Ilmeisesti "yleisesti vallalla" on käsite että purjeveneen massan pitäisi olla mahdollisimman lähellä painopistettä, ts. keulan ja perän olla mahdollisimman kevyet. Mitenköhän käytännössä vaikuttaa, jos tästä "säännöstä" oleellisesti poiketaan, esim oikean asennon saavuttamiseksi painottamalla? Käyttäytyminen allokossa? Vaikutus nopeuteen? Mitä eroja on mahdollisesti perä- tai keulapainoisessa tilanteessa? Onko olellisempaa keskitetty painonjakautuma vai oikea asento vesilinjan suhteen? Jos jollain on vielä teoreettisiakin perusteita asialle, olisi mukava kuulla.
purjeveneen asento ja painon jakautuminen
6
1615
Vastaukset
- Joakim
Syy siihen, että painon pitäsi olla keskellä venettä on hitausmomentin minimoiminen. Hitausmomentti jarruttaa veneen keinumisliikkeitä, jolloin vene ei yhtä herkästi myötäile aaltoja ja vastus lisääntyy.
Hitausmomentti lasketaan integroimalla r^2*m koko veneen yli. Toisin sanoen 1 kg 10 m päässä (painopisteestä tai ehkä paremmin pisteestä jonka ympäri vene keikkuu) vastaa tässä mielessä 100 kg 1 m päässä. Eli kilon antennihärdelli maston huipussa on paha juttu, samoin 10 kg ankkuri keulaboksissa.
Jos taas halutaan muuttaa veneen kulkuasento "oikeaksi", pitää laskea momentteja, jotka taas saadaan integroimalla r*m. Nyt siis 1 kg 10 m päässä on sama kuin 10 kg 1 m päässä. Jos vaaditaan vaikkapa 1000 Nm (100 kgm) momentti oikean asennon saavuttamiseksi, sen voi tehdä laittamalla 100 kg 1 m painopisteen etupuolelle tai 20 kg 5 m painopisteen etupuolelle. Vaikutus hitausmomenttiin on ensimmäisellä 100 kgm^2 ja toisella 500 kgm^2 eli ensimmäinen on ehdottomasti se oikea.
Käytännössä homma siis tehdään niin, että koko miehistö (tai kasa tavaroita) pidetään mahdollisimman lähellä toisiaan ja siirretään koko porukkaa etu-taka -suunnassa oikeaan kohtaan. Ankkurin tai yhden kaverin siirtäminen keulaan (tai perään) on siis väärä tapa.
Veneen kulkuasennossa on pari pääseikkaa.
1. Peräpeili ei saa kastua. Jos peräpeili on veden alla, sinne muodostuu virtauksesta johtuen alipaine, joka "imee" taaksepäin ja lisää täten merkittävästi painehäviötä.
2. Hiljaisessa vauhdissa märkäpinta-ala pieneksi. Yleensä painon siirtäminen eteenpäin pienentää märkäpinta-alaa ja lyhentää vesilinjaa. Tämä on eduksi, kun liikutaan selvästi alle runkonopeutta.
3. Veneen surffauksen helpottaminen. Painon siirtäminen taaksepäin yleensä helpottaa veneen surfaamista, jos perä on kantava.- kiinnostunut
Kiitos selventävästä vastauksesta. Kun vene helpommin myötäilee aallokkoa on siis vastus pienempi ja saavutetaan parempi nopeus. Miten mahtaa olla vaikutus muuhun tuntumaan esim. pitkittäisvakavuuteen? Iso hitausmomentti tietysti pyrkii säilyttämään veneen asennon, mutta myös jatkamaan kerran saavutettua liikettä.Vaikutus ohjattavuuteen? Mikäli joudutaan käyttämään lisäpainoja, tarvitaan lähelle painopistettä sijoitettaessa huomattavasti enemmän painoa halutun momentin saavuttamiseksi. Tämä lisää veneen uppoumaa, joka vastaavasti myös vaikuttanee nopeuteen. Ymmärrän, että joka tilanne on yksilöllinen tapaus ja siihen vaikuttaa moni seikka, mutta omaan "tapaukseeni" olen saanut aika paljon ristiriitaista tietoa, joten ajattelin selvittää vähän yleisiä perusteita, ikäänkuin ihan "oman" ratkaisun tueksi.
