koiralle siedättyy

mimmuliiniminavaan

7

1073

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Hoito

      Koira-, kissa- ym. allergeenille altistuminen ei suojaa allergialta, vaan päinvastoin: altistuminen allergeenille saattaa aiheuttaa allergian puhkeamisen.

      Allergioilta ilmeisesti suojaa, jos lapsi syntymästään lähtien altistuu erilaisille bakteereille. Kotieläimet lisäävät kodin bakteereja. Sama vaikutus saadaan siivoamalla vähemmän.

      Eläinallergioita voitaisiin hoitaa lääkärin valvonnassa tapahtuvalla siedätyshoidolla. Siedätyshoitoa ei kuitenkaan Suomessa pääsääntöisesti eläinallergioihin anneta. Syynä tähän on mm. hoidon kalleus.

      • reajtpt

        Kyllä voi siedättyä! Nykyisen tietämyksen mukaan nimenomaan allergeenin kanssa tekemisissä olemisen myötä voi siedättyä tuolle allergiaa aiheuttavalla tekijälle - myös koiralle. Siellä jutussa sanotaan, että allergisia reaktioita sietämällä, voi päästä niistä eroon siedättymisen kautta. Joskus ei onnistu, joskus onnistuu, mutta varoa ei nykyisen tietämyksen valossa kannata välttää esim. koiran hankintaa.

        Parhaan suojan koiran antaa allergioita vastaan silloin, kun lapsi on heti syntymästään lähtien tekemisissä koirien kanssa ja jopa nukkuu samassa huoneessa koiran kanssa. Tämä ilmeisesti perustuu sille, että immuunipuolustusjärjestelmällä on näin "jotain puuhaa", eikä sen tarvitse alkaa ylireagoimaan ja kehittämään allergioita.

        Koiran hankintaa siis.


      • tömpö
        reajtpt kirjoitti:

        Kyllä voi siedättyä! Nykyisen tietämyksen mukaan nimenomaan allergeenin kanssa tekemisissä olemisen myötä voi siedättyä tuolle allergiaa aiheuttavalla tekijälle - myös koiralle. Siellä jutussa sanotaan, että allergisia reaktioita sietämällä, voi päästä niistä eroon siedättymisen kautta. Joskus ei onnistu, joskus onnistuu, mutta varoa ei nykyisen tietämyksen valossa kannata välttää esim. koiran hankintaa.

        Parhaan suojan koiran antaa allergioita vastaan silloin, kun lapsi on heti syntymästään lähtien tekemisissä koirien kanssa ja jopa nukkuu samassa huoneessa koiran kanssa. Tämä ilmeisesti perustuu sille, että immuunipuolustusjärjestelmällä on näin "jotain puuhaa", eikä sen tarvitse alkaa ylireagoimaan ja kehittämään allergioita.

        Koiran hankintaa siis.

        Meillä ei lapsuudessa ollut koiraa eikä muitakaan eläimiä. Kouluikäisenä alkoi allergiat vaivaamaan, tuli jatkuva nuha. allergiatesti näytti allergiaa kaikelle mahdolliselle, siitepölylle, koirille, kissoille, mutta pahimpana pölypunkki. Sain nipun reseptejä, sekä pillereitä että nenäsuihkeita, ja määräyksen, että niitä pitää sitten käyttää ympäri vuoden. Mitään eläimiä ei missään nimessä saanut ottaa.

        30-vuotiaana, jo oman perheen perustaneena päädyttiin hankkimaan koira. Ajatus oli, että kun joudun syömään lääkkeitä joka tapauksessa koko ajan, ei koirasta olisi haittaa. Meille saapui isokokoinen kodinvaihtajakoira, edelliset omistajat luopuivat koirasta allergian takia. Koira ei lisännyt oireitani millään lailla, päinvastoin. Koiran tultua allergiaoireet alkoivat vähetä, ja pystyin vähentämään lääkitystä. Pölypunkkiallergia hävisi kokonaan, ja viime kesä oli ensimmäinen kun en tarvinnut lääkkeitä edes siitepölyjä vastaan. Nenäsuihkeistta en ole käyttänyt piiitkään pitkään aikaan, en edes muista koska viimeksi olisin tarvinnut.

        Olen vahvasti sitä mieltä, että koiran läsnäolo on parantanut minut allergioista, vaikka voihan kyseessä olla silkka sattumakin. Toisaalta koiran myötä on elämäntavatkin muuttuneet, tulee lenkkeiltyä reippaalla vauhdilla päivittäin, ja muutenkin ulkoiltua enemmän. Sanon tämänkin, vaikka tiedän, että tästä tulee ryöpytystä: uskoisin koiran tekevän hyvää astmaatikoille, juuri tuon ulkoilmaelämän vuoksi. Minulla on keuhkojen kapasiteetti suurentunut koiran tultua, se on mitattu työterveyshuollossa.

        Onneksi asenteet ovat muuttuneet vuosikymmenissä eläinmyönteisemmiksi myös allergia-asioissa. Tähän mennessähän on jo tiedetty koirien alentavan verenpainetta ja vähentävän sydänsairauksien riskiä. Koira on myös hyväksi mielenterveydelle ja lisää sosiaalisia kontakteja. Niitä asioita ei voi selittää koiran tuomilla bakteereilla, vaikka tietysti siivoamalla vähemmän voi verenpaine laskea!!


      • meritimo
        tömpö kirjoitti:

        Meillä ei lapsuudessa ollut koiraa eikä muitakaan eläimiä. Kouluikäisenä alkoi allergiat vaivaamaan, tuli jatkuva nuha. allergiatesti näytti allergiaa kaikelle mahdolliselle, siitepölylle, koirille, kissoille, mutta pahimpana pölypunkki. Sain nipun reseptejä, sekä pillereitä että nenäsuihkeita, ja määräyksen, että niitä pitää sitten käyttää ympäri vuoden. Mitään eläimiä ei missään nimessä saanut ottaa.

        30-vuotiaana, jo oman perheen perustaneena päädyttiin hankkimaan koira. Ajatus oli, että kun joudun syömään lääkkeitä joka tapauksessa koko ajan, ei koirasta olisi haittaa. Meille saapui isokokoinen kodinvaihtajakoira, edelliset omistajat luopuivat koirasta allergian takia. Koira ei lisännyt oireitani millään lailla, päinvastoin. Koiran tultua allergiaoireet alkoivat vähetä, ja pystyin vähentämään lääkitystä. Pölypunkkiallergia hävisi kokonaan, ja viime kesä oli ensimmäinen kun en tarvinnut lääkkeitä edes siitepölyjä vastaan. Nenäsuihkeistta en ole käyttänyt piiitkään pitkään aikaan, en edes muista koska viimeksi olisin tarvinnut.

        Olen vahvasti sitä mieltä, että koiran läsnäolo on parantanut minut allergioista, vaikka voihan kyseessä olla silkka sattumakin. Toisaalta koiran myötä on elämäntavatkin muuttuneet, tulee lenkkeiltyä reippaalla vauhdilla päivittäin, ja muutenkin ulkoiltua enemmän. Sanon tämänkin, vaikka tiedän, että tästä tulee ryöpytystä: uskoisin koiran tekevän hyvää astmaatikoille, juuri tuon ulkoilmaelämän vuoksi. Minulla on keuhkojen kapasiteetti suurentunut koiran tultua, se on mitattu työterveyshuollossa.

        Onneksi asenteet ovat muuttuneet vuosikymmenissä eläinmyönteisemmiksi myös allergia-asioissa. Tähän mennessähän on jo tiedetty koirien alentavan verenpainetta ja vähentävän sydänsairauksien riskiä. Koira on myös hyväksi mielenterveydelle ja lisää sosiaalisia kontakteja. Niitä asioita ei voi selittää koiran tuomilla bakteereilla, vaikka tietysti siivoamalla vähemmän voi verenpaine laskea!!

        Hyvä nimim. tömpö

        Meillä oli lapsena runsaasti eläimiä. silti minusta tuli allerginen.

        Myöhemmin olen kyennyt välttämään kissoja, ja kissa-allergiani on hävinnyt.

        Koiria en ole kyennyt välttämään, ja olen edelleen hyvin allerginen koirille.

        En kuitenkaan lähde tekemään yleistyksiä omasta tapauksestani. Allergioilla vain on taipumus muuttua iän myötä. Toisilla pahempaan suuntaan, mutta ilmeisesti yleensä allergiat vähenevät iän myötä.

        Uskon lukemaani, eli altistuminen varhaislapsuudessa erilaisille bakteereille ilmeisesti koulii immuunijärjestelmää toimimaan oikein. Kaikki muu on spekulaatiota.

        Mitä tulee koiran ”terveysvaikutuksiin” yleensä, mikä tahansa harrastus on terveellistä. Vaikka postimerkkien parissa puuhailu (jos siitä tykkää) varmaan laskee verenpainetta ym.

        Koiraihmisten mielipiteitä lukiessa minua ehkä eniten häiritsee se, että en ole koskaan kuullut kenenkään koiraihmisen vaativan, että siedätyshoitoa koirille pitäisi tarjota kaikille halukkaille julkisen terveydenhuollon piirissä.


    • Fallon

      Minä en siedättynyt :(. Olen ollut pahasti allerginen lähes vauvasta asti ja nyt yli 30 -vuotiaana veren kokonaisallergiapitoisuus on yli 2000 ja koiran kohdalla allergiapitoisuus meni reippaasti yli sadan (100), johon lopettivat mittaamisenkin. Raja-arvohan on 0 - 100 ja muistaakseni jo 13:n kohdalla tulee oireita, saatika sitten, kun arvo on yli 100.

      En ole voinut välttää eläimiä ja meillä oli kissoja ja koira ollessani pieni. Nykyisin ei ole meillä kotona eläimiä, mutta lähipiirissä on. Paljon.

      Harmillista, kun olisin äärimmäisen eläinrakas.

    • siedättynyt

      60-luvulla allergioihin suhtauduttiin eri tavalla. Allergian aiheuttajaa ei pyritty välttämään. Itse olin silloin allerginen lapsi, ja olin siis sairas suuren osan lapsuudestani. En siedättynyt. Jatkuva sairastelu jätti omat jäljet (mm. toistuvat silmätulehdukset ehkä ovat syy näköongelmiini).

      Parempi elämä alkoi, kun pääsin lapsuudenkodista pois omaan talouteen, ja kykenin välttämään eläinkontakteja. Terveys parani (mm. osa allergioista poistui), kun elimistössä ei ollut jatkuvaa tulehdustilaa.

      Kotikutoiset siedätysterapiat eivät siis ole mitään uutta, vaan löytyy meitä, jotka sen olemme karmealla tavalla joutuneet kokemaan.

      • aikuinennainen,

        Älkää lietsoko näillä keskustelupalstoilla noita kotisiedätyksiä. Ne kun eivät aina toimi ja käteen jää pahasti astmaattinen kokeilija ja uutta kotia etsivä lemmikki!

        Olen yrittänyt siedättyä kohta 20 vuotta, ja oireet vuodesta toiseen yhtä pahat jos ei pahemmat. Rakastan eläimiä yli kaiken, joten tämä tilanne on ikävä. Mulla on pahimpana koirat ja hevoset. Jos silitän ulkona koiraa, oireet tulevat heti. Tallilla yritän hengailla edelleen, mutta oireet ovat pahat ja mulla ne menevät aina keuhkoihin asti eli astmalääkkeitä kuluu, eikä ne silti auta.
        Tyttäreni ratsastaa, joten siellä kyllä aion edelleen käydä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8504
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2303
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe