Ankdam väläytti aamupäivällä ajatuksiaan ja mokasi jolloin iso luuta saapui.
Hän oli huolissaan ettei suomenkieliset nuoret saisi enään töitä jos pakkoruotsista luovuttaisiin. Ankdamilta kysyttiin että eikö se ole hyvä suomenruotsalaisille koska silloin he saisivat valita työpaikkansa vapaasti kun päteviä hakijoita ei olisi heidän lisäkseen. En tiedä vastasiko hän tuohon mitään vai katoaako tämäkin aloitus RKP: sensuuri luudan mukana.
ANKdam otti takkiin ja iso luuta saapui:)
6
211
Vastaukset 6
- gbm...
sitä se sisäsiittoisuus teettää,ei aina päässä yhdistä.
Minä mitään huolissani ollut, päin vastoin!
Kyselin netti fennolta miten hän perustelee olettamuksen että jos pakkoruotsi poistuu niin työntajat lakkaavat kyselemästä ruotsin kielen taidon perään? Netti fenno nimittäin väitti että kaksikieliset ja ruotsin kieltä osaavat tulisivat menettämään etulyöntiasemansa työmarkkinoilla ja johtaviin asemiin jos pakkoruotsi poistuisi.
Kyseistä logiikaa minä en ymmärrä ja pyysin selvennystä.
Oma käsitykseni on että meikäläisten arvo sen kun kasvaa työnantajien silmissä mitä harvempi henkilö maassa osaa ruotsia ja sitä paremmin siitä taidosta tullaan myös maksamaan.
Ruotsinkielentaidottomien työnsaantimahdollisuudet eivät minua huoleta, hehän ovat silloin osansa valineet.- ank dam
Eilen ilmaisit ihan selvästi huolestumisesi siitä ettei suomenkieliset saa enään töitä jos pakkoruotsi poistuu koulusta ja ruotsinkielen taitoiset harvenee. Samaa toistat jälleen:)
Eli mitä sä oikeasti niinkuin yrität ajaa ja sanoa????? Vastustat pakkoruotsin poistoa vaikka se omiesi ajatusten mukaan avaisi rajattomat työmarkkinat oikeasti kaksikielisille. Lapsesi saisivat valita vapaasti työpaikkansa koska he olisivat kaksikielisiä toisin kuin porttien ulkopuolella olevat pohjasakka ugrilaiset jotka eivät osaisi muuta kuin suomea ja pakkoenglantia.
Sinua ei ilmeisesti huoleta myöskään se suomenruotsalaisten joukko jotka eivät osaa peruskoulusta lähtiessä keskustella maan valtaväestön kielellä. Eikö sun kannattaisi suunnata energiasi heimoveljiesi auttamiseen ja opastamiseen kuinka suomessa pärjätään. Eikö olisi aihetta kertoa heille ettei suomessa osata ruotsia ja jos haluaa työllistyä suomessa niin suomenkieltä on osattava - 9+16
ank dam kirjoitti:
Eilen ilmaisit ihan selvästi huolestumisesi siitä ettei suomenkieliset saa enään töitä jos pakkoruotsi poistuu koulusta ja ruotsinkielen taitoiset harvenee. Samaa toistat jälleen:)
Eli mitä sä oikeasti niinkuin yrität ajaa ja sanoa????? Vastustat pakkoruotsin poistoa vaikka se omiesi ajatusten mukaan avaisi rajattomat työmarkkinat oikeasti kaksikielisille. Lapsesi saisivat valita vapaasti työpaikkansa koska he olisivat kaksikielisiä toisin kuin porttien ulkopuolella olevat pohjasakka ugrilaiset jotka eivät osaisi muuta kuin suomea ja pakkoenglantia.
Sinua ei ilmeisesti huoleta myöskään se suomenruotsalaisten joukko jotka eivät osaa peruskoulusta lähtiessä keskustella maan valtaväestön kielellä. Eikö sun kannattaisi suunnata energiasi heimoveljiesi auttamiseen ja opastamiseen kuinka suomessa pärjätään. Eikö olisi aihetta kertoa heille ettei suomessa osata ruotsia ja jos haluaa työllistyä suomessa niin suomenkieltä on osattava"Sinua ei ilmeisesti huoleta myöskään se suomenruotsalaisten joukko jotka eivät osaa peruskoulusta lähtiessä keskustella maan valtaväestön kielellä."
aina voi muutta Ahvenanmaalle tai Ruotsiin tai Norjaan tai ihma minne vaan :D:D ank dam kirjoitti:
Sinua ei ilmeisesti huoleta myöskään se suomenruotsalaisten joukko jotka eivät osaa peruskoulusta lähtiessä keskustella maan valtaväestön kielellä. Eikö sun kannattaisi suunnata energiasi heimoveljiesi auttamiseen ja opastamiseen kuinka suomessa pärjätään. Eikö olisi aihetta kertoa heille ettei suomessa osata ruotsia ja jos haluaa työllistyä suomessa niin suomenkieltä on osattava(uusix otsikko unohtu)
"Eilen ilmaisit ihan selvästi huolestumisesi siitä ettei suomenkieliset saa enään töitä jos pakkoruotsi poistuu koulusta ja ruotsinkielen taitoiset harvenee. Samaa toistat jälleen:)"
Tuo ylläoleva on sinun päätelmäsi sen pohjalta mitä eilen kirjoitin, minä kirjoitin vain että oletan ruotsin kielen taidon nousevan arvon arvaamatoman kun osaajien määrä laskee. Aika hyvin päätelty sinulta, niinhän siinä tietysti saattaa käydä.
Mutta kuten olen ennenkin todennut niin edustan täällä pääasiallisesti vain itseäni ja siinä ohessa puolustan parhaan kykyni mukaan omaa kieliryhmääni. Pääasiallisesti korjailen väärinkäsityksiä ja valheita joita te netti fennot tykkäätte täällä viljellä.
Pakkoruotsiin en ole ottanut kantaa puolesta enkä vastaan, se on teidän suomenkileisten ikioma asia, mitä se minulle kuullu. Pakkosuomea sen sijaan kannatan.
"Sinua ei ilmeisesti huoleta myöskään se suomenruotsalaisten joukko jotka eivät osaa peruskoulusta lähtiessä keskustella maan valtaväestön kielellä."
En huoleta koska sellaiset nuoret ovat todella harvinaisia. En juurikaan tunne, paria vanhempaa ihmistä lukuunottamatta, ketään ruotsinkielisiä jotka eivät osaisi suomea, ainakaan ketään nuorta, etkä muuten sinäkään.FINNAIR luopui ruotsintaitovaatimuksesta, koska ruotsia osaavia ei ole riittävästi.
STOCKMANN ei enää vaadi ruotsin osaamista - ajatelkaa; Stockmann!
LIDL ei mainosta ruotsiksi, koska tekstit menisivät liian pieneksi.
Ruotsin suurlähettiläs totesi, että valtion virastojen hissien ohjeistuksesta puuttuu ruotsin kieli.
VR totesi, että ruotsinkielisessä kuulutuksessa toimitaan enemmistön ärsytyskynnyksen ylärajoilla.
Suomen pääministeri ja muutama muukin ministeri puhuu ruotsalaisten kollegoittensa kanssa englantia - det är true, jag hoppar!
Ministeriöitten nuoremmat virkamiehet vastaavat ruotsinkieliseen aloitukseen englanniksi.
Ja ennen kaikkea ruotsin kielen kirjoittaneiden osuus on vuodesta 2005 alkaen mennyt tätä rataa; 100-68-51-24.
Ihan luonnollinen kehityskulku, joka Suomessa johtaa Ruotsin mallin mukaiseen kielilainsäädäntöön; vain enemmistön kieli on valtakunnallisesti virallinen pääkieli - Suomessa siis suomi. Vanhat muut kielet saavat kansallisen vähemmistökielen aseman.
Suomalaisuuden Liitto ry on saanut kutsun eduskuntaan saamelaiskäräjien ja folktingin ohella kielilainsäädäntöä koskevaan istuntoon. Mahtaa ottaa päähän eräitä piirejä. ;-)
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?
Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi3921476- 71798
Missä vaiheessa
Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et38737Mulla on ikävä sua
Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri29684- 52652
- 44635
SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia
Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht383609- 63543
- 88527
kasariperjantai 2026
Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle21474