Moi
Sellainen ongelma olisi, että 940 volvon kytkin pitää sellaista kuivaa "kitinää" liikkeelle lähtiessä. Jos antaa lähtiessä kierroksia enemmän, niin kitinää tulee vähemmän. Mitä matalammat kierrokset, niin selvemmin ja kovempaa kitinä kuuluu. Olen myös huomannut nyt syksyn kosteina aamuina, että kitinä on kostealla kelillä vähäisempää. Kytkin toimii muuten ihan ongelmitta. Auto on mallia -96 b230fk matalapaineturbo m90 lootalla. Ajoa on tullut vasta 231 tkm. Olisko kellään tietoa/arvauksia, mistä kyse?
940 kytkin ääntelee
5
2540
Vastaukset
- volvo_puranen
Tiedät varmaakin sen kytkimen rakenteen. Sinulla on hydraalinen systeemis siinä kytkimessä kun painat sitä kytkinpoljinta niin hydraalinen työsylinteri painaa sitä kytkimen haarukkaa.Voi olla myös mekaaninen eli kytkinvaijeri hoitaa saman homman.Joten katso se kytkin poljin ja haarukkaa ettei kuivana ole ne nivelet.Toinen seikka on että kytkimen sisällä on painelaakeri kuivana jolloin kytkinta painettaessa tulee se kitinä.Tätä seikkaa puoltaa kun kostean yön jälkeen ei ole niin kovaa kitinaa vesi voitelee vähän.Kytkimen paineasetelmassa voi olla kanssa sanomista.
Kuten tunnettua seuraviin kohteisiin aina laitetaan sitä kytkimelle suuniteltua rasvaa.
Kytkinakselin uritus
Painelaakerin uraan
Kytkinhaarukan kosketuspintaan.
Ääni tulee varmasti sieltä kytkimesta ei kytkinpolkimesta?
Tässä ohje siihen polkimen rasvaukseen olkaa hyvä .
Voiteluun käytetään molybdeenisulfidirasvalla.
Verhoilu pois kojelaudan alta
Polkimen palaustusjousen irrotus
Tyotötanko irrotus polkimesta jos hydraalinen tai vaijeri jos sellaista on.
Irrota polkimen kiinnitysmutteri ota pultti pois ja liukupitoihin sitä ravsaa ja laita takaisin käänteinen järjestys.Samallla kun olet siellä alhaalla rasvaile ne muutkin polkimet.
Sinullaa on ainoastaa tämä äänni joka kykimessä vikana ei kannata sen takia rempata jos kytkin rupeaa pitämään talvipakkasillaa sellaista kirkuntaa että koko tienoos kuulee koska lähdette liikkeelle niin silloin kannataa tehdä se remppa.Mo- Halpisautoilija
Ääni tulee varmasti kytkimestä, ei polkimesta. Kuuluu siis silloin kun kytkin alkaa ottamaan kiinni poljinta nostettaessa. Ei kuulu kytkin pohjassa, kuuluun siis ainoastaan liikkeelle lähtiessä, kun alkaa ottamaan kiinni. Eipä sitä tosiaan varmaan kannata avata ellei meteli käy sietämättömäksi. Ja jos avaa niin kannattaa vissiin uusia koko kytkin sitten samalla? Vieläköhän näissä volvoissa on kytkinkopassa se kurkkausaukko, jossa on semmoinen kuminen tulppa. Vaikka taitaa olla niin pieni aukko, ettei siitä kyllä huoltotyöt onnistu....
- volvo_puranen
Halpisautoilija kirjoitti:
Ääni tulee varmasti kytkimestä, ei polkimesta. Kuuluu siis silloin kun kytkin alkaa ottamaan kiinni poljinta nostettaessa. Ei kuulu kytkin pohjassa, kuuluun siis ainoastaan liikkeelle lähtiessä, kun alkaa ottamaan kiinni. Eipä sitä tosiaan varmaan kannata avata ellei meteli käy sietämättömäksi. Ja jos avaa niin kannattaa vissiin uusia koko kytkin sitten samalla? Vieläköhän näissä volvoissa on kytkinkopassa se kurkkausaukko, jossa on semmoinen kuminen tulppa. Vaikka taitaa olla niin pieni aukko, ettei siitä kyllä huoltotyöt onnistu....
Kuvailun perusteellaa kyllä sieltä kytkinkopasta se ääni tulee jostain puuttu rasvaa tai kytkimestä on tullut käytön yhteydestä pölyä ja siitä se kitinä ,sama homma kun likaiset jarrut jossa jarrupölyä niin kova vinkuna on aina jarruttaessa.Kun teet remontin vaihda kaikki eli painelaakeri kytkinlevy ja paineasetelma.Muista asennuksessa laittaa se kytkinlevy oiken päin.Tällä vinkillä tarkoitan sitä että siinä kytkinlevyssä on merkattu mikä puoli tulee sinne vauhtipyörään päin.Siitä tulpasta siitä kytkinkopasta en mene sanomaan mitään kun sinulla on tätä uudempaa mallia jos.Yleensä oli näitä tarkistusaukkoja joista sai kaataa sitä Cokista sinne kytkimelle kun rupesi meno hyytymään siellä mäessä
- vika
Minulla äänsi 940:n kytkin liikkeelle lähdettäessä ja mielestäni vika oli levyssä. Kun asbestin käyttö jarrupaloissa ja kytkinlevyissä kiellettiin, jotkut kytkinlevyt äänsivät luistatettaessa (esim. sievästi liikkeelle lähdettäessä). Ongelmaa esiintyi myös muissakin merkeissä kuin Volvossa. Jos ajat autolla niin kauan, että kytkin menee vaihtoon, loppuu äänikin. Tietysti se voi johtua jostakin muusta syystä, esim. painelaakerista, mutta kuulematta ääntä on oikeastaan turha arvailla.
- halpisautoilija
Turbolta alas lähtevän ns. "downpipen" pultit oli löysällä! Kytkintä nostaessa kone ravistaa, mistä seurauksena tämä ääni. Kovemmilla kierroksilla kytkintä nostaessa ääni eio ollut niin paha, koska kone ei ravista tällöin niin paljon.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1818407
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264558- 504118
- 543572
- 513136
- 502880
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262586- 362325
- 292046
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382043