huolimaton tyyppi

mies 27

Minua on aina pidetty hieman huolimattomana. Yleensä olen itsekin naureskellut asialle, sillä sehän on osa minun imagoa. Nykyään ärsyttää liikaa kun on milloin lompakot, milloin avaimet kateissa. Olen hukannut kaikenlaisia tavaroita: kihlasormuksen, silmälasit, lompakon, auton vara-avaimet useammasta autosta jne. Laskut meinaa unohtua usein maksamatta, ja sitten joutuu maksamaan karhukirjeitä. Onneksi on luottotiedot vielä kunnossa. Tavallaan minulla on toisaalta hyväkin muisti. Olen erikoistunut nippelitietoon. Muistan vanhatkin tapahtumat tarkasti. Hassun yhtälöstä tekee se, että minusta on valmistumassa aineenopettaja, jos joskus saan koulut loppuun. Usein en vaan jaksa keskittyä lukemaan tentteihin, vaan teen kaikkea turhaa kuten katson nettiä. Tuntuu, että oireet on vasta nyt nousseet pintaan.

Luin tutun pojalle annettua tietolappua, jossa oli ADHD:stä, ja jotenkin se masentavallakin tavalla avasi silmiä. Entä jos minulla onkin ADHD? Keskittymiskyvyn puute, huolimattomuus, univaikeudet, aamu-unisuus...

Ylivilkas olen ollut ainoastaan pikkulapsena. Lukioon asti koulumenestykseni on ollut hyvä. Olen tosin pärjännyt aina enemmän muuten kuin suoranaisesti lukemalla. Lukeakin jaksan, jos olen aidon kiinnostunut asiasta, mutta jos on vähänkin liian työlästä tai ei-mielenkiintoista, niin keskittymiskyky menee eikä lukemisesta ja oppimisprosessista tule mitään. Minua häiritsee helposti pienetkin asiat kuten melu.

Sosiaalisissa taidoissa olen kehitynyt paljonkin, mutten kuulemma katso tarpeeksi silmiin. Viihdyn ihmisten kanssa, mutten välttämättä paineen alla.

Mitäköhän minun kannattaisi tehdä? En oikein heti kehtaisi lääkärillekään mennä. En nyt edes viitsi tässä luetella ihan kaikkea miksi epäilen minulla olevan ADHD-taipumusta. Jos olisi, niin tulisiko hoito (lääkkeet), kalliiksi ja estäisikö se mahdollisuuksiani esim. toimia opettajana? En toisaalta haluasi lyhentää elinikääni lääkkeillä tai olla jatkuvasti huumepäisään. Hulluksi en itseäni luokittelisi, korkeintaan harmittomaksi =) ja pahin rikkeenikin lie ylinopeussakot.

Haluaisin vain selvittää miten saisin motivoitua itseäni. En halua ADHD-diagnoosia, vaan hieman keskittymiskyä ja huolellisemmaksi ja vähemmän väsyneeksi.

6

2702

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lähes normaali

      Jos silmiin katsominen tuntuu vaikealta, niin katseen voi kohdistaa hieman eri paikkaan, kuten nenään tai kulmakarvoihin. Toinen osapuoli ei havaitse parin sentin eroa,eli hänelle näyttää aivan samalta kuin katsoisit häntä silmiin :)

      Melatoniini auttaa univaikeuksiin, sekä oikea ruokavalio ja riittävä liikunta myös. Ruokavaliossa on hyvä olla EPA-rasvahappoja sekä gammalinoleenihappoa, jota saa mainiosti esimerkiksi kaurapuurosta :)

    • jolene.

      Hei! Luin viestisi ja kuulostit aivan minulta :D Olen aina ollut tosi hajamielinen, laiskanpuoleinen ja äkkipikainen. Mullakin koulumenestys hyvä peruskoulussa, en koskaan lukenut / tehnyt läksyjä vaan jotenkin vaan pärjäsin, lukiossa ei kiinnostanut lukea mutta sain ok arvosanat ja nyt opiskelen yliopistossa aineenopettajaksi! Sos.taidot mullakin kankeat tai oikeastaan kun tapasin nykyisen kumppanini, olen saanut vähän itseluottamusta ja sitä myötä ihmisten kanssa oleminen on helpottunut.

