Minulle pistettiin viikko sitten kortisonipiikit käsiin ja jalkoihin, eikä lääkäri maininnut mitään siitä kauanko lääkkeen oletetaan vaikuttavan? Sen tiedän että pari päivää voi mennä ennenkuin vaikutus alkaa, mutta kauanko se VOI pysyä..? Tai toisinpäin: kuinka nopeaa vaikutus saattaa lakata? Minulla on nivelreuma.
Kortisonipiikin vaikutus
4
2681
Vastaukset
- Piikkiä, piikkiä
Mulla on auttanut joskus useamman kuukauden, joskus 2-3 viikkoa. Mulla on siis tämä epämääräinen spondyloartropatia, joka muistuttaa lähinnä selkärankareumaa. Joskus esim. lonkkanivelten piikitys on poistanut tulehduksen mutta ei välttämättä kipua! Viime kesän' sain polveen elämäni ensimmäisen piikin (sairaus ollut 12 vuotta). Se auttoi vuorokaudessa eikä ole vielä tarvinnut uudelleen piikittää. Nivelreuma saattaa käyttäytyä eri tavalla, en tiedä. Mutta omalla kohdallani vaikutus on kullakin kerralla ollut eripituinen.
Että tästä ei varmaan hirveesti apua sulle ollu.. - reumaatikko
Tautini on vähänivelinen, lastenreumana alkanut 30v sitten. Kokemuksia on pistoksista sormiin,nilkkoihin,lonkkiin,silmään(iriitti).
Teho vaihtelee, yleensä voisin sanoa että apu tulee minulle 1-3 päivän sisällä ja vaikuttaa n. 2-3kk.
Vaikuttavia tekijöitä on mielestäni ainakin: Lepo(nivel ilman rasitusta 1-2pvä nivelestä riippuen), laitettu aine(korttisooneissa on eroa), pistoksen osuminen/oikea aikaisuus(miten neste neste menee niveleen ja tuliko pistos ns. oikeaan aikaan tulehduksen kannalta.)- Juhis30
Oman kokemukseni mukaan kortisoni on aika tehokas mutta pistokset eivät ole pitkän tähtäimen ratkaisu, koska niillä on mm. jänteitä heikentävä vaikutus. Ne ovat hyvä ja välttämätön keino kun muu on kokeiltu. Valitettavasti esim. polven turvotus ja nesteily ei ole omalla kohdallani millään muulla lähtenyt. Tulehdus on myös tuhoava voima joten täytyy valita kahdesta pahasta pienempi.
- ei paljoakaan
Minulla on ollut vaikea tulehdusvaihe jo 7-8 vuotta, eikä kortisoni-injektioistakaan ole ollut juurikaan apua. Tautia on takana viitisenkymmentä vuotta.
Mutta nyt, kun aloin mättämään mielettömän määrän D-vitamiinia 25 migrokramman pillereita 8 päivässä, niin kas, nyt on pistetyt nivelet rauhoittuneet, ja muutenkin aika mukiin menevä olotila. Ans kattoo, mitä pitkällä aikajuoksulla tuo D-vitamiini saa aikaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1381401
- 104901
- 75723
- 51625
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa15553ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40494Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153461Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..36441- 26409
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;185402