Masennuksella eläkkeelle?

masennuksesta vuosia kärsinyt

Hei,
olen kärsinyt masennuksesta jo monta vuotta ja se on ruvennut haittaamaan jo työkykyäni. Sairaspoissaoloja on alkanut tulemaan jonkin verran, eikä työnteostakaan enää meinaa tulla oikein mitään.

Ilmeisesti minun olisi parasta anoa työkyvyttömyyseläkettä masennuksen takia? Mitä kautta ko. eläkettä kannattaa hakea ja millaisia perusteita työkyvyttömyyseläkkeelle pääsylle on?

34

17845

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vm-60--------------------

      sairauslomaa, jos sairaus jatkuu niin kuntoutustukihakemus jne.jne. Eli eipä se eläke ole se ensimmäinen mitä haetaan, useimmitenkaan.
      Miten pitkiä sairauslomia? Oletko nyt sairauslomalla? Oletko millaisessa hoidossa?

      Itse olen vm-60, nyt toistaiseksi eläke depression ja somaattisten sair.takia, tätä ennen 8 vuotta kuntoutustuella.

      • Elämä oli kivaa

        Kerroit saaneesi eläkkeen debression ja somaattisen sairauden takia. Oliko aikoinaa vaikea saada
        kuntoustuki? Psykiatri ja oma lääkärini ovat kuitenkin kirjoittaneet toistaiseksi molemmista. Kaikki
        kuntoutuspaikat läpi käyty, kipupolit jne. Siellä fysiatri sanoi, ettei alaeta enää sinua kuntouttamaan.
        Uudellenkoulutuskaan ei mahdollista.


      • vm-60---------------------------
        Elämä oli kivaa kirjoitti:

        Kerroit saaneesi eläkkeen debression ja somaattisen sairauden takia. Oliko aikoinaa vaikea saada
        kuntoustuki? Psykiatri ja oma lääkärini ovat kuitenkin kirjoittaneet toistaiseksi molemmista. Kaikki
        kuntoutuspaikat läpi käyty, kipupolit jne. Siellä fysiatri sanoi, ettei alaeta enää sinua kuntouttamaan.
        Uudellenkoulutuskaan ei mahdollista.

        saada aikoinaan kuntoutustukea, minulla sen depession lisäksi kaksi somaattista sairautta.

        Eli sinäkin olet nyt sitten pysyvällä eläkkeellä, olitko pitkään sitä ennen kuntoutustuella?


      • Monisairas
        vm-60--------------------------- kirjoitti:

        saada aikoinaan kuntoutustukea, minulla sen depession lisäksi kaksi somaattista sairautta.

        Eli sinäkin olet nyt sitten pysyvällä eläkkeellä, olitko pitkään sitä ennen kuntoutustuella?

        Kuntoutustuella, vaikka haettu usein. Nyt käsittelyssä muutoksenhakulautakunnassa eläke
        toistaiseksi. Somaattisia sairauksia on minullakin kaksi.


      • Anonyymi

        Luonnon masennuslääke - https://tonzes.com/deprfi.htm Olen ollut uniongelmainen ja ajoittain masentunut jo esiteinistä asti. Ystäväni suosituksesta päätin kokeilla 5-htp-valmistetta ja olen ollut todella tyytyväinen. Unenlaatu on parantunut enkä ahdistu enää yhtä herkästi. Käytän tuotetta ensisijaisesti masennuksen ennaltaehkäisyyn.


      • Anonyymi

        Luonnon masennuslääke - https://tonzes.com/deprfi.htm Olen ollut uniongelmainen ja ajoittain masentunut jo esiteinistä asti. Ystäväni suosituksesta päätin kokeilla Restilen-valmistetta ja olen ollut todella tyytyväinen. Unenlaatu on parantunut enkä ahdistu enää yhtä herkästi. Käytän tuotetta ensisijaisesti masennuksen ennaltaehkäisyyn.


    • olli43

      kansaneläke on maksimi 550€-verot asumistuki ei muuta.Jos saat työeläkettä se laskee kansan eläkettä eli reippaasti alle 700€ saat bruttoa et enempää.Se jo jotta pystyt kirjoittamaan tänne ilmaisee jotta et ole tosissaan masentunut.Todella masentunut ihminen joka saisi eläkkeen ei pysty chattaileen missään saati sitten edes siivoon kämppäänsä tai pitämään omasta hygieeniasta huolta.Sellainen voi ....kuten sanoin voi saada eläkkeen ei muut nykyisin.

      • Munatonolli

        ettei pysty kirjoittelemaan tänne jos on todettu masennus. Masentuneet ihmiset saavat vaivoihinsa
        usein myös lääkitystä/erilaisia hoitoja. Alan ammattilaiset eivät tee mitään turhia lausuntoja eläke-
        vakuutusyhtiöille. Usein onkin, että on suunnitellut kirjoittavansa tänne jo monta kuukautta ja nyt
        vasta pystyy. Tätä voisi verrata käppänsä epäjärjestykseen ja omaan henkilökohtaiseen hygieniaan.
        Monet pikkuasiat jotka "terve" ihminen tekee nopeasti, saattaa masentunut ihminen hoidella
        vaikka ensi keväänä tai jos sittenkään. Otsikossa olikin paljon kateuden makua "pärjäätkö eläkkeellä",
        näitä ihmisiä riittää tässä maassa, vaikka ei ymmärretä, mikä tässä asiassa on pointtina. Tuntuukin siltä
        ettei ihminen pysty eroittamaa masennusta sekä alakuloa keskenään. Näillä asioilla on ero kuin yöllä
        ja päivällä. Laskutavasta vielä. Työkyvyttömyyseläke on 65% vuosiansiosta, johon otetaan mukaan aika,
        miten eläke karttuisi 63:een ikävuoteen asti. (odotettavissa oleva aika) mukaan 10:n viimeisen vuoden
        ansio. Jos ylittää rajat, kansaneläkettä ei tällöin saa. Työtapaturmissa, ammattitauti/ammattitauti
        epäilyissä, korvaus tulee maksaa lain mukaan 85% vuosityötulosta.


      • Anonyymi
        Munatonolli kirjoitti:

        ettei pysty kirjoittelemaan tänne jos on todettu masennus. Masentuneet ihmiset saavat vaivoihinsa
        usein myös lääkitystä/erilaisia hoitoja. Alan ammattilaiset eivät tee mitään turhia lausuntoja eläke-
        vakuutusyhtiöille. Usein onkin, että on suunnitellut kirjoittavansa tänne jo monta kuukautta ja nyt
        vasta pystyy. Tätä voisi verrata käppänsä epäjärjestykseen ja omaan henkilökohtaiseen hygieniaan.
        Monet pikkuasiat jotka "terve" ihminen tekee nopeasti, saattaa masentunut ihminen hoidella
        vaikka ensi keväänä tai jos sittenkään. Otsikossa olikin paljon kateuden makua "pärjäätkö eläkkeellä",
        näitä ihmisiä riittää tässä maassa, vaikka ei ymmärretä, mikä tässä asiassa on pointtina. Tuntuukin siltä
        ettei ihminen pysty eroittamaa masennusta sekä alakuloa keskenään. Näillä asioilla on ero kuin yöllä
        ja päivällä. Laskutavasta vielä. Työkyvyttömyyseläke on 65% vuosiansiosta, johon otetaan mukaan aika,
        miten eläke karttuisi 63:een ikävuoteen asti. (odotettavissa oleva aika) mukaan 10:n viimeisen vuoden
        ansio. Jos ylittää rajat, kansaneläkettä ei tällöin saa. Työtapaturmissa, ammattitauti/ammattitauti
        epäilyissä, korvaus tulee maksaa lain mukaan 85% vuosityötulosta.

        Anteeksi, olen vähän huumeissa koska trollaaminen on kivaa täällä Sanoma oyssa


    • DD

      Olen masennusdiagnoosilla (F32.2) eli vaikea-asteinen masennustila. Ja silti kykenen jotain kirjoittelemaan.

      Kuntoutustuella eli määräaikaisella eläkkeellä eli pätkäeläkkeellä oli 3,5 vuotta.

      Vaikeaa on päästä suoraan sairauslomalta eläkkeelle.

      Kannattaisi pohtia ammatilista kuntouitusta ja/tai osa-aikaeläkettä/kuntouitustukea. Työterveyshuollon pitäisi tietää miten homma menee,

    • Puolukkatyttö

      Sairastan vaikeaa psykoottistasoista mesennusta, n. 7 vuotta joista viisi ensin määräaikaisella kuntoutustuella ja nyt kaksi pysyvällä eläkkeellä. Herkkua ei ole ollut elämä, sairaalajaksoja kertynyt 20-30 en pysy laskuissa, lepositeet, pakkohoidot, harhat, vierihoidot, pakkohoidot jne tullut tutuksi. Nyt jotain tolkkua saatu unipolaarisesta sähköstä. Käyn ylläpitosähkössä. Mutta siitä eläkkeelle pääsystä sanoisin joutumisesta, yritä saada tukea elämääsi, pidä ystäviä tärkeinä, terapia, lääkitys, ulkoilu ja kaikki konstit ennenkuin eläkkeelle. Suoraan sanoen tilanteen pitää olla kohtalaisen vaikea ennenkuin eläkkeelle pysyvästi joutuu. Toivon ettei sinulle käy niin.

    • si

      20-vuotias olen ja saan työkyvyttömyyseläkettä. Masennusta, vaikeaa sellasta olen sairastanut viitisen vuotta. "Työkyvyttömyyseläke" tuo sana kirjoitettuna tai sanottuna kuulostaa tosi pahalta, lannistaa, "tässäkö tämä nyt on" .. Mutta en ole kamalan huolissani juuri nyt, koska olo on mennyt parempaan, mitä se on ollut. Heikoilla jäillä olen vieläkin, pahoja oloja on, puhun tuskista mielummin. Mutta pärjään. Mulla on ihania auttajia, olen onnekas. Hymyilen kaupankassalle, mitä en ole tehnyt moneen vuoteen.

    • eläk.

      Oletko tosiaankin 20 vuotiaana työkyvyttömyyseläkkeellä? Ettei olisi kuntoutustuki, aiemmalta nimeltään määräaikainen t.eläke.
      Toipumisia.

    • wd

      Mua ei päästetä eläkkeelle ja oon 46 -vuotias, että silleen.

    • Oikeasti masentunut

      Sinäänsä jännä että täällä porukka vinkuu jostain eläkkeistä ja kun masentaa. vittu sentään oikeasti. onko ne teidän ongelmia että vähän elämä potkii päähän ja ei pystytä suorittaa "normaalin" elämän kuuluvia asioita. Itse olen 26v mies, mulla on ollut todella paha masennus jotain 6-7 vuotta, välillä helpottanu jonin verran tosin, itsetuhoisia asioita pyörii mielessä kokoajan, velkaa niskassa niin paljon ettei tarvii mistään hyvstä edes haaveilla. sentään kämppä löytyy johon saan asumistuen, sekin on pienempi mitä normaalisti saisin kun mun nimissä on vielä yritys jonka toiminta meni nurin mutta yritystoimintaa ei ole lopetettu koska sitä yksin en saa lopetetttua ja kirjanpitäjälle ei oo rahaa maksaa siitä. Kama maistuu ja elän noin 50-200e koko kuukauden riippuen mistä saan rahaa. mun työhistorialla tuskin edes mitään eläkettä irtois.

    • Latvainvalidi

      "Kama maistuu .."! Voihan sitä olla "oikeasti masentunut" noillakin eväillä, mutta jos nyt kumminkin päihdeongelmainen (joka aiheuttaa masennusta).

      Eikös kukaan muka voi auttaa sinua sen firman lakkauttamisessa? Vai oletko kaikki karkottanut kaman käytöllä?

      Ja velkaneuvonta on olemassa. Takuu-säätiön myös lainaa köyhille.

      Onkos ylipäätään mitään hoitoa ja kuntoutusta muuten?

      Mene päihdekuntoutukseen.

      • mie vaan*

        Velkaneuvonta ja takuusäätiö mitään köyhiä auta...niitä jotka ihan todella sitä apua tarviis. Itselläni oli työpaikka mutta miehen kuoleman myötä kaikki velat kaatu niskaan ja luottotiedotkin sitten meni...koska ainoot neuvot mitä velkaneuvonnasta sain oli, että jätät kaikki laskut maksamatta ja maksat vain sen mikä liittyy asumiseen, eli vuokra ja sähkö, ja loput rahat elämiseen. takuusäätiö ei anna lainaa jos ei ole niin isot tulot että kaiken sen mihin ne laskee että palkka pitää riittää kuukaudessa, että siitä jäisi yli niin paljon että pystyy lyhentämään sitä lainaa. Minulle apu sieltä oli - 0. No, nyt on kaikki velat ulosotossa, työtä ei enään ole ja ulosotto vie ansiosidonnaisesta sen verran kun pystyvät...että minulle jää vuokran jälkeen álle 300/kk elämiseen ja kaikkeen siihen mitä nirmi elämässä tarvitaan.

        En juo enkä polta enkä käytä mitään muitakaan päihteitä, mutta tiukilla sitä silti on. Netti on mulle kuitenkin sen verran tärkee että syön vaikka vähemmän mutta sen maksan aina...sekä tietty sähkön yms. Olen sairastunut keskivaikeaan masennukseen kun on elämässä ollut niin isoja suruja, ja tuntuu ettei jaksa...mutta poikani ja hänen lapset tuovat iloa tähänkin arkeen :)

        Mutta siis pointti kirjoituksessani oli se että: velkaneuvojista ei ole kauheesti apua jos ei ihmisellä ole yli 2000€/kk netto. Näin ainakin mulle. Tietysti riippuu velkojenkin suruudesta.


    • luovuttaja

      Eiks se ole niinkin, että masennus aiheuttaa päihdeongelmia. Kaikki riippuvuudet han (ja masennus myös )on tunteiden käsittelyongelmia. Itse kai lievästi masentunut. Mitään diagnoosia ei ole, koska yritän parhaani mukaan salata pahan oloni ja hampaat irvessä sisulla eteenpäin. Välillä jo sain elämäni parempaan kuntoon, mutta nyt potkut ja tuntuu, etten saa itsestäni irti positiivista ja itsevarmaa itsensä markkinoijaa, joka työmarkkinoilla pitäisi olla. Ahdistaa vaan ja lamaannun. Onneksi on kuitenkin läheiset, jotka piristää En tosin heillekään ahdistuksestani puhu, en halua paljastaa olevani huonompi kuin muut, etten osaa asioita joiden pitäisi sujua luonnostaan. Pelkään epäonnistumista, siksi en edes yritä. Tyhmää, tiedän :( Kuitenkaan ei tulisi mieleenkään hakea eläkettä. Tai edes masennussairaslomaa. Sensijaan minulla tämä ilmenee alisuoriutumisena ja teen paskahommia, vaikka minulla on korkeakoulututkintokin.

      • uolevi 420

        Onhan se selvää, kun ihminen on sairas niin hänelle määrätään ahdistustiloihin
        mm.bentsoja. Usein masentuneiden joukossa on kipupotilaita, joilla on melkoinen
        arsenaali kaikenlaisia laillisesti määrättyjä päihdeaineita, joita käytetään kipu-
        tiloihin esim.Bubrenorfiini sekä muita opiaatteja. Joten yhteenvetona voi todeta,
        että päihteiden käyttäjä siitä voi tulla ja tuleekin.


    • Uppomajakka

      Eläkkeelle lähtö edessä, mutta ei systeemin ehdoilla? Mieluummin jättävät ilman eläkekorvausta virumaan oman onnesa nojaan. Saako suomalainen oikeusturvaa, vaikka laissa jokaisesta olisi huolehdittava? Onko kansalaisten joukkohylkääminen nyt tosiasia? Jäämmekö ilman asuntoa ruokaa ja tukea?

    • ninatsu

      minusta olisi kiva tietää, et jos kärsii keskivaikeesta&vaikeesta masennuksesta, persoonallisuus häiriöstä ja pakko- oireista (diagnooseja ollut enemmänkin)- mutta tilanne polkee nyt paikallaan... on jo vuoden ylikin... poissa työ- elämästä 5-6 vuotta, lääkkeitä kokeiltu jo useita. itse haluan eläkkeelle, mutta lääkäri ei "päästä"... olen n.30v nainen ja pari ammattiakin (en sovellu niihin), tiedän itse. kuntoutustukea haetaan aina n.vuodeksi eteenpäin... olen lopun uupunut. pitääkö minun odottaa toiset 5 vuotta päästäkseni pysyvälle eläkkeelle? kuinka usein päätös tulee pysyvänä, eikä vain väli aikaisena?

    • yölintu...

      minulla on ollut nyt pysyvä kuntoutustuki 6 vuotta, jolloin tein osa aikatyötä kotona viellä vuosi sitten.. Nyt eräitten kriisien jälkeen loppukin työkyky on mennyt, todellakaan juuri mikään ei jaksa innostaa/kiinnostaa. Ehkä pahin on tyttäreni syvä masennus.. Koen siitä syyllisyyttä. Lihonutkin olen niin etten vaakaan uskalla mennä. Unet menneet.. nukun kun nukuttaa, Viikolla nyt sitten lääkärille kertomaan että mikä on mun tilanne ja sairaspäivärahaa haen vasta nyt jos saan. Toivottavasti löytyisi jokin kuntoutus minkä jaksaisi viedä loppuun saakka. Tai psykoterapiaa...mitä tahansa jolla pääsisi vähän eteenpäin ja ylös ongelmista.. Saisi sairautensa hallintaan.

    • Itse "sain" eläkkeen tämän vuoden eläkkeen helmikuussa 32-vuotiaana dg. toistuva vaikea masennus, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö sekä useita persoonallisuushäiriöitä mm. epävakaa persoonallisuus. sairaslomaa yhteensä takana 5 vuotta. eläke toistaiseksi voimassa oleva tuli toisella kerra.

      Erittäin paljon kuntoutusta takana. Pitkiä sairaalajaksoja, sähköhoitoa psykoterapiaa. Olin masentunut jo työelämässä ollessani ja kävin terapiassa silloin jo.

      Saan työeläkettä, minulla oli työpaikka josta jäin eläkkeellä. Meni elämä uusiksi kun sairastuin. En kuvitellut elämääni näin.

      Kuntoutus jatkuu edelleen. Toivon joskus hamassa tulevaisuudessa palavaani jonkinlaiseen työelämään. Vaikka edes vapaaehtoistyöhön. Mutta ei eläke minusta mikään ratkaisu ole. MInusta psykiatrini kyllä sanoi hyvin. Minulle maksetaan nyt rahaa siitä, että kuntoutan itseäni. Vaikka eläke onkin pysyvä, niin ajattelen sen tosiaan niin. Olen nuori ihminen, mutta on tämä parempi kuin jatkuvat määräaikaiset pätkät.

    • systeemi jyrää

      En halunnut siinä vaihessa millekään eläkkeelle, kun siihen systeemiin tulin
      ajautuneeksi. Ensisijainen tavoitteeni oli tulla takaisin toimintakykyiseksi, päästä
      lähes siihen terveydentilaan missä joskus aiemmin olin ollut. Ongelmia oli kyllä
      kasaantunut jo vuosikymmenien aikana roppakaupalla.
      En vain sitten sen systeemin toimesta tullut riittävästi autetuksi, pahasti jäi kaikki
      puolitiehen. Oli sitten loppujen lopuksi itse asiassa aika suuri pettymys, kun
      huomasi niiden vaan nakkaavan ulos.
      Mutta jos oot juoppo, täys spurgu, ne käyttää silloin säännöllisin väliajoin kuntoutettavana, niinkuin ainakin parempiakin sotaveteraaneja.
      Että jaksaa taas ryypätä. Minä en ollut sitten vielä silloin riittävän pitkälle mennyt tenukeppi.
      Mun tavoite ei ainakaan ollut silloin aikanaan, että lopputulos olis ollut tämä mitä
      tää nykyään on.

    • eläkkeelle

      haluaisin eläkkeelle



      olen sairastanut eriasteisia masennuksia lapsuudesta lähtien (taustalla lapsuudessa tapahtunut seksuaalinen hyväksikäyttö ja väkivaltaisessa alkoholistiperheessä kasvaminen). Varsinainen masennus- ja ahdistusdiagnoosi tehtiin yli 10v sitten. Vuoden olin psykiatrisella päiväosastolla. Terapiassa kohta kymmenen vuotta. Välillä psykoottisia kausia ja itsemurha-alttiutta. Työkokeilut epäonnistuivat. Psykologisissa testeissä paljastui nyt keväällä persoonallisuushäiriö. Työelämässä en ole ollut seitsemään vuoteen. Minulla on myös kroonisia fyysisiä yleiskuntoon vaikuttavia sairauksia. Silti en ole päässyt eläkkeelle Haluaisin kuolla, mutten voi tehdä sitä lapselleni. eläkepaperit helpottaisivat edes vähän ahdisusta, kun ei tarvitsisi pelätä, että mikä virasto antaa kielteisen päätöksen seuraavaksi. Jos voisin vaihtaa paikkaa jonkun terveen ihmisen kanssa, vaihtaisin. En ole laiska, en vain ole työkykyinen.

    • arvot kullakin

      Mitä te nuoret eläkeläiset teette päivisin? Notkutte kotona tekemättä mitään vuosikymmenien ajan?

      Minä kuolen mielummin kuin jään työkyvyttömyyseläkkeelle mt-ongelmien vuoksi.

    • Arvotpa hyvinkin

      Toivottavasti joku päivä "arvot kullakin" koet vakavan masennuksen, sittenpä tiedät mitä sairastaminen on.

    • w d

      Kesäkuussa alkaa eläke vakavan masennuksen seurauksena. Ikää on nyt 48 vuotta.

    • 198765

      Olen 24-v, takana kuntoutustuella elämistä 15-18v välillä. Osastohoitoa yms. Sain ammatin itselleni mutta nyt ei onnistu opiskelu eikä työelämäkään. Psykooseja ei enää ole mutta masennus ja ahistuineisuushäiriö. Käyttäytymishäiriö todettu..

    • Hogwarts Elf

      "Arvot kullakin": vakavasti masentunut nuori ihminen todennäköisesti "notkuu" siellä kotonaan ahdistuneena ja tuskaisena rukoillen että jaksaisi nauttia elämästä kuin terveet ihmiset. Masentunut voi vain haaveilla mielihyvästä. Kun sitä ei koe/saa palkkioksi normirutiineista ja teoista, jäljelle jää vain tyhjyyden, katkeruuden ja epätoivon noidankehä. Siihen joutuminen on yhtä helvettiä ja sieltä pois pääseminen vaatii ammattiapua/lääkitystä/kuntoutusta. Mikäli masentunut ei silti kaikesta ponnistelusta huolimatta toivu, on suotavaa myöntää työkyvyttömyyseläke.

      Masennus voi pesiytyä ihmiseen monista syistä. Läheisten menetys, lapsuuden traumat, seksuaalinen hyväksikäyttö ja muu väkivalta, alhainen elintaso jo lapsesta, yhteiskunnan ja perheen asettamat paineet, geenit, persoonallisuushäiriöt, onnettomuudet, yksinäisyys..

      Monella masentuneella on useampi edellämainituista taakkanaan. Ja heitäkö pitäisi vielä syyllistää tekaistulla ja vanhanaikaisella "laiskuus ja lorvikatarri" -väitteellä? Monet masentuneet pahentavat ongelmaansa raatamalla itsensä vielä burnouttiin laiskuuden leiman pelossa. Ongelmaa ei haluta myöntää. Ne jotka uskaltavat jo ääneen pohtia työkyvyttömyyseläkettä, ovat todennäköisesti jo kohdanneet niin syvän pohjan että sinne on useampi päättänyt maallisen vaelluksensa.

    • Anonyymi

      Vaikea-asteinen psykoottinen masennus.Ja kuntoutustuella 2015 loppuvuodesta ja kuntoutustuki katkolla taas toukokuun lopussa.Edellinen psykiatri jäi eläkkeelle.Stressi päällä miten käy kun ei uudesta lääkäristä ole mitään tietoa.

    • Anonyymi

      Itselläni on keskivaikea krooninen masennus, ahdistuneisuushäiriö ja sosiaalisten tilanteiden pelko. Lisäksi migreeni. Olin 10 vuotta kuntoutustuella, ennenkuin eläke alkoi 2015. Olen nyt 51-vuotias. Turhauttaa ja hävettää tämä eläkkeellä oleminen. Kunpa Suomen työmarkkinat olisivat joustavammat, ja olisi enemmän ns. tuettuja osa-aikaisia työpaikkoja tarjolla vajaakuntoisille.
      P.S. Eläkkeelle on erittäin vaikea päästä / joutua. Jotkut puhuvat eläkkeelle pääsemisestä aika kevyesti. On tarkoitus, että ensin yritetään jollakin keinolla kuntouttaa, ennenkuin puhutaan eläkkeestä.

      • Anonyymi

        Sori nyt vaan mutta susta ei lukuisat työharjoittelut,työkokeilut,kuntouttava työtoiminta ja siihen päälle terapiat ole riittävästi kuntoutusta. Sain ekasta työpaikasta potkut v 2000 kun olin sosiaalialalla mielenterveysongelmaisena koska luotin psyykelääkkeiden vaikuttavan mun luonteeseen ja persoonaan. Sitten huomasin etten jaksanut vetää roolia asiakkaitten luona.Minulla on kaksi ammattia joiden opiskelut oli yhtä tuskaa. Koska sain todistukset niin minut katsottiin päteväksi vaikka tein 100 kertaa enemmän töitä saadakseni kaksi a nelosta.

        Pääsin eläkkeelle 11 vuotta sitten 35 vuotiaana.

        Noista työharjoitteluista vielä sen verran että jouduin olemaan pitkissä harjoitteluissa sairaslomalla.

        Mulla meni 7 vuotta putkeen kaikissa kuntoutuksissa. Ottaisitko sinä 35 vuotiaan töihin jolla ei ole nimeksikään työkokemusta ja jolla on psyykeongelmia joita ei lääkkeet paranna ja jonka pitäisi työskennellä sosiaalialalla?


    • Anonyymi

      Kyllä sitä pitäisi jo päästä työhaluttomuuseläkkeelle

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      332
      2868
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      106
      2164
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1620
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1032
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      934
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe