Onko minulla epilepsiaa?

ollakovaieiköolla

Olen nyt tutkinut asiaa... Ja minulla saattaa mielestäni olla epilepsiaa. Huimauskohtauksia on jatkunut nyt n. 10 vuotta, mutta kenellekään en ole asiasta kertonut, vasta viimeaikoina olen alkanut koko asiaa pohtia.

Kerran koin jonkunasteisia hallusinaatioita ja kerran tulin minuuteiksi sokeasi. Yleensä nämä kohtaukset ovat vain näön hämärtymisiä ja huimaamisia, mutta niiden jälkeen oloni on yleensä hyvin heikko. Kohtauksia tulee lähes viikottain. Onko tämä epilepsiaa, pitäisikö mennä lääkäriin, terveydenhoitajalle? Olen lukiossa.

Varsinkin kun sain tietää että kohtaukset vahingoittavat aivojani, mitkä ovat minulle kovin tärkeät...

Olen myös epäillyt että tämä johtuisi aivoverenkirtohäiriöstä..?

Ja sitten vielä... entä jos minut leimataan hulluksi jonka suusta valuu kuolaa jo joka kuuluisia pyöreän huoneen nurkkaan? ( kuolaa ei koskaan ole valunut, yleensä vain huimaa)
Miten muut suhtautuvat, ja pitävätkö lääkärit tiedon salassa, mieluiten eivät edes omat vanhempani saisi tietää...

7

569

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epileptikko

En osaa vastata onko sinulla epiä mutta mikäli on niin hoitamattomana se on vaarallisempaa aivoile. Kannattaa mennä lääkärille ja tutkituttaa itsensä. Monilla epileptikoilla lääkitys vie kaikki kohtaukset pois. Tottakai lääkäreillä on vaitiolovelvollisuus, mutta mikäli sinulla on ajokortti ja epilepsia todetaan on lääkäri velvollinen ottamaan kortin pois (en tiedä tarkkaan kuinka tiukkoja asiassa ollaan mikäli ei tajuttomuutta).Kortin saa kyllä takaisin jos kohtaukset pysyvät poissa.Ihmisten suhtautumiseen voit vaikuttaa myös itse mutta valitettavasti epilepsiaan suhtaudutaan kyllä todella ennakkoluuloisesti. Monet salaavatkin sairautensa juuri tämän johdosta, mutta se on todella raskasta henkisesti. Ensiksi sinun pitää olla itse sinut epilepsian kanssa ja sen jälkeen voit kertoa siitä muille, olin huomaavinani kirjoituksestasi, että sinullakin on ennakko asenteita epiä kohtaan. Monet epileptikot ovat ihan normaaleita työssäkäyviä ihmisiä joista ei todellakaan näy sairaus päälle. Tsemppiä sinulle!!

• Telle

Itse olen sairastunut epiin aikuisena pahoinpitelyn seurauksena.

Lukiolaisena sinä olet nuori (siis mikäli olet hiihdellyt normaalitahtia; anteeksi tämä kielikuvani, nykyäänhän lukioon voi mennä paljon vanhempanakin kuin 15-16 veenä. Kun itse olin yläasteella ja lukiossa podin huimausta ja näön mustumista, johon tuntui liittyvän jonkinlainen hallusinatorinen tunne. Noh, selitys oli yksinkertainen; alhainen verenpaine ja Na-pitoisuus, pitkä ja hoikka kun olin ja juuri kasvupyrähdyksen ylittänyt. Aina näihin vaivoihin ei liity ed. mainittuja asioita. Mene nyt ainakin terveydenhoitajalle, jos et häneen tarpeeksi luota, sitten lääkärille. Epävarmuuteen ei kannata jäädä kitumaan.

Vielä tuosta verenpaineesta. Sitä on kahtalaista; siis se tasainen päivän mittaan sykkivä, ja sitten se joka aiheuttaa joillekin ihmisille vaikeuksia - noustaessa äkillisesti istuma-asennosta tai makuuasennosta maailma saattaa mustua parin minuutin kuluttua pystyyn noustua, ennen mustumista voi esiintyä myös hallusinaatioita. Näin minulle ovat myöskin neurologini selittäneet nuoruuden kokemuksiani.

Epilepsiaan suhtautumisesta sanoisin, että hyökkäys on paras puolustus ;) Peli selväksi kerralla, ja se on siinä. Vaahto sopii kermakakkuun, suuhun menee sekin ;)

• Auttakaapliiis

Voiko mulla olla epilepsia? Oon 12 ja välillä tulee semmosii näön hämärtymisi. Ne tulee suihkussa. Pari kertaa kaaduin joskus nuorempana.

• eeglähete

Ainoa varma keino on EEG-tutkimus. Pelkät oireluettelot eivät kerro vielä tarpeeksi. Pyydä tutkimuslähete.

• käyrävikainen
        eeglähete kirjoitti:

Ainoa varma keino on EEG-tutkimus. Pelkät oireluettelot eivät kerro vielä tarpeeksi. Pyydä tutkimuslähete.

EEG-tutkimuskaan ei kaikille ole satavarma. Minulle se pika-eeg on turha, mutta diagnoosini on selkeä. EEG:sta toki on pidempiä versioita, mutta kaikki pitää aloittaa tuolla pikaisimmalla.

• Auttakaapliiis

Se menee ohi ku laitan pään polvien välii

• Entiettyvarma

Ei kuulosta epiltä. Matala verenpaine?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6010
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4107
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3362
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2996
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2064
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2004
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      43
      1817
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1795
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe