Eläkesäästäminen voi olla ansa

varokaa

KELA:n Elämässä lehti 3/2009 on varoittava kirjoitus vapaaehtoisesta eläkevakuutuksesta.
Eläkevakuutus voi viedä köyhyysloukkuun.
Vapaaehtoinen eläkevakuutus voi yllättää ikävästi.
Pätkä tekstiä seuraavana:
Yksityisen vakuutuksen loputtua tuli ikävä yllätys.
Luulin saavani täyden kansaneläkkeen 65 vuotta täytettyäni. Mutta nyt minun onkin tultava toimeen 525 eurolla kuukaudessa. Sen verran kansaneläkkeeni ja työeläkkeeni ovat nyt yhteensä. Tuntuu hieman katkeralta. En voi suoda itselleni mitään, mikä ylittää välttämättömät menot, vaikka olen tehnyt töitä ja maksanut veroja 15-vuotiaasta alkaen, mies sanoo.

Että näin!

Lehden sivulla 18 on kirjoitus erään henkilön tilanteesta, eläkevakuutuksen päättymisen jälkeen.

7

1069

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei ole ansaa.

Eläke säästäminen on sitä jonka summa on miinus veroilmoituksessa vuosittain Suomen summaa en tiedä mikä on työntekijällä ja firmalla, luultavasti firmalla on kannattavaa myös yksityisellä aivan samoin vaikka summa ei ole niin suuri.
      Eläke on takuulla suurempi kuin 525e. Tietenkin jos ei tee töitä valtion vaatimaa aikaa on eläke pieni sen osaa laske jo viisi vuotias.
      Koska lopetin työt 58 vuotiaana ja hoidin sairasta vaimoani saan pienen valtion eläkkeen ja otin valtioneläkken kun täytin 61 vuotta ja se ei ole suuri. Tiedän milloin yksityiset eläkkeet loppuvat ja laskutaito on kaikilla, jotka ovat käyneet kansakoulun. Eläke on nyt muutamia vuosia 2800- 3000e/kk.
      Siis täytyy sijoittaa ylimääräistä pörsseihin ja samalla hoitaa oma jokapäiväinen talous joka sekään ei ole pieni.

• pullat ja jauhot sekaisin

Todella huono ja epäselvä, jopa virheellinen kelan lehden artikkeli.

Mitä saa työ- ja kansaneläkkettä yhteensä on ihan eri asia kun omat, vapaehtoiset eläkevakuutukset ja niiden summat. Eivät ne liity toisiinsa mitenkään.

Eli kyseinen eläkeläinen oli ajatellut ottaa lisäeläkkeen ja säästää eläkevakuutukseen. Hän oli siis jo säästämistä aloittaessaan tiennyt, että työeläke jää pieneksi. Ja kansaeläkeen osuus pienenee mitä suuermpi työeläke on.

Kyseinen eläkesäästäjä ei ole lukenut säästösopimuksensa ehtoja. Siellä on varmasti ollut maininta, montako vuotta sitä lisäeläkettä maksetaan. Ei se juuri missään sopimuksessa ole elinikäinen.
        Se on monesti vain 2-10 vuotta, jos sitäkään.

Eli eläkepäiville pitäisi olla omia säästöjä. Eläkesäästäminen ei ole ehkä paras keino säästämiseen, mutta jos siihen ryhtyy, pitää olla tietoinen sen säännöistä, kestosta ja kulurakenteesta.

• Vakuuttava Asiamies
    • .

"Sen verran kansaneläkkeeni ja työeläkkeeni ovat nyt yhteensä."

nuo ovat täysin yhteydessä, ovat ja ovat olleet vuosia.

mutta yksityine vakuutus on eri, sen saa, jos on osannut hyvin hoidella rahansa sijoutukset, muuten ei aina saa edes puoltakaan sitäö kun olisi pankissa tuottanut.

toiseksi, aina on suuri vaara aivan lähitulevaisuudessa YKSITYISTEN vakuutusyhtiöiden kaatumiseen, kun uusia ei tule ja suurelle ikäluokalle pitää joutua maksamaan,
      juuri nyt ovat arvot hyvin alhaalla.
      Ja vaika olisi jonkin pankin eläkevakuutusyhtiö, se on kuitenkin pieni sisaryhtiö joka kaatuu aivan yksikseen.

• jyrps

vapaaehtoinen eläkevakuutus tähän liittyy? Kyllä ihmisen täytyy itse ottaa selvää milloin se vapaaehtoinen vakuutus loppuu.

• työmarkkinatuella 410 e/kk

Sossu katsoo vakuutukseni ensisijaiseksi etuudeksi, enkä ole oikeutettu toimeentulotukeen, vaikka säästösumma on todella pieni. Elelen siis työmarkkinatuella maksellen vakuutussäätöäni eläkepäiviä odotellen.

Vakuutusyhtiö ei suostu irtisanomaan vakuutusta, koska vuoden aika työttömänä työnhakijana ei täyty. Olen ollut työttömän jo yli kolme vuotta, mutta yhtenäisen työttömyysajan katkaisee erinäiset työvoimapoliittiset toimenpiteet. Olen ollut parilla kurssilla ja ilmaisena työharjoitteluorjana 8 e päiväkorvauksella - karenssin uhalla tietty.

Onko käytäntö yhtä tiukka kaikissa yhtiössä. Itse olen onnellinen Tapiolan omistaja!

• Vakuuttava Asiamies

Lähetä Tapiolaan irtisanomisilmoitus jossa kerrot sossun haluavan että vakuutus pitää purkaa. Samalla pyydä perustelemaan vakuutusehdoilla miksi se ei onnistu. Kun saat vastauksen, tietenkin kieleisen, toimita se sossuun. Sossu ilmeisesti ajattelee että ne rahat olisivat nostettavissa ja siksi se estää heidän tuen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      4
      2447
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1617
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1356
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1044
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      909
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe