Design-talon halpa hinta

Poropeukalo

Olemme pitkään etsiskelleet sopivaa avaimet käteen -ratkaisua. Design-talo on käsittämättömän halpa muihin verrattuna. Kävin juuri esittelyssä, jossa 122 neliön Riitta-malli oli pienillä parannuksilla rakennettu noin 115 000 eurolla! Hinta siis 942 e/neliö. Kun olen keskustellut muiden (Jukka, Kastelli) hinnoista valmiiksi tehtynä liikutaan noin 1100 euron neliöhinnassa. Mittava -koti tarjosi talopakettia 90 % valmiiksi firman puolesta, loppu rakennusliikeen hommana. Kokonaisbudjetti n. 1038 e/neliö. Siis aika halpa tämäkin.
Miten Design on näin halpa. Valmiiksi tehdyn talon hinnalla ei saa edes rivitalo kolmiota? Mistä firma tinkii? Laatu? Työ? Tämän päivän esittelytalo ei ollut loistokas, mutta perussiisti. Erityisesti se kiehtoo, että avaimet käteen -ratkaisu olisi Designillä helppo. Muilla enempi ja vähempi väännön takana ja eri firmojen kanssa sumplimista. Valitettavasti Designit ovat päälle päin meidän makuun aika epäsopivia. Mitään moderneja malleja ei ole tarjolla, vaan samaa köyhänkoreaa rimuramukoristusta. Sisätilat niinkin toimivia ja hyviä. Kaipaisin kommentteja jos jollakin tietoa on.

118

200488

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • angrypede

      Designin hinta perustuu pitkälti siihen että pieni mallisto johon on erikoistuttu. Muutokset maksaa mansikoita. Ihan laadukas paketti se tuntuu olevan mutta toisaalta talo on yhtä hyvä kuin miten sen pystytys porukka tekee ja olen kuullut että etelässä ois ollu jotain reklamaatioita asian tiimoilta. Vakio perustus 750mm ei yleensä käy joten esim anturan valu tuo helposti lisälaskua 3000 euroa.Täysin avaimet käteen talohan toi designtalo ei siltikään ole ja loppuhinta on ihan eri kuin tuo mainitsemasi hinta.Pakolliset viranomaiskulut perustustyöt valvonnat on luokkaa 20000 euroa täällä oulussa.Ja jos satut asumaan etelämmässä niin varaudu vielä korkeampiin kuluihin.Eli laske 25k euroo talon päälle niin aika lähellä olet talon lopullisen hinnan kanssa.Siihen sitte autotalli niin 15k euroa kurahti taas...Kaikki rahat menee vaikka tekisit minkä talon ja mikä on laatua on sitte ihan oma keskustelu.

      • arska

        Niin keltäs sinä oulussa olet perustustyöt ja valvonnat ottanut kun 20 000 euroa olet saanut menemään ??? Tuohan on törkeää ryöstämistä kun itsellä jäi naapurikunnassa reilusti alle puolen tuosta !!


      • angrypede
        arska kirjoitti:

        Niin keltäs sinä oulussa olet perustustyöt ja valvonnat ottanut kun 20 000 euroa olet saanut menemään ??? Tuohan on törkeää ryöstämistä kun itsellä jäi naapurikunnassa reilusti alle puolen tuosta !!

        En ole rakentanut mutta koukkulan kanssa on väännetty sopimusta jonkin verran.Esille tulleita hintoja:

        Rakennuslupa ^1000Euroo
        Antura 2000Euroo (Sokkeli pitää olla 900mm)
        Maanrakennus 8000-10000Euroo
        Valvonta 2500Euroo
        Pihatyöt 4000Euroo
        Maalaus 500Euroo (toiseen kertaan)
        Antenni romut 500Euroo ?
        Maatutkimus 500Euroo
        Autotalli 15000Euroo
        Tallin sähköt 1000Euroo (Suolanen hinta i know)
        Paalutus ???Euroo en tiedä mitä tää nostaa mutta nostaa kuitenkin.

        Korjaa jos oon väärässä mutta näin mun miehen vaistoni sanoo ja jos selviät puolet halvemmalla niin onneksi olkoon.


      • ???
        angrypede kirjoitti:

        En ole rakentanut mutta koukkulan kanssa on väännetty sopimusta jonkin verran.Esille tulleita hintoja:

        Rakennuslupa ^1000Euroo
        Antura 2000Euroo (Sokkeli pitää olla 900mm)
        Maanrakennus 8000-10000Euroo
        Valvonta 2500Euroo
        Pihatyöt 4000Euroo
        Maalaus 500Euroo (toiseen kertaan)
        Antenni romut 500Euroo ?
        Maatutkimus 500Euroo
        Autotalli 15000Euroo
        Tallin sähköt 1000Euroo (Suolanen hinta i know)
        Paalutus ???Euroo en tiedä mitä tää nostaa mutta nostaa kuitenkin.

        Korjaa jos oon väärässä mutta näin mun miehen vaistoni sanoo ja jos selviät puolet halvemmalla niin onneksi olkoon.

        väitteidensä mukaan paljon halvemmalla ja saavat paljon parempaa tavaraa enemmän kuin kukaan koskaan ennen heitä, tai heidän jälkeensä. Tälläinen se vaan on tuo suommalainen Arska/Rane rakentaminen.


      • angryoede
        angrypede kirjoitti:

        En ole rakentanut mutta koukkulan kanssa on väännetty sopimusta jonkin verran.Esille tulleita hintoja:

        Rakennuslupa ^1000Euroo
        Antura 2000Euroo (Sokkeli pitää olla 900mm)
        Maanrakennus 8000-10000Euroo
        Valvonta 2500Euroo
        Pihatyöt 4000Euroo
        Maalaus 500Euroo (toiseen kertaan)
        Antenni romut 500Euroo ?
        Maatutkimus 500Euroo
        Autotalli 15000Euroo
        Tallin sähköt 1000Euroo (Suolanen hinta i know)
        Paalutus ???Euroo en tiedä mitä tää nostaa mutta nostaa kuitenkin.

        Korjaa jos oon väärässä mutta näin mun miehen vaistoni sanoo ja jos selviät puolet halvemmalla niin onneksi olkoon.

        Sähköliittymä 1500Euroo
        Vesi viemäri liittymä 2500Euroo jos rakennusoikeus alle 250neliöö tontilla.Jos yli 250neliöö niin 4500Euroo.


      • jussi
        angrypede kirjoitti:

        En ole rakentanut mutta koukkulan kanssa on väännetty sopimusta jonkin verran.Esille tulleita hintoja:

        Rakennuslupa ^1000Euroo
        Antura 2000Euroo (Sokkeli pitää olla 900mm)
        Maanrakennus 8000-10000Euroo
        Valvonta 2500Euroo
        Pihatyöt 4000Euroo
        Maalaus 500Euroo (toiseen kertaan)
        Antenni romut 500Euroo ?
        Maatutkimus 500Euroo
        Autotalli 15000Euroo
        Tallin sähköt 1000Euroo (Suolanen hinta i know)
        Paalutus ???Euroo en tiedä mitä tää nostaa mutta nostaa kuitenkin.

        Korjaa jos oon väärässä mutta näin mun miehen vaistoni sanoo ja jos selviät puolet halvemmalla niin onneksi olkoon.

        En nyt oikein tajunnut viestisi sisältöä, kun arska sanoo, että menee 25 000 euroa autotalli paketin päälle ja sinä uhoat että se ei riitä. Ja sinun kuluistasi ei tule edes tuota 25 k€:tä täyteen???

        Itsekin olen aika kauna asioita käännellyt ja kustannuksia pohtinut ja tuo 25 000 euroa paketin päälle näyttää olevan aika lähellä totuutta (siis ilman autotallia).


      • angrypede
        jussi kirjoitti:

        En nyt oikein tajunnut viestisi sisältöä, kun arska sanoo, että menee 25 000 euroa autotalli paketin päälle ja sinä uhoat että se ei riitä. Ja sinun kuluistasi ei tule edes tuota 25 k€:tä täyteen???

        Itsekin olen aika kauna asioita käännellyt ja kustannuksia pohtinut ja tuo 25 000 euroa paketin päälle näyttää olevan aika lähellä totuutta (siis ilman autotallia).

        Angrypede sanoo:
        Pakolliset viranomaiskulut perustustyöt valvonnat on luokkaa 20000 euroa täällä oulussa.Ja jos satut asumaan etelämmässä niin varaudu vielä korkeampiin kuluihin.Eli laske 25k euroo talon päälle niin aika lähellä olet talon lopullisen hinnan kanssa

        Arska sanoo seuraavaa:
        Niin keltäs sinä oulussa olet perustustyöt ja valvonnat ottanut kun 20 000 euroa olet saanut menemään ??? Tuohan on törkeää ryöstämistä kun itsellä jäi naapurikunnassa reilusti alle puolen tuosta !!

        Angrypede listaa seuravaa:

        Rakennuslupa ^1000Euroo
        Antura 2000Euroo (Sokkeli pitää olla 900mm)
        Maanrakennus 8000-10000Euroo
        Valvonta 2500Euroo
        Pihatyöt 4000Euroo
        Maalaus 500Euroo (toiseen kertaan)
        Antenni romut 500Euroo ?
        Maatutkimus 500Euroo
        Tallin sähköt 1000Euroo (Suolanen hinta i know)
        Vesi viemäri liittymä min 4000Euroo

        Angrypeden lista tekee jo 24000 Euroo joten mitä kohtaa sinä et ymmärrä ? Itse en usko että tässä on eden kaikki laskut mitä vielä tulisi talon osalta.Ja maa rakennus on laskettu 8000euron mukaan.


      • kohta rakennutetaan
        angrypede kirjoitti:

        En ole rakentanut mutta koukkulan kanssa on väännetty sopimusta jonkin verran.Esille tulleita hintoja:

        Rakennuslupa ^1000Euroo
        Antura 2000Euroo (Sokkeli pitää olla 900mm)
        Maanrakennus 8000-10000Euroo
        Valvonta 2500Euroo
        Pihatyöt 4000Euroo
        Maalaus 500Euroo (toiseen kertaan)
        Antenni romut 500Euroo ?
        Maatutkimus 500Euroo
        Autotalli 15000Euroo
        Tallin sähköt 1000Euroo (Suolanen hinta i know)
        Paalutus ???Euroo en tiedä mitä tää nostaa mutta nostaa kuitenkin.

        Korjaa jos oon väärässä mutta näin mun miehen vaistoni sanoo ja jos selviät puolet halvemmalla niin onneksi olkoon.

        Rakennusprojektia ollaan aloittelemassa ja Design talo suunnitelmissa. Onko kukaan saanut neuvoteltua hintoja alas vai onko listahinnat ehdottomat? Entä muutokset? Ovatko olleet mahdollisia ja järkevissä hinnoissa?


      • jussi
        angrypede kirjoitti:

        Angrypede sanoo:
        Pakolliset viranomaiskulut perustustyöt valvonnat on luokkaa 20000 euroa täällä oulussa.Ja jos satut asumaan etelämmässä niin varaudu vielä korkeampiin kuluihin.Eli laske 25k euroo talon päälle niin aika lähellä olet talon lopullisen hinnan kanssa

        Arska sanoo seuraavaa:
        Niin keltäs sinä oulussa olet perustustyöt ja valvonnat ottanut kun 20 000 euroa olet saanut menemään ??? Tuohan on törkeää ryöstämistä kun itsellä jäi naapurikunnassa reilusti alle puolen tuosta !!

        Angrypede listaa seuravaa:

        Rakennuslupa ^1000Euroo
        Antura 2000Euroo (Sokkeli pitää olla 900mm)
        Maanrakennus 8000-10000Euroo
        Valvonta 2500Euroo
        Pihatyöt 4000Euroo
        Maalaus 500Euroo (toiseen kertaan)
        Antenni romut 500Euroo ?
        Maatutkimus 500Euroo
        Tallin sähköt 1000Euroo (Suolanen hinta i know)
        Vesi viemäri liittymä min 4000Euroo

        Angrypeden lista tekee jo 24000 Euroo joten mitä kohtaa sinä et ymmärrä ? Itse en usko että tässä on eden kaikki laskut mitä vielä tulisi talon osalta.Ja maa rakennus on laskettu 8000euron mukaan.

        Joo, anteeksi. Meni viestien kirjoittajat sekaisin... Mutta kyllä se 25 000 on aika lähellä ainakin omalla tontillani, jossa perustusolot on kohtalaisen helpot. Ei tarvita paalutuksia, räjäytyksiä eikä kauheasti täyttöjäkään. Mutta jos on vähän hankalampi tontti, niin saa sen 5000 euroa laittaa pohjakustannuksiin lisää. Itse olen laskenut niihin 10 000 euroa.


      • Arska
        angrypede kirjoitti:

        En ole rakentanut mutta koukkulan kanssa on väännetty sopimusta jonkin verran.Esille tulleita hintoja:

        Rakennuslupa ^1000Euroo
        Antura 2000Euroo (Sokkeli pitää olla 900mm)
        Maanrakennus 8000-10000Euroo
        Valvonta 2500Euroo
        Pihatyöt 4000Euroo
        Maalaus 500Euroo (toiseen kertaan)
        Antenni romut 500Euroo ?
        Maatutkimus 500Euroo
        Autotalli 15000Euroo
        Tallin sähköt 1000Euroo (Suolanen hinta i know)
        Paalutus ???Euroo en tiedä mitä tää nostaa mutta nostaa kuitenkin.

        Korjaa jos oon väärässä mutta näin mun miehen vaistoni sanoo ja jos selviät puolet halvemmalla niin onneksi olkoon.

        Rakensin 2002-2003 ja en kyllä noita summia saanu meneen millään :-)

        rak. lupa alle 1000 e
        sokkeli 3000 e
        Maanrakennus 4000 e
        Valvonta 500 e
        Pihatyöt kivityksineen n. 80 neliötä 3500 e
        Tallia ei tullut mut katos 30 neliötä talon yhteydessä


      • olivia
        kohta rakennutetaan kirjoitti:

        Rakennusprojektia ollaan aloittelemassa ja Design talo suunnitelmissa. Onko kukaan saanut neuvoteltua hintoja alas vai onko listahinnat ehdottomat? Entä muutokset? Ovatko olleet mahdollisia ja järkevissä hinnoissa?

        Listahinnoissa ei juuri tinkaamisen varaa, pieniä pyöristyksiä jos niitäkään. Enemmin kannattaa kokeilla jotain muutosta kaupan päälle, esim.muotolauteita (n.600e). Muutokset tuntuu äkisti kalliilta, esim.kylppäriin boordeja,lattiamateriaalien muutokset ym.. mut kaikki maksaa nykypäivänä, ei sille mitään voi. Mitään suuria muutoksia ei voi eikä kannata tehdä.


      • tosissaan ottaa
        angrypede kirjoitti:

        En ole rakentanut mutta koukkulan kanssa on väännetty sopimusta jonkin verran.Esille tulleita hintoja:

        Rakennuslupa ^1000Euroo
        Antura 2000Euroo (Sokkeli pitää olla 900mm)
        Maanrakennus 8000-10000Euroo
        Valvonta 2500Euroo
        Pihatyöt 4000Euroo
        Maalaus 500Euroo (toiseen kertaan)
        Antenni romut 500Euroo ?
        Maatutkimus 500Euroo
        Autotalli 15000Euroo
        Tallin sähköt 1000Euroo (Suolanen hinta i know)
        Paalutus ???Euroo en tiedä mitä tää nostaa mutta nostaa kuitenkin.

        Korjaa jos oon väärässä mutta näin mun miehen vaistoni sanoo ja jos selviät puolet halvemmalla niin onneksi olkoon.

        koko paskan samalta toimittajalta kuten valvonnan? Itse en missään nimessä ottas vastaavaa joltain firmalta joka tekee jotain fyysistä hommaa talon eteen. Syynkin kaikkien pitäs jo käsittää...


      • muutoshinnoittelu,ry
        kohta rakennutetaan kirjoitti:

        Rakennusprojektia ollaan aloittelemassa ja Design talo suunnitelmissa. Onko kukaan saanut neuvoteltua hintoja alas vai onko listahinnat ehdottomat? Entä muutokset? Ovatko olleet mahdollisia ja järkevissä hinnoissa?

        He elävät muutoksilla,hyvitetään 50% ja sitten voidaan hinnoitella ilman kilpailua.Esim.LVI 12.000,
        hyvitys 6000 ja uusi ratkaisu 18.000


      • vanha juttu
        Arska kirjoitti:

        Rakensin 2002-2003 ja en kyllä noita summia saanu meneen millään :-)

        rak. lupa alle 1000 e
        sokkeli 3000 e
        Maanrakennus 4000 e
        Valvonta 500 e
        Pihatyöt kivityksineen n. 80 neliötä 3500 e
        Tallia ei tullut mut katos 30 neliötä talon yhteydessä

        Ei sähköä? Ei vettä? Ei viemäriä? Ei maaperätutkimuksia?


    • niinpä

      Tuli mieleen, että kaiteet ym. saa myös suorana, jos ei tykkää designtalojen koristeellisista pylväistä yms.

      Olemme rakentamassa p-pohjanmaalle ja näyttäisi että kokonaishinnaksi tulee n. 130 000 euroa.Se on kyllä totta että matalaperustus ei usein käy. Meilläkin jouduttiin laittamaan lisää hintaa anturoihin. Kuitenkin loppuhinta on vielä kohtuullinen, kun vertaa toisiin talopaketteihin.

      • rrr

        suurinpiirtein saman verran.


      • M Ö K K I !
        rrr kirjoitti:

        suurinpiirtein saman verran.

        M Ö K K I ! SIIS M Ö K K I !


    • jussi

      Kyllä tuon 115 000 euron päälle pitää tosiaan laskea noin 30 000 euroa (pohjatyöt, liittymät, vastaavan mestarin maksut jne. jne), riippuen siitä, minkälainen tontti on. Pieniä maksuja tippuu yllättävästi koko ajan. Esim. radon-suojaus vaaditaan monessa kunnassa rakennusmääräyksissä ja d-talon tekemänä siihenkin uppoaa 1300 euroa. Ja autokatos/-talli vielä näiden kaikkien päälle. Jos paketti maksaa 115 ke, voisi kokonaisbudjetti olla n. 150 ke. Silti d-talo on mielestäni tosi edullinen paketti, jos yhtään osaa arvostaa sitä, ettei itse tarvitse kauheasti työllä itseään rasittaa. Minä ainakin arvostan rakentamissa sitä, että avioliittokin mahdollisesti sen kestää...

      Sellainen lisäys vielä, että kuulin juuri, että d-talo on vaihtanut keittiötoimittajan petrasta Topi-keittiöön. En tiedä onko sitten hyvä vai huono.

      • designin omistaja

        Kyllä jos meinaat avaimetkäteen taloa niin unohda design. Työtä on itellä aivan kipeesti.
        se 20h lisätyö ei tunnu missään, hommaa on moninkertainen määrä. Melkein vuoden päivät kun käyt pari iltaa viikossa siivoamassa ja roudaamassa rekkakuormittain tavaraa ja peittelemässä sateelta ja vuokrailemassa lämmittimiä, kosteudenpoistimia yms...
        Siihen se halpa hinta perustuu. Ja vaadi joka ikinen nippeli paperille ennenkuin allekirjoitat sopimusta, sillä hommassa on selkeä kusetuksen maku. Lisä hintaa tulee jos jonkinlaisista jutuista mitkä ei muka kuuluneet sopimukseen.
        Kaikkein naurettavinta on esim. se ettei oveen kuulunut lasia, vaan ruudukko oli tyhjä, jollein erikseen maksanut. Käsittämätöntä vedätystä....


      • ...
        designin omistaja kirjoitti:

        Kyllä jos meinaat avaimetkäteen taloa niin unohda design. Työtä on itellä aivan kipeesti.
        se 20h lisätyö ei tunnu missään, hommaa on moninkertainen määrä. Melkein vuoden päivät kun käyt pari iltaa viikossa siivoamassa ja roudaamassa rekkakuormittain tavaraa ja peittelemässä sateelta ja vuokrailemassa lämmittimiä, kosteudenpoistimia yms...
        Siihen se halpa hinta perustuu. Ja vaadi joka ikinen nippeli paperille ennenkuin allekirjoitat sopimusta, sillä hommassa on selkeä kusetuksen maku. Lisä hintaa tulee jos jonkinlaisista jutuista mitkä ei muka kuuluneet sopimukseen.
        Kaikkein naurettavinta on esim. se ettei oveen kuulunut lasia, vaan ruudukko oli tyhjä, jollein erikseen maksanut. Käsittämätöntä vedätystä....

        Mitäs vedätystä se nyt on jos et itse vaivaudu lukemaan/ymmärtämään sopimusta??? D-talon rakennusprojekti ei myöskään kestä vuotta joten älähän puhu sontaa..

        YHTÄÄN täydellistä avaimet käteen-taloa ei ole, aina joutuu/saa tehdä jotain. Sellaista tämä elämä on.


      • ressukkaraipe
        designin omistaja kirjoitti:

        Kyllä jos meinaat avaimetkäteen taloa niin unohda design. Työtä on itellä aivan kipeesti.
        se 20h lisätyö ei tunnu missään, hommaa on moninkertainen määrä. Melkein vuoden päivät kun käyt pari iltaa viikossa siivoamassa ja roudaamassa rekkakuormittain tavaraa ja peittelemässä sateelta ja vuokrailemassa lämmittimiä, kosteudenpoistimia yms...
        Siihen se halpa hinta perustuu. Ja vaadi joka ikinen nippeli paperille ennenkuin allekirjoitat sopimusta, sillä hommassa on selkeä kusetuksen maku. Lisä hintaa tulee jos jonkinlaisista jutuista mitkä ei muka kuuluneet sopimukseen.
        Kaikkein naurettavinta on esim. se ettei oveen kuulunut lasia, vaan ruudukko oli tyhjä, jollein erikseen maksanut. Käsittämätöntä vedätystä....

        aika noviisi, tuohan nyt ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Et taida ymmärtää rakentamisesta yhtään mitään. Design talo on järkeillyt asiat vaan niin hyvin että turhia kuluja ei synny. Nääs.Miltä talotoimittajalta saat esim. tuulikaapin oveen lasin mukana ? kysynpähän vaan.
        Juntti!


      • crc
        ressukkaraipe kirjoitti:

        aika noviisi, tuohan nyt ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Et taida ymmärtää rakentamisesta yhtään mitään. Design talo on järkeillyt asiat vaan niin hyvin että turhia kuluja ei synny. Nääs.Miltä talotoimittajalta saat esim. tuulikaapin oveen lasin mukana ? kysynpähän vaan.
        Juntti!

        jossa lasillinen ovi on, ja viellä avaimet käteen toimituksena. Kukahan se juntti mahtaa olla ?


      • cdc
        ... kirjoitti:

        Mitäs vedätystä se nyt on jos et itse vaivaudu lukemaan/ymmärtämään sopimusta??? D-talon rakennusprojekti ei myöskään kestä vuotta joten älähän puhu sontaa..

        YHTÄÄN täydellistä avaimet käteen-taloa ei ole, aina joutuu/saa tehdä jotain. Sellaista tämä elämä on.

        "avaimet käteen"-talojakin, tai eivät mielellään kylläkään kutsu niitä sellaisiksi juuri noiden "avaimet käteen" talojen keskeneräisyyden vuoksi.


      • tisainari

        radon suojauksessa rossipohjatalossa (eikös D ole myös sellainen??) on kun maksaa 1300€?? Meillä on maavarainen laatta ja radonia vastaan tehtiin "ilmastointiputki" seinän sisällä anturatasosta ulos katolle . n 7m matkaa ja muoviputki maksoi muutaman kympin.


      • asdasdasdasdadsadasd
        tisainari kirjoitti:

        radon suojauksessa rossipohjatalossa (eikös D ole myös sellainen??) on kun maksaa 1300€?? Meillä on maavarainen laatta ja radonia vastaan tehtiin "ilmastointiputki" seinän sisällä anturatasosta ulos katolle . n 7m matkaa ja muoviputki maksoi muutaman kympin.

        Betonilaatalle tehdään design talot... et silleen.


    • tom

      Erittäin hyvä kysymyksen asettelu, Design ei varmasti saa materiaaleja halvemmalla ja varmasti työkin maksaa saman kuin muilla, sen verran kilpailtua rakentaminen on. Tämä perustuu täysin valmiisiin ratkaisuihin ja vähäiseen muunneltavuuteen. Eli suunnittelu kulut pois ja materiaalit on suurelta osin päätetty valmiiksi. Sama konsepti kuin älvärilla

    • Jamppa

      Eli mihin hintaan irtoavat Designin muut mallit ja kuinka pitkä toimitusaika näillä on? Jostakin luin, että Rami irtoaisi n.130 000:lla €:lla yläkertavalmiudella.

      • olivia

        D-talojen hinta vaihtelee alueittain, etelässä kalleinta, lapissa edullisinta. Viljami (suurin ja kaunein :) irtoaa keski-pohjanmaalla 158 te, etelässä sama talo 20 te kalliimpi. Rami tais olla täällä 130 te luokkaa.


      • Myös taloa haikaileva

        Rami, yläkertavarauksella 122 720e

        Jos jotain mallivertailua hinnoista haluat niin samasta hinnastosta Päivi, yläkertavarauksella 123 590e ja esim Riitan talo 116 420e.


    • Jamppa

      Kävin Mittava-kodin sivuilla, ja siellä olikin paljon mielenkiintoisempia taloja kuin Designilla. Voitko kertoa, mikä talomalli oli kyseessä, mistä olit pyytänyt tarjousta (90%:n osalta). Paljonko rakennusfirman osuudeksi olisi jäänyt euroissa?

      • Poropeukalo

        Meillä on kokonaiskustannuslaskelma. Tässä ei vielä ole eritelty rakennusfirman osuutta, vaan valmiiksi tehdyn työn hinta on arvioitu yleisen tason mukaan. Tiedossani siis ei ole 90 % valmiuden hintaa erikseen, vaan loppusumma. Tällainen laskelma ei varmaankaan ole täysin tarkka, mutta myyjä uskotteli sen pitävän suurin piirtein kutinsa.
        Teimme laskelman kahdella mallilla Tuomas 130 ja Helmi 140.
        Tuomaksen lopullinen hinta-arvio on 133 150 e ja Helmen 146 050 e. Hintaan sisältyy myös autokatos ja 20 neliön varasto. Tässä hinnassa ovat mukana yleiskulut (vakuutukset, valvonta, luvat ja liittyminen verkostoihin). Siihen kuuluvat myös sokkeli sorapatjalla routaeristyksineen ja salaojineen.
        Tämä kuulostaa halvalta. Kenenkään on turha tulla tänne kirjoittelemaan, että minulla on jäänyt jotain huomaamatta ja hinta on mahdoton. Sitä voi kukainenkin kysyä Mittava kodilta. Minä pyysin laskelman niin, että muutamme taloon asumaan.
        Hinta on siis arvioitu avaimet käteen (itsellä vain siivousta),mutta niin, että ulkopuolinen firma tekee lopputyöt. Mittava tekee vain noin 85 - 90 % valmiuteen.
        Tämmöstä.


      • Jamppa
        Poropeukalo kirjoitti:

        Meillä on kokonaiskustannuslaskelma. Tässä ei vielä ole eritelty rakennusfirman osuutta, vaan valmiiksi tehdyn työn hinta on arvioitu yleisen tason mukaan. Tiedossani siis ei ole 90 % valmiuden hintaa erikseen, vaan loppusumma. Tällainen laskelma ei varmaankaan ole täysin tarkka, mutta myyjä uskotteli sen pitävän suurin piirtein kutinsa.
        Teimme laskelman kahdella mallilla Tuomas 130 ja Helmi 140.
        Tuomaksen lopullinen hinta-arvio on 133 150 e ja Helmen 146 050 e. Hintaan sisältyy myös autokatos ja 20 neliön varasto. Tässä hinnassa ovat mukana yleiskulut (vakuutukset, valvonta, luvat ja liittyminen verkostoihin). Siihen kuuluvat myös sokkeli sorapatjalla routaeristyksineen ja salaojineen.
        Tämä kuulostaa halvalta. Kenenkään on turha tulla tänne kirjoittelemaan, että minulla on jäänyt jotain huomaamatta ja hinta on mahdoton. Sitä voi kukainenkin kysyä Mittava kodilta. Minä pyysin laskelman niin, että muutamme taloon asumaan.
        Hinta on siis arvioitu avaimet käteen (itsellä vain siivousta),mutta niin, että ulkopuolinen firma tekee lopputyöt. Mittava tekee vain noin 85 - 90 % valmiuteen.
        Tämmöstä.

        Kiitos vastauksesta. Voitko vielä kertoa, mistä päin Suomea olette? Itse olen Savosta, enkä ole varma saako tänne Designeja tai Mittava-taloja?


      • Poropeukalo
        Jamppa kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Voitko vielä kertoa, mistä päin Suomea olette? Itse olen Savosta, enkä ole varma saako tänne Designeja tai Mittava-taloja?

        ...ollaan. Eli molempien frimojen kotikentältä!


      • Jamppa
        Poropeukalo kirjoitti:

        ...ollaan. Eli molempien frimojen kotikentältä!

        Se 140 m2:n talo vaikutti asialliselta, mutta luulenpa että tänne Savoon rakennettuna se tulisi kalliimmaksi kuin sinne. Kysyin eilen paikalliselta rakennusyhtiöltä paljollako ne rakentaisivat talon meille avaimet käteen-periaatteella. Vastaus oli n. 1345 € m2 kaikkine kuluineen! Täytyypä seuraavan kerran kysyä, mitä ne perisivät esim. Mittava talon rakentamisesta tänne.


      • kustannuksista
        Poropeukalo kirjoitti:

        Meillä on kokonaiskustannuslaskelma. Tässä ei vielä ole eritelty rakennusfirman osuutta, vaan valmiiksi tehdyn työn hinta on arvioitu yleisen tason mukaan. Tiedossani siis ei ole 90 % valmiuden hintaa erikseen, vaan loppusumma. Tällainen laskelma ei varmaankaan ole täysin tarkka, mutta myyjä uskotteli sen pitävän suurin piirtein kutinsa.
        Teimme laskelman kahdella mallilla Tuomas 130 ja Helmi 140.
        Tuomaksen lopullinen hinta-arvio on 133 150 e ja Helmen 146 050 e. Hintaan sisältyy myös autokatos ja 20 neliön varasto. Tässä hinnassa ovat mukana yleiskulut (vakuutukset, valvonta, luvat ja liittyminen verkostoihin). Siihen kuuluvat myös sokkeli sorapatjalla routaeristyksineen ja salaojineen.
        Tämä kuulostaa halvalta. Kenenkään on turha tulla tänne kirjoittelemaan, että minulla on jäänyt jotain huomaamatta ja hinta on mahdoton. Sitä voi kukainenkin kysyä Mittava kodilta. Minä pyysin laskelman niin, että muutamme taloon asumaan.
        Hinta on siis arvioitu avaimet käteen (itsellä vain siivousta),mutta niin, että ulkopuolinen firma tekee lopputyöt. Mittava tekee vain noin 85 - 90 % valmiuteen.
        Tämmöstä.

        Ai että 140 neliöinen Helmi 20 neliön autokatos avaimet käteen 146 050 euroa :) Saat sinä laskeskella ihan mitä vaan mutta antaako pankki lainaa jos arvioit kulut 80-100 tuhatta alakanttiin? Näitä surullisia tapauksia on Suomi väärällään.

        Mulla on menny jotain 235 000 ja vaan alakerta valmis, talo kokonaan valmiina tulee olemaan 160 neliöinen. On kyllä kaikki tehty niin hyvin kuin vain voi tehdä ja materiaalit kunnollisia, ontelolaatalla rossiperustus. Ite olen pakertanut kaikki sisäpinnat yms. Vielä menee varmaan 15-20t ennen kuin yläkertakin valmiina.

        On aika vaikea kuvitella miten edes tuollaista Mittavan tönöä saisi minkäänmoisella ilveellä rakennettua muutokuntoon alle 200 000:n vaikka kaiken tekisi itse. Olet unohtanut laskemiltasi tolkuttoman määrän euroja tai sitten rakennat sen miten sattuu.


      • ne puhuu mitä vaan
        Poropeukalo kirjoitti:

        Meillä on kokonaiskustannuslaskelma. Tässä ei vielä ole eritelty rakennusfirman osuutta, vaan valmiiksi tehdyn työn hinta on arvioitu yleisen tason mukaan. Tiedossani siis ei ole 90 % valmiuden hintaa erikseen, vaan loppusumma. Tällainen laskelma ei varmaankaan ole täysin tarkka, mutta myyjä uskotteli sen pitävän suurin piirtein kutinsa.
        Teimme laskelman kahdella mallilla Tuomas 130 ja Helmi 140.
        Tuomaksen lopullinen hinta-arvio on 133 150 e ja Helmen 146 050 e. Hintaan sisältyy myös autokatos ja 20 neliön varasto. Tässä hinnassa ovat mukana yleiskulut (vakuutukset, valvonta, luvat ja liittyminen verkostoihin). Siihen kuuluvat myös sokkeli sorapatjalla routaeristyksineen ja salaojineen.
        Tämä kuulostaa halvalta. Kenenkään on turha tulla tänne kirjoittelemaan, että minulla on jäänyt jotain huomaamatta ja hinta on mahdoton. Sitä voi kukainenkin kysyä Mittava kodilta. Minä pyysin laskelman niin, että muutamme taloon asumaan.
        Hinta on siis arvioitu avaimet käteen (itsellä vain siivousta),mutta niin, että ulkopuolinen firma tekee lopputyöt. Mittava tekee vain noin 85 - 90 % valmiuteen.
        Tämmöstä.

        Myyjien uskottelut työnnä hanuriin.

        Mulle myyjä uskotteli :

        - paljon perustamiseen suunnilleen menee? Sanotaan että 8000, jos haluat olla ihan varma niin laita 10 000. Meni 25 000.

        - paljon toi talo valmiina suurinpiirein maksaisi? Kyllä sen ainakin 200 000:lla saa valmiiksi. Nyt mennyt kohta jo 240 000. Talopelillä laskettuna kyllä toki kustannukset tuli lähes täsmälleen oikein, miltä pohjalta sitten tietysti budjetoitiin.


        Että työnnä myyjä hanuriin. Ne nyt selittää ihan mitä vaan että kaupat saa tehtyä. Ei ne sitä taloa maksa. Sinä maksat.


      • pieni korjaus
        ne puhuu mitä vaan kirjoitti:

        Myyjien uskottelut työnnä hanuriin.

        Mulle myyjä uskotteli :

        - paljon perustamiseen suunnilleen menee? Sanotaan että 8000, jos haluat olla ihan varma niin laita 10 000. Meni 25 000.

        - paljon toi talo valmiina suurinpiirein maksaisi? Kyllä sen ainakin 200 000:lla saa valmiiksi. Nyt mennyt kohta jo 240 000. Talopelillä laskettuna kyllä toki kustannukset tuli lähes täsmälleen oikein, miltä pohjalta sitten tietysti budjetoitiin.


        Että työnnä myyjä hanuriin. Ne nyt selittää ihan mitä vaan että kaupat saa tehtyä. Ei ne sitä taloa maksa. Sinä maksat.

        Siis 10 000 oli maatöiden osuus, ei perustamisen. Koko perustamishommaan maatöineen meni varmaan 50 000.


      • päivittäkääs tiedot
        Poropeukalo kirjoitti:

        Meillä on kokonaiskustannuslaskelma. Tässä ei vielä ole eritelty rakennusfirman osuutta, vaan valmiiksi tehdyn työn hinta on arvioitu yleisen tason mukaan. Tiedossani siis ei ole 90 % valmiuden hintaa erikseen, vaan loppusumma. Tällainen laskelma ei varmaankaan ole täysin tarkka, mutta myyjä uskotteli sen pitävän suurin piirtein kutinsa.
        Teimme laskelman kahdella mallilla Tuomas 130 ja Helmi 140.
        Tuomaksen lopullinen hinta-arvio on 133 150 e ja Helmen 146 050 e. Hintaan sisältyy myös autokatos ja 20 neliön varasto. Tässä hinnassa ovat mukana yleiskulut (vakuutukset, valvonta, luvat ja liittyminen verkostoihin). Siihen kuuluvat myös sokkeli sorapatjalla routaeristyksineen ja salaojineen.
        Tämä kuulostaa halvalta. Kenenkään on turha tulla tänne kirjoittelemaan, että minulla on jäänyt jotain huomaamatta ja hinta on mahdoton. Sitä voi kukainenkin kysyä Mittava kodilta. Minä pyysin laskelman niin, että muutamme taloon asumaan.
        Hinta on siis arvioitu avaimet käteen (itsellä vain siivousta),mutta niin, että ulkopuolinen firma tekee lopputyöt. Mittava tekee vain noin 85 - 90 % valmiuteen.
        Tämmöstä.

        Nyt se Mittava on varmaan jo valmis? Paljoko budjetti ylittyi? Riittääkö 30%?


    • parakkitaloja

      Ei muuta kuin hinaamaan tontille...

      • raksamimmi

        D-talot ei ole parakkitaloja eikä niitä hinata tontille elementteinä, vaan nakutellaan paikan päällä.


    • jokeri

      topi on paras

    • pera

      käyttäisi mitään design talon tekemää.. paska sakkia, ainakin pohjoisessa..

      • angrypede

        Siinähän oli hyvin perusteltu kommentti ! Kiitos Pera kun osallistuit keskusteluun.


      • nestor

        Sama juttu etelässä,paska sakkia ovat.Eivät hoida mitään kunnolla jos tulee jotain ongelmia jälkeenpäin,hoetaan vain että nii justiinsa ja pikimiten hoidetaan,taitaa olla semmonen 1kk se pikimmiten aika,ihme touhua!


    • ole

      Materiaalien sisäänosto hinnat ovat talotehtaille samanlaisia, ehkä 5-15% eroja määrien mukaan. Eli joku tekee kevyemmästä materiaalista rungon ja halvemmasta materiaalista sisäpuolen.
      Totta joillain firmoilla on paremmat katteet, mutta tuskin suuria eroja esiintyy!

    • Harry69

      Kyllä ainakin meillä on oltu tyytyväisiä design-talon työn jälkeen, mutta tosi on että se riippu hyvin paljon kirvesmies porukasta minkä sattuu raksalle saamaan. Meillä kävi kyllä siinä mielessä hyvä tuuri, että saatiin hyvät timpurit. Olemme käyneet myös katsomassa näiden timpureiden kaksi edellistä taloa ja hyviä ovat olleet. Myös yksi toisen timpuri porukan talo ollaan käyty katsomassa, mutta siellä ei jälki ollut ihan moitteetonta vaan oli hieman ollut sanottavaa. Todellakin Design-talo tulee kappale tavarasta eikä mistään elementeistä eli ainakin omasta mielestäni ja kokemuksesta tiiviimpi kuin elementti talo. Tuossa on lähellä rakennettu älvsby-talo ja siinä heitti ristimitta aika paljon, oli meinaan aika vihaisia talon rakennuttajia talon pihalla. Myös Jukka-talo on ollut tuossa rakenteilla lähettyvillä ja rakennuttajalla ollut aika paljon huomautettavaa timpureille työn laadusta. Eli kyllähän se riippuu kenellä tahansa talofirmalla siitä, minkälaiset timpurit sitä taloa rakentaa. Otimme taloon myös aika paljon pieniä ja vähän suurempiakin muutoksia ja hinta oli kyllä ihan kohtuullinen, mutta jos jotain olisit halunnut jättää pois niin hyvitys todella pieni. Talo on nyt meillä ulkoapäin aikalailla valmis ja sisällä kaikki väliseinät paikoillaan ja jälki on kyllä ollut hyvää.
      Ja kyllähän ainakin omasta mielestä tavara on ollut hyvän laatuista ja yli 90% suomalaista tavaraa ja kaikki on kyllä tunnettuja merkkejä.
      Jos jotain kysyttävää Design-talosta niin voi kirjoitella e-mail [email protected] vastailen parhaani mukaan asiallisiin kysymyksiin.

      • pitääkö tosiaan

        talon rakentamisen olla kiinni hyvästä tuurista!!!! Herätkää
        Kysysessä kun on iso investointi.

        Harry69 kirjoitti:mutta tosi on että se riippu hyvin paljon kirvesmies porukasta minkä sattuu raksalle saamaan. Meillä kävi kyllä siinä mielessä hyvä tuuri, että saatiin hyvät timpurit


    • jubb

      en suosittele desingn taloa. laatu ei ole kohdallaan siksi halpa ja viimeset sentit otetaan työmiehiltä jotka puoli ilman joutuu tekeen töitä

      • never again!!

        Yhden talon olen pistäny pystyyn ja voin todeta, että olet täsmälleen oikeassa.

        Monelta olen kuullut samaa mitä itse koin.

        Pysykää kaukana koko firmasta.
        Tavara myöhässä, ja loppuu kesken (enemmän tapa kuin poikkeus) firma ei ota vastuuta mistään.

        Te jotka otatte paketin näiltä, näette todennäköisesti loppuprojektin aikana kun timpureilla ei ole enää mitään motivaatiota, ja se ei johdu teistä.

        Palkka-taso on kuin ulkoistetulla työntekijällä, jolloin vain siirretään riskit ja vastuu eteenpäin mutta palkka on huonompi kuin TES.

        Sähkö-asentaja, putkimies, ja lattian valu porukoiden odottelua, koska ne tulee tosi huonoihin aikoihin työmaalle.
        Jokaista kohden voit laskee kaks tai kolme venttapäivää siitä mitä sovitaan. jolloin et esim pääse tekemään väliseiniä, ja sitten kun on väliseinät pystyssä ni kaks päivää tai enemmän odottelet, että pääset vetää levyä seinää ku sähkärit vetää piuhansa.

        Laskuja ei saa sisään koska se on jaksotettu siten , että sulla jää niin paljon vaiheita kesken joka asiassa, ja hyppäät ulkohommista sisähommiin päivän välein.

        Siihen nähden, että kuin monta taloo ne tekee suosituinta mallia vuodessa ni pitäs olla hyvin selvillä materiaali menekistä jne mutta olen silti kuullut useasta suusta että tavara loppuu kesken.

        Työpäälliköt vaihtuu tiuhaan, johtusko ehkä henkisestä kuormituksesta.
        Ku saa kuunnella pelkkää huutoa timpureilta.


        Ps. muut tekijät kommentoikaa.


      • slarpa
        never again!! kirjoitti:

        Yhden talon olen pistäny pystyyn ja voin todeta, että olet täsmälleen oikeassa.

        Monelta olen kuullut samaa mitä itse koin.

        Pysykää kaukana koko firmasta.
        Tavara myöhässä, ja loppuu kesken (enemmän tapa kuin poikkeus) firma ei ota vastuuta mistään.

        Te jotka otatte paketin näiltä, näette todennäköisesti loppuprojektin aikana kun timpureilla ei ole enää mitään motivaatiota, ja se ei johdu teistä.

        Palkka-taso on kuin ulkoistetulla työntekijällä, jolloin vain siirretään riskit ja vastuu eteenpäin mutta palkka on huonompi kuin TES.

        Sähkö-asentaja, putkimies, ja lattian valu porukoiden odottelua, koska ne tulee tosi huonoihin aikoihin työmaalle.
        Jokaista kohden voit laskee kaks tai kolme venttapäivää siitä mitä sovitaan. jolloin et esim pääse tekemään väliseiniä, ja sitten kun on väliseinät pystyssä ni kaks päivää tai enemmän odottelet, että pääset vetää levyä seinää ku sähkärit vetää piuhansa.

        Laskuja ei saa sisään koska se on jaksotettu siten , että sulla jää niin paljon vaiheita kesken joka asiassa, ja hyppäät ulkohommista sisähommiin päivän välein.

        Siihen nähden, että kuin monta taloo ne tekee suosituinta mallia vuodessa ni pitäs olla hyvin selvillä materiaali menekistä jne mutta olen silti kuullut useasta suusta että tavara loppuu kesken.

        Työpäälliköt vaihtuu tiuhaan, johtusko ehkä henkisestä kuormituksesta.
        Ku saa kuunnella pelkkää huutoa timpureilta.


        Ps. muut tekijät kommentoikaa.

        Mina rakennutan design taloa parhaillaan kaikki sujunut loistavasti,
        materiaalit olleet myöhässä mika tas ei haittaa yhtaan mnua koska olen sopinut Design talon Kanssa luovutus paivan jona kaiken pitaa olla valmista !!!!


        Ps jos ei ole minulata loytyy kirjallisena lappu jossa Design talo lupaa maksaa melko mukavat korvaukset jokaisesta alkavasta viikosta!!!!!!!!!


      • pku
        never again!! kirjoitti:

        Yhden talon olen pistäny pystyyn ja voin todeta, että olet täsmälleen oikeassa.

        Monelta olen kuullut samaa mitä itse koin.

        Pysykää kaukana koko firmasta.
        Tavara myöhässä, ja loppuu kesken (enemmän tapa kuin poikkeus) firma ei ota vastuuta mistään.

        Te jotka otatte paketin näiltä, näette todennäköisesti loppuprojektin aikana kun timpureilla ei ole enää mitään motivaatiota, ja se ei johdu teistä.

        Palkka-taso on kuin ulkoistetulla työntekijällä, jolloin vain siirretään riskit ja vastuu eteenpäin mutta palkka on huonompi kuin TES.

        Sähkö-asentaja, putkimies, ja lattian valu porukoiden odottelua, koska ne tulee tosi huonoihin aikoihin työmaalle.
        Jokaista kohden voit laskee kaks tai kolme venttapäivää siitä mitä sovitaan. jolloin et esim pääse tekemään väliseiniä, ja sitten kun on väliseinät pystyssä ni kaks päivää tai enemmän odottelet, että pääset vetää levyä seinää ku sähkärit vetää piuhansa.

        Laskuja ei saa sisään koska se on jaksotettu siten , että sulla jää niin paljon vaiheita kesken joka asiassa, ja hyppäät ulkohommista sisähommiin päivän välein.

        Siihen nähden, että kuin monta taloo ne tekee suosituinta mallia vuodessa ni pitäs olla hyvin selvillä materiaali menekistä jne mutta olen silti kuullut useasta suusta että tavara loppuu kesken.

        Työpäälliköt vaihtuu tiuhaan, johtusko ehkä henkisestä kuormituksesta.
        Ku saa kuunnella pelkkää huutoa timpureilta.


        Ps. muut tekijät kommentoikaa.

        Oot varmaan se yrittäjä pystyttäjä mulkku nokoalta joka mustamaalaat Dt taloa.


      • ostin yhden
        pku kirjoitti:

        Oot varmaan se yrittäjä pystyttäjä mulkku nokoalta joka mustamaalaat Dt taloa.

        Aloittivat rakentamisen vajaa 8 viikoa sitten ja nyt on viimeisten sisätöiden aika, mitkä olen sopinut tekeväni itse. Jälki on ollut vakuuttava ja ihmettelen vieläkin laskin kädessä ostamani talon edullista hintaa. Ei todellakaan olisi omalle työlle tullut niin merkittävää korvausta, että olisi pitänyt rakentaa koko talo itse.

        Esimerkiksi eräs viikkotyömaalla: maanantaina kokotalon sisäseinienrunko, tiistaina ja keskiviikkona sähköt ja perjantaina oli jo seinät levytetty. Aikaisemmin rakentaneena tiedän, että amatöörirakentaja tekee töitä noiden vaiheiden ympärillä helpostikin 2 kuukautta joka ilta työpäivän päätteeksi.


      • Halko
        ostin yhden kirjoitti:

        Aloittivat rakentamisen vajaa 8 viikoa sitten ja nyt on viimeisten sisätöiden aika, mitkä olen sopinut tekeväni itse. Jälki on ollut vakuuttava ja ihmettelen vieläkin laskin kädessä ostamani talon edullista hintaa. Ei todellakaan olisi omalle työlle tullut niin merkittävää korvausta, että olisi pitänyt rakentaa koko talo itse.

        Esimerkiksi eräs viikkotyömaalla: maanantaina kokotalon sisäseinienrunko, tiistaina ja keskiviikkona sähköt ja perjantaina oli jo seinät levytetty. Aikaisemmin rakentaneena tiedän, että amatöörirakentaja tekee töitä noiden vaiheiden ympärillä helpostikin 2 kuukautta joka ilta työpäivän päätteeksi.

        äykääpä kattomassa eri toimijoiden liikevoittoprosenttia. Normaali 10% molemmin puolin, Design omilla luvuilla. Ei tarvitse olla taloustieteilijä vetääkseen johtopäätöksen ns. halvasta hinnasta. Mielikuvia myydään......


      • tehny ennenkin.
        never again!! kirjoitti:

        Yhden talon olen pistäny pystyyn ja voin todeta, että olet täsmälleen oikeassa.

        Monelta olen kuullut samaa mitä itse koin.

        Pysykää kaukana koko firmasta.
        Tavara myöhässä, ja loppuu kesken (enemmän tapa kuin poikkeus) firma ei ota vastuuta mistään.

        Te jotka otatte paketin näiltä, näette todennäköisesti loppuprojektin aikana kun timpureilla ei ole enää mitään motivaatiota, ja se ei johdu teistä.

        Palkka-taso on kuin ulkoistetulla työntekijällä, jolloin vain siirretään riskit ja vastuu eteenpäin mutta palkka on huonompi kuin TES.

        Sähkö-asentaja, putkimies, ja lattian valu porukoiden odottelua, koska ne tulee tosi huonoihin aikoihin työmaalle.
        Jokaista kohden voit laskee kaks tai kolme venttapäivää siitä mitä sovitaan. jolloin et esim pääse tekemään väliseiniä, ja sitten kun on väliseinät pystyssä ni kaks päivää tai enemmän odottelet, että pääset vetää levyä seinää ku sähkärit vetää piuhansa.

        Laskuja ei saa sisään koska se on jaksotettu siten , että sulla jää niin paljon vaiheita kesken joka asiassa, ja hyppäät ulkohommista sisähommiin päivän välein.

        Siihen nähden, että kuin monta taloo ne tekee suosituinta mallia vuodessa ni pitäs olla hyvin selvillä materiaali menekistä jne mutta olen silti kuullut useasta suusta että tavara loppuu kesken.

        Työpäälliköt vaihtuu tiuhaan, johtusko ehkä henkisestä kuormituksesta.
        Ku saa kuunnella pelkkää huutoa timpureilta.


        Ps. muut tekijät kommentoikaa.

        kyllä se tavara loppuu jos ite timpuri vie kotia parhaimman tavaran, näinse vain on. jos aletaan sähkäriä ja putkari moittiin, ni muista se et ne tekee melko pitkää päivää ja kyllä ne tulee oikeaan aikaan yleensä mitä niille on määrätty. ainaki viikon saisit oottaa jos ne alkais tekee8h päiviä työmaalla et homma ois valmis, palkka ei mikään huippu ole mut kyllä se tessin mukainen vähiintään on. tai jos on sellanen kundi joka istuu ja polttaa tupakkaa ni ei sillä sit palkka kivin hyvä oo ku urakalla tekee.


      • nykyään
        tehny ennenkin. kirjoitti:

        kyllä se tavara loppuu jos ite timpuri vie kotia parhaimman tavaran, näinse vain on. jos aletaan sähkäriä ja putkari moittiin, ni muista se et ne tekee melko pitkää päivää ja kyllä ne tulee oikeaan aikaan yleensä mitä niille on määrätty. ainaki viikon saisit oottaa jos ne alkais tekee8h päiviä työmaalla et homma ois valmis, palkka ei mikään huippu ole mut kyllä se tessin mukainen vähiintään on. tai jos on sellanen kundi joka istuu ja polttaa tupakkaa ni ei sillä sit palkka kivin hyvä oo ku urakalla tekee.

        asennusoikeuksia?


      • konkurssikypsä
        never again!! kirjoitti:

        Yhden talon olen pistäny pystyyn ja voin todeta, että olet täsmälleen oikeassa.

        Monelta olen kuullut samaa mitä itse koin.

        Pysykää kaukana koko firmasta.
        Tavara myöhässä, ja loppuu kesken (enemmän tapa kuin poikkeus) firma ei ota vastuuta mistään.

        Te jotka otatte paketin näiltä, näette todennäköisesti loppuprojektin aikana kun timpureilla ei ole enää mitään motivaatiota, ja se ei johdu teistä.

        Palkka-taso on kuin ulkoistetulla työntekijällä, jolloin vain siirretään riskit ja vastuu eteenpäin mutta palkka on huonompi kuin TES.

        Sähkö-asentaja, putkimies, ja lattian valu porukoiden odottelua, koska ne tulee tosi huonoihin aikoihin työmaalle.
        Jokaista kohden voit laskee kaks tai kolme venttapäivää siitä mitä sovitaan. jolloin et esim pääse tekemään väliseiniä, ja sitten kun on väliseinät pystyssä ni kaks päivää tai enemmän odottelet, että pääset vetää levyä seinää ku sähkärit vetää piuhansa.

        Laskuja ei saa sisään koska se on jaksotettu siten , että sulla jää niin paljon vaiheita kesken joka asiassa, ja hyppäät ulkohommista sisähommiin päivän välein.

        Siihen nähden, että kuin monta taloo ne tekee suosituinta mallia vuodessa ni pitäs olla hyvin selvillä materiaali menekistä jne mutta olen silti kuullut useasta suusta että tavara loppuu kesken.

        Työpäälliköt vaihtuu tiuhaan, johtusko ehkä henkisestä kuormituksesta.
        Ku saa kuunnella pelkkää huutoa timpureilta.


        Ps. muut tekijät kommentoikaa.

        Nykyään on tavarat ja systeemi viimeisen päälle, MUTTA ALLE TES.n saan palkkaa, kunnei pysty maksamaan, koska on surkeat urakat, mukana ollut jo pidemmän aikaa. Kokemusta on tarpeeksi. Muualla (vuokrafirma, yksityisiltä) saanut mukisematta sen, mitä kuuluu.

        Nehän voi tietenkin sanoa, että tehkää nopeammin. EI PALJON PYSTY. Yksikään Designin porukka ei ole häävisti kannattava. Juuri nollatuloksen tuntumassa mennään. Välillä pitää tehdä jotain omia hommia, jotta pystyy tekemään designille.

        Pitäis saada tontti, kohde suunniteltua ja myytyä , jotta jostain saisi rahoitusta, jotta vois tehdä myyntiin.


    • miettikää vähän

      Laskekaa nyt hyvät ihmiset vähän ennen kuin meette niitä taloja tilailemaan.
      Design-talon hinnastoissa ilmenevät hinnat ovat äärimmäisen kaukana siitä kuinka paljon rahaa on mennyt ennen kuin muutatte sinne taloon sisään. Eikä laskut lopu siihenkään.
      Voin esim. itse esimerkkinä kertoa että kun etukäteen arvioin maatöihin menevän noin 10 000 euroa (ja tämän piti talopakettikauppiaan mielestä "aivan varmasti riittää") niihin meni 25 000 euroa paalutus. Liittymiin meni vähän päälle 10 000 euroa. Ulkomaaleihin tulee menemään päälle 1000 euroa. Nykyisin laitetaan melkein järjestään pihalle tonttikeskus sähkölle : 500 euroa. Jotta talopaketti voidaan toimittaa tontille on ihan siihen talon lähelle vietävä tosi kantava tie. Jos paalutat vaikka 20 metriin niin johan tulee lisää hintaa. Nykyisin kunnissa vaaditaan energiatodistus : 500 euroa.

      Kustannuksia on älyttömästi ja niitä tulee vaikka mistä. Ette voi edes kuvitellakaan mistä kaikkea niitä voi tulla.

      Lisäisin vielä tähän yhden jutun. Noi perustalot on suoralla sähköpatterilämmityksellä. Kolmen kuukauden välein tipahtelevat sähkölaskut ei paljon naurata, ne on sen verran isoja. Voi olla että asia ei tunnu merkitykselliseltä nyt, mutta tuntuu sitten kun noita laskuja makselet. Ja sähkön hinta ei tunnetusti ole tulevaisuudessa laskusuunnassa.

      Kaikkiin muihin taloihin nykyisin laitetaankin jonkunlaista lämpöpumppua, pellettilämmitystä tms. mutta näihin valmispaketteihin työnnetään yhä edelleen pelkkää sähköpatteria, se kun on halpa. Kuitenkin, esim. taloa myytäessä, se jää helposti käsiin jos energiataloutta ei ole huomioitu.


      Mutta että jos tänä päivänä joku tekee talon alle 200 000:n euron, niin halvalla on tehty, siitä voi lähteä että 180-200t ainakin etelä-Suomessa menee teki melkein minkä talon vaan.

      • asioista

        Design-Taloissa on ollut viimeiset 8 vuotta vakionaan lattialämmitys sähkökaapeleilla (osittain varaava). Vesikierto lisää hintaa pari tonnia. Lämmönlähde täytyy itse hankkia tällöin. Ulkomittauskeskuskin sisältyy perustoimitukseen. Energiatodistuskin sisältyy pakettiin.
        Ai niin, ja kaikki Design-Talot on vakionaan nykyään matalaenergiataloja.
        Että tällaisia oikaisuja väittämiisi faktoihin.


      • et taida paljon tietää
        asioista kirjoitti:

        Design-Taloissa on ollut viimeiset 8 vuotta vakionaan lattialämmitys sähkökaapeleilla (osittain varaava). Vesikierto lisää hintaa pari tonnia. Lämmönlähde täytyy itse hankkia tällöin. Ulkomittauskeskuskin sisältyy perustoimitukseen. Energiatodistuskin sisältyy pakettiin.
        Ai niin, ja kaikki Design-Talot on vakionaan nykyään matalaenergiataloja.
        Että tällaisia oikaisuja väittämiisi faktoihin.

        Joo sulle suosittelen ihan oikeasti ettet rakenna mitään!

        Lattialämmitys sähkökaapeleilla :) No hei kato : se on sähkölämmitys, on ihan sama onko se suora sähkö pattereilla vai tollasella naurettavalla sähkökaapelivirityksellä. Se on suora sähkölämmitys. Se muutaman sentin betoni ton hökötyksen pohjassa ei varaa mitään. Ja vaikka vähän varaisikin niin mitä se hyödyttää? Nykyisin yösähkökin on lähes samanhintaista kuin päivä, ei mitään hyötyä!

        Mitä matalaenergiataloja Designit muka on? Millä perusteella? Onko Motiva muka luokitellut Designit matalaenergiataloiksi, mistä päivästä lähtien? Mikä "ulkomittauskeskus" =) Siis TONTTIKESKUS on se minkä lähes jokainen järkevä laittaa nykyisin tontilleen ja tohon EI SE KUULU kuten EI MIHINKÄÄN MUUHUNKAAN talopakettiin/valmishökötykseen.
        Jos siinä on joku "ulkomittauskeskus" niin se varmaan johtuu siitä kun noissa valmislaatikoissa ei ole sen paremmin teknistä tilaa kuin tuulikaappiakaan mihin sähkömittaria voisi mitenkään järkevästi laittaa!


      • sb963
        et taida paljon tietää kirjoitti:

        Joo sulle suosittelen ihan oikeasti ettet rakenna mitään!

        Lattialämmitys sähkökaapeleilla :) No hei kato : se on sähkölämmitys, on ihan sama onko se suora sähkö pattereilla vai tollasella naurettavalla sähkökaapelivirityksellä. Se on suora sähkölämmitys. Se muutaman sentin betoni ton hökötyksen pohjassa ei varaa mitään. Ja vaikka vähän varaisikin niin mitä se hyödyttää? Nykyisin yösähkökin on lähes samanhintaista kuin päivä, ei mitään hyötyä!

        Mitä matalaenergiataloja Designit muka on? Millä perusteella? Onko Motiva muka luokitellut Designit matalaenergiataloiksi, mistä päivästä lähtien? Mikä "ulkomittauskeskus" =) Siis TONTTIKESKUS on se minkä lähes jokainen järkevä laittaa nykyisin tontilleen ja tohon EI SE KUULU kuten EI MIHINKÄÄN MUUHUNKAAN talopakettiin/valmishökötykseen.
        Jos siinä on joku "ulkomittauskeskus" niin se varmaan johtuu siitä kun noissa valmislaatikoissa ei ole sen paremmin teknistä tilaa kuin tuulikaappiakaan mihin sähkömittaria voisi mitenkään järkevästi laittaa!

        Designtalon matalaenergia paketti käsittää tietääkseni lisää eristettä katolle ja lattialle sekä paremman IV koneen. Motivan luokituksesta en tiedä, mutta mitä sillä on väliä...


        Designtalo toimittaa tosiaan talopaketin mukana tonttikeskuksen jota kutsutaan ulkomittauskeskukseksi. Taloissa on myös tekninen tila jonne muut kamat tulee.
        Sopii katsoa esim tältä sivulta olevasta pohjakuvasta:

        http://www.designtalo.fi/index.php?p=kaustinen_150


      • pösilö__
        et taida paljon tietää kirjoitti:

        Joo sulle suosittelen ihan oikeasti ettet rakenna mitään!

        Lattialämmitys sähkökaapeleilla :) No hei kato : se on sähkölämmitys, on ihan sama onko se suora sähkö pattereilla vai tollasella naurettavalla sähkökaapelivirityksellä. Se on suora sähkölämmitys. Se muutaman sentin betoni ton hökötyksen pohjassa ei varaa mitään. Ja vaikka vähän varaisikin niin mitä se hyödyttää? Nykyisin yösähkökin on lähes samanhintaista kuin päivä, ei mitään hyötyä!

        Mitä matalaenergiataloja Designit muka on? Millä perusteella? Onko Motiva muka luokitellut Designit matalaenergiataloiksi, mistä päivästä lähtien? Mikä "ulkomittauskeskus" =) Siis TONTTIKESKUS on se minkä lähes jokainen järkevä laittaa nykyisin tontilleen ja tohon EI SE KUULU kuten EI MIHINKÄÄN MUUHUNKAAN talopakettiin/valmishökötykseen.
        Jos siinä on joku "ulkomittauskeskus" niin se varmaan johtuu siitä kun noissa valmislaatikoissa ei ole sen paremmin teknistä tilaa kuin tuulikaappiakaan mihin sähkömittaria voisi mitenkään järkevästi laittaa!

        Patterit on kuitenki eri asia kuin lattialämmityskaapelit. Sähkökaapeleille 80 lattiavalu on ok. Vesikiertoiselle 100 mm.
        Tonttikeskus=ulkomittauskeskus.
        Design-Taloissa on tekninen tila jonne tulee iv-kone, lvv, sulakekaappi, keskuspölynimuri.
        Matalaenergiatalon määritelmän voi katsoa vaikka Wikipediasta:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Matalaenergiatalo
        Matalaenergiatalo on rakennus, jonka tilojen lämmitykseen kuluvan energian kulutus on tavanomaista pienempi, korkeintaan 60 kWh/m² vuodessa eli puolet rakennusmääräykset täyttävän omakotitalon keskimääräisestä kulutuksesta. Määritelmä on Euroopassa jokseenkin vakiintunut. Matalaenergiatalojen rakentaminen on mahdollista tavanomaisella nykytekniikalla: riittävällä vaipan eristämisellä yhdistettynä energiatehokkaaseen ilmanvaihtoon.[1]
        Design-Taloissa ulkoseinässä on eristettä nykyään 250 mm, yläpohjassa 500 mm, alapohjassa 200 mm, iv-kone Enervent Pingviin (73 % lämmöntalteenoton vuosihyötysuhd), ikkunat ja ulko-ovet U-arvo 1,0
        Eli tässä hieman lisäfaktaa niin ei tarvi väittää perättömiä vaan voi kertoa jatkossa oikeitakin faktoja.


      • vai kuinka?
        pösilö__ kirjoitti:

        Patterit on kuitenki eri asia kuin lattialämmityskaapelit. Sähkökaapeleille 80 lattiavalu on ok. Vesikiertoiselle 100 mm.
        Tonttikeskus=ulkomittauskeskus.
        Design-Taloissa on tekninen tila jonne tulee iv-kone, lvv, sulakekaappi, keskuspölynimuri.
        Matalaenergiatalon määritelmän voi katsoa vaikka Wikipediasta:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Matalaenergiatalo
        Matalaenergiatalo on rakennus, jonka tilojen lämmitykseen kuluvan energian kulutus on tavanomaista pienempi, korkeintaan 60 kWh/m² vuodessa eli puolet rakennusmääräykset täyttävän omakotitalon keskimääräisestä kulutuksesta. Määritelmä on Euroopassa jokseenkin vakiintunut. Matalaenergiatalojen rakentaminen on mahdollista tavanomaisella nykytekniikalla: riittävällä vaipan eristämisellä yhdistettynä energiatehokkaaseen ilmanvaihtoon.[1]
        Design-Taloissa ulkoseinässä on eristettä nykyään 250 mm, yläpohjassa 500 mm, alapohjassa 200 mm, iv-kone Enervent Pingviin (73 % lämmöntalteenoton vuosihyötysuhd), ikkunat ja ulko-ovet U-arvo 1,0
        Eli tässä hieman lisäfaktaa niin ei tarvi väittää perättömiä vaan voi kertoa jatkossa oikeitakin faktoja.

        Ei taida mennä Designit kaupaksi kun pitää myyjien/tehtaan väen kilvan heittää tänne juttua? Noi väittämät on ihan mitä on. Talo ei ole millään argumenteilla matalaenergiatalo ja joka ikinen joka osaa edes naulaa lautaan hakata tietää että sähkökaapeleilla muutaman sentin betonin lämmittäminen on hölmöintä mahdollista hommaa. Kuluttaa sähköä vielä enemmän kuin energiasyöpöt sähköpatterit. Ja siinä vaiheessa kun on sen verran päässyt köyhyyskuopasta jaloilleen että pystyy ajattelemaan selkeästi niin huomaa että tulipa rakennettua tosi tyhmästi : suora sähkölämmitys on ja pysyy suorana sähkölämmityksenä, sitä ei muuksi muuteta myöhemmin vaikka sähkön hinta nousisi kuinka korkeaksi tahansa. Sähkölaskut aiheuttaa vitutusta.
        Siinä vaiheessa myös kun taloa myydään, on suora sähkölämmitys tosi kallis investointi. Sellaiselle talolle kun ei hirveästi ole kysyntää. Parempaan lämmitysjärjestelmään sijoitetut eurot saa korkoineen takaisin siinä vaiheessa.

        Rakentakaa oikeita taloja eikä näitä valmisparakkeja.


      • sb963
        vai kuinka? kirjoitti:

        Ei taida mennä Designit kaupaksi kun pitää myyjien/tehtaan väen kilvan heittää tänne juttua? Noi väittämät on ihan mitä on. Talo ei ole millään argumenteilla matalaenergiatalo ja joka ikinen joka osaa edes naulaa lautaan hakata tietää että sähkökaapeleilla muutaman sentin betonin lämmittäminen on hölmöintä mahdollista hommaa. Kuluttaa sähköä vielä enemmän kuin energiasyöpöt sähköpatterit. Ja siinä vaiheessa kun on sen verran päässyt köyhyyskuopasta jaloilleen että pystyy ajattelemaan selkeästi niin huomaa että tulipa rakennettua tosi tyhmästi : suora sähkölämmitys on ja pysyy suorana sähkölämmityksenä, sitä ei muuksi muuteta myöhemmin vaikka sähkön hinta nousisi kuinka korkeaksi tahansa. Sähkölaskut aiheuttaa vitutusta.
        Siinä vaiheessa myös kun taloa myydään, on suora sähkölämmitys tosi kallis investointi. Sellaiselle talolle kun ei hirveästi ole kysyntää. Parempaan lämmitysjärjestelmään sijoitetut eurot saa korkoineen takaisin siinä vaiheessa.

        Rakentakaa oikeita taloja eikä näitä valmisparakkeja.

        Otappa laskin käteesi ja laske kauanko kestää kuolettaa esim maalämmön laitteistojen hinta esim 130-150m2 omakotitalossa verrattuna sähkölämmitykseen. Saa sähkön hinta nousta aikas reilusti ja silti 10-15t€ investoinnin kuoletusaika on pirun pitkä..

        Ympäristöhössötys on sitten toinen juttu, jos haluaa sen takia maksaa itsensä kipeäksi.

        Ps. En ole designtalolla töissä tai heidän myyjä.. Työnantajana on maailman suurin matkapuhelinvalmistaja... eli siis kommentit on ihan henkilökohtaisia.


      • IV konee vuotuinen
        pösilö__ kirjoitti:

        Patterit on kuitenki eri asia kuin lattialämmityskaapelit. Sähkökaapeleille 80 lattiavalu on ok. Vesikiertoiselle 100 mm.
        Tonttikeskus=ulkomittauskeskus.
        Design-Taloissa on tekninen tila jonne tulee iv-kone, lvv, sulakekaappi, keskuspölynimuri.
        Matalaenergiatalon määritelmän voi katsoa vaikka Wikipediasta:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Matalaenergiatalo
        Matalaenergiatalo on rakennus, jonka tilojen lämmitykseen kuluvan energian kulutus on tavanomaista pienempi, korkeintaan 60 kWh/m² vuodessa eli puolet rakennusmääräykset täyttävän omakotitalon keskimääräisestä kulutuksesta. Määritelmä on Euroopassa jokseenkin vakiintunut. Matalaenergiatalojen rakentaminen on mahdollista tavanomaisella nykytekniikalla: riittävällä vaipan eristämisellä yhdistettynä energiatehokkaaseen ilmanvaihtoon.[1]
        Design-Taloissa ulkoseinässä on eristettä nykyään 250 mm, yläpohjassa 500 mm, alapohjassa 200 mm, iv-kone Enervent Pingviin (73 % lämmöntalteenoton vuosihyötysuhd), ikkunat ja ulko-ovet U-arvo 1,0
        Eli tässä hieman lisäfaktaa niin ei tarvi väittää perättömiä vaan voi kertoa jatkossa oikeitakin faktoja.

        lämmön talteenotto ei ole 73% koska se on mahdotonta näillä määräyksillä saada virallisiin papereihin. Muutenkin huvittaa tuollainen, että otetaan joku energiapaketti hintaan XXX ja tämän enerventin kohdallakin puhutaan todella pienistä summista minkä laite oikeasti maksaa vrt hiukan "huonompaan"laitteeseen.
        HelppoHeikit kusettaa 6-0


      • VTT:n tutkija
        IV konee vuotuinen kirjoitti:

        lämmön talteenotto ei ole 73% koska se on mahdotonta näillä määräyksillä saada virallisiin papereihin. Muutenkin huvittaa tuollainen, että otetaan joku energiapaketti hintaan XXX ja tämän enerventin kohdallakin puhutaan todella pienistä summista minkä laite oikeasti maksaa vrt hiukan "huonompaan"laitteeseen.
        HelppoHeikit kusettaa 6-0

        Kyllä sen Enervent Pingvinin vuosihyötysuhde on 73%. Siitä voidaan tietysti saivarrella, että mitä se tarkoittaa, mutta koska mittaustapa on sama niin tuolla pelkällä prosenttiluvulla voidaan vertailla koneita.

        Esim. joku kuutiokone tyyppiä Meptek on vuosihyötysuhteeltaan noin 54%, joten Enervent on 35% Meptekiä parempi energian takaisinpalautuskyvyltään.

        Kyseinen asia on helppo käsittää kun vertaa noiden koneiden lämmöntalteenottokennojen välistä eroa.

        Pingvinin suhteellinen etu eikun kasvaa mitä kylmempiin olosuhteisiin mennään, koska jopa -10, viimeistään -15 asteessa kuutiokoneet rupeavat pätkimään jolloin lämmöntalteenoton hyötyprosentti tipahtaa nollaan. Vuosihyötysuhde voi painua niinkin alas kuin vain 35%:een esim. Lapissa. Tällöin voidaan Enerventin koneen todeta olevan jo 100% noita halvempiaan parempi. Lisäksi Enervent ei pätki kuin vasta aivan äärimmäisissä olosuhteissa.

        Meidän testit eivät mene edes niin alas, mutta jossain -25C ruvetaan vasta lähestymään aluetta jossa pätkimistä saattaa esiintyä.


      • myykää oikeilla tiedoila
        VTT:n tutkija kirjoitti:

        Kyllä sen Enervent Pingvinin vuosihyötysuhde on 73%. Siitä voidaan tietysti saivarrella, että mitä se tarkoittaa, mutta koska mittaustapa on sama niin tuolla pelkällä prosenttiluvulla voidaan vertailla koneita.

        Esim. joku kuutiokone tyyppiä Meptek on vuosihyötysuhteeltaan noin 54%, joten Enervent on 35% Meptekiä parempi energian takaisinpalautuskyvyltään.

        Kyseinen asia on helppo käsittää kun vertaa noiden koneiden lämmöntalteenottokennojen välistä eroa.

        Pingvinin suhteellinen etu eikun kasvaa mitä kylmempiin olosuhteisiin mennään, koska jopa -10, viimeistään -15 asteessa kuutiokoneet rupeavat pätkimään jolloin lämmöntalteenoton hyötyprosentti tipahtaa nollaan. Vuosihyötysuhde voi painua niinkin alas kuin vain 35%:een esim. Lapissa. Tällöin voidaan Enerventin koneen todeta olevan jo 100% noita halvempiaan parempi. Lisäksi Enervent ei pätki kuin vasta aivan äärimmäisissä olosuhteissa.

        Meidän testit eivät mene edes niin alas, mutta jossain -25C ruvetaan vasta lähestymään aluetta jossa pätkimistä saattaa esiintyä.

        Älkää nyt viittiny ihan suoraan valehdella täällä päin näköä. Tehkää parempia taloja niin voi mennä paremmin kaupaksi. Käyttäkää työntekijöinä Suomalaisia älkääkä Virolaisia juoppoja.


      • on
        myykää oikeilla tiedoila kirjoitti:

        Älkää nyt viittiny ihan suoraan valehdella täällä päin näköä. Tehkää parempia taloja niin voi mennä paremmin kaupaksi. Käyttäkää työntekijöinä Suomalaisia älkääkä Virolaisia juoppoja.

        designit tehdään suomalaisella työvoimalla,eikä virolaisten juoppojen koppuloinneilla.


      • tekee noi
        on kirjoitti:

        designit tehdään suomalaisella työvoimalla,eikä virolaisten juoppojen koppuloinneilla.

        valoilislestaatiolaiset


      • Anthon Tane
        asioista kirjoitti:

        Design-Taloissa on ollut viimeiset 8 vuotta vakionaan lattialämmitys sähkökaapeleilla (osittain varaava). Vesikierto lisää hintaa pari tonnia. Lämmönlähde täytyy itse hankkia tällöin. Ulkomittauskeskuskin sisältyy perustoimitukseen. Energiatodistuskin sisältyy pakettiin.
        Ai niin, ja kaikki Design-Talot on vakionaan nykyään matalaenergiataloja.
        Että tällaisia oikaisuja väittämiisi faktoihin.

        Miten niin pitää hankkia itse? Mielesäni siihen tulee sähköllä lämpiävä vesipannu?


      • Pehlata
        myykää oikeilla tiedoila kirjoitti:

        Älkää nyt viittiny ihan suoraan valehdella täällä päin näköä. Tehkää parempia taloja niin voi mennä paremmin kaupaksi. Käyttäkää työntekijöinä Suomalaisia älkääkä Virolaisia juoppoja.

        "Käyttäkää työntekijöinä Suomalaisia älkääkä Virolaisia juoppoja."

        Ei ne suomalaiset juopot sen parempaa jälkeä tee.


      • ex timpuri
        on kirjoitti:

        designit tehdään suomalaisella työvoimalla,eikä virolaisten juoppojen koppuloinneilla.

        kyllä sielä viron poikia seassa pyörii, sen verran kokemusta asiasta.


    • kun ei

      tilaaja ymmärrä rakentamisesta mitään.
      Eli talo on niin yksinkertainen riisuttu ja pystytetään nuorilla poikasilla jotka on tekee lähes ilmaiseksi pystytyksen.
      lvis.tekniikka on minimi tasoa kuin kaikki muukin.
      Jos sulle kelpaa sellaine ni anna palaa.
      Kyllä noi lessut osaa viilata ihmisiä!.

      • sdafgf

        miksi lvsi tekniikka on minimi tasoa. mitä sieltä puuttu sellaista mitä tarvii tai yleensä taloissa on???? kovasti kiinnostunut!!!


      • mielipide*
        sdafgf kirjoitti:

        miksi lvsi tekniikka on minimi tasoa. mitä sieltä puuttu sellaista mitä tarvii tai yleensä taloissa on???? kovasti kiinnostunut!!!

        "designit tehdään suomalaisella työvoimalla,eikä virolaisten juoppojen koppuloinneilla"

        Mielenkiintoista "keskustelua" täällä käydäänkin! :)) Ei ole pakko puuttua (en ole yhtiön äänekäs tai äänetön osaomistaja), mutta asun/asumme uudehkossa Design-talossa ruuhka-Suomessa (1,5 kerrosta, 192 neliötä, suora sähkölämmitys, alakerrassa lattialämmitys, yläkerrassa patterit).
        Kaukolämpömahdollisuus oli vaihtoehtona, mutta valvojani laski, että 15 vuoden asumisen jälkeen kaukolämpö alkaa tulla halvemmaksi kuin sähkölämmitys-asuminen. Asummeko talossa 15 vuotta vaiko vähemmän aikaa/kauemmin - aika näyttää.
        Design-talojen "avaimet käteen" -systeemi palveli ainakin meidän tapauksessa ja oli ainoa järkevä ratkaisu. Kustannusarviot pitivät, aikataulut samoin, ja kaikki mitä kirjallisissa sopimuksissa oli sovittu, niistä pidettiin kiinni - puolin ja toisin.
        Rakentajat olivat suomalaisia ja eestiläisiä. Alan ammattilaisia valtaosa. Eestiläisten joukossa saattoi olla muutama "apupoika", mutta esim eestiläinen takantekijä ja lattioiden (laminaatit, kaakelit) tekijä olivat ehdottoman ammattitaitoisia. Tekivät kuin itselleen! Muuttopäivä oli ostohetkellä lukkoon lyöty päivämäärä. Muutimme valmiiseen taloon, jossa viimeinenkin lista oli paikallaan.
        Talon maalaus ja tonttityöt jäivät itselle. Vuositarkastuksessa ei havaittu mitään suurempaa korjattavaa. Talossa asuu tyytyväinen perhe. =))


      • Rohova
        mielipide* kirjoitti:

        "designit tehdään suomalaisella työvoimalla,eikä virolaisten juoppojen koppuloinneilla"

        Mielenkiintoista "keskustelua" täällä käydäänkin! :)) Ei ole pakko puuttua (en ole yhtiön äänekäs tai äänetön osaomistaja), mutta asun/asumme uudehkossa Design-talossa ruuhka-Suomessa (1,5 kerrosta, 192 neliötä, suora sähkölämmitys, alakerrassa lattialämmitys, yläkerrassa patterit).
        Kaukolämpömahdollisuus oli vaihtoehtona, mutta valvojani laski, että 15 vuoden asumisen jälkeen kaukolämpö alkaa tulla halvemmaksi kuin sähkölämmitys-asuminen. Asummeko talossa 15 vuotta vaiko vähemmän aikaa/kauemmin - aika näyttää.
        Design-talojen "avaimet käteen" -systeemi palveli ainakin meidän tapauksessa ja oli ainoa järkevä ratkaisu. Kustannusarviot pitivät, aikataulut samoin, ja kaikki mitä kirjallisissa sopimuksissa oli sovittu, niistä pidettiin kiinni - puolin ja toisin.
        Rakentajat olivat suomalaisia ja eestiläisiä. Alan ammattilaisia valtaosa. Eestiläisten joukossa saattoi olla muutama "apupoika", mutta esim eestiläinen takantekijä ja lattioiden (laminaatit, kaakelit) tekijä olivat ehdottoman ammattitaitoisia. Tekivät kuin itselleen! Muuttopäivä oli ostohetkellä lukkoon lyöty päivämäärä. Muutimme valmiiseen taloon, jossa viimeinenkin lista oli paikallaan.
        Talon maalaus ja tonttityöt jäivät itselle. Vuositarkastuksessa ei havaittu mitään suurempaa korjattavaa. Talossa asuu tyytyväinen perhe. =))

        Aika "hauskaa" tekstiä täällä. Suurin osa teksteistä henkilöiltä jotka eivät selvästikään tiedä mistä puhuvat. Rakennutin vaimoni kanssa Design-talon Elina-mallin Varsinais-Suomeen 2003. Alkuperäinen pakettihinta haluamillamme muutoksilla 125000 euroa. Sokkeli hyvitettiin, koska jouduttiin tekemään itse. Siinä säästi tosi pitkän pennin kun kilpailutti sokkelin tekijät, tarjoukset 2800-8400 euroa. No, työporukka aloitti sokkelin päältä 1.6.2003. Asiat etenivät ihan ok. Valmistumispäivä sopimuksissa oli 15.11, muutimme 28.10... Olemme pääosin tyytyväisiä, enemmän kiroilua on ollut tyyliin: Tuo olisi kannattanut tehdä toisella tavalla eli ei eka talon tehneenä tiennyt mitä olisi kannattanut muuttaa.
        Laatu on juuri sitä mitä odotimmekin, jos ostat terästä niin älä odota saavasi kultaa, kuten jotkut täällä tuntuvat odottavan. Tuo on nykyään oikein helmasynti suomalaisille, ei ymmärretä että jos tilaat halvempaa et voi odottaa saavasi huippuluokan tavaraa. Perustalona erittäin toimiva, SUOSITTELEN.


      • tietoo tänne
        Rohova kirjoitti:

        Aika "hauskaa" tekstiä täällä. Suurin osa teksteistä henkilöiltä jotka eivät selvästikään tiedä mistä puhuvat. Rakennutin vaimoni kanssa Design-talon Elina-mallin Varsinais-Suomeen 2003. Alkuperäinen pakettihinta haluamillamme muutoksilla 125000 euroa. Sokkeli hyvitettiin, koska jouduttiin tekemään itse. Siinä säästi tosi pitkän pennin kun kilpailutti sokkelin tekijät, tarjoukset 2800-8400 euroa. No, työporukka aloitti sokkelin päältä 1.6.2003. Asiat etenivät ihan ok. Valmistumispäivä sopimuksissa oli 15.11, muutimme 28.10... Olemme pääosin tyytyväisiä, enemmän kiroilua on ollut tyyliin: Tuo olisi kannattanut tehdä toisella tavalla eli ei eka talon tehneenä tiennyt mitä olisi kannattanut muuttaa.
        Laatu on juuri sitä mitä odotimmekin, jos ostat terästä niin älä odota saavasi kultaa, kuten jotkut täällä tuntuvat odottavan. Tuo on nykyään oikein helmasynti suomalaisille, ei ymmärretä että jos tilaat halvempaa et voi odottaa saavasi huippuluokan tavaraa. Perustalona erittäin toimiva, SUOSITTELEN.

        Design talo takaa aikataulun? Kun teitä Design talon tyytyväisiä asukkeja on nyt noinkin paljon, niin laittakaas se kohta sopimuksesta näkyviin tänne


      • samasekukatekee
        tietoo tänne kirjoitti:

        Design talo takaa aikataulun? Kun teitä Design talon tyytyväisiä asukkeja on nyt noinkin paljon, niin laittakaas se kohta sopimuksesta näkyviin tänne

        ainakin kymenlaakso suunnalla viron pojat rakentaa designia. Ei se mitään hyvinhän tuo tuntuu etenevän. IV hommat tekee joku muu firma.


      • sb963
        tietoo tänne kirjoitti:

        Design talo takaa aikataulun? Kun teitä Design talon tyytyväisiä asukkeja on nyt noinkin paljon, niin laittakaas se kohta sopimuksesta näkyviin tänne

        Juuri tilasimme Designtalon ja meille on ilmoitettu viikko koska alkavat kasata taloa perustuksen päälle. Perustuksen tulevat tekemään muuta viikko ennen kuin suurelementit tulee.

        Lisäksi on tilmoitettu viikko koska talo luovutetaan eli 22 viikkoa tuosta kasauksen aloituksesta.


      • Dtalossa asuva
        samasekukatekee kirjoitti:

        ainakin kymenlaakso suunnalla viron pojat rakentaa designia. Ei se mitään hyvinhän tuo tuntuu etenevän. IV hommat tekee joku muu firma.

        Hyvää laatua on virolaisten jäljiltä, ei takuulla häviä työnjälki yhtään suomipojille.

        Mutta enpä nyt mitenkään erityisen halvaksi Designia sanoisi... Mutta halvempi kuin muutaman vuoden vanhat talot, jotka vaatisi kuitenkin aina pientä pintaremppaa, jotta olisi mieleinen ja "omannäköinen".

        Lvis-hommat tekee Rg Design-talotekniikka niminen firma.

        Niin ja aikataulusta, talo valmistui 2 viikkoa etuajassa.


      • JA.
        Rohova kirjoitti:

        Aika "hauskaa" tekstiä täällä. Suurin osa teksteistä henkilöiltä jotka eivät selvästikään tiedä mistä puhuvat. Rakennutin vaimoni kanssa Design-talon Elina-mallin Varsinais-Suomeen 2003. Alkuperäinen pakettihinta haluamillamme muutoksilla 125000 euroa. Sokkeli hyvitettiin, koska jouduttiin tekemään itse. Siinä säästi tosi pitkän pennin kun kilpailutti sokkelin tekijät, tarjoukset 2800-8400 euroa. No, työporukka aloitti sokkelin päältä 1.6.2003. Asiat etenivät ihan ok. Valmistumispäivä sopimuksissa oli 15.11, muutimme 28.10... Olemme pääosin tyytyväisiä, enemmän kiroilua on ollut tyyliin: Tuo olisi kannattanut tehdä toisella tavalla eli ei eka talon tehneenä tiennyt mitä olisi kannattanut muuttaa.
        Laatu on juuri sitä mitä odotimmekin, jos ostat terästä niin älä odota saavasi kultaa, kuten jotkut täällä tuntuvat odottavan. Tuo on nykyään oikein helmasynti suomalaisille, ei ymmärretä että jos tilaat halvempaa et voi odottaa saavasi huippuluokan tavaraa. Perustalona erittäin toimiva, SUOSITTELEN.

        Jos sokkelin päältä on aloitettu 1.6. ja muutitte sisään jo 28.10., miten ihmeessä betonilaatta on ehtinyt kuivua? Aikataulu kuulostaa juuri sellaiselta, että betonilaatta on ollut vielä märkä, kun laminaattia on lätkitty päälle. Sen huomaa muuten pienestä yksityiskohdasta, teillä ollaan jatkuvasti flunssassa. Ei ne kakarat niitä tauteja päivähoidosta tai koulusta tuo mukanaan, ne on niitä homeitiöitä jotka niitä sairauksia aiheuttaa.

        Noita kiireellä tehdyistä katastrofeista kuulee jatkuvasti. Ei niitä pystyttäjiä kiinnosta hetkeäkään ylimääräistä odottaa, kun seuraava urakka odottaa. Noita pitäisi itse valvoa, eikä päästää peittämään lattioita vasta kun mittari antaa luvan.


      • !!!
        JA. kirjoitti:

        Jos sokkelin päältä on aloitettu 1.6. ja muutitte sisään jo 28.10., miten ihmeessä betonilaatta on ehtinyt kuivua? Aikataulu kuulostaa juuri sellaiselta, että betonilaatta on ollut vielä märkä, kun laminaattia on lätkitty päälle. Sen huomaa muuten pienestä yksityiskohdasta, teillä ollaan jatkuvasti flunssassa. Ei ne kakarat niitä tauteja päivähoidosta tai koulusta tuo mukanaan, ne on niitä homeitiöitä jotka niitä sairauksia aiheuttaa.

        Noita kiireellä tehdyistä katastrofeista kuulee jatkuvasti. Ei niitä pystyttäjiä kiinnosta hetkeäkään ylimääräistä odottaa, kun seuraava urakka odottaa. Noita pitäisi itse valvoa, eikä päästää peittämään lattioita vasta kun mittari antaa luvan.

        höpö hopö


      • JA.
        !!! kirjoitti:

        höpö hopö

        Betonilaatan kuivumisaika on 8-12 viikkoa ja syksyllä se on lähempänä 12 viikkoa. Tuskin noilla hinnoilla on käytetty NP-laatua. Seinien, katon, LVI:n ja sähkötöiden tekemisen menee sen verran aikaa, että laatta on tuskin kuivunut 4-5 viikkoa pidempään. Taisi vetää hiljaiseksi, kun on perheen terveydestä kyse.


      • amatimiäs
        JA. kirjoitti:

        Jos sokkelin päältä on aloitettu 1.6. ja muutitte sisään jo 28.10., miten ihmeessä betonilaatta on ehtinyt kuivua? Aikataulu kuulostaa juuri sellaiselta, että betonilaatta on ollut vielä märkä, kun laminaattia on lätkitty päälle. Sen huomaa muuten pienestä yksityiskohdasta, teillä ollaan jatkuvasti flunssassa. Ei ne kakarat niitä tauteja päivähoidosta tai koulusta tuo mukanaan, ne on niitä homeitiöitä jotka niitä sairauksia aiheuttaa.

        Noita kiireellä tehdyistä katastrofeista kuulee jatkuvasti. Ei niitä pystyttäjiä kiinnosta hetkeäkään ylimääräistä odottaa, kun seuraava urakka odottaa. Noita pitäisi itse valvoa, eikä päästää peittämään lattioita vasta kun mittari antaa luvan.

        kyllä se laatta kuivuu 1 cm viikossa jos liimapinta hiotaan rikki ja tiedän mistä puhun koska teen ammatikseni taloja,jos jätät pinnan rikkomatta niin kyllä kestää kuivua.


      • KOOOKi
        JA. kirjoitti:

        Jos sokkelin päältä on aloitettu 1.6. ja muutitte sisään jo 28.10., miten ihmeessä betonilaatta on ehtinyt kuivua? Aikataulu kuulostaa juuri sellaiselta, että betonilaatta on ollut vielä märkä, kun laminaattia on lätkitty päälle. Sen huomaa muuten pienestä yksityiskohdasta, teillä ollaan jatkuvasti flunssassa. Ei ne kakarat niitä tauteja päivähoidosta tai koulusta tuo mukanaan, ne on niitä homeitiöitä jotka niitä sairauksia aiheuttaa.

        Noita kiireellä tehdyistä katastrofeista kuulee jatkuvasti. Ei niitä pystyttäjiä kiinnosta hetkeäkään ylimääräistä odottaa, kun seuraava urakka odottaa. Noita pitäisi itse valvoa, eikä päästää peittämään lattioita vasta kun mittari antaa luvan.

        hohhoijjaa. ei jaksa ees kommentoida faktoilla


      • Konkurssikypsä
        JA. kirjoitti:

        Betonilaatan kuivumisaika on 8-12 viikkoa ja syksyllä se on lähempänä 12 viikkoa. Tuskin noilla hinnoilla on käytetty NP-laatua. Seinien, katon, LVI:n ja sähkötöiden tekemisen menee sen verran aikaa, että laatta on tuskin kuivunut 4-5 viikkoa pidempään. Taisi vetää hiljaiseksi, kun on perheen terveydestä kyse.

        Älä höpötä. Teen näitä. n. kolme viikkoa sokkelin päältä, on jo valukunnossa, eikä siellä monesti käydä, koska on suurelemnttitalo. V. 2003 n. 2vkoa kauemmin precutista, että onhan tuo 10-12vkoa kuivunut....

        Nykyään mitataan porareijästä (useammasta) kosteus ennen pinnoitusta.


    • Pink Lady

      on säästetty nettisivun toimivuudessa,ei perkele aukea kuin pari linkkiä kunnon naputtelun jälkeen,ei mitään tietoa hinnoista,jos talopaketit on yhtä takkuavia niin taidan jättää väliin.

      • Ei sivuissa vikaa

        D-talojen sivuthan ovat nimenomaan erittäin toimivat ja selkeät! Onkohan teidän selaimessa tai käyttäjässä jotain vikaa? Ja hinnasto löytyy joka pohjan kohdalta, erittäin helposti. Siellä hinnastossa eriteltynä myös autoallit, lisäterassit jne.


      • minä olen
        Ei sivuissa vikaa kirjoitti:

        D-talojen sivuthan ovat nimenomaan erittäin toimivat ja selkeät! Onkohan teidän selaimessa tai käyttäjässä jotain vikaa? Ja hinnasto löytyy joka pohjan kohdalta, erittäin helposti. Siellä hinnastossa eriteltynä myös autoallit, lisäterassit jne.

        D-talojen terasseissa mitään outoa? Laudat on lätkitty normi nauloilla kiinni! Varmaan hienon näköinen muutaman vuoden kuluttua kun uivat läpi ja alkavat syöpyä..
        Entäpä peltikatot.. Mutkalla jo valmiiksi, taitaa olla samaa tavaraa kuin japsi autoissa!


      • asadadadadadsadadada
        minä olen kirjoitti:

        D-talojen terasseissa mitään outoa? Laudat on lätkitty normi nauloilla kiinni! Varmaan hienon näköinen muutaman vuoden kuluttua kun uivat läpi ja alkavat syöpyä..
        Entäpä peltikatot.. Mutkalla jo valmiiksi, taitaa olla samaa tavaraa kuin japsi autoissa!

        Meidän kattoporukka ihmetteli naapuriin tulleen design talon konesaumattua peltikattoa (= Rautaruukin classic). Sanoivat, että hyvä katto oli pilattu sillä, että lumiesteet ja muut oli ruuvattu suoraan läpi kattopellistä. Oikeastihan ne kuuluu kiinnittää niihin pystyyn nouseviin saumoihin.

        Ruuvinrei'istä se sitten alkaa vuotaa ja vääntyä.

        Mutta enemmän ihmettelen vaan sitä, että miten joku voi työkseen tehdä kattoja ja ei osaa noin perusjuttua?

        Lähistöllä on aika monta samanlaista design taloa ja kaikissa on samalla tavalla. Kaikissa muissa taloissa on asennukset tehty niin, ettei kattopelteihin ole tehty reikiä.


      • ränniroope
        asadadadadadsadadada kirjoitti:

        Meidän kattoporukka ihmetteli naapuriin tulleen design talon konesaumattua peltikattoa (= Rautaruukin classic). Sanoivat, että hyvä katto oli pilattu sillä, että lumiesteet ja muut oli ruuvattu suoraan läpi kattopellistä. Oikeastihan ne kuuluu kiinnittää niihin pystyyn nouseviin saumoihin.

        Ruuvinrei'istä se sitten alkaa vuotaa ja vääntyä.

        Mutta enemmän ihmettelen vaan sitä, että miten joku voi työkseen tehdä kattoja ja ei osaa noin perusjuttua?

        Lähistöllä on aika monta samanlaista design taloa ja kaikissa on samalla tavalla. Kaikissa muissa taloissa on asennukset tehty niin, ettei kattopelteihin ole tehty reikiä.

        D-taloissa urakat on kilpailutettu pienin palasiin. Veikkaisin, että katon asentaa toinen firma ja kattoturvatuotteet ja rännit joku toinen firma. Kyse ei siis välttämättä ole katon asentaneen firman osaamattomuudesta tai ammattitaidottomuudesta.


      • konkurssikypsä
        minä olen kirjoitti:

        D-talojen terasseissa mitään outoa? Laudat on lätkitty normi nauloilla kiinni! Varmaan hienon näköinen muutaman vuoden kuluttua kun uivat läpi ja alkavat syöpyä..
        Entäpä peltikatot.. Mutkalla jo valmiiksi, taitaa olla samaa tavaraa kuin japsi autoissa!

        RST-ruuveja ainoastaan me käytetään Designissä. Yksi porukka pohjoisessa käyttää nauloja, koska ei ole vielä kielletty, vaan suositeltu designin toimesta. Me ei kehata naulata..


      • hyviä juttuja täällä
        asadadadadadsadadada kirjoitti:

        Meidän kattoporukka ihmetteli naapuriin tulleen design talon konesaumattua peltikattoa (= Rautaruukin classic). Sanoivat, että hyvä katto oli pilattu sillä, että lumiesteet ja muut oli ruuvattu suoraan läpi kattopellistä. Oikeastihan ne kuuluu kiinnittää niihin pystyyn nouseviin saumoihin.

        Ruuvinrei'istä se sitten alkaa vuotaa ja vääntyä.

        Mutta enemmän ihmettelen vaan sitä, että miten joku voi työkseen tehdä kattoja ja ei osaa noin perusjuttua?

        Lähistöllä on aika monta samanlaista design taloa ja kaikissa on samalla tavalla. Kaikissa muissa taloissa on asennukset tehty niin, ettei kattopelteihin ole tehty reikiä.

        mistähän lähtiin Ruukin Classic on ollut konesaumattua peltiä? noo se on tietenki ehkä vähän sen näköstä jos niistä ei tiedä enempää.. :D


    • Ä-talo

      Siihen se halpuus perustuu. Samaa p***aa eri nimellä. Muista että sitä just sen verran laatua, kuin mistä maksaakin. Jos haluaa halpaa mutta kuitenkin hyvää: pitää ostaa kaksi eri tuotetta.

      • ++++++

        juuri kuten sanoit. niin hyvää tai niin huonoa kun kustannuksetkin on. perustaloinahan varmasti ihan ok mutta jos luulee saavansa parasta halvimmalla nii saattaa rueta masentamaan jossakin vaiheessa. nää asiat on aika hankala keskustella koska ihmiset on tottunut eri tasoisiin asioihin. joka on toiselle hyvä voi olla toiselle huonoa. henkilökohtainen mielipide, voin olla toki väärässäkin mutta on se että nykypäivänä tunnettujen talotoimittajien laatu on sitäluokkaa että ''perus'' vaatimustasoon tottunut kuluttaja sen uskaltaa ostaa, poikkeuksia lukuunottamatta.


      • D-taloa harkitseva
        ++++++ kirjoitti:

        juuri kuten sanoit. niin hyvää tai niin huonoa kun kustannuksetkin on. perustaloinahan varmasti ihan ok mutta jos luulee saavansa parasta halvimmalla nii saattaa rueta masentamaan jossakin vaiheessa. nää asiat on aika hankala keskustella koska ihmiset on tottunut eri tasoisiin asioihin. joka on toiselle hyvä voi olla toiselle huonoa. henkilökohtainen mielipide, voin olla toki väärässäkin mutta on se että nykypäivänä tunnettujen talotoimittajien laatu on sitäluokkaa että ''perus'' vaatimustasoon tottunut kuluttaja sen uskaltaa ostaa, poikkeuksia lukuunottamatta.

        Kysyisin Design-talon ostajilta eli niissä asujilta: Onko D-talossa ollut pieni energiankulutus eli n. 60 kwh( matalaenergiatalo) vuodessa? Ja mitkä on ollut lämmityskulut kuukaudessa kesällä/talvella?


      • D-taloa harkitseva
        D-taloa harkitseva kirjoitti:

        Kysyisin Design-talon ostajilta eli niissä asujilta: Onko D-talossa ollut pieni energiankulutus eli n. 60 kwh( matalaenergiatalo) vuodessa? Ja mitkä on ollut lämmityskulut kuukaudessa kesällä/talvella?

        ... ja siis sähkölämmityksellä? Onko jollain siihen ilmalämpöpumppu, niin mitkä sitten lämmityskulut?


      • satkun kuussa
        D-taloa harkitseva kirjoitti:

        Kysyisin Design-talon ostajilta eli niissä asujilta: Onko D-talossa ollut pieni energiankulutus eli n. 60 kwh( matalaenergiatalo) vuodessa? Ja mitkä on ollut lämmityskulut kuukaudessa kesällä/talvella?

        Jo kulutus on 60kWh/m2, niin 150 neliön talo kuluttaa silloin 9000kWh lämmitykseen, joka maksaa vähän vajaan tonnin vuodessa, jos menee tasalaskuilla niin sehän on jotain 80€/kk ( käyttösähkö).


      • ak_rane
        satkun kuussa kirjoitti:

        Jo kulutus on 60kWh/m2, niin 150 neliön talo kuluttaa silloin 9000kWh lämmitykseen, joka maksaa vähän vajaan tonnin vuodessa, jos menee tasalaskuilla niin sehän on jotain 80€/kk ( käyttösähkö).

        Tuon kulutuksen mukaan taitavat antaa rakennusluvan energiaselvityksen. Pyydä myyjältä sellainen nähtäväksi talosta josta olette kiinnostuneet.


      • D-taloa harkitseva
        ak_rane kirjoitti:

        Tuon kulutuksen mukaan taitavat antaa rakennusluvan energiaselvityksen. Pyydä myyjältä sellainen nähtäväksi talosta josta olette kiinnostuneet.

        Ok, onko joillakin joku muu lämmitysjärjestelmä? Miten lämmityskulut niissä menee D-talon osalta?


      • ak_rane
        D-taloa harkitseva kirjoitti:

        Ok, onko joillakin joku muu lämmitysjärjestelmä? Miten lämmityskulut niissä menee D-talon osalta?

        Kannattaa kysellä tuolta designtalo.phpbb.fi, luetaan ja seurataan paljon enemmän kuin kirjoitetaan.


    • wizzzardd

      Onko kellään uusia kokemuksia design taloista. Kokemukset näyttävät lähinnä olevan 2000 alusta, joten onko laatu parantunut ja pysyvätkö hinnat ja aikataulut edelleen?

      • konkurssikypsä

        Vuoden aikana toistakymmentä taloa olen tehnyt(työparina). Kaikki valmistunut ajallaan. Palautekeskiarvo meidän porukalla reilut 4 (1-5).


    • jps77w

      Hyvä kokemus, Hailuoto 153 tuli Tampereen seudulle rakennetettua. Kaikki täysin ajallaan ja sovitusti. Ei voi olla kuin tyytyväinen.

    • :0)

      Vasta valmistui meidän D-talo ja ei mitään valittamista. Jälki ensiluokkaista ja aikataulu piti ( valmistui vkon etujassa ).

    • mauripoika

      Hyvä ja halpa ei käy käsi kädessä! Älkää hyvät ihmiset menkö tuohon halpaan, että ostatte dt:n luullen saavan jotain laadukasta. Laatu on kaukana tuosta ladosta. Kaikki ratkaisut ovat toteutukseltaan ja kustannukseltaan sieltä edukkaimmasta päästä. On virheellistä todeta, että dt on laadukas kuten he sivuillaan väittävät. Itse koin sen, enkä halua kyseistä firmaa suositella kellekään.

      • ::::

        Mikä mielestäsi laadussa mättää? Ja jos talo maksaa 280 000 e, niin onko se halpa? Siihen vielä maatyöt ja autotalli päälle... Eiköhän tuo riipu timpureista ym. tekijöistä aika paljon millaista jälkeä syntyy. Meillä ainakin jälki ensiluokkaista ja ammattisilmä oli valvomassa päivittäin. Tosin kaikilla tuttavilla ei yhtä hyvä tuuri. Ja kaikkea sitä halvinta ei todellakaan tarvitse valita, vaan voi valita ihan melkein mitä haluaa :) Käyttävät kuitenkin paljon suomalaisia tuotteita, joten ei kai se ihan huonointa ja halvinta voi olla ;)


    • aliisa79

      Laitan tähänkin ketjuun viestini. Ollaan asuttu vuodesta 2005 Designtalossa ja ollaan oltu todella tyytyväisiä. Niin tyytyväisiä että keväällä alkaa uusi kierros :) Täällä Pirkanmaalla ainakin homma toimi vallan mainiosti tuolloin 7 vuotta sitten. Meillä nyt talona yksikerroksinen Veera, vastaa nykyään jotain hailuoto mallia, uusi talomme on Ruissalo 175.

    • sfgsfgnsfgn

      Meillä kans valmistui 2005 Vantaalle,ollaan tyytyväisiä ja talo valmistui 2 viikkoa etuajassa.

    • aliisa79

      Nyt meidän taloprojekti on jo kovasti mallillaan, illalla käytiin katsomassa ja alakerran väliseinärungot oli paikoillaan. Sama mies tekemässä timpurintöitä, joka oli myös vuonna 2005, joten homma toimii. Muutamasta asiasta vastaava mestari on joutunut huomauttamaan, mutta mukisematta hommat on samantien korjattu. Toimii siis edelleen tämä touhu täällä Pirkanmaalla. Valmistumisarviokin on jo aikaistettu 5 viikolla :)

    • dsretrt

      Pirkanmaalla tosiaan homma toimii, ei ole valittamista, nyt vajaa vuosi asuttu ja mitä muilta on kuullu niin ok talotoimittaja

    • rakennuttaja

      design talo huonolaatuinen

      --------------------------------------------------------------------------------

      Kyseistä talofirmaa ei voi suositella. Tosin kaitpa design talon laatu on aika paljon kiinni siitä, missä päin suomea asuu. Meilläkin reklamaatiolista oli toooodella pitkä ja suhtautuminen meidän "kitinöihin" oli aika ajoin todella epäasiallista! Tarkistakaa taloistanne, että sisäseinät ovat edes suunnilleen suorassa (seinän vinous näkyy rumasti etenkin laatotetuissa tiloissa, missä toisessa päässä seinää sopii olemaan melkein täysi lattialaatta ja toisessa päässä tilaa on vain pienelle soirolle) ja että upotettavia valaisimia ei asenneta minne sattuu. Putket kannattaa myös tarkistaa, että eivät jää rumasti näkösälle. Laminaattilattiaan meillä jää sukat kiinni kun laminaatti oli niin huonolaatuista. Laminaattien kulmat repsottivat alusta alkaen mutta asensivat silti paikoilleen. Terassit olivat niin vinossa, että sen saatoi todeta kymmenien metrien päästä.

      Kokemusta on myös 2 muusta talopaketista ja niiden kanssa ei ollut mitään ongelmia. Harkitkaa todella tarkkaan valintojanne!

      • Utelias5

        Missä päin Suomea tämä kokemus?


      • dt11
        Utelias5 kirjoitti:

        Missä päin Suomea tämä kokemus?

        Kyllä virolaiset yms rakennusporukat osaavat ajella pisin Suomea, ei tuo paikkakunta enää kerro välttämättä mitään rakentamisen laadusta. Ellei siellä sitten ole joku jämäkämpi talotehtaan työpäällikkö, joka on oikeasti kiinnostunut tuotannon laadusta.


    • diisain

      Tämä palsta on mätä.

      Talotehtaiden agentit haukkuu muita ja kehuu omia tuotoksiaan.
      Feikkejä suurin osa sekä kehuvista että haukkuvista komenteista.

      Design-talosta hyvät kokemukset, siis mulla.

      • JEPAA

        Kyllä näin on.. ei missään nimessä kannata lukea sokeana netistä ja vieläpä uskoa tätä paskaa. Käyttäkää omia aivoja ja ottakaa oikeasti selvää asioista.


    • Kohta muuttava

      Täällä on ihan outoa kamaa Designtaloista. Ensinnäkin talo tulee elementteinä.
      Siivouksesta sen verran, että meillä työmiehet on siivonneet jälkensä itse. Todella vähän on siivoamista ollut heidän jäljiltään.
      Kummallisia nuo matalat hinnat, miltä lie ajoita. Piippola 162 (jota ei sellaisenaan enää ole mallistossa uudistuksen jälkeen), perushinta oli jotain 175 000 paikkeilla. Siihen kunnon autokatos-varasto, sun muuta varustelun parannusta parketteineen ja runsainen säilytystiloineen, niin ollaan hinnassa 220 000 euron paikkeilla.
      Ja sen päälle tonttityöt ja liittymät. Pelkät tonttityöt louhintoineen noin 40 000 euroa.

    • Anonyymi

      Joo, edullinen on ja laatu täyttä paskaa.

    • Anonyymi

      Me rakennutettiin Design talo 2007. Pohjatyöt tehtiin itse. Kaikki sujui hyvin. Pieniä muutoksia tehtiin ilman isoja lisäkustannuksia. Viimeistelyporukka teki hyvää työtä ja maalasivat jop sisäseinät uudelleen, kun emäntä oli tehnyt oharivalinnan maalisävyn suhteen.... Talo valmistui yli kuukauden sovittua aiemmin.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      456
      3346
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      438
      3158
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      131
      2876
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2222
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2070
    6. 182
      1420
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1357
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1226
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      81
      1210
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1050
    Aihe