun kaikkien uskontojen hahmoihin, siis jumaliin ja pienempiin jumaluuksiin, aivan johdonmukaisen samalla tavalla: niitä ei ole olemassa. Meninpä sitten Pohjanmaalle, Brasiliaan tai Kiinaan, suhtautumiseni paikallisiin uskontoihin on sama: niiden hahmot ovat satua ja tarinoita vain.
Ohjelman teologit käyttivät uskovaisille kovin mieluista sanaparia "kieltää jumala". Minun ei ole tarvis kieltää mitään satuhahmoja eikä suhtautua niihin tunteella, koska ne ovat herttaisen yhdentekeviä. (Uskontojen mädättävä vaikutus taas ei ole yhdentekevä juttu, mutta se kuuluu johonkin toiseen ketjuun.)
Se, että olen kasvanut valtionuskontojen läpitunkemassa yhteiskunnassa kouluajoistani lähtien ja että olen elänyt kirkonkellojen kuuluvuusalueella melkein puoli vuosisataa, ei saa minua pitämään kristinuskon jumalia yhtään sen tärkeämpinä tai merkityksellisempinä kuin tamilnadulaisiakaan jumalia. Minulle Jeesuksen ja Hanumanin ero on siinä, että Jeesus on väljähtynyt muinainen ihmeidentekijä ja Hanuman se toinen puussa roikkuva apina.
On toki selvää, miksi nuokin teologit halusivat niputtaa suomalaiset uskonnottomat "luterilaisiksi ateisteiksi": onhan heille varmasti kovin kiusallista, että sadoille tuhansille suomalaisille Janus, Jeesus, Juno ja Juppiter ovat keskenään ihan tasavertaista tuubaa.joista osa on ateisteja, lohduttautuvat tuolla petoksella
@
On toki selvää, miksi nuokin teologit halusivat niputtaa suomalaiset uskonnottomat "luterilaisiksi ateisteiksi": onhan heille varmasti kovin kiusallista, että sadoille tuhansille suomalaisille Janus, Jeesus, Juno ja Juppiter ovat keskenään ihan tasavertaista tuubaa.
@- cala-vesi
On toki selvää, miksi nuokin teologit halusivat niputtaa suomalaiset uskonnottomat "luterilaisiksi ateisteiksi": onhan heille varmasti kovin kiusallista, että sadoille tuhansille suomalaisille Janus, Jeesus, Juno ja Juppiter ovat keskenään ihan tasavertaista tuubaa.Oli Jeesus sinun mielestäsi minkälaista tuubaa tahansa, niin hänen sanomansa vaikuttaa voimallisesti kaikkialla maailmassa. Toisin kuin jonkun Junon sanoma, sikäli kuin tuollaisella epäjumalalla mitään sanomaa voi edes olla.
Ja hän joka vaikuttaa satojen miljoonien kristittyjen elämään, ei voi olla vaikuttamatta ateistiinkin, välillisesti tai suorasti.
Jeesuksen painoarvo näkyy siinäkin, miten häntä vastaan tällä palstalla mouhotaan. Kun taas Junon vastaista paasamista täällä kai harvemmin näkee? - ...ja hämmästy
cala-vesi kirjoitti:
Oli Jeesus sinun mielestäsi minkälaista tuubaa tahansa, niin hänen sanomansa vaikuttaa voimallisesti kaikkialla maailmassa. Toisin kuin jonkun Junon sanoma, sikäli kuin tuollaisella epäjumalalla mitään sanomaa voi edes olla.
Ja hän joka vaikuttaa satojen miljoonien kristittyjen elämään, ei voi olla vaikuttamatta ateistiinkin, välillisesti tai suorasti.
Jeesuksen painoarvo näkyy siinäkin, miten häntä vastaan tällä palstalla mouhotaan. Kun taas Junon vastaista paasamista täällä kai harvemmin näkee?Jos sinun kotitalosi ympärillä olisi kaatopaikka, jossa jätteet haisevat ja lokit kirkuvat, en usko, että sinä kiinnittäisit paljonkaan huomiota Kuala Lumpurin viemäriongelmaan.
- cala-vesi
...ja hämmästy kirjoitti:
Jos sinun kotitalosi ympärillä olisi kaatopaikka, jossa jätteet haisevat ja lokit kirkuvat, en usko, että sinä kiinnittäisit paljonkaan huomiota Kuala Lumpurin viemäriongelmaan.
Jotkut ateistit tosiaan tuntuvat viihtyvän parhaiten uskontojen kaatopaikoilla. Siellä missä kaikenlaiset sekopäälahkot vaikuttavat...
Ja ulkomailla matkaillessaan he varmaan kiertävät kaikki paikalliset kaatopaikat... Aikuinen ihminen?
Kypsä kasvattamaan lapsia?
Kykenevä järkevään ajatteluun?
Tekstisi perusteella et.cala-vesi kirjoitti:
Jotkut ateistit tosiaan tuntuvat viihtyvän parhaiten uskontojen kaatopaikoilla. Siellä missä kaikenlaiset sekopäälahkot vaikuttavat...
Ja ulkomailla matkaillessaan he varmaan kiertävät kaikki paikalliset kaatopaikat..."Jotkut ateistit tosiaan tuntuvat viihtyvän parhaiten uskontojen kaatopaikoilla. Siellä missä kaikenlaiset sekopäälahkot vaikuttavat..."
Tässä on nyt kyllä käynyt juuri päinvastoin: me emme tulleet uskontojen kaatopaikalle sekopäiden luo, vaan sinä tulit meidän luoksemme.- Kaukaa ohi
cala-vesi kirjoitti:
Oli Jeesus sinun mielestäsi minkälaista tuubaa tahansa, niin hänen sanomansa vaikuttaa voimallisesti kaikkialla maailmassa. Toisin kuin jonkun Junon sanoma, sikäli kuin tuollaisella epäjumalalla mitään sanomaa voi edes olla.
Jeesuksen painoarvo näkyy siinäkin, miten häntä vastaan tällä palstalla mouhotaan. Kun taas Junon vastaista paasamista täällä kai harvemmin näkee?Oli profeetta Muhamed sinun mielestäsi minkälaista tuubaa tahansa, niin hänen sanomansa vaikuttaa voimallisesti kaikkialla maailmassa. Toisin kuin jonkun Junon sanoma, sikäli kuin tuollaisella epäjumalalla mitään sanomaa voi edes olla.
Ja hän joka vaikuttaa satojen miljoonien muslimien elämään, ei voi olla vaikuttamatta ateistiinkin, välillisesti tai suorasti.
Profeetan painoarvo näkyy siinäkin, miten häntä vastaan tällä palstalla mouhotaan. Kun taas Junon vastaista paasamista täällä kai harvemmin näkee? - cala-vesi
zippo100 kirjoitti:
Aikuinen ihminen?
Kypsä kasvattamaan lapsia?
Kykenevä järkevään ajatteluun?
Tekstisi perusteella et.Onko ateisteilla muitakin vastaargumentteja kuin tuo hiekkalaatikolla opittu "Sä oot siis tosi tosi tyhmä!"
Keskustelu alkoi kahden teologian tohtorin puheiden väheksymisellä, ja pian päästiinkin "uskovaiset ovat idiootteja" -vaiheeseen...
Montako akateemista loppututkintoa pitää kristityllä olla, jotta hänet otetaan vakavasti ateistien keskuudessa? cala-vesi kirjoitti:
Onko ateisteilla muitakin vastaargumentteja kuin tuo hiekkalaatikolla opittu "Sä oot siis tosi tosi tyhmä!"
Keskustelu alkoi kahden teologian tohtorin puheiden väheksymisellä, ja pian päästiinkin "uskovaiset ovat idiootteja" -vaiheeseen...
Montako akateemista loppututkintoa pitää kristityllä olla, jotta hänet otetaan vakavasti ateistien keskuudessa?"Onko ateisteilla muitakin vastaargumentteja kuin tuo hiekkalaatikolla opittu "Sä oot siis tosi tosi tyhmä!""
Tarviiko typeriä ja todisteettomia väitteitä vastaan muuten argumentoida? Ei tarvitse. Jos jotain perusteluja asian puolesta esitetään, voidaan muunlaisiin argumentteihin vaivautuakin.
"Montako akateemista loppututkintoa pitää kristityllä olla, jotta hänet otetaan vakavasti ateistien keskuudessa?"
Ei yhtään, koska ateistit eivät yleensä ole samaan tapaan auktoriteettiuskovia, kuten te uskovat. Argumenttien hyvyyden ja huonouden määrää itse argumentit, ei se, kuka ne esittää. Kun jonkun väitteet ovat idioottimaisia, sanotaan tätä ihmistä idiootiksi, ei päinvastoin."Miten tahansa ateisti rimpuileekin, aina hänen ajattelussaan on vahvoja uskonnollisia elementtejä."
Voisitko kertoa, mitä nämä elementit ovat.cala-vesi kirjoitti:
Onko ateisteilla muitakin vastaargumentteja kuin tuo hiekkalaatikolla opittu "Sä oot siis tosi tosi tyhmä!"
Montako akateemista loppututkintoa pitää kristityllä olla, jotta hänet otetaan vakavasti ateistien keskuudessa?**Onko ateisteilla muitakin vastaargumentteja kuin tuo hiekkalaatikolla opittu "Sä oot siis tosi tosi tyhmä!"**
Osa vastaa sivistyneesti osa ei. Minun puolestani voit aloittaa sivistyksen vaikka itsestäsi. Kun noita aikaisempia juttujasi lueskelee löytyy sieltäkin jonkin verran petrattavaa..
**Montako akateemista loppututkintoa pitää kristityllä olla, jotta hänet otetaan vakavasti ateistien keskuudessa**
Eiköhän akateemisen loppututkinnonkin pysty suorittamaan pelkästään norsun muistilla. Ei se vielä erityistä ymmärrystä vaadi yhtään mistään. Perusongelma taitaa monen kohdalla olla siinä, että isolla osalla ateisteja kärähtää käämit saman tien kun tuollaisia "rukoilkaa salassa jeshuaa että pelastuisitte"- kirjallisuuden helmiä tänne postaillaan tai vimmattu halu osoittaa raamattu oikeaksi olemattomilla argumenteilla jotka eivät kestä tietenkään kriittistä tarkastelua. Ei sellaista voi ottaa kovin vakavasti, joka uskoo jumalaan, jeesukseen ja raamattuun.- .........
Mitä uskonnollisia elementtejä sinä ateismissa näet?
suomalaisten vakaumusta, niin silloin meidän pitäisi ilmeisesti palauttaa kunniaan myös seuraavat asiat:
- maakeskinen maailmankuva
- sairauksien ja syntien syy/seuraussuhde
- vaimojen hakkaaminen ja lasten kurittaminen
- julkisissa tiloissa tupakointi
sekä monia muita perinteikkäitä juttuja ja tapoja, joista kaiken maailman
viherpiiperrys/kommari/ateisti/muslimienhyysääjät/vegaanit ovat pitäneet
mekkalaa.
- ..........
Sain yleltä tänään sähköpostivastauksen tiedusteluuni, miksi tämä kyseinen juttu oli jätetty pois uusinnasta. Sanoivat, että tilanpuutteen takia. Joopa joo.
- Ane Ei Käy Kaupaksi
aina kun kirkko aukaisee suunsa, se tulee kirkolle kalliiksi?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433037Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613021- 422387
- 311873
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa831808Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251729- 481586
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä791317- 391270
- 791090