Kiinnostaisi tietää voiko MS-taudin diagnosoida nykyään ilman likvor näytettä jos tauti olisi todennettavissa muilla tavoilla kuten oirekirjoilla, MRI:lla, refleksikokeilla ja mitä niitä nyt ikinä on.
diagnoosi ilman likvoria - onko edes mahdollista
4
842
Vastaukset
- vittuntunut julkiseen terveydenhuotoon
vaikka olisikin likvor arvot koholla..se on TODELLA vaikeaa saada. diagnoosin saa vain sellaiset vali vali tyypit ei oikeasti sairaat!!!
- tauti**
Kyllä diagnoosin tarvitaan aika paljon enemmän kuin vali vali.
Mun mielestä liqvor on oleellinen diagnoosia tehdessä, mutta poikkeuksiakin varmaan on, että on saanut diagnoosin ilman sitä. - ap
Minä itse en haluaisi mitenkään saada diagnoosia ainakaan nyt. Tilanteeni on se, että joskus minulla on ollut ms-tautiepäily ja silloin tehtiin kaikki mahdolliset tutkimukset selän ja pään MRI:sta likvoriin. Oireet tukivat mäsää, mutta MRI kuvat olivat normaalit. Lisäksi jotain valkuaisaineita oli koholla likvorissa ja jäätiin hieman seurantalinjalle. Tästä on jo muutama vuosi aikaa ja tänä aikana on välillä ollut oireita, jotka on myös aina lähteneet pois. Oireet eivät ole kuitenkaan olleet läheskään yhtä voimakkaat kuin muutama vuosi sitten enkä ole niiden vuoksi siis mennyt edes lääkäriin..en ole siis diagnoosin perässä juoksemassa väkisin. Lääkäri kuitenkin mainitsi, että voidaan muutaman vuoden kuluttua ottaa uudet kokeet likvori mukaanlukien ja en siihen kokeeseen enään ikinä halua. Sain siitä niin kamalan tuskaisen päänsäryn, mikä kaatoi sänkyyn viikoksi, että en kestäisi sitä enään. Jouduttiin laittamaan veripaikkakin kahdesti. Siksi jäin miettimään, että jos joskus olisi sellainen tilanne, että kaikki muut puhuisivat jonkun taudin vaikka nyt mäsän puolesta niin voitaisiinko diagnoosi antaa ilman likvoria, koska siihen testiin en enään ikinä suostu uudelleen.
- ei valittaja
Ms - diagnosoidaan, JOS lannepiston arvot ovat koholla, MRI-kuvat tukevat taudin kuvaa ja oireet (muista mainita jo poistuneetkin oireet) sopivat tautiin.
ms- taudin varmistamiseen ei ole olemassa mitään varmaa testiä, tai (veri-)koetta tyyliin sinulla on/ei ole ms-tautia. Voisin sanoa, että aika näyttää (tauti siis oireilee vuosien kuluessa).
"ei voi
vittuntunut julkiseen terveydenhuotoon 18.9.2009 13:11
vaikka olisikin likvor arvot koholla..se on TODELLA vaikeaa saada. diagnoosin saa vain sellaiset vali vali tyypit ei oikeasti sairaat!!! "
Ei pidä paikkaansa, että diagnoosin saisivat "vain sellaiset vali vali tyypit ". Kyllä mekin, jotka emme mitenkään erityisesti tuo oireitamme esille, ihmettelemme vain hiljaa käden/jalan ajoittaista toimimattomuutta/puutumista/pistelyä, tai ohimenevää huimausta, saamme diagnooseja.
Itse en mitenkään valittanut, vaan kerroin sille tarkalle tk-lääkärille oireistani, joka lähetti minut jatkotutkimuksiin, "koska oireet viittaavat johonkin neurologiseen sairauteen" kuin sille keskussairaalan neurologillekaan, joka laittoi minut jatkotutkimuksiin, "koska oireet edelleen viittasivat johonkin neurologiseen sairauteen".
Tutkimusten jälkeen saamani ms - diagnoosi oli minulle täydellinen yllätys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302265
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261978Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121529Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121377Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 951076
- 17997
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks116759