Hei,
sairaanhoitajaopintoihini liittyen käännyn teidän puoleenne hieman apua hakemaan. Teen tehtävää sairaanhoitajan antamasta ohjauksesta ja tehtävän aiheena on epilepsiapotilaan ohjaus. Kysyisinkin teiltä, millaista ohjausta ja neuvontaa olette saaneet omaan sairauteenne ja elämäänne liittyen? Onko ohjaus ollut hyvää ja jos on, niin mikä siitä on tehnyt hyvää? Ja toisaalta, jos ette ole olleet tyytyväisiä saamaanne ohjaukseen, miksi näin? Millaista ohjausta kaipaa ja tarvitsee ihminen, jolla on diagnosoitu epilepsia?
Olisin hyvin kiitollinen vastauksistanne, koska se auttaisi minua jäsentämään hyvää ohjausta. Teoriaa toki asiasta löytyy, mutta kullan arvoista olisi saada mielipiteitä ihmisiltä, joilla on omakohtaisia kokemuksia asiasta. Kyseessä ei tarvitse välttämättä olla oma sairaus, vaan mielelläni kuulen mielipiteitä ihmisiltä, joilla epilepsiaa sairastaa esimerkiksi oma lapsi tai puoliso.
Etukäteen kiittäen: Laura Kälviäinen
Epilepsia neuvonta
5
500
Vastaukset
- Epileptikko, paikallisalkuinen, takatemporaali.
Ohjausta neurologian kuntoutuspolilta: Lisätään lääkkeitä, älä juo alkoa, -väsy, -ressaa sillä ne ovat kohtaukselle laukaisevia tekijöitä. Koita kestää ja nähdään puolenvuoden päästä. Kuntoutuspolin sairaanhoitajat neuvovat, kuuntelevat ja kirjaavat huoleni, mutta puhelimessa (soittoajalla) jos pääset läpi.
Epileptikkona koen olevani yksin puolisoni ja kahden alle kouluikäisen, väsyttävien, ressaavien mutta suloisten lapsieni kanssa.
Vertaistuki jota saan täältä on minulle tärkeää.
Kaipaisin kokonaisvaltaista kuuntelua ja sairauteni-, elämäni kartoitusta ilman kiirettä, aidosti. Sairastan myös keskivaikeaa aivovammaa jonka yksi oire epilepsia on. - Ohjattu vaan ei ohjaantunut
Minun ongelmani ohjauksen suhteen on se, että en muista siitä mitään. Ohjausta on kuulemma annettu, mutta olen selvästikin siinä vaiheessa ollut kohtausten jälkeisessä sekavuustilassa. Lääkäriä on hyvin vaikea saada puhelimeen ja sairaanhoitajat eivät voi mitenkään muistaa jokaista potilasta, joten käytännössä olen jäänyt ilman ohjausta, vaikka rasti ruutuun "on annettu" virallisesti voidaankin laittaa.
Kun valmistut, varmista ohjaustilanteessa ainakin se, että potilas on henkisesti sellaisessa kunnossa, että hän pystyy vastaanottamaan viestisi. - osaa neuvoa.
Julkisen sektorin ja Epilepsialiiton ohjaus ei ole ohjausta, vaan elämänhalun viemistä. Molemmat ajavat työkyvyttömyyseläkkeelle ilman syytä. Samoin ne vievät kansalaisten perusoikeudet, kun kieltävät mm. liikkumisen.
Vain yksityislääkärit hoitajineen osaavat työnsä. Samassa osoitteessa voi luottaa alan ammattietiikkaan kuuluvaan vaitiolovelvollisuuteen, kun julkinen sektori taas ei tiedä asiasta mitään.
Kun lääkäri tai hoitaja tapaa epilepsiapotilaan, hänen kuuluu osata neuvonta ja alan ammattietiikka. Elämänhalua ei pidä viedä, vaan sitä kuuluu lisätä. Sanotaanko näin että silloin kun sain ensimmäisen ja toistaiseksi ainoan kohtaukseni (status epilepticus, 4 pv nukutettuna ja 2 viikkoa sairaalassa) niin se ohjaus ei ollut hoitajien puolelta mitään huipputasoa. Tosin olin fyysisesti niin huonossa kunnossa että ohjauksesta ei varmaan olisi ollut hirmuisen suurta apuakaan. Sain osastolla kaksi mapillista tietoa epilepsiasta ja ohjeen kysyä hoitajilta jos tulee jotain kysyttävää.
Siinä tilanteessa oli koko asiassa ja tiedosta uudesta sairaudesta niin paljon sulattelemista etten mitään myöskään osannut kysyä hoitajilta. Nyt kaksi vuotta kohtauksesta osaisin jo varmasti kyselläkin enemmän.
Varmastikin sairaanhoitajien ohjaus potilaalle olisi ihan paikallaan. Tietoa ainakin minä tarvitsisin vieläkin esim. ruokavaliosta, mahdollisesti vältettävistä aineista, kohtauksiin herkistävistä yleisistä asioista ym. Ei sitä tietoa liikaa koskaan ole. Terveisin MLLHei, Laura
Näin jälkeenpäin ajatellen olisin aikoinaan kaivannut edes jonkinlaita tietoa mahdollisista Kelan tarjoamista eduista esim. kuntoutustuki. Itse sain tiedon ko. eduista vasta kun Kelassa sattui olemaan riittävän aktiivinen ihminen ilmoittamaan epileptikon mahdollisuuksista saada kuntoutustukea.
Em. tukea sitten myös hainkin ja KELA korvasi suuren osan minun mm. koulutarvike ja matka-kuluista usealta vuodelta. Ei siis mikään ihan pikku juttu sairastuneelle nuorelle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l4363151Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata822413Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.1161878Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f1951565- 271533
- 771522
- 1091475
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva201398Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411391- 801317