Lukko-ongelma (406 Sedan vm. 1996)

Un Peu

Peugeotillani ja minulla tulee kahden viikon päästä täyteen 13 vuotta yhteistä taivalta. Matkanteko on ollut varsin miellyttävää ja harmit paljon, paljon vähäisempiä kuin (kateelliset?) Pösö-vihaajat olettavat ja antavat ymmärtää.

Auto on edelleen hyvässä iskussa eikä minulla ole mitään aikeita luopua siitä vähällä. Käyttöarvo on erinomainen, vaikka rahallista arvoa ei enää juuri olisikaan!

Pienet, satunnaiset keskuslukitusongelmat talvipakkasilla ovat kuuluneet asiaan. Sisälle olen kuitenkin aina jostakin lävestä päässyt.

Nyt en kuitenkaan saa millään ilveellä takaluukkua (peräkontin kantta) auki! Ei auta keskuslukituksen räpsyttely eikä millään avaimella vääntely suoraan lukkopesästä.

Onko kenellekään käynyt samoin ja kuinka ongelma on saatu selvitettyä?

Pääsen tavaratilaan etukautta (koska tavaratilasta käsin käytettävä takaistuimen selkänojan kallistuksen lukitus oli onneksi jäänyt auki). Olisi kuitenkin fiksumpaa käyttää tavaratilaa normaaliin tapaan takaluukun kautta...

7

486

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keväällä luopunut

      sieltä mahdollisesti irronnut tanko lukkopesän ja lukitusmekanismin välistä? Tuon lukon saa auki siitä mekanismista ohuella ruuvarilla kääntämällä, sitä toista salpaa edestä pois.. selviää tutkimalla lukkoa, eli ei muuta, kuin ryömimään sinne luukkuun lampun ja ruuvarin kanssa ja sitten purat verhouksen luukusta pois niin näet mekanismin...

      • Un Peu

        Jotain tuollaista ehdin jo ajatella itsekin käväistyäni päivänvalossa etukautta peräkontin uumenissa (ilman taskulamppua ja ruuvaria). Huomenissa voisi varustautua ja kokeilla.


      • Un Peu

        Könysin roikkalampun ja työkalujen kanssa peräkontin uumeniin. Verhoilun muoviläpyskä oli kiinni kahdella Torx-kantaisella ruuvilla, mutta sopivankokoinen Torx-kärki minulta onneksi löytyi. Lukonkin sain auki mekanismin sopivasta kohdasta vääntämällä...

        Mutta: kun kannen löi taas kiinni (keskuslukituksen auki ollessa), ei lukko suostunut taaskaan avautumaan – ei avauspainiketta painamalla, ei avaimesta vääntämällä, ei keskuslukitusta räpsyttelemällä!

        Ei ole laitaa, jos kannen joutuu avaamaan joka kerran etukautta peräkonttiin ryömimällä! Olen sen verran iso äijä (vaikkakin lyhyt), ettei tavaratilaan lisäkseni muuta tavaraa mahdukaan. Vesittyy koko tavaratilan idea.

        Ei auttanut muu kuin tilata aika Pököttipajalta. Saapahan nähdä, ylittääkö korjausveloitus auton rahallisen arvon.


      • Un Peu
        Un Peu kirjoitti:

        Könysin roikkalampun ja työkalujen kanssa peräkontin uumeniin. Verhoilun muoviläpyskä oli kiinni kahdella Torx-kantaisella ruuvilla, mutta sopivankokoinen Torx-kärki minulta onneksi löytyi. Lukonkin sain auki mekanismin sopivasta kohdasta vääntämällä...

        Mutta: kun kannen löi taas kiinni (keskuslukituksen auki ollessa), ei lukko suostunut taaskaan avautumaan – ei avauspainiketta painamalla, ei avaimesta vääntämällä, ei keskuslukitusta räpsyttelemällä!

        Ei ole laitaa, jos kannen joutuu avaamaan joka kerran etukautta peräkonttiin ryömimällä! Olen sen verran iso äijä (vaikkakin lyhyt), ettei tavaratilaan lisäkseni muuta tavaraa mahdukaan. Vesittyy koko tavaratilan idea.

