SOTIEMME UHRIT

HAJUPOIKA

Keskustelumme toisaalla laajeni sotiemme uhreja käsitteleväksi, joten koin siirtää sen omaan ketjuun. Elina Sanan tutkimus juutalaisluovutuksista oli alkuna.
Kun myös Heikki Ylikankaan tutkimukset tulivat esiin niin voinemme keskustella näistä kipeistä asioista tässä keskustelussa.
Laitan linkin, jossa on mahdollisuus hakea jopa tarkkoja henkilötietoja uhreista:

http://vesta.narc.fi/cgi-bin/db2www/sotasurmaetusivu/lyhenteet

79

4487

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sotaorpo

Luin suurella mielenkiinnolla linkkiä.
      Parasta mitä palstalle on tuotu aikoihin.
      Tässä saa paljon tietoa myös Vapaussodasta,
      jota nimitystä itse mielelläni käytän.
      Ylikangas on tuonut siihen paljon uutta tutkimustietoa.
      Kaikkea emme varmaan saa koskaan tietää, mutta
      on hyvä saada tietoa läheistensä kohtaloista.

• ccc

veljessota, itse käytän mieluummin veljessota nimitystä.

Eikö Sotaorvon mielestä, jos veljekset ovat vastapuolilla rintamaa, voi sotaa nimittää veljessodaksi?

• Hajupoika
        ccc kirjoitti:

Eikö Sotaorvon mielestä, jos veljekset ovat vastapuolilla rintamaa, voi sotaa nimittää veljessodaksi?

Luin juuri Ilkka 14.3.03 Kari Hokkasen yliön:
        Ilkan ja Poutun pojat. Hän kertoi saaneensa ystävältään kirjalöydön
        Artturi Leinonen: Ilkan ja Poutun pojat.
        Hän kertoo artikkelissa, että vapaussodasta tulikin sisällissota.
        Jälkeenpäin meidän on helppo arvostella kuten Artturi Leinonenkin kirjassaan antaa ymmärtää, etteivät he tienneet mihin lähdettiin. Tarkoitus on ollut kuitenkin alunpitäen vapautua venäläisistä sotilaista.
        Puhut sisällissodasta, jota se myös minun mielestäni oli ja murheellisten sivuilmiöiden vuoksi siitä on jäänyt hyvinkin syviä haavoja joiden arpeutuminen vie aikaa.
        Vapaussota- nimitystä puoltaa se ilmeinen tosiasia, että vain näin päättyen Suomesta tuli itsenäinen tasavalta.
        Punaisten voittaessa olisimme mitä ilmeisimmin kokeneet olevamme jälleen Venäjän yhteydessä.
        Tämä olisi tapahtunut vaikka punaisetkaan eivät sitä olisi halunneet.
        Oikeisto (sory sanavalintani) olisi halunnut Saksan yhteyteen, olihan sieltä jo kuningas valittuna maallemme. Saksaa ei Suomen itsenäisyys kiinnostanut kuten ei myöhemminkään vaan katsottiin Suomen kuuluvan Neuvostoliiton etupiiriin (Kansainliittokin) oli sovittu ohi meidän päätöselinten.

Olen pasifisti. Tunnen, kuten Napoleon sanoo: kaksi on kovaa miekka ja sana. Sana voittaa aina miekan.
        Juttelin juuri eräitten vanhempien miesten kanssa näistä asioista. Tuntuu, että monet haluavat saada kuorman tunnoltaa ja siksi keskustelu on paikallaan.
        Pikkupoikana muistan sotavangit, jotka kotiseudullani saivat osallistua talon normaaleihin töihin, syödä samassa pöydässä.
        Muistan erään sotavangin kauhun kun tuli luovutuksen aika - hän tiesi kohtalonsa.
        Kymmenettuhannet inkeriläiset eivät olisi halunneet lähteä.Hyvin harvoihin saatiin myöhemmin mitään yhteyttä.
        Eräs pappa Pohjanmaan ruotsinkieliseltä rannikolta kertoi juuri tänään miten he piilottelivat etsittyjä juutalaisia.
        Omakohtaisina kerrottuina kokemuksina ne alkavat elää. Tuoko se helpotusta kun saa purkautua, kertoa...

• ccc
        Hajupoika kirjoitti:

Luin juuri Ilkka 14.3.03 Kari Hokkasen yliön:
        Ilkan ja Poutun pojat. Hän kertoi saaneensa ystävältään kirjalöydön
        Artturi Leinonen: Ilkan ja Poutun pojat.
        Hän kertoo artikkelissa, että vapaussodasta tulikin sisällissota.
        Jälkeenpäin meidän on helppo arvostella kuten Artturi Leinonenkin kirjassaan antaa ymmärtää, etteivät he tienneet mihin lähdettiin. Tarkoitus on ollut kuitenkin alunpitäen vapautua venäläisistä sotilaista.
        Puhut sisällissodasta, jota se myös minun mielestäni oli ja murheellisten sivuilmiöiden vuoksi siitä on jäänyt hyvinkin syviä haavoja joiden arpeutuminen vie aikaa.
        Vapaussota- nimitystä puoltaa se ilmeinen tosiasia, että vain näin päättyen Suomesta tuli itsenäinen tasavalta.
        Punaisten voittaessa olisimme mitä ilmeisimmin kokeneet olevamme jälleen Venäjän yhteydessä.
        Tämä olisi tapahtunut vaikka punaisetkaan eivät sitä olisi halunneet.
        Oikeisto (sory sanavalintani) olisi halunnut Saksan yhteyteen, olihan sieltä jo kuningas valittuna maallemme. Saksaa ei Suomen itsenäisyys kiinnostanut kuten ei myöhemminkään vaan katsottiin Suomen kuuluvan Neuvostoliiton etupiiriin (Kansainliittokin) oli sovittu ohi meidän päätöselinten.

Olen pasifisti. Tunnen, kuten Napoleon sanoo: kaksi on kovaa miekka ja sana. Sana voittaa aina miekan.
        Juttelin juuri eräitten vanhempien miesten kanssa näistä asioista. Tuntuu, että monet haluavat saada kuorman tunnoltaa ja siksi keskustelu on paikallaan.
        Pikkupoikana muistan sotavangit, jotka kotiseudullani saivat osallistua talon normaaleihin töihin, syödä samassa pöydässä.
        Muistan erään sotavangin kauhun kun tuli luovutuksen aika - hän tiesi kohtalonsa.
        Kymmenettuhannet inkeriläiset eivät olisi halunneet lähteä.Hyvin harvoihin saatiin myöhemmin mitään yhteyttä.
        Eräs pappa Pohjanmaan ruotsinkieliseltä rannikolta kertoi juuri tänään miten he piilottelivat etsittyjä juutalaisia.
        Omakohtaisina kerrottuina kokemuksina ne alkavat elää. Tuoko se helpotusta kun saa purkautua, kertoa...

Isäni ja hänen veljensä olivat eri puolilla rintamalinjaa, että minä koen veljessodan kuvaavan tapahtumia parhaiten.

Sotavankiasiassa on meillä monella omakohtaisia kokemuksia. Itse tunsin sodanjälkeen ihmetystä suomalaisten sotavankien häpeäntunteesta.

He eivät kertoneet kokemuksistaan vankeudessa ja joidenkin "isänmaanmiesten" vihamielisistä murahduksista sai sellaisen käsityksen, että jäämällä vangigsi nämä miehet eivät tehneet velvollisuuttaan Suomea kohtaan.

Sodan nimestä on taitettu peistä kautta aikojen ja jälkikäteen on mahdoton sanoa kuinka sitten jos ja jos.. Onhan sekin mahdollista, että Suomi olisi koko eurooppa, jos punaiset olisivat voittaneet. Perhosen siivenisku teoria?

• Hajupoika
        ccc kirjoitti:

Isäni ja hänen veljensä olivat eri puolilla rintamalinjaa, että minä koen veljessodan kuvaavan tapahtumia parhaiten.

Sotavankiasiassa on meillä monella omakohtaisia kokemuksia. Itse tunsin sodanjälkeen ihmetystä suomalaisten sotavankien häpeäntunteesta.

He eivät kertoneet kokemuksistaan vankeudessa ja joidenkin "isänmaanmiesten" vihamielisistä murahduksista sai sellaisen käsityksen, että jäämällä vangigsi nämä miehet eivät tehneet velvollisuuttaan Suomea kohtaan.

Sodan nimestä on taitettu peistä kautta aikojen ja jälkikäteen on mahdoton sanoa kuinka sitten jos ja jos.. Onhan sekin mahdollista, että Suomi olisi koko eurooppa, jos punaiset olisivat voittaneet. Perhosen siivenisku teoria?

Koen kertomasi hyvin läheisenä. Kun olemme maininneet Heikki Ylikankaan niin luulen, että hänen haluaan tutkia 1918 tapahtumia on osasyynä hänen läheisensä, joka huomasi mitä v. 1918 sodassa ollaan tekemässä, kieltäytyi lähtemästä sotaan "veljiä" vastaan (muistikuvani). Härmän
        lakeuksilla Artturi Leinosen ja muitten lailla koettiin sotaan lähtö itsestään selvänä.
        Tiedän, että monet saivat lähtemättömän leiman
        kuten Ylikangas itsekin kun lähtitutkimaan näitä tapahtumia.
        Näistä luovutuksista olen viime aikoina yrittänys saada kuvaa. Tässä keskustelussa yritän vetää näitä linkkejä ja toivon myös muitten käyttävän niitä. Ne avaavat väyliä saada uutta tietoa.
        Tuon esiin millaiseen pyöritykseen Elina Sana joutui puolustaessaan omia tutkimuksiaan.
        Itse nautin siitä kun pääsee tutkimaan uutta ja lukemaan toisten käsityksiä asioista:
        http://www.utu.fi/agricola/nyt/arvos/tekstit/sana.html

• punaorpo

Jeesus sanoo Raamatussa, että oikeaa jumalanpalvelusta on käydä katsomassa leskiä ja orpoja.
        Sodan uhreja ovat myös lesket, jotka jäävät yksin lastensa kanssa.
        Kansalaissodan jälkeen puhuttiin virallisesti sotaorvoista, mutta myös punaorvoista ja -leskistä?
        http://www.uta.fi/koskivoimaa/arki/1918-40/punaorvt.htm
        Valkoisista käytettiin nimitystä "lahtari" vain pienessä piirissä.
        Millaisia tietoja ja kokemuksia teillä on?

• yks äiskä vaan
        ccc kirjoitti:

Kyllä nykyisin koulussa puhutaan rehellisesti veljes- kansalais- ja sisällissodasta. Jos veli joutuu veljeä vastaa, niin mitä muutakaan se on?

• Nimi
        yks äiskä vaan kirjoitti:

Kyllä nykyisin koulussa puhutaan rehellisesti veljes- kansalais- ja sisällissodasta. Jos veli joutuu veljeä vastaa, niin mitä muutakaan se on?

Useitten mielestä juuri nimi tai nimitys tehee sankarin tai terroristin.
        Puhuume kovin mielellämme vapauttajista kun USA:n joukot vyöryivät itsenäiseen Irakiin. He kohtasivat terroristeja jotka eivät tu8nteneet valloittajia suinkaan vapauttajiana.
        Suomi kuului Neuvostoiliittoon niin näistä valkoisista Mannerheimin johdolla taistellessa voidaan hyvin saman mittapuun mukaan sanoa "valkoiset terroristit" ja "punaiset terroristit" ottivat yhteen ja syntyi sisällissota. Onhan niitä veljessotiakin käyty. Ensimmäisessä perheessä syntyi velimurha vain uhrisavun vuoksi.
        Propakandalla on myös tärkeä osuus sodassa ja tiedonvälityksessä. Sen takoituksena on saada vastapuolen tarkoitukset paheksuttaviksi ja tehdä omista sankareita. Tarkoitus pyhittää keinot.

• ei-pukari
        Nimi kirjoitti:

Useitten mielestä juuri nimi tai nimitys tehee sankarin tai terroristin.
        Puhuume kovin mielellämme vapauttajista kun USA:n joukot vyöryivät itsenäiseen Irakiin. He kohtasivat terroristeja jotka eivät tu8nteneet valloittajia suinkaan vapauttajiana.
        Suomi kuului Neuvostoiliittoon niin näistä valkoisista Mannerheimin johdolla taistellessa voidaan hyvin saman mittapuun mukaan sanoa "valkoiset terroristit" ja "punaiset terroristit" ottivat yhteen ja syntyi sisällissota. Onhan niitä veljessotiakin käyty. Ensimmäisessä perheessä syntyi velimurha vain uhrisavun vuoksi.
        Propakandalla on myös tärkeä osuus sodassa ja tiedonvälityksessä. Sen takoituksena on saada vastapuolen tarkoitukset paheksuttaviksi ja tehdä omista sankareita. Tarkoitus pyhittää keinot.

itsenäisyys Suomelle oli tarjolla jo vuonna 1917, ilman Mannerheimin taistelujakin.

• Pu Kariton
        ei-pukari kirjoitti:

itsenäisyys Suomelle oli tarjolla jo vuonna 1917, ilman Mannerheimin taistelujakin.

Aikoinaan keskustelin monista tällaisista asioista varsinkin erään Mannerheiristin ritarin kanssa. Hän avautui viimeisinä elinvuosinaan ja kun tiesi isäni kaatuneen aivan läheisyydessä niin antoi monia yhteystietoja saadakseni asioista selvää.
        Sodat on käyty, mutta meillä on vapaus keskustella. Luulen, että USA:ssa ja Britanniassa keskustellaan kovinkin tuon Irakin sodan mielekkyydestä.
        Meidän päättäjämme olivat aikanaan sen tiedon varassa ja toimivat sillä tietämyksellä ja taitamuksella mikä silloin oli.
        Eräinä yksityiskohtna mainitsen sen, että olisi pysähdytty "vanhalle" rajalle. Mitä olisi tapahtunut kun Neuvostoliitolle tärkeä Muurmannin rata olisi katkaistu? Molempia asioita varmasti pohdittiin, mutta toimittiin kuten toimittiin.
        Rauhakaan ei ollut itsestään selvä.
        Luulen Madame Kollontain osuuden olevan ainakin itse
        melkoisen

• sofia
        Pu Kariton kirjoitti:

Aikoinaan keskustelin monista tällaisista asioista varsinkin erään Mannerheiristin ritarin kanssa. Hän avautui viimeisinä elinvuosinaan ja kun tiesi isäni kaatuneen aivan läheisyydessä niin antoi monia yhteystietoja saadakseni asioista selvää.
        Sodat on käyty, mutta meillä on vapaus keskustella. Luulen, että USA:ssa ja Britanniassa keskustellaan kovinkin tuon Irakin sodan mielekkyydestä.
        Meidän päättäjämme olivat aikanaan sen tiedon varassa ja toimivat sillä tietämyksellä ja taitamuksella mikä silloin oli.
        Eräinä yksityiskohtna mainitsen sen, että olisi pysähdytty "vanhalle" rajalle. Mitä olisi tapahtunut kun Neuvostoliitolle tärkeä Muurmannin rata olisi katkaistu? Molempia asioita varmasti pohdittiin, mutta toimittiin kuten toimittiin.
        Rauhakaan ei ollut itsestään selvä.
        Luulen Madame Kollontain osuuden olevan ainakin itse
        melkoisen

Neuvostoliittoon 70-luvulla oli 20% koko viennistä, joten radalla saattoi olla muutakin virkaa kuin se räjäyttämällä estää kanssakäyminen.
        Mutta en rupea kiistelemään.
        Jos mielestänne olisi pitänyt katkoa kulkutiet, niin Suomen puolellakin olisi voinut kylmän sodan aikana kuskata ne tavarat rajalle vaikkapa 80 huoneessa mainituilla pärekonteilla, takoilla, tai vetää kelkalla yms.

• Hajupoika
        sofia kirjoitti:

Neuvostoliittoon 70-luvulla oli 20% koko viennistä, joten radalla saattoi olla muutakin virkaa kuin se räjäyttämällä estää kanssakäyminen.
        Mutta en rupea kiistelemään.
        Jos mielestänne olisi pitänyt katkoa kulkutiet, niin Suomen puolellakin olisi voinut kylmän sodan aikana kuskata ne tavarat rajalle vaikkapa 80 huoneessa mainituilla pärekonteilla, takoilla, tai vetää kelkalla yms.

Mitähän sinä taas höpiset.Muurmannin eli Kirovin radan mekitys oli Neuvostoliitolle elintärkeä sotamateriaalin kuljetuksessa. Kun katsot karttaa niin huomannet ettei sillä ollut merkitystä viennillemme ja tuonnillemme kun kauppaa ei sodan aikana suinkaan käyty kun vain vaihdettiin pääasiassa erilaisia ammuksia puolin ja toisin.
        Neuvostoarmeijan täydennyksille se olisi ollut tuhoisa.
        Sen sijaan Petsamon menetys satamineen ja nikkelikaivoksineen oli Suomelle hyvin paha isku.

Ratoja korjataan, uusitaan ja rakennetaan aina uusia. Taisivat suomalaiset olla aikanaan tuon Muurmammin radan tekopuuhissakin.

• Veljeä ei jätetä
        punaorpo kirjoitti:

Jeesus sanoo Raamatussa, että oikeaa jumalanpalvelusta on käydä katsomassa leskiä ja orpoja.
        Sodan uhreja ovat myös lesket, jotka jäävät yksin lastensa kanssa.
        Kansalaissodan jälkeen puhuttiin virallisesti sotaorvoista, mutta myös punaorvoista ja -leskistä?
        http://www.uta.fi/koskivoimaa/arki/1918-40/punaorvt.htm
        Valkoisista käytettiin nimitystä "lahtari" vain pienessä piirissä.
        Millaisia tietoja ja kokemuksia teillä on?

Nyt, jos koska on meidän syytä ajatella vakavasti
        sodan uhreina myös kaikkia niitä vanhuksia, joilla on näitä sota-ajan jättämiä fyysisiä ja henkisiä vammoja.
        Vierivissä kivissä on juuri haastateltavana 84 vuotias vireän tuntuinen veteraani.
        Hän harrastaa liikuntaa ja kykenee kertomaan sodan kokemuksistaan.
        Meille riittää usein, että annamme aikaa heille alkaa kertoa. Hyvä kun kuunnellaan, laitetaan muistiin ja kerätään myös kuva-arkistoa katsellen tiedon sirpaleita yhteen.
        Luulen sen olevan jopa paljon antoisampaa kuin näitten "hajupojan" höpinäin lukeminen.
        Ei kuin menoksi - voittehan näille palstoille tai johonkin nettipäiväkirjaan keräillä näitä asioita.

• Tuulia

Täytyy antaa täysi tunnustus Hajupojan aktiivisuudelle. Ilman Sinun linkkiäsi en olisi
      varmaan edes hakeutunut ko. sivuille. Sieltä löysin kuitenkin nyt useita sukuumme kuuluvia henkilöitä ja heidän tarkat tietonsa.
      Taitaa tämä päivä täällä saaressa mennä sukututkimuksen parissa. Kutsuisin Sinut, jos vain olisi näin virtuaalisesti mahdollista,
      kirpeisiin löylyihin ja avantouinnille
      kiitokseksi tästä linkistä, niin paljon se antoi
      taas uutta tietoa!

• täällä

täällä sivuilla on ollut aina nämä tiedot jopa valokuviakin,jos itsekukin vain viitsii näitä nettisivuja selailla niin löytyy.
      mutta meillä vanhemmilla jotka olemme saaneet kokea nämä kauhut ei oikasti huvita niitä tänne riitapaikkaan levitellä,on ne sen verran kallisarvoisia asioita.
      joka haluaa etsikää sivustot itse ei te niin tyhmiä ole ettette löydä.vanhakin puolisokeana löytää,taas vaan haluaa tuoda itseään esiin.

• Hilja

Koko EU hiljeni Espanjan surussa juuri. Itse luin juuri noita uhreja, jotka kuolivat vakaumuksensa vuoksi. Uskon, että monien uhrien mielessä oli vapaa Suomi eikä punaisilla ja valkoisilla tainnut päämäärän suhteen olla lopulta paljonkaan eroa. Usein sattuma teki valinnan, oliko joku punainen tai valkoinen. Vankileirillä kuolleitten, teloitettujen ja murhattujen määrä sai minut hiljentymään.
      Suokoon luoja meidän elää rauhassa.

• Anu

Minun koskee kun muistelen mummun tuskaa
      mitä hän sai kokea,kun hänen kolme poikaa
      tuli vainajana takaisin.

Kaksi tuli raajarikkona,mitä tästä pitäisi
      ajatella,eikö mikään riitä.

Myös heistä on noilla sivuilla,olen lukenut
      sieltä niistä kyyneleet silmissä.

Kuinka usein muistetaan sankarivainajia,
      onko muuta kuin ehkä kolmena päivänä vuodessa,vai
      olisiko siinäkin yksi liikaa.

Ei todellakaan muistettu liiemmälti myöskään heidän äitiään.

Nyt kun olen oman lapseni menettänyt niin
      tuntuu uskomattomalta kestää sellainen asia.

En jatka tätä tästä enempää.ettei tule joillakin
      kovin paljon sanomisia.

kuinka usein muistetaan

• Pro Patria

Olisiko Suomi voinut välttää joutumasta Talvisotaan? Tätä asiaa on monesti pohdittu
      ja päätelty tehtiinkö oikein.
      Mielenkiintoisena koen nykyisen ulkoministerimme Erkki Tuomiojan pohdinnan erään kirja pohjalta
      Tuomiojahan on sukutaustaltaan mielenkiintoinen, sillä Isoäiti on pitkäaikainen Yleisradion pääjohtaja, näytelmäkirjailija ja poliittinenkin vaikuttaja. Isä Sakari Tuomioja taas osallisui 1956 presidentinvaaleihin Kekkosen eräänä vastaehdokkaana.

http://www.tuomioja.org/rauha.htm

Miten te olette kokeneet sotaa kuvaavat näytelmät ja Elokuvan Talvisota tai Tuntemattoman sotilaan versiot?

• Pravda

Kuka sanoikaan:

Totuus on sodan ensimmäinen uhri!

• Hajupoika

• G. von B.
        Hajupoika kirjoitti:

Luin juuri jääkäri Lauri Kulmalan kertomuksen
        Mainilan laukauksesta. Mielenkiintoinen tavallisen sotilaan kertomana:
        http://www.veteraanienperinto.fi/suomi/Kertomukset/sotilas/sotilas/talvisota/seitseman_salaperaista_kuoppaa_m.htm

Tästähän kaikki alkoi.
        Ensimmäisen maailmansodan aloitti laukaukset Sarajevossa eikä mikään mahti pystynyt pysäyttämään sotaa jota yksikään maa tai kansa ei halunnut.
        Tämä jatkoksi kun mainittiin, että Talvisota olisi voitu estää...

Lainaan Göran von Bonsdorffin kirjasta v. 1972 erään tapauksen, joka on kerrottu jo vuosikymmen aiemmin, jolloin tietokoneet eivät vielä olleet näin kehittyneitä välineitä:
        Tietokone ennustajana:
        Kerrotaan, että Kennery näytti Hrutstseville uutta tietokonetta tämän vieraillessa USA:ssa. Isäntä vakuutti koneen olevan erehtymättömän ja tietävän kaiken:
        "Kysykää, minkälainen yhteiskuntajärjestelmä USA:ssa vallitsee viiden vuosikymmenen kuluttua" , sanoi Hrustsev.Kysymys esitettiin ja kone vastasi:
        "Kommunistinen."
        "Kuten näette, olen oikeassa", sanoi neuvostoliittolainen valtiomies tyytyväisenä.
        "Niinpä niin", sanoi Kennedy, mutta kysaykääpä nyt, minkälainen yhteiskuntajärjestelmä Neuvostoliitossa on viidenkymmenen vuoden kuluttua."
        Kysymys esitettiin ja Nikita sai käteensä paperiliuskan, jota ei kyennyt tulkitsemaan
        Hämmästyneenä hän näytti sitä isännälle ja kysyi;
        "Pystyttekö te tulkitsemaan tämän?"
        "En", vastasi Kennedy,
        "näyttää olevan kiinaa."
        G.von Bonsdorff/Euroopan tulevaisuus/Otava 1972

• sofia
        Hajupoika kirjoitti:

Luin juuri jääkäri Lauri Kulmalan kertomuksen
        Mainilan laukauksesta. Mielenkiintoinen tavallisen sotilaan kertomana:
        http://www.veteraanienperinto.fi/suomi/Kertomukset/sotilas/sotilas/talvisota/seitseman_salaperaista_kuoppaa_m.htm

Tästähän kaikki alkoi.
        Ensimmäisen maailmansodan aloitti laukaukset Sarajevossa eikä mikään mahti pystynyt pysäyttämään sotaa jota yksikään maa tai kansa ei halunnut.
        Tämä jatkoksi kun mainittiin, että Talvisota olisi voitu estää...

mitä olen saanut, uskottavimmalta vaikuttaa, että talvisodan alkamista eivät suomalaiset voineet estää, mutta sisällis- ja jatkosota olisi ollut vältettävissä.

Jokainen sota on jättänyt tuntevan kansanosan sieluun varjostuman, jonka paraneminen kestää useamman sukupolven ajan.

• sofia
        sofia kirjoitti:

mitä olen saanut, uskottavimmalta vaikuttaa, että talvisodan alkamista eivät suomalaiset voineet estää, mutta sisällis- ja jatkosota olisi ollut vältettävissä.

Jokainen sota on jättänyt tuntevan kansanosan sieluun varjostuman, jonka paraneminen kestää useamman sukupolven ajan.

sillä sisällisotaa koskevasta asiasta en voi sanoa mitään muuta kuin että nälkää näkevät, mitään omistamattomat ihmiset ovat olleet kaikkina aikoina valmiita mihin vain. Ja tulevat ilmeisesti olemaankin.
        Näin ollen, tuskinpa sisällissota olisi ollut vältettävissä.

• Hajupoika
        sofia kirjoitti:

Ketjussakin on kerrottu erään sotilaan kertomukseen perustuen Mainilan laukauksista.
        En lähde etsimään lisää faktatietoa. Sitä on runsaasti saatavissa. Myös tuo Muurmannin radan katkaiseminen mielestäni olisi saattanut olla paikallaan.
        Sofia,
        marraskuun viimeisen 1939 jälkeen Viitisen vuotta Suomen ja Neuvostoliiton välinen "kauppa" tapahtui suurelta osin maitse, panssarivaunuin, jopa
        jalkaisin ja kumpikin osapuoli pyrki kaikin keinoin edistämään vientiä ja rajoittamaan tuntia - kauppaa käytiin viime vaiheissa metallisin räjähtelevin panoksin. Suurimmat ammukset kuljetettiin naapurin puolelle ilmateitse
        ja lähetysten toivottiin menevän ehdottomasti perille.

• Hajupoika
        sofia kirjoitti:

sillä sisällisotaa koskevasta asiasta en voi sanoa mitään muuta kuin että nälkää näkevät, mitään omistamattomat ihmiset ovat olleet kaikkina aikoina valmiita mihin vain. Ja tulevat ilmeisesti olemaankin.
        Näin ollen, tuskinpa sisällissota olisi ollut vältettävissä.

Toivon hartaasti, että voisit ottaa ja lukea mielestäni hyvän kirjan, joka valaisee Ensimmäisen maailmansodan tapahtumia:
        Ludvik; Heinäkuu 1914/tekijä esipuheessa päiväys 14.7.1929
        Omistussivulla:POJILLEMME VAROITUKSEKSI

Eräs tunnettu teollisuusjohtaja Ballin sanoo sanoo saman kirjan alussa:
        - "Ei olisi tarvinnut olla
        mikään Bismark ehkäistäkseen
        tämän kaikista sodista typerimmän."

Yhdeksän miljoonaa ihmistä kaatui, mutta sotaan syyllisistä n. kolmestakymmenestä sodanjulistuksen allekirjoittajasta ei kukaan kaatunut tai edes joutunut syytetyksi....

• sofia
        Hajupoika kirjoitti:

Ketjussakin on kerrottu erään sotilaan kertomukseen perustuen Mainilan laukauksista.
        En lähde etsimään lisää faktatietoa. Sitä on runsaasti saatavissa. Myös tuo Muurmannin radan katkaiseminen mielestäni olisi saattanut olla paikallaan.
        Sofia,
        marraskuun viimeisen 1939 jälkeen Viitisen vuotta Suomen ja Neuvostoliiton välinen "kauppa" tapahtui suurelta osin maitse, panssarivaunuin, jopa
        jalkaisin ja kumpikin osapuoli pyrki kaikin keinoin edistämään vientiä ja rajoittamaan tuntia - kauppaa käytiin viime vaiheissa metallisin räjähtelevin panoksin. Suurimmat ammukset kuljetettiin naapurin puolelle ilmateitse
        ja lähetysten toivottiin menevän ehdottomasti perille.

isäni vei sapuskat suomalaisille "viemämiehille" ja tulokuormassa toi kesken väsähtäneet lepopaikalle, näin olen ymmärtänyt äitini puheet.

Muuna aikana olen yleensä sitä mieltä, ettei saa särkeä mitään - ei omia, eikä muidenkaan tavaroita.

• Hajupoika
        sofia kirjoitti:

isäni vei sapuskat suomalaisille "viemämiehille" ja tulokuormassa toi kesken väsähtäneet lepopaikalle, näin olen ymmärtänyt äitini puheet.

Muuna aikana olen yleensä sitä mieltä, ettei saa särkeä mitään - ei omia, eikä muidenkaan tavaroita.

Sodassa tuhotaan vihollisjoukkoja ja strategisesti tärkeitä kohteita. Toisen maailmansodan ainana pudotti USA kaksi atomipommia Japanin kaupunkeihin ja niissä kuoli tittävästi miljoona ihmistä. Peräytyessään suomalaiset polttivat ja tuhosivat kuten sittemmin Lapin sodassa saksalaiset käyttivät "poltetun maan taktiikkaa" polttamalla mm. lähes koko Rovaniemen ja monet Lapin kylät.
        Näistä kuormastoasioista taisi meillä olla viime kevään aikana eräitä keskusteluja.
        Kuormasto on tärkeä ja välttämätön armeijalle, mutta se hidastaa etenemistä ja perääntymistä.

