Hei!
Olen hiukkasen huolissani tämänhetkisestä tilanteesta. 17v. poika olen ja pälvikalju alkaa tulla elämääni pikkuhiljaa. Kaverit aina huomauttaa kuinka pääni päällä hiukset ovat harvassa ja vähissä ja, että kaljuni näkyy hiusten alta (ja kiiltää). Noin puolenvuoden aikana on tapahtunut hurjaa muutosta. Olen myös välttänyt silikonipitoisia tuotteita, kuten shampoot, hiusgeelit, yms. Todella rasittava ongelma varsinkin kun tykkään muunnella hiustyyliäni, mutta tätä rataa se ei tule enään onnistumaan!
Osaako joku auttaa asian suhteen? Kiitoksia etukäteen!!
Olen hiukkasen huolissani tämänhetkisestä tilanteesta. 17v. poika olen ja pälvikalju alkaa tulla elämääni pikkuhiljaa. Kaverit aina huomauttaa kuinka pääni päällä hiukset ovat harvassa ja vähissä ja, että kaljuni näkyy hiusten alta (ja kiiltää). Noin puolenvuoden aikana on tapahtunut hurjaa muutosta. Olen myös välttänyt silikonipitoisia tuotteita, kuten shampoot, hiusgeelit, yms. Todella rasittava ongelma varsinkin kun tykkään muunnella hiustyyliäni, mutta tätä rataa se ei tule enään onnistumaan!
Osaako joku auttaa asian suhteen? Kiitoksia etukäteen!!
Vastaukset 15
Vanhimmat
Pälvikalju on mystinen autoimmuunisairaus, jossa hiuksia lähtee satunnaisesti laikukkain. Siihen ei oikeastaan ole hoitoa.
Kertomasi perusteella sinuulla on vain harvinaisen aikaisin alkanut perinnöllinen hiustenlähtö. Siis perus miestyypin kaljuuntuminen. Hae lääkäriltä finasteridi-resepti hyvän sään aikana (välittömästi) niin todennäköisesti saat vielä hiuksesi takaisin, koska tuota harventumista on ollut niin vähän aikaa. Lääke on halpa mutta joudut syömään sitä jatkuvasti, jos haluat, että kaljuuntuminen ei etene. Itselläni neljän kuukauden satsi maksaa alle 5 euroa, eli ei yhtään mitään.
Noin varhain alkanutta aggressiivista hiustenlähtöä ei lääkkeetkään todennäköisesti pitkään jarruttele... Finalla saat (varsinkin noin nuorella iällä) terveytesi mahdollisesti vituralleen vuosiksi, tai jopa loppuiäksesi. Itse en ottaisi riskiä.
itse muuttunut tuon lääkkeen käytön jälkeen lähes tunteettomaksi.. mikään ei kiinnosta eikä innosta, ilmeisesti elimistöstä puuttuu dopamiini välittäjäainetta. muisti huonontunut, lihasnykimistä, seksuaaliset halut hävinneet, lihasmassaa lähtenyt reilusti ja kasvon piirteet hieman muuttuneet feminiinisemmiksi...
Vaikka joillakin lääke ei ilmeisesti havaittavia sivuvaikutuksia aiheuta, muuttaa se joka tapauksessa elimistön kemiaa tavalla, josta voi tulla vakaviakin ongelmia vuosia myöhemmin lääkkeen aloittamisen jälkeen.
lääkkeen sivuvaikutuksista voi lukea www.propeciahelp.com
Aikaisessa vaiheessahan tuo lääkitys nimenomaan tulee aloittaakin. Älä usko näitä sivari-haihattelijoita. Ovat lähinnä korvauksia havittelevia huijareita tai psykosomaattisista oireilusta kärsiviä luulosairaita. Lääke on testattu perinpohjin; ei sitä muuten saisi myydä tai määrätä.
dataa kyllä löytyy mahdollisille mekanismeille, joilla finasteridi voi kyseisiä oireita aiheuttaa.
Itseasiassa halusin niin kovasti uskotella itselleni, että oireet olivat vain päässäni, että testasin lääkettä 3 eri kertaa 2kk, 2kk ja 1kk. Ensimmäisen kokeilun jälkeen oireet normalisoituivat (ei täysin) puolen vuoden sisällä lopettamisesta. toisella ja kolmannella kerralla kokeilin lukemattoman määrän eri pillereitä, jotta olisin voinut käyttää lääkettä sivuvaikutuksetta, mutta oireet pysyivät ja pysyvät edelleen lääkkeen lopettamisen jälkeen. oireet eivät itseltäni hävinneet edes 2vuoden käyttämättömyyden jälkeen.
Reilu puolitoista vuotta finaa (1.25mg/päivä) käyttäneenä voisin allekirjoittaa jokaisen noista väitteistä mitä alla olevissa linkeissä on. Tuo "brain fog" ei ainakaan omalla kohdalla ollut mitään huuhaata vaan silkkaa painajaista.
Omat oireet alkoivat reilun vuoden käytön jälkeen. Tekisi vielä mieli kokeilla pienemmällä annoksella, esimerkiksi 3x viikossa, tai sitten 0.5mg per päivä, koska se on todellakin tehokas lääke taistelussa kaljuuntumista vastaan.
http://www.baldingblog.com/2008/08/13/propecia-and-brain-function/
http://www.medhelp.org/posts/Neurology/Propecia-causing-brain-damage-and-/show/13394
http://forum.mesomorphosis.com/mens-health-forum/interesting-article-finasteride-propecia-134245778.html
... ja heppi tippukoon mutta kaljuuntua en aijjo. : D
Vetäisin itseni muutenkin narun jatkeeksi jos hiukset lähtisivät.
...niinkuin todettua nuo sivuvaikutukset ovat ÄÄRIMMÄISEN harvinaisia. Itselläni ei tullut eikä ole ollut minkäänlaisia huonoja sivareita. Päinvastoin, olen saanut mielenrauhan ja elämänhalunli takaisin lääkkeen ansioista...
Itse söin lääkettä alimmillaan annoksella 0.25mg joka toinen päivä. Hiukset kasvoivat, mutta myöskin sivuvaikutukset pysyivät...
Oletko koittanut korvata finaa revivogenillä? Sehän on päänahkaan läträttävä luonnon DHT-estäjiä sisältävä tuote. Kuinka muuten paikallisesti annosteltava fina toimisi? Ei ainakaan markkinoilla ole moista.
jos jollakin todentotta on ollu jonkinlaisia sivuvaikutuskia esim. masennus tai elämänhalukatoa, niin jätän tämän Finasteridi lääkkeen huomioimatta, koska olen itse taipuvainen masennukseen. Juuri nyt kun olen sen yli päässyt vähitellen, en halua ottaa riskiä että se alkaisi taas.
Aika vaikea tilanne. hmm.. :D
Itse en ole finaa käyttänyt, mutta sitä kannattaa kokeilla. Nuo sivuvaikutukset ovat hyvin yksilöllisiä. Esim. minä käytän Rogainea ja siitä tuli "sivareita" vain parin ekan päivän aikana ja olen lukenut, että osa ihmisistä ei voi käyttää ollenkaan minoxidiili tuotteita päänsäryn ja pään hilseilyn takia. Jos olisin jättänyt Rogainen kaupan hyllylle sivuvaikutuksien pelossa olisivat hiukseni vieläkin ohuet. Anna finalle aikaa ainakin puoli vuotta mielummin vuosi, jos sivarit eivät ole elämää haittaavia.
Tsemppiä!!!
Finan tapauksessa jo pelkässä kokeilemisessa on se riski, että sivarit jäävätkin päälle lopettamisen jälkeen.
On jopa mahdollista, että fina aiheuttaa hermostollisia vaurioita vähentämällä tiettyjä kemikaaleja aivoissa, jotka pitävät huolen näiden hermojen kunnosta. Jos tälläisiä vaurioita syntyy, kuka tietää paranevatko ne koskaan.
http://www.hairlosshelp.com/FORUMS/messageview.cfm?catid=10&threadid=85335&highlight_key=y&keyword1=neurological
a-112:lle: Revovogeniä olen kokeillut jo ennen finaa, enkä jaksanut sen litkun kanssa läträtä joka ilta... muistaakseni en huomannut mitään parannusta tilanteessa niinä parina kuukautena? mitä sitä käytin. Finan tapauksessa parannusta tilanteeseen alkoi ilmetä jo parin viikon jälkeen.
alkoi ilmetä jo parin viikon jälkeen". Kuinka joku viitsii kirjoittaa tällaista tuubaa,uskooko tosiaan itse!!??
näin muistelisin, että uudiskasvun aivan ensimerkit ilmaantuivat tuolloin... siitä eteenpäin pikkuhiljaa enemmän ja enemmän. 2kk kohdalla eron huomasi jo tihrustelemattakin. Itsellä fina tosiaan toimi todella hyvin, mutta sivaritkin olivat/ovat sen mukaisia.
Kyllä paikallisesti annosteltava fina löytyy ja ihan Eu:n alueelta.
Saksasta nimittäin.
http://www.sinere.com/nanominox-fms_en0.html
Laittakka Nanominox-FMS googleen. Sieltä löytyy käyttäjien kokemuksia jne.
Muutenkin sineren nanominox-ms ilman fina on saanut hyvää palautetta.
http://www.sinere.com/nanominox-ms_en.html
Sisältää vain 10% propyleeniglykolia.