Tunnistaako narsistin elekielestä?

eleet ja elämät

Eräässä kirjassa kuvattiin narsistin kävelytyyliä: Hän astui jalkasyrjällään ja väänti jalkojansa ulospäin.
Hänen kerrotaan myös vääntelevän vihaisena toista suupieltään alaspäin ja miten hän pudistelee hermostuneesti märkiä käsiään.

Jotenkin tuo kävelytyyli kuulostaa tutulta, tulee mieleen sellainen teennäinen kävely, miten kävellään esim. esiintymislavalle. Elekieli usein kertoo ihmisestä sen, mitä hän ei muille kerro. Voiko narsistin tunnistaa elekielestä? Osaako joku kuvailla millaista se esimerkiksi voi olla?

83

10193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilmeetön ihminen

      Narsistin ilmeet ja eleet riippuvat siitä, että onko kukaan näkemässä hänen ilmeitään. Toisin sanoen tekohymy poistuu kasvoilta välittömästi kohtaamisen jälkeen, yms.

      • Markku Ahdeoja

        Narsismihan on nimenomaan hankalaa ettei sille ole täysin selkeitä tunnusmerkkejä.

        Ihmiset ilmeilevät monin tavoin eivätkä silti ole narsisteja.

        On tiettyjä tapauksia, joissa tilanteissa narsistilla on ns. tyypillisä ilmeitä, mutta pitää olla jo vahva epäily mahdollisesta narssimista, jotta ne tunnistaa.

        Yksi mahdollinen tunnus on tiukka katsekontakti. Se on niin tiukka, että tuntuu häiritsevältä ja toinen tuntee itsensä vaivautuneeksi. Mutta näin voi toimia myös ihminen, joka ei ole narssisti.

        Kun narsisti joutuu kovan paineen alle ja on lähellä romahtamista, niin narsisti luulee hymyilevänsä, mutta voi yllättäen irvistää. Mutta silloin narsistin on oltava todella kovan paineen alainen. Narssisti paljastaa kasvonsa.

        Näyttää hampaitaan, kuin irvistävä koira. vain murina puuttuu.

        Lapset reagoivat narsistiin helpommin kuin aikuinen. Lapset kokevat olevansa vaivautuneita narsistin läheisyydessä. Toisaalta siltikään ihminen ei välttämättä ole narsisti.

        Narsistin tunnistamiseen tarvitaan aikaa ja eri käyttäytymismalleja ja niiden toistuvuutta.

        Jatkuva valehtelu. Mutta sitäkin on vaikea havaita ellei testaa. Epäloogisuus. Sekin vaatii aikaa.

        Kun tunnusmerkkejä yhdistää ja ne osuvat aina samaan ihmiseen, niin voi epäillä.

        Narsistilla vain on naamiona terve mieli. Eli hauska sosiaalinen ihminen. Hiljainen hissukka ei ole narsisti.


      • Narsistinavigaattori
        Markku Ahdeoja kirjoitti:

        Narsismihan on nimenomaan hankalaa ettei sille ole täysin selkeitä tunnusmerkkejä.

        Ihmiset ilmeilevät monin tavoin eivätkä silti ole narsisteja.

        On tiettyjä tapauksia, joissa tilanteissa narsistilla on ns. tyypillisä ilmeitä, mutta pitää olla jo vahva epäily mahdollisesta narssimista, jotta ne tunnistaa.

        Yksi mahdollinen tunnus on tiukka katsekontakti. Se on niin tiukka, että tuntuu häiritsevältä ja toinen tuntee itsensä vaivautuneeksi. Mutta näin voi toimia myös ihminen, joka ei ole narssisti.

        Kun narsisti joutuu kovan paineen alle ja on lähellä romahtamista, niin narsisti luulee hymyilevänsä, mutta voi yllättäen irvistää. Mutta silloin narsistin on oltava todella kovan paineen alainen. Narssisti paljastaa kasvonsa.

        Näyttää hampaitaan, kuin irvistävä koira. vain murina puuttuu.

        Lapset reagoivat narsistiin helpommin kuin aikuinen. Lapset kokevat olevansa vaivautuneita narsistin läheisyydessä. Toisaalta siltikään ihminen ei välttämättä ole narsisti.

        Narsistin tunnistamiseen tarvitaan aikaa ja eri käyttäytymismalleja ja niiden toistuvuutta.

        Jatkuva valehtelu. Mutta sitäkin on vaikea havaita ellei testaa. Epäloogisuus. Sekin vaatii aikaa.

        Kun tunnusmerkkejä yhdistää ja ne osuvat aina samaan ihmiseen, niin voi epäillä.

        Narsistilla vain on naamiona terve mieli. Eli hauska sosiaalinen ihminen. Hiljainen hissukka ei ole narsisti.

        Oikein hienosti osasit kuvailla, juuri noin se on. Minä olen nyt viimeisten 4v aikana törmännyt ja tutustunut kahteen mieheen, jotka ovat kovan luokan narsisteja molemmat. Minun on ollut erittäin helppo tunnistaa heidät narsisteiksi jo muutaman tapaamiskerran jälkeen.

        Olen elämässäni ollut erittäin paljon erilaisten ihmisten kanssa tekemisissä, työssä ja harrastuksen parissa. Olen matkustanut paljon. Olen liikkunut huippukuuluisien ihmisten parissa jo yli 20 vuotta. Olen jetsetin kanssa kuin kala vedessä, mut silti olen vain tavallinen pikkuisesta maalaiskylästä kotoisin oleva järkevä nainen. Minulla on lättäjalat tukevasti maassa. Minulle on kaikki ihmisten temput ja tyylit tulleet tutuiksi elämään aikana.

        Luulen, että tuo em. auttaa minua helposti tunnistamaan epäaidon ihmisen, narsistinkin. Ei minusta narsisti huijaa meitä toisia. Hänen kaikki manööverinsa ovat vain ihmeellistä "pintaa" hänessä. Ne hänen "temput" ja käytös ovat vain muilta opittuja ja kopioituja juttuja, hän käyttää noita temppujaan toisten ihmisten manipuloimiseksi. Sisimmästä asti ne hänen lipevät tekonsa eivät tule. Narsisti luulee, että kaikki ihmiset ovat samanlaisia "huijareita" kuin hän itse. Narsisti ei voi käsittää sitä, minkälainen on olla aito ja tavallinen ihminen.

        Nämä kaksi tuntemaani narsistia vihaavat minua, välttelevät minua totaalisesti. Heti ensi tapaamisesta asti he saivat minusta kovan vastuksen, tapasivat ihmisen, joka heti näki heidän läpi. Tapasivat ihmisen, joka tuijottaa takaisin, tuijottaa heidän sieluunsa asti. Tuo heidän minuun kohdistamansa viha on silkkaa pelkoa. Pelkoa siitä, että minä nään sen heidän hyvin rakentamansa naamion taakse. Sen he kumma kyllä vaistoaa hyvin tarkkaan. Ja sen, että minä en heitä pelkää. Päinvastoin. Olen huvikseni ottanut kummankin tavallaan tiukkaan pihtiin, minua he ei huijaa, minä satutan heitä jos haluan.

        Kuulostaako julmalle? Nämä miekkoset eivät tunne toisiaan, tutustuin kumpaankin sillä lailla, että he laittoivat kahden naisystäväni elämän täysin sekaisin narsistisella käytöksellään. Minä onneksi tulin apuun ja sain naiset pois narsistin verkosta melko vähäisin vaurioin. Toisen miehen ilmiannoin poliisille hänen tekemistään petoksista ja huijauksista. Toinen luikki karkuun, muutti jälleen kerran paikkakuntaa ja on jossain huijaamassa uusia uhreja.


      • Aito?
        Narsistinavigaattori kirjoitti:

        Oikein hienosti osasit kuvailla, juuri noin se on. Minä olen nyt viimeisten 4v aikana törmännyt ja tutustunut kahteen mieheen, jotka ovat kovan luokan narsisteja molemmat. Minun on ollut erittäin helppo tunnistaa heidät narsisteiksi jo muutaman tapaamiskerran jälkeen.

        Olen elämässäni ollut erittäin paljon erilaisten ihmisten kanssa tekemisissä, työssä ja harrastuksen parissa. Olen matkustanut paljon. Olen liikkunut huippukuuluisien ihmisten parissa jo yli 20 vuotta. Olen jetsetin kanssa kuin kala vedessä, mut silti olen vain tavallinen pikkuisesta maalaiskylästä kotoisin oleva järkevä nainen. Minulla on lättäjalat tukevasti maassa. Minulle on kaikki ihmisten temput ja tyylit tulleet tutuiksi elämään aikana.

        Luulen, että tuo em. auttaa minua helposti tunnistamaan epäaidon ihmisen, narsistinkin. Ei minusta narsisti huijaa meitä toisia. Hänen kaikki manööverinsa ovat vain ihmeellistä "pintaa" hänessä. Ne hänen "temput" ja käytös ovat vain muilta opittuja ja kopioituja juttuja, hän käyttää noita temppujaan toisten ihmisten manipuloimiseksi. Sisimmästä asti ne hänen lipevät tekonsa eivät tule. Narsisti luulee, että kaikki ihmiset ovat samanlaisia "huijareita" kuin hän itse. Narsisti ei voi käsittää sitä, minkälainen on olla aito ja tavallinen ihminen.

        Nämä kaksi tuntemaani narsistia vihaavat minua, välttelevät minua totaalisesti. Heti ensi tapaamisesta asti he saivat minusta kovan vastuksen, tapasivat ihmisen, joka heti näki heidän läpi. Tapasivat ihmisen, joka tuijottaa takaisin, tuijottaa heidän sieluunsa asti. Tuo heidän minuun kohdistamansa viha on silkkaa pelkoa. Pelkoa siitä, että minä nään sen heidän hyvin rakentamansa naamion taakse. Sen he kumma kyllä vaistoaa hyvin tarkkaan. Ja sen, että minä en heitä pelkää. Päinvastoin. Olen huvikseni ottanut kummankin tavallaan tiukkaan pihtiin, minua he ei huijaa, minä satutan heitä jos haluan.

        Kuulostaako julmalle? Nämä miekkoset eivät tunne toisiaan, tutustuin kumpaankin sillä lailla, että he laittoivat kahden naisystäväni elämän täysin sekaisin narsistisella käytöksellään. Minä onneksi tulin apuun ja sain naiset pois narsistin verkosta melko vähäisin vaurioin. Toisen miehen ilmiannoin poliisille hänen tekemistään petoksista ja huijauksista. Toinen luikki karkuun, muutti jälleen kerran paikkakuntaa ja on jossain huijaamassa uusia uhreja.

        Olettaisin että ihmisillä on erilaiset tuntosarvet aitoudelle. Tai sitten toiset eivät halua myöntää epäaitoutta, jos se epäaito kuva on riittävän mielenkiintoinen, itsetunto on heikko tms. Itse tunnistan mielestäni epäaitouden helposti mutta vasta viime vuosina olen ymmärtänyt mitä on narisismi ja oppinut yhdistämään epäaitouden siihen joissakin tapauksissa. Ei-narsistit vetävät toki rooleja myös, mutta narsistin tunnistaa ehkä siitä ettei tämä koskaan osoita mitään hämmennyksen, häpeän tai epävarmuuden merkkejä vaikka sekoaisi roolissaan. Narsistin tunnetilat ovat rajoittuneemmat.

        Itse olen myös pikkukylän tavallinen tyttö jonka juuret ovat syvällä maassa, saappaat sonnassa. Ehkä tuossa ympäristössä, jossa eletään elämän perusasioiden keskellä, kasvaa huomaamaan epäaitouden herkemmin. Elämä luonnon ja eläimien keskellä on varsin aitoa. Ei sielä vedetä rooleja, niille nauretaan.

        Tuota haluaisin myös tuoda julki eli narsistinkin saa pelkäämään. Minulle kävi samoin eli näin kuoren läpi miten mätä sisälmys on. Nyt narsisti vihaa ja pelkää minua. Luikkii karkuun. Valitettavasti tässä tapauksessa ei juuri muihin toimiin voi ryhtyä koska silloin tulisi vahinkoa ulkopuolisille. Onneksi narsisti näyttää tekevän elämänsä ihan itse mahdottomaksi. Kohta hänellä ei ole mitään eikä ketään.


      • kirjoitus
        Aito? kirjoitti:

        Olettaisin että ihmisillä on erilaiset tuntosarvet aitoudelle. Tai sitten toiset eivät halua myöntää epäaitoutta, jos se epäaito kuva on riittävän mielenkiintoinen, itsetunto on heikko tms. Itse tunnistan mielestäni epäaitouden helposti mutta vasta viime vuosina olen ymmärtänyt mitä on narisismi ja oppinut yhdistämään epäaitouden siihen joissakin tapauksissa. Ei-narsistit vetävät toki rooleja myös, mutta narsistin tunnistaa ehkä siitä ettei tämä koskaan osoita mitään hämmennyksen, häpeän tai epävarmuuden merkkejä vaikka sekoaisi roolissaan. Narsistin tunnetilat ovat rajoittuneemmat.

        Itse olen myös pikkukylän tavallinen tyttö jonka juuret ovat syvällä maassa, saappaat sonnassa. Ehkä tuossa ympäristössä, jossa eletään elämän perusasioiden keskellä, kasvaa huomaamaan epäaitouden herkemmin. Elämä luonnon ja eläimien keskellä on varsin aitoa. Ei sielä vedetä rooleja, niille nauretaan.

        Tuota haluaisin myös tuoda julki eli narsistinkin saa pelkäämään. Minulle kävi samoin eli näin kuoren läpi miten mätä sisälmys on. Nyt narsisti vihaa ja pelkää minua. Luikkii karkuun. Valitettavasti tässä tapauksessa ei juuri muihin toimiin voi ryhtyä koska silloin tulisi vahinkoa ulkopuolisille. Onneksi narsisti näyttää tekevän elämänsä ihan itse mahdottomaksi. Kohta hänellä ei ole mitään eikä ketään.

        "Onneksi narsisti näyttää tekevän elämänsä ihan itse mahdottomaksi. Kohta hänellä ei ole mitään eikä ketään".

        Narsistinkin paranemisen puolesta voi rukoilla, vaikka ei hänen kanssaan itse olisikaan enää tekemisissä? Se varmaan onnistuu, kun pahimmat vihan ja katkeruuden tunteet on käsitelty?


      • skunnissa

        Uusi ilme.
        Herttaisesta julmaan.
        Toimii myös toiseen suuntaan.


      • Anonyymi
        Aito? kirjoitti:

        Olettaisin että ihmisillä on erilaiset tuntosarvet aitoudelle. Tai sitten toiset eivät halua myöntää epäaitoutta, jos se epäaito kuva on riittävän mielenkiintoinen, itsetunto on heikko tms. Itse tunnistan mielestäni epäaitouden helposti mutta vasta viime vuosina olen ymmärtänyt mitä on narisismi ja oppinut yhdistämään epäaitouden siihen joissakin tapauksissa. Ei-narsistit vetävät toki rooleja myös, mutta narsistin tunnistaa ehkä siitä ettei tämä koskaan osoita mitään hämmennyksen, häpeän tai epävarmuuden merkkejä vaikka sekoaisi roolissaan. Narsistin tunnetilat ovat rajoittuneemmat.

        Itse olen myös pikkukylän tavallinen tyttö jonka juuret ovat syvällä maassa, saappaat sonnassa. Ehkä tuossa ympäristössä, jossa eletään elämän perusasioiden keskellä, kasvaa huomaamaan epäaitouden herkemmin. Elämä luonnon ja eläimien keskellä on varsin aitoa. Ei sielä vedetä rooleja, niille nauretaan.

        Tuota haluaisin myös tuoda julki eli narsistinkin saa pelkäämään. Minulle kävi samoin eli näin kuoren läpi miten mätä sisälmys on. Nyt narsisti vihaa ja pelkää minua. Luikkii karkuun. Valitettavasti tässä tapauksessa ei juuri muihin toimiin voi ryhtyä koska silloin tulisi vahinkoa ulkopuolisille. Onneksi narsisti näyttää tekevän elämänsä ihan itse mahdottomaksi. Kohta hänellä ei ole mitään eikä ketään.

        "..tse olen myös pikkukylän tavallinen tyttö jonka juuret ovat syvällä maassa, saappaat sonnassa. Ehkä tuossa ympäristössä, jossa eletään elämän perusasioiden keskellä, kasvaa huomaamaan epäaitouden herkemmin. Elämä luonnon ja eläimien keskellä on varsin aitoa. Ei sielä vedetä rooleja, niille nauretaan. "

        Ketju on vanha, mutta eiväthän tosiasiat miksikään muutu - erittäin hyviä havaintoja täällä näkyy olevan.


      • Anonyymi

        Asiakaspalvelijat ovat taatusti narsisteja.


      • Anonyymi
        Narsistinavigaattori kirjoitti:

        Oikein hienosti osasit kuvailla, juuri noin se on. Minä olen nyt viimeisten 4v aikana törmännyt ja tutustunut kahteen mieheen, jotka ovat kovan luokan narsisteja molemmat. Minun on ollut erittäin helppo tunnistaa heidät narsisteiksi jo muutaman tapaamiskerran jälkeen.

        Olen elämässäni ollut erittäin paljon erilaisten ihmisten kanssa tekemisissä, työssä ja harrastuksen parissa. Olen matkustanut paljon. Olen liikkunut huippukuuluisien ihmisten parissa jo yli 20 vuotta. Olen jetsetin kanssa kuin kala vedessä, mut silti olen vain tavallinen pikkuisesta maalaiskylästä kotoisin oleva järkevä nainen. Minulla on lättäjalat tukevasti maassa. Minulle on kaikki ihmisten temput ja tyylit tulleet tutuiksi elämään aikana.

        Luulen, että tuo em. auttaa minua helposti tunnistamaan epäaidon ihmisen, narsistinkin. Ei minusta narsisti huijaa meitä toisia. Hänen kaikki manööverinsa ovat vain ihmeellistä "pintaa" hänessä. Ne hänen "temput" ja käytös ovat vain muilta opittuja ja kopioituja juttuja, hän käyttää noita temppujaan toisten ihmisten manipuloimiseksi. Sisimmästä asti ne hänen lipevät tekonsa eivät tule. Narsisti luulee, että kaikki ihmiset ovat samanlaisia "huijareita" kuin hän itse. Narsisti ei voi käsittää sitä, minkälainen on olla aito ja tavallinen ihminen.

        Nämä kaksi tuntemaani narsistia vihaavat minua, välttelevät minua totaalisesti. Heti ensi tapaamisesta asti he saivat minusta kovan vastuksen, tapasivat ihmisen, joka heti näki heidän läpi. Tapasivat ihmisen, joka tuijottaa takaisin, tuijottaa heidän sieluunsa asti. Tuo heidän minuun kohdistamansa viha on silkkaa pelkoa. Pelkoa siitä, että minä nään sen heidän hyvin rakentamansa naamion taakse. Sen he kumma kyllä vaistoaa hyvin tarkkaan. Ja sen, että minä en heitä pelkää. Päinvastoin. Olen huvikseni ottanut kummankin tavallaan tiukkaan pihtiin, minua he ei huijaa, minä satutan heitä jos haluan.

        Kuulostaako julmalle? Nämä miekkoset eivät tunne toisiaan, tutustuin kumpaankin sillä lailla, että he laittoivat kahden naisystäväni elämän täysin sekaisin narsistisella käytöksellään. Minä onneksi tulin apuun ja sain naiset pois narsistin verkosta melko vähäisin vaurioin. Toisen miehen ilmiannoin poliisille hänen tekemistään petoksista ja huijauksista. Toinen luikki karkuun, muutti jälleen kerran paikkakuntaa ja on jossain huijaamassa uusia uhreja.

        Hyvä että annoit narsisteille mitä ansaitsivat.


      • Anonyymi

        Juuri näin.


    • Beyoncca

      Hei, kävi kiinnostamaan! Kertoisitko kirjan nimen? =)

      • eleet ja elämät

        Beyoncca: Kirja oli fiktiivinen romaani " Huojuva talo," kertomus naristin avioliitosta. Fiktiivisyydestään huolimatta hieno allegorinen, syvällinen kirja, jossa pohditaan narsismia ihan ihmiskäsityksen ja maailmankatsomuksen tasolla. (Kirjoitettu 1930-luvulla, kirjailija Maria Jotuni) Vähän ehkä häiritsee nykylukijaa 30-luvun vanhanaikaiset käsitykset ja utopistiset kuvitelmat, että tulevaisuuden maailmassa ihminen olisi voittanut " pahat alitajuiset vietit" ja henkinen kehitys johtanut korkeaan sivistykseen. Toisaalta oman aikansa pikkuporvarilliset arvot kyseenalaistetaan siinä moneen kertaan. Kirjailija ei voinut ennustaa toista maailmansotaa, olisi varmaan ollut pettymys hänen mielestäni hyvin vilpittömälle sanomalleen.

        Tuosta läpitunkevasta katseesta.. Sellainen katse voi olla myös psykoottisilla ihmisillä ja autisteilla. Henkilö tuijottaa intensiivisesti, mutta ei ole vuorovaikutuksessa katseellaan, vaan katsoo toista kuin puhelintolppaa. Hänen ajatuksensa on kääntynyt sisäänpäin, ei tavallaan ole läsnä, vaikka tarkkaileekin ympäristöä.


      • ---------------
        eleet ja elämät kirjoitti:

        Beyoncca: Kirja oli fiktiivinen romaani " Huojuva talo," kertomus naristin avioliitosta. Fiktiivisyydestään huolimatta hieno allegorinen, syvällinen kirja, jossa pohditaan narsismia ihan ihmiskäsityksen ja maailmankatsomuksen tasolla. (Kirjoitettu 1930-luvulla, kirjailija Maria Jotuni) Vähän ehkä häiritsee nykylukijaa 30-luvun vanhanaikaiset käsitykset ja utopistiset kuvitelmat, että tulevaisuuden maailmassa ihminen olisi voittanut " pahat alitajuiset vietit" ja henkinen kehitys johtanut korkeaan sivistykseen. Toisaalta oman aikansa pikkuporvarilliset arvot kyseenalaistetaan siinä moneen kertaan. Kirjailija ei voinut ennustaa toista maailmansotaa, olisi varmaan ollut pettymys hänen mielestäni hyvin vilpittömälle sanomalleen.

        Tuosta läpitunkevasta katseesta.. Sellainen katse voi olla myös psykoottisilla ihmisillä ja autisteilla. Henkilö tuijottaa intensiivisesti, mutta ei ole vuorovaikutuksessa katseellaan, vaan katsoo toista kuin puhelintolppaa. Hänen ajatuksensa on kääntynyt sisäänpäin, ei tavallaan ole läsnä, vaikka tarkkaileekin ympäristöä.

        puuttuu aitous - en siis tiedä aiheesta juuri mitään - niin kaipa hän koettaa ele- ja ruumiinkielelläänkin alistaa uhriksi valitun ihmisen. Mutta jos toinen jättääkin välittämättä tempuista, vaihtelivat ne miten monta kertaa tahansa, niin illuusio alkaa kadota ja takaa pilkottaa pieni ihmisparka.


      • mitään
        --------------- kirjoitti:

        puuttuu aitous - en siis tiedä aiheesta juuri mitään - niin kaipa hän koettaa ele- ja ruumiinkielelläänkin alistaa uhriksi valitun ihmisen. Mutta jos toinen jättääkin välittämättä tempuista, vaihtelivat ne miten monta kertaa tahansa, niin illuusio alkaa kadota ja takaa pilkottaa pieni ihmisparka.

        Kaikissa ihmisissä asuu narsisti muodossa tai toisessa. ihminen jossa on vahva narsisti ei kykene elämään parisuhteessa toisen kanssa. Vahva narsistinen ihminen on helvetin itsekäs muita ihmisiä huomioon ottamaton ja näitä on työpaikoilla paljon. he elävät yksin ja katkeroituvat.


      • narskista
        --------------- kirjoitti:

        puuttuu aitous - en siis tiedä aiheesta juuri mitään - niin kaipa hän koettaa ele- ja ruumiinkielelläänkin alistaa uhriksi valitun ihmisen. Mutta jos toinen jättääkin välittämättä tempuista, vaihtelivat ne miten monta kertaa tahansa, niin illuusio alkaa kadota ja takaa pilkottaa pieni ihmisparka.

        Olen havainnut hyvin selvästi tuon ilmeillä ja eleillä alistamisen. Ilmeily säestää sanallista toimintaa erityisesti silloin, kun narsun "yleisö" on paikalla.

        Narsistin ilmevalikoima ja äänensävy ovat aivan toiset hierarkiassa ylempänä olevien ollessa paikalla. Silloin narsisti saattaa jopa kujertaa sanomaansa kuin kyyhkynen samalla, kun merkillinen hymy-irvistys-hymy syttyy ja sammuu kasvoilla.

        Narsisti osaa ottaa ihmiset paitsi puhetaidolla myös fyysisen koskettelun kautta. Esim. laskiessaan ilmoille valheellisen juorun, narsisti "uskoutuu" kuulijalleen hiljentämällä ääntään, viemmällä kasvonsa hyvin lähelle ja koskettamalla rauhallisesti käteen tai olkapäähän. Myös kun naisnarsisti pyytää mieheltä jotain, onnistuu yritys parhaiten, kun se tehdään matalalla äänellä ja laskemalla samalla käsi reidelle.

        Pitkälti narsun käytös on teatteria yhdistettynä peruspsykologiaan. Mielenkiintoistahan tuota on seurata, mutta tarkoitusperät vaan hirvittävät.


      • totta!
        narskista kirjoitti:

        Olen havainnut hyvin selvästi tuon ilmeillä ja eleillä alistamisen. Ilmeily säestää sanallista toimintaa erityisesti silloin, kun narsun "yleisö" on paikalla.

        Narsistin ilmevalikoima ja äänensävy ovat aivan toiset hierarkiassa ylempänä olevien ollessa paikalla. Silloin narsisti saattaa jopa kujertaa sanomaansa kuin kyyhkynen samalla, kun merkillinen hymy-irvistys-hymy syttyy ja sammuu kasvoilla.

        Narsisti osaa ottaa ihmiset paitsi puhetaidolla myös fyysisen koskettelun kautta. Esim. laskiessaan ilmoille valheellisen juorun, narsisti "uskoutuu" kuulijalleen hiljentämällä ääntään, viemmällä kasvonsa hyvin lähelle ja koskettamalla rauhallisesti käteen tai olkapäähän. Myös kun naisnarsisti pyytää mieheltä jotain, onnistuu yritys parhaiten, kun se tehdään matalalla äänellä ja laskemalla samalla käsi reidelle.

        Pitkälti narsun käytös on teatteria yhdistettynä peruspsykologiaan. Mielenkiintoistahan tuota on seurata, mutta tarkoitusperät vaan hirvittävät.

        Lisäksi narsisti voi toimia ryhmässä niin, että ilmehtii virnuillen niille joiden uskoo olevan hänen puolellaan, sitä halpa-arvoisena pitämäänsä henkilöä vastaan. Lisäksi hän voi suorastaan irvistää ja näyttää kieltänsä tai hampaitansa (ei johdu esimerkiksi fysiologisesta sairaudesta). Narsisti voi matkia ilkeällä tavalla jonkun puhetta/ naurua/ jopa ilmeitä. Sanoa, että "älä viitsi juoda kahvia tuolla tavalla. Miksi syöt leipää noin?" Narsisti voi puhua itsestään ja menestyksistään loputtomasti.
        Narsistin huono itsetunto pilkahtelee kuitenkin niin selvästi lävitse, että sitä ei voi olla huomaamatta. Usein narsisti sanoo "sulla on liian vilkas mielikuvitus/oletko vainoharhainen", kun joku yrittää huomauttaa hänen tekemisistään. Narsisti voi ilmeisestikin saada useat ihmiset tuntemaan itsensä suoraan sanottuna hulluiksi. Sääli, että narsisti ehtii tehdä niin paljon pahaa ennen kuin uhrit osaavat nimetä syyn, mistä kaikki oikein johtuu. Narsisti osaa esittää empaattista, moni uskoo sen olevan oikeaa välittämistä. Ehkä narsistien kanssa paljon tekemisissä olleet saavat sellaisen narsistitutkan.


      • kaappihullun lähettyviltä
        totta! kirjoitti:

        Lisäksi narsisti voi toimia ryhmässä niin, että ilmehtii virnuillen niille joiden uskoo olevan hänen puolellaan, sitä halpa-arvoisena pitämäänsä henkilöä vastaan. Lisäksi hän voi suorastaan irvistää ja näyttää kieltänsä tai hampaitansa (ei johdu esimerkiksi fysiologisesta sairaudesta). Narsisti voi matkia ilkeällä tavalla jonkun puhetta/ naurua/ jopa ilmeitä. Sanoa, että "älä viitsi juoda kahvia tuolla tavalla. Miksi syöt leipää noin?" Narsisti voi puhua itsestään ja menestyksistään loputtomasti.
        Narsistin huono itsetunto pilkahtelee kuitenkin niin selvästi lävitse, että sitä ei voi olla huomaamatta. Usein narsisti sanoo "sulla on liian vilkas mielikuvitus/oletko vainoharhainen", kun joku yrittää huomauttaa hänen tekemisistään. Narsisti voi ilmeisestikin saada useat ihmiset tuntemaan itsensä suoraan sanottuna hulluiksi. Sääli, että narsisti ehtii tehdä niin paljon pahaa ennen kuin uhrit osaavat nimetä syyn, mistä kaikki oikein johtuu. Narsisti osaa esittää empaattista, moni uskoo sen olevan oikeaa välittämistä. Ehkä narsistien kanssa paljon tekemisissä olleet saavat sellaisen narsistitutkan.

        Kun narsistilla on kertynyt jotain erityistä hampaankoloon ja sopiva tilanne avautuu, hän saattaa lausua/huutaa kohteelleen suoria loukkauksia ihan mistä tahansa, kuten tämän ulkonäöstä, perheestä, terveydestä,.. kaikki käy, eivätkä hyvän maun tai tapakulttuurin rajat estele narsua. Tottumattomasta tämä tuntuu todella oudolta tai sairaalta, kun muutoin "hyvin" käyttäytyvä, keski-ikäinen taantuu kielenkäytössään teinin tasolle ja vääntelee naamaansakin samalla tavoin. Yleensähän narsisti verhoaa sanomansa ilkeydet niin, että kuulolla oleva sivullinen pitää niitä normaalina small talkina tai jopa ystävällisinä sanoina.


      • Anonyymi
        mitään kirjoitti:

        Kaikissa ihmisissä asuu narsisti muodossa tai toisessa. ihminen jossa on vahva narsisti ei kykene elämään parisuhteessa toisen kanssa. Vahva narsistinen ihminen on helvetin itsekäs muita ihmisiä huomioon ottamaton ja näitä on työpaikoilla paljon. he elävät yksin ja katkeroituvat.

        Käsittääkseni narsisti ei elä vapaaehtoisesti yksin. Moni on parisuhteessa, vaikka ei siihen pysty ja suhde on totaalinen helvetti etenkin sille toiselle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsittääkseni narsisti ei elä vapaaehtoisesti yksin. Moni on parisuhteessa, vaikka ei siihen pysty ja suhde on totaalinen helvetti etenkin sille toiselle.

        Samaa mieltä. Suurin osa narsisteista onnistuu muodostamaan parisuhteen. Narsistien suhteet eivät kestä, mutta sitten he etsivät uuden uhrin. Ja suurin osa heistä haluaa parisuhteen.


      • Anonyymi
        kaappihullun lähettyviltä kirjoitti:

        Kun narsistilla on kertynyt jotain erityistä hampaankoloon ja sopiva tilanne avautuu, hän saattaa lausua/huutaa kohteelleen suoria loukkauksia ihan mistä tahansa, kuten tämän ulkonäöstä, perheestä, terveydestä,.. kaikki käy, eivätkä hyvän maun tai tapakulttuurin rajat estele narsua. Tottumattomasta tämä tuntuu todella oudolta tai sairaalta, kun muutoin "hyvin" käyttäytyvä, keski-ikäinen taantuu kielenkäytössään teinin tasolle ja vääntelee naamaansakin samalla tavoin. Yleensähän narsisti verhoaa sanomansa ilkeydet niin, että kuulolla oleva sivullinen pitää niitä normaalina small talkina tai jopa ystävällisinä sanoina.

        Kyllä. Meidän firmassa on juuri tämmöinen tapaus. Jos on hyvällä tuulella niin sitä ei kannata hänelle näyttää, koska hän taklaa henkisesti melko pian naamalleen. Täytyy olla patologisesti pysyvästi henkisesti mieleltään kiero että toimii siten, hakien muista hyötyä, välittämättä heille aiheuttamasta kärsimyksestä. Takaperin syntynyt tai jotain...


      • Anonyymi
        mitään kirjoitti:

        Kaikissa ihmisissä asuu narsisti muodossa tai toisessa. ihminen jossa on vahva narsisti ei kykene elämään parisuhteessa toisen kanssa. Vahva narsistinen ihminen on helvetin itsekäs muita ihmisiä huomioon ottamaton ja näitä on työpaikoilla paljon. he elävät yksin ja katkeroituvat.

        Vahvasti narsistisella ihmisellä on yleensä hovi joka toistaa hänen mielipiteitään ja uskoo sokeasti myös hänen valheensa, koska ovat häneltä saamansa manipulaation otteessa. Narsisti ei kykene olemaan yksin pitkiä aikoja. Ihminen joka ei sekaannu muiden ongelmiin ei välttämättä ole itsekäs, vaan ehkä hänellä on vain erilaiset kiinnostuksen kohteet, tai itsellään jo valmiiksi ongelmia. Mistä te voitte tietää? Narsistihan tietää kaiken ja on varma mielipiteistään.


    • Tack

      ns omahyväinen ilme ja kokoajan ympärille katsova ja hyväksyntää hakeva tai toteava ympärillekatsominen, ja tietenkin joka käänteessä itsensä kehuminen ja muiden yläpuolelle nostaminen ne ovat minun mielestä narsistin piirteitä, lyhyesti vielä, itsessä hänessä ei ole koskaan mitään moitittavaa oma kuollut koirakin on varmaan kaiken pahan takana.

    • tapahtuvan

      Elekielessäkin reteys ja teatraalinen rempseys puskee esiin. Leuka pyrkii pystyyn etenkin lyhytkasvuisilla ja rinnan huomaa usein olevan rottingilla. Touhussa on tosiaan jotain samaa, kuin jos vanha etsradistara astelee lavalle valonheittäjien valaistessa hänen tietään.

    • ja näyttävää. Hän hakee jatkuvasti huomion keskipisteeksi ja näin ollen esiintyy valloittavasti. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että jokainen teennäisesti ilmehtiväkin ihminen olisi narsisti.

    • Der alte Greis

      Mielestäni ei kannata kiinnittää huomiota pikku yksityiskohtiin. Niiden perusteella on helppo tehdä virhepäätelmiä. Niiden seurauksena voi olla ikäviä asioita sille henkilölle, joka joutuu ilman omaa syytään narsistin kirjoihin.

      Täällä moni on maininnut teennäisyyden narsistin tuntomerkiksi. Se on mielestäni juuri se juttu, mistä narsistin tunnistaa parhaiten. Tarkoitan että siitä on mahdollisuus huomata narsisti ajoissa.

      Paras narsistitutka taitaa olla niillä ihmisillä, joille itselleen on yhdentekevää minkälaisia luonteenpiirteitä ihmisillä on niin kauan kun käyttäytyvät kunnolla. On turha odottaa että narsistitutka olisi kehittynyt niillä ihmisillä, jotka itse ihannoivat pintakiiltoa.

      Jos teennäisyyttä ei huomaa ja tunnista, silloin vika on itsessä. Ja jos joku huomaa, miten pahaa-aavistamaton kanssaihminen on joutumassa uhriksi, hänen velvollisuutensa on varoittaa tätä. Tässä pitää muistaa, että "väärä tunnistus" saattaa aiheuttaa ikävyyksiä toisille.

      • narsnars

        ”On turha odottaa että narsistitutka olisi kehittynyt niillä ihmisillä, jotka itse ihannoivat pintakiiltoa. ”

        Näinhän se on. Moneen narsistin jutut ja elkeet tekevät suuren vaikutuksen. He päätyvät narsistin työkaluiksi ja tukijoukoiksi, jotka uskollisesti levittävät nassen suoltamaa sontaa.


    • Tunnistanhelposti

      Exä oli ja on tuollainen.

      • Anonyymi

        Huh.. juuri erosin narskusta ja olisi pitänyt tehdä se paljon aiemmin. Tai yritin kyllä ennenkin puhua ettei meidän suhde toimi, mutta jotenkin sai mut jäämään suhteeseen aina.

        Katse oli pistävä monesti ja ton kävelytyylinki tunnistan :D Ei pystynyt mihinkään läheisyyteen ellei siihen sisältynyt lähes aina jotain seksuaalista..puristi tisseistä tms vaikka sanoin et halataan vaan. Rahalla ja bisneksillä leveili ja kilpaili "kavereitten " kanssa kellä menee paremmin.. Oli mielestään oikeutettu sanomaan kelle vaan ja mitä vaan ja vaikka kuin rumasti. Oli myös tosi äkkipikainen...

        Toivottavasti itsekin kehittäisin jonku narsisti tutkan....yks kerta sitä lajia riitti :((


    • vuosikymmenien

      Kokemuksesta tiedän eräästä maneerista,
      että kohta tulee sanallista antia.
      Viive on noin 5-10 minuuttia.

    • lainaustuolta

      "Sääli, että narsisti ehtii tehdä niin paljon pahaa ennen kuin uhrit osaavat nimetä syyn, mistä kaikki oikein johtuu. Narsisti osaa esittää empaattista, moni uskoo sen olevan oikeaa välittämistä. Ehkä narsistien kanssa paljon tekemisissä olleet saavat sellaisen narsistitutkan."
      Jopa vuosikymmeniä.
      Googlaamalla löytyi onneksi tämä palsta.
      Paljon on selvennyt.

    • Narsisti näyttää vahvalta, itsevarmalta, kaikki hänessä on maailman parasta. Hän pelkää koko ajan että hän paljastuu, pahinta mitä narsistille voit sanoa : "minusta näyttää että olet aivan samanlainen tavallinen ihminen kuin me muutkin".

      • Todellakintodelkakin

        ”"minusta näyttää että olet aivan samanlainen tavallinen ihminen kuin me muutkin". Tuo narsisti ottaa verisenä solvauksena!


      • Anonyymi

        Itse taas olen jonkin verran ujo, hieman estynyt ehkä välillä. Riippuu ihan päivästä miltä sosiaaliset asiat tuntuu. Välillä ahdistaa lähteä ulko ovestakaan ulos ja välillä menen mielellään ihmisten sekaan. Tämä vaihtelu ei tunnu edes riippuvan omista tekemisistä vaan tulee ja menee kuin säätilat. Omista ajatuksista se varmaan kuitenkin johtuu, eikä niinkään siitä MITÄ ON ITSE, vaan ajatuksista. Tietysti sitä pelkää että se paljastuu, että ahdistaa, silloin kun ahdistaa. Huom. toisinaan olen hyvin itsevarma. Luulen että jäykän käytökseni takia minua saatettaisiin joidenkin harvojen toimesta luulla narsistiksi, koska huomaan hakevani myös hyväksyntää monilla toimillani. Se on uskoakseni kaikille aika luontaista, mutta sitä ei tiedosteta. Lapsena minua kehuttiin paljon mm. äidin toimesta, koska olin mm. oikeastikin taitava/lahjakas piirtämään. Äiti oli sellainen että sille käy kaikki, ikäänkuin omaa persoonaa ei olisi olemassakaan. Toisaalta isä oli masentunut ja alkoholisti ja välillä henkiseen täydellisyyteen pyrkivä uskovainen, eikä oikein ollut koskaan tyytyväinen mihinkään. Ei edes hänelle annettuihin lahjoihin, eikä piristämisyrityksiin. Minulle suurin helpotus olisi todella se jos minulle sanottaisiin kaikkien toimesta, että olet aivan tavallinen kuten muutkin.


    • enminämuttanemuut

      Narsistin ilmekielessä on vain, mielihyvä, säälismi, tekonaurua tai tekohymy, sekä loukkaantunut ilme, kaikki on siis teeskenneltyä, laskelmoivaa, tilanteeseen sopivaa ja omaksi eduksi. Koska siihen on jo opittu lastentarhassa.

      • opitaan.narskuksi

        Että mitä? Opittu jo lastentarhassa. Aikaisessa vaiheessa se narsismi näköjään jo "opitaan".


      • varhaisimmissa
        opitaan.narskuksi kirjoitti:

        Että mitä? Opittu jo lastentarhassa. Aikaisessa vaiheessa se narsismi näköjään jo "opitaan".

        Aivan varhaisessa vaiheessa lapsen perusturvallisuus
        järkkyy ja hän alkaa opetella "temppuja" pärjätäkseen.


    • shamuelsamson

      Narski madalsi äänensä vastatessaan puhelimeen. Nauru kuulosti tekonaurulta, hymy oli hampaiden näyttämistä.

    • katsokaavaikka

      A S.n kasvoja huulet avoimena ja hampaat näkyvät
      silmissä ei ole hymyn häivää.

    • Niskaperseote

      Narsisti saattaa olla valon enkeliksi naamioitunut saatana.
      Nauraa silmät sikkaralla, paljastaa etuhampaat, hymyilevänä puhuu hirveyksiä, täysin varmana voitostaan.

      Moni selviää vaikeista oloista ilman että täytyy vahingoittaa muita. Joten mitään lapsuutta ei voi syyttää.
      Narsisti on saattanut todeta itsekseen ettei pärjää hyvyydessä, mutta pahaa tekiessään puhkeaa kukkaan. Narsisti elää pahuutensa takia. Narsisti valitsee tehdä väärin. Siksi meidän ei tarvitsisi huomioida noita hymyileviä käärmeitä, nättejä paskakasoja mitenkään.
      Voimme vain päättää: Ei kiinnosta.

      • Anonyymi

        Totta pahantahtoinen narsisti harjoittaa aivan järkiään pahuutta, ilkeyttä, tuhoamista, hulluksi tekemistä. Sen hän tekee hymyillen leveästi ja kuulijajoukon seuratessa nöyränä ja tottelevaisenaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta pahantahtoinen narsisti harjoittaa aivan järkiään pahuutta, ilkeyttä, tuhoamista, hulluksi tekemistä. Sen hän tekee hymyillen leveästi ja kuulijajoukon seuratessa nöyränä ja tottelevaisenaa.

        Mikä se sun ongelmasi on?


    • rcsdcdf

      Voi pyhä mooses. kaikkea täällä kuuleekin. Eikö ole muuta kysymistä?

      • "Voi pyhä mooses. kaikkea täällä kuuleekin."

        Tulipahan luettua, näytti aloitus olleen v. 2009. Huvittavia oli kyllä noi kuvaukset mistä narsistin tunnistaa , et tais omatkin hampaat näkyä kun vähän naurattikin.

        "Narsisti näyttää hampaita ja murisee", et itselle ny tuli lähinnä mieleen koira. Entäs sitte tämä "huulet avoinna ja hampaat näkyvät", "paljastaa hampaansa" kun nauraa, että hampaiden näkyminen tuntui useammankin mielestä olevan selvä merkki, et joku on narsisti.

        Mutta joo, eiköhän niin useimmilla ihmisillä noi hampaat tuu näkyviin jos kerran huulet on auki. Voiko nauraa niin ettei hampaat näy, ja jos sattuu vielä olla hieman eteentyöntyvä yläleuka(useilla ihmisillä on) ku alaleuka niin suuremmalla todennäköisyydellä hampaat tulee näkyviin kyllä hymyillessäkin.

        No ehkä tieto sitten vuosien mittaan on jonkin verran lisääntynyt, ettei noita tunnistuksia ny ihan ainakaan pelkästään hampaiden näkymisen perusteella tehdä.


      • hullunkurisiailmeitä
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Voi pyhä mooses. kaikkea täällä kuuleekin."

        Tulipahan luettua, näytti aloitus olleen v. 2009. Huvittavia oli kyllä noi kuvaukset mistä narsistin tunnistaa , et tais omatkin hampaat näkyä kun vähän naurattikin.

        "Narsisti näyttää hampaita ja murisee", et itselle ny tuli lähinnä mieleen koira. Entäs sitte tämä "huulet avoinna ja hampaat näkyvät", "paljastaa hampaansa" kun nauraa, että hampaiden näkyminen tuntui useammankin mielestä olevan selvä merkki, et joku on narsisti.

        Mutta joo, eiköhän niin useimmilla ihmisillä noi hampaat tuu näkyviin jos kerran huulet on auki. Voiko nauraa niin ettei hampaat näy, ja jos sattuu vielä olla hieman eteentyöntyvä yläleuka(useilla ihmisillä on) ku alaleuka niin suuremmalla todennäköisyydellä hampaat tulee näkyviin kyllä hymyillessäkin.

        No ehkä tieto sitten vuosien mittaan on jonkin verran lisääntynyt, ettei noita tunnistuksia ny ihan ainakaan pelkästään hampaiden näkymisen perusteella tehdä.

        Jaa, voihan jollekin narsulle ne omat vinot hampaat olla niin ikävä asia, että haluaa niitä piilotella. Piilotella siksi, kun on vain yritettävä olla niin täydellinen ja siksi voi olla, että on oikein opetellut poseeraus hymyn, jossa ne vinot hampaat ei varmasti näy.


      • hullunkurisiailmeitä kirjoitti:

        Jaa, voihan jollekin narsulle ne omat vinot hampaat olla niin ikävä asia, että haluaa niitä piilotella. Piilotella siksi, kun on vain yritettävä olla niin täydellinen ja siksi voi olla, että on oikein opetellut poseeraus hymyn, jossa ne vinot hampaat ei varmasti näy.

        Joo-o "voi olla tai ainakin luulen niin ",

        Sanat lainattu muinaisesta Popedan biisistä, siksi lainausmerkeissä
        https://genius.com/Popeda-erotomania-lyrics

        Mut joo summa summarum,

        Voi olla tai ainakin luulen niin, et joku on narsisti, ku hampaat näkyy, mutta toisaalta kuitenkin voi olla tai ainakin luulen niin, et ku joku ihminen hymyilee niin ettei hampaat näy, niin voi olla silti narsisti joka on opetellu poreeraushymyn, ettei vinot hampaat näy

        No joo, voiskohan tos olla vaikka sanoitusta räppiin " Mistä tunnistaa narsistin",
        ihan vapaasti voi riimitellä jos mieleen tulee.

        Aikoinaan täällä jopa piimän juominen oli todiste narsistisuudesta, puhumattakaan pullanleipomisesta, että mun mielestä nää hampaiden näkymisjutut kuulunee samaan sarjaan.


      • sanoituksiavaanräppäämää

        Osuiko nyt siipeen. Onneksi Popeda maistuu vielä - kadotettu nuoruus ja lentävät pikkarit.


      • sanoituksiavaanräppäämää kirjoitti:

        Osuiko nyt siipeen. Onneksi Popeda maistuu vielä - kadotettu nuoruus ja lentävät pikkarit.

        Tota siipeen osumista en ny ymmärrä, mihin sillä viittaat , kun puhetta oli enimmäkseen hampaista, et voiko niiden näkymisen perusteella tunnistaa narsistin.

        Mitä tulee pikkareihin, niin ei mun nuoruudeskaan ny ei niin kauheesti "pikkarit" sillain erityisesti lennelleet ku mentiin jo 16 vee kihloihin ja parikymppisenä sit naismisiin ja lapsiakin tuli, et sitä rataa. Et nuorena ja alkuun toki enemmän, mut eiköhän sekin asia pitkäs liitos aina tasaannu.

        Mut Popedan junttimusasta kyl oon aina tykänny ja tosiaan tuli noista jahkaamisista "voihan se olla narsisti " kun hampaat näkyy tai ei näykkään jutusta mieleen noi ton biisin sanat "voihan se olla tai ainakin luulen niin" , ettei siinä ny sen kummempaa merkitystä ollu, vaikka se naisen sukupuolielinkin biisissä mainittiin useampaankin kertaan.

        Kuhan ny kommentoin ku huvitti toi jahkaaminen, et ihminen on narsisti ku hampaat näkyy ja toinen sit todisti, et voi olla narsisti vaikkei näykkään kun peittelee vinoja hampaitaan

        Mutta joo, on mulla tosta biisistä kyl yks hauska muistokin, mut liittyy ihan eri ihmiseen, eikä mihinään narsistiinkaan etten ny siitä tässä sen enempää.


      • Anonyymi
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        Tota siipeen osumista en ny ymmärrä, mihin sillä viittaat , kun puhetta oli enimmäkseen hampaista, et voiko niiden näkymisen perusteella tunnistaa narsistin.

        Mitä tulee pikkareihin, niin ei mun nuoruudeskaan ny ei niin kauheesti "pikkarit" sillain erityisesti lennelleet ku mentiin jo 16 vee kihloihin ja parikymppisenä sit naismisiin ja lapsiakin tuli, et sitä rataa. Et nuorena ja alkuun toki enemmän, mut eiköhän sekin asia pitkäs liitos aina tasaannu.

        Mut Popedan junttimusasta kyl oon aina tykänny ja tosiaan tuli noista jahkaamisista "voihan se olla narsisti " kun hampaat näkyy tai ei näykkään jutusta mieleen noi ton biisin sanat "voihan se olla tai ainakin luulen niin" , ettei siinä ny sen kummempaa merkitystä ollu, vaikka se naisen sukupuolielinkin biisissä mainittiin useampaankin kertaan.

        Kuhan ny kommentoin ku huvitti toi jahkaaminen, et ihminen on narsisti ku hampaat näkyy ja toinen sit todisti, et voi olla narsisti vaikkei näykkään kun peittelee vinoja hampaitaan

        Mutta joo, on mulla tosta biisistä kyl yks hauska muistokin, mut liittyy ihan eri ihmiseen, eikä mihinään narsistiinkaan etten ny siitä tässä sen enempää.

        Tunnistan tämän narskun hymyn joka näyttää irvistykseltä. Taitaa olla lajille tyypillistä. Kun hymy ei ole aitoa se vääntyy irvistykseen. Silmät ei elä tunteiden mukana, vain kilahtamisessa hullun kiilto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunnistan tämän narskun hymyn joka näyttää irvistykseltä. Taitaa olla lajille tyypillistä. Kun hymy ei ole aitoa se vääntyy irvistykseen. Silmät ei elä tunteiden mukana, vain kilahtamisessa hullun kiilto.

        Eikö sitä ole sanottu, että silmät on sielun peili? Tekohymyt ja irvistykset kyllä erottaa aidoista, kun katsoo silmiin. Itseasiassa selfiet ovatkin siitä hauskoja dokumentteja, että siellä saattaa se totuus pilkahtaa silmissä. Edellisessä puhuttiin hullun kiillosta silmissä, kyllä sekin on hyvin havaittavissa. Monesti asiat on niin, että haluaako huomata/kiinnittääkö huomiota ja ennen kaikkea haluaako uskoa näkemäänsä vai selitellä.


    • Anonyymi

      En lähtisi eleiden, kävelytyylin tai ilmeiden perusteella määrittelemään ketään narsistiksi. Lähinnä silloin jos on muutenkin vahva epäilys, voi tehdä päätelmiä eleistä yms. Ne kaksi narsistia jotka tunnen ovat molemmat elekieleltään teennäisiä (vähemmän läheisten ihmisten kanssa ja myös läheisten kanssa silloin kun haluavat jotain). Mielistelevä äänensävy, toisinaan jopa lässyttävä. He hymyilevät myös tavallista enemmän. Toisella myös sellainen hyvin korostunut koiranpentuilme kun haluaa jotain. Korostan vielä, että miettikää näitä vain jos muuten on vahvoja viitteitä narsismista. Varsinkin huomattavan paljon hymyilevistä ihmisistä enemmistö on terveitä, sellaisia iloisia persoonallisuuksia vain. Nämä narsistit jotka tunnen eivät kuitenkaan lähipiirin kanssa ole hymyileväisiä muuten kuin tietyissä tilanteissa eli he esittävät hymyileväistä.

    • Anonyymi

      narsisti oli aina vain myös Suomen Poliisia ohjailevan mummo-killan keksimä naisloitsu, vain valuuttaloitsu, siinä on ihmisen henki kyseessä kun rahalla leikitään.
      kytät ovat rivimiehiä tässä verisessä teatterissa, missä kenelläkään ei ole hyvä olla, sielä on AKAT HARHOISSAAN PÄÄTTÄMÄSSÄ elämää, niin mennään.............
      https://www.youtube.com/watch?v=drHzaYMwvbs

      naisten päivä painuu aina iltaan, rauhotu nainen.fi

    • Anonyymi

      Eräs narsisti puhessaan kiersi toista kättään
      kovasti.
      Samoin hän katseli ympärilleen tukea
      hakien

      • Anonyymi

        Vai kiersi toista kättään? Tästä tuli mieleen että itse tein noin usein kun olin hankkinut uuden kellon jota pidin hihan alla piilossa, mutta se oli usein hankalasti/liian tiukalla.

        Tuen hakeminen ympärille katselemalla ei kuulosta narsistilta. Narsisti on yleensä se joka pöydässä johtaa keskutelua ja kertoilee juttuja loputtomasti tekemisistään ja saavutuksistaan, joita voi keksiä vaikka monta uutta päivässä. Sitten kun häntä katsoo niin on leveä virnistys naamalla. Moni pitää hyvänä tyyppinä, mutta korotapa ääntäsi kun hän on lähistöllä äänessä niin hän alkaa suorastaan huutamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai kiersi toista kättään? Tästä tuli mieleen että itse tein noin usein kun olin hankkinut uuden kellon jota pidin hihan alla piilossa, mutta se oli usein hankalasti/liian tiukalla.

        Tuen hakeminen ympärille katselemalla ei kuulosta narsistilta. Narsisti on yleensä se joka pöydässä johtaa keskutelua ja kertoilee juttuja loputtomasti tekemisistään ja saavutuksistaan, joita voi keksiä vaikka monta uutta päivässä. Sitten kun häntä katsoo niin on leveä virnistys naamalla. Moni pitää hyvänä tyyppinä, mutta korotapa ääntäsi kun hän on lähistöllä äänessä niin hän alkaa suorastaan huutamaan.

        Narsku tietää sinusta kaiken, paremmin kuin sinä itsestäsi, eikä loppua näy.
        Eilen viimeksi kuuntelin kun narsku aloitti napituksen minusta, en vain jaksa enää välittää


    • Anonyymi

      Hassua mutta meidän firmassa on pikkupomo joka kävelee juuri noin, vaappuu kuin aku ankka ja kävelee takakenossa niin kuin kädet roikkuisi selän takana. Aina puhumassa paskaa ja pitää huolta järjestelmällisesti siitä että hänen äänensä kuuluu ylitse muiden. Näennäisen ystävällinen virne aina naamalla jos häntä katsoo sosiaalisessa tilanteessa, mutta se vaikuttaa epänormaalilta, harjoitellulta ilmeeltä. Narsistiksi olen tunnistanut hänet hänen ilkeistä puheistaan. Hänellä on syvälle juurtunut agenda polkea muut mutaan. Esittää ystävällistä kunnes näkee tilanteen ja alkaa pommittaa puheilla jotka saa pään sekaisin esim. ohimennen ja tekee sitä järjestelmällisesti. Hovi löytyy myös. Muitakin oppikirjamerkkejä löytyy. Sen kanssa pärjää kun osoittaa kunnioitusta sille ja antaa henkisen väkivallan yritykset mennä korvien läpi sitten kun sillä tulee se vaihe päälle. Puheet on välillä niin ilkeitä (ketä vaan kohtaan) että niiden kuuleminen vetäisee mielen tyhjäksi ja naaman ilmeettömäksi, että mitäs tässä oikeen tapahtuu. Toki osaa naurattaa väkeä keksimillään jutuilla ja niiden keksiminen paistaa jutuista tosiaan läpi. Valehtelee mm. viikonlopputekemisistään kertomalla hurjia tarinoita joita ei edes ole tapahtunut. Tietää sen että jutut on vain puoliksi uskottavia mutta ei välitä siitä vaan maalaa vain sitä ihannekuvaa valheillakin. Hyvässä välissä pomojen kanssa tietty. Näyttää välillä että haluaa määrätä kaikesta.

    • Anonyymi

      Pitää paikkaansa.

    • Anonyymi

      Exä oli narsku. Kävelytyyli,naaman vääntely ym..

    • Anonyymi

      Minun ex puolisoni vahvasti narsistinen mies. Hänellä oli tapana autossa kun minä ajoin tuijottaa minua ihan häpeilemättä. En tiedä miksi, mutta minä vihasin tätä hänen tapaansa. Se oli sellainen tuijotus joka sai minut jotenkin pois tolaltani. Hän ikäänkuin testaili minua ja tunsin tästä inhoa...lisäksi ilveili ja naureskeli minulle kotona jos oli mykkäkoulu ja kävelin esim parvekkeelle hänen ohi hän naureskeli ja ilveili jolla sai minut tuntemaan itseni jotenkin typeräksi. Hän jopa ääntelehti niin että varmasti näkisin tämän.

    • Anonyymi

      Narsistilla on pää pystyssä ja selkä suorana. Kävelee kuin maailman omistaja.

      • Anonyymi

        Selkä suorassa ja pää pystyssä kävelee myös sellaiset henkilöt, jotka ovat tehneet hyviä tekoja, eivätkä anna toisten halpamaisten ihmisten vetää heitä lokaan kateellisuuttaan. Paljon on niitä jotka kärkkyy heikkouden osoitusta ja siihen iskevät heti kielensä ja alkavat imemään.

        Tästä negatiivisuudesta huolimatta, onneksi on myös tosi paljon hyviä ja rehellisiä ihmisiä. Mutta heitä ei välttämättä kiinnosta olla sellaisissa ympyröissä missä pintaliitomeininki, kuvitteellinen sosiaalinen status ja varakkuuden ja vallan näyttäminen on tärkeintä. Hyvillä ihmisilläkin on salaseuroja...


      • Anonyymi

        Jos kävelee pää kumarassa niin sitten haukutaan myös ja vielä pahemmin. Huonon ryhdin lisäksi haukutaan reppanaksi ja nauretaan. Sitten jos kävelee itsevarmasti niin haukutaan myös. Juorueukot kyttää ikkunoistaan että miten kävelee ja heti kun siinä on jotain outoa niin ilkeät sanat vierii suusta ulos.


    • Anonyymi

      Onko yleistä että naispuolinen narsisti haalii ystävikseen lähinnä homomiehiä?
      Tälläisen havainnon olen eräästä tuttavastani tehnyt.
      Oletettavasti kuvion takana on se, että miespuoliset homot eivät ole uhka naisnarsistille. Kuningatar häärii kuhnureittensa keskellä...

    • Anonyymi

      Narsisti todellakin kävelee vähän kuin Aku Ankka sillä erotuksella että selkä suorana ja pää pystyssä. Joku täällä kuvaili sitä samaksi kuin astelisi estradille ylpeänä. Täydellinen kuvaus.

      • Anonyymi

        Ja kertoo kaikille moneen kertaan kuinka hyvin tuntee inhoamansa ihmisen, uudestaan ja uudestaan.
        Lähinnä se kuulostaa siltä että levy on jäänyt junnaamaan paikoilleen mutta kun muuten narskua ei hovi kiitä ja kumarra. Tätä jatkuu niin kauvan kunnes löytyy seuraava mollattava.


    • Anonyymi

      Marian aukiolla narsisti juhlii....

    • Anonyymi

      Paras tapa tutustua ihmisen todelliseen luonteeseen on antaa hänen juoda itsensä humalaan humalaisen ja lapsen suusta kun kuulee totuuden

    • Anonyymi

      Narsismiin on vain yksi tunnettu lääke.
      9mm vihtavuoren serti.

    • Anonyymi

      Sosiaalinen media on antanut narsisteille rajattoman esiintymisalustan, sekä mahdollistanut narsismin kasvun uusiin mittoihin.
      Ajatellaan vaikka facebookia, narsisti tyrkyttää itseään, muut eivät voi kuin tykätä, ja narsisti elää kaikkivoipaisuutensa kuplassa.

      • Anonyymi

        Tärkeintä mitä yhteiskunnan olisi tehtävä, olisi lopettaa sosiaalinen media. Ja Facebook ollaankin kuoppaamassa. Eläköön järjen voitto!


    • Anonyymi

      Kyllä se on myrkkyä tämä kaikki tällainen. Tässä haette vain oikeutusta omalle mielipiteenne. Ainoa ratkaisu on pysyä kaukana narsisteista. Jos hyvää seuraa ei ole tarjolla niin on parempi olla vaikka erakkona, jos voi silloin paremmin. Mutta hyvää seuraa on tarjolla.

      • Anonyymi

        On kaikenlaisia juonittelijoita, kieroilijoita, jotka pilkkaavat muita, hakien sillä vain omaa etuaan - muiden kustannuksella!


    • Anonyymi

      Narsisti kävelee kuin Euroopan omistaja: rinta rottingilla ja nokka pystyssä . Onhan hän kaikkia muita parempi.
      Usein näin narsistin lähipalavereissa vääntelevän ja kääntelevät suutaan ihmeellisiin asentoihin.
      Joskus isoissa kokouksissa hän istuessaan väänsi ja kieputti itsensä lähes köydeksi sikiöasentoon: haki turvaa, rakkautta, jota hän ei koskaan saanut. Käänsi kätensäkin sykkyrälle kuin ahtaassa paikassa. Tämän tosin näin vain kerran, kävi ehkä vahinko, eihän narsisti voi olla avuttoman näköinen

    • Anonyymi

      Ei mun mielestä.. mutta semmonen vihainen kylmäävä katse (jotka he tekee tiedostaen) mun mielestä on. Siis ei kiukkuinen vaan semmonen next level "tämän saat maksaa"-ilme.

      • Anonyymi

        Jatkan vielä tähän, että mun mielestä tämmöiset aloitukset ei auta narsistien uhreja. Vaikka ois kiva tunnistaa eleistä, niin ihan yhtä hyvin jollain epävarmalla ihmisellä voi olla itsevarmuutta huokuvia eleitä ihan jo vahingossakin. Varoisin leimaamasta ihmisiä ulkoisten seikkojen perusteella, narsistit tekee just niin - saa muut arvoimaan uhria päällisin puolin tilanteissa, joissa hän on itse aiheuttanut pahaa mieltä.


    • Anonyymi

      Narsistilla on aina ex joka oli "narsisti" kaikki muutkin elämän huonot kokemukset johtui "narsistista".. uudelle uhrilleen albaa hitaan varmasti tekeen selväksi, että jos et tottele tahtoani, oot seuraava "narsistiexä" josta lähtee mustamaalaus liikkeelle eron jälkeen..

      Narsistit vaatii kehuja mutta ei pysty ottaan aitoja kohteliaisuuksia vastaan. Ne on niin tottuneita jakeleen uhreilleen "kehuja" että luulee hyvän tyypin aidon kehun olevan vain tietoista mielistelyä.. ajan kanssa näistä oppii kyllä, mikä niiden tärkeä asia elämässä on, jota sitten pitää olla kehumassa..

      Narsisti vaistoaa herkän ja kiltin ja empaattisen ihmisem samantien ja alkaa siihen puoleen vetoaan heti alussa kertomalla kauheuksista, mitä sille on tapahtunut. Näistä alkaa ajanmyötä löytyyn epäloogisuutta ja tapahtumat muuttuu näissä aina yksityiskohtien mukaan eri kerroilla..

      Narsistit on patologisia valehtelijoita, joten uhrinsa juttuja ne haastaa usein, koska ne itse vaan valehtelee ja luulee täten muidenkin valehtelevan niille.. kun normi ihminen nyt yleensä uskoo muiden puheet, niin nämä mielisairaat ei usko ei sitten millään..

      Hyvä tapa tunnistaa narsisti, on viedä ne ns tuntemattomalle maaperälle, joka ei vielä ole niiden tuttua reviiriä ja valtakuntaa. Ne ahdistuu ihan täysin, kun ovat täysin vieraassa paikassa ja varsinkin, jos se paikka on toiselle tuttu.. tämä pätee myös ulkomaan reissuihin. Kun lähtee narskun kanssa ulkomaille, niin niiden kontrollipiirteet tulee kunnolla esiin..

      Paras tapa saadakin uuden ihmisen luonne esiin tosiaan on ulkomaanreissu.. joku aiemmin sanoi, että humalaan juottaminen on paras tapa, noh ehkä sekin, mutta kukaan ei kuitenkaan vahvassa kännissä ole ikinä oma itsensä..

      • Anonyymi

        Narsisti oli kyllä juovuksissa ja väkivaltainen joka ulkomaanreissulla. Ei enää edes haluta mennä niihin matkakohteisiin missä hänen kanssa kävin. Iljettäviä ja pelottavia muistoja.


    • Anonyymi

      Tuo kävely malli muodostaa Lumeen niin sanotun Traktorin pyörän jäljen ja on vanha viisaus,tunnen yhden joka on Narsisti ja Varas eikä häpeä tunnustaa vaikka vie omaisuuttasi sanoen"Minä vain lainaan kun harrastan keräilyä". Niin ei muuten palauta mitään,usein vanha ihminen jota ei enää raski käräyttää ja onhan yleensä Kunnan valiohin kuulunut.

    • Anonyymi

      Narsisti nainen kellä juurikin tuo hovi joka hänen manipuloinnin otteessa on isoa myrkkyä, varsinkin kun kyse on vielä vanhemmasta naisesta.
      Yrittää kaikintavoin kiusata ja kun saa vedettyä toisen äärirajoille siihen pisteeseen että sanoo tiukasti rajat että saa riittää niin alkaa marttyyri esitys kui häntä ollaan loukattu ja hakee muilta empatiaa ja hyväksyntää ja ketä on kiusannut niin saa hänet näyttämään pahalta.
      Aikaa kuluu tovi niin uusi kierros alkaa ja uhrina oleva henkilö on huonossa valossa kaikkien keskuudessa kun on viljellyt ties mitä puheita muille marttyyri vaiheessa puhuen perättömiä asioita että kuinka uhri on ollut ilkeä, eli kääntää tilanteen ihan päälaelleen miten asia on oikeasti ollut edes.
      Siinä tarvii vaan olla kun ei häntä olisi edes olemassa ja antaa puhua mitä puhuu. Ajankanssa kaikki kelle viljelee pahuutta uhrista niin nämä ihmiset tulevat tajuamaan sen millainen hirviö henkilö onkaan.
      "Hyvä" juttu just hänen mielestään tuo kun on saanut empatian puolellensa niin alkaa niin teennäinen hymy ja positiivisuus, puhuu niin kovaan ääneen kun voi ja on NS. Niin iloinen ja syy on juurikin siinä kun on saanut oman pahuutensa läpi uskottelemalla muille kui paha ihminen on uhri ketä hän kiusaa ja mustamaalaa.
      Kannattaa kiertää kaukaa ja ei olla yhtään missään tekemisissä.

      • Anonyymi

        Onneksi narsistilta lipsahtaa aina välillä asioita, jotka paljastaa että jotain on hänellä pielessä. On varmaan aika rankkaa pitää maskia yllä koko ajan. Vahingossakin välillä sanoo jotain, jota varmasti katuu myöhemmin. Tällä tuntemallani narsistilla on myös hovi; ihmisiä on kuitenkin kaikonnut hänen ympäriltään, ja jäljellä ei näytä olevan muut kuin somekaverit.

        Joka ainoa ihminen, joka pääsee liian lähelle häntä, näyttäisi saavan hänestä tarpeekseen ennemmin tai myöhemmin. Tämä narsistinainen asui samassa talossa miehen kanssa, joka (omien sanojensa mukaan) oli ystävä. Joka tapauksessa hyvin rauhallinen ja kärsivällinen mies, mitä olen jutellut hänen kanssaan, mutta lopulta hänkin sai tarpeekseen kaikesta komentelusta yms. ja kertoi minulle, että hän ei tiedä ketään muuta, joka olisi tuon vuoden ajan pystynyt asumaan samassa talossa kyseisen narsistin kanssa. Vaikeita tapauksia, mutta narsistin elämä ei voi olla kovinkaan ruusuista, vaikka sellaista vaikutelmaa antaakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi narsistilta lipsahtaa aina välillä asioita, jotka paljastaa että jotain on hänellä pielessä. On varmaan aika rankkaa pitää maskia yllä koko ajan. Vahingossakin välillä sanoo jotain, jota varmasti katuu myöhemmin. Tällä tuntemallani narsistilla on myös hovi; ihmisiä on kuitenkin kaikonnut hänen ympäriltään, ja jäljellä ei näytä olevan muut kuin somekaverit.

        Joka ainoa ihminen, joka pääsee liian lähelle häntä, näyttäisi saavan hänestä tarpeekseen ennemmin tai myöhemmin. Tämä narsistinainen asui samassa talossa miehen kanssa, joka (omien sanojensa mukaan) oli ystävä. Joka tapauksessa hyvin rauhallinen ja kärsivällinen mies, mitä olen jutellut hänen kanssaan, mutta lopulta hänkin sai tarpeekseen kaikesta komentelusta yms. ja kertoi minulle, että hän ei tiedä ketään muuta, joka olisi tuon vuoden ajan pystynyt asumaan samassa talossa kyseisen narsistin kanssa. Vaikeita tapauksia, mutta narsistin elämä ei voi olla kovinkaan ruusuista, vaikka sellaista vaikutelmaa antaakin.

        Vuoden verran narsistia jaksaa, sitten alkaa mennä oma terveys. Aivan samanlainen kokemus täällä narsistimiehestä, joka tunki asumaan 'rakastamansa' naisen luo, alkoi kiusata, solvata ja pahoinpidellä tätä, piti yllä sivusuhdetta ja syytti naista aivan kaikesta. Sumutti ja käänsi kaiken ylösalaisin. Tämä mies melkein pilasi naisen elämän, kunnes nainen otti lyhyen ajan päästä eron. Eipä ole miehellä oikeita ystäviä, vaikka asuukin someprofiilissaan ja esiintyy siellä pakonomaisesti ja tekee melko outoja päivityksiä. Tässä on kyseessä huomioihakuinen ja takertuva narsistimies, joka imee uhristaan kaiken energian alta aikayksikön. Ja lisäksi parantumaton alkoholisti. Ei motivaatiota lopettaa juopottelua.


    • Anonyymi

      Kyllä näkee irvistävän narsistin. Semmonen perus Olen kateellinen irvistys.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe