Kysymyksiä kuukautisista ja kuparikierukasta sekä miten kuukuppi soveltuu yhtälöön? Olen vaihtamassa pillereitä kuparikierukkaan, koska en tahdo enää rassata kroppaani (ja kaloja vesistöissä) hormoneilla. En ole synnyttänyt (olen 24-v) ja aijon hankkia synnyttämättömille tarkoitetun Flexi-T kierukan.
Ilmeisesti tamponi ei ole paras vaihtoehto kuukautissuojaksi kun on kierukka käytössä? Käytän pelkästään tamponeja, kuukautiset nykyisin niin niukat, että pärjään mini.tamponilla ja yöllä riittää string-pikkuhousunsuoja. Siteitä taisin käyttää viimeksi joskus kauan ennen pillereiden aloitusta (15 vuotiaana? en edes muista). Vuodot on kyllä niukentuneet 7 v pillereiden syönnin aikana. Osaankohan mitenkään arvioida miten kuukautiset runsastuu kuparikierukan myötä, eli minkäkokoista kuukuppia lähden tilailemaan? Ei kuitenkaan viitsisi ostaa varmuudeksi montaa kokoa, kun maksavat vajaa 30e kpl. Sitten vielä monessa on ikäsuositus alle tai yli 25-v. Minä olen kohta 25-v, kumpi valitaan???
Kuparikierukka, Kuukautiset, Kuukuppi?
6
2624
Vastaukset
- Verna1
Minulla on myös Flexi-T, enkä ole synnyttänyt. Kierukka on ollut nyt 2,5 vuotta. Aloitin kuukupin käytön jo ennen kuin kierukka laitettiin, joten on kokemusta niukkojen pillerimenkkojen kanssa sekä sitten myöhemmin runsaampien kanssa.
Ensinnäkin sellainen vinkki että kuukuppi pitäisi valita omien mittojen mukaan, menkkojen runsaus ei vaikuta siihen. Tärkeää on, että kuukuppi on sen kokoinen, että se ei tunnu. MInulla oli ensin DIvaCup, mutta se oli minulle liian pitkä, eli se tuntui. Hankin sittemmin Luneten, jota olen käyttänyt kolmisen vuotta. Lunette on matalampi. Kuukuppien kokovertailuja löytynee lisää kuukuppikunta.net-osoitteesta.
Jos menkat runsastuvat, niin kuppia pitää sitten vaan tyhjätä useammin. Mulla on noin vuorokauden ajan niin runsas vuoto, että 5 - 6 tunnin välein täytyy tyhjätä. Mutta muut vuotopäivät menevät 8 - 10 tunnin tyhjennysvälillä.
Käsittääkseni tamponi ei ole mitenkään kielletty kierukankäyttäjiltä. Itse vaan en semmoisten kanssa viitsisi askarrella, kun kuukuppi on niin paljon mukavampi. Käytän tamponeja ja siteitä silloin, kun olen matkoilla sellaisessa maassa, jossa vesijohtovesi ei ole juotavaa, eli kuppia ei saa sillä huuhdella.
Toivottavasti kierukka sopii sinulle ja löydät oikeankokoisen kupin!- xez
käytitkö pilereitä ennen kierukkaa? Oon vaihtamassa suoraan, niin osaatko sanoo voidaankohan se asennus tehdä tehdä pilsujen tyhjennysvuodon aikana vai pitäiskö odottaa luomumenkkoja (puolikin vuotta?)
...Kauhee jos lähtee tukka, kun lopettaa pillerit (mulla on pitkät hiukset, mutta ei kovin paksut) - Verna1
xez kirjoitti:
käytitkö pilereitä ennen kierukkaa? Oon vaihtamassa suoraan, niin osaatko sanoo voidaankohan se asennus tehdä tehdä pilsujen tyhjennysvuodon aikana vai pitäiskö odottaa luomumenkkoja (puolikin vuotta?)
...Kauhee jos lähtee tukka, kun lopettaa pillerit (mulla on pitkät hiukset, mutta ei kovin paksut)Käytin ehkäisyrengasta, mutta olin lopettanut sen ja saattoivat olla ehkä toiset luomumenkat kun kierukka laitettiin. Lääkäri kertonee voiko kierukan laittaa tyhjennysvuodon aikana. Kai kohdunsuu vähän avautuu tyhjennysvuodonkin aikana. Ja onhan siitä se etu, että voit tarkkaan sanoa, milloin on hyvä aika laittaa kierukka. Eli voit varata ajan heti eikä sen kanssa tarvitse venkslata. Sitten kun ei pillereitä ole enää käytössä niin homma menee hankalammaksi, sittenhän ei voi tietää milloin seuraavat menkat alkavat.
- Nöff?
xez kirjoitti:
...Kauhee jos lähtee tukka, kun lopettaa pillerit (mulla on pitkät hiukset, mutta ei kovin paksut)Voi jatkaa suorilta, ei tartte odotella luomumenkkoja. Luomumenkkoja odotellaan lähinnä kai kun halutaan ruveta lastentekoon.
Tamponia ei suositella kierukan kanssa käytettäväksi koska poistolangat saattavat takertua tamponin villaan.
- susa9999
Otin kuukupin käyttöön suunnilleen yhtä aikaa kuparikierukan kanssa. Se oli vähän huono ajankohta sikäli, että alkuun vuodot olivat kierukan vuoksi runsaammat, eli ohi vuoti. Siinä oli kahteen uuteen asiaan totuttautumista yhtä aikaa. Käytin tosin välillä tamponiakin, vaikka sitä ei suositella.
Kuukupin kanssa käytin alkuun yhtäaikaa myös sidettä tai kangassidettä. Myöhemmin käytin yksinomaan kuukuppia. Minulla kuukuppiin totutteluun meni varmaan enemmän aikaa kuin naisilla keskimäärin, mutta nyt olenkin tyytyväinen käyttäjä!
Itselläni taitaa olla Moon Cup A. Valitsin sen sillä perusteella, että olin sitä ostaessani yli 30-vuotias. Ymmärtääkseni kuukuppien tilavuuksissa on eroja, ja tilavuus on osaltaan eri asia, kuin kuukupin koko. Kannattaa katsoa vaikka www.kuukuppikunta.net -sivuilta.- Nöff?
Itse olen 23-vuotias ja synnyttämätön. Ostin itselleni pienemmän lunette-kupin, ja se on ehkä hitusen liian iso ympärysmitaltaan, mutta minulla on kapea emätin (en tiedä antaako se yhtään osviittaa, mutta kaksi sormea emättimessä tuntuu epämukavalta, vaikka sisään mahtuvatkin). Suosittelen lunettea kuitenkin täydestä sydämestä, kuukupin kanssa kuukautiset voi käytännössä unohtaa. Tyhjennän pienemmän kupin 1-2 kertaa päivässä isojenkin vuotojen aikana, ja mielestäni minulla on ihan normaali vuoto.
Olen kokeillut myös MeLuna-kuppia, joka on noin 2/3 muiden kuppien hinnasta ja hitusen pienempi kooltaan, mutten suosittelisi sitä ensikertalaiselle, se on liian jäykkää materiaalia ja sen vuoksi hankala saada ulos, eikä sen tappi ole kovin kestävän oloinen kun ensikertalainen haluaa kuitenkin vetää siitä (suositeltiin sitä tai ei).
Kuukupin ja kierukan kanssa ei pitäisi olla ongelmia, kunhan muistaa huolehtia alipaineen poistamisesta. Itse aion hommata öiksi kestositeitä kun mulla tahtoo kuppi vaeltaa yön aikana jonnekin sinne syvyyksiin niin että sen kanssa saa pynnätä sitten aamulla hyvän aikaa (olen siis irrottanut kupin tapin kun tahdoin siitä aina vetää härdelliä ulos ja päätin varmistaa, etten sitten kierukan kanssa sellaista tee). Tämä suositus oli ainakin Mooncupin sivustolla. Ilmeisesti liittyy jotenkin siihen, että alipaine saattaisi vetää kierukan ulos kupin mukana?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302255
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261968Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121509Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121347Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 951066
- 17987
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752