ETTEN PAREMMIN SANO!

Kytkin paloi

Kytkin paloi uudessa Foresterin D:ssä 12000 km kohdalla.

Kauppias syytti minua luistattamisesta (ajotapaani sen kummemmin tuntematta) ja väitti näin voimakkaan moottorin syövän kytkimen, jos luistattaa vähääkään.

Toisaalta Forre D:n kytkimessä on melkomoinen liikerata ja kaupunkiajossa vaihteita on käytettävä: ykkönen ja kakkonen ovat hitaita suoranpätkille ja hitaissa risteyksissä on vaihdettava alas, jotta alakierroksilla vähän tehoton kone ei tukehdu.

Miten käy hirvimetsällä, kun on saatava auto huonollakin tiellä ja polulla eteenpäin?
Entä lumihangessa Forren kääntäminen?
Uskaltaako Forre D:tä ulkoiluttaa pikitien ulkopuolella?
Eikö Forrea ole tehtykään käytettäväksi?
Auttaako moottorinohjaussoftan uusiminen?
Onko Forreni maanantaikappale vai enteileekö tämä kytkimen tyyppivikaa?
Vai otanko peilin käteeni ja siirryn taas autokouluun?

28

4205

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Automaatti mulle ja heti!!!

      Et ole ainoa. Outbackeistä on myös saatu kytkimiä poltettua. Siis diesel versioista. Ensioireina alkaa tärisyttää ja sitten joku kunnon luistatus - se on siinä. Alimittainen kytkin, todella huono alavääntö ja alennusvaihteen puute. Siinä ne syyt. Häpeällinen juttu Subarulle, kun Forester kuitenkin on perinteisesti kestävä auto.

      Jos yhtään joutuu kovemmalle niin dieselit kytkimineen on ihmeissään. Päivitystä odotellessa...

    • DippaFore

      Miten käy hirvimetsällä, kun on saatava auto huonollakin tiellä ja polulla eteenpäin?

      - Se on vaikeaa.

      Entä lumihangessa Forren kääntäminen?

      -Kytkin käryää, jos meinaat olla jumissa.

      Uskaltaako Forre D:tä ulkoiluttaa pikitien ulkopuolella?

      - Varoen

      Eikö Forrea ole tehtykään käytettäväksi?

      - Ei.

      Auttaako moottorinohjaussoftan uusiminen?

      - Ei auta.

      Onko Forreni maanantaikappale vai enteileekö tämä kytkimen tyyppivikaa?

      - Ominaisuus

      Vai otanko peilin käteeni ja siirryn taas autokouluun?

      - Et ota. Ei muuta kuin kärsi. Niin teen minäkin.

    • uusi kytkin omassa

      auttaa ja tieto ettei kytkintä saa luistattaa missään muussakaan autossa. Kytkimiä menee tämän tyyppisissä autoissa ja se kuulu asiaan,alennusvaihteisto auttaa paljon mutta on niissäkin poltettu eli malttia vaan niin kestää aika hyvin . Hae uusi softa se rauhoittaa vetoa kun tulee ns tunnokkaammaksi ajaa.

    • Forre1

      Kyllä kyseessä on sattuma ja takuuasia! On noilla jo ajettu 60 tkm ja ei ole savunnut. Moottorinohjaussoftan päivitys auttaa todellakin. Tällaisen auton pitää lähteä loivassa ylämäessä ilman kaasua liikkeelle.

      • kari a

        Tuntuu ihmeelliseltä,että kytkin menee noissa kilometreissä. Mikäli siellä on rikkoontunut paineasetelma niin varmasti takuuasia mutta jos kytkinlevy, pitää varmaan katsoa peiliin.
        Autollani ajettu nyt 48000 ja aika pahoista paikoista mutta vielä ei luistosta näy merkkiäkään.


    • Sininen pinta

      "Kytkin paloi uudessa Foresterin D:ssä 12000 km kohdalla."

      Ei normaalia käyttäjän syy tai valmistus virhe ,harvinaista tosin subarulla.

      "Kauppias syytti minua luistattamisesta (ajotapaani sen kummemmin tuntematta) ja väitti näin voimakkaan moottorin syövän kytkimen, jos luistattaa vähääkään."
      Ei voi antaa vastausta.

      "Toisaalta Forre D:n kytkimessä on melkomoinen liikerata ja kaupunkiajossa vaihteita on käytettävä: ykkönen ja kakkonen ovat hitaita suoranpätkille ja hitaissa risteyksissä on vaihdettava alas, jotta alakierroksilla vähän tehoton kone ei tukehdu."
      Uudelleen päivitys softaan autaa paljon koneen luonteen muutumiseksi voimakkaammaksi ja paremmaksi käytössä.

      Miten käy hirvimetsällä, kun on saatava auto huonollakin tiellä ja polulla eteenpäin?
      -Naurettavaa ettei onnistu liikennöinti foresterilla.

      Entä lumihangessa Forren kääntäminen?
      -helppoa foresterilla

      Uskaltaako Forre D:tä ulkoiluttaa pikitien ulkopuolella?
      -tyhmiä kyselet.

      Eikö Forrea ole tehtykään käytettäväksi?
      -tyhmempiä kyselet.
      Auttaako moottorinohjaussoftan uusiminen?
      -auttaa paljonkin.

      Onko Forreni maanantaikappale vai enteileekö tämä kytkimen tyyppivikaa?
      -nelivedolla on helppo poltta kytkin merkistä riippumatta.

      Vai otanko peilin käteeni ja siirryn taas autokouluun?
      -lopetat typerien kyselyn ja ajat järkevästi ,kaiken saa rikki kun sinnepäin käyttää.

      Subaruissa tosin on kytkimiä mennyt kun ajetaan pahoissa paikoissa ja voimaa on esim 2.5 xt mallit ja kuskit on ajattelemattomia. Jos kytkin palaa asennuta uusi ja aja fiksusti iham millä markillä vaan.

    • OBdman

      Olen kolme kertaa saanut Outback Dieselin kytkimen haisemaan. Viime talvena kokeilin lumisella jäällä näyttää kaverille kuinka Subaru lähtee liukkaalta pinnalta, kierrokset lahes tappiin ja kytkin ylös kerralla. Kyllä lähti mutta samalla kytkin luisti ja hirveä haju sisälle. Toisen kerran kokeilin sopivalla sammalmätäsryppään päälle ajamalla saada ristiriipuntatilanteen, siinä joutui hitaasti autoa siirtäen varomaan etuspoileria ja taas kytkin haisi. Kolmas kerta jouduin hiljaa peruuttamaan jyrkään mäkeen hiekkaisella alustalla ja arvaten kytkin haisi jälleen.
      Sanoisin tällä kokemuksella, että kyseessä on väärinkäyttö ja siitä, että Subaru ei salli, ei kertakaikkiaan vaan renkaat lyö tyhjää ja jos voimaa tarjoaa pitää se johonkin purkautua, eli kytkin luistaa tai vaihtoehtoisesti joku muu paikka pettää. Suosittelen kyseisten tilanteiden välttämistä.
      Olisi se alennusvaihde saanut olla, mutta kun ei, niin ei oo.

      • Entinen_audisti

        ...Ei meinaa sitä, että kytkin on sökö. Sain bensa-Audinkin kytkimen haisemaan venettä nostaessa ja ajoin sen jälkeen 50 tkm ilman ongelmia. Nyt vaihdoin Forren...eipä tartte ainakaan tukivarsia vaihdella.


      • dippafore

        Se,että olet onnistunut välttämään kytkimen käryä noin hyvin kertoo mulle vain siitä missä sinä ajat. Mulla on mökki sen verran vaikeassa paikassa (metsäkoneen raivaama ura), että siellä tulee käryytettyä joka kerta kun käydään. Kärryllä vedetään jokivenettä kalareissulla ja polttopuutkin YRITIN kuskata Forella, mutta piti turvautua traktoriin kun se Fore sammuu jos siinä on kuormaa ja auto meinaa olla jumissa. Toki siitä luistattamalla selviää, mutta ei sitä viitsi loputtomiin savustaa.

        Ja joku väitää, että nelivedolla on jotain tekemistä kytkimen hajun kanssa. Paskat. Meidän 10-vuotta vanha kakkosauto, Avensis menee nyt 150tkm ajettuna lähes samat kuin Fore, mutta ei ole kytkin pahemmin kärynnyt. Eihän se etuvetoinen sen kummemmin kytkintä säästä, vai yrittääkö joku väittää että etuvetoinen sutii niin paljon ettei kytkin pala.. :D hehee.


      • XT07
        dippafore kirjoitti:

        Se,että olet onnistunut välttämään kytkimen käryä noin hyvin kertoo mulle vain siitä missä sinä ajat. Mulla on mökki sen verran vaikeassa paikassa (metsäkoneen raivaama ura), että siellä tulee käryytettyä joka kerta kun käydään. Kärryllä vedetään jokivenettä kalareissulla ja polttopuutkin YRITIN kuskata Forella, mutta piti turvautua traktoriin kun se Fore sammuu jos siinä on kuormaa ja auto meinaa olla jumissa. Toki siitä luistattamalla selviää, mutta ei sitä viitsi loputtomiin savustaa.

        Ja joku väitää, että nelivedolla on jotain tekemistä kytkimen hajun kanssa. Paskat. Meidän 10-vuotta vanha kakkosauto, Avensis menee nyt 150tkm ajettuna lähes samat kuin Fore, mutta ei ole kytkin pahemmin kärynnyt. Eihän se etuvetoinen sen kummemmin kytkintä säästä, vai yrittääkö joku väittää että etuvetoinen sutii niin paljon ettei kytkin pala.. :D hehee.

        Ja sullahan on siinä anjoviksessa yli 300 nm vääntöä?


      • +240hv forester vakio kytkimellä
        dippafore kirjoitti:

        Se,että olet onnistunut välttämään kytkimen käryä noin hyvin kertoo mulle vain siitä missä sinä ajat. Mulla on mökki sen verran vaikeassa paikassa (metsäkoneen raivaama ura), että siellä tulee käryytettyä joka kerta kun käydään. Kärryllä vedetään jokivenettä kalareissulla ja polttopuutkin YRITIN kuskata Forella, mutta piti turvautua traktoriin kun se Fore sammuu jos siinä on kuormaa ja auto meinaa olla jumissa. Toki siitä luistattamalla selviää, mutta ei sitä viitsi loputtomiin savustaa.

        Ja joku väitää, että nelivedolla on jotain tekemistä kytkimen hajun kanssa. Paskat. Meidän 10-vuotta vanha kakkosauto, Avensis menee nyt 150tkm ajettuna lähes samat kuin Fore, mutta ei ole kytkin pahemmin kärynnyt. Eihän se etuvetoinen sen kummemmin kytkintä säästä, vai yrittääkö joku väittää että etuvetoinen sutii niin paljon ettei kytkin pala.. :D hehee.

        "Ja joku väitää, että nelivedolla on jotain tekemistä kytkimen hajun kanssa. Paskat. Meidän 10-vuotta vanha kakkosauto, Avensis menee nyt 150tkm ajettuna lähes samat kuin Fore, mutta ei ole kytkin pahemmin kärynnyt. Eihän se etuvetoinen sen kummemmin kytkintä säästä, vai yrittääkö joku väittää että etuvetoinen sutii niin paljon ettei kytkin pala.. :D hehee."

