Nopeusluokka: W vai Y?

nopeusluokka

Olen hankkimassa autoon uusia renkaita ja valitsemaani vaihtoehtoa on tarjolla vain nopeusluokissa W ja Y, joista tuo Y on vielä vähän halvempikin. Mitä tuo nopeusluokka vaikuttaa käyttöominaisuuksiin Suomen teillä, kun kovaa ei kuitenkaan pysty ajamaan eli nopeusluokka ylittää sekä auton kyvyt että tiestön mahdollisuudet? Onko luokalla vaikutusta esim. ajomeluun, jarrutusmatkaan tai kulutuskestävyyteen?

Maalaisjärjellä kuvittelisi, että korkeamman nopeusluokan rengas olisi rakenteeltaan (seinämävahvuuksiltaan? kumiseoksen koostumukseltaan?) tukevampi, mikä ei nyt varmaan normaalikäyttöominaisuuksiakaan huononna. W ja Y luokat on kuitenkin aika lähellä toisiaan ja joku on joskus epäillyt että valmistajalla nuo ovat yksi ja sama rengas, jossa ainoastaan renkaan kyljen valumuotin tekstit eroavat toisistaan.

Mutta miten on?

19

7235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuttaperkka

      renkaita. Tarkoitettu Euroopan teille jossa käyttäjiä on satoja mijoonia ja tietenkin myös Suomen teille.
      Ovat rakenteeltaan tukevia ja mittatarkkoja (en tarkoita halpiksia) ja ovat parhaiten soveltuvia niihin autoihin joihin valmistaja niitä suosittelee.
      Enpä siis lähtisi kokeilemaan alemman nopeusluokan renkaita juuri ajo-ominaisuuksien vuoksi.
      Samoilla valumuoteilla ne valmistetaan eikä näin pienille markkinoille kannata alkaa muita edes tekemään.
      Jos rengaskustannukset ovat jonkun mielestä liian suuret niin pitää ostaa pieni ja halpa auto, siinä on halvat renkaatkin...

      • nopeusluokka

        Minulla taitaa olla auton rekisteriotteessa rengastuksesta mainittuna ainoastaan hyväksytyt koot ja pienin sallittu kantavuusluokka. Eli nopeusluokasta ei puhuta mitään. Yleinen periaate kai on, että nopeusluokka pitää olla vähintään auton huippunopeuden mukainen, muussa tapauksessa ohjaamoon pitää sijoittaa varoitustarra alemman nopeusluokan renkaista. Kun auton huippunopeus on vain hiukan yli 200 km/h, ei pitäisi olla mitään väliä sillä onko nopeusluokka W vai Y. Mutta mihin kaikkiin muihin tekijöihin tuo nopeusluokka vaikuttaa, se oli se alkuperäinen kysymyskin...


      • kuttaperkka
        nopeusluokka kirjoitti:

        Minulla taitaa olla auton rekisteriotteessa rengastuksesta mainittuna ainoastaan hyväksytyt koot ja pienin sallittu kantavuusluokka. Eli nopeusluokasta ei puhuta mitään. Yleinen periaate kai on, että nopeusluokka pitää olla vähintään auton huippunopeuden mukainen, muussa tapauksessa ohjaamoon pitää sijoittaa varoitustarra alemman nopeusluokan renkaista. Kun auton huippunopeus on vain hiukan yli 200 km/h, ei pitäisi olla mitään väliä sillä onko nopeusluokka W vai Y. Mutta mihin kaikkiin muihin tekijöihin tuo nopeusluokka vaikuttaa, se oli se alkuperäinen kysymyskin...

        omistajan käsikirjassa.. Esim. meikäläisellä on mainittu vaihtoehdot 17"/7,5J vanteelle: 225/45 R17 90W tai 225/45 R17 90Y tai 225/45 ZR17.Tämä on siis valmistajan suositus ja siitä voi päätellä myös sen mitä aiemmin mainitsin.Nopeusluokalla on vaikutus kaikkiin renkaan ominaisuuksiin joita yleensä testataan...
        kuten tuossa alla...lyhyesti:pito kuivalla/märällä; samat jarrutuksessa; pito lumella; mukavuus; melu sisäinen/ulkoinen; kulutuskestävyys.
        Se nyt on itsestään selvää että nopeusluokka vaikuttaa noihin kaikkiin.
        Falken FK-452
        testitulokset ReifenTest.com
        # TyreTest.com:
        Average based on 1510 completed reviews - results
        Score: 1-Excellent 6-Terrible Ø2.3
        Grip under dry conditions 1.7
        Breaking under dry conditions 1.7
        Grip under wet conditions 2.3
        Braking under wet conditions 2.4
        Grip in snow 3.5
        Comfort 2.2
        Noise level (internal) 2.4
        Noise level (external) 2.3
        Tyre wear 2.4
        Kilometres driven 15.745


    • rekasmies

      Autossani on alkuperäisenä nopeusluokkana V, ja rengaskoko 205 55 16". Ostin keväällä uudet kesärenkaat, myyjä suositteli maamme karkeille teille ja rajoituksille alempaa nopeusluokka H:ta ja ne ostinkin. Halvemmat, ja melutaso tosiaan aleni jonkin verran, samoin sellainen pehmeä mukavuus lisääntyi.

      Mutta: tuntuu että ajettavuus heikkeni hivenen. Suuntavakavuus ja kaarreominaisuudet veltommat, voiko johtua alemmasta nopeusluokasta??

      • zxcvbnm,.

        Voi johtua. Periaatteessa alhaisen nopeusluokan renkaat ovat joustavammat ja mukavuuspainotteisemmat. Ohjaustuntumasta tulee epätarkempi. Eroja on myös saman nopeusluokan renkaissa eri valmistajien ja mallien välillä. Itse suosin matalan nopeusluokan renkaita, niillä saa enemmän anteeksi käytetyn auton alustan heikkouksia.


      • nopeusluokka

        Olivatko vanhat ja uudet renkaat saman merkkiset, malliset ja kokoiset? Jotta nopeusluokan vaikutusta pääsisi arvioimaan, kaikkien muiden tekijöiden pitäisi siis säilyä ennallaan. Koska renkaiden mallit vaihtuvat kohtuullisen usein (?), niin normaalilla renkaidenvaihtovälillä markkinoille taitaa yleensä ennättää jo uudet mallit (joissa on sitten tietenkin eri kumiseokset, pintakuviot ja varmaan rakenteetkin). Jos pelkkä rengaskoko säilyi samana ja muut tekijät vaihtuivat, niin mitään johtopäätöksiä nopeusluokan vaikutuksesta ei siis tietenkään voi tehdä.


      • kuttaperkka
        nopeusluokka kirjoitti:

        Olivatko vanhat ja uudet renkaat saman merkkiset, malliset ja kokoiset? Jotta nopeusluokan vaikutusta pääsisi arvioimaan, kaikkien muiden tekijöiden pitäisi siis säilyä ennallaan. Koska renkaiden mallit vaihtuvat kohtuullisen usein (?), niin normaalilla renkaidenvaihtovälillä markkinoille taitaa yleensä ennättää jo uudet mallit (joissa on sitten tietenkin eri kumiseokset, pintakuviot ja varmaan rakenteetkin). Jos pelkkä rengaskoko säilyi samana ja muut tekijät vaihtuivat, niin mitään johtopäätöksiä nopeusluokan vaikutuksesta ei siis tietenkään voi tehdä.

        Jatka vaan jaaritteluasi...


      • kuttaperkka
        zxcvbnm,. kirjoitti:

        Voi johtua. Periaatteessa alhaisen nopeusluokan renkaat ovat joustavammat ja mukavuuspainotteisemmat. Ohjaustuntumasta tulee epätarkempi. Eroja on myös saman nopeusluokan renkaissa eri valmistajien ja mallien välillä. Itse suosin matalan nopeusluokan renkaita, niillä saa enemmän anteeksi käytetyn auton alustan heikkouksia.

        "Itse suosin matalan nopeusluokan renkaita, niillä saa enemmän anteeksi käytetyn auton alustan heikkouksia."
        Tää on niin mielenkiintoinen pointti et kerro ihmeessä mitä se tarkoittaa?
        Oon sitä mieltä että suosit matalan nopeusluokan renkaita koska ne on halpoja.
        Toisekseen enemmän se renkaan profiili vaikuttaa "ajopehmeyteen".


    • nopsajalkainen

      Luokalla on vaikutusta ainakin kulutuskestävyyteen: mitä korkeamman nopeusluokan renkaat, sitä heikompi on kulutuskestävyys.

      • kuttaperkka

        Asiahan on just päinvastoin.
        vai meinaatko että miljoonat auton käyttäjät Euroopassa(jotka pääsääntöisesti ajelee korkean nopeusluokan renkailla) ajelee huonommin kestävillä renkailla kuin me suomalaiset?
        Ei varmasti ajele.


      • trp-7
        kuttaperkka kirjoitti:

        Asiahan on just päinvastoin.
        vai meinaatko että miljoonat auton käyttäjät Euroopassa(jotka pääsääntöisesti ajelee korkean nopeusluokan renkailla) ajelee huonommin kestävillä renkailla kuin me suomalaiset?
        Ei varmasti ajele.

        Mulle tulee kilometrejä tollaset 70 000 vuodessa. Joudun ostamaan uudet kesärenkaat joka vuosi. Lähes joka vuosi ostohetkeksi on tullut päivä, jolloin vaihdan talvirenkaista kesäkumeihin. Paitsi että: Aiemmin "tyydyin" H- ja V-nopeusluokan renkaisiin.
        Kesäkaudet on menny ihan ok - talvikelien tullessa renkaat on ollu lopussa, mutta olen uskaltanut ajaa vielä kesäkauden loppuun asti. Kolmena viime vuotena olen koettanut ihan seurata tilannetta - ja jotenkin tuntuu, että V-luokan renkailla olen päässyt juuri ja juuri maaliin - eli talvirengaskauteen. Edellisillä H-luokan renkailla ajelin vielä muutaman viikon seuraavan vuoden keväällä... (tosin auto ei ollut silloin sama kuin nyt, vaan vähän painavampi).
        Viime keväänä alle tarttui W-luokan renkaat (Continentalin, kuten kahdet edellisetkin, jotka olivat siis V-luokkaa - vieläpä samaa mallia, joskin malli sinällään uudistui viime keväänä). Tänä kesänä en sitten päässyt lähellekään talvikelejä, vaan uusi setti piti ostaa jo syyskuun puolella. En tiedä, onko tässä nyt mitään oikeaa totuuspohjaa - kunhan vain oman havainnon pistin esille.
        Viimeisin ostokseni ei sitten ollut V- eikä todellakaan W-luokan renkaat, vaan H:n. Katotaan vuoden päästä, näkyykö eroa kulutuksen siedossa...


      • Anonyymi
        trp-7 kirjoitti:

        Mulle tulee kilometrejä tollaset 70 000 vuodessa. Joudun ostamaan uudet kesärenkaat joka vuosi. Lähes joka vuosi ostohetkeksi on tullut päivä, jolloin vaihdan talvirenkaista kesäkumeihin. Paitsi että: Aiemmin "tyydyin" H- ja V-nopeusluokan renkaisiin.
        Kesäkaudet on menny ihan ok - talvikelien tullessa renkaat on ollu lopussa, mutta olen uskaltanut ajaa vielä kesäkauden loppuun asti. Kolmena viime vuotena olen koettanut ihan seurata tilannetta - ja jotenkin tuntuu, että V-luokan renkailla olen päässyt juuri ja juuri maaliin - eli talvirengaskauteen. Edellisillä H-luokan renkailla ajelin vielä muutaman viikon seuraavan vuoden keväällä... (tosin auto ei ollut silloin sama kuin nyt, vaan vähän painavampi).
        Viime keväänä alle tarttui W-luokan renkaat (Continentalin, kuten kahdet edellisetkin, jotka olivat siis V-luokkaa - vieläpä samaa mallia, joskin malli sinällään uudistui viime keväänä). Tänä kesänä en sitten päässyt lähellekään talvikelejä, vaan uusi setti piti ostaa jo syyskuun puolella. En tiedä, onko tässä nyt mitään oikeaa totuuspohjaa - kunhan vain oman havainnon pistin esille.
        Viimeisin ostokseni ei sitten ollut V- eikä todellakaan W-luokan renkaat, vaan H:n. Katotaan vuoden päästä, näkyykö eroa kulutuksen siedossa...

        Paskaa puhutte kaikki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paskaa puhutte kaikki

        Ja laitot sitten todella upean kommentin vuoden 2009 ketjuun.
        Onneksi kaltaisiasi löytyy edelleen maastamme, lähdemme nousuun ansioistasi!


    • Anonyymi

      tuollaisella jaarittelulla ei ainakaan pano hommista tulisi mitään näillä sankareilla .................ottaisinko housut pois vain jätänkö lippiksen päähän vai toisinpäin. aivan sama vaikka renkaan nopeus luokka olisi vaikka A

    • Anonyymi

      Matalin nopeusluokka on Q eli 160 km/h. Sen pitäisi riittää Suomessa kun laillisesti ei saa ajaa yli 120 km/h.

      • Anonyymi

        Mutta kun laki sanoo toisin. Mitä tekemistä laillisella nopeus rajoituksella on sen kanssa kuinka lujaa voi ajaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun laki sanoo toisin. Mitä tekemistä laillisella nopeus rajoituksella on sen kanssa kuinka lujaa voi ajaa?

        Niin tai jos lupaa poliisille kautta kiven ja kannon etten aja koskaan yli 60km/h, niin voin käyttää vaikka peräkärryn renkaita tms...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tai jos lupaa poliisille kautta kiven ja kannon etten aja koskaan yli 60km/h, niin voin käyttää vaikka peräkärryn renkaita tms...

        Nyt tarvitaan se lainkohta jossa mainitaan renkaiden nopeusluokka.


      • Anonyymi

        Erittäin totta.

        ”Autoon saa vaihtaa sen rakenteellisesti sallitun suurimman nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan renkaat.

        Vaihtaminen on sallittu ehdolla, että autoon vaihdettavat renkaat ovat vähintään nopeusluokkaa Q (160 km/h) ja että auton suurimman rakenteellisen nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan kesärenkaista on ohjaamossa kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama ajonopeus.”


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      24
      1013
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      804
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      761
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe