ADSL-kaapeli ulkokäyttöön?

qwqw11

Huushollissamme on useita tietsikoita, joista yksi sijaitsee modeemin suhteen talon toisessa päässä. Wlan ei toimi koska signaali heikkenee liikaa. Haluaisin kokeilla "köyhän miehen" ratkaisua, eli vetää RJ-45:n ulkokautta modeemilta sinne toiseen päähän, mutta kestääköhän tavallinen kaapeli ulkokäytössä pitempään? Onko ulkokäyttöön joku tietty kaapelityyppi?

5

643

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käytä ainakin suojattua kaapelia

Ulkokaapeleista en tiedä, kai sellaisiakin voi olla mutta varmaan maksaa reilummin. Mut ainakin sellainen voisi tulla kyseeseen että käyttäisit suojattua kaapelia. Ensinnäkin suojaus estää kaapelista ylikuulumisen (ja samalla myös sen ettei kaapelia pysty asiattomat "kuuntelemaan" millään laitteilla niin hyvin) ja se kaapelin metallivaippa myös estää paremmin kosteuden pääsyn kaapeliin. Ja onhan se myös mekaanisesti vahvempaa kuin tavallinen suojaamaton.

• .................

Ihan normaalia hyvälaatuista kaapelia käyttäen onnistuu kunhan ulkona oleva osuus on ehjää eli ei jatkoksia tms. josta kosteus pääsisi kaapelin sisälle. Jos satut löytämään kiinteisiin asennuksiin tarkoitettua kaapelia kannattaa käyttää sellaista (itselläni on tuollaista, 2 kaapelia "yhdessä" ja hieman jäykempää kuin normaali eli ulkopinnan eriste on vähän kovempaa materiaalia). Ja kannattaa käyttää suojattua kaapelia kuten tuossa edellä mainittiin.

Asennus kannattaa tehdä niin että mahdollisuuksien mukaan vaakaosuudet jonkun lipan alle (räystään alle?) ettei valuva vesi pääse jäätyessään murjomaan kaapelia esim. kiinnikkeiden kohdalta. Suoralle seinälle vedettyyn kaapeliin saattaa myös kertyä jäätä/lunta joka voi pahimmillaan venyttää kaapelia roikkumaan.

• qwqw11

Kiitos neuvoista! Jos ainakin pari vuotta pärjäis ulkovedolla, ja sitten tekis kunnon asennukset.

• kaapelinvetäjä
        qwqw11 kirjoitti:

Kiitos neuvoista! Jos ainakin pari vuotta pärjäis ulkovedolla, ja sitten tekis kunnon asennukset.

DRACA COMTEQ UV 400D tuplakaapapelia ja hyvin on kestänyt roikkuu kahden rakennuksen välissä ulkoilmassa jo 4vuotta. ei ole mennyt miksikään

• kaa8u
        kaapelinvetäjä kirjoitti:

DRACA COMTEQ UV 400D tuplakaapapelia ja hyvin on kestänyt roikkuu kahden rakennuksen välissä ulkoilmassa jo 4vuotta. ei ole mennyt miksikään

hinta oli noin 1€/m siis tupkaapelin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3397
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe