Vieläkö jaksat...

mies-vm56

vai alkaako ikä tuntua fyysisiä ponnisteluja vaativissa töissä/harrastuksissa? Takaako nuorena hankittu hyvä peruskunto jaksamisen näin varttuneempana, vai oliko kivempi vaan laiskotella?

Tämä viikko (ensimmäinen lomautusviikko viidestä) on ollut melkoista "rääkkiä". Kasvihuone pitäisi saada aikaiseksi. Kolmatta päivää kaivoin lapiolla kasvihuoneen pohjaa, 4x6 m. Pintamaa meni leikiten mutta sen jälkeen lähes kivikovaa savea. Vaimo sanoi, että ota kaivinkone. Mitä sitä koneita koko pihaa sotkemaan kun tarjolla on tehokasta hyötyliikuntaa. Tuntuu, että tänäpäivänä fyysinen, raskas työ on "hullun hommaa". Jopa harava pitää korvata meluavalla ja käryävällä puhaltimella. Ja sitten mennään kuntosalille.

Tänään piti sitten kaivaa oja salaojaa varten läheiseen avo-ojaan. Ja sitä samaa sitkeää savea. Ja sitten kärrätä soraa monttuun jokunen kuutio. Ja p.....e, PAM, kottikärrystä pamahti rengas, loppupäivä kärrättiin tyhjällä renkaalla, vajaita kärryllisiä.
Tiesihän tehneensä töitä. Vettä kului ja useampi lippalakki. Sanoinkin vaimolle, että ensi kesänä saadaan hikisiä tomaatteja.

Pitää tunnustaa, että useammin täytyy noin rankoissa hommissa huilata kuin joskus nuorempana. Mutta ihan tyytyväisenä omaan jaksamiseen, ehkä se nuoruudessa hankittu hyvä peruskunto tuntuu vielä tälläkin iällä vaikkei sitä niin ihmeemmin ole ylläpidetty. Mitä nyt koiran perässä kävelty.

24

368

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tammikuunlikka-51

Pitää tunnustaa, että käsivoimat ovat heikot mutta jaloissa on voimaa. Liekö tuo käveleminen päivittäin auttanut jalkavoimiin. Viisi vuotta on vastaavasti tehnyt tuhojaan käsivoimille, kun puutarhahommat jäivät menneisyyteen. Nyttemmin sen on huomannut, kun on ollut pieniä lapsia syliettävänä. Tosiasiassahan nuo voimat hupenevat vähitellen iän karttuessa.
      Kyllä kai se nuorena hankittu hyvä peruskunto jollakin lailla pitää kuntoa yllä tai ainakin palauttaa tarpeen tullen. Tosin, nuorena jaksaa ihan eri lailla kuin mitä täs iäs, oon huomannu :)

• susa51

Olen itsekin tammikuun likkoja;)
        Kyllä nuorena tosiaan jaksoi paremmin, kuin huomaamatta lenkeissäkin.
        Silti olen huomannut, että kun vaan jaksaa liikkua niin jalkavoimat pysyvät ja samoin käsivoimat.
        Venyttely vaan pitäisi muistaa liikunnan jälkeen.
        Teen fyysisistä työtä ja siitä olen iloinen, toimistossa en ainakaan itse, hoikkana pysyisi;)
        Se maan kääntäminen muuten, se on tosi mukavaa ja on nähnyt mitä tekee.

• että vanhuus ei tule yksin. Väittävät, että ihmisen kehon rappeutuminen alkaa jo kolmenkymmenen vuoden iässä. Kuulemma lihasvoima heikkenee prosentin vuodessa. Ei tietysti ihan ilman merkitystä ole se lähtötilanne, missä kunnossa fyysisesti on kun se rappetuminen alkaa.
        Aiemmin päivittelin tuota poikaa, ei juuri minkäänlaista liikuntaa, miten tuo sitten vanhempana jaksaa. Nyt on onneksi viisastunut ja hankki edes kuntopyörän, jota myös käyttänyt.

• tammikuunlikka-51
        susa51 kirjoitti:

Silti olen huomannut, että kun vaan jaksaa liikkua niin jalkavoimat pysyvät ja samoin käsivoimat.
        Teen fyysisistä työtä ja siitä olen iloinen, toimistossa en ainakaan itse, hoikkana pysyisi;)

Monesko päivä :))

Hyötyliikunta on erinomaista kuntoilua keväästä syksyyn ja tulihan sitä lapion varressa monen monta hiekka- ja multakuormaa lastattua kottikärryihin aikanaan ja maa-aines kuljetettua tarvittaville paikoille. Kunto oli hyvä ilman lenkkeilyä.
        Minulta tuo venyttely jää ja sitä nyt ainakin tarttis tehä, sais tuon rintakehänkin auki.

• susa51 kirjoitti:

sauvakävellen? Moni on naureskellut koko touhua, taas yksi turha villitys, vain sauvojen myyjät hyötyy.
        Jos sen oikein tekee, niin taatusti on myönteinen vaikutus myös käsivoimiin.

• tammikuunlikka-51
        mies-vm56 kirjoitti:

sauvakävellen? Moni on naureskellut koko touhua, taas yksi turha villitys, vain sauvojen myyjät hyötyy.
        Jos sen oikein tekee, niin taatusti on myönteinen vaikutus myös käsivoimiin.

Eipä ole tullu mieleen ja sauvat on kaapin takana piilos. Työmatkat sauvojen kanssa, siinäpä idea. Oikein hyvä, kun tulit maininneeksi :)

• tammikuunlikka-51 kirjoitti:

Eipä ole tullu mieleen ja sauvat on kaapin takana piilos. Työmatkat sauvojen kanssa, siinäpä idea. Oikein hyvä, kun tulit maininneeksi :)

ne missään piilossa ole, jos kerran tiedät, että kaapin takana;) Ei kun sauvoilla töihin. Pysyy ne lastenlapsetkin sitten paremmin sylissä;)

• Enkeli-trio
        tammikuunlikka-51 kirjoitti:

hitsi,ku se peruuntus...
        mut kyl o kiva,ku sai heittää kepit nurkkaa.
        sauvoihinka emmää koske....sattuneest syyst,hih.
        ainaska vähää aikaa. kyl net hyvät on,mut jonku tovi
        saavat nököttää nurkas.

• t.l.
        Enkeli-trio kirjoitti:

hitsi,ku se peruuntus...
        mut kyl o kiva,ku sai heittää kepit nurkkaa.
        sauvoihinka emmää koske....sattuneest syyst,hih.
        ainaska vähää aikaa. kyl net hyvät on,mut jonku tovi
        saavat nököttää nurkas.

Eilen kävelin mut tänään olen treenannu tuota silmien väliä. Kyllä ottaa koville they knowit ja lykkatillit ja -4* (-10). Mutta eiköhän se siitä :))

• Meriläinen

kunnon yöunet tiedossa.
      Parasta kun oikein on saanut työtä ulkona tehdä ja sitten kun heittää itsensä pituudelleen niin hetki vain ja on muissa maailmoissa.
      Mulla päinvastoin tahtoo nyt mennä siihen että sen unen perässä saan juoksemalla juosta ettei karkaa.
      Muuten en juuri nyt viitsi itsestäni puhuakaan :(

• on itsestään selvyys, nykyisin. Harvemmin sitä unta joutuu odottelemaan. Mutta nuorempana, kun muutin synnyinkodista maalta Helsinkiin, oli usein yhtä tuskailua se nukkumaan meno. Ei unta sitten kirveelläkään.
        Tiedän siis senkin, ettei ole herkkua unen perässä juokseminen.
        Hyvää yötä ja kauniita unia, ja nopeita unia;)

• maansiirtokoneeksiko sitä on muututtu muka, varohan "vanhaa" selkääsi :)