      Menin viime keväänä neurologille juttelemaan näistä add-epäilyksistäni, kun esim. gradun tekeminen on mulla hyvin vaikeaa (en ole saanut edes aloitetuksi ja muut vuosikurssilaiseni ovat jo lähes valmiita). Tenteistä olen jotenkuten päässyt läpi, muutamat olen tehnyt esseinä. Tenttejä on ollut onneksi täällä meidän alalla vain muutamia, loput enemmän käytännön harjoituksia ym. Hän teki tunnin käynnin aikana alustavan diagnoosin, että mulla olis tuo add. Lisäksi hän suositteli mulle, että kokeilisin adhd-lääkitystä. Pärjäisin toki ilmankin, mutta jos haluan joskus saada gradun valmiiksi ja päästä jopa työelämään, niin aijon ehdottomasti kokeilla! On olemassa myös näitä adhd-kursseja aikuisille, joissa saadaan neuvoja elämässä selviytymiseen :) Ensiaskel vois sulla olla, että kävisit juttelemassa lääkärin kanssa. Itse suosittelen yksityistä neurologia, koska noissa arvauskeskuksissa ne vaan alkaa helposti v*ttuilemaan, eivätkä ne välttämättä tiedä tarpeeksi ko. sairaudesta.

      • Kivuton

        Sinun kuten muidenkin tässä viestiketjussa olevien oireet sopivat huonosti toimivan tasapainoaistin aiheuttamiksi, joten niihin voi saada avun asentohoidosta. Se tarkoittaa toistuvasti itsehoitona tehtäviä liikesarjoja, jotka matkivat tasapainoaistin kolmen kaarikäytävän soikeaa muotoa. Hoidon teho perustuu
        painovoiman hyväksikäyttöön ja hoidon välitön vaikutus on lihasten rentoutuminen.

        Lisätietoja osoitteessa asentohoito.auttaa.fi


      • sickonme
        Kivuton kirjoitti:

        Sinun kuten muidenkin tässä viestiketjussa olevien oireet sopivat huonosti toimivan tasapainoaistin aiheuttamiksi, joten niihin voi saada avun asentohoidosta. Se tarkoittaa toistuvasti itsehoitona tehtäviä liikesarjoja, jotka matkivat tasapainoaistin kolmen kaarikäytävän soikeaa muotoa. Hoidon teho perustuu
        painovoiman hyväksikäyttöön ja hoidon välitön vaikutus on lihasten rentoutuminen.

        Lisätietoja osoitteessa asentohoito.auttaa.fi

        Kannattas miusta lääkärille mennä. Jokatapauksessa nuo adhd testit on kalliita, ja tarviit lähetteen että kela korvaa. Jos diagnoosi tulee, niin eihän se tuomio ole. Pikemminkin avain, jotta voit elää parempää elämää. ADHD lääkkeitäkin on EI piriphjaisia. Ei tosin kela korvaa. jos on saira, niin on sairas..ei sille mitään voi.


      • my
        sickonme kirjoitti:

        Kannattas miusta lääkärille mennä. Jokatapauksessa nuo adhd testit on kalliita, ja tarviit lähetteen että kela korvaa. Jos diagnoosi tulee, niin eihän se tuomio ole. Pikemminkin avain, jotta voit elää parempää elämää. ADHD lääkkeitäkin on EI piriphjaisia. Ei tosin kela korvaa. jos on saira, niin on sairas..ei sille mitään voi.

        No eipä nuo ADHD lääkkeet ole huumeita kenellekään muulle kuin ns. normaalille ihmiselle. Heille ne tekevät huumevaikutukset, ADHD:lle toimivat kuten pitääkin, eli auttavat keskittymään jne.

        En itsekään katso ihmisiä juuri silmiin, en vaikka nykyään onkin lääkitys. Jos se muita häiritsee, se on muiden ongelma. Vastata voi vain valituksiin ettet vain pysty tuijottamaan koko ajan toista silmiin, etkä tarkoita sillä, että katsot välillä ihan muuallekin, sitä, ettet kuuntelisi. Tuonhan takia useimmiten 'tavikset' valittavatkin, luulevat ettei kuunnella kun ei katsota silmiin.

        Aloittajalle: Luultavasti opettajana toimimisesi on vaikeampaa jos et hae lääkkeitä. Nykyiset ryhmäkoot ja stressi eivät ehkä auta kovinkaan hyvin hallitsemaan omaa oireistoa lääkkeittä että oppilasryhmää yhtä aikaa ja vielä päälle opettamaan asiaa johdonmukaisesti. Lääkemaksukatto on, joten enimmilläänkin maksat sen n. 670e sen jälkeen 1,5e/lääkkeidenhakukerta vuodessa. Ainoastaan Strattera taitaa olla ei kelakorvattava adhd-lääke tällä hetkellä, mutta se on masennuslääkepohjainen ja mitä ymmärtänyt, sopii harvemmalle. Hinnoista voisi sanoa että esim. Concerta 3kk 56mg nappeina maksaa noin 175e, erityisluvallinen Modiodal/Provigil taas samalle 3kk ajanjaksolle taas 400e KUNNES lääkemaksukatto on täynnä. Sen jälkeen se 3kk lääke-erä, mikä on maksimi jonka saa kerralla ulos, maksaa 1,5e/lääke.

        Todennäköisesti diagnoosi ei estä mitenkään opettajana toimimista. Eihän kukaan velvoita tietääkseni siitä työhaastattelussa kertomasta. Ja lisäkoulutuksellahan pystyy harkitsemaan jopa sitä, että alkaa opettamaan tällaisia pienryhmiä, joissa on juuri ADHD ja asperger-lapsia, jolloin jopa omasta ADHD:sta (oli se sitten mitä tahansa 3:sta ADHD:n nykyisen jaon muodoista) saattaa olla jopa apua. Ainakin siinä mielessä, että ADHD oppii eri tavalla kuin 'tavis'. Eli kun kiinnostaa, oppiminen on nopeaa, jos ei, niin hidasta. Aspergerit taas ovat oireistoltaan suhteellisen lähellä ADD:tä, vaikka erojakin on.

        Dg kyllä helpottaa elämää, oli lääkkeitä tai ei. Ainakin ymmärtää sen jälkeen itseään paremmin, osaa antaa itselleen osan ongelmista helpommin anteeksi ilman turhaa syyttelyä ja opetella täysin uudelta kantilta tekemään asioita. Mutta itsekin peruskoulun että suurimman osan lukiosta ilman dg:tä ja lääkkeitä käyneenä, kyllä opinnot aikanaan menivät tyylillä luin jos luin, yleensä en. Läksyjä tehtiin bussissa koulumatkalla, välitunnilla, muilla tunneilla, kokeisiin mentiin tyhmänä 'ai onko meillä koe' kun sitä ilmoitusta kokeesta ei tunnilla oltu kuultu jne. Lääkityksellä pystyin sitten jo lukemaan yo-kirjoituksiinkin suht nopealla aikataululla (lukio kahdessa erässä, välissä taukoa parisen vuotta) ja oikeasti keskittymäänkin siihen mitä luin. Samoin moni muu vähemmän kiinnostava teksti on helpompi lukea, keskittyminen riittää paremmin. Ja tarvitsee sählätä vähän vähemmän ylimääräistä.

        Toki vaikka lääkkeet onkin, edelleenkään en pidä siitä, jos joudun tekemään kirjallisia töitä hälisevässä ympäristössä. Ajatukset katkeilevat turhan helposti ja joutuu kirjaamaan mielestäni vähän liikaa asioita ylös, mitkä rauhallisemmassa ympäristössä muistaisi siihen asti kun niitä 2min päästä tarvitsee.

        Eikä tätä ADHDta tarvitse ajatella sairautena, tämä on vain synnynnäinen ominaisuus, mikä nyt ei vain oikein sulaudu tähän nyky-yhteiskuntaan ja sen vaatimuksiin. Ja sen vuoksi noita lääkkeitä ja erilaisia tukitoimia ja erikoisratkaisuita joutuu tekemään.


    • simosiittoja

      Kuulostaa myös minulta...ylivilkas olin lapsena, myöhemminkin.

      Kello on ainut mikä ei häviä.Avaimet...aina hukassa.ostin lompakon johon voi kiinnittää avaimet, lompakkokin iso joten löytyy.Vyöllä olevat kotelot on hyviä, kännykkä pysyy aina mukana, samoin muukin.

      Kumma juttu kun jonkun tavaran jättää kädestään niin se unohtuu siihen.Samoin alussa tulee kerättyä liikaa kaikenlaista.pitää vaan keskittyä ja karsia tavara määrää pois. Reppu ihan ok, sekin pitäs siivota.

      Eli vähentää, minimoi tavaran määrän ja huoltaa niitä.

      Ylivilkkaus on johtanut pienempänä kaatumisiin ym. Samoin työssä,ottaa liikaa töitä.Ihmisten ilmoilla ollut liika puhuminen on johtanut puhumisen minimointiin.Paha on olemassa. Vieraisiin ei kannata luottaa ollenkaan.Töissäkin pitää keskittyä johonkin eikä melskata liikaa.Liika vilkkaus johtaa sitten tekemättömyyteen.
      Samoin kämpän tavaran minimointi pitää hoitaa.
      Vanhemmat samanlaisia, huolimattomuus virheitä, tavaraa liikaa.

      No, oon tämmöinen. Huolimaton, ylivilkas, huolehtivainen jne.semmonen mä oon.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe