Pimeää autokauppaa?

Koijariko?

Eräs naapurini on tehnyt autokauppaa jo yli 10 vuotta ilman veroja? Hän myy itse ostamiaan, kunnostamiaan ja fiksaamiaan autoja vuodessa ehkä n 5-7 kpl ja hinnoiltaan n 100-7000euroa. Hän siis myyy autot yksitysishenkilönä ja maksamatta minkäänlaisia veroja syntyneistä kaupoista? tuli vain mieleen että entäs jos joku hänet asiasta käräyttäisi niin miten verottaja toimisi asiassa? miten pitkälle taaksepäin tietoja tarkistetaan ja miten?

21

2530

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyttääjä....

      ""tuli vain mieleen että entäs jos joku hänet asiasta käräyttäisi niin miten verottaja toimisi asiassa? ""

      Taitaisi olla sinä. Muistaakseni verottaja sallii yksityishenkilön ostaa ja myydä nimissään kolme (saattoi olla 4 kpl) autoa vuodessa. Sen jälkeen se katsotaan jo yritystoiminnaksi. Jos perheessä vaikka kaksi autoilevaa ihmistä niin myytävien määrä tietenkin nousee. Määrä voi olla suurempikin mikäli se todistettavasti myyty ilman voittoa tai viety romuttamoon. Vedä ne sälekaihtimet kiinni niin ei tarvitse naapuria kytätä. Asia mitä en ymmärrä ollenkaan.

      • kjlkjlkjlkjlkj

        "Muistaakseni verottaja sallii yksityishenkilön ostaa ja myydä nimissään kolme (saattoi olla 4 kpl) autoa vuodessa."

        Ei tuollaista rajaa ole olemassakaan.
        Verottaja arvioi tapauskohtaisesti, onko autojen myynti elinkeinotoimintaa.

        Jos vaikkapa henkilön tuloista tulee suuri, ei suurin, osa tuosta kaupasta, niin se katsotaan silloin elinkeinoksi ja siitä verotetaan.


      • äx-pärt
        kjlkjlkjlkjlkj kirjoitti:

        "Muistaakseni verottaja sallii yksityishenkilön ostaa ja myydä nimissään kolme (saattoi olla 4 kpl) autoa vuodessa."

        Ei tuollaista rajaa ole olemassakaan.
        Verottaja arvioi tapauskohtaisesti, onko autojen myynti elinkeinotoimintaa.

        Jos vaikkapa henkilön tuloista tulee suuri, ei suurin, osa tuosta kaupasta, niin se katsotaan silloin elinkeinoksi ja siitä verotetaan.

        Kyllä se tulee verotettavaksi ihan TVL:nkin mukaan. Ei tarvitse siis olla elinkeinotoimintaa.

        Jos toimintaa ei katsota elinkeinotoiminnaksi, on kyseessä harrastustoiminta tai tulonhankkimistoiminta.

        - Tulonhankkimistoiminnassa kulut ovat vähennyskelpoisia ja toiminnasta voi täten vahvistua myös tappio.
        - Harrastustoiminnassa kuluja voidaan vähentää enintään tulojen määrä, eikä toiminnasta voida saada tappiota käytettäväksi muita tuloja vastaan.


      • Mielummin olvi kuin alvi :)
        kjlkjlkjlkjlkj kirjoitti:

        "Muistaakseni verottaja sallii yksityishenkilön ostaa ja myydä nimissään kolme (saattoi olla 4 kpl) autoa vuodessa."

        Ei tuollaista rajaa ole olemassakaan.
        Verottaja arvioi tapauskohtaisesti, onko autojen myynti elinkeinotoimintaa.

        Jos vaikkapa henkilön tuloista tulee suuri, ei suurin, osa tuosta kaupasta, niin se katsotaan silloin elinkeinoksi ja siitä verotetaan.

        Puhetta aina piisaa....


      • tyhmä kysyy
        Mielummin olvi kuin alvi :) kirjoitti:

        Puhetta aina piisaa....

        Täytyiskö vuokrauksesta saadut tulot ilmoittaa verottajalle jos toimita on pientä? noin 3000e vuodessa.
        Varmaan kulut saa vähentää?
        Kertokaa joku viisaampi kuinka pitäs oikesti toimia?


      • anarchy inc

        joku lakipellekö se on pätevä sanomaan mikä on yritystoimintaa
        lakipellehän on kyylä.


      • no joo...
        äx-pärt kirjoitti:

        Kyllä se tulee verotettavaksi ihan TVL:nkin mukaan. Ei tarvitse siis olla elinkeinotoimintaa.

        Jos toimintaa ei katsota elinkeinotoiminnaksi, on kyseessä harrastustoiminta tai tulonhankkimistoiminta.

        - Tulonhankkimistoiminnassa kulut ovat vähennyskelpoisia ja toiminnasta voi täten vahvistua myös tappio.
        - Harrastustoiminnassa kuluja voidaan vähentää enintään tulojen määrä, eikä toiminnasta voida saada tappiota käytettäväksi muita tuloja vastaan.

        kyllä nämä suomen siat lakipellet keksii kivoja rankaistuksia kun joku vähän myy omaisuuttaan,

        on ne prkeleet vttumaisia mut onneksi on jopparitkin.


      • vtun kyylät
        tyhmä kysyy kirjoitti:

        Täytyiskö vuokrauksesta saadut tulot ilmoittaa verottajalle jos toimita on pientä? noin 3000e vuodessa.
        Varmaan kulut saa vähentää?
        Kertokaa joku viisaampi kuinka pitäs oikesti toimia?

        samaa pskaahan se vuokrauskin on... valtion pskalle pitää maksaa ikävä kyllä mutta pskat me mitään maksetaan !


    • Harmaa talous

      Yhdenkin auton myyntivoitto kuuluisi periaatteessa ilmoittaa verottajalle.

    • Anonyymi

      Ompas taas kerran kateellinen naapuri asialla , paljon isompia asioita tapahtuu silmiesi edessä ja moisesta viittit nillittää , aika säälittävää ihmetellä jos naapurissa muutama auto vaihtaa omistajaa vuoden aikana. nää on näitä verhontakaa kurkkivia yleensä.

    • Anonyymi

      Todella sairasta!!!poistakaa HETI!asiat kuuluu poliisille!!!!

      • Anonyymi

        Jos pistää jotain alulle, täytyy seuraukset sietää...


    • Anonyymi

      Ihmistä loukkaava!!!!

    • Anonyymi

      sou wat ei niillä pääse rikastuun jos pääsis niin kaikki tekis niin....

    • Anonyymi

      Käräyttäkää hyvät ihmiset,jos tosi tietoa on. Veronmaksajien rahoilla ei pummit,jobbarit kieroillen elele!?!!!!!!

      • Anonyymi

        Sinut on nyt käräytetty..


    • Anonyymi

      Eikö se ole niin, että kaikki tulot tulee ilmoittaa. Vain tuloja metsämarjojen keräyksestä saatuja tuloja ei tarvitse ilmoittaa, ovat verovapaita.

    • Anonyymi

      Itse teen samaa polkupyörien kanssa, ostan halvalla laitan kuntoo edullisesti ja myyn kallillaa= voittoa. Ja joskus ei tarvii mitää ku saa ilmasiks, tätä olen tehnyt reilu vuoden hinnat vaihtelee 35-150 euron välillä

    • Anonyymi

      Verottajalle voi tehdä ilmoituksen pimeästä myynnistä anonyymina. Lomake löytyy vero.fi -nettisivuilta.

    • Anonyymi

      Veropetturit,narsistit kiinni jää ennen kuin huomaatkaan :) ...laki täällä määrää,siihen LUOTETAAN!!👍

    • Anonyymi

      Verottajan ohje menee näin:

      "Omassa tai perheen käytössä olleen tavanomaisen koti-irtaimiston luovutuksista saadut voitot ovat verovapaita siltä osin kuin ne ovat verovuonna yhteensä enintään 5.000 euroa (TVL 48 §:n 1 momentin 2 kohta)."

      MUTTA:

      "Tavanomaista koti-irtaimistoa eivät ole myöskään esineet, joilla katsotaan olevan erillistä arvoa. Tällaisia ovat esimerkiksi autot, moottoripyörät, soutu-, moottori- tai purjeveneet, perämoottorit, moottorikelkat, moottorikäyttöiset ruohonleikkurit, jyrsimet taikka muut työkoneet."

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      95
      932
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      877
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      293
      770
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      646
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      131
      568
    Aihe