Laskun maksu ilman viitettä....perintään?

äimänä...

Minulla on ongelma. Maksoin vahingossa epähuomiossa pari laskua peräkkäisinä kuukausina samaan paikkaan ilman viitettä (olin laittanut menemään suoraveloituksena josta viite jäänyt pois). Minulle tuli soitto, että laskuja ei ole maksettu. Keskustelun lomassa kävi ilmi, että olin maksanut maksusuoritus lapussa kaikki maksut tilille jota ei käytetä enään (on voimassa, mutta ei seurata) ja joista pari maksua oli mennyt vahingossa ilman viitettä. Keskustelu hoidettiin molemmin puolin asiallisesti ja luulin, että homma hoituu näin. Nyt kuitenkin tuli perintä maksu juuri näistä kahdesta viitenumeroitta maksetusta laskusta (ensimmäinen viitenumerolla maksettu ei näkynyt tässä laskussa). Katsoin tilitietoni ja suoritukset ovat menneet kyseiselle pankkitilille. Eikö suoritukset mene sille pankkitilille vaikka viitenumero unohtuisikin? Tiliäni ainakin on veloitettu. Juttelin viimeksi yrityksen pomon kanssa jonka mukaan asia saadaan selvitettyä ilman viitettäkin. Mitä voin tehdä? Huomenna soitan pankille, pyydän kuitit maksuista ja kysyn onko suoritukset mennyt oikealle tilille. Voivatko he periä multa silti toiseen otteeseen laskut?

9

4613

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lkjlölj

Kyllä maksu on maksettu, vaikka viite on unohtunutkin. Viitteen tarkoituksena on että suoritus kirjautuu automaattisesti viitenumeron perusteella laskuttajan järjestelmään. Viitteettä maksetut suoritukset kirjataan käsin laskuttajan järjestelmään ja jos kyseessä iso laskuttaja, saattaa kestää aikansa, ennen kuin suoritus osataan kohdistaa oikealle laskulle. Saattaa olla, että se on jopa mahdotonta, jos joku yleinen nimi tai lasku maksettu eri nimellä, kun mitä laskutettu.

Yleensä selvitykseen riittää minä päivänä olet laskun maksanut ja minkä pankin kautta. Tarvittaessa kopio tiliotteesta tai kuitti laskuttajalle.

Joten kannattaa käyttää laskua maksettaessa viitenumeroa, säästyy monelta harmilta ja ylimääräiseltä selvitykseltä.

• Miten edes on mahdollista maksaa suoraveloituksena ilman viitettä? Käyttäkö termiä väärin? Puhutko toistuvaissuorituksesta?

Kylä maksu on maksettu vaikka viitettä ei olisikaan. Kuitithan saat nettipankista. Ilmoita perintäyhtiölle asia asiallisesti. Laita mukaan kummankin laskun maksutiedot ja vaadi perinnän keskeyttämistä aiheettomana. Perintähän ei ole mitään sen kummempaa kuin että joku asiaan erikoistunut firma pyytää sinua maksamaan laskun.

• äimänä

Kuten sanottu, minäkin tein epähuomiovirheen vaikka omia laskuja on maksettu jo 25-vuotta eikä ennen ole näin käynyt ja olen valmis maksamaan oman huomiovirheeni takia perintäkulut, mutta toista kertaa en aio maksamiani summia maksamaan. Huomenna asiat selviää ja jos ei muuten niin eiköhän sana kuluttaja-asiamies auta hieman asiaa. Purematta en kyllä tätä niele, se on yksi mikä on varma. Lähetin sähköpostitse viestin jossa kerroin mille tilille olen maksanut (laskussa oleva väärä käyttämätön, mutta toiminnassa oleva tili jonka käyttämättömyys tuli minulle tietoon vasta oheisten maksujen jälkeen) miltä tililtä olen maksanut ja minä päivinä olen maksanut joten eiköhän selviä..tai sitten ei ja mennään sitten vaikeamman kautta:/

• kjlkjlkjk
        äimänä kirjoitti:

Kuten sanottu, minäkin tein epähuomiovirheen vaikka omia laskuja on maksettu jo 25-vuotta eikä ennen ole näin käynyt ja olen valmis maksamaan oman huomiovirheeni takia perintäkulut, mutta toista kertaa en aio maksamiani summia maksamaan. Huomenna asiat selviää ja jos ei muuten niin eiköhän sana kuluttaja-asiamies auta hieman asiaa. Purematta en kyllä tätä niele, se on yksi mikä on varma. Lähetin sähköpostitse viestin jossa kerroin mille tilille olen maksanut (laskussa oleva väärä käyttämätön, mutta toiminnassa oleva tili jonka käyttämättömyys tuli minulle tietoon vasta oheisten maksujen jälkeen) miltä tililtä olen maksanut ja minä päivinä olen maksanut joten eiköhän selviä..tai sitten ei ja mennään sitten vaikeamman kautta:/

Ei sun tartte mitään perintäkuluja maksaa eikä tietenkään varsinaisia maksuja, olethan maksanut ne jo vastaanottajan tilille. Ilmoita perintäyhtiölle, mille tilille ja koska olet maksanut ja kuinka paljon ja asian pitäisi olla sillä selvä. Nimenomaan sille perintäyhtiölle.
        Olet maksanut laskun ajallaan, vastaanottajan tilille. Ei ole varsinaisesti sinun ongelmasi, jos eivät tarkkaile tiliään. Tili on käytössä niin kauan kuin se on olemassa.
        Jos viitteen jättää pois, maksun kohdistaminen oikean asiakkaan suoritukseen on hiukan vaikeampaa ja ehkä kalliimpaa, mutta ei mahdotonta. Selvittelytyöstä ei sinulle pidä tulla kuitenkaan mitään kuluja.

Maksu menee perille pelkän tilinumeron perusteella, mitään viitteitä ei välttämättä tarvita. Siirtelen esim. itse koko ajan rahaani tililtäni toiselle tililleni ja ilman viitettä joka ainoa kerta - nettipankki ilmoittaa ettei viitettä tai viestiä ole, mutta maksu hyväksytään ja menee perille.

• kjlkjlkjk kirjoitti:

Ei sun tartte mitään perintäkuluja maksaa eikä tietenkään varsinaisia maksuja, olethan maksanut ne jo vastaanottajan tilille. Ilmoita perintäyhtiölle, mille tilille ja koska olet maksanut ja kuinka paljon ja asian pitäisi olla sillä selvä. Nimenomaan sille perintäyhtiölle.
        Olet maksanut laskun ajallaan, vastaanottajan tilille. Ei ole varsinaisesti sinun ongelmasi, jos eivät tarkkaile tiliään. Tili on käytössä niin kauan kuin se on olemassa.
        Jos viitteen jättää pois, maksun kohdistaminen oikean asiakkaan suoritukseen on hiukan vaikeampaa ja ehkä kalliimpaa, mutta ei mahdotonta. Selvittelytyöstä ei sinulle pidä tulla kuitenkaan mitään kuluja.

Maksu menee perille pelkän tilinumeron perusteella, mitään viitteitä ei välttämättä tarvita. Siirtelen esim. itse koko ajan rahaani tililtäni toiselle tililleni ja ilman viitettä joka ainoa kerta - nettipankki ilmoittaa ettei viitettä tai viestiä ole, mutta maksu hyväksytään ja menee perille.

Se, että sinä siirrät rahaa omalle tilillesi on hieman eri kuin iso yritys, joka saa tuhansia laskuja. Viite on juuri se, joka identifioi laskun. Viitteen poisjättäminen on selvästi asiakkaan virhe. Tietysti on kyseenalaista voiko maksun saaja veloittaa tästä mitään. Jos lakussa erikseen mainitaan käsittelykulu viitteettömästä maksusta, niin silloin voi.

• eräs vain

Samaa mieltä kuin muutkin. Onko sinulla nuo alkuperäiset laskut tallella? Itse laittaisin kopiot ko. laskuista ja kuitit laskujen maksamisesta sekä laskuttavalle yritykselle että perintäfirmalle. Lyhyt saate että ko. laskut ovat maksettu ajallaan ja perintä on aiheeton. Sitten vain kopiot laskuista ja kopiot maksukuititeista sekä yritykselle että perintäfirmalle joko faksilla tai sähköpostilla.

• äimänä123

Alkuperäinen lasku on tallella. Samalta laskulta maksetaan kaikki maksut. Kuitit tilasin pankilta ja soitinkin pankkiin viellä varmistaakseni, että rahat on mennyt oikein ja oikealle tilille. Pankki ilmoitti asian olevan täysin kunnossa ja pankkineitikin painotti, että olet maksanut mitä pitää ja ajallaan joten ei tarvitse toistamiseen maksella, oli sitä viitettä tai ei. Laitoin tästä firmaan sähköpostia, yhteyksistäni pankkiin kerroin. Yrittivät viellä, että olisiko siirrossa tapahtunut virhe, mutta onneksi olin pankkiin soittanut ja pankin mukaan kaikki mennyt niin kuin pitää. Katsotaan jatkoa miten lähtee jatkumaan...kyllä on pirun hankalaa:/..no opinpahan taas jotain..katso laskut aina ainakin kolmeen kertaan ennen lähettämisiä...

• äimänä123
        äimänä123 kirjoitti:

Alkuperäinen lasku on tallella. Samalta laskulta maksetaan kaikki maksut. Kuitit tilasin pankilta ja soitinkin pankkiin viellä varmistaakseni, että rahat on mennyt oikein ja oikealle tilille. Pankki ilmoitti asian olevan täysin kunnossa ja pankkineitikin painotti, että olet maksanut mitä pitää ja ajallaan joten ei tarvitse toistamiseen maksella, oli sitä viitettä tai ei. Laitoin tästä firmaan sähköpostia, yhteyksistäni pankkiin kerroin. Yrittivät viellä, että olisiko siirrossa tapahtunut virhe, mutta onneksi olin pankkiin soittanut ja pankin mukaan kaikki mennyt niin kuin pitää. Katsotaan jatkoa miten lähtee jatkumaan...kyllä on pirun hankalaa:/..no opinpahan taas jotain..katso laskut aina ainakin kolmeen kertaan ennen lähettämisiä...

Nyt sitten on seljinnyt niin paljon, että perintä on aiheeton ja laskut on maksettu myöskin firman mielestä niin kuin pitää vaikkakin väärälle tilille ja ilman viitettä. Sain kyllä aikani vääntää rautalangasta, että meni perille, mutta meni kuitenkin. Kiitos kaunis täällä vastanneille ja lupaan olla tumpeloimatta laskujen kanssa enempää. Oikein hyvää syksyä kaikille:)

• Pienyrityksen maksunseurantajärjestelmän koodaaja

Kas näin:

Mene oman pankkisi (siis sen, josta olet laskut maksanut) verkkopankkipalveluun. (Mikäli sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia ko. tiliin, jolta olet laskut maksanut, siinä tapauksessa selvitä asia pankkisi asiakaspalvelun avulla, mutta tässä tapauksessa varaudu maksamaan siitä hinnaston mukainen pankkipalvelumaksu; verkkopankin kautta asia todennäköisesti hoituu ilmaiseksi).

verkkopankkipalvelussa selaa tilitapahtumista esiin se/ne tilitapahtumat, joilla olet ko. laskut maksanut.

Kun avaat kunkin näistä tilitapahtumista omaan erilliseen ikkunaan/välilehteen, niin sitten voit:

a) tulostaa ko. tositteet, jos PC:hesi on liitetty tulostin

b) tallentaa tiedostonimellä ko. tositteet (html -muodossa)

c) kirjoittaa ylös tai copypastettaa erityisesti arkisto(inti)tunnus ko. maksusta.

Tuon arkisto(inti)tunnuksen, samoin kuin seuraavat muut tiedot maksamastasi suorituksesta voit esim. sähköpostittaa sille yritykselle, jonka laskun olet ko. suorituksella maksanut:

1. Maksupäivä

2. Maksettu summa

3. Tilinumero, jolle maksettu (laskuttavalla yrityksellä voi olla useampi kuin 1 tili)

4. Tilinumero, jolta maksettu

5. kohdassa 4 mainitun tilin tilinomistaja

6. em. arkisto(inti)tunnus

7. Sen laskun nro, joka ko. suorituksella on ollut tarkoitus maksaa

Tuo arkisto(inti)tunnus on siis se, jolla myös maksun saajan pitäisi pystyä etsimään tiedot maksusuorituksesta joko omasta pankistaan, tai jos kyseisellä yrityksellä on järkevällä tavalla toteutettu maksujen seurantajärjestelmä, niin silloin ko. järjestelmästä, jos se on järkevästi suunniteltu, pystyy etsimään maksusuorituksia arkisto(inti)tunnuksella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      167
      3447
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      15
      2096
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      223
      1490
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1241
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1211
    6. 37
      1121
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1063
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      136
      1031
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      994
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      39
      974
    Aihe