Sikiöseulonnasta?

rv10

Hei,
olen menossa parin viikon päästä tuohon sikiöseulontaan, sitä ennen käyn verikokeissa.
Kertokaahan tuosta tutkimuksesta ja erityisesti niistä tuloksista. Miten tuon verikokeen ja sikiöseulonnan tulokset ilmoitetaan. Saako ne heti ko. käynnillä. Mua vähän jännittää tuo tutkimus. Pitkä lapsettomuus takana ja tietenkin vähän pelkää, jos sielä ei kaikki olekaan hyvin.

6

576

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---------------

niskaturvotuslukeman saat heti ultraamisen aikana. Sen tuloksen ja ikäsi perusteella voidaan laskea riskiluku, jos turvotusta on huomattavan paljon. Vaihtelee jonkin verran se raja-arvo paikkakunnittain, mutta on asetettu siten, että 5% äideistä "jää kiinni" seulasta. Suuri osa kiinni jääneistä on tietysti vääriä hälytyksiä.
      Verikokeen tuloksen saat n. viikossa, kahdessa. Silloin saat lopullisen riskiluvun (esim 1:10 000), ja jos riski on suurehko/suuri, silloin sinulle tarjotaan punktiota.
      Älä niitä jännitä turhaan, todennäköisesti kaikki on ihan hyvin, ja vaikkei olisikaan, voi lopputulos silti olla oikein hyvä! :)
      Onnellista odotusta!

• Henni78

Jos seerumiseulassa ei mitään kohonnutta riskiarvoa ilmene, ei siitä yleensä edes silloin ilmoiteta. Niskaturvotuslukeman saa tosiaan heti ultran aikana.

• rv18

Tosiaan tuon niskaturvotuksen koko lasketaan heti siinä ultraustilanteessa ja ilmoitetaan myös vanhemmille samalla. Meillä tuo verikoe otettiin ultran jälkeen, mutta tuloksista en koskaan kuullut mitään, kun ei niistä ilmoiteta jos ei niissä mitään hälyttävää ole. Ultraaja myös sanoi jo heti ennen kuin niskaturvotusta oli mitattu, että ihan terveen näköinen vauva siellä on :)

Itse en edes ajatellut koko käyntiä sen seulonnan kannalta, vaan menimme vain katsomaan todisteita vauvasta :) osallistuttiin kumminkin myös verikokeeseen, vaikka siihenhän ei ole pakko mennä vaikka ultrassa kävisikin.

• yllätystä

Joo, mutta sekin pitää muistaa, että vaikka ei ole niskaturvotusta tai verikokeissa häikkää, lapsi voi olla sairas. Kukaan ultraaja ei voi rv 10-12 alk. nähhdä, että lapsi on 100% terve. Rakenne uä:ssakin vain kokenut lääkäri voi löytää "vikoja" ja n. 50 % tärkeimmistä epämuodostumista tai sydänvioista huomataan siinä. Ainoastaan lapsivesipunktio tai istukkanäyte tutkii luotettavasti kromosomit, mutta sitä ei tarjota, jos saa seuloista puhtaat paperit tai ikää yli 40v. jne. Eli jos ei jää kiinni, voi silti tulla ylläridown-lapsi vaikka. Niin ja raskauden edetessä ei voi koskaan tietää miten sikiön vointi ja kasvu jatkuu.

• kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk
        yllätystä kirjoitti:

Joo, mutta sekin pitää muistaa, että vaikka ei ole niskaturvotusta tai verikokeissa häikkää, lapsi voi olla sairas. Kukaan ultraaja ei voi rv 10-12 alk. nähhdä, että lapsi on 100% terve. Rakenne uä:ssakin vain kokenut lääkäri voi löytää "vikoja" ja n. 50 % tärkeimmistä epämuodostumista tai sydänvioista huomataan siinä. Ainoastaan lapsivesipunktio tai istukkanäyte tutkii luotettavasti kromosomit, mutta sitä ei tarjota, jos saa seuloista puhtaat paperit tai ikää yli 40v. jne. Eli jos ei jää kiinni, voi silti tulla ylläridown-lapsi vaikka. Niin ja raskauden edetessä ei voi koskaan tietää miten sikiön vointi ja kasvu jatkuu.

on kuten nimimerkki "yllätystä" kirjoitti. Lapsen syntymän jälkeen asia vasta on varmaa

• Ja samaten..
        yllätystä kirjoitti:

vaikka noissa seulonnoissa tulokseksi tulisi, että suurella todennäköisyydellä lapsella on joku vakava sairaus, voi lapsi myös syntyä terveenä..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2294
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1519
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1309
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1275
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1265
    Aihe