Loukkaantuvatko AS-ihmiseet herkästi?

Keskimäärin

Loukkaantuvatko AS-ihmiset herkästi ja kokevatko he helposti oikeudekseen kostaa pahalla kokemansa vääryyden?

18

3671

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en tiedä

      mutta aika herkkiä ovat loukkaantumaan. As on tavallista herkempi loukkaantumaan. Tosi pieniin asioihin tarkertuvat ja välit poikki heti. Ainakin meidän suvussa ja lähipiirissä noin.

      • Loukkaantumisista

        Lähipiirini as-ihmiset loukkaantuvat todella usein ja asioista, joista ei pitäisi olla syytä loukkaantua. Meidän lähi-as-ihmisillä loukkaantuminen johtaa kostoon, joka voi olla pitkä ja julma muille, jotka eivät tiedä, mitä ovat tehneet väärin. Olisi ihanaa, jos voisivat kertoa, mikä pahoitti mielen, niin voisi selvittää asian.

        Kosto saattaa kohdistua myös johonkin täysin ulkopuoliseen, joka on sitten aivan ymmällään saamastaan kohtelusta, minkä as puolestaan kokee aivan oikeutetuksi. Häntähän on kohdeltu huonosti, joskus 5 vuotta sitten, jonkun taholta, jossakin. Tai hän on tulkinnut niin.

        Kosto saattaa kohdentua täysin muuhun kuin vääryyttä kokeneeseen. Ikäänkuin olisi "minä" - ja "kaikki muut ihmiset kasvottomana massana".

        Kysymys on siis nuorista lahjakkaista aikuisista, ei lapsista.

        Raskasta, kun täytyy olla varpaillaan ... Näin siis näissä meidän tapauksissamme, en väitä, että kaikilla olisi kosto ainoa keino käsitellä mielipahaa.


      • assinkaveri
        Loukkaantumisista kirjoitti:

        Lähipiirini as-ihmiset loukkaantuvat todella usein ja asioista, joista ei pitäisi olla syytä loukkaantua. Meidän lähi-as-ihmisillä loukkaantuminen johtaa kostoon, joka voi olla pitkä ja julma muille, jotka eivät tiedä, mitä ovat tehneet väärin. Olisi ihanaa, jos voisivat kertoa, mikä pahoitti mielen, niin voisi selvittää asian.

        Kosto saattaa kohdistua myös johonkin täysin ulkopuoliseen, joka on sitten aivan ymmällään saamastaan kohtelusta, minkä as puolestaan kokee aivan oikeutetuksi. Häntähän on kohdeltu huonosti, joskus 5 vuotta sitten, jonkun taholta, jossakin. Tai hän on tulkinnut niin.

        Kosto saattaa kohdentua täysin muuhun kuin vääryyttä kokeneeseen. Ikäänkuin olisi "minä" - ja "kaikki muut ihmiset kasvottomana massana".

        Kysymys on siis nuorista lahjakkaista aikuisista, ei lapsista.

        Raskasta, kun täytyy olla varpaillaan ... Näin siis näissä meidän tapauksissamme, en väitä, että kaikilla olisi kosto ainoa keino käsitellä mielipahaa.

        Minunkin tuttavapiirissäni olevat AS-ihmiset käyttäytyvät tällä tavoin. Eräälle olen yrittänyt selittää tilannetta, että ei suuttuisi ilman syytä, mutta ei suostu kuuntelemaan ja pitää päänsä.

        Yksi tyypillinen esimerkki oli, kun eräässä hänen työpaikassaan esimiesasemassa oleva vanha mies sanoi "sinulle pitäisi antaa oikein isän kädestä" ja oli nauranut(leikkisästi?) perään. AS-ihminen oli menossa tekemään työsuojeluvaltuutetulle ilmoitusta että esimies uhkaa pahoinpidellä hänet! Tilanne oli siis se, että AS-henkilö oli reilu 20v ja esimies yli 60v, ja tämä esimies kohteli tätä nuorta AS-henkilöä kuin omaa lastaan, hyväntahtoisesti ja isällisesti. Kyse oli siis hyväntahtoisesta huumorista, kun AS teki jonkun möhlin työssään, ja esimies torui häntä. AS otti sen oikeana uhkauksena ja puhuu vieläkin siitä miten "hänet uhattiin hakata siellä.."


