Moikka,
menen parin päivän päästä sappileikkaukseen ja kyselen nyt onko muita tuollaisen tähystysleikkausksen käyneitä? Kysymyksiä:
Onko leikkaus auttanut?
Minne omat kamat laitetaan sairaalassa kun oot "kanttu vei"?
Saako ennen nukutusta tarpeeksi esilääkitystä tai rauhottavaa?
Pääseekö sairaalasta yksin pois esim taksilla vai onko liian kipeäja väsynyt toimimaan?
Tarviiko toipumispäivinä apua vai selviääkö itekseen?
Kauanko turvotus ja toipuminen on kestänyt?
Jääkö ihoon esteettisiä ikävyyksiä?
Kyllä ottaa päähän mennä leikkaukseen, mutta kohtauksia on ollut n. 15 vuotta (oon yli 30v nainen) vaihtelevasti ja alkaa olla tarpeeksi siinä. Tosi pitkiä, helvetillisen tuskaisia ja rankkoja kohtauksia olen lievittänyt oksentelemalla ja rauhottavilla. Litalgin auttaa vain vähäksi aikaa jonkin verran. Aikaisemmin lääkärit ovat olleet niin idiootteja, että eivät ole tajunneet sanoa muuta kuin, että psyykkistä se varmaan on. Joskus teininä sanottiin, että se johtuu krapulasta! Kyllä pistelee vihaksi. Laktoositestit joskus vaivautuivat vaatimaan. Onneksi on nyt otettu tosissaan kerrankin ja kuitenkin pääsee ottamaan viimein rakon pois. Yleislääkäreillä ei tunnu olevan kunnolla tietoa sappikivitaudista. Selkään ja lapaluiden väliin säteilevä kipu on melko varma merkki sappikivistä. Lisäkseni kaksi muuta hlöä ovat ainakin siitä puhuneet.
Kiitos jos vastaat edes johonkin kysymykseen!
Täyhystysleikkaukseen menossa, sappikivitautinen
15
1007
Vastaukset
- Miity
Mulla leikkaus vasta 1,5vko:n päästä, mutta vastaan muutamaan.
Minulle ainakin sanottiin Helsingin Kirurgilla ettei kotiin lasketa ellei ole aikuista hakemassa, ja ensimmäisenä yönä pitäis olla joku aikuinen seurana.
Tämä siis päiväkirurgisena toimenpiteenä tapahtuvan leikkauksen jälkeen.- Miity
Niin siis olen itsekin ihan aikuinen ihminen, mutta silti täytyy olla joku joka hakee ja voi huolehtia sen ekan yön jos tulee jotain ongelmia.
Luin viestini uudelleen ja tuli ihan sellainen kuva siitä että lapsi täällä kirjoittelee ja tarvitsee aikuista tuekseen. Mutta ei siis niin kuitenkaan:) - nev
Miity kirjoitti:
Niin siis olen itsekin ihan aikuinen ihminen, mutta silti täytyy olla joku joka hakee ja voi huolehtia sen ekan yön jos tulee jotain ongelmia.
Luin viestini uudelleen ja tuli ihan sellainen kuva siitä että lapsi täällä kirjoittelee ja tarvitsee aikuista tuekseen. Mutta ei siis niin kuitenkaan:)..tästä!
Kumma, ettei tuollaisia lue ohjelapuissa. Tuntuisi ainakin ihan järkeenkäypältä, ettei heti oo ihan itsenäisessä kunnossa. Tähystysleikkausta tunnutaan pitävän niin pienenä operaationa, että aivan kuin heti olis valmis tapaus.
Pitää pyytää joku hakemaan.. .(Hankaluutena se, että minut leikataan opiskelupaikkakunnalla ja perhe on kauempana eri kaupungissa.)
Pieni flunssa tässä myös arveluttaa ja soitin jo numeroon, josta asioita voi tiedustella. Pallo heitettiin vaan minulle siellä: "millainen vointi sinulla on?" Noh, vointi on mielestäni työkykyinen ja muuten ok, mutta niistellä joutuu, eli jännitän sitten leikkauspäivään saakka sanovatko, että eipä leikatakaan. Se olisi harmi kun on järjestänyt sairaslomapoissaolon ja muutenkin henkisesti valmistautunut.
Kerrohan sitten kuulumisia, miten sinulla on mennyt! :)
- nev
Mainittakoon nyt kuitenkin tuosta lääkäreiden toiminnasta, että en kovinkaan montaa kertaa noiden -tarkemmin ehkä 19 vuoden aikana käynyt valittamassa oireistani, koska en ole valittajatyyppiä ja en mielelläni mene lääkäriin. Siinä mielessä vikaa on itsessäkin.
Ehkä sitten suostuin ajattelemaan, että kohtaus todellakin on psyykkinen aina kun olen pienenäkin ollut herkkävatsainen. Eräs ihana sairaanhoitaja vastikään sitten sanoi, että ei kannata tuudittautua siihen, että tuollainen olisi psyykkistä.
Lääkärin aikaisemmin olisi pitänyt ottaa jotenkin tosissaan, eikä naureskellen sanoa, että krapulasta se nyt johtuu. Selvittää, kuinka usein vatsakipua on ja kuinka kovia kohtaukset ovat. Kyseinenkään lääkäri ei edes tunnustellut vatsaa tuolloin reilu 10 vuotta sitten. Saatikka, että olisi lähettänyt tähystykseen tai ultraan. Jos yleislääkärillä ei ole tietoa, laittakoot sitten eteenpäin sellaiselle jolla on. Sappikivitaudissa on kuitenkin vaarallinen esim. haiman tulehdusvaara.- Miity
Tosta nuhasta mulle sanottiin että jos tulee kirkasta niin ok, mutta jos tulee yhtään sitä ihanaa kellertävää itseään niin sitten ei..... Minulla kans vuotaa nenä nyt, toivon vaan että on mennyt ohi sitten 1,5vkn päästä. Itse en halua enää kärsiä tästä taudista hetkeäkään.
Mullahan ensimmäinen kohtaus tuli vasta kesäkuussa. Mutta kohtaukset ovat olleet jatkuvia ja rajuja, ja sappi on täynnä kiviä. Menin päivystykseen kun olin pari viikkoa saanut ihan tajuttomia kohtauksia. Ja onneksi menin, leikkausajankin sain näin nopeasti, muutaman kk päästä toteamisesta, taisin olla aika kiireellinen vaikka näin vähän aikaa on kipuja ollut.
Tuli vaan tässä vielä mieleen että jos täällä joku lukee joka vasta odottelee kipujen kanssa, niin minulla ainakin auttaa kipuihin suihku. Lämmin suihku on laukassut pari aika rajuakin kohtausta, mutta vaikkei ole laukkaissutkaan niin suihkussa olo helpottaa kummasti, en tiedä mikä taika siinä on:) KAnnattaa kokeilla:)
Tuli nyt vähän ohi aiheen, mutta kun itseäni oikein harmittaa etten ole keksinyt sitä aikaisemmin kuin nyt vasta kun ei ole enää kauan aikaa leikkaukseen... - kippisavi
Miity kirjoitti:
Tosta nuhasta mulle sanottiin että jos tulee kirkasta niin ok, mutta jos tulee yhtään sitä ihanaa kellertävää itseään niin sitten ei..... Minulla kans vuotaa nenä nyt, toivon vaan että on mennyt ohi sitten 1,5vkn päästä. Itse en halua enää kärsiä tästä taudista hetkeäkään.
Mullahan ensimmäinen kohtaus tuli vasta kesäkuussa. Mutta kohtaukset ovat olleet jatkuvia ja rajuja, ja sappi on täynnä kiviä. Menin päivystykseen kun olin pari viikkoa saanut ihan tajuttomia kohtauksia. Ja onneksi menin, leikkausajankin sain näin nopeasti, muutaman kk päästä toteamisesta, taisin olla aika kiireellinen vaikka näin vähän aikaa on kipuja ollut.
Tuli vaan tässä vielä mieleen että jos täällä joku lukee joka vasta odottelee kipujen kanssa, niin minulla ainakin auttaa kipuihin suihku. Lämmin suihku on laukassut pari aika rajuakin kohtausta, mutta vaikkei ole laukkaissutkaan niin suihkussa olo helpottaa kummasti, en tiedä mikä taika siinä on:) KAnnattaa kokeilla:)
Tuli nyt vähän ohi aiheen, mutta kun itseäni oikein harmittaa etten ole keksinyt sitä aikaisemmin kuin nyt vasta kun ei ole enää kauan aikaa leikkaukseen...Onko leikkaus auttanut?
Kyllä, ainakin omalla kohdallani
Tavarat omaa potilashuoneessa, rahat ja esim kännykän voi antaa henkilökunnan säilytettäväksi, joissain sairaaloissa on kai tallelokeroita.
Kyllä!
Pääseekö sairaalasta yksin pois esim taksilla vai onko liian kipeäja väsynyt toimimaan?
Saattaja on oltava, taksikuskikin käy, mutta kotona olisi oltava joku aikuinen seuraavan vuorokauden ajan.
riippuu vähän tilanteesta... yleensä jo toisena päivänä kykenee toimimaan itsekseen ... verkkaisesti
vaihtelee tapauksittain, itsellä turvotus häipyi aika nopeasti samoin pahin kipu
itselläni kolme näkyvää arpea, todella pieniä, pitää oikein tarkkaan etsiä jos haluaa jollekulle esitellä ja yksi näkymättöm'ämpi navan kohdalla. - nev
kippisavi kirjoitti:
Onko leikkaus auttanut?
Kyllä, ainakin omalla kohdallani
Tavarat omaa potilashuoneessa, rahat ja esim kännykän voi antaa henkilökunnan säilytettäväksi, joissain sairaaloissa on kai tallelokeroita.
Kyllä!
Saattaja on oltava, taksikuskikin käy, mutta kotona olisi oltava joku aikuinen seuraavan vuorokauden ajan.
riippuu vähän tilanteesta... yleensä jo toisena päivänä kykenee toimimaan itsekseen ... verkkaisesti
vaihtelee tapauksittain, itsellä turvotus häipyi aika nopeasti samoin pahin kipu
itselläni kolme näkyvää arpea, todella pieniä, pitää oikein tarkkaan etsiä jos haluaa jollekulle esitellä ja yksi näkymättöm'ämpi navan kohdalla.hyviä vinkkejä.. en ole ennen ollut sairaalassa, joten kaikki on uutta ja myös jännittävää.
- nev
nev kirjoitti:
hyviä vinkkejä.. en ole ennen ollut sairaalassa, joten kaikki on uutta ja myös jännittävää.
Minut leikattiin alkuviikosta aamusella ja heräilin kymmenen jälkeen. Nukuin päivän ja pyytelin välillä kipulääkettä. Vessaan mennessä huimasi niin että hoitajan piti taluttaa. Muuten olo ihan ok, lämpöä oli vähän. Seuraavana päivänä lähdin kotiin, vaikka lämpä oli vähän. Ei mitään ihan kamalia kipuja. Pahinta oli pelko ennen leikkausta -ei meinannut esilääkitys, Pamikaan tehota. Pieniä pigmenttikiviä löytyi. Haavat siistit ja ruoka maistuu.
- Miity
nev kirjoitti:
Minut leikattiin alkuviikosta aamusella ja heräilin kymmenen jälkeen. Nukuin päivän ja pyytelin välillä kipulääkettä. Vessaan mennessä huimasi niin että hoitajan piti taluttaa. Muuten olo ihan ok, lämpöä oli vähän. Seuraavana päivänä lähdin kotiin, vaikka lämpä oli vähän. Ei mitään ihan kamalia kipuja. Pahinta oli pelko ennen leikkausta -ei meinannut esilääkitys, Pamikaan tehota. Pieniä pigmenttikiviä löytyi. Haavat siistit ja ruoka maistuu.
Hyvä että leikkaus meni hyvin:)
Mulla maanantaina edessä ja jännittää.
Onko ollut millaiset kivut leikkauksen jälkeen. Ku nehän sanoo että kun se kaasu sieltä poistuu niin voi teettää aikamoista kipua, mites sulla??? Ei niin minua tuo leikkaus itsessään pelota, vain se herääminen ja sitten ne mahdolliset tuskat. - hyvin meni
Miity kirjoitti:
Hyvä että leikkaus meni hyvin:)
Mulla maanantaina edessä ja jännittää.
Onko ollut millaiset kivut leikkauksen jälkeen. Ku nehän sanoo että kun se kaasu sieltä poistuu niin voi teettää aikamoista kipua, mites sulla??? Ei niin minua tuo leikkaus itsessään pelota, vain se herääminen ja sitten ne mahdolliset tuskat.tuskia,lääkitys oli hyvä.Minulle tuli vaan yllätys,eli ei tähystys onnistunut ja avoleikkaus.Mutta eipä haittaa,sillä kaikista pahimpia oli sappikipukohtaukset,enne leikkausta.
Ihan hyvä olo,ja leikkauksesta jo aikaa pari vuotta. - kippisavi
nev kirjoitti:
en viitsinyt kertoa ennen leikkaustasi siitä, että omalla kohdallani leikkaus sujui mainiosti ja toipuminen lähti hyvin käyntiin, mutta sain kuitenkin komplikaation.... eli sisäinen verenvuoto, joka joko jäi leikauksessa huomaamatta tai sitten aiheutui herättyä kun nousin niin monta kertaa sängystä ylös illan aikana ja hiiviskelin vessaan ym. ei voi tietää jälkeenpäin. Tuo verinen hyytymäklöntti sitten infektoitui (sappirakko puhkesi leikkauksessa ja olikin yllättäen hieman tulehtunut) ja olin parin viikon kuluttua sappirakonpoistosta niin sairas etten seisaallani pysynyt. No taas sairaalaan ja viikko antibioottitiputuksessa ja senkin jälkeen parin viikon antibioottikuuri tabletteina. Sappivaivat loppuivat heti leikkaukseen.
- Miity
kippisavi kirjoitti:
en viitsinyt kertoa ennen leikkaustasi siitä, että omalla kohdallani leikkaus sujui mainiosti ja toipuminen lähti hyvin käyntiin, mutta sain kuitenkin komplikaation.... eli sisäinen verenvuoto, joka joko jäi leikauksessa huomaamatta tai sitten aiheutui herättyä kun nousin niin monta kertaa sängystä ylös illan aikana ja hiiviskelin vessaan ym. ei voi tietää jälkeenpäin. Tuo verinen hyytymäklöntti sitten infektoitui (sappirakko puhkesi leikkauksessa ja olikin yllättäen hieman tulehtunut) ja olin parin viikon kuluttua sappirakonpoistosta niin sairas etten seisaallani pysynyt. No taas sairaalaan ja viikko antibioottitiputuksessa ja senkin jälkeen parin viikon antibioottikuuri tabletteina. Sappivaivat loppuivat heti leikkaukseen.
Vastaan nyt minäkin näihin kysymyksiin vaikka ap on ollut jo leikkauksessa ja minäkin joka täällä olen kysellyt:)
Maanantaina siis leikattiin..
Onko leikkaus auttanut?
Kyllä, leikkauksen jälkeen ei ole pahemmin ruokaa tehnyt mieli, mutta nyt tänään on testattu että rasvaa kestää taas syödä, kebabia meinaan söin antaumuksella:D
Ainakin Kirurgilla oli omat kaapit pukuhuoneissa ja avainta kannettiin sitten aamutakin taskussa.
Mä en saanut mitään rauhoittavia tai muutakaan pää sekaisin laittavaa. kipulääkkeitä kyllä, mutta olin odottanut että olisin jo iloisesti lääkkeissä ennen leikkaukseen menoa, mutta ei, selvinpäin sinne oli mentävä.
Ei pääse. Päiväkirurgisena leikattiin mulla ja kyllä ne tarkasti katto etten vaan yksin lähde hortoilemaan.
Kyllä mä olisin selvinnyt yksinkin, mutta hyvä oli että mies oli mun kanssa. Sain sitä juoksuttaa ihan urakalla:D
Mulla nyt siis viisi päivää leikkauksesta ja vielä en suorassa pysty kävelemään. Muuten kivut on aika pieniä. Leikkaus päivänä olin ihan suht ok, mutta lääkityksen loputtua olin päivän tai kaks aika kipeä. Nyt ei siis muuta kuin kävely ongelmaa, joka sekin paranee päivä päivältä. Mutta odotin jotenkin nopeampaa paranemista....
No tästä en vielä tiedä mitään, mutta kuulemma jää pienen pienet arvet. mulla menty neljästä kohtaa sisään.
Leikkaus onnistui siis loistavasti, ja turhaa taas panikoin sitä. Tai ehkä sitä nukutusta. Ei kait siinä mitään kun hyviä unia näin ja oikein harmitti että piti mutkin siitä kivasta unesta herättää.
Hetken pitivät happimaskia naamalla ja pari tuntia leikkauksen jälkeen unohtelin hengittää, mutta se onneksi poistui kun nukutus aine poistui.
päiväkirurgisessa yrittävät siis pitää mahdollisimman kaukana kaikki kivut ja kyllä muhun sitä lääkettä pumpattiinkin.
Ekaks kivut tuntuivat sappikohtauksen kivuilta, mutta loppuivat sitten aika nopeasti.
Mut siis siirrettiin saliin 9.30 ja rupesin heräilemään klo 12 jälkeen, että aika nopeeta toimintaa.
Ruokaa sain nenän eteen parin kolmen tunnin päästä ja annettiin pahoinvointi lääkettä sun muuta.
Klo 16.30 mut kotiutettiin ja olo olikin ihan hyvä silloin.
Toipuminen on tosiaan oollut hitaampaa kuin kuvittelin. Joka paikasta kun olen lukenut että pari päivää ja voi tehdä jo vaikka mitä. Mä en kyllä voi, mutta onneksi saikkua kirjoitettiin se 2vk, vielä on viikko aikaa kerätä voimia:)
Mutta ihanaa, tuntuu että olen saanut elämäni takaisin:D
- Helenz
Lisää kysymyksiä pesee täältä. Minut on juuri laitettu leikkausjonoon, max 3kk odottelua kuulemma. Silti hirvittää jo nyt :), etenkin kun ei ole varmaa poistuvatko kaikki oireeni leikkauksella vai onko sapen lisäksi jotain muutakin häikkää.
Tavataanko ennen leikkausta vielä lääkäriä/hoitajaa?
Otetaanko verikokeita?
Nukutetaanko tähystysleikkausta varten vai onko kyseessä ns. humautus?
Eikö leikkauksen jälkeen ole hirveän heikko olo, jos ei ole saanut ennen sitä syödä mitään? Olen kauhean huono kestämään minkäänlaista paastoa :(
Minne kaikkialle voi odottaa särkyjä leikkauksen jälkeen?
Minulle sanottiin että jo samana päivänä pääsee kotiin mikäli kaikki menee hyvin! Minusta se kuulostaa tosi aikaiselta, luulisi että edes yhden yön joutuisi sairaalassa viettämään. Tosin jos on huono olo niin eivät ne kai väkisinkään kotiin lähetä?- Miity
Mä kävin kaksi kertaa ennen leikkausta sairaalasta. Ekalla kerralla lääkäri tutki ja haastatteli ja kerto leikkauksesta ja samalla varattiin aika leikkaukseen. Toisella kerralla tapasin anestesia lääkärin joka katsoi olenko sopiva päiväkirurgiseen leikkaukseen, vai en.
Otetaanko verikokeita?
Multa otettiin ensimmäisen tapaamisen jälkeen verikokeet, jotka kävin otattamassa omassa TK:ssa. Muuten ei otettu, se oli viikko ennen leikkausta.
Nukutetaan
Eikö leikkauksen jälkeen ole hirveän heikko olo, jos ei ole saanut ennen sitä syödä mitään? Olen kauhean huono kestämään minkäänlaista paastoa :(
Leikkaus iltana sai syödä normaalisti, klo 24 jälkeen ei enään saanut syödä ja aamulla sai ottaa pienen lasillisen vettä. Onneks leikkaukset pyritään tekemään ihan aamusta. Mäkin luulin että voisin kamalan pahoin, mutta en edes kerennyt potemaan nälkää kun jännitti niin paljon:D
No leikkausalueelle tietenkin. Ja sitten on se kun ne laittaa sitä hiilidioksiidiä sinne kroppaan niin sen poistuminen voi aiheuttaa hartiapistoksia ja pääkipuja. Mulla ei ollut yhtään pääkipua, ja hyvin vähän tota pistosta, saivat ilmeisesti kaasun hyvin otettua pois leikkauksen jälkeen.
Minulle sanottiin että jo samana päivänä pääsee kotiin mikäli kaikki menee hyvin! Minusta se kuulostaa tosi aikaiselta, luulisi että edes yhden yön joutuisi sairaalassa viettämään. Tosin jos on huono olo niin eivät ne kai väkisinkään kotiin lähetä?
Kyllähän se kuulostaa, mutta ei se loppujen lopuksi niin kamalaa leikkauksen jälkeen sitten olekkaan:) Mut leikattiin siis klo 10 ja kotona olin jotain 17 jälkeen. Olo oli hutera heräyksen jälkeen parisen tuntia, mutta sitten jo ihan hyvä kun pysty syömään, ja kyllä mä kävelin sieltä osastolta autolle, vaikka luulin etten ikinä vois tehdä sellaista leikkauksen jälkeen. Päiväkirurgisena tehdessä annetaan todella hyvin lääkkeitä ja mä olin itseasiassa paremmassa kunnossa leikkaus iltana kuin kahtena seuraavana päivänä kotona.
Mä jännitin leikkausta ihan kamalasti, mutta nyt on aikaa 2,5 vk siitä, ja ihan turhaa pelkäsin. Kaikki hoidettiin hyvin ammattimaisesti ja mun kaikki tunteet ja kivut otettiin tosissaan huomioon. Pieni vaiva siitä että vaivat katoavat:D - Anniex
Miity kirjoitti:
Mä kävin kaksi kertaa ennen leikkausta sairaalasta. Ekalla kerralla lääkäri tutki ja haastatteli ja kerto leikkauksesta ja samalla varattiin aika leikkaukseen. Toisella kerralla tapasin anestesia lääkärin joka katsoi olenko sopiva päiväkirurgiseen leikkaukseen, vai en.
Otetaanko verikokeita?
Multa otettiin ensimmäisen tapaamisen jälkeen verikokeet, jotka kävin otattamassa omassa TK:ssa. Muuten ei otettu, se oli viikko ennen leikkausta.
Nukutetaan
Leikkaus iltana sai syödä normaalisti, klo 24 jälkeen ei enään saanut syödä ja aamulla sai ottaa pienen lasillisen vettä. Onneks leikkaukset pyritään tekemään ihan aamusta. Mäkin luulin että voisin kamalan pahoin, mutta en edes kerennyt potemaan nälkää kun jännitti niin paljon:D
No leikkausalueelle tietenkin. Ja sitten on se kun ne laittaa sitä hiilidioksiidiä sinne kroppaan niin sen poistuminen voi aiheuttaa hartiapistoksia ja pääkipuja. Mulla ei ollut yhtään pääkipua, ja hyvin vähän tota pistosta, saivat ilmeisesti kaasun hyvin otettua pois leikkauksen jälkeen.
Minulle sanottiin että jo samana päivänä pääsee kotiin mikäli kaikki menee hyvin! Minusta se kuulostaa tosi aikaiselta, luulisi että edes yhden yön joutuisi sairaalassa viettämään. Tosin jos on huono olo niin eivät ne kai väkisinkään kotiin lähetä?
Kyllähän se kuulostaa, mutta ei se loppujen lopuksi niin kamalaa leikkauksen jälkeen sitten olekkaan:) Mut leikattiin siis klo 10 ja kotona olin jotain 17 jälkeen. Olo oli hutera heräyksen jälkeen parisen tuntia, mutta sitten jo ihan hyvä kun pysty syömään, ja kyllä mä kävelin sieltä osastolta autolle, vaikka luulin etten ikinä vois tehdä sellaista leikkauksen jälkeen. Päiväkirurgisena tehdessä annetaan todella hyvin lääkkeitä ja mä olin itseasiassa paremmassa kunnossa leikkaus iltana kuin kahtena seuraavana päivänä kotona.
Mä jännitin leikkausta ihan kamalasti, mutta nyt on aikaa 2,5 vk siitä, ja ihan turhaa pelkäsin. Kaikki hoidettiin hyvin ammattimaisesti ja mun kaikki tunteet ja kivut otettiin tosissaan huomioon. Pieni vaiva siitä että vaivat katoavat:DTe jotka olette käyneet sappirakon poisto leikkausessa niin onko oireet loppuneet leikkaukseen? Onko tullut mitään ruuansulatus oireita tai muuta? Kohtauksia? Kauanko leikkausesta aikaa? Minulta leikattiin tasan 2 viikkoa sitten tähystämällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli642618Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.272594Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️151694- 1021407
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1271406- 1011359
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?241173Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411106Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141083Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä
Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest59995