Kesä meni melkein toipuessa yhestä kärrillisestä hiekkaa..:(

• maansiirtokoneelta ainakin työt on taidettu viedä. Selkä ei onneksi ole koskaan ollut heikoin lenkki.
        Noita kärrillisiä on tainnut viime päivien aikana kertyä hieman enemmän kuin yksi. Toipumiseen on hyvin nukuttu yö riittänyt mainiosti.
        Mutta huomenna harjoitukset jatkuu. 60 harkkoa odottaa kärräämistä, ja tyhjällä kottikärryn renkaalla;) kenties sadetakki päällä;(

• Enkeli-trio

terveyt. mul meni tää kesä "käsie varas ".emmää käsil ol kävelly mut kutonu olen sit sitäki enempi.
        ei sitä oikee tajua noil laskutelineil antaa arvoo,ennenku ne hajoo.
        yli neljä kuukaut mul meni.huoks,mut onneks selvisi : )
        kiitollisena siit ^^j^^

• mies-vm56 kirjoitti:

maansiirtokoneelta ainakin työt on taidettu viedä. Selkä ei onneksi ole koskaan ollut heikoin lenkki.
        Noita kärrillisiä on tainnut viime päivien aikana kertyä hieman enemmän kuin yksi. Toipumiseen on hyvin nukuttu yö riittänyt mainiosti.
        Mutta huomenna harjoitukset jatkuu. 60 harkkoa odottaa kärräämistä, ja tyhjällä kottikärryn renkaalla;) kenties sadetakki päällä;(

ole pahasta vartalolle, se on jopa siunaus :)

• Enkeli-trio kirjoitti:

terveyt. mul meni tää kesä "käsie varas ".emmää käsil ol kävelly mut kutonu olen sit sitäki enempi.
        ei sitä oikee tajua noil laskutelineil antaa arvoo,ennenku ne hajoo.
        yli neljä kuukaut mul meni.huoks,mut onneks selvisi : )
        kiitollisena siit ^^j^^

ihmisen mieli, - ei sitä ymmärrä arvostaa terveyttäkään ennekuin se menee, - pätee myös moneen muuhun "hyvään" elämässä.

Mukava kuulla että selvisit, sait varmasti käsivoimia lisää kun ne oli jalkoina, ei niin huonoa ettei jotain hyvääkin :)

P.s. Kolmekymppisenä hävisivät miun jalat ensimmäisen kerran, silloin vannoin ettei koskaan enää jos se on minusta kiinni, - nyt on taas sama totuus esissä. - tark. selkääni, liikuntaa liikuntaaja liikuntaa jne..

• Pakko tunnustaa!

Laiskuuden ajamana vaihdoimme yli 6-vuotta sitten ok:sta kerrostaloon.
      Pihatyötkin jäivät.

Fyysistä rappeutumista yritän, tissuttelukauusien väleissä, hidastaa punttisalilla.

Kyykky ja maastaveto tippuvat ponnisteluista huolimatta 5 - 10kg:n vuosivauhtia.

Eräs mittarini, vaimon ylöspunnerrus kyynärpäistä hauiskääntöotteella, on mennyt muisto vain.
      Syynä tietenkin 8kg:n painonnousu!

Oman painoni pystypunnerrus vaatisi 10kg:n laihdutuksen ja tuskin se sitten enää menisikään.

Liikkuvuuden ja kimmoisuuden menetykset kuuluvat samaan katastrofisarjaan.

Oikeastaan parempi kun ei mokomia muistelekaan!

• samalla osaa kehua noin ja väheksyä samalla,melkein uskoin .

• Nyt jaksan paljon paremmin, kuin lapsena ja nuorena, jos siis vertaan itseäni ikätovereihin. Sisu ja sitkeys on kasvattanut sisukkuutta ja kärsivällisyys ja keskittymiskykyni on iän myötä vain parantunut.

Ehkä se on niin, että jos lapsena ja nuorena on saanut elää terveenä, niin iäntuomat krempat koetaan voimakkaampina, ja toisinpäin. Sanoisinpa niin, että epätoivo kasvattaa fyysistä voimaa, älykkyyttä ja luovuutta.

Joka tapauksessa sisu, sinnikkyys, uhma, kova tahto ja omaehtoisuus on ollut valttia. Kaikki on kiinni aivoissa.

• viivatiina

mutta semmoinen seitsemän päivän putki maito ja lihalaatikoita nostellessa ja seisomatyötä tehdessä sisältäen kolme neljäntoista tunnin työpäivää loput neljä sellaisia kahdeksan viiva kymmenen tuntisia vie oikeestaan aika piippuun nyt on toinen vapaa päivä eikä oikeen vieläkään oo palautunu viikkoon kyllä sisälty pari sellaista puolentoista tunnin vesijuoksu kertaakin että sai vähän sellasta rentoutusta mutta ei jaksa ei enää sillai kun parikyt vuotta sitten mutta tais sillon olla työkin vähän kevyempää että tiedä mikä sit on syynä no viikko vielä sit helpottaa lomat loppuu.

• henri|

mää kyllä olisin korjnnut kumin. Vähäsen enempi joutuu meikämanni puhaltamaan kuin nuorempana, luita ja ytimiä särkee, mutta periksi ei anneta.

• viivatiina
        henri| kirjoitti:

mää kyllä olisin korjnnut kumin. Vähäsen enempi joutuu meikämanni puhaltamaan kuin nuorempana, luita ja ytimiä särkee, mutta periksi ei anneta.

eikä varmaan nuorempana olis tullu kroppa niin kipeeks ruumiillisessa työssä puntteja on kyllä pakko nostella välillä että saa lihakaapissa rullakon päältä katon rajasta parinkymmenen kilon laatikon liikahtaan mutta en valita iteppähän on tullu alansa valittua tulihan sitä konttorityötäkin tehtyä yhdeksäntoista vuotta käy se kropan päälle se ainainen istuminenkin.

• JekkuKonttori

Mielestäni olen paremmassa kunnossa kuin silloin muinoin kun olin vielä työelämässä. Oloneuvoksena on yllin kyllin aikaa ulkoiluun ja reippailuun.Lihaskuntonikin on nautittavan liikunnan myötä voimistunut. Myös säännöllisyys on tuonut srtessittömyyttä ja levollisuutta.
      Olen huomannut että kun tulee pitempiä jaksoja jolloin on melkeimpä mahdotonta harrastaa ulkoliikuntaa niin tunnen itseni nopeasti hyvin väsyneeksi. Jotenkin laiskana olo nukuttaa mielen ja kehon ja unilukkari on aina korvan vieressäni houkuttelemassa huilailuun. Kun sen siaan ulkoilen mukavasti tunnen itseni koko päivän pirteäksi ja reippaaksi. Yöuni on myöskin yhtäjaksoinen ja aamulla on kiva herätä uuteen päivään.

• Aktiiviaikana kehitin itselleni verenpaineet, korkean kolestrolin, unihäiriöt ja orastavan alkoholismin.

Kaikki tuo on taakse jäänyttä elämää ilman lääkitystäkin.
        Alkoholin suhteen täytyy kuitenkin harrastaa itsekontrollia.

Vaikeutunut nenähengitys rajoittaa ulkoiluani joten tyydytän liikunnan tarpeeni punttisalilla.
        Nivelpaikat alkavat asettamaan rajoituksia kuormituksen tasoon ja harjoitevalikoimaan.

Avaintekijä kaikkeen on rajaton vapaa-aika ja siihen liittyvä stressitön elämä.
        Matkustelujaksot aiheuttavat häiriöitä liikuntaharrastukseeni ja raittiiseen elämääni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      84
      1339
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      51
      968
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      369
      798
    4. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      142
      759
    5. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      55
      699
    6. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      122
      686
    7. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      648
    8. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      38
      625
    9. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      76
      612
    10. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
      Ikävä
      56