Köysien pesu?

Köydetkin.

Olen kuullut vinkin, että puuvillapojaisista veneen kiinnitys- ym köysistä tulee mainiot, kun ne pesee normaalisti pesukoneessa, ja käyttää huuhteluainetta...pitäneekö paikkaansa?

terv. Jo talvikauden aloittanut

16

4870

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käärmeenpesäkö

Itse olen pessyt syksyisin koneessa ja ihan mukavaa ottaa keväällä puhtaat ja raikkaalle tuoksuvat köydet käyttöön,suosittelen!Solmuun ovat kyllä menneet jonkin verran mutta aina ne on selvitettyä saatu:)olen koittanut nippusiteillä sitoa vyyhden mutta irronneet ovat...linkousta en ole käyttänyt ihan pesukoneen säästämiseksi.

• 3+16=19

Minulla on muovinen pullien jakelulaatikko, sinne köydet ja pesuaine ja korkeapainepesurilla huuhtelen.

• -Mika-

Myös minulla on tapana pestä purkkarin kaikki köydet talven aikana pesukoneessa. Ja saman asian olen kuullut tuosta huuhteluaineesta.
      Jonkin verran aina menee sotkuun, sitä ei voi välttää täysin. Mutta hyvin vyyhdetyt ei kyllä ihan niin helposti sotkeennu. Olen antanut koneen myös lingota ne lopuksi normaalisti.

• kyllä lähtee

Monet vuodet pessyt köydet koneessa. Olisko ollut peräti hienopesuohjelma tai joku 30 C ohjelma.
      Lingonnut olen myös, eikä ole mennyt miksikään. Vähän pesuainetta ja huuhteluaineet mukaan. Tulee hyvät. Mukavat käsitellä ja keväällä todellakin mukavat ottaa käyttöön.

• Pyykkipoika nro.1

Jos tästä pyykkipoikien intoilusta jäi selviämättä, niin köydet pestään suolan takia ainakin täällä merellä veneilevien osalta. Kestävät sitten pidempään. Tosin lähtee tietysti muukin sonta. Itse olen tyytynyt kevyeen käsinpesuun.

• puhdistuu nopeasti

Omassa paatissani monet köydet ovat sen verran paksuja ja painavia, etteivät ne edes mahdu tavalliseen pesukoneeseen. Olen levitellyt köydet laiturille ja pessyt painepesurilla. Tulee puhdasta ja pehmeää ilman kemikaaleja.

• -Mika-
        puhdistuu nopeasti kirjoitti:

Omassa paatissani monet köydet ovat sen verran paksuja ja painavia, etteivät ne edes mahdu tavalliseen pesukoneeseen. Olen levitellyt köydet laiturille ja pessyt painepesurilla. Tulee puhdasta ja pehmeää ilman kemikaaleja.

Niin, ei ne minunkaan köyteni yhdellä eikä edes kahdella koneellisella tule kaikki pestyiksi... ;-)
        Mutta asiaan: Pesin kannesta painepesurilla siinä olleita jäkälänkaltaisia pieniä mustia pisteitä pois ja pesurin suihku meni vahingossa myös skuuttiköyden yli. Köysi rispaantui välittömästi kymmenen sentin matkalta sellaiseksi pörröiseksi palloksi. Se oli sitten entinen skuutti samantien. Eli malttia sen painepesurin paineen kanssa...

• eikö ole selviö?
        -Mika- kirjoitti:

Niin, ei ne minunkaan köyteni yhdellä eikä edes kahdella koneellisella tule kaikki pestyiksi... ;-)
        Mutta asiaan: Pesin kannesta painepesurilla siinä olleita jäkälänkaltaisia pieniä mustia pisteitä pois ja pesurin suihku meni vahingossa myös skuuttiköyden yli. Köysi rispaantui välittömästi kymmenen sentin matkalta sellaiseksi pörröiseksi palloksi. Se oli sitten entinen skuutti samantien. Eli malttia sen painepesurin paineen kanssa...

Jos peset painepesurilla kantta kovalla paineella, olet varmaan huomannut myös tiikkiosien tuhoutumisen. Säleet lentelee, jos pistemäinen vesisuihku osuu tiikkiin. Sama tietysti koskee skuuttien tai köysien pesua. Kannattaa säätää suihkun leveys ja paine sopiviksi. Jokainen kai tietää ettei esim. tiikkikantta pitäisi ollenkaan pestä painepesurilla. Jenkkien kotitalouksille ei ollut selvää, että kissaa ei pidä kuivattaa mikrouunissa. Siksi sikäläisiin mikroihin piti panna varoitustarrat. Tässä taitaa olla samanlainen kysymys!

En ihan oivaltanut mitä tarkoitit pesua "yhdellä tai kahdella koneellisella". Yksikään kiinnitysköyteni ei mahdu kotikoneeseeni. Ne ovat 24mm läpimittaisina ja 15-20 m pituisina liian isoja ja painavia enkä tietenkään pätki niitä pesukoneeseeni mahtuviksi. Samoin on spinnufallini liian kookas pesukoneeseeni (18mm-40 m). Ohuemmat, pesukoneeseeni mahtuvat fallit kyllä pesen koneella, mutta paksummat köydet olen helposti saanut puhtaaksi painepesurilla. Eivät ne ole pörhistyneet eivätkä menneet pilalle, kun painepesurin säädöt ovat olleet sopivat. Kokemusta omien köysien painepesuripesuista on tullut jo yli 10 v. ajalta. Siksi uskalsin suositella muillekin.

• -Mika-
        eikö ole selviö? kirjoitti:

Jos peset painepesurilla kantta kovalla paineella, olet varmaan huomannut myös tiikkiosien tuhoutumisen. Säleet lentelee, jos pistemäinen vesisuihku osuu tiikkiin. Sama tietysti koskee skuuttien tai köysien pesua. Kannattaa säätää suihkun leveys ja paine sopiviksi. Jokainen kai tietää ettei esim. tiikkikantta pitäisi ollenkaan pestä painepesurilla. Jenkkien kotitalouksille ei ollut selvää, että kissaa ei pidä kuivattaa mikrouunissa. Siksi sikäläisiin mikroihin piti panna varoitustarrat. Tässä taitaa olla samanlainen kysymys!

En ihan oivaltanut mitä tarkoitit pesua "yhdellä tai kahdella koneellisella". Yksikään kiinnitysköyteni ei mahdu kotikoneeseeni. Ne ovat 24mm läpimittaisina ja 15-20 m pituisina liian isoja ja painavia enkä tietenkään pätki niitä pesukoneeseeni mahtuviksi. Samoin on spinnufallini liian kookas pesukoneeseeni (18mm-40 m). Ohuemmat, pesukoneeseeni mahtuvat fallit kyllä pesen koneella, mutta paksummat köydet olen helposti saanut puhtaaksi painepesurilla. Eivät ne ole pörhistyneet eivätkä menneet pilalle, kun painepesurin säädöt ovat olleet sopivat. Kokemusta omien köysien painepesuripesuista on tullut jo yli 10 v. ajalta. Siksi uskalsin suositella muillekin.

Jep jep. Mulla ei ole tuossa kilpurissa tiikkikantta. Tiikkiä en painepesurilla pesisikään. Kun mulla oli vielä puuvene, en sen pohjaakaan pessyt painepesurilla, käsin vaan harjalla. Varoituksen sanan halusin vaan kertoa siksi, että olen huomannut useimpien ihmisten pitävän pesureidensa paineensäädön aina täysillä.

Tuolla usealla koneellisella tarkoitin vaan sitä, että ei niitä köysiä montaa kerrallaan mahdu minunkaan koneeseeni, monta koneellista siis tulee pestyä. Tuon kokoluokan köysistö, mikä sinulla on, ei tietenkään sitten tavalliseen kotikäyttöön tarkoitettuun koneeseen mahdukaan. Silloin tuo painepesuri on varmastikin paras tapa ne pestä.

• SpK

Ne on muuten polyesteriä tai polypropyleeniä eikä puuvillaa. Ei kannata siis kovin kuumaa ohjelmaa käyttää.

• entä

Miten pestään nostimet jotka ovat vaijeria & köyttä? Pitääkö punos purkaa ja vaijeri irroittaa ennen kuin laittaa koneeseen? Muiden köysien pesu on onnistunut pesupussissa hyvin.

• ohje...

Niitä ei pestä. Ne koilataan pussiin, viedään roskikseen ja käydään ostamassa dyneemaa tilalle.

• tietysti
        ohje... kirjoitti:

Niitä ei pestä. Ne koilataan pussiin, viedään roskikseen ja käydään ostamassa dyneemaa tilalle.

:D

• hetkinen...
        ohje... kirjoitti:

Kuinka tärkeää toi koilaaminen on tässä ohjeessa?

• sitä...
        hetkinen... kirjoitti:

Kuinka tärkeää toi koilaaminen on tässä ohjeessa?

Se on erityisen tärkeää. Koilaamatta jätetty vaijeri täyttää roskiksen yksinään, koilattu vie hyvin vähän tilaa. Köysiosuuden kanssa ei ole niin tarkkaa.

• puhdistuu

Pleissauksen voi tietysti purkaa, mutta hieman helpompi on käyttää pesuainetta, ämpäriä ja harjaa maston ollessa kaadettuna.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3210
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      157
      1257
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe