bensat sekaisin

tyhmä kyselijä

Eli jos auton tankissa on valmiina 98 okt. ja tankkaa päälle 95 okt. niin mitä tapahtuu?

16

4028

Vastaukset

  • laskee sitä lähemmäs 95:tä mitä enemmän tankkaat sitä.
    Kai sinä seoslaskut osaat?

    • mietin meneekö moottori rikki jos menee ajamaan tuollaiseslla bensaa seoksella. ohjekirjassakerroottin kettä käytä 95 tai kork okt


    • aloitja kirjoitti:

      mietin meneekö moottori rikki jos menee ajamaan tuollaiseslla bensaa seoksella. ohjekirjassakerroottin kettä käytä 95 tai kork okt

      oktaaniluvulle kun tankkaat 98:n päälle 95:ä? Laimenee? Paljonko? Meneekö alle 95:n? Mitä ohjekirja sanoikaan? Käytettävä 95 tai yli? Ei saatana.. ja nämä maksavat aikanaan eläkkeemme. Siksipä säästän omistani sitä jo nyt.

      Olet kuitenkin saanut laskettua tuon viestin lähetykseen vaadittavan yhteenlaskun. ´Thumbs up´ :)


    • aloitja kirjoitti:

      mietin meneekö moottori rikki jos menee ajamaan tuollaiseslla bensaa seoksella. ohjekirjassakerroottin kettä käytä 95 tai kork okt

      Oktaaniluku muuttuu käytännössä suorassa suhteessa sekoitussuhteeseen, eli jos tankissa on 20 l ysivitosta, ja tankkaat lisää 20 l 99:iä, niin seoksen oktaaniluku on 97.

      Eikä mene kone rikki: Suositusta korkeampi oktaaniluku ei todellakaan haittaa koskaan, eikä mitään. Päinvastoin, siitä on hyötyä mm. kiihdytystilanteissa, joita sattuu kohdalle aina silloin tällöin - ainakin tiheämmin asutuilla seuduilla. Kone ei tällöin 'nakuta' niin helposti.

      Oktaaniluku määrittää bensiinin puristuskestävyyden, eli käytännössä sen paineen, jossa moottorin (puristustahdin synnyttämä paine itsessään, sekä) kuormituksen aiheuttama itsesyttyminen sylinterissä tapahtuu (so. liikaa painetta -> kajahtaa liian aikaisin). Matalaoktaaninen paukkuu aikaisemmin => nakutusta.

      Nimenomaan liian pieni puristuskestävyys (=alhainen oktaaniluku) voi aiheuttaa moottoriongelmia, ei koskaan 'liian' korkea oktaaniluku.


  • eipä toi vaikuta yhtikäs mitään

  • voit mennä säästyneillä rahoilla juomaan kupin kahvia johonkin halpaan kahvilaan.

  • Mikä on oikea bensa -93 peotiin 1,4 xr

  • Tehot tippuu tehot. Kestää ajaa 400km, ennen kuin palaa 98 tehot taas.

  • Ohjekirjassa lukee 95okt..tankkasin ks. bensaa ja seurauksena oli että auto alkoi nykiä ja melkein sammui risteyksissä..98okt ei tälläista ongelmaa...

    • Ikävä kyllä 95 oktaanista tai muutakaan bensiiniä ei ole enää Suomessa myytävänä. On vain näitä viinalla lantrattuja seosbensoja. Ennen ysivitosessa oli 5% viinaa seassa, eikä ongelmia juurikaan ilmennyt. Sitten ysivitosen viinan osuus nostettiin 10% ja ongelmat räjähtivät. Ennen 98 oktaanisessa ei ollut ollenkaan viinaa seassa, mutta nyt siihenkin laitetaan 5% viinaa, eli se vastaa samaa kuin ennen ysivitonen. Sen takia noilla vanhoilla autoilla voi ajaa vielä ysikasilla, mutta ei ysivitosella, koska se ei ole enää sitä samaa ysivitosta 5% viinalla kuin ohjekirjan painamisen aikaan.


  • Kokeile vaihtaa Skodaan.

  • Skoda suositus pätee ja pysyy.

  • entä jos sekoitan diisseliä bensaan,kuinkapaljon voin laittaa ?

    • Puolet voinee laittaa. Isommalla määrällä saattaa loppua ruiskutuksen säätövara.


  • Skodan kestävyys.
    Kestää myös polttoöljyä.

  • eihän dieseliä kannata laittaa, vaan polttoöljyä.

    mutta tuskin siinä mitään voittaa, polttoöljyä/dieseliä menee katalysaattoriin ja tulee pakoputkesta, tehot laskee. Ei se dieseli pala oikeastaa lainkaan bensakoneessa ja tuskin nykyiset sallii edes 10 %.

    kaasarikoneeseen voi laittaa 30 % mutta ei siinä mitään järkeä ole ja maantiellä on tiedossa 10 -20 bensatankkauksen jälkeenkin roimat laskut poliisilta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.