        Ei auttanut muu kuin tilata aika Pököttipajalta. Saapahan nähdä, ylittääkö korjausveloitus auton rahallisen arvon.

        Korjaamoaikaa odotellessa päätin vielä tutkia lukkosysteemiä itse. Ilmeni, että keskuslukituksen solenoidi oli niin pahasti jumissa, että se esti lukon avaamisen avaimellakin. Otin solenoidin kokonaan pois ja pääsen nyt käyttämään tavaratilan lukkoa avaimella.

        Uutta solenoidia ei löytynyt Automaan varaosamyyjän mukaan koko maasta!

        Panin uuden solenoidin tilaukseen ja peruin Automaan huollosta varatun ajan.

        Jos en olisi tutkinut vikaa itse vaan olisin vienyt auton tilattuna aikana korjaamolle, olisi vika jäänyt sielläkin samana päivänä korjaamatta varaosan puutteessa.

        No – Automaan toiminnassa on ollut viime aikoina muutenkin kovasti toivomisen varaa. Palvelutaso on viime vuosina heikentynyt havaintojeni mukaan selvästi. Hyvä auto ansaitsisi tuekseen paremman organisaation.


      • vihjeen antaja
        Un Peu kirjoitti:

        Korjaamoaikaa odotellessa päätin vielä tutkia lukkosysteemiä itse. Ilmeni, että keskuslukituksen solenoidi oli niin pahasti jumissa, että se esti lukon avaamisen avaimellakin. Otin solenoidin kokonaan pois ja pääsen nyt käyttämään tavaratilan lukkoa avaimella.

        Uutta solenoidia ei löytynyt Automaan varaosamyyjän mukaan koko maasta!

        Panin uuden solenoidin tilaukseen ja peruin Automaan huollosta varatun ajan.

        Jos en olisi tutkinut vikaa itse vaan olisin vienyt auton tilattuna aikana korjaamolle, olisi vika jäänyt sielläkin samana päivänä korjaamatta varaosan puutteessa.

        No – Automaan toiminnassa on ollut viime aikoina muutenkin kovasti toivomisen varaa. Palvelutaso on viime vuosina heikentynyt havaintojeni mukaan selvästi. Hyvä auto ansaitsisi tuekseen paremman organisaation.

        muullakin autoliikkeellä paljon parantamisenvaraa, mutta hyvä, että vihjeestä oli apua:)


        Kaipaan pösön loistavia ajo-ominaisuuksia ja sen hiljaisuutta, mutten paikallista merkkiliikettä, joka ei ole automaa, mutta suuri toimija täällä suomessa kuitenkin, josta en kuunaan tule ostamaan yhtään autoa, vaikka merkeissä on mistä valita..


      • Un Peu
        Un Peu kirjoitti:

        Korjaamoaikaa odotellessa päätin vielä tutkia lukkosysteemiä itse. Ilmeni, että keskuslukituksen solenoidi oli niin pahasti jumissa, että se esti lukon avaamisen avaimellakin. Otin solenoidin kokonaan pois ja pääsen nyt käyttämään tavaratilan lukkoa avaimella.

        Uutta solenoidia ei löytynyt Automaan varaosamyyjän mukaan koko maasta!

        Panin uuden solenoidin tilaukseen ja peruin Automaan huollosta varatun ajan.

        Jos en olisi tutkinut vikaa itse vaan olisin vienyt auton tilattuna aikana korjaamolle, olisi vika jäänyt sielläkin samana päivänä korjaamatta varaosan puutteessa.

        No – Automaan toiminnassa on ollut viime aikoina muutenkin kovasti toivomisen varaa. Palvelutaso on viime vuosina heikentynyt havaintojeni mukaan selvästi. Hyvä auto ansaitsisi tuekseen paremman organisaation.

        Solenoidi tuli tänään liikkeeseen ja pääsin hakemaan sen. 41 euroa. Ruuvasin paikoilleen ja lukkosysteemi alkoi pelittää kuten uusi.

        Ei tullut onneksi korjaukselle vielä hintaa enemmän kuin autolla on arvoa!


    • Anonyymi

      Mistä tämä solenoidi löytyy minun 306 pösössä samanlaista häiriöö

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1418
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      942
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      731
    4. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      667
    5. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      32
      645
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      624
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      614
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      588
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe