kandituskailua

lukossa

Ideapaperi kandiseminaariin pitäisi palauttaa parin päivän kuluttua, mutta aivot lyövät tyhjää. Kasvatustiede (ns. yleinen) on pääaineeni ja aihe olisi suurin piirtein tällainen: "hevosharrastus lasten ja nuorten elämänhallinnan vahvistamisen välineenä". Mutta:

voiko tuollaista edes tutkia? Mistä tiedän osaanko kysyä oikeat kysymykset ja saanko niihin minkäänlaisia vastauksia? Mistä löydän teoreettisen viitekehyksen, entä jos en löydä oikeanlaista lähdekirjallisuutta..?

Voiko elämänhallintaa tutkia "tavallisten" lasten ja nuorten kohdalla vai pitääkö tutkittavalla olla esim. mielenterveysongelmia..?

En ole oikeasti näin urpo miltä kuulostaa, olen vain ihan lukossa!!

6

1171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • c",)

      aihetta keksinyt?

    • FM, opettaja

      sitä tutkia, aihetta kuin aihetta voi. Eikä varmaankaan ole tarpeen, että tutkittavilla on mielenterveysongelmia.
      Vääriä kysymyksiä ei ole olemassakaan, siksi ei oikeitakaan. Sitä, saatko vastauksia, et voi päättää. Sekin, ettet saa vastausta, on vastaus, kuten tiedät.
      Lähde tutkimaan avoimin mielin, miettimättä etukäteen, saatko oikeita vai vääriä vastauksia. Se on tieteenteon lähtökohta.
      Etkö ole vielä yrittänyt metsästää lähdekirjallisuutta? Näin nettiaikana sen ei luulisi olevan ylivoimaista. Ellei lähteitä ole paljoa, joudut nojautumaan itse keräämääsi aineistoon.

      • lukossa

        Haluaisitko perustella miksi aiheeni on sinusta niin vaikea..? Löysin netistä gradun, jossa oli tutkittu miten käsitöiden tekeminen lisää elämänhallinnan taitoja - miksi ei sitten esim. vuorovaikutus eläimen kanssa tai vastuun ottaminen isosta eläimestä lisäisi elämänhallinnan taitoja..?

        Itse asiassa en keksinyt tuota aihetta aivan itse, vaan rats.opettajani kertoi että tuon tyyppiselle tutkimukselle olisi kysyntää ihan valtakunnan tasolla ja rats.yrittäjien keskuudessa. Koska ratsastus ja hevoset kiinnostavat minua nimenomaan oppimisen/vuorovaikutuksen/elinikäisen oppimisen näkökulmista, miksi en siis tutkisi asiaa?

        Kiitos FM, opettaja: lähdekirjallisuutta olen vasta tutkaillut kirjastojen tietokannoista ja netistä. Elämänhallinnan ja -politiikan kirjallisuutta on kyllä olemassa eli teoreettisen viitekehyksen saan varmasti kasaan.

        Avoimin mielin pitäisi edetä, olet aivan oikeassa, mutta juuri nyt aivoni ovat sen verran lukossa, että ihan helpoistakin asioista tulee vaikeita. Uskon, että saan vastauksia tutkimusongelmaani, mutta tämä edellyttää hyvien kysymysten keksimistä :)

        Ratsastuksenopettajani kertoi juuri eilen, että eräs tyttö on harrastanut ratsastusta 4-5 viikkoa tänä syksynä ja tämän tytön äidin mukaan "tyttö" on aivan kuin eri ihminen!

        En saanut ohjaajaltani juuri minkäänlaista kommenttia (huonosti ilmaisemaani..) tutkimusideaani, joten ideapaperin keksiminen tyhjästä tuntuu vaikealta.


      • FM, opettaja
        lukossa kirjoitti:

        Haluaisitko perustella miksi aiheeni on sinusta niin vaikea..? Löysin netistä gradun, jossa oli tutkittu miten käsitöiden tekeminen lisää elämänhallinnan taitoja - miksi ei sitten esim. vuorovaikutus eläimen kanssa tai vastuun ottaminen isosta eläimestä lisäisi elämänhallinnan taitoja..?

        Itse asiassa en keksinyt tuota aihetta aivan itse, vaan rats.opettajani kertoi että tuon tyyppiselle tutkimukselle olisi kysyntää ihan valtakunnan tasolla ja rats.yrittäjien keskuudessa. Koska ratsastus ja hevoset kiinnostavat minua nimenomaan oppimisen/vuorovaikutuksen/elinikäisen oppimisen näkökulmista, miksi en siis tutkisi asiaa?

        Kiitos FM, opettaja: lähdekirjallisuutta olen vasta tutkaillut kirjastojen tietokannoista ja netistä. Elämänhallinnan ja -politiikan kirjallisuutta on kyllä olemassa eli teoreettisen viitekehyksen saan varmasti kasaan.

        Avoimin mielin pitäisi edetä, olet aivan oikeassa, mutta juuri nyt aivoni ovat sen verran lukossa, että ihan helpoistakin asioista tulee vaikeita. Uskon, että saan vastauksia tutkimusongelmaani, mutta tämä edellyttää hyvien kysymysten keksimistä :)

        Ratsastuksenopettajani kertoi juuri eilen, että eräs tyttö on harrastanut ratsastusta 4-5 viikkoa tänä syksynä ja tämän tytön äidin mukaan "tyttö" on aivan kuin eri ihminen!

        En saanut ohjaajaltani juuri minkäänlaista kommenttia (huonosti ilmaisemaani..) tutkimusideaani, joten ideapaperin keksiminen tyhjästä tuntuu vaikealta.

        jo käynyt läpi tämän tekstin ja siinä mainitun tutkimuksen: http://nuuksiontaika.fi/lisatiedot/Ratsastusterapialla_kehon_ja_mielen_tasapainoa.pdf

        Onpa joku saanut gradunkin aikaan vähän samantapaisesta aiheesta: http://www.kampus.uku.fi/gradut/2007/3259.pdf

        Ohjaajasi haluaa, että keksit itse tutkimuskysymyksesi. Sitten hän kyllä jossakin vaiheessa arvostelee työsi. Suhtaudu itseesi itsenäisenä tutkimuksen tekijänä.


      • lukossa
        FM, opettaja kirjoitti:

        jo käynyt läpi tämän tekstin ja siinä mainitun tutkimuksen: http://nuuksiontaika.fi/lisatiedot/Ratsastusterapialla_kehon_ja_mielen_tasapainoa.pdf

        Onpa joku saanut gradunkin aikaan vähän samantapaisesta aiheesta: http://www.kampus.uku.fi/gradut/2007/3259.pdf

        Ohjaajasi haluaa, että keksit itse tutkimuskysymyksesi. Sitten hän kyllä jossakin vaiheessa arvostelee työsi. Suhtaudu itseesi itsenäisenä tutkimuksen tekijänä.

        Osuit asian ytimeen: minun kannattanee vielä muokata tutkimusongelmaani niin, että osaan sanoa sen omin sanoin. En tiedä miksi yhtäkkiä tarvitsen - mukamas - näin paljon muiden tukea ja avustusta. Yleensä en näin toimi, vaan tiedän aika hyvin mitä olen tekemässä ja mihin ryhtymässä. Minun todellakin pitäisi suhtautua itseeni itsenäisenä tutkimuksen tekijänä! Onhan tässä se vaara, että alan tekemään tutkimustani sen mukaan mitä alan yrittäjät toivovat.. Toisaalta olisi mukava tuottaa alalle tietoa, ns. vastata jollakin tavalla työelämän/tulevaisuuden kysyntään, onhan ala koko ajan kasvusuunnassa.

        Ehkä alitajunnassani tämä kandidaatin tutkielma saa liian suuret mittasuhteet ja sitä kautta iskee epävarmuus omista kyvyistä ja osaamisesta.

        En tiedä meneekö tuo "elämänhallinta" liian laajoihin ja abstrakteihin suuntiin, ehkä voisin keskittyä siihen, miten hevosharrastus vaikuttaa esim. itsetuntoon ja minäkäsitykseen. Millaisia kokemuksia lapsi tai nuori saa hevosharrastuksestaan, mitä se hänelle merkitsee?

        Miltä tämä kuulostaa..? (Kyllä, huomasin itsekin: tukeudun taas muiden mielipiteisiin ja näkemyksiin.. :)

        On vain niin vaikea edes pukea sanoiksi mitä itse asiassa edes haluan tutkia! Hevosharrastusta kyllä, ja sen vaikutuksia lapsiin/nuoriin/aikuisiin, mutta mitä sitten..? En tiedä mikä pointtini on.

        Kiitos linkeistä. Alempi olikin jo tuttu.


      • Katja P
        lukossa kirjoitti:

        Osuit asian ytimeen: minun kannattanee vielä muokata tutkimusongelmaani niin, että osaan sanoa sen omin sanoin. En tiedä miksi yhtäkkiä tarvitsen - mukamas - näin paljon muiden tukea ja avustusta. Yleensä en näin toimi, vaan tiedän aika hyvin mitä olen tekemässä ja mihin ryhtymässä. Minun todellakin pitäisi suhtautua itseeni itsenäisenä tutkimuksen tekijänä! Onhan tässä se vaara, että alan tekemään tutkimustani sen mukaan mitä alan yrittäjät toivovat.. Toisaalta olisi mukava tuottaa alalle tietoa, ns. vastata jollakin tavalla työelämän/tulevaisuuden kysyntään, onhan ala koko ajan kasvusuunnassa.

        Ehkä alitajunnassani tämä kandidaatin tutkielma saa liian suuret mittasuhteet ja sitä kautta iskee epävarmuus omista kyvyistä ja osaamisesta.

        En tiedä meneekö tuo "elämänhallinta" liian laajoihin ja abstrakteihin suuntiin, ehkä voisin keskittyä siihen, miten hevosharrastus vaikuttaa esim. itsetuntoon ja minäkäsitykseen. Millaisia kokemuksia lapsi tai nuori saa hevosharrastuksestaan, mitä se hänelle merkitsee?

        Miltä tämä kuulostaa..? (Kyllä, huomasin itsekin: tukeudun taas muiden mielipiteisiin ja näkemyksiin.. :)

        On vain niin vaikea edes pukea sanoiksi mitä itse asiassa edes haluan tutkia! Hevosharrastusta kyllä, ja sen vaikutuksia lapsiin/nuoriin/aikuisiin, mutta mitä sitten..? En tiedä mikä pointtini on.

        Kiitos linkeistä. Alempi olikin jo tuttu.

        Täällä on gradun tekemisestä, mutta ehkä sulle olisi myös iloa:

        http://www.gradutakuu.fi/

        Tämä oli minun mielestäni aika hyvä:

        http://www.gradutakuu.fi/2009/09/04/nain-aloitat-gradunteon/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi teki aloitteen?

      😃 häh
      Ikävä
      109
      4246
    2. Onko kaivattusi ulkoisesti

      paremman vai huonomman näköinen kuin exäsi? 🪤
      Ikävä
      78
      3476
    3. Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?

      Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?
      Ikävä
      80
      3302
    4. Karhuryhmä

      Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      24
      3209
    5. Just alkoi ottamaan päähän

      Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk
      Ikävä
      22
      3162
    6. Mitä kaikkea sä

      Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      72
      2906
    7. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

      Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      45
      2780
    8. Raisionkaaren koira hyökkäys

      Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      62
      2743
    9. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

      Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      85
      2549
    10. Ei me saada toisiamme

      Ei vaan saada. On vain haaveita ja uunelmia
      Ikävä
      33
      2384
    Aihe