- Joakim
kiinnostunut kirjoitti:
Kiitos selventävästä vastauksesta. Kun vene helpommin myötäilee aallokkoa on siis vastus pienempi ja saavutetaan parempi nopeus. Miten mahtaa olla vaikutus muuhun tuntumaan esim. pitkittäisvakavuuteen? Iso hitausmomentti tietysti pyrkii säilyttämään veneen asennon, mutta myös jatkamaan kerran saavutettua liikettä.Vaikutus ohjattavuuteen? Mikäli joudutaan käyttämään lisäpainoja, tarvitaan lähelle painopistettä sijoitettaessa huomattavasti enemmän painoa halutun momentin saavuttamiseksi. Tämä lisää veneen uppoumaa, joka vastaavasti myös vaikuttanee nopeuteen. Ymmärrän, että joka tilanne on yksilöllinen tapaus ja siihen vaikuttaa moni seikka, mutta omaan "tapaukseeni" olen saanut aika paljon ristiriitaista tietoa, joten ajattelin selvittää vähän yleisiä perusteita, ikäänkuin ihan "oman" ratkaisun tueksi.
Olisi paljon helpompi vastata, jos kertoisit mikä vene on kyseessä ja millainen ongelma on.
Jos ongelma on tosiaan niin paha, että miehistön ja varusteiden sijoituksella venettä ei saada oikeaan asentoon, tulee ongelmasta monimutkaisempi.
Jos lisäpainon voi sijoittaa pilssiin, se myös lisää veneen vakavuutta, josta on aina etua, kun hiukankin tuulee.
Kulkuvastus toki kasvaa kaikesta lisäpainosta, mutta pilssiin sijoitettuna se voi olla vain eduksi. Kulkuvastus kasvaa kutakuinkin suoraan verrannollisesti painoon, mutta nopeuden muutos onkin monimutkaisempi juttu.
Vakavuus (niin pitkittäinen kuin poikittainen) riippuu uppoumasta, painopisteen korkeudesta ja rungonmuodosta. Painopisteen pitkittäisellä sijainnilla tai painojakaumalla ei ole merkitystä muuta kuin hiukan muuttuneen vedessä olevan rungonmuodon osalta.
Vaikutusta ohjattavuuten voit kokeilla ottamalla riittävästi porukkaa kyytiin ja käskemällä heidät eri kohtiin venettä. Kyllä yksi kaveri aivan kaulassa vaikuttaa jo paljon jossain ~30 jalkaisessa. Keula sukeltaa paljon herkemmin ja vene on "inhottava" ajettava. - toope
noin, mutta käytännössä matkaveneissä painavat kamat (ankkuri ketju, kaasupullo, jolla moottorijne.) ovat keulan ja perän säilytyslokeroissa joten hitausmomenttia syntyy. Mulla oli aikanaan h-vene, jossa oli painava perämoottori perälaudassa kiinni ja sen vastapainona kaksi ankkuria ja iso akku ujutettuna keulapiikkiin. Ei tullut koskaan mieleenikään sijoitella em. kamoja keskelle venettä purjehduksen ajaksi.
- kiinnostunut
Joakim kirjoitti:
Olisi paljon helpompi vastata, jos kertoisit mikä vene on kyseessä ja millainen ongelma on.
Jos ongelma on tosiaan niin paha, että miehistön ja varusteiden sijoituksella venettä ei saada oikeaan asentoon, tulee ongelmasta monimutkaisempi.
Jos lisäpainon voi sijoittaa pilssiin, se myös lisää veneen vakavuutta, josta on aina etua, kun hiukankin tuulee.
