Menee hermot CSS:n ja IE 4-6:en kanssa!!! PRKL!!

webmaster91

Tulipa tässä ongelma IE selainten 4-6 kanssa, jotka eivät jostain syystä näytä tekemääni sivustoa kunnolla...
Firefox, Opera, Safari, IE 7-8 kuitenkin näyttävät sivut moitteetta.

Käytän Matthew James Taylorin tekemää css-sivupohjaa.
CSS-koodi menee validaattoreistakin läpi moitteetta.
Sivut on tehty täysin skaalautuvaksi...

mutta vasemmalla puolella oleva valikko palsta ei siis noudata minkäänlaista järkeä.

käykäähän kattomassa: www.teatteripalokarki.fi

ja kertokaa mikä siinä ny on ongelma, en osaa tähän kirjottaa tarkemmin ongelmasta...Sivu vaan menettää kaiken muotoilunsa!

Ps. En siis halua käyttää javascriptiä sivuillani, joten kertokaahan miten saada toimimaan perus css-koodilla ja xhtml:llä...

10

632

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valitusta....

      Joku nostaa kuitenkin metelin mutta.... Sinuna unohtaisin IE6 ja vanhemmat, ne ovat jo historiaa ja käyttäjän vika jos ei ole vieläkään päivittänyt. IE6 ja sitä vanhempien osalta ei taida olla toivoakaan saada toimimaan kunnolla ilman "if browser=IE6 then....." tyyppisiä ratkaisuja, eli jos joku monipuolisempi systeemi toimii IE6 selaimessa kunnolla ei se todennäköisesti toimi uudemmissa IE versioissa eikä muissa selaimissa ilman selainkohtaista virittelyä.

      Tuota IE6 selainta on toivottu haudattavaksi jo moneen kertaan ja netissä on jo monia sivuja jotka eivät aukea ollenkaan IE6 ja vanhemmilla vaan tulee ilmoitus "update your browser" eli päivitä selaimesi. Muillakin selaimilla päivittäminen tuoreeseen versioon kannattaa mutta tuo IE6 on varsinainen ongelmapesä HTML standardeja rikkovine systeemeineen. Validaattorista läpi menevä koodi ei toimi IE6:ssa ja IE6:ssa toimiva koodi ei mene läpi validaattorista, voit valita jommankumman mutta molempia et saa.

    • IE6:lle edes ajatuksen uhraaminen on hukkaan heitettyä työaikaa. Tee standardin mukaista koodia ehkä pienin IE7-myönnytyksin ja tarkista, että toimii Firefoxissa, IE8:ssa ja Operassa, muut pitäköön huolen omistaan.

    • webmagister no1

      Mä teen aina sivupohjan itse. Niitä kun on tehnyt jonkun aikaa, oppii tunnistaan ns. karikot. Tuo sinunkin pohja on ihan piis of keik..., mutta heti vaikeemmaks menee "JOS" alkaa jonkun toisen aivotuksia korjaileen. Kun teen sivuja, ne toimii automaattisesti oikein, lähes joka selaimella (pl. luokkaa ie 5.5 lt ja jotkut vanhat netskapet yms.).

      Tosi on kuitenkin, että tuon tyyppistä juttu, mitä teet, katselee aika moni ie6:lla.

      Hinkkaa vain se xhtml/css kuntoon - itse tekisin alusta asti uudestaan.

      • .........

        Itse ylläpidän paria sivustoa, toinen "oma" ja toinen harrastukseen liittyvänä yhdistyksen sivusto. Omalleni ei ole reilu vuoteen päässyt enää IE6 selaimella ja muilla vastaavanikäisillä vaan aukeaa vain sivu jossa lukee "Päivitä selaimesi - Update your browser" ja kesällä sain luvan tehdä saman yhdistyksen sivulle (tuolle yhdistyksen sivulle tuo tulee vuodenvaihteen tienoilla kun tulee muutenkin isompi päivitys taas "kauden" vaihtuessa). Suurimpana syynä IE6:n ja muiden vanhentuneiden selainten (varsinkin tuon standardirikkoja IE6:n) aiheuttama lisätyö jos halutaan monipuolisemman sivun toimivan myös niillä kunnolla.

        Mitään perusteltua syytä EI ole miksi noita muinaismuistoja pitäisi tukea tai miksi niitä ei voisi päivittää.


      • webmaster91

        Kiva kun se on jollekkin helppoo tehä IE6:lla toimiva layoutti... Olis kiva oppii itsekkin :@


      • Jermo123
        ......... kirjoitti:

        Itse ylläpidän paria sivustoa, toinen "oma" ja toinen harrastukseen liittyvänä yhdistyksen sivusto. Omalleni ei ole reilu vuoteen päässyt enää IE6 selaimella ja muilla vastaavanikäisillä vaan aukeaa vain sivu jossa lukee "Päivitä selaimesi - Update your browser" ja kesällä sain luvan tehdä saman yhdistyksen sivulle (tuolle yhdistyksen sivulle tuo tulee vuodenvaihteen tienoilla kun tulee muutenkin isompi päivitys taas "kauden" vaihtuessa). Suurimpana syynä IE6:n ja muiden vanhentuneiden selainten (varsinkin tuon standardirikkoja IE6:n) aiheuttama lisätyö jos halutaan monipuolisemman sivun toimivan myös niillä kunnolla.

        Mitään perusteltua syytä EI ole miksi noita muinaismuistoja pitäisi tukea tai miksi niitä ei voisi päivittää.

        Kyllä perusteluja vielä löytyy yritysmaailmasta. Aiheesta löytyy hyvä blogiartikkeli Reallyn sivuilla (ei kuitenkaan IE6-myönteinen) osoitteessa http://blog.really.fi/kuole-ie6-kuole/.

        Isot eivät vaan osaa seurata vielä perässä. Eli jos sivustoa tehdään yritysten houkuttelumielessä, joudutaan vieläkin tekemään omat kikkareensa IE6:sta varten. Niin typerää kuin se onkin.


      • ......... kirjoitti:

        Itse ylläpidän paria sivustoa, toinen "oma" ja toinen harrastukseen liittyvänä yhdistyksen sivusto. Omalleni ei ole reilu vuoteen päässyt enää IE6 selaimella ja muilla vastaavanikäisillä vaan aukeaa vain sivu jossa lukee "Päivitä selaimesi - Update your browser" ja kesällä sain luvan tehdä saman yhdistyksen sivulle (tuolle yhdistyksen sivulle tuo tulee vuodenvaihteen tienoilla kun tulee muutenkin isompi päivitys taas "kauden" vaihtuessa). Suurimpana syynä IE6:n ja muiden vanhentuneiden selainten (varsinkin tuon standardirikkoja IE6:n) aiheuttama lisätyö jos halutaan monipuolisemman sivun toimivan myös niillä kunnolla.

        Mitään perusteltua syytä EI ole miksi noita muinaismuistoja pitäisi tukea tai miksi niitä ei voisi päivittää.

        Firman koneille asennetaan tasan, vain ja ainoastaan IE -selain. Oletuksena muistaakseni XP:ssä 6.0 ja Vistassa 7.0.

        Selaimen saa itse päivittää, jos haluaa.

        Valitettavasti osa intran sivuista ei toimi 7- tai 8- versioilla.
        IE:stä ei pysty pyörittämään rinnakkaisia versiota.

        Siispä: koneella IE 6.0 (ja firefox, mutta minä olen sen suhteen poikkeus).

        Ihan vapaasti, jos et halua tuhansia firman työntekijöitä sivuillesi, ole hyvä.

        Käytännössä kaiken javascript-hässäkän ja melkein kaiken CSS-hässäkän saa toimimaan helposti IE6:lla. Ainut selain, jota itse kieltäytyisin tukemasta millään tavalla on NS 4.05. :)

        Joskus, hyvin hyvin harvoin, tarvitaan jotain toiminnallisuutta, jonka voi toteuttaa vain jollain tietyllä selaimella (ActiveX), ja vielä harvemmin taritaan jotain, mikä vaatisi siitä selaimesta tuoreinta versiota. Jotenkin tuntuu, että yrität kikkailla liikaa niiden nettisivujesi kanssa. :)


      • ..................
        The_Rat kirjoitti:

        Firman koneille asennetaan tasan, vain ja ainoastaan IE -selain. Oletuksena muistaakseni XP:ssä 6.0 ja Vistassa 7.0.

        Selaimen saa itse päivittää, jos haluaa.

        Valitettavasti osa intran sivuista ei toimi 7- tai 8- versioilla.
        IE:stä ei pysty pyörittämään rinnakkaisia versiota.

        Siispä: koneella IE 6.0 (ja firefox, mutta minä olen sen suhteen poikkeus).

        Ihan vapaasti, jos et halua tuhansia firman työntekijöitä sivuillesi, ole hyvä.

        Käytännössä kaiken javascript-hässäkän ja melkein kaiken CSS-hässäkän saa toimimaan helposti IE6:lla. Ainut selain, jota itse kieltäytyisin tukemasta millään tavalla on NS 4.05. :)

        Joskus, hyvin hyvin harvoin, tarvitaan jotain toiminnallisuutta, jonka voi toteuttaa vain jollain tietyllä selaimella (ActiveX), ja vielä harvemmin taritaan jotain, mikä vaatisi siitä selaimesta tuoreinta versiota. Jotenkin tuntuu, että yrität kikkailla liikaa niiden nettisivujesi kanssa. :)

        Ihan yksinkertainen sivu, CSS floating layer jotta valikko pysyy kokoajan näkyvillä vaikka sivua vieritetäänkin (aika oleellinen käytettävyyden kannalta, vi***taa aina vierittää se valikko takaisin ruudulle lyhyelläkin sivulla) ja simppeli pudotusvalikko. IE6:n tukeminen niin että sivu näkyy "oikein" suunilleen tuplaisi koodin määrän, näkyy ja toimii se nytkin IE6:lla mutta ei täysin oikein (asettelu "hajoaa" ja muuta pientä kosmeettista). Ja ainoa syy tuohon että IE6 ei noudata standardia edes suunilleen (sivut menevät validaattorista läpi ilman virheitä).

        Ja en todellakaan kaipaa sivuille kävijöitä jotka itsepintaisesti haluavat käyttää vanhentunutta tietoturvariskiksi tiedettyä standardeja rikkovaa sontaläjää.

        "Valitettavasti osa intran sivuista ei toimi 7- tai 8- versioilla." Tuo on yritysten ongelma, itse en huolisi sellaista epästandardia sontaa. Valitettavasti yrityksissä löytyy idiootteja jotka tuollaista sontaa hyväksyvät.


      • .................. kirjoitti:

        Ihan yksinkertainen sivu, CSS floating layer jotta valikko pysyy kokoajan näkyvillä vaikka sivua vieritetäänkin (aika oleellinen käytettävyyden kannalta, vi***taa aina vierittää se valikko takaisin ruudulle lyhyelläkin sivulla) ja simppeli pudotusvalikko. IE6:n tukeminen niin että sivu näkyy "oikein" suunilleen tuplaisi koodin määrän, näkyy ja toimii se nytkin IE6:lla mutta ei täysin oikein (asettelu "hajoaa" ja muuta pientä kosmeettista). Ja ainoa syy tuohon että IE6 ei noudata standardia edes suunilleen (sivut menevät validaattorista läpi ilman virheitä).

        Ja en todellakaan kaipaa sivuille kävijöitä jotka itsepintaisesti haluavat käyttää vanhentunutta tietoturvariskiksi tiedettyä standardeja rikkovaa sontaläjää.

        "Valitettavasti osa intran sivuista ei toimi 7- tai 8- versioilla." Tuo on yritysten ongelma, itse en huolisi sellaista epästandardia sontaa. Valitettavasti yrityksissä löytyy idiootteja jotka tuollaista sontaa hyväksyvät.

        Jos intran joku järjestelmä on ollut käytössä vaikkapa 5 vuotta, eikä päivitystä ole saatavilla toimittajalta, on vaihtoehtona joko:
        a) käyttää vanhaa selainta
        b) käyttää muutama sata tonnia / miljoona uuteen softaan.

        Arvaa kumpaan kallistutaan? :)


      • webmagister
        .................. kirjoitti:

        Ihan yksinkertainen sivu, CSS floating layer jotta valikko pysyy kokoajan näkyvillä vaikka sivua vieritetäänkin (aika oleellinen käytettävyyden kannalta, vi***taa aina vierittää se valikko takaisin ruudulle lyhyelläkin sivulla) ja simppeli pudotusvalikko. IE6:n tukeminen niin että sivu näkyy "oikein" suunilleen tuplaisi koodin määrän, näkyy ja toimii se nytkin IE6:lla mutta ei täysin oikein (asettelu "hajoaa" ja muuta pientä kosmeettista). Ja ainoa syy tuohon että IE6 ei noudata standardia edes suunilleen (sivut menevät validaattorista läpi ilman virheitä).

        Ja en todellakaan kaipaa sivuille kävijöitä jotka itsepintaisesti haluavat käyttää vanhentunutta tietoturvariskiksi tiedettyä standardeja rikkovaa sontaläjää.

        "Valitettavasti osa intran sivuista ei toimi 7- tai 8- versioilla." Tuo on yritysten ongelma, itse en huolisi sellaista epästandardia sontaa. Valitettavasti yrityksissä löytyy idiootteja jotka tuollaista sontaa hyväksyvät.

        >> Ihan yksinkertainen sivu, CSS
        >> suunilleen tuplaisi koodin määrän, näkyy ja toimii se nytkin IE6:lla mutta ei täysin oikein

        Sä taidat ruuvailla sitä koodia vikapaikasta. Ei mulla ole tuommosia ongelmia, ei edes vaikka olis hiukan monimutkaisempikin sivusto. Pikku fiilausta lähinnä.

        Sitten tuota, oman sivunhan jokainen voi tehdä ihan kuten haluaa. Toinen juttu onkin kun tehdään rahaa vastaan sivustoja toisille. Noin 10 - 20% kävijöistä, sivuston sisällöstä riippuen, käyttää IE6:sta. Se saattaa kpl-määräisesti olla aika paljon jos kävijöitä on hiukan reippaammin - monta hukkaan heitettyä potentiaalista asiakasta ainoastaan siitä syystä, että sivun tekijällä/koodaajalla on periaatteita tai ei ole homma hallinnassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1738
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      62
      1103
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      145
      1089
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      910
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      905
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      881
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      850
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      61
      764
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      759
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      721
    Aihe