        Kyllä sillä vaan on tekemistä että on 4 veto.
        Pari juttua siitä: etuveto sutaisee ja siihen jää yritys ja asiaa korjataan ottamalla vauhtia ja ajamalla eri kohdasta yms että tilanne ratkeaa tai jätetään kyseinen tilanne pois tai eri autolle. Samassa tilanteessa neliveto se jossa on 350nm tai yli vastaan anjoviksen n 300nm? vai pelkkä bensa 190nm? vetää etuvetoiselle mahdottoman kohdan kytkintä luistattaen kone anataen vääntöä ehkä tuplaten sutimatta yhtään ja kytkin kuumenee silloin ja kytkinhän ei kuumene jos se on kiinni ,ei se ajosta helplla irtoa luistamaan ei taatusti.

        4vedolla on niin hemmetin helppo polttaa kytkin kun on voimaa. Mutta ei se pala kun osaa asian ja pitää sen kytkimen kiinni eikä luistatat. Ajattelee ennekuin valitesee reittinsä.


      • kari a
        +240hv forester vakio kytkimellä kirjoitti:

        "Ja joku väitää, että nelivedolla on jotain tekemistä kytkimen hajun kanssa. Paskat. Meidän 10-vuotta vanha kakkosauto, Avensis menee nyt 150tkm ajettuna lähes samat kuin Fore, mutta ei ole kytkin pahemmin kärynnyt. Eihän se etuvetoinen sen kummemmin kytkintä säästä, vai yrittääkö joku väittää että etuvetoinen sutii niin paljon ettei kytkin pala.. :D hehee."

        Kyllä sillä vaan on tekemistä että on 4 veto.
        Pari juttua siitä: etuveto sutaisee ja siihen jää yritys ja asiaa korjataan ottamalla vauhtia ja ajamalla eri kohdasta yms että tilanne ratkeaa tai jätetään kyseinen tilanne pois tai eri autolle. Samassa tilanteessa neliveto se jossa on 350nm tai yli vastaan anjoviksen n 300nm? vai pelkkä bensa 190nm? vetää etuvetoiselle mahdottoman kohdan kytkintä luistattaen kone anataen vääntöä ehkä tuplaten sutimatta yhtään ja kytkin kuumenee silloin ja kytkinhän ei kuumene jos se on kiinni ,ei se ajosta helplla irtoa luistamaan ei taatusti.

        4vedolla on niin hemmetin helppo polttaa kytkin kun on voimaa. Mutta ei se pala kun osaa asian ja pitää sen kytkimen kiinni eikä luistatat. Ajattelee ennekuin valitesee reittinsä.

        Aina tuo käry ei johdu kytkinlevystä.
        Nelivedolla liukkaalla ajettaessa saattaa keskitasauksen viskolukko tuoksahtaa,kun öljy lämpenee.


      • Outback mies
        kari a kirjoitti:

        Aina tuo käry ei johdu kytkinlevystä.
        Nelivedolla liukkaalla ajettaessa saattaa keskitasauksen viskolukko tuoksahtaa,kun öljy lämpenee.

        Ottamatta tarkemmin kantaa kytkimen hyvyyteen tai huonouteen kun ei ole kokemuksia nelivedosta aiemmin juurikaan, toivoisin silti kunnollista automaattia subaruun. Siis 3.0R koneen viisivaihteisen lisäksi. 4-vaihteinen on liian vanhanaikainen taloudellisuusmielessä ja kun koneen luonne on mikä on, olisi moderni 6 tai 7 vaihteinen poikaa. Sillä selviäis kaikista em. kytkin "ongelmista" ja maastoajo ominaisuudet nousis entisestään. Tulevaa CVT vaihteistoa kovasti odottelen testattavaksi. Ristiriitaisia on kommentit olleet. Tuntuu, että automaatteihin tottuneet kehuu sitä ja manuaalin nimeen vannovat moittivat perinteistäkin automaattia huonommaksi. Kohtahan se päästään itse kokemaan.


      • OBdman
        Outback mies kirjoitti:

        Ottamatta tarkemmin kantaa kytkimen hyvyyteen tai huonouteen kun ei ole kokemuksia nelivedosta aiemmin juurikaan, toivoisin silti kunnollista automaattia subaruun. Siis 3.0R koneen viisivaihteisen lisäksi. 4-vaihteinen on liian vanhanaikainen taloudellisuusmielessä ja kun koneen luonne on mikä on, olisi moderni 6 tai 7 vaihteinen poikaa. Sillä selviäis kaikista em. kytkin "ongelmista" ja maastoajo ominaisuudet nousis entisestään. Tulevaa CVT vaihteistoa kovasti odottelen testattavaksi. Ristiriitaisia on kommentit olleet. Tuntuu, että automaatteihin tottuneet kehuu sitä ja manuaalin nimeen vannovat moittivat perinteistäkin automaattia huonommaksi. Kohtahan se päästään itse kokemaan.

        CVT kiinnostaa myös ja kun tässä keskustelussa oli kysymys kytkimen luistamisesta, niin kertokaapa tietäjät, miten se CVT käyttäytyy kun voimaa tarjotaan ja pyörät tiukasti alustassa kiinni. Mistä CVT vaihteisto antaa myöten, ketju luistaa kartioiden välissä? Jos näin, kuinka se tulee kestämään samanlaista käyttöä kuin keskustelun aloittaja on kuvannut, vai miten se toimii?


      • Forre1
        dippafore kirjoitti:

        Se,että olet onnistunut välttämään kytkimen käryä noin hyvin kertoo mulle vain siitä missä sinä ajat. Mulla on mökki sen verran vaikeassa paikassa (metsäkoneen raivaama ura), että siellä tulee käryytettyä joka kerta kun käydään. Kärryllä vedetään jokivenettä kalareissulla ja polttopuutkin YRITIN kuskata Forella, mutta piti turvautua traktoriin kun se Fore sammuu jos siinä on kuormaa ja auto meinaa olla jumissa. Toki siitä luistattamalla selviää, mutta ei sitä viitsi loputtomiin savustaa.

        Ja joku väitää, että nelivedolla on jotain tekemistä kytkimen hajun kanssa. Paskat. Meidän 10-vuotta vanha kakkosauto, Avensis menee nyt 150tkm ajettuna lähes samat kuin Fore, mutta ei ole kytkin pahemmin kärynnyt. Eihän se etuvetoinen sen kummemmin kytkintä säästä, vai yrittääkö joku väittää että etuvetoinen sutii niin paljon ettei kytkin pala.. :D hehee.

        .. sulla mökki. Että sinne pääsee Avensiksella, jonka maavara on 12 cm. Hahaa, on tosi paha paikka...itse ajan kalareisuuilla joka kevät paikoissa, jossa Avet sun muut ovat pohjastaan kiinni ja siellä pysyyvät. Ave on hyvä auto, mutta... Made in England.


      • Smartum
        OBdman kirjoitti:

        CVT kiinnostaa myös ja kun tässä keskustelussa oli kysymys kytkimen luistamisesta, niin kertokaapa tietäjät, miten se CVT käyttäytyy kun voimaa tarjotaan ja pyörät tiukasti alustassa kiinni. Mistä CVT vaihteisto antaa myöten, ketju luistaa kartioiden välissä? Jos näin, kuinka se tulee kestämään samanlaista käyttöä kuin keskustelun aloittaja on kuvannut, vai miten se toimii?

        Subarun CVT:ssä on momentinmuunnin.


      • dippafore
        Forre1 kirjoitti:

        .. sulla mökki. Että sinne pääsee Avensiksella, jonka maavara on 12 cm. Hahaa, on tosi paha paikka...itse ajan kalareisuuilla joka kevät paikoissa, jossa Avet sun muut ovat pohjastaan kiinni ja siellä pysyyvät. Ave on hyvä auto, mutta... Made in England.

        Ei sinne mökille pääse Avella, jossa on kuitenkin maavaraa arviolta yli 15cm. Just siksi on Foresteri, että pääsee kesät ja talvet sinne perille. Se käryytys on ongelma silloin kun auto meinaa olla jumissa taikka peruuttaessa loivaan mäkeen. Sanoin tuolla että Avella pääsee LÄHES samoihin paikkoihin eikä se ole kertaakaan vielä kärynnyt. Ettei se kuskista ole kiinni. Avensiksen kytkin ei ole kärynnyt vaikka sillä on nostettu 5m lasikuituvene kertaalleen joka vuosi sementtiluiskaa ylös. Eli ei varmasti sudi renkaat ja luistattaan joutuu että nousee. Mutta ei haise kytkin, ei.


      • ford
        dippafore kirjoitti:

        Ei sinne mökille pääse Avella, jossa on kuitenkin maavaraa arviolta yli 15cm. Just siksi on Foresteri, että pääsee kesät ja talvet sinne perille. Se käryytys on ongelma silloin kun auto meinaa olla jumissa taikka peruuttaessa loivaan mäkeen. Sanoin tuolla että Avella pääsee LÄHES samoihin paikkoihin eikä se ole kertaakaan vielä kärynnyt. Ettei se kuskista ole kiinni. Avensiksen kytkin ei ole kärynnyt vaikka sillä on nostettu 5m lasikuituvene kertaalleen joka vuosi sementtiluiskaa ylös. Eli ei varmasti sudi renkaat ja luistattaan joutuu että nousee. Mutta ei haise kytkin, ei.

        Luiskassa forren kytkin siiinä samassa veneen nostossa?


      • OBdman
        Smartum kirjoitti:

        Subarun CVT:ssä on momentinmuunnin.

        Ja momentin mittayksikkö on newtonmetri.
        Eli tarkoittanet tässä tapauksessa, että vaikka moottori pauhaa kierroksilla, niin CVT tarjoaa niin pienen välityksen jolloin lähtee vaikka kivitalo mukaan tai sitten renkaat pyörivä hiljakseen auton pysyessä paikoillaan. Moottori ei sammu eikä CVT -vaihteisto anna periksi, näinkö?


      • dippafore
        ford kirjoitti:

        Luiskassa forren kytkin siiinä samassa veneen nostossa?

        Kohta sen näkee kun otetaan paatti ylös. Mutta "perstuntuma" sanoo, että se käryää jo paaaaaljon vähemmästäkin. Voin toki olla väärässä (kuten täällä moni mieluusti näkis olevan) mutta tämmönen fiilis on jäänyt. Kun ihan halkokärryn peruuttaminen semmosella kunttapintasella pihalla saa hajut esiin.


      • supparu
        dippafore kirjoitti:

        Kohta sen näkee kun otetaan paatti ylös. Mutta "perstuntuma" sanoo, että se käryää jo paaaaaljon vähemmästäkin. Voin toki olla väärässä (kuten täällä moni mieluusti näkis olevan) mutta tämmönen fiilis on jäänyt. Kun ihan halkokärryn peruuttaminen semmosella kunttapintasella pihalla saa hajut esiin.

        Itse olen omassa Diesel Outbackissä huomannut, että kytkin haisee pakittaessa uskomattoman helposti. Eteenpäin mäkilähdössä samaa ongelmaa ei ole. Vaunua tai traileria en ole vetänyt. Liekö kytkinremppa tulossa sadantonnin jälkeen


      • Smartum
        OBdman kirjoitti:

        Ja momentin mittayksikkö on newtonmetri.
        Eli tarkoittanet tässä tapauksessa, että vaikka moottori pauhaa kierroksilla, niin CVT tarjoaa niin pienen välityksen jolloin lähtee vaikka kivitalo mukaan tai sitten renkaat pyörivä hiljakseen auton pysyessä paikoillaan. Moottori ei sammu eikä CVT -vaihteisto anna periksi, näinkö?

        Wikipedia tietää kertoa jos momentinmuunnin ei ole tuttu. Eli moottori voi kiertää mutta muunnin "luistaa" joten auto ei liiku. Perinteisissä automaateissa on tuommonen.


      • OBdman
        Smartum kirjoitti:

        Wikipedia tietää kertoa jos momentinmuunnin ei ole tuttu. Eli moottori voi kiertää mutta muunnin "luistaa" joten auto ei liiku. Perinteisissä automaateissa on tuommonen.

        Piti ihan vilkasta Wikistä. Oikeastaan esimerkki siitä, että Wikiä pitää uskoman kieli keskellä suuta. Lainaus Wikistä "Momentinmuunnin eli turbiinikytkin on laite, joka säätää portaattomasti momenttia. Momentinmuuntimia käytetään mm. automaattivaihteistossa kytkintä vastaavana laitteena. Kun momentinmuunnin "luistaa", voima välittyy hydrauliikkanesteen välityksellä pumppupyörältä turbiinipyörälle. Kun turbiinipyörä saavuttaa pumppupyörän pyörimisnopeuden, lukkokytkin muodostaa mekaanisen yhteyden momentinmuuntimen läpi."

        Eihän tuo väärin ole, mutta momentia muunnetaan niin monella tapaa, että selkeämmin tämä löytyy Facta -tietosanakirjasta "Momentti (< lat.), Fysiikassa voiman momentti tietyn tukipisteen tai akselin suhteen ilmaisee, minkä verran voima pyrkii pyörittämään kappaletta tukipisteen tai akselin ympäri.". Tämän voiman muuntamisesta on kyse, tavalla tai toisella.

        Subarun CVT -vaihteisto ei ole hydrauliikalla toimiva, luulen, uskon, en tiedä. Systeemi tunnettiin samanlaisena jo aikanaan Daffissa (sittem. Volvo) variaattori -vaihteistona, päästiin yhtä kovaa eteen- ja taaksepäin. Variaattori -sana on sekin latinaa ja tarkoittaa mm. muuntamista.


      • OBdman
        OBdman kirjoitti:

        Piti ihan vilkasta Wikistä. Oikeastaan esimerkki siitä, että Wikiä pitää uskoman kieli keskellä suuta. Lainaus Wikistä "Momentinmuunnin eli turbiinikytkin on laite, joka säätää portaattomasti momenttia. Momentinmuuntimia käytetään mm. automaattivaihteistossa kytkintä vastaavana laitteena. Kun momentinmuunnin "luistaa", voima välittyy hydrauliikkanesteen välityksellä pumppupyörältä turbiinipyörälle. Kun turbiinipyörä saavuttaa pumppupyörän pyörimisnopeuden, lukkokytkin muodostaa mekaanisen yhteyden momentinmuuntimen läpi."

        Eihän tuo väärin ole, mutta momentia muunnetaan niin monella tapaa, että selkeämmin tämä löytyy Facta -tietosanakirjasta "Momentti (< lat.), Fysiikassa voiman momentti tietyn tukipisteen tai akselin suhteen ilmaisee, minkä verran voima pyrkii pyörittämään kappaletta tukipisteen tai akselin ympäri.". Tämän voiman muuntamisesta on kyse, tavalla tai toisella.

        Subarun CVT -vaihteisto ei ole hydrauliikalla toimiva, luulen, uskon, en tiedä. Systeemi tunnettiin samanlaisena jo aikanaan Daffissa (sittem. Volvo) variaattori -vaihteistona, päästiin yhtä kovaa eteen- ja taaksepäin. Variaattori -sana on sekin latinaa ja tarkoittaa mm. muuntamista.

        Tässähän tämä härveli on kuvattu ( http://www.drive.subaru.com/Sum09/Sum09_whatmakes.htm ), ei tuosta selviä kuitenkaan, miten hydrauliikka järjestelmään verrattuna vaihteisto "sutii" tiukassa paikassa. Veikkaan kuitenkin sitä ketjua kartioiden välissä.


      • forre
        OBdman kirjoitti:

        Tässähän tämä härveli on kuvattu ( http://www.drive.subaru.com/Sum09/Sum09_whatmakes.htm ), ei tuosta selviä kuitenkaan, miten hydrauliikka järjestelmään verrattuna vaihteisto "sutii" tiukassa paikassa. Veikkaan kuitenkin sitä ketjua kartioiden välissä.

        ketju ei luista, se on varma, ja jos pääsisi luistamaan, tuhoaisi se tosi nopeasti kartiopyörät. Ja aivan selvä turbiini, eli momentinmuunnin siinä on, sama on mainittu suomen subarun sivuilla, ja se luistaa kuten perinteisessäkin automaatissa, ja onpa joskus aikoinaan ollut eräässä manuaalivaihteisessa autossa normaalin kytkimen lisäksi momentinmuunnin, mahtaako kukaan muistaa mikä merkki oli kyseessä?


      • supparu kirjoitti:

        Itse olen omassa Diesel Outbackissä huomannut, että kytkin haisee pakittaessa uskomattoman helposti. Eteenpäin mäkilähdössä samaa ongelmaa ei ole. Vaunua tai traileria en ole vetänyt. Liekö kytkinremppa tulossa sadantonnin jälkeen

        Foresterin kytkimen hajupäästöt ovat enempi ominaisuus kuin
        merkki välittömästä viasta.

        Minä ihmettelin tuota hajua juuri peruutettaessa hangessa kärrin
        kanssa. Eteen päin ryömiessä haju ei tullut sisälle saakka.
        Ominaisuus siinä mielessä, ettei kytkintä polta "tietämättään".
        Jos nykyisten 350 vääntävissä vehkeissä on sama rakenne, niin
        saattaa haista helpommin kuin vanhan turbon, jossa vääntöä oli
        vain noin 250.

        Sama haju oli seuraavassakin Foresterissa. Nykyinen 2006 ei
        sitten haise. Automaatti momentin muuntimella ja sähköisesti
        ohjatulla monilevykytkimellä toimii ilman mitään haisemisia.

        Seuraava Foresteri puolestaan jää kauppaan, jos dieseliin ei
        tule automaattia. Kerran automaatti, niin aina automaatti,
        niin se vain on.


      • Ob-mies
        OBdman kirjoitti:

        Tässähän tämä härveli on kuvattu ( http://www.drive.subaru.com/Sum09/Sum09_whatmakes.htm ), ei tuosta selviä kuitenkaan, miten hydrauliikka järjestelmään verrattuna vaihteisto "sutii" tiukassa paikassa. Veikkaan kuitenkin sitä ketjua kartioiden välissä.

        Sinulleko automaattivaihteistot ovat täysin vieraita? Niin kuin linkittämässäsi kuvassakin näkyy, on siellä vaihteiston etupäässä normaali momentinmuunnin (turbiinikytkin). Samanlainen on tavanomaisissa automaattivaihteistoissa. Siellä se hydrauliikka on. Se siellä "sutii", kun luistamista tarvitaan.

        Mites ajattelit tavallisen planeettapyörästöllä toimivan automaattivaihteiston luistavan, kun kerran variaattorissa mielestäsi hihna luistaa? Luistaako planeettapyörästössä sitten vastaavasti hammaspyörät. Kyllähän siellä jokin kytkintä vastaava elin on oltava.


      • Smartum
        Ob-mies kirjoitti:

        Sinulleko automaattivaihteistot ovat täysin vieraita? Niin kuin linkittämässäsi kuvassakin näkyy, on siellä vaihteiston etupäässä normaali momentinmuunnin (turbiinikytkin). Samanlainen on tavanomaisissa automaattivaihteistoissa. Siellä se hydrauliikka on. Se siellä "sutii", kun luistamista tarvitaan.

        Mites ajattelit tavallisen planeettapyörästöllä toimivan automaattivaihteiston luistavan, kun kerran variaattorissa mielestäsi hihna luistaa? Luistaako planeettapyörästössä sitten vastaavasti hammaspyörät. Kyllähän siellä jokin kytkintä vastaava elin on oltava.

        Edelleen: Subaru CVT:ssä on momentinmuunnin (turbiini) joka sallii luiston.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3225
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3087
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2447
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      99
      2180
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1903
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1800
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1616
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1405
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81
      1132
    Aihe