• sofia
        Hajupoika kirjoitti:

Sodassa tuhotaan vihollisjoukkoja ja strategisesti tärkeitä kohteita. Toisen maailmansodan ainana pudotti USA kaksi atomipommia Japanin kaupunkeihin ja niissä kuoli tittävästi miljoona ihmistä. Peräytyessään suomalaiset polttivat ja tuhosivat kuten sittemmin Lapin sodassa saksalaiset käyttivät "poltetun maan taktiikkaa" polttamalla mm. lähes koko Rovaniemen ja monet Lapin kylät.
        Näistä kuormastoasioista taisi meillä olla viime kevään aikana eräitä keskusteluja.
        Kuormasto on tärkeä ja välttämätön armeijalle, mutta se hidastaa etenemistä ja perääntymistä.

hyvinkin kirjoitin.
        Isä ei itse puhunut mitään sota-ajoista, mutta löytyyhän niistä tietoja lukemalla.

• Hajupoika
        sofia kirjoitti:

hyvinkin kirjoitin.
        Isä ei itse puhunut mitään sota-ajoista, mutta löytyyhän niistä tietoja lukemalla.

Olen edelleen sitä mieltä, että näillä sodan kauhut kokeneilla on ollut jo pitkään valtava tarve saada kertoa. He saattavatavautua kun olemme valmiit olemaan läsnä kun he kertovat.
        Ihminen on herkkä vaistoamaan kuunnellaanko häntä vai ollaanko vain kuuntelevinaan, keskustellaanko vai ollaanko vain keskustelevinaan.

• sofia
        Hajupoika kirjoitti:

Olen edelleen sitä mieltä, että näillä sodan kauhut kokeneilla on ollut jo pitkään valtava tarve saada kertoa. He saattavatavautua kun olemme valmiit olemaan läsnä kun he kertovat.
        Ihminen on herkkä vaistoamaan kuunnellaanko häntä vai ollaanko vain kuuntelevinaan, keskustellaanko vai ollaanko vain keskustelevinaan.

että häntä olisi kuunneltu jos hän olisi kertonut.
        Ja olihan hän äidille puhunut, koska äiti tiesi mitä isä oli sodassa tehnyt. Äiti kertoi niistä minulle vasta joskus 80-90-lukujen vaihteessa.

Lapsena ollessani näin unta ruumiskasasta matkustajakodissa, lähellä ulko-ovea.
        Olen lukenut jostain, että potilas voi nähdä unta terapeuttinsa yksityisasioista - sellaisista, joista kukaan ei ole voinut kertoa hänelle. Niinpä minäkin päättelen saaneeni ainekset mainitsemaani uneen isäni olemuksesta ja hänen ajatuksistaan... jotenkin.

Viime vuosisadan alkupuolen ihmiset olivat toisenlaisia. Nykyisin puhutaan kaikesta ja hyvähän se onkin, että puhutaan.

• Hajupoika
        sofia kirjoitti:

että häntä olisi kuunneltu jos hän olisi kertonut.
        Ja olihan hän äidille puhunut, koska äiti tiesi mitä isä oli sodassa tehnyt. Äiti kertoi niistä minulle vasta joskus 80-90-lukujen vaihteessa.

Lapsena ollessani näin unta ruumiskasasta matkustajakodissa, lähellä ulko-ovea.
        Olen lukenut jostain, että potilas voi nähdä unta terapeuttinsa yksityisasioista - sellaisista, joista kukaan ei ole voinut kertoa hänelle. Niinpä minäkin päättelen saaneeni ainekset mainitsemaani uneen isäni olemuksesta ja hänen ajatuksistaan... jotenkin.

Viime vuosisadan alkupuolen ihmiset olivat toisenlaisia. Nykyisin puhutaan kaikesta ja hyvähän se onkin, että puhutaan.

"Tuota nuoraa, paperiköyttä", sanottihin ennen kun ei oikein tiennyt mitä sanoa vai sanoako mitään. Tällä palstallakin puhutaan jopa liiankin paljon sanomatta mitään. Se näyttää muodostuneen jopa kansantaudiksi.
        Toin jo aiemmin esille tuon oulaistelaisen tapauksen, joka on jälleen osoitus meidän aikamme välinpitämättömyydestä.
        Toivoisin saavani keskustella kahden kesken tämän henkilön kanssa, joka toivoi ettei näitä asioita enää palstalla käsiteltäisi.
        Tänään kulttuuriuutisissa kerottiin eräistä kaukaisemmista asioista. Itse olen aavistellut juuri näitäkin kun luen aika paljon. Paikkarin Eliaksen "muotokuva" on ollut jotenkin tiedossa kuten J.W.S;nkin. Hänen teoksistaan on useimmin esillä Näin puhui Snellman.
        Tämäniltainen paljastus, että hän oli pahimpia ellei lopulta pahin Aleksis Kiven kampeaja tuli kuitenkin lievänä yllätyksenä
        Kopsaajia näyttää olleen jo tuolloin kuten Eliaksesta kerrottiin.
        Hätkähdin aikanaan kun oppilaitokseni rehtori arvosteli A.I.Virtasta, nobelistiamme.
        Jätän sen kuitenkin kun minullakaan ei juuri ole faktoja käytössäni.
        Muistanet, että räjähdin sinulle ennen joulua näistä luomuasioista. Äsken tuli tuo kasvihuonekeskustelu ja juutalaiskysymys.
        Palstalaisten luulisi olevan tavallista fiksumpaa väkeä, mutta täytyy sanoa kuin J. Huss aikanaan roviolla:
        - Voi pyhä yksinkertaisuus !

• sofia
        Hajupoika kirjoitti:

"Tuota nuoraa, paperiköyttä", sanottihin ennen kun ei oikein tiennyt mitä sanoa vai sanoako mitään. Tällä palstallakin puhutaan jopa liiankin paljon sanomatta mitään. Se näyttää muodostuneen jopa kansantaudiksi.
        Toin jo aiemmin esille tuon oulaistelaisen tapauksen, joka on jälleen osoitus meidän aikamme välinpitämättömyydestä.
        Toivoisin saavani keskustella kahden kesken tämän henkilön kanssa, joka toivoi ettei näitä asioita enää palstalla käsiteltäisi.
        Tänään kulttuuriuutisissa kerottiin eräistä kaukaisemmista asioista. Itse olen aavistellut juuri näitäkin kun luen aika paljon. Paikkarin Eliaksen "muotokuva" on ollut jotenkin tiedossa kuten J.W.S;nkin. Hänen teoksistaan on useimmin esillä Näin puhui Snellman.
        Tämäniltainen paljastus, että hän oli pahimpia ellei lopulta pahin Aleksis Kiven kampeaja tuli kuitenkin lievänä yllätyksenä
        Hätkähdin aikanaan kun oppilaitokseni rehtori arvosteli A.I.Virtasta, nobelistiamme.
        Muistanet, että räjähdin sinulle ennen joulua näistä luomuasioista. Äsken tuli tuo kasvihuonekeskustelu ja juutalaiskysymys.
        Palstalaisten luulisi olevan tavallista fiksumpaa väkeä, mutta täytyy sanoa kuin J. Huss aikanaan roviolla:

jos olet räjähtänyt joistakin asioista?

• Hajupoika
        sofia kirjoitti:

Kukaan ei tunnuerityisemmin pitävän ukkoskuuroista vaan toivovat aurinkoista, tyyntä ja kaunista säätä. Hämmästettävää, että tuuli on tärkeä monien kasvien pölytyksenkin kannalta.
        Ukkoskuuro tuo kasveille täkeätä kosteutta ja jokaisessa salamanisussa vapautuu ilman typpeä kasvienkin ravinteeksi. Tyyni hellesää nuuduttaa kasvillisuuden ja se kuihtuu kuivuuteen pitkään jatkuessaan.
        Olisikohan tällä palstallakin hyvä, että voisimme ennustaa:"Säätila; odotettavissa vaihtelevaa pilvisyyttä, paikalliset ukkoskuurot mahdollisia....!"

• sofia
        Hajupoika kirjoitti:

Kukaan ei tunnuerityisemmin pitävän ukkoskuuroista vaan toivovat aurinkoista, tyyntä ja kaunista säätä. Hämmästettävää, että tuuli on tärkeä monien kasvien pölytyksenkin kannalta.
        Ukkoskuuro tuo kasveille täkeätä kosteutta ja jokaisessa salamanisussa vapautuu ilman typpeä kasvienkin ravinteeksi. Tyyni hellesää nuuduttaa kasvillisuuden ja se kuihtuu kuivuuteen pitkään jatkuessaan.
        Olisikohan tällä palstallakin hyvä, että voisimme ennustaa:"Säätila; odotettavissa vaihtelevaa pilvisyyttä, paikalliset ukkoskuurot mahdollisia....!"

mikäli puhut itsestäsi. Typpeä on muuten ilmassa muulloinkin, eikä vain salamaniskujen seurauksena.

• Hajupoika
        sofia kirjoitti:

mikäli puhut itsestäsi. Typpeä on muuten ilmassa muulloinkin, eikä vain salamaniskujen seurauksena.

Totta on, että ilamssa on typpeä noin 78 %,
        mutta kaikki kasvit eivät voi sitä käyttää. Meillä on palkokasvit oivallisia typenkerääjiä kun niiden juuristossa kehittyy bakteerien ansiosta typpeä ja muuta kasvit voivat käyttää sitä taas hyväkseen.
        En jaksa nyt etsiä ja kertoa tarkkoja tietoja minkä verran typpeä vapautuu salamaniskuissa, mutta perehdy asiaan haulla salpietari tai lannoiteteollisuus.
        Laitan tähän yhden linkin jotta voit itse tutkiskella kun en todellakaan jaksa kaikkea rautalangasta sinulle vääntää - sory vain:

http://www.fmi.fi/kysymyksia/index_6.html

• Hajupoika
        Hajupoika kirjoitti:

mutta kaikki kasvit eivät voi sitä käyttää. Meillä on palkokasvit oivallisia typenkerääjiä kun niiden juuristossa kehittyy bakteerien ansiosta typpeä ja muuta kasvit voivat käyttää sitä taas hyväkseen.
        En jaksa nyt etsiä ja kertoa tarkkoja tietoja minkä verran typpeä vapautuu salamaniskuissa, mutta perehdy asiaan haulla salpietari tai lannoiteteollisuus.
        Laitan tähän yhden linkin jotta voit itse tutkiskella kun en todellakaan jaksa kaikkea rautalangasta sinulle vääntää - sory vain:

Sodissa "ruudinkeksijä" oli arvossaan.
        Muistan ikäni sen vaarallisuuden kun jouduin aikanaan seuraamaan läheltä v. 1976 keväällä sattunutta "Lapuan paukkua" jossa 40 ihmistä kuoli ruutivaraston räjähdyksessä.
        Ajattelin antaa sinulle pienen historian "oppitunnin" ja huomannet aineiston luvattomasta käytöstä uhataan jopa 150.000 mk:n vaatimuksilla.
        http://guns.connect.fi/gow/tekniikka3.html

• olet pöhkö
        Hajupoika kirjoitti:

puhut puuta heinää ja todistelet asian vierestä.
        Nuo ovat nilkin konsteja nilkkilästä.

• ihmettelijä
        olet pöhkö kirjoitti:

puhut puuta heinää ja todistelet asian vierestä.
        Nuo ovat nilkin konsteja nilkkilästä.

Hajupoika kirjoitti täyttä asiaa. Itse et ilmeisesti ole "ruudinkeksijä" sillä tuo patruunatehdas on valtion laitos ja valmistaa patruunoita myös sotilastarkoituksiin. Uhrit
        haudattiin kait valtion kustannuksella ja omaisia
        tuettiin ennennäkemättömän laajasti.
        Jokaisen itsenäisen maan velvollisuus on pitää yllä puolustusvoimia ja rajavartiostoa. Tähän liittyy myös sotilastarviketuotanto.
        Tällaisessa onnettomuudessa surmansa saaneet, loukkaantuneet, leskiksi ja orvoiksi jääneet ovat ymmärtämykseni mukaan myös sodan uhreja rauhan aikana.

• Eräs
        Hajupoika kirjoitti:

kuinka hajupoika vetää keskustelun riitapolulle.
        Siinä saa sofia kuulla kunniansa kuinka yksinkertainen hän on.

• Hajupoika
        Eräs kirjoitti:

kuinka hajupoika vetää keskustelun riitapolulle.
        Siinä saa sofia kuulla kunniansa kuinka yksinkertainen hän on.

Kun keskustellaan niin asioissa on tavallisesti enemmän kuin yksi puoli. Nämä sotien tapahtumat on tässä pääasiana ja niistä kärsimyksistä keskusteleminen, joita ne aiheuttavat.
        Hyvän keskustelun eräänä tunnusmerkkinä on ennakkoasenteeton ja avoin mieli. Näin toivon voivamme jatkaa.

• Miksi
        Hajupoika kirjoitti:

Kun keskustellaan niin asioissa on tavallisesti enemmän kuin yksi puoli. Nämä sotien tapahtumat on tässä pääasiana ja niistä kärsimyksistä keskusteleminen, joita ne aiheuttavat.
        Hyvän keskustelun eräänä tunnusmerkkinä on ennakkoasenteeton ja avoin mieli. Näin toivon voivamme jatkaa.

voi hyväksyä että muillakin on varteenotettavia mielipiteitä, eikä vaan sinulla? Mitä "avointa mieltä" osoittaa tuollaiset alentavat lausahdukset kuin "voi pyhä yksinkertaisuus"?

Taitaa olla vaikeuksia itselläsi pysyä asiassa koska käyt päälle kuin yleinen syyttäjä ja alat vetää esille asioita, noin vaan asian vierestä!

• hus
        Miksi kirjoitti:

voi hyväksyä että muillakin on varteenotettavia mielipiteitä, eikä vaan sinulla? Mitä "avointa mieltä" osoittaa tuollaiset alentavat lausahdukset kuin "voi pyhä yksinkertaisuus"?

Taitaa olla vaikeuksia itselläsi pysyä asiassa koska käyt päälle kuin yleinen syyttäjä ja alat vetää esille asioita, noin vaan asian vierestä!

Eihän sinulla ollut nytkään mitään mielipidettä.
        Sofia on pitkään soheltanut varmaan puoli vuotta
        palstalla pelkkä inttäminen sellaisesta joka ei liittynyt lainkaan keskusteltavaan asiaan.
        Sinäkään et sano sanaakaan asiasta, josta keskustellaan.
        Kysynkin sinulta vaikkapa tuon hajun juttua paukun ruutivaraston räjähdyksestä. Onko heitä pidettävä sodan uhreina?
        Meillä pitää olla jalkaväkimiinoja raja-alueella. Sinne eksynyt marjastaja astuu miinaan.
        Onko häntä pidettävä sodan uhrina?

• Hajupoika
        Miksi kirjoitti:

Yritin tuossa ottaa selvää saamatta.
        Useasti olen pyytänyt, että väite yksilöitäisiin.
        Tunnen peräti työlääksi ellei peräti mahdottomakis
        vastata edes sinun viestiisi vaikka kuinka haluaisin. Sofiaan viittaat ja siihen näkyy joku vastanneen, joka ilmeisesti seuraa keskusteluja.
        Valehtelusta syytellään tämän tästä, mutta ainoatakaan yksilöityä faktaa ei ole koskaan esitetty miltään taholta.
        Tiedän, että ihminen on erehtyväinen joten erehdyksessäkin pertoo jotain joka osoittautuu sittemmin vääräksi.
        Mielelläni korjaan erehdykseni ja pyydäb anteeksi kun aihetta löytyy.

• Hajupoika
        sofia kirjoitti:

Tuli palautetta ja ajattelin etsiä viestisi.
        Kysyisinkin kun vähättelet etkä lainkaan ymmärrä ukkosilmaa varmaan vieläkään vaikka linkkejä annoin.
        Miksi isännät levittävät peltoonsa salpietaria, jossa on typpeä 20 - 25 % tai ureaa, jossa typpeä 40 % kun sitä on ilmassa jo 78 %. Ukkosilmn salamaniskut vapauttavat ilmassa olevaa typpeä.
        Annnan tässä vielä yhden linkin, että voit perehtyä lisää typpeen ja sen käyttöön.
        http://192.58.80.9/tt/OVA/typpi.html

• Saatko
        Hajupoika kirjoitti:

vastata edes sinun viestiisi vaikka kuinka haluaisin. Sofiaan viittaat ja siihen näkyy joku vastanneen, joka ilmeisesti seuraa keskusteluja.
        Valehtelusta syytellään tämän tästä, mutta ainoatakaan yksilöityä faktaa ei ole koskaan esitetty miltään taholta.
        Tiedän, että ihminen on erehtyväinen joten erehdyksessäkin pertoo jotain joka osoittautuu sittemmin vääräksi.

kun olet pyytänyt?

• Ei tarvitse
        Hajupoika kirjoitti:

palaat vaan ketjussa jäljillesi niin näet kuinka sekoilet.

• Hajupoika
        Saatko kirjoitti:

kun olet pyytänyt?

Sain ystävän viestin, josta ketjun alinna.
        Vuoden verran on näitä viestejä joku vakinikki palstalle kirjoitellut. Ilmeisesti jotain on sattunut jo kauan sitten. Viestejä on ollut viime aikoina lähes kaikilla palstoilla melko tiuhaan.
        Olisi hyvä purkaa huono olo jollain muulla tavalla
        ellei perustelu ja yksilöinti onnistu.
        Lue: Ystävän viesti

• Hajupoika
        sofia kirjoitti:

Olen lukenut viestejäsi uudelleen miettien.
        Kerrot jossain kirjoittelusta, jopa kirjan julkaisemisesta. Nuoruudentuttuni Orvokki Autio oli lukunurkassa tänään. Hän kertoi kirjoittajalta vaadittavan lahjakkuuden ohella sitkeyttä ja peräänantamattomuutta.
        Sitä sinulla näyttää olevan, mutta tuo jääräpäisyytesi ihmetyttää. Et milloinkaan kykene tunnustamaan tosiaasioita tai erehtyneesi.
        Tiedän sisun olevan ihmiselle tärkeä, mutta, mutta
        jokin ei ole nyt ihan kohdallaan - oletko katkeruutesi vanki? Kuuluuko tämä eri nikeillä esiintyvä häirikkö sinun tuttavapiiriisi?

• Hajupoika
        Ei tarvitse kirjoitti:

palaat vaan ketjussa jäljillesi niin näet kuinka sekoilet.

Vastaaminen on mahdotonta ellet kerro selvästi mitä haluat tietää ja mihin vastausta vaadit.
        Kerrois Sofialle yrittäneeni etsiä punaista lankaa - itse vaihdat nikkiä niin se tekee mahdottomaksi vaikka haluaisi vastata.

• sofia
        Hajupoika kirjoitti:

Olen lukenut viestejäsi uudelleen miettien.
        Kerrot jossain kirjoittelusta, jopa kirjan julkaisemisesta. Nuoruudentuttuni Orvokki Autio oli lukunurkassa tänään. Hän kertoi kirjoittajalta vaadittavan lahjakkuuden ohella sitkeyttä ja peräänantamattomuutta.
        Sitä sinulla näyttää olevan, mutta tuo jääräpäisyytesi ihmetyttää. Et milloinkaan kykene tunnustamaan tosiaasioita tai erehtyneesi.
        Tiedän sisun olevan ihmiselle tärkeä, mutta, mutta
        jokin ei ole nyt ihan kohdallaan - oletko katkeruutesi vanki? Kuuluuko tämä eri nikeillä esiintyvä häirikkö sinun tuttavapiiriisi?

kyllä tärkeää asiaa ja olen tehnyt sen tiimoilta paljon ajatustyötä. Tekisin varmasti hyvän palveluksen monille ihmisille kirjoittamalla sen selkeäksi kokonaisuudeksi ja julkaisemalla sen.
        Jos en kerkiä samaan siihen järjestystä, jälkeläiseni voivat menetellä aineiston kanssa siten kuin tahtovat.

En ole huomannut minulla olevan jääräpäisyyttä, en ainakaan sellaista, ettäkö en voisi myöntää erehdyksiäni. Kuka nyt niin virheetön olisi?

Sanot minusta, että "jokin ei ole kohdallaan". Ennen kun voit määritellä jonkin kohdallaan tai ei-kohdallaan olevaksi, pitää olla käsitys siitä, mihin nähden jokin ei ole kohdallaan.
        Sehän saatat olla sinä, joka ei ole kohdallaan.
        Luulen jopa tietäväni, että sinä olet kohdallasi tuolla - piip'n - virittämissä verkoissa.

Mitä tulee tuttavapiirinsä kehumisella, sinähän se kehuskelit(valehtelit) tuntevasi täällä kirjoittavat.

• Hajupoika
        sofia kirjoitti:

kyllä tärkeää asiaa ja olen tehnyt sen tiimoilta paljon ajatustyötä. Tekisin varmasti hyvän palveluksen monille ihmisille kirjoittamalla sen selkeäksi kokonaisuudeksi ja julkaisemalla sen.
        Jos en kerkiä samaan siihen järjestystä, jälkeläiseni voivat menetellä aineiston kanssa siten kuin tahtovat.

En ole huomannut minulla olevan jääräpäisyyttä, en ainakaan sellaista, ettäkö en voisi myöntää erehdyksiäni. Kuka nyt niin virheetön olisi?

Sanot minusta, että "jokin ei ole kohdallaan". Ennen kun voit määritellä jonkin kohdallaan tai ei-kohdallaan olevaksi, pitää olla käsitys siitä, mihin nähden jokin ei ole kohdallaan.
        Sehän saatat olla sinä, joka ei ole kohdallaan.
        Luulen jopa tietäväni, että sinä olet kohdallasi tuolla - piip'n - virittämissä verkoissa.

Mitä tulee tuttavapiirinsä kehumisella, sinähän se kehuskelit(valehtelit) tuntevasi täällä kirjoittavat.

Lukemattomat väittelyt olen kanssasi käynyt ja sinä käyt niitä myös toisten kanssa. Esitäpä jokin yksilöity asia, jossa olet myöntänyt olleesi väärässä. Mielelläni näkisin myös sinun kertovat edes yhden esimerkinoamsiesti edes, jossa olisin ollut kanssasi väitellessäni väärässä. Kukaan ei ole milloinkaan pyynnösistäni huolimatta tätät tehnyt. Itse tiedän näitä lapsuksia sattuneen, mutta en ole katsonut aiheelliseksi jokaista lähteä korjaamaan, koska niillä ei ole oleellista merkitystä ollut.
        Otan nyt tuon typen, josta ennen joulua jo kinastelit ja huomasin, ettei sinulla näytä asioista olevan tietoa enempää kuin "sialla pohjantähdestä."
        Et vastannut kun silloin sanoin mitä typelle tapahtuu ennenkuin kasvit voivat käyttää sitä hyväkseen. Et ole sitä osoittanut tässäkään keskustelussa. Vähättelit esim. ukkosilman merkitystä. Joko olet selvittänyt.
        En milloinkaan ole kehuskellut ja sitäpaitsi kenenkään yksityisyyttä en palstalla paljasta - en sinunkaan.

• sofia
        Hajupoika kirjoitti:

Lukemattomat väittelyt olen kanssasi käynyt ja sinä käyt niitä myös toisten kanssa. Esitäpä jokin yksilöity asia, jossa olet myöntänyt olleesi väärässä. Mielelläni näkisin myös sinun kertovat edes yhden esimerkinoamsiesti edes, jossa olisin ollut kanssasi väitellessäni väärässä. Kukaan ei ole milloinkaan pyynnösistäni huolimatta tätät tehnyt. Itse tiedän näitä lapsuksia sattuneen, mutta en ole katsonut aiheelliseksi jokaista lähteä korjaamaan, koska niillä ei ole oleellista merkitystä ollut.
        Otan nyt tuon typen, josta ennen joulua jo kinastelit ja huomasin, ettei sinulla näytä asioista olevan tietoa enempää kuin "sialla pohjantähdestä."
        Et vastannut kun silloin sanoin mitä typelle tapahtuu ennenkuin kasvit voivat käyttää sitä hyväkseen. Et ole sitä osoittanut tässäkään keskustelussa. Vähättelit esim. ukkosilman merkitystä. Joko olet selvittänyt.
        En milloinkaan ole kehuskellut ja sitäpaitsi kenenkään yksityisyyttä en palstalla paljasta - en sinunkaan.

tiedän. Se liittyi minun ammattiin ja harrastuksiin liittyviin opintoihini.

Miten paljastaisitkaan minun yksityisyyteen liittyviä asioita kun et tiedä niistä enempää kuin muut täällä? ( lukuunottamatta nimeäni, jonka sait seriffinä ollessasi epähuomiossa sähköpostissa).

• Hajupoika
        sofia kirjoitti:

Miten paljastaisitkaan minun yksityisyyteen liittyviä asioita kun et tiedä niistä enempää kuin muut täällä? ( lukuunottamatta nimeäni, jonka sait seriffinä ollessasi epähuomiossa sähköpostissa).

Näytät palstan kirjoittelun perusteella tietävän typestä yhtä paljon kuin sika pohjantähdestä.

• Hajupoika
        sofia kirjoitti:

Kirjoituksessasi ei ollut nytkään päätä ei häntää ainakaan mitä minusta kirjoitit.
        Typestä kirjoittelusi perusteella et tunnu tietävän enempää kuin sika pohjantähdestä.
        Tämä tuli ilmi jo viime vuoden lopulla keskustellessamme. Silloin linkitin sinulle kaavionkin nimenomaan typen muutoksista miten
        se muuttuu kasveille käyttökelpoiseen muotoon.
        Tämä koski silloin luomuviljelyasiaa.

• sofia
        Hajupoika kirjoitti:

Kirjoituksessasi ei ollut nytkään päätä ei häntää ainakaan mitä minusta kirjoitit.
        Typestä kirjoittelusi perusteella et tunnu tietävän enempää kuin sika pohjantähdestä.
        Tämä tuli ilmi jo viime vuoden lopulla keskustellessamme. Silloin linkitin sinulle kaavionkin nimenomaan typen muutoksista miten

puhutaan, olit kirjoittanut kasvutekijäin lain, niin et varmasti itsekään ymmärtänyt kirjoittamaasi.
        Jouduin silloin kirjoittamaan siitä selkeämmän version, kuten varmaan muistat.
        Ilman typpi(N) varastoituu palkokasvien juurinystyröihin vararavinnoksi. Kun keväällä kylvää herneitä kauran sekaan ja niittää pellon heinäkuussa, lehmät saavat makoista syötävää ja huom! - pelto saa typpilannoituksen.

Koetapa sinäkin esittää luomuviljelystä jotain sellaisia faktoja, joita et ole etsinyt internetistä.

• sofia
        Hajupoika kirjoitti:

herneet kylvetään kauran sekaan ja kun ne heinä-elokuussa niitetään, lehmät saavat niitoksista makoista syötävää ja herneiden juurinystyröihin jää typpeä(N) seuraaville kylvöksille.

Mitä tulee siihen viime syystalvella luomuviljelykeskusteluun, sinä olit kyllä ihan ulalla kasvutekijäin laista kirjoittaessasi. Jouduin kirjoittamaan sen uudestaan korjatakseni siitä asiavirheet.

Löytyykö sinulta mitään tietoa luomuviljelystä muualta kuin googlea käyttämällä.

• ---------
        Hajupoika kirjoitti:

--------

• Hajupoika
        sofia kirjoitti:

puhutaan, olit kirjoittanut kasvutekijäin lain, niin et varmasti itsekään ymmärtänyt kirjoittamaasi.
        Ilman typpi(N) varastoituu palkokasvien juurinystyröihin vararavinnoksi. Kun keväällä kylvää herneitä kauran sekaan ja niittää pellon heinäkuussa, lehmät saavat makoista syötävää ja huom! - pelto saa typpilannoituksen.

Koetapa sinäkin esittää luomuviljelystä jotain sellaisia faktoja, joita et ole etsinyt internetistä.

Tämän keskustelun otsikko on sotiemme uhrit.
        Yritän vastata kuitenkin jälleen "kysymykseesi."
        Vain palkokasveillä on näitä typensitojabakteereja. Palkokasveina yleisimpiä viljelyksillämme ovat apilakasvit;puna-apila, alsikeapila ja sinimailanen (E-S) sekä pihanurmikoilla valkoapila. Ruokaherneet ovat asia erikseen.
        "Sekulin" viljely taitanee nykyisin olla melko vähäistä - kokonaistyppitalouden kannalta sillä ei liene suurtakaan merkitystä.

• Hajupoika
        sofia kirjoitti:

Muistisi todella pätkii.
        Typestä laitoin joulun edellä sinulle kaavion. Palkokasveja, ruokahernettä, papuja, nurmipalkokasveja
        (apilat, sinimailanen..) viljellään runsaasti myös nurmikesannossa mehiläisten keräämä mesi ja pölytys lisää satoa ja hunajaa nautittavaksemme.
        "Sekulin" viljelyllä ei nykyään taida olla taloudellista merkitystä.

• Hajupoika
        sofia kirjoitti:

herneet kylvetään kauran sekaan ja kun ne heinä-elokuussa niitetään, lehmät saavat niitoksista makoista syötävää ja herneiden juurinystyröihin jää typpeä(N) seuraaville kylvöksille.

Mitä tulee siihen viime syystalvella luomuviljelykeskusteluun, sinä olit kyllä ihan ulalla kasvutekijäin laista kirjoittaessasi. Jouduin kirjoittamaan sen uudestaan korjatakseni siitä asiavirheet.

Löytyykö sinulta mitään tietoa luomuviljelystä muualta kuin googlea käyttämällä.

Luulen, että on parasta lopettaa tämä höpinä.
        Keskustelun otsikkona on sotiemme uhrit.
        Laajakaistakeskustelussa sotkit samoin !

• Olen

sotaa kokenut, mutta ei kiinnosta yhtään enää niitä muistella.
      Aavistatteko te nuoremmat kuinka ikävää tällainen keskustelu on monelle sodankauhut kokeneelle?
      Lopettaisitte jo.

• Hajupoika

Kun olen itse pienen ikäni ollut näitten asiain kanssa tekemisissä niin tunnen sen tuskan, jota monet ovat kokeneet. Uskon kuitenkin, että monet haluavat purkaa taakkaansa. Useita kertoja viimeksi tänään olen kuitenkin yrittänyt tuoda esiin sen, että meidän nuorempien asia on olla ensisijaisesti kuuntelijana ja myötäeläjinä
        eikä suinkaan missään tapauksessa "oppimestareina".
        Satojen ellen vain tuhansien sodan kauhut nähneen kanssa keskustelleena jopa päiväkausia, iltakausia yhteen syssyyn kuunnellen luulen sinun olevan nykyisin enemmän poikkeus. Nykyisin vain hyviä kuuntelijoita on niin kovin vähän.
        "Herra, heillä ei ole aikaa...."

• Kranni

Justihin uutisis kerrottihin Pohjoispohjanmaalla löydetyn suuri karja menehtyneenä. Aiemmin kerrottiin sotaveteraanin menehtymisestä Anttolassa kuntoutuslaitoksessa ollessaan yksinään saunomassa.
        Hajupojan mielipiteeseen on helppo yhtyä -
        kaveria ei jätetä. Se ei pidä olla urkkimista vaan myötäelämistä.
        Tiedän vuosikymmeniä sitten sattuneesta vastaavanlaisesta eläinten nääntymisestä ja hoitaja olivat ammatti-ihmisiä, agronomeja koulutukseltaan.
        Kun vahdimme kaupunkialueella koirankakkoja niin toivoisi myös laajemmin nimenomaan maaseudulla että naapureitten kanssa oltaisiin muulloinkin kuin häissä ja hautajaisissa.

• Kysyn

tässä ketjussa joku sotaveteraani tai muu itse sodassa mukana ollut, jota tämä keskustelu auttaa helpottamaan kokemansa sota-ajan kärsimyksiä?

• Hajupoika

Tunnen useat palstan kirjoittajat, mutta pyrin olemaan milloinkaan kertomatta yksityisyyteen liittyviä tietoja. Toivon muittenkin olevan varovaisia yksityisyydesta kertomisessaan.
        Sen verran voin kertoa kun olen joskus aiemminkin kertonut, että yllättävän iäkkäitä ja vireitäkin on. En yhtään ihmettele, ja tiedänkin että netissä käy runsaasti yli yhdeksänkymmentävuotiaita. TV:ssa tänään haastateltu vireä veteraani oli mielestäni pitkälti yhdeksännellä vuosikymmenellä.
        Omakohtaiset kokemukseni ovat kuin hänelläkin
        eli toivon ettette jättäisi yksinäisiä vanhuksia yksinäisyyteen.
        Seuran torjuminen saattaa kieliä väärästä lähestymistavasta tai siitä, että on tullut torjutuksi tai loukatuksi. Lähestyminen tulisi olla hienovaraista.

• kysyn
        Hajupoika kirjoitti:

Tunnen useat palstan kirjoittajat, mutta pyrin olemaan milloinkaan kertomatta yksityisyyteen liittyviä tietoja. Toivon muittenkin olevan varovaisia yksityisyydesta kertomisessaan.
        Sen verran voin kertoa kun olen joskus aiemminkin kertonut, että yllättävän iäkkäitä ja vireitäkin on. En yhtään ihmettele, ja tiedänkin että netissä käy runsaasti yli yhdeksänkymmentävuotiaita. TV:ssa tänään haastateltu vireä veteraani oli mielestäni pitkälti yhdeksännellä vuosikymmenellä.
        Seuran torjuminen saattaa kieliä väärästä lähestymistavasta tai siitä, että on tullut torjutuksi tai loukatuksi. Lähestyminen tulisi olla hienovaraista.

joka on sodan kokenut, en sinulta.

• viljami
        Hajupoika kirjoitti:

Yllättävä tieto: mistä voi tuntea palstan kirjoittajat? Eikö täällä nimettömyys säily? Paljastuuko todella asiasta kiinnostuneelle kirjoittajan nimi ja/ tai sähköpostiosoite?

• Hajupoika
        viljami kirjoitti:

Yllättävä tieto: mistä voi tuntea palstan kirjoittajat? Eikö täällä nimettömyys säily? Paljastuuko todella asiasta kiinnostuneelle kirjoittajan nimi ja/ tai sähköpostiosoite?

Tuossa on toissa vuonna isänpäiväksi saamani Kari Hotakaisen - s. 1957 kirjoittama kirja; "Juoksuhaudantie."
        Mainitsen sen kun täällä kovin kysellään nikeistä, iästä, siviilisäädystä, kotipaikasta, ammatista jopa horoskooppimerkeistä.
        Kerroin, että tunnen useita palstalaisia henkilökohtaisesti, mutta en halua tuoda heitä missään tapauksessa esiin. Suhtautumiseni pyrin keskittämään siihen asiaan, josta keskustellaan.
        Kun vuodenkin on keskustellut nikkien kanssa niin tuleehan siinä joskus mieli jyrähtää nikille kun kokee "levyn jääneen päälle".
        Itse en haluakaan alkaa tonkia luottamuksella annettua tietoa. Toiset kertokoot halutessaan
        muistaen täälläkin pätevän kirjoittajan vatuun kirjoittamastaan.
        Kun joku kertoo minun esittäneen väärää tai virheellistä tietoa niin mielihyvin korjaan mahdollisimman nopeastia asian ja siinä keskustelussa, jossa se on kerrottu.
        Näin toivon toistenkin tekevän.
        Itse olen aikanaan antanut omat yhteystietoni.

• ihmettelijä

Sodasta tietäminen ei merkitse että pitää itse olla sodassa ollut. Tämähän on sama kuin lääkärin pitää olla itse sairastanuut sitä sairautta, jota tutkii ja hoitaa. Muistan aikoinaan kun kavereita meni Ruotsiin Saabin ja Volvon autotehtaisiin töihin niin monet sanoivat, että kun pojat tulee lomalle niin he huoltavat ja korjaavat meidän Saabin ja Volvon. Tietänet miten asia sitten hoitui.
        Sodassa olleet eivät juuri tiedä itse sodasta usein paljonkaan. Vain se rintamalohko ja se tehtävä ja usein hyvinkin pitkään asemasotaa.
        En halua arvostella, mutta tiedon suhteen sodassa oleva on sen varassa mitä hänelle halutaan kertoa ja mitä hän näkee ja totuus on usein sodan ensimmäinen uhri kuten olemme viime aikoinakin saaneet havaita.
        Kun on saanut kuulla tuhansia kertomuksia sodassa olleilta sota-ajalta ja sitten rauhan tullen ja
        itse lukenut ja tutkinut arkistoja niin jonkunlainen käsitys ja ymmärrys siinä tyhmemmälläkin lisääntyy kun on aito kiinnostus asioihin. Monet rintamalla pidetyt päiväkirjat olen itse saanut lukea.
        Sodan suurimpina sankareina pidän niitä naisia, jotka hoitivat perheitään, talon, viljelivät maata, hoitivat karjaa, ja varustivat rintamalla olevia, olivat lottina. 'Rintamalta monet palasivat invalideina, heidätkin piti hoitaa.
        Vanha sanonta kuuluu:"Armeija marssii vatsallaan."

• valhetta
        Hajupoika kirjoitti:

Tuossa on toissa vuonna isänpäiväksi saamani Kari Hotakaisen - s. 1957 kirjoittama kirja; "Juoksuhaudantie."
        Mainitsen sen kun täällä kovin kysellään nikeistä, iästä, siviilisäädystä, kotipaikasta, ammatista jopa horoskooppimerkeistä.
        Kerroin, että tunnen useita palstalaisia henkilökohtaisesti, mutta en halua tuoda heitä missään tapauksessa esiin. Suhtautumiseni pyrin keskittämään siihen asiaan, josta keskustellaan.
        Kun vuodenkin on keskustellut nikkien kanssa niin tuleehan siinä joskus mieli jyrähtää nikille kun kokee "levyn jääneen päälle".
        Itse en haluakaan alkaa tonkia luottamuksella annettua tietoa. Toiset kertokoot halutessaan
        muistaen täälläkin pätevän kirjoittajan vatuun kirjoittamastaan.
        Kun joku kertoo minun esittäneen väärää tai virheellistä tietoa niin mielihyvin korjaan mahdollisimman nopeastia asian ja siinä keskustelussa, jossa se on kerrottu.
        Näin toivon toistenkin tekevän.
        Itse olen aikanaan antanut omat yhteystietoni.

että tunnet.

• Hajupoika
        valhetta kirjoitti:

että tunnet.

Se keitä tunnen ja kuinka monia ei missään tapauksessa kuulu minun kertoa. Jokainen kertoo itse itsestään minkä katsoo asiakseen tuoda esiin.
        Mielipiteeni kerron ensisijaisesti siitä asiasta, josta keskustellaan. Kirjoittaja henkilöys, sukupuoli, ikä, koulusivistys, siviilisääty, horoskooppi, terveyden arviointi ovat sivuasioita.
        Sodan uhreja ovat mielesäni kaikki ne, jotka ovat joutuneet eri tavoin kärsimään sodasta. Itse olen sotaorpo. Paljon on ystäviini kuulunut muita sotaorpoja, leskiä, veteraaneja, sotavankeja, sotainvalideja, evakkoja pois kotiseudultaan muuttamaan joutuneita, sodassa olleita merkittävisä asemissa, sotakirjailijoita...
        Tämän kerron vain koska asia kiinnostaa edelleen minuakin ja haluan keskustella niiden kanssa, jotka haluavat keskustella tästä aiheesta.

• Kysyn
        ihmettelijä kirjoitti:

Sodasta tietäminen ei merkitse että pitää itse olla sodassa ollut. Tämähän on sama kuin lääkärin pitää olla itse sairastanuut sitä sairautta, jota tutkii ja hoitaa. Muistan aikoinaan kun kavereita meni Ruotsiin Saabin ja Volvon autotehtaisiin töihin niin monet sanoivat, että kun pojat tulee lomalle niin he huoltavat ja korjaavat meidän Saabin ja Volvon. Tietänet miten asia sitten hoitui.
        Sodassa olleet eivät juuri tiedä itse sodasta usein paljonkaan. Vain se rintamalohko ja se tehtävä ja usein hyvinkin pitkään asemasotaa.
        En halua arvostella, mutta tiedon suhteen sodassa oleva on sen varassa mitä hänelle halutaan kertoa ja mitä hän näkee ja totuus on usein sodan ensimmäinen uhri kuten olemme viime aikoinakin saaneet havaita.
        Kun on saanut kuulla tuhansia kertomuksia sodassa olleilta sota-ajalta ja sitten rauhan tullen ja
        itse lukenut ja tutkinut arkistoja niin jonkunlainen käsitys ja ymmärrys siinä tyhmemmälläkin lisääntyy kun on aito kiinnostus asioihin. Monet rintamalla pidetyt päiväkirjat olen itse saanut lukea.
        Sodan suurimpina sankareina pidän niitä naisia, jotka hoitivat perheitään, talon, viljelivät maata, hoitivat karjaa, ja varustivat rintamalla olevia, olivat lottina. 'Rintamalta monet palasivat invalideina, heidätkin piti hoitaa.
        Vanha sanonta kuuluu:"Armeija marssii vatsallaan."

Luuletko että he haluavat TOISTEN vatvovan sellaisista kauhunasioista joita eivät ole itse kokeneet.
        Luuletko jokaisen joka on sodan kauhut kokenut saavan lohtua siitä kun, huom. toiset niistä lukemallaan ja kuulemallaan tiedolla keskenään kertoilevat.
        Uskon toki monien ITSE muistelevan ja kertoilevan niistä kokemuksistaan, mutta joku on myös saanut sodasta sellaisen trauman ettei vielä tänäpäivänäkään ole selvinnyt.

Kun täällä nuorempi polvi asiasta keskenään keskustelee ei se tottavie auta ketään sodaan joutunutta.

• Hajupoika
        Kysyn kirjoitti:

Luuletko että he haluavat TOISTEN vatvovan sellaisista kauhunasioista joita eivät ole itse kokeneet.
        Luuletko jokaisen joka on sodan kauhut kokenut saavan lohtua siitä kun, huom. toiset niistä lukemallaan ja kuulemallaan tiedolla keskenään kertoilevat.
        Uskon toki monien ITSE muistelevan ja kertoilevan niistä kokemuksistaan, mutta joku on myös saanut sodasta sellaisen trauman ettei vielä tänäpäivänäkään ole selvinnyt.

Kun täällä nuorempi polvi asiasta keskenään keskustelee ei se tottavie auta ketään sodaan joutunutta.

Kewrron yt sinulle yhden tapauksen. Kiteellä paljastteiin JR58 muistomerkki ja kotiseudultani veteraanit lähtivät mukaan. He pyysivät minua mukaan matkaan. Pitkän useita päiviä kestäneen matkan aikana he muistelivat ja itse kuvasin tapahtumia ja muinaisia sotapaikkoja.Muistomerkin paljastuspuheen piti pohjalaisten hyvin arvostama eversti Matti Laurila.

Nyt voin sanoa, että koen että silloin minulla oli "nuoren miehen kiireet" enkä mukamas aina ehtinyt kuuntelemaan enkä kaivamaan muistiinpanovälineitä esille. Valtava määrä arvokastakin tietoa on jäänyt saamatta.
        Kuntokeskuskäynneiilläni Kauniaisissa, Peurungassa ja Härmässä, on lähes joka kerta ollut useita käsiä vinkkaamassa pöytään istumaan ja tarina on alkanut. "Mantamyrskyiltoina" keskustelu ei ole oikein onnistunut - syyn mummot tietävät, mutta mukavana olen pitänyt turinaa tanssiessa mummojen kanssa, heilläkin on aina kerrottavaa ja keskusteltavaa...
        Toivon ettemme jatka asiaa kinaamalla vaan keskustellen.

• Kysyn
        Hajupoika kirjoitti:

Kewrron yt sinulle yhden tapauksen. Kiteellä paljastteiin JR58 muistomerkki ja kotiseudultani veteraanit lähtivät mukaan. He pyysivät minua mukaan matkaan. Pitkän useita päiviä kestäneen matkan aikana he muistelivat ja itse kuvasin tapahtumia ja muinaisia sotapaikkoja.Muistomerkin paljastuspuheen piti pohjalaisten hyvin arvostama eversti Matti Laurila.

Nyt voin sanoa, että koen että silloin minulla oli "nuoren miehen kiireet" enkä mukamas aina ehtinyt kuuntelemaan enkä kaivamaan muistiinpanovälineitä esille. Valtava määrä arvokastakin tietoa on jäänyt saamatta.
        Kuntokeskuskäynneiilläni Kauniaisissa, Peurungassa ja Härmässä, on lähes joka kerta ollut useita käsiä vinkkaamassa pöytään istumaan ja tarina on alkanut. "Mantamyrskyiltoina" keskustelu ei ole oikein onnistunut - syyn mummot tietävät, mutta mukavana olen pitänyt turinaa tanssiessa mummojen kanssa, heilläkin on aina kerrottavaa ja keskusteltavaa...
        Toivon ettemme jatka asiaa kinaamalla vaan keskustellen.

Miksi ei yhtään sodan kokenutta ole palstalla joita tämä keskustelu ehkä auttaisi.
        Minua ei auta tippaakaan ja siksi ihmettelen miksi jaksat jauhaa kun et ketään auta tällä tavoin. Mene tosiaankin jonkun yksinäisen sotaveteraanin luo ja keskustele, siellä apuasi tarvitaan, ei tällaisessa tyhjän jauhamisessa tällä palstalla.

• Hajupoika
        Kysyn kirjoitti:

Miksi ei yhtään sodan kokenutta ole palstalla joita tämä keskustelu ehkä auttaisi.
        Minua ei auta tippaakaan ja siksi ihmettelen miksi jaksat jauhaa kun et ketään auta tällä tavoin. Mene tosiaankin jonkun yksinäisen sotaveteraanin luo ja keskustele, siellä apuasi tarvitaan, ei tällaisessa tyhjän jauhamisessa tällä palstalla.

Kullakin on omat mieltymyksensä ja tarpeensa.
        Perustellen olen tainnut kertoa omat intressini palstalla oloon. Tuskin koskaan olen kysynyt keneltäkään, miksi hän on keskustelemassa.
        Ainoa toiveeni on, että kussakin keskusteluketjussa voitaisiin keskustella siitä asiasta joka on aiheena.
        Kysyt, miksen ole veteraanien luona keskustelemassa ja siihenkin olen vastannut.
        Hyvin usein käy niin, että kun menee jonkun luo niin pian tulee siihen naapurin paappa, toinen ja kolmas. Käydään välillä kylällä ja jatketaan kun on hieman kostutettu kurkkua. Seuraavana aamuna paappa soittelee rintamakaverilleen naapuripitäjään. Lähdemme sinne ja näin saatta kulahtaa viikko kun alunpitäen on ollut tarkoitus vain käydä tervehtimässä...
        Tämä keskustelu on täyttänyt tehtävänsä, jos joku lopettaa oman yksinäisyytensä valittelun ja päättää pistäytyä katsomassa jotain yksinäistä.
        Sanon minä, että kun mummo menee paapan tupaan niin siitä se riemu ja ilo repeää...!

• Hajupoika
        Kysyn kirjoitti:

Tietoa on todella saatavissa mielin määrin ja asioita tutkitaan paljon. Väitöskirjoja tehdään
        ja opiskelijat tutkivat graduaan varten.
        Ihmettelen kiihkoilua asiain tiimoilla.
        Juuri tutkin itse Oulun yliopistonaon erään opiskelijan gradua valkoisten Oulun vankileirin oloista. Tämän linkitän vain siksi, että ymmärtäisimme, että monet nimenomaan haluavat vieläkin tietää vai olisiko että alkaa haluta päästä itse asiaan..
        Tiedäthän, että Alkon ripaan ei absolutisti tartu...
        http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/hum/histo/pg/ala-haivala/tiiviste.pdf

• Hajupoika

Sain juuri erään ystävän viestin.
      Se pysäytti ajattelemaan,
      hiljentymään ja kiittämään
      kaikesta siitä hyvästä,
      josta saamme nauttia
      runsain määrin ilman, että
      olisin sen ansainnut.

http://www.mission.fi/rauhakaikille/rauha.html

• Ei ystävää

Kun tähtiystäväin painuit metsän taa
           minulle kuitenkin ilon jätit,
           mä tiedän, huomenna palaat taas
           ollen ikuinen ystäväni.
           Maan pimeys kattoi, katosi tähti,
           se kuitenkin viestin antoi,
           että taivaalla loistava ystävä
           mun huoleni mukanaan kantoi.

• Hajupoika

Hyvin pieni olin kun sota-aika oli. Muistan kuitenkin aivan omakohtaisia tapauksia. Kerroin juuri erään ja ajattelin laittaa tähän. Mummin ja paapan talossa oli sotavanki ja naapurissa myös.
        Inkeriläisiä oli "toiskassa".
        Sotavanki oli kuin muutkin talon ihmiset, paitsi yöksi laitettiin lukkojen taakse.
        Ruokapöydässä oli kesäaikana viiliä, jota myöv veli venäläinen söi halukkaasti. Tuvan seinustapenkille kävi päivälevolle ja alkoi kuorsata. Paappa nikkaroi jotain ja hänellä oli juuri liimaus meneillään. Hän ei malttanut olla sipaisematta nukkujan partaan hieman liimaa.
        Herättyään mies huomasi parran olevan liimassa.
        Hän tokaisi:
        - Ikinä en syö viiluu kun se liimuu mun parran kiinni.
        Minkäänlaisia häiriöitä en muista vankien kanssa sattuneen. Muistan, että he kuten inkeriläisetkin lähtivät hyvin vastentahtoisesti kun heidät oli luovutettava.

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      74
      5009
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      15
      3398
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      24
      2700
    4. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      57
      1747
    5. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1576
    6. Tämmönen höpsö

Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1346
    7. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      94
      1342
    8. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      232
      1213
    9. Hiljaisuus

Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.
      Ikävä
      71
      1025
    10. IS Viikonloppu 29.-30.11.2025

Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra
      Sanaristikot
      54
      912
    Aihe