Mikä auttaa selän välilevyn pullistumaan?

Krissu47

Hei. Onko kellään hyväksi havaittuja vinkkejä, millä alaselän välilevypullistuman saisi kivuttomammaksi? Ei auta lääkkeet, auttaisiko joku fysioterapeuttinen hoitomuoto? Kipu ja liikerajoitukset olleet 2 viikkoa.
Olen 47-v. nainen ja käynyt aktiivisesti kuntosalilla ja lenkkeillyt, nyt aivan rampana.

13

10087

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • döö

Oma kokemukseni on, että heti kun kärsii vähänkin liikkua, kannattaa lähteä varovasti liikkeelle. Kipu on tietysti kauhea, mutta hiljalleen, kun saa vaatteet päälle(se onkin kova koettelemus housujen ja sukkien kanssa). Sen jälkeen kävellä hissukseen ja istumista pitää välttää. Näin olen itse yrittänyt pärjäillä. Aamuöisinkin kävelen hiukan ja vältän liiallista särkylääkkeiden syöntiä. Pakko on ottaa illalla, että saa nukutuksi edes vähän. Paikalleen ei pidä jäädä, koska silloin olemassaoleva kipu hallitsee mieltä kokoajan ja vain pahenee. Kyllä se jossainvaiheessa helpottaa ainakin siedettäväksi. Ei muuta, kun liikkeelle voimien mukaan ja vähitellen lisäten. Tsemppiä, eihän näihin kuole.

• ft

Moi
      90 sääntö välilevyperäisissä ongelmissa: 90% potilaista, parantuvat 90%:een kuntoon, 90 päivässä.
      Fysioterapiasta voi olla apua, etenkin jos on raaja-oireita voi manuaalisella hoidolla saada oireisiin lievitystä. Akupunktiota voi kokeilla kivun lievitykseen. Itse välilevylle on vähän paha mitään mennä tekemään. Liikkuminen kivun sallimissa rajoissa on aika hyvä perussääntö.
      Fysioterapiasta sen verran että hoidosta pitäisi saada aika välitön vaste, älä usko jos sanotaan että käy ensin 15 kertaa ja katotaan sitte että missä mennään.

• Jäsenkorjaaja on pop

Jäsenkorjaaja voi saada paikalleen. ongelma on että miten sellaisen hyvän löytää ja erottaa monista puoskareista. itse tiedän hyvän joka on saanut monta leikkausjonosta. ei rusauttele vaan oikoo. mistä päin olet?

• ei hoidettu

ÄLÄ HELVETISSÄ MENE JÄSENKORJAAJALLE!. Välilevy voi käsittelyn jälkeen jumittaa hermon vielä pahemmin.Jäsenkorjaajan manipulaatiosta ei ole hyötyä sillä oireet jatkuvat niin kauan kun välilevy on kuivunut kokonaan kasaan tai arpeutunut . Eli rahan menenoa ja parahimassa tapauksessa voi saada hermovaurion joten älä kuuntele mitä tämä yläkerran jänsenkorjaaja huutelee.

• ft
        ei hoidettu kirjoitti:

ÄLÄ HELVETISSÄ MENE JÄSENKORJAAJALLE!. Välilevy voi käsittelyn jälkeen jumittaa hermon vielä pahemmin.Jäsenkorjaajan manipulaatiosta ei ole hyötyä sillä oireet jatkuvat niin kauan kun välilevy on kuivunut kokonaan kasaan tai arpeutunut . Eli rahan menenoa ja parahimassa tapauksessa voi saada hermovaurion joten älä kuuntele mitä tämä yläkerran jänsenkorjaaja huutelee.

Täysin samaa mieltä yllä olevan tekstin kanssa. Ensinnäkin välilevy EI luiskahda paikaltaan joten sitä ei tarvitse edes laittaa "paikoilleen". Keskustelun aloittaja ei kerro miten välilevyperäinen vaiva on diagnosoitu, mikäli oireet todellakin ovat siitä johtuvia että välilevyssä on repeämä niin siinä ei hirveästi "oikomiset" auta mutta jos syy kipuun on jokin muu kuin välilevy niin tällöin manuaalisella hoidolla, l. oikomisella, niksauttelulla, paikallaan laitolla miten vaan, voi saada hyvän avun.

• Jäsenkorjaajat <3
        ei hoidettu kirjoitti:

Minulle tuli kaksi välilevyn pullistumaa L4/L5 väliin ja tästä alempaan. Menin jäsenkorjaajalle, kuhmoisista löytyy yksi alan huippuja. Jäsenkorjaaja ei koske pullistumiin vaan korjaa kaiken muualta kropasta kiertäen pullistumaa, hermoratoja hyödyntäen rentouttaa koko kropan ja asettaa paikoilleen. Näin hän saa paineen pienemään pullistumasta. Voi