Topamaxin jälkeen

Eli, noin 5-6 vuotta sitten migreenini olivat todella pahat (2-3 kertaa viikossa ja yksi kerta kesti aina vähintään sen 12 tuntia = siitä voi laskea, kuinka montaa päivää viikossa EI ollut migreeniä). Ei esiintynyt auraa, mutta huimausta, pahoinvointia, näkö sumeni (valo suorastaan sattui silmiin, etenkin vilkkuvat valot - myös silmien edessä kaikki liikkuvat asiat aiheuttivat kivuntunnetta), kuulo meni ja/tai ärsyyntyi (pieninkin kuiskaus kuulosti ukkosenjylinältä), tuntokin meni toisinaan (tulin äärimmäisen kosketusherkäksi), pitkällään oli todella kauheaa olla (tuntui, että pää räjähtää sillä sekunnilla!), paleli niin että hampaat kalisivat, kirjoittamisesta ei tullut mitään, puhekin sammaloitui, hampaita kivisti ja tuntui, että ne putoavat suusta, vasen puoli kasvoista puutui... jne. Mitään esioireita, joista tunnistaa, että se kohtaus on tulossa, ei ollut. Se oli vain naps päällä ja sillä siisti. Söin järkyttävän määrän särkylääkkeitä (tässä vaiheessa suomalainen neurologi oli vielä sitä mieltä, että minä vain kuvittelen koko jutun ja viittasi kintaalla asialle).

Menin ulkomaille, jossa neurologi otti asian vakavasti ja pani minut Topamax-kuurille (taitaa kulkea Suomessa nimellä Topimax). Aluksi 25mg, josta siirryttiin kahden viikon kuluttua 50mg (joka sekin aiheutti aluksi sietämättömiä kipuja otsassa - yleensä migreenini olivat vasemmalla puolella päätä). Olin tällä kuurilla kaksi vuotta, jonka loppupuolella olin jo päänsärkyvapaa. Puoli vuotta kuurin loppumisen jälkeen minulla ei ollut edes vähäisintäkään päänsärkyä, migreenistä puhumattakaan. = Se oli kuin uusi elämä!

Nyt tästä on siis jo useampi vuosi aikaa ja viimeisen vuoden ja tämän vuoden aikana päänsärkyjä on alkanut taas ilmaantua. Tämän vuoden puolella ollut pari migreenikohtaustakin, ja kun minulla ei ollut mitään normaalia särkylääkettä vahvempaa ulottuvillani tulin ottaneeksi niitä kipuun sellaisen määrän, että heräsin päivän kuluttua teholta oltuani siellä tajuttomana. (Keho meni shokkiin särkylääkkeiden määrästä - mutta toinen vaihtoehto olisi ollut leikata pää irti, kipu oli niin järkyttävä...)

Eli, onko mahdollista, että vaikka aikaisemmalla Topamaxin kuurilla migreenit ovat jo kertaalleen hoidettu pois päiväjärjestyksestä, ne saattavat tulla takaisin? (Jos näin on, niin mälsä sentään...) - Olen nimittäin taas lääkärin määräyksestä Topamax-kuurilla ja päänsäryt/migreenit ovat vähentyneet ja lieventyneet, mutta mitenkäs käy sitten, kun taas lopetan?

Ja huom, yksi laukaisutekijä minulla ovat psyykkiset ärsykkeet, kuten voimakas henkinen pettyminen. Se vetää niskan jumiin, joka puolestaan estää verenkiertoa - eikä tähän kyllä auta hieronta, sitäkin on kokeiltu (kiropraktikkoakin kokeiltu).
2234
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 2

Vanhimmat

migreeniä paranna, sehän on vain estolääke ja migreeni palaa kun lääkitys lopetetaan, loogista.

Sehän olisikin jos migreeniin olisi kehitetty joku sen PARANTAVA LÄÄKE, vaan kun ei ole.

Äänestä
  • Minulle neurologi kyllä selitti niin, että monet (eivät kaikki), joilla Topamax ollut estona pitkään ikäänkuin "paranevat" migreeneistään, mutta sekin on yksilöllistä ja riippuu tietenkin migreenien voimakkuudesta. Neurologi sanoi, että jos estolääkityksellä on ollut yli 6kk ilman ainoatakaan päänsärkyä (siis migreeniä), sen voi jättää pois ja sen jälkeen ei migreenejä pitäisi enää tulla - muuta kuin satunnaisesti ja neki ulkoisten ärsykkeiden synnyttäminä.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


Migreenitönkö? kirjoitti:

Eli, noin 5-6 vuotta sitten migreenini olivat todella pahat (2-3 kertaa viikossa ja yksi kerta kesti aina vähintään sen 12 tuntia = siitä voi laskea, kuinka montaa päivää viikossa EI ollut migreeniä). Ei esiintynyt auraa, mutta huimausta, pahoinvointia, näkö sumeni (valo suorastaan sattui silmiin, etenkin vilkkuvat valot - myös silmien edessä kaikki liikkuvat asiat aiheuttivat kivuntunnetta), kuulo meni ja/tai ärsyyntyi (pieninkin kuiskaus kuulosti ukkosenjylinältä), tuntokin meni toisinaan (tulin äärimmäisen kosketusherkäksi), pitkällään oli todella kauheaa olla (tuntui, että pää räjähtää sillä sekunnilla!), paleli niin että hampaat kalisivat, kirjoittamisesta ei tullut mitään, puhekin sammaloitui, hampaita kivisti ja tuntui, että ne putoavat suusta, vasen puoli kasvoista puutui... jne. Mitään esioireita, joista tunnistaa, että se kohtaus on tulossa, ei ollut. Se oli vain naps päällä ja sillä siisti. Söin järkyttävän määrän särkylääkkeitä (tässä vaiheessa suomalainen neurologi oli vielä sitä mieltä, että minä vain kuvittelen koko jutun ja viittasi kintaalla asialle).

Menin ulkomaille, jossa neurologi otti asian vakavasti ja pani minut Topamax-kuurille (taitaa kulkea Suomessa nimellä Topimax). Aluksi 25mg, josta siirryttiin kahden viikon kuluttua 50mg (joka sekin aiheutti aluksi sietämättömiä kipuja otsassa - yleensä migreenini olivat vasemmalla puolella päätä). Olin tällä kuurilla kaksi vuotta, jonka loppupuolella olin jo päänsärkyvapaa. Puoli vuotta kuurin loppumisen jälkeen minulla ei ollut edes vähäisintäkään päänsärkyä, migreenistä puhumattakaan. = Se oli kuin uusi elämä!

Nyt tästä on siis jo useampi vuosi aikaa ja viimeisen vuoden ja tämän vuoden aikana päänsärkyjä on alkanut taas ilmaantua. Tämän vuoden puolella ollut pari migreenikohtaustakin, ja kun minulla ei ollut mitään normaalia särkylääkettä vahvempaa ulottuvillani tulin ottaneeksi niitä kipuun sellaisen määrän, että heräsin päivän kuluttua teholta oltuani siellä tajuttomana. (Keho meni shokkiin särkylääkkeiden määrästä - mutta toinen vaihtoehto olisi ollut leikata pää irti, kipu oli niin järkyttävä...)

Eli, onko mahdollista, että vaikka aikaisemmalla Topamaxin kuurilla migreenit ovat jo kertaalleen hoidettu pois päiväjärjestyksestä, ne saattavat tulla takaisin? (Jos näin on, niin mälsä sentään...) - Olen nimittäin taas lääkärin määräyksestä Topamax-kuurilla ja päänsäryt/migreenit ovat vähentyneet ja lieventyneet, mutta mitenkäs käy sitten, kun taas lopetan?

Ja huom, yksi laukaisutekijä minulla ovat psyykkiset ärsykkeet, kuten voimakas henkinen pettyminen. Se vetää niskan jumiin, joka puolestaan estää verenkiertoa - eikä tähän kyllä auta hieronta, sitäkin on kokeiltu (kiropraktikkoakin kokeiltu).

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu