Potilastiedoista

::--ööljlj

Hei,

Olen päättämässä hoitosuhdetta mielenterveyskeskuksen kanssa ja kyselenkin tässä, että poistetaanko potilastietoni heiltä potilassuhteen päättämisen jälkeen, vai ei?

13

378

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ??????????

miksi ihmeessä poistettaisiin?!

• jos olet syntynyt 18pv, sitten on vielä joku muu päivä jota en nyt muista,
      ne säilytetään lopullisesti.

• lääkärikäynneistä ja

sairaanhoidoista jää muistiinpanot ja hyvähän se on että jää jos vaikka niitä joskus tarvitaankin:)

• Mirri57

Olisikohan niin, että vähintään kymmenen vuotta?
        Käydessäni viime kesänä keskussairaalan sisätautipolilla, lääkäri oli onnistunut kaivamaan esille äitiyspolin raskaustietoni 80-luvun alusta...

• Mirri57
        Urpo1948 kirjoitti:

Mistä tuon tiedon sait? Näistä ei sattunut silmiini.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20090298
        http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5678.pdf

Urpo

Joo... Vilkaisemalla selvisi ainakin se, että 12 vuotta on jonkinlainen minimi, mutta sekin voidaan laskea potilaan kuolemasta... Eli kyllä niitä aika kauan säilytetään. Nyt tiedän ainakin sen, miksi minun 'historialliset' raskaustietoni pyörivät lääkärin nenän alla tilanteessa, johon ne mielestäni eivät mitenkään kuuluneet.

• Voisitko kertoa

muillekin, että miten sen "hoito"suhteen voi lopettaa. Aika moni haluaisi lopettaa, mutta se katsottaisiin mielisairaudeksi (Noncompliance with treatment disorder) ja tietäisi lisää myrkkyjä.

• Ei niitä jaksa erkkikään vaatia korjaamaan kirjallisesti

ainakin vuosi, pari sitten, oli tietojen säilyttämisen velvollisuus 10 vuotta. Hammaslääkäri säilyttää kuulema koko ihmisen eliniän.

Erikoisääkäri saa milloin vain haluaa kirjoittaa jutuista oman erikoisalakohtaisen tiivistelmänsä, jolloin entiset merkinnät voidaan hävittää ja juttu ilmaista korrektimmalla kielellä ja virheet piilottaa.

Arkistointia koskevissa laeissa nuo papereiden säilyttämisvelvollisuudet oli sanottu. Kyselin niitä ja kävin hakemassa kopiot omista osastollaolon aikaisista papereista ennen kuin meni aika umpeen. Uskoisin, että nuo mt-puolen tiedot kyllä säilytetään pidempäänkin, jos tosiaan vaikka tulisi jotain tarvetta myöhemminkin kaivaa se kymmenen vuoden takainen juttu esille...

Kyllä niitä katkelmia putkahteli nyt päivystyspolilla käynnin aikana esille ainakin psykpolin aikaisista jutuista, mistä oli haittaa. Oli vielä repäisty lause sieltä ja toinen täältä, niin että tiedosta sai sen kuvan, että olen jo useampaankin kertaan saanut psykoosidiagnoosin, vaikken ollutkaan, vaan masennuksen.

• Pakko parantua ennen sitä
        Ei niitä jaksa erkkikään vaatia korjaamaan kirjallisesti kirjoitti:

ainakin vuosi, pari sitten, oli tietojen säilyttämisen velvollisuus 10 vuotta. Hammaslääkäri säilyttää kuulema koko ihmisen eliniän.

Erikoisääkäri saa milloin vain haluaa kirjoittaa jutuista oman erikoisalakohtaisen tiivistelmänsä, jolloin entiset merkinnät voidaan hävittää ja juttu ilmaista korrektimmalla kielellä ja virheet piilottaa.

Arkistointia koskevissa laeissa nuo papereiden säilyttämisvelvollisuudet oli sanottu. Kyselin niitä ja kävin hakemassa kopiot omista osastollaolon aikaisista papereista ennen kuin meni aika umpeen. Uskoisin, että nuo mt-puolen tiedot kyllä säilytetään pidempäänkin, jos tosiaan vaikka tulisi jotain tarvetta myöhemminkin kaivaa se kymmenen vuoden takainen juttu esille...

Kyllä niitä katkelmia putkahteli nyt päivystyspolilla käynnin aikana esille ainakin psykpolin aikaisista jutuista, mistä oli haittaa. Oli vielä repäisty lause sieltä ja toinen täältä, niin että tiedosta sai sen kuvan, että olen jo useampaankin kertaan saanut psykoosidiagnoosin, vaikken ollutkaan, vaan masennuksen.

kuin että hoitosuhde on yksityispuolella psykiatriin. Muu ei minun tapauksessani olisi kai kelvannut, kun se kymmenen vuoden takainen psykoottiseksi tulkittu jakso kumminkin on tiedossa, kun jatkoin siellä polilla käyntejä, juttelemassa hoitsun kanssa, että jaksoin palata töihin ja olla töissä.

Ja nyt kun kymmenen vuoden takainen ex ja hänen yllyttämänään vanha masentunut äitini hommasivat sinne päivystykseen psyykkisen tilan arviointiin, niin taas tuli uutta vettä myllyyn ja vanhoja tietoja saatiin levitettyä sekä tk:n että erikoissairanhoidon puolelle (päivystysaikaan illalla on yhteinen päivystys molemmilla).

Kun tulee ne yhteiset sähköiset reseptit, niin yksityispuolenkin lääkitys psyykenlääkkeineen levähtää koneille kaikkialla Suomessa, samoin kuin sitten, kun saavat yhdistettyä ne potilasrekisterit kaiki samaan ohjelmaan ympäri Suomen julkiselta yksityiseen. Onneksi oli jotain sählinkiä Tietoenatorin (?) kanssa
        kai jo niissä tarjouspyynnöissä, kun ei muilta edes pyydetty tarjousta. Liekö sitten kukaan kilpailija valittanut, en ole uutisia kuullut. Ja onneksi hanke kai vielä muutenkin viivästyy parilla vuodella.

• rekisterejä
        Pakko parantua ennen sitä kirjoitti:

kuin että hoitosuhde on yksityispuolella psykiatriin. Muu ei minun tapauksessani olisi kai kelvannut, kun se kymmenen vuoden takainen psykoottiseksi tulkittu jakso kumminkin on tiedossa, kun jatkoin siellä polilla käyntejä, juttelemassa hoitsun kanssa, että jaksoin palata töihin ja olla töissä.

Ja nyt kun kymmenen vuoden takainen ex ja hänen yllyttämänään vanha masentunut äitini hommasivat sinne päivystykseen psyykkisen tilan arviointiin, niin taas tuli uutta vettä myllyyn ja vanhoja tietoja saatiin levitettyä sekä tk:n että erikoissairanhoidon puolelle (päivystysaikaan illalla on yhteinen päivystys molemmilla).

Kun tulee ne yhteiset sähköiset reseptit, niin yksityispuolenkin lääkitys psyykenlääkkeineen levähtää koneille kaikkialla Suomessa, samoin kuin sitten, kun saavat yhdistettyä ne potilasrekisterit kaiki samaan ohjelmaan ympäri Suomen julkiselta yksityiseen. Onneksi oli jotain sählinkiä Tietoenatorin (?) kanssa
        kai jo niissä tarjouspyynnöissä, kun ei muilta edes pyydetty tarjousta. Liekö sitten kukaan kilpailija valittanut, en ole uutisia kuullut. Ja onneksi hanke kai vielä muutenkin viivästyy parilla vuodella.

odotan kuin kuuta nousevaa...ei enää huolta onko reseptit tallessa, koska uusinut ja kuka, miksi milloin...

Minä olen heikki hajamielinen joka tuskailee näiden lippujen ja lappujen kanssa, 3 kk lääkkeet saa kaappiiin ja sieltä eivät huku mutta lippuset ja lappuset hukkuvat...(tässä nyt kyllä somaattiset mukaan luettuna ja pääasiassa mutta kuitenkin).

• Mirri57

Tuo kymmenen vuotta ei pidä paikkaansa, ainakaan näiden mukaan:

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20090298
        http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5678.pdf

Jos ymmärsin oikein mitä noissa linkeissä sanotaan... Potilasasiakirjoista sun muista dokumenteista on säädetty viimeisen päälle tarkkaan miten mitäkin säilytetään, miten kauan ja mistä alkaen säilytysaika lasketaan - selviää liitteestä (alempi linkki). Kymmenestä vuodesta ei sanota mitään.

• Mirri57

Tässä on asiaa potilasasiakirjamerkintöjen korjaamisesta:

"Potilasasiakirjamerkintöjen korjaukset tehdään siten, että sekä alkuperäinen että korjattu merkintä ovat myöhemmin luettavissa; virheellinen tieto esimerkiksi yliviivataan tai siirretään taustatiedostoon. ATK-pohjaisen järjestelmän on oltava sellainen, että merkintöjen muuttaminen ei ole mahdollista niin, ettei alkuperäinen merkintä olisi myöhemmin todennettavissa. Korjauksen tekijän nimi, virka-asema, korjauksentekopäivä ja peruste korjaukselle tulee merkitä potilasasiakirjoihin. Potilaan hoidon kannalta tarpeeton tieto tulee poistaa potilasasiakirjoista. Potilasasiakirjoihin tehdään merkintä tiedon poistamisesta, sen tekijästä ja poistamisajankohdasta. Tiedon poistamiseen johtaneita asiakirjoja ja poistettuja tietoja on tarpeen säilyttää erillään potilasasiakirjoista henkilökunnan oikeusturvan edellyttämän ajan."

http://pre20031103.stm.fi/suomi/pao/julkaisut/potilasopas/opas.htm

Tuon mukaan ei käy se, että erikoislääkärit noin vain muuttelisivat potilasasiakirjojen sisältöjä, ja hävittäisivät aiempia tietoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1109
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1000
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe