Hei te raskaana olevat hoitajat!

rv10

Itse työskentelen sairaanhoitajana laitoksessa, jossa tarjotaan lyhytaikaistahoitoa ikäihmisille. Eli asiakkaat vaihtuvat tiuhaan. Olen raskaana viikolla 10. Sikainfluenssa mietityttää ja pelottaakin masuasukkaan puolesta. Jos sikainfluenssa leviää rajusti niinkuin on ennustettu, niin varmaan kaikissa laitoksissa sikainfluenssaa sairastavia hoidetaan. No täytyykö sitten raskaana olevan ihmisen hoitaa niitä? Minä en ainakaan tuohon ole saanut vastausta neuvolasta. Ja tuo rokotekkin vähän epäilyttää, kun se on niin nopeasti kehitelty, että tiedetäänkö sen haitoista sikiöön. Ja taitaapa se rokote tulla myöhässäkin, jos nyt koko sikainfluenssa tulee siinä märin, mitä on peloteltu. Onko teillä tietoa, pitääkö raskaana ollessaan riskeerata tulevan lapsensa terveyden ja hyvinvoinnin oman ammattinsa vuoksi?

9

1718

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ksjfieh

      En ole hoitaja, mutta kaikessa työssähän on raskaana ollessa oikeus anoa siirtoa tehtäviin jotka eivät vaaranna sikiön terveyttä. Ja jos työnantaja on fiksu ehdottaa sitä ilman pyytämättäkin. Kyllä sun varmaan kannattas selvittää asia jo nyt työpaikallasi, neuvolasta tuskin osaavat tähän sanoa mitään.

    • hoitaja2

      oli ja on yhä, tapana, että raskaana olevat hoitaa ne "helpommat" potilaat. Ihan ilman pyytämättä työkaverit aina varasivat kaikki sellaiset potilaat, jotka jonkun taudin olisi voineet tartuttaa minuun. Mutta possulunssa on varmasti hankalampi, jos se nyt leviää niin pahasti. Ja toinen juttu on se onko se siinä mittakaavassa ollessaan sen vaarallisempi kuin tavallinen kausiflunssa.... Kannattaa puhua neuvolassa ja muistaa se, että sinulla on oikeus anoa siirtoa sellaisiin tehtäviin, joissa sikiön terveys ei vaaraannu!

      • pykäläpirkko

        Suomessa on voimassa yleinen työsuojelulaki, joka velvoittaa työnantajan suojelemaan raskaana olevaa työntekijää altistumasta työssään vaaroille, joista voi olla haittaa raskaudelle.
        Työpaikoilla asiasta varmasti tietää ainakin työsuojelu valtuutettu, työpaikan luottamusmies ja lisäksi työterveyshuolto. Kannattaa siis ottaa yhteyttä heihin jo hyvissä ajoissa, sekä ilmoittaa raskaudestaan ajoissa myös pomolle.


      • gbk
        pykäläpirkko kirjoitti:

        Suomessa on voimassa yleinen työsuojelulaki, joka velvoittaa työnantajan suojelemaan raskaana olevaa työntekijää altistumasta työssään vaaroille, joista voi olla haittaa raskaudelle.
        Työpaikoilla asiasta varmasti tietää ainakin työsuojelu valtuutettu, työpaikan luottamusmies ja lisäksi työterveyshuolto. Kannattaa siis ottaa yhteyttä heihin jo hyvissä ajoissa, sekä ilmoittaa raskaudestaan ajoissa myös pomolle.

        Itse soittelin meidän tk:ssa infektio hoitajalle, että voinko normaalisti hoitaa mm. mrsa-potilaita ja hän sanoi, etät kyllä. Ainut milloin ei tarvitse hoitaa, on sikainfluenssa potilaat. Eli, jos sellaisia tulee, ei sinun tarvitse niitä hoitaa. Jos työnantaja vaatii, niin ota yhteys liittoon ja kysy sieltä.


    • kk...

      Olen myöskin hoitoalalla sekä raskaana viikolla 31, muutama viikko vielä äitiyslomaan. Meillä ainakin tuli H1N1 varalle ohjeet ja niissä kehoitettiin raskaana olevia ja muita riskiryhmäläisiä ottamaan yhteyttä työterveyshuoltoon. Sieltä sitten saa todistuksen, että et saa hoitaa sikainfluenssapotilaita tai edes jos epäilys on. Otahan yhteyttä työterveyshuoltoon, kerro tilanne. Lisäksi raskaana olevat rokotetaan jheti jos epäily H1N1 on olemassa. On työantajan velvollisuus järjestää sinut muihin työtehtäviin, jos epäilys on olemassa. Kannattaa vauvan takia pitää huolta oikeuksista! Hyvää loppu odotusta sinulle!

    • hazel25

      Itse työskentelen keskussairaalatasolla osastolla, jossa on vaikka mitä potilaita. Heti kun H1N1 alettiin puhua, tuli meidän osastolle ohjeet, että raskaana olevat eivät saa näitä potilaita hoitaa. En ole hoitanut näitä potilaita edes silloin kun on epäilty mahdollisuutta. Toinen ryhmä, mitä en hoida, ovat avotuberkuloosi potilaan. MRSA, ESBL ja Clostridium- potilaita olen kyllä hoitanut, kun infektiolääkäri antoi sellaiset ohjeet. Silloin ainakin osaa suojautua näitä vastaan jos ollaan niistä tietoisia.

      Itse ajattelin kyllä ottaa hihasta kiinni infektiolääkäriä kunhan meidän osastolla nään, ja kysyn kans siitä rokotteesta. Pyydän sellaisen vastauksen, että miten hän vaikka omaa tytärtään neuvoisi jos olisi raskaana, sillain ainakin saa "oikean" vastauksen eikä vaan jotain opeteltua kaavamaista lääkärivastausta. Äitini sanoi, että kyllä hänkin on ottanut poliorokotteen raskausaikana, mutta tuntuu vaan niin ikävältä ottaa rokotetta raskausaikana.

      • rv 11+0

        Hei!

        Raskaana oleva hoitotyössä työskentelevä!
        Ei tarvitse hoitaa potilaita joilla on
        * sikainfluenssa
        * toksoplasmoosi
        * listerioosi
        * vihurirokko
        * herpes
        * vesirokko
        * hepatiitti B ja C
        * sytomegalotulehdus
        * HIV-tartunta
        * sekä muut näihin verrattavat taudit.

        Ei saa altistua myöskään anestesiakaasuille, solunsalpaajille ja röntgensäteilylle.
        Nämä ovat faktoja ja lähde on työterveyslaitoksen sivuilta.
        http://www.ttl.fi/Internet/Suomi/Palvelut/Lisatietoa palveluista/Tyolaaketiede/Työolot raskauden aikana.htm


      • rv 11+0
        rv 11+0 kirjoitti:

        Hei!

        Raskaana oleva hoitotyössä työskentelevä!
        Ei tarvitse hoitaa potilaita joilla on
        * sikainfluenssa
        * toksoplasmoosi
        * listerioosi
        * vihurirokko
        * herpes
        * vesirokko
        * hepatiitti B ja C
        * sytomegalotulehdus
        * HIV-tartunta
        * sekä muut näihin verrattavat taudit.

        Ei saa altistua myöskään anestesiakaasuille, solunsalpaajille ja röntgensäteilylle.
        Nämä ovat faktoja ja lähde on työterveyslaitoksen sivuilta.
        http://www.ttl.fi/Internet/Suomi/Palvelut/Lisatietoa palveluista/Tyolaaketiede/Työolot raskauden aikana.htm

        Niin ja meidän osastolla on toimittu niin, ettei raskaana olevat hoida clostridium -potilaita. En tiedä syytä tälle, mutta näin olen kuullut. mrsa, vre ja esbl -potilaat normaalikäytänteen mukaan, hyvin suojautuen.

        Tulee myös välttää hoitamasta potilaita, joilla vielä tuntematon infektio, trooppinen sairaus tai muuta vastaavaa. Itse työskentelen teholla joten joudun normaalisti tekemisiin kaikkien näiden ja aikaisemmassa viestissä mainitsemieni sairauksien kanssa, nyt raskausaikana täytyy itse huolehtia siitä, että tietää mitä sairauksia potilaalla on ettei tarvitse altistaa itseään ja sikiötä.


    • Anonyymi

      Kuka tekee hoito työssä nostot, raskaat hoidettavat kun työpari on raskaana ? vai palkkaako työnantaja lisä henkilökuntaa että tämä ei raskaana oleva hoitaja ei väsy työtaakasta ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1696
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1325
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1220
    4. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      3
      1196
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      143
      1183
    6. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1076
    7. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1065
    8. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      10
      1007
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      6
      976
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      874
    Aihe