      • assiveli
        assinkaveri kirjoitti:

        Minunkin tuttavapiirissäni olevat AS-ihmiset käyttäytyvät tällä tavoin. Eräälle olen yrittänyt selittää tilannetta, että ei suuttuisi ilman syytä, mutta ei suostu kuuntelemaan ja pitää päänsä.

        Yksi tyypillinen esimerkki oli, kun eräässä hänen työpaikassaan esimiesasemassa oleva vanha mies sanoi "sinulle pitäisi antaa oikein isän kädestä" ja oli nauranut(leikkisästi?) perään. AS-ihminen oli menossa tekemään työsuojeluvaltuutetulle ilmoitusta että esimies uhkaa pahoinpidellä hänet! Tilanne oli siis se, että AS-henkilö oli reilu 20v ja esimies yli 60v, ja tämä esimies kohteli tätä nuorta AS-henkilöä kuin omaa lastaan, hyväntahtoisesti ja isällisesti. Kyse oli siis hyväntahtoisesta huumorista, kun AS teki jonkun möhlin työssään, ja esimies torui häntä. AS otti sen oikeana uhkauksena ja puhuu vieläkin siitä miten "hänet uhattiin hakata siellä.."

        Onko tässä ny yksi ja sama asseille katkera tyyppi kirjoittanut ainakin kolme edellisistä viesteistä? Vaikuttaa siltä.

        Mun veli on as ja reilumpaa ja aidompaa kaveria saa hakea. Mikä ihme kirosana aspergerista on joillekin tullu. Luin joltain toiseltakin palstalta, kun jonkun assin kimppuun hyökättiin oikein porukalla, vaikka oli ainut asiallinen keskustelija.

        Eikä tossa viimeisessä esimerkissä edes ollut kyse samasta asiasta, vaa kielen virheellisestä tulkinnasta. Se mitään kostoa ollut.


      • fegvnwe
        Loukkaantumisista kirjoitti:

        Lähipiirini as-ihmiset loukkaantuvat todella usein ja asioista, joista ei pitäisi olla syytä loukkaantua. Meidän lähi-as-ihmisillä loukkaantuminen johtaa kostoon, joka voi olla pitkä ja julma muille, jotka eivät tiedä, mitä ovat tehneet väärin. Olisi ihanaa, jos voisivat kertoa, mikä pahoitti mielen, niin voisi selvittää asian.

        Kosto saattaa kohdistua myös johonkin täysin ulkopuoliseen, joka on sitten aivan ymmällään saamastaan kohtelusta, minkä as puolestaan kokee aivan oikeutetuksi. Häntähän on kohdeltu huonosti, joskus 5 vuotta sitten, jonkun taholta, jossakin. Tai hän on tulkinnut niin.

        Kosto saattaa kohdentua täysin muuhun kuin vääryyttä kokeneeseen. Ikäänkuin olisi "minä" - ja "kaikki muut ihmiset kasvottomana massana".

        Kysymys on siis nuorista lahjakkaista aikuisista, ei lapsista.

        Raskasta, kun täytyy olla varpaillaan ... Näin siis näissä meidän tapauksissamme, en väitä, että kaikilla olisi kosto ainoa keino käsitellä mielipahaa.

        No, voi voi..

        Lähe sille varvaskävelyllesi sitten muualle, jos niin pelkäät jotain "kostoa".


    • ap

      Ei ole tarkoitus loukata eikä yleistää, as-ihmisiä eikä ei-as-ihmisiä. Jokainen ihminen on yksilö ja jokainen tilanne on yksilöllinen.

      Joidenkin usein toistuvien ongelmatilanteiden selvittäminen on saanut minut pohtimaan syitä näihin, että mikä logiikka siellä on takana.

      Elämässä tulee loukkaantumisia ja väärinkäsityksiä, mutta on raskasta, kun niistä ei millään tahdo päästä eteenpäin. Toivottavasti tällä palstalla voisimme pohtia ratkaisuja yhdessä rauhassa, kenenkään loukkaantumatta tai hermostumatta.

      • 0987

        En tiedä, ketä TE olette ("emme halua yleistää") :), mutta tulipa mieleen tällainen ajatus, että käsitys aspergerien herkästi loukkaantumisesta selittynee kielen väärin tulkinnalla, joka on Aspergerissa tavanomaista. Asperger ei aina tulkitse eleitä tai havaitse niitä, jolloin sarkastinen tai humoristinen heitto tulkitaan kirjaimellisesti. Samasta syystä aspergereille loukkaannutaan helposti, koska he eivät välttämättä esimerkiksi osaa eleillään tms. alleviivata vitsejään vitseiksi. Eleet voivat täysin tiedostamatta olla myös vääriä. Olen huomannut, että monille aspergereille onkin kehittynyt jonkinlainen tapa sanoa ennen vitsiä tai sen jälkeen, että kerron nyt vitsin/se oli vitsi, jotta toinen ei tulkitsisi sanottua väärin.

        Koska tavalliselle ihmiselle sosiaalinen kanssakäyminen on intuitiivista ja automaattista, on ymmärrettävästi vaikea ymmärtää sellaisen näkökulmaa, joka jatkuvasti sisimmässään ponnistelee sen eteen, mikä muilta sujuu kuin leikki. Etenkin jos on luonteeltaan aktiivinen ja ulospäinsuuntautunut, tulee aspergerin synnyttämiä törmäyksiä väistämättä.

        Itselleni esimerkiksi puheen vuorottelu on äärimmäisen vaikeaa. En ole alkuunkaan ihminen, joka haluaisi kuunnella vain omaa ääntään, mutten oikein osaa havaita, miten puheenvuorot vaihtuvat. Esimerkiksi ryhmässä en osaa keskustella ollenkaan, kun vuoroja siirrellään jotenkin sanattomasti katseilla ja eleillä. Kahden kesken puhun joskus liikaa ja joskus vain kuuntelen, mutta porukassa olen melkein aina hiljaa, koska en osaa ennakoida vuoronvaihtoa tai muutenkaan keskustella porukassa. Itse olen yrittänyt kauheasti keksiä keinoja porukassa vuorottelun oppimiseen ja seurata muita, mutta vaikeaa se on.


      • ap.
        0987 kirjoitti:

        En tiedä, ketä TE olette ("emme halua yleistää") :), mutta tulipa mieleen tällainen ajatus, että käsitys aspergerien herkästi loukkaantumisesta selittynee kielen väärin tulkinnalla, joka on Aspergerissa tavanomaista. Asperger ei aina tulkitse eleitä tai havaitse niitä, jolloin sarkastinen tai humoristinen heitto tulkitaan kirjaimellisesti. Samasta syystä aspergereille loukkaannutaan helposti, koska he eivät välttämättä esimerkiksi osaa eleillään tms. alleviivata vitsejään vitseiksi. Eleet voivat täysin tiedostamatta olla myös vääriä. Olen huomannut, että monille aspergereille onkin kehittynyt jonkinlainen tapa sanoa ennen vitsiä tai sen jälkeen, että kerron nyt vitsin/se oli vitsi, jotta toinen ei tulkitsisi sanottua väärin.

        Koska tavalliselle ihmiselle sosiaalinen kanssakäyminen on intuitiivista ja automaattista, on ymmärrettävästi vaikea ymmärtää sellaisen näkökulmaa, joka jatkuvasti sisimmässään ponnistelee sen eteen, mikä muilta sujuu kuin leikki. Etenkin jos on luonteeltaan aktiivinen ja ulospäinsuuntautunut, tulee aspergerin synnyttämiä törmäyksiä väistämättä.

        Itselleni esimerkiksi puheen vuorottelu on äärimmäisen vaikeaa. En ole alkuunkaan ihminen, joka haluaisi kuunnella vain omaa ääntään, mutten oikein osaa havaita, miten puheenvuorot vaihtuvat. Esimerkiksi ryhmässä en osaa keskustella ollenkaan, kun vuoroja siirrellään jotenkin sanattomasti katseilla ja eleillä. Kahden kesken puhun joskus liikaa ja joskus vain kuuntelen, mutta porukassa olen melkein aina hiljaa, koska en osaa ennakoida vuoronvaihtoa tai muutenkaan keskustella porukassa. Itse olen yrittänyt kauheasti keksiä keinoja porukassa vuorottelun oppimiseen ja seurata muita, mutta vaikeaa se on.

        Entä, jos koet tulleesi loukatuksi tai kohdelluksi epäoikeudenmukaisesti?

        Ihmissuhteet ja vuorovaikutustilanteet vaativat enemmän tai vähemmän ponnistelua meiltä kaikilta, as-ihmisiltä ja ei-as-ihmisiltä. Toisen ihmisen todellinen kuunteleminen ja kuuleminen ei suju leikiten keneltäkään, joka todella haluaa paneutua toisen näkökulmaan. Väärinkäsityksiäkin tulee ajoittain ja loukkaantumisiakin. Kuinka niistä eteenpäin as-ihmisten kanssa terveellä ja rakentavalla tavalla ja niin, ettei muidenkaan, kuin as-ihmisten tarvitsisi kohtuuttomasti joutua loukatuiksi. Tähän etsin lisää avaimia.


      • ed.
        ap. kirjoitti:

        Entä, jos koet tulleesi loukatuksi tai kohdelluksi epäoikeudenmukaisesti?

        Ihmissuhteet ja vuorovaikutustilanteet vaativat enemmän tai vähemmän ponnistelua meiltä kaikilta, as-ihmisiltä ja ei-as-ihmisiltä. Toisen ihmisen todellinen kuunteleminen ja kuuleminen ei suju leikiten keneltäkään, joka todella haluaa paneutua toisen näkökulmaan. Väärinkäsityksiäkin tulee ajoittain ja loukkaantumisiakin. Kuinka niistä eteenpäin as-ihmisten kanssa terveellä ja rakentavalla tavalla ja niin, ettei muidenkaan, kuin as-ihmisten tarvitsisi kohtuuttomasti joutua loukatuiksi. Tähän etsin lisää avaimia.

        Kuten sanoit ihmissuhteet vaativat ponnistelua kaikilta. Sama pätee myös asiaasi, johon kaipaat neuvoja. Kaikki tulevat joskus loukkaantuneiksi (syyttä tai syystä). Tätä tapahtuu niin aspergereille kuin tavallisille ihmisille. Aspergerit käsittelevät loukkaantumistaan omin persoonallisin tavoin ja keinoin kuten me kaikki. Oma loukkaantuminen onkin aina käsiteltävä itse. Kenenkään syyttely tai syyllisten etsiminen ei auta mitään. Muutenkin ihminen on aina niin omien motiiviensa, tunteidensa ja suojamekanismiensa sokeuttama, ettei mitään totuutta loukkaantumisistamme edes ole olemassa, joten miksi sitä edes etsiä.
        '
        Mutta noin muutoin ainakin assien kanssa auttaa se, että oppii tuntemaan toisen ja ymmärtää tämän lähtökohtia. Samalla tavoin ihan kaikkia ihmisiä voi lähestyä heidän näkökulmastaan. Hyvä neuvo minulle ainakin on ollut, että muistan, etten ole täydellinen itsekään, teen virheitä ja ajattelen joskus pahaa ihmisistä. Kun kykenen näkemään itseni ihan tavallisena virheellisenä ihmisenä, muiden epätäydellisyys on helpompi kestää. Itsekin ymmärrän niin sanottuja taviksia, jotka joskus ovat täysin sosiaalisten pelien sokeuttamia. Siksi uskonkin, että minuakin (ainakin joskus) ymmärretään.

        Itse olen tavannut muutaman ihmisen, joiden positiivinen kannustus ja puoliväliin tulo on auttanut paljon. Myös se, ettei tee toisesta tai tämän puutteista numeroa, auttaa. Jos toinen koko ajan esimerkiksi tekee kamalan numeron näkemistään puutteista hokien jatkuvasti vaikkapa "taas teit noin, taas keskeytit", se vain lamaannuttaa ja heikentää itsetuntoa entisestään. Yleensäkin positiivinen kannustus ja hellävarainen ohjaus auttaa meihin kaikkiin ihmisiin parhaiten.


    • maryska

      mutta itsellä on hyvä havaintokyky ja näen ihmisten pahansuopuuden ja huomaan kaikki negatiiviset heitot, mitä ehkä on normaaliakin heittää toisille. Panen ne merkille, mutta en loukkaannu aina vaan ainoastaan kaiksita epäoikeudenmukaisimmista törkeyksistä. Ihmiset on aika useasti yläasteikäisten tasolla. Sellaista häpäisyä ja mustamaalaamista. Esim. minä olen sanonut jotain henkilölle A, joka ei ole kommentoinut kummemmin sanomistani. Kuitenkin sitä myöhemmin kommentoi tosi negatiiviseen sävyyn henkilö B tarkoittaen piikin minulle. Näin siis paljasttu A:n kaksinaamaisuus, minulle esittää ystävää, mutta kulkee toistelemassa sanomisiani negatiivisen sävyyn.

      Mitä kostoon tulee, niin toki kostan jos se on mahdollista, mutta useasti vain jätän kohtalon huomaan sen kostamisen, uskon, että paha saa palkkansa.

    • Assimies
    • ---?+

      diagnosoitu asperger ja en luokkaannu KOSKAAN

      se on vain päätös,kun ei anna itsensä luokkaantua,niin ei luokkaannu

    • ritalin

      kysymys, että jokainen vastaus siihen voi olla pelkästään väärä. Minä sanoisin, että asperger-henkilöt eivät ole sieltä herkimmin loukkaantuvasta päästä.

    • 08M1982

      Tämä voi liittyä hyvin vahvaan perfektionismiini. :-D

      En tunne muita AS-diagnoosin omaavia, joten annan tällaisen "gallup-tyyppisen" vastauksen, vaikka keskimääräisestä tässä olikin kyse.

      Toisille ihmisille en yleensä kertakaikkiaan pysty loukkaantumaan, ennemminkin saatan suorasukaisella ilmaisullani vahingossa loukata muita ihmisiä, koska en itse loukkaannu muiden ihmisten jutuista helposti.

      Jos "loukkaus" ei ole aiheellinen, niin mitä järkeä on loukkaantua? Suvaitsen tietenkin muiden ihmisten loukkaantumisen tunteen, enkä pyri loukkaamaan muita ihmisiä tahallisesti.

      Itse reagoin "oikeaan" loukkaukseen yleensä hillitysti keskustellen ja saatan vähän naljailla sanallisesti, mutta kuitenkin korrektisti.

      En pyri kostamaan asioita, koska kostaminen on mielestäni lyhytkatseisin ja alkeellisin tapa hakea itselleen ns. oikeutta. Kostaminen johtaa yleensä vain ylilyöntien sävyttämään kierteeseen, mistä ei ole kummallekaan osapuolelle mitään hyötyä. Lisäksi, mitä järkeä on tuhlata omaa energiaa joidenkin vastajuonien punomisiin ja loata oma itsensä? Eipä se oma tilanne siitä parane vaikka kuinka kostaisikin.

      Kostaminen voi tietenkin joissakin tapauksissa olla oikeutettua, mutta se täytyy perustella huolellisesti ja tulee harkita tarkkaan, mitä vaikutuksia kostaminen aiheuttaa pitkällä tähtäimellä. Kostaminen ei mielestäni koskaan voi olla tarkoitus sinänsä, vaan sitä voidaan ainoastaan käyttää välineenä saavuttaa jokin oikeasti arvokas päämäärä, silloin kun muut keinot eivät ole mahdollisia.

    • tätäkään asiaa

      Suvussa kaksi assia eri sukupolvissa eikä kumpikaan loukkaannu helposti. Ennemmin päinvastoin, koska he kokevat molemmat olevansa aina oikeassa ja toiset ovat puutteellisia. Silloinkaan, kun asia ei ole sujunut hyvin jonkun henkilön syystä, he eivät ole kostotoimiin alkaneet vaan tyytyneet moittimaan sanallisesti. Joku henkilö on tollo oltuaan kerran tollo eikä siinä selitykset auta, mutta he saavat olla silti olemassa omalla paikallaan. Ja tietysti on ihmisiä, joihin eivät ylipäätään halua tutustuakaan jostain mystisestä syystä.

      Liekö itsetuntokysymys, jospa heikon itsetunnon omaava as-henkilö vain reagoi yli tilanteessa, jossa toinen samanmoinen ei olisi moksiskaan? Siis as ei vaikuttaisi itse loukkaantumiseen, vaan siihen mitä siitä seuraa hänen sisällään.

      • hipii

        mutta jos itse on kohtelias ja toinen käyttäytyy sinua kohtaan epäreilusti ei-kohteliaasti, niin silloin on oikeus loukkaantua. Sen verran pitää olla pelisilmää, että näkee kenen kanssa on tekemisissä. Suorasukaisemman tyypin kanssa voit hyvin käyttäytyä suorasukaisesti, mutta jos joku on erityisen hienotunteinen, niin ei kannata kärkkäästi mennä laukomaan asioita. Ihmiset ovat erilaisia olivat he sitten asseja tai ei. Ennen kuin mietit toisen loukkaantumisen syitä, mieti ensin olisiko sinun käytöksessäsi parannettavaa, eikä aina osoiteta sitä toista.


    • Anonyymi

      No ei sitten oo kyl ihme jos mun sisko suuttuu niin pikkusista asioista nii helposti 🙄

    • Anonyymi

      Kuten ritalin tässä ketjussa sanoo:
      "...asperger-henkilöt eivät ole sieltä herkimmin loukkaantuvasta päästä."

      Loukkaantumisherkkyys ei kuulu Aspergerin syndrooman
      diagnosointikriteereihin.

      Me AS-ihmiset olemme tietoisia ja fiksuja. Olemme
      kyllin tietoisia siitä, että assittoman enemmistön AS-tietämys
      on heikkoa, joten osaamme suhtautua kaikenlaisiin
      enemmistön tietämättömyyden surkuhupaisiinkin
      ilmenemiin rauhallisesti, toteammme asian ja hymahdämme
      säälivästi.

      Assiton enemmistö on harvoin tietoinen
      siitä, miten väärällä tavalla se asseihin suhtautuu.
      Siksi assiton enemmistö herkkänahkaisesti suuttuu, kun
      suorapuheinen assi aiheellisesti kritisoi sen
      suhtautumistapaa. Olen assina nähnyt monta
      tällaista tapausta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      2163
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      54
      1821
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1669
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1597
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1576
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1494
    7. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      125
      1425
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1347
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1306
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1203
    Aihe