Kulkuvastus toki kasvaa kaikesta lisäpainosta, mutta pilssiin sijoitettuna se voi olla vain eduksi. Kulkuvastus kasvaa kutakuinkin suoraan verrannollisesti painoon, mutta nopeuden muutos onkin monimutkaisempi juttu.
Vakavuus (niin pitkittäinen kuin poikittainen) riippuu uppoumasta, painopisteen korkeudesta ja rungonmuodosta. Painopisteen pitkittäisellä sijainnilla tai painojakaumalla ei ole merkitystä muuta kuin hiukan muuttuneen vedessä olevan rungonmuodon osalta.
Vaikutusta ohjattavuuten voit kokeilla ottamalla riittävästi porukkaa kyytiin ja käskemällä heidät eri kohtiin venettä. Kyllä yksi kaveri aivan kaulassa vaikuttaa jo paljon jossain ~30 jalkaisessa. Keula sukeltaa paljon herkemmin ja vene on "inhottava" ajettava.kyseessä on pitkäkölinen vene, joka on peräpainoinen siten, että vesilinjan (8m) matkalla poikkeamaa teoreettiseen vesilinjaan syntyy n.12 cm 4/-8. Uppouma on n. 8000 kg. Pitkäperäinen, joten rungossa ei ole tällä alueella "muutoskohtia", perälaita ei mene veteen tms. Asennon korjaaminen edellyttäisi arvion mukaan n.750 kpm oikaisevan momentin. 250 kg lisäpaino n. 3 m:n päähän olisi mahdollista. paino jäisi vielä vesilinjan alapuolelle. Keskimääräinen syväys (168 cm) kasvaisi n. 1,5 cm. Mielipiteet vaihtelee painottamisen välttämättömyydestä siihen, että se on vaan haitallista. Ulkonäköön muutos voisi olla eduksi, kun keula on muutenkin aika korkea.
- Joakim
kiinnostunut kirjoitti:
kyseessä on pitkäkölinen vene, joka on peräpainoinen siten, että vesilinjan (8m) matkalla poikkeamaa teoreettiseen vesilinjaan syntyy n.12 cm 4/-8. Uppouma on n. 8000 kg. Pitkäperäinen, joten rungossa ei ole tällä alueella "muutoskohtia", perälaita ei mene veteen tms. Asennon korjaaminen edellyttäisi arvion mukaan n.750 kpm oikaisevan momentin. 250 kg lisäpaino n. 3 m:n päähän olisi mahdollista. paino jäisi vielä vesilinjan alapuolelle. Keskimääräinen syväys (168 cm) kasvaisi n. 1,5 cm. Mielipiteet vaihtelee painottamisen välttämättömyydestä siihen, että se on vaan haitallista. Ulkonäköön muutos voisi olla eduksi, kun keula on muutenkin aika korkea.
Jos pystyt tosiaan sijoittamaan painon vesilinjan alle, en usko, että suurta haittaa voi olla.
Uppouman kasvaminen 3 % kasvattaa vastusta suunnilleen saman verran, mutta vauhti ei muutu kuin ~1 %, jos kasvanutta hitausmomenttia ja oikaisevaa momenttia ei oteta huomioon.
Monessa paljon kevyemmässä veneessä on yli 100 l vesitankki keulapiikin alla, joten en olisi huolissaan. Vesilinjan alle laitettuna vakavuus tosiaan paranee merkittävästi (ainakin tuon 3 %), joka taas on avuksi (ehkä puolittaa nopeushäviön yli 5 m/s alle 90 deg tuulissa).
Mielestäni homma on siis tehtävissä. Homman järkevyys riippuu sitten siitä, onko uusi asento tosiaan parempi kuin vanha.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot203365Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe112788- 282424
- 421837
- 511669
KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!
Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola101428- 411401
- 81355
- 521273
Missikohu edustaa nykyajan monimuotoisuutta
Puolesta vai vastaan, saako esittää pilkkaavasti jonkun toisen ihmisen syntyperäisiä ominaisuuksia? Kadulla vastaan tule2621115