Jos/kun ehkäisen, sitä en voi kenellekkään kertoa, koska silloin minua ei pidetä uskovaisena. Asia on näin, vaikka se kielletäänkin julkisuudessa. Itse olen ehkäissyt, kun terveys petti, mutta olen vaiennut siitä täysin. Miehellkkään en ole kertonut.Ja varmuudella suurin osa meistä uskoo edelleen vakaasti, että ehkäisy on syntiä kaikissa muodoissaan ja selibaatti on ainoa oikea ratkaisu, jos raskaudet uhkaavat terveyttä. Silti, sitä ei tiedetä eikä tunneta, mihin Raamatun kohtaan nämä ajatukset perustuvat. Jotkut puhujat väittävät, että viimeisellä tuomiolla kysytään niistä ehkäistyistä lapsista. Tähän vihjaillaan silloin tällöin.
Ehkäiseppä siinä pelossa sitten, kun tuon uskot. Keskustelu asiasta on mahdoton asia.
Ei tällaisista uskalla puhua. Tiedän silti, että olen tehnyt oikein. Itseään ei ole pakko uhrata ennen aikaisesti kun voimat on loppu. Ei edes naisen...Olemassa olevat lapset tarvitsevat vielä minua. Ja on hyvä että tänne voi kirjoittaa nimimerkillä!!
En tehnyt väärin
24
486
Vastaukset
- wanhawaimo
Olet aivan oikeassa. Se, että ehkäisy saarnataan synnilliseksi on itse asiassa ansiokristillisyyttä. Jos ehkäiset, et ole oikeasti uskomassa. Jos sen sijaan kasvatat suuren lapsilauman, niin sinun uskosi katsotaan sitä paremmaksi mitä suurempi on lapsimääräsi.
Todellakaan, missään kohden Raamattua ei ehkäisyä kielletä, vaan se on keksitty SRK:n miesten toimesta. Eikä ole myöskään mitään "vauvavarastoa", jossa olisi jokaiselle äidille määrätty se hänelle kuuluva vauvakiintiö. Luehan tuosta alla olevasta linkistä lisää ja nauti vapaasti niistä lapsista, jotka sinulla jo on ja niistä elon päivistä, jotka Jumala on sinulle suonut.
Hyvää syksyn jatkoa:)
http://scratchpad.wikia.com/wiki/Ehkäisy- Nainen X
Se on välillä hirmu kiusallista ne vihjailut (meinasin kirjoittaa "vihailut") seuroissa kun on pitkä synnytysväli taikka nuorin on jo iso poika. En minä halua alkaa valehtelemaankaan jos jo ku alkaisi ihan suoraan kysellä. Helvetintuomion sitä sillloin varmana saisi.Mutta mikä pakko sitä olisi tehdä tiliä niin henkilökohtaisesta asiasta, on han se intiimi asia kuitenkin joka tapauksessa. Tämä ristiriita kyllä kuormittaa kanssakäymistä. Sinä vastasit harvinaisen lämpimin sanoin. Kiitos sinulle!
- Inhottava realisti
Nainen X kirjoitti:
Se on välillä hirmu kiusallista ne vihjailut (meinasin kirjoittaa "vihailut") seuroissa kun on pitkä synnytysväli taikka nuorin on jo iso poika. En minä halua alkaa valehtelemaankaan jos jo ku alkaisi ihan suoraan kysellä. Helvetintuomion sitä sillloin varmana saisi.Mutta mikä pakko sitä olisi tehdä tiliä niin henkilökohtaisesta asiasta, on han se intiimi asia kuitenkin joka tapauksessa. Tämä ristiriita kyllä kuormittaa kanssakäymistä. Sinä vastasit harvinaisen lämpimin sanoin. Kiitos sinulle!
Onko oikein, että uskon nimissä Sinut asetetaan tuollaiseen välikäteen asiassa, joka ei kuulu muille kuin Sinulle ja miehellesi?
Mikä ihme antaisi millekään ryhmittymälle tai sen jäsenille oikeuden puuttua perhe-elämääsi? - Nainen X
Inhottava realisti kirjoitti:
Onko oikein, että uskon nimissä Sinut asetetaan tuollaiseen välikäteen asiassa, joka ei kuulu muille kuin Sinulle ja miehellesi?
Mikä ihme antaisi millekään ryhmittymälle tai sen jäsenille oikeuden puuttua perhe-elämääsi?Yleisesti kun meikäläiset on joutneet kommentoimaan ulkopuolisten kanssa niin on tavallista todeta että "sehän on ihan henkilökohtainen asia". Olen pannut merkille että tämä kuva annetaan tavallisesti ulospäin. Mutta omassa piirissä se kuitenkin sitten lakkaakin olemasta "henkilökohtainen asia". Jotkut eivät näköjään vaan voi olla vihjailematta... Se ahdistaa joka kerta.
- Googlaten
Nainen X kirjoitti:
Kaikki eivät jaksa nöyryyttävien vihjailujen edessä uskoa.
http://freepathways.wordpress.com/2009/09/13/raja-tuli-vastaan/ - kokemusta on
Nainen X kirjoitti:
alkaa utelemaan niin vastaa reippaasti että mites ittelläja miksi se sua kiinnostaa?
reippaasti vaan niin menee het jauhot kysyjällä sekasin eikä tule toistakertaa uteleen - aikuinen nainen
Nainen X kirjoitti:
sanoa, että olet menettänyt hedelmällisyytesi?
- Nainen X
aikuinen nainen kirjoitti:
sanoa, että olet menettänyt hedelmällisyytesi?
Valheeseenko pitäisi turvautua? Semmonen on tosi nöyryyttävää!
- Inhottava realisti
Nainen X kirjoitti:
Jos uskonnon varjolla Simulta vaaditaan toimia, jotka eivät millään mittapuulla ole oikeita, Sinun tehtäväsi on toimia!
Teet väärin sekä itseäsi että lapsiasi kohtaan, jos heidätkin typerille keskiaikaisille kuvitelmille altistat.
Jos uskot, usko vain. Ei ole oikein vaatia mitä tahansa vain siksi, että joku väittää sen olevan ainoa totuus. - Asiat niin kuin ne ovat!
Nainen X kirjoitti:
Sopivia e-pillereitä popsien olet faktisesti hedelmätön.
- E-Rakko
Nainen X kirjoitti:
täytyisi olla kanssakäymisissä toisten uskovaisten kanssa ja tehdä heille tiliä elämästäsi? Minä esimerkiksi en ole tavannut yhtäkään lestadiolaista uskovaista vuosiin. Silti pidän itseäni uskovaisena ja niin pitävät ainakin jotkut tietämämäni ja tuntemani uskovaiset minua uskovaisena siis. Tuo ns. sosiaalinen kontrolli ja kyttääminen taitaakin olla lestadiolaisen talosten pahin epäkohta. Miksi sotkeutua toisten asioihin kun pelastuksemme on kuitenkin vain ja ainoastaan Kristuksen sovitustyössä?
- Nainen X
E-Rakko kirjoitti:
täytyisi olla kanssakäymisissä toisten uskovaisten kanssa ja tehdä heille tiliä elämästäsi? Minä esimerkiksi en ole tavannut yhtäkään lestadiolaista uskovaista vuosiin. Silti pidän itseäni uskovaisena ja niin pitävät ainakin jotkut tietämämäni ja tuntemani uskovaiset minua uskovaisena siis. Tuo ns. sosiaalinen kontrolli ja kyttääminen taitaakin olla lestadiolaisen talosten pahin epäkohta. Miksi sotkeutua toisten asioihin kun pelastuksemme on kuitenkin vain ja ainoastaan Kristuksen sovitustyössä?
Kiitos kun jaksat minunkin osaani miettiä... Minun kannaltani ei ole mahdollista eristäytyä muista uskovaisista. En itsekään semmosta haluaisi! Minun ja lastemme, koko perheemme ystäväpiiri on uskovaisia, tietenekin. ja ne sukulaiset joiden kanssa ollaan on kanssa uskovaisia. En oiekin ymmärtänyt kirjoitustasi.
- 6n äiti
Mies ei hyväksy ehkäisyä, meillä ei ole ollut seksielämää enää lähes kahteen vuoteen.
- Inhottava realisti
En voi mitään, kuulostaa sairaalta ja epäinhimilliseltä. Kyllä uskossa eläminen on ihanaa?
Toisaalta, seksihän onkin hirveää ja lähes paha teko. Ei kai sitä siis pidäkään harjoittaa, ellei lisää lapsia halua, eikö niin?
Tai, olet ryhmittymässä, jonka toimissa ei ole MITÄÄN JÄRKEÄ. Sekin vaihtoehto on olemassa. - 6n äiti
Inhottava realisti kirjoitti:
En voi mitään, kuulostaa sairaalta ja epäinhimilliseltä. Kyllä uskossa eläminen on ihanaa?
Toisaalta, seksihän onkin hirveää ja lähes paha teko. Ei kai sitä siis pidäkään harjoittaa, ellei lisää lapsia halua, eikö niin?
Tai, olet ryhmittymässä, jonka toimissa ei ole MITÄÄN JÄRKEÄ. Sekin vaihtoehto on olemassa.Vaihtoehto on se, että kerään voimia ja rohkeutta erota miehestä ja uskosta. Tai en voi sanoa eroavani uskosta, sillä sitä minulla ei ole kaiketikaan ikinä ollut, ainakaan oikeanlaista tai hyväksytynlaista.
Tilanne on se, että koska mies sanoi, ettei koske ehkäisevään naiseen tikullakaan ja koska en halua lisää lapsia, niin mitä vaihtoehtoja jää!? Käykööt vaikka vieraissa, kunhan saan olla rauhassa ja parantua. - Luomuäiti
6n äiti kirjoitti:
Vaihtoehto on se, että kerään voimia ja rohkeutta erota miehestä ja uskosta. Tai en voi sanoa eroavani uskosta, sillä sitä minulla ei ole kaiketikaan ikinä ollut, ainakaan oikeanlaista tai hyväksytynlaista.
Tilanne on se, että koska mies sanoi, ettei koske ehkäisevään naiseen tikullakaan ja koska en halua lisää lapsia, niin mitä vaihtoehtoja jää!? Käykööt vaikka vieraissa, kunhan saan olla rauhassa ja parantua.Otan osaa, sinulla on rankka elämäntilannne. Seksuaalinen / eroottinen läheisyys parisuhteessa on sen voima, se on ihmiselle tärkeä elämänalue. Hylkääminen tuolla lailla satuttaa ja loukkaa...
- Jefremoff
Oletko varma ettei mieheläsi ole toista naista?
Jos/kun ehkäisen, sitä en voi kenellekkään kertoa, koska silloin minua ei pidetä uskovaisena. ** Uskovaisen Sinua varmaan pitää usea, mutta tarkoitatko lestadiolaisena? Se on hieman eri asia. Et kai ymmärrä, että vain VL on uskossa?
Miehellkkään en ole kertonut.** Minä en todella pidä minkäänlaisen uskovaisena sellaista Isää, joka naisi äidin hengiltä. En todella koe, että Häntä johtaa Kristus, jos tuosta asiasta ei voi puhua, arkailematta.
Silti, sitä ei tiedetä eikä tunneta, mihin Raamatun kohtaan nämä ajatukset perustuvat. ** Uskovalle on Raamattu auktoriteetti, ja jos sitä ei siletä löydy, se on saatanan heinä, kuten tuo ehkäisykiilto.
Jotkut puhujat väittävät, että viimeisellä tuomiolla kysytään niistä ehkäistyistä lapsista. Tähän vihjaillaan silloin tällöin. ** Esitän nyt yhden tärkeän kysymyksen KUKA SEN TUOMION ANTAA, jossa sitä kysytään?
Ehkäiseppä siinä pelossa sitten, kun tuon uskot. ** Kaikki selviää, kun vastaa tuohon ylimpään.
Keskustelu asiasta on mahdoton asia.** Juuri siksi VL onkin lahko.
Ei tällaisista uskalla puhua. Tiedän silti, että olen tehnyt oikein. Itseään ei ole pakko uhrata ennen aikaisesti kun voimat on loppu. Ei edes naisen...Olemassa olevat lapset tarvitsevat vielä minua. Ja on hyvä että tänne voi kirjoittaa nimimerkillä!! ** Juuri näin, sinulla on järki ja Jeesuksen ohjaus Pyhässä Hengessä, pidä niistä kiinni, mutta vastaapa.
Shalom- korvaan
julmia syytöksiään ja itkevät syntymätöintä kohtaloaan. Näin seuroissa ssarnattiin ainakin vielä 1980-luvulla.
Vai onko SRK:n oppi muuttunut tältäkin osin vai miten?- etsivä-xx
Näin oletamme tässä esimerkissä, niitäkin on varmaankin aikojen kuluessa ollut.
Synnin tuntoon tulee vanhoillislestadiolaisuuden ulkopuolelta pariskunta, joka maailman tapaan on käyttänyt ehkäisyä.
Pariskunta tekee parannuksen ja saa synnit anteeksi.
Saako kaikki synnit anteeksi, myös ehkäisyn synnin?
Jos saa, niin missä huutavat tämän pariskunnan syntymättömät lapset?
Kuka saa ja mitä syntejä anteeksi ja missä on se lapsivarasto ja miksi.
Jos ehkäisy on Jumalan tahdon vastainen teko, ja Jumala luo ihmisen kun hedelmöityminen tapahtuu (jatkuva luomistyö), rikotaan tahtoa vastaan mutta ylimääräisiä syntymättömiä ei sitten ole kuitenkaan.
Jos Jumala ennalta tietää, mitkä ratkaisut ihminen tulee tekemään, miksi on luotu ylimääräinen varasto, eikö Jumala osaa mitoittaa tarvetta vastaavaa varastoa oikein ettei synny ongelmia niille, joita ei ole (syyttömille?) vai luoko ennakkoon odottamaan ylipäätään.
"Sinä olet luonut minut sisintäni myöten, äitini kohdussa olet minut punonut.
Sinun silmäsi näkivät minut jo idullani, sinun kirjaasi on kaikki kirjoitettu. Ennen kuin olin elänyt päivääkään, olivat kaikki päiväni jo luodut." etsivä-xx kirjoitti:
Näin oletamme tässä esimerkissä, niitäkin on varmaankin aikojen kuluessa ollut.
Synnin tuntoon tulee vanhoillislestadiolaisuuden ulkopuolelta pariskunta, joka maailman tapaan on käyttänyt ehkäisyä.
Pariskunta tekee parannuksen ja saa synnit anteeksi.
Saako kaikki synnit anteeksi, myös ehkäisyn synnin?
Jos saa, niin missä huutavat tämän pariskunnan syntymättömät lapset?
Kuka saa ja mitä syntejä anteeksi ja missä on se lapsivarasto ja miksi.
Jos ehkäisy on Jumalan tahdon vastainen teko, ja Jumala luo ihmisen kun hedelmöityminen tapahtuu (jatkuva luomistyö), rikotaan tahtoa vastaan mutta ylimääräisiä syntymättömiä ei sitten ole kuitenkaan.
Jos Jumala ennalta tietää, mitkä ratkaisut ihminen tulee tekemään, miksi on luotu ylimääräinen varasto, eikö Jumala osaa mitoittaa tarvetta vastaavaa varastoa oikein ettei synny ongelmia niille, joita ei ole (syyttömille?) vai luoko ennakkoon odottamaan ylipäätään.
"Sinä olet luonut minut sisintäni myöten, äitini kohdussa olet minut punonut.
Sinun silmäsi näkivät minut jo idullani, sinun kirjaasi on kaikki kirjoitettu. Ennen kuin olin elänyt päivääkään, olivat kaikki päiväni jo luodut."ei edes muista juutalaista, lestadiolisista puhumattakaan.
Täyttä tietämättömyyden tyhmyyttä koko vauvarasto. Kirjoitit hyvin.- ehkäisevä
Kesitas kirjoitti:
ei edes muista juutalaista, lestadiolisista puhumattakaan.
Täyttä tietämättömyyden tyhmyyttä koko vauvarasto. Kirjoitit hyvin.ehkäisy mikään synti ole!!!! uskokaa nyt
- Mäkisenpoika
ehkäisevä kirjoitti:
ehkäisy mikään synti ole!!!! uskokaa nyt
Uskovaisella on halu tehdä matkaa hyvällä omallatunnolla ja välttää syntiä.
- on mukavampi
Mäkisenpoika kirjoitti:
Uskovaisella on halu tehdä matkaa hyvällä omallatunnolla ja välttää syntiä.
tehdä matkaa eikä se tee ees matkaa hitaaksi kun välttää ruuhkia ja liikennevaloja - uskovaisella on vaan niin PAKKO!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1207604- 545708
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa763222Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72763Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101658Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2081533Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?2601155Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931149Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3321146Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä321031