kandituskailua

lukossa

Ideapaperi kandiseminaariin pitäisi palauttaa parin päivän kuluttua, mutta aivot lyövät tyhjää. Kasvatustiede (ns. yleinen) on pääaineeni ja aihe olisi suurin piirtein tällainen: "hevosharrastus lasten ja nuorten elämänhallinnan vahvistamisen välineenä". Mutta:

voiko tuollaista edes tutkia? Mistä tiedän osaanko kysyä oikeat kysymykset ja saanko niihin minkäänlaisia vastauksia? Mistä löydän teoreettisen viitekehyksen, entä jos en löydä oikeanlaista lähdekirjallisuutta..?

Voiko elämänhallintaa tutkia "tavallisten" lasten ja nuorten kohdalla vai pitääkö tutkittavalla olla esim. mielenterveysongelmia..?

En ole oikeasti näin urpo miltä kuulostaa, olen vain ihan lukossa!!

6

792

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • c",)

      aihetta keksinyt?

    • FM, opettaja

      sitä tutkia, aihetta kuin aihetta voi. Eikä varmaankaan ole tarpeen, että tutkittavilla on mielenterveysongelmia.
      Vääriä kysymyksiä ei ole olemassakaan, siksi ei oikeitakaan. Sitä, saatko vastauksia, et voi päättää. Sekin, ettet saa vastausta, on vastaus, kuten tiedät.
      Lähde tutkimaan avoimin mielin, miettimättä etukäteen, saatko oikeita vai vääriä vastauksia. Se on tieteenteon lähtökohta.
      Etkö ole vielä yrittänyt metsästää lähdekirjallisuutta? Näin nettiaikana sen ei luulisi olevan ylivoimaista. Ellei lähteitä ole paljoa, joudut nojautumaan itse keräämääsi aineistoon.

      • lukossa

        Haluaisitko perustella miksi aiheeni on sinusta niin vaikea..? Löysin netistä gradun, jossa oli tutkittu miten käsitöiden tekeminen lisää elämänhallinnan taitoja - miksi ei sitten esim. vuorovaikutus eläimen kanssa tai vastuun ottaminen isosta eläimestä lisäisi elämänhallinnan taitoja..?

        Itse asiassa en keksinyt tuota aihetta aivan itse, vaan rats.opettajani kertoi että tuon tyyppiselle tutkimukselle olisi kysyntää ihan valtakunnan tasolla ja rats.yrittäjien keskuudessa. Koska ratsastus ja hevoset kiinnostavat minua nimenomaan oppimisen/vuorovaikutuksen/elinikäisen oppimisen näkökulmista, miksi en siis tutkisi asiaa?

        Kiitos FM, opettaja: lähdekirjallisuutta olen vasta tutkaillut kirjastojen tietokannoista ja netistä. Elämänhallinnan ja -politiikan kirjallisuutta on kyllä olemassa eli teoreettisen viitekehyksen saan varmasti kasaan.

        Avoimin mielin pitäisi edetä, olet aivan oikeassa, mutta juuri nyt aivoni ovat sen verran lukossa, että ihan helpoistakin asioista tulee vaikeita. Uskon, että saan vastauksia tutkimusongelmaani, mutta tämä edellyttää hyvien kysymysten keksimistä :)

        Ratsastuksenopettajani kertoi juuri eilen, että eräs tyttö on harrastanut ratsastusta 4-5 viikkoa tänä syksynä ja tämän tytön äidin mukaan "tyttö" on aivan kuin eri ihminen!

        En saanut ohjaajaltani juuri minkäänlaista kommenttia (huonosti ilmaisemaani..) tutkimusideaani, joten ideapaperin keksiminen tyhjästä tuntuu vaikealta.


      • FM, opettaja
        lukossa kirjoitti:

        Haluaisitko perustella miksi aiheeni on sinusta niin vaikea..? Löysin netistä gradun, jossa oli tutkittu miten käsitöiden tekeminen lisää elämänhallinnan taitoja - miksi ei sitten esim. vuorovaikutus eläimen kanssa tai vastuun ottaminen isosta eläimestä lisäisi elämänhallinnan taitoja..?

        Itse asiassa en keksinyt tuota aihetta aivan itse, vaan rats.opettajani kertoi että tuon tyyppiselle tutkimukselle olisi kysyntää ihan valtakunnan tasolla ja rats.yrittäjien keskuudessa. Koska ratsastus ja hevoset kiinnostavat minua nimenomaan oppimisen/vuorovaikutuksen/elinikäisen oppimisen näkökulmista, miksi en siis tutkisi asiaa?

        Kiitos FM, opettaja: lähdekirjallisuutta olen vasta tutkaillut kirjastojen tietokannoista ja netistä. Elämänhallinnan ja -politiikan kirjallisuutta on kyllä olemassa eli teoreettisen viitekehyksen saan varmasti kasaan.

        Avoimin mielin pitäisi edetä, olet aivan oikeassa, mutta juuri nyt aivoni ovat sen verran lukossa, että ihan helpoistakin asioista tulee vaikeita. Uskon, että saan vastauksia tutkimusongelmaani, mutta tämä edellyttää hyvien kysymysten keksimistä :)

        Ratsastuksenopettajani kertoi juuri eilen, että eräs tyttö on harrastanut ratsastusta 4-5 viikkoa tänä syksynä ja tämän tytön äidin mukaan "tyttö" on aivan kuin eri ihminen!

        En saanut ohjaajaltani juuri minkäänlaista kommenttia (huonosti ilmaisemaani..) tutkimusideaani, joten ideapaperin keksiminen tyhjästä tuntuu vaikealta.

        jo käynyt läpi tämän tekstin ja siinä mainitun tutkimuksen: http://nuuksiontaika.fi/lisatiedot/Ratsastusterapialla_kehon_ja_mielen_tasapainoa.pdf

        Onpa joku saanut gradunkin aikaan vähän samantapaisesta aiheesta: http://www.kampus.uku.fi/gradut/2007/3259.pdf

        Ohjaajasi haluaa, että keksit itse tutkimuskysymyksesi. Sitten hän kyllä jossakin vaiheessa arvostelee työsi. Suhtaudu itseesi itsenäisenä tutkimuksen tekijänä.


      • lukossa
        FM, opettaja kirjoitti:

        jo käynyt läpi tämän tekstin ja siinä mainitun tutkimuksen: http://nuuksiontaika.fi/lisatiedot/Ratsastusterapialla_kehon_ja_mielen_tasapainoa.pdf

        Onpa joku saanut gradunkin aikaan vähän samantapaisesta aiheesta: http://www.kampus.uku.fi/gradut/2007/3259.pdf

        Ohjaajasi haluaa, että keksit itse tutkimuskysymyksesi. Sitten hän kyllä jossakin vaiheessa arvostelee työsi. Suhtaudu itseesi itsenäisenä tutkimuksen tekijänä.

        Osuit asian ytimeen: minun kannattanee vielä muokata tutkimusongelmaani niin, että osaan sanoa sen omin sanoin. En tiedä miksi yhtäkkiä tarvitsen - mukamas - näin paljon muiden tukea ja avustusta. Yleensä en näin toimi, vaan tiedän aika hyvin mitä olen tekemässä ja mihin ryhtymässä. Minun todellakin pitäisi suhtautua itseeni itsenäisenä tutkimuksen tekijänä! Onhan tässä se vaara, että alan tekemään tutkimustani sen mukaan mitä alan yrittäjät toivovat.. Toisaalta olisi mukava tuottaa alalle tietoa, ns. vastata jollakin tavalla työelämän/tulevaisuuden kysyntään, onhan ala koko ajan kasvusuunnassa.

        Ehkä alitajunnassani tämä kandidaatin tutkielma saa liian suuret mittasuhteet ja sitä kautta iskee epävarmuus omista kyvyistä ja osaamisesta.

        En tiedä meneekö tuo "elämänhallinta" liian laajoihin ja abstrakteihin suuntiin, ehkä voisin keskittyä siihen, miten hevosharrastus vaikuttaa esim. itsetuntoon ja minäkäsitykseen. Millaisia kokemuksia lapsi tai nuori saa hevosharrastuksestaan, mitä se hänelle merkitsee?

        Miltä tämä kuulostaa..? (Kyllä, huomasin itsekin: tukeudun taas muiden mielipiteisiin ja näkemyksiin.. :)

        On vain niin vaikea edes pukea sanoiksi mitä itse asiassa edes haluan tutkia! Hevosharrastusta kyllä, ja sen vaikutuksia lapsiin/nuoriin/aikuisiin, mutta mitä sitten..? En tiedä mikä pointtini on.

        Kiitos linkeistä. Alempi olikin jo tuttu.


      • Katja P
        lukossa kirjoitti:

        Osuit asian ytimeen: minun kannattanee vielä muokata tutkimusongelmaani niin, että osaan sanoa sen omin sanoin. En tiedä miksi yhtäkkiä tarvitsen - mukamas - näin paljon muiden tukea ja avustusta. Yleensä en näin toimi, vaan tiedän aika hyvin mitä olen tekemässä ja mihin ryhtymässä. Minun todellakin pitäisi suhtautua itseeni itsenäisenä tutkimuksen tekijänä! Onhan tässä se vaara, että alan tekemään tutkimustani sen mukaan mitä alan yrittäjät toivovat.. Toisaalta olisi mukava tuottaa alalle tietoa, ns. vastata jollakin tavalla työelämän/tulevaisuuden kysyntään, onhan ala koko ajan kasvusuunnassa.

        Ehkä alitajunnassani tämä kandidaatin tutkielma saa liian suuret mittasuhteet ja sitä kautta iskee epävarmuus omista kyvyistä ja osaamisesta.

        En tiedä meneekö tuo "elämänhallinta" liian laajoihin ja abstrakteihin suuntiin, ehkä voisin keskittyä siihen, miten hevosharrastus vaikuttaa esim. itsetuntoon ja minäkäsitykseen. Millaisia kokemuksia lapsi tai nuori saa hevosharrastuksestaan, mitä se hänelle merkitsee?

        Miltä tämä kuulostaa..? (Kyllä, huomasin itsekin: tukeudun taas muiden mielipiteisiin ja näkemyksiin.. :)

        On vain niin vaikea edes pukea sanoiksi mitä itse asiassa edes haluan tutkia! Hevosharrastusta kyllä, ja sen vaikutuksia lapsiin/nuoriin/aikuisiin, mutta mitä sitten..? En tiedä mikä pointtini on.

        Kiitos linkeistä. Alempi olikin jo tuttu.

        Täällä on gradun tekemisestä, mutta ehkä sulle olisi myös iloa:

        http://www.gradutakuu.fi/

        Tämä oli minun mielestäni aika hyvä:

        http://www.gradutakuu.fi/2009/09/04/nain-aloitat-gradunteon/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    8. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    10. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    Aihe