Onko minulla epilepsiaa?

ollakovaieiköolla

Olen nyt tutkinut asiaa... Ja minulla saattaa mielestäni olla epilepsiaa. Huimauskohtauksia on jatkunut nyt n. 10 vuotta, mutta kenellekään en ole asiasta kertonut, vasta viimeaikoina olen alkanut koko asiaa pohtia.

Kerran koin jonkunasteisia hallusinaatioita ja kerran tulin minuuteiksi sokeasi. Yleensä nämä kohtaukset ovat vain näön hämärtymisiä ja huimaamisia, mutta niiden jälkeen oloni on yleensä hyvin heikko. Kohtauksia tulee lähes viikottain. Onko tämä epilepsiaa, pitäisikö mennä lääkäriin, terveydenhoitajalle? Olen lukiossa.

Varsinkin kun sain tietää että kohtaukset vahingoittavat aivojani, mitkä ovat minulle kovin tärkeät...

Olen myös epäillyt että tämä johtuisi aivoverenkirtohäiriöstä..?

Ja sitten vielä... entä jos minut leimataan hulluksi jonka suusta valuu kuolaa jo joka kuuluisia pyöreän huoneen nurkkaan? ( kuolaa ei koskaan ole valunut, yleensä vain huimaa)
Miten muut suhtautuvat, ja pitävätkö lääkärit tiedon salassa, mieluiten eivät edes omat vanhempani saisi tietää...

7

594

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epileptikko

En osaa vastata onko sinulla epiä mutta mikäli on niin hoitamattomana se on vaarallisempaa aivoile. Kannattaa mennä lääkärille ja tutkituttaa itsensä. Monilla epileptikoilla lääkitys vie kaikki kohtaukset pois. Tottakai lääkäreillä on vaitiolovelvollisuus, mutta mikäli sinulla on ajokortti ja epilepsia todetaan on lääkäri velvollinen ottamaan kortin pois (en tiedä tarkkaan kuinka tiukkoja asiassa ollaan mikäli ei tajuttomuutta).Kortin saa kyllä takaisin jos kohtaukset pysyvät poissa.Ihmisten suhtautumiseen voit vaikuttaa myös itse mutta valitettavasti epilepsiaan suhtaudutaan kyllä todella ennakkoluuloisesti. Monet salaavatkin sairautensa juuri tämän johdosta, mutta se on todella raskasta henkisesti. Ensiksi sinun pitää olla itse sinut epilepsian kanssa ja sen jälkeen voit kertoa siitä muille, olin huomaavinani kirjoituksestasi, että sinullakin on ennakko asenteita epiä kohtaan. Monet epileptikot ovat ihan normaaleita työssäkäyviä ihmisiä joista ei todellakaan näy sairaus päälle. Tsemppiä sinulle!!

• Telle

Itse olen sairastunut epiin aikuisena pahoinpitelyn seurauksena.

Lukiolaisena sinä olet nuori (siis mikäli olet hiihdellyt normaalitahtia; anteeksi tämä kielikuvani, nykyäänhän lukioon voi mennä paljon vanhempanakin kuin 15-16 veenä. Kun itse olin yläasteella ja lukiossa podin huimausta ja näön mustumista, johon tuntui liittyvän jonkinlainen hallusinatorinen tunne. Noh, selitys oli yksinkertainen; alhainen verenpaine ja Na-pitoisuus, pitkä ja hoikka kun olin ja juuri kasvupyrähdyksen ylittänyt. Aina näihin vaivoihin ei liity ed. mainittuja asioita. Mene nyt ainakin terveydenhoitajalle, jos et häneen tarpeeksi luota, sitten lääkärille. Epävarmuuteen ei kannata jäädä kitumaan.

Vielä tuosta verenpaineesta. Sitä on kahtalaista; siis se tasainen päivän mittaan sykkivä, ja sitten se joka aiheuttaa joillekin ihmisille vaikeuksia - noustaessa äkillisesti istuma-asennosta tai makuuasennosta maailma saattaa mustua parin minuutin kuluttua pystyyn noustua, ennen mustumista voi esiintyä myös hallusinaatioita. Näin minulle ovat myöskin neurologini selittäneet nuoruuden kokemuksiani.

Epilepsiaan suhtautumisesta sanoisin, että hyökkäys on paras puolustus ;) Peli selväksi kerralla, ja se on siinä. Vaahto sopii kermakakkuun, suuhun menee sekin ;)

• Auttakaapliiis

Voiko mulla olla epilepsia? Oon 12 ja välillä tulee semmosii näön hämärtymisi. Ne tulee suihkussa. Pari kertaa kaaduin joskus nuorempana.

• eeglähete

Ainoa varma keino on EEG-tutkimus. Pelkät oireluettelot eivät kerro vielä tarpeeksi. Pyydä tutkimuslähete.

• käyrävikainen
        eeglähete kirjoitti:

Ainoa varma keino on EEG-tutkimus. Pelkät oireluettelot eivät kerro vielä tarpeeksi. Pyydä tutkimuslähete.

EEG-tutkimuskaan ei kaikille ole satavarma. Minulle se pika-eeg on turha, mutta diagnoosini on selkeä. EEG:sta toki on pidempiä versioita, mutta kaikki pitää aloittaa tuolla pikaisimmalla.

• Auttakaapliiis

Se menee ohi ku laitan pään polvien välii

• Entiettyvarma

Ei kuulosta epiltä. Matala verenpaine?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      156
      2677
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      198
      1935
    3. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      71
      1696
    4. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1638
    5. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1401
    6. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      74
      1078
    7. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1040
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      1019
    9. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      191
      944
    10. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      67
      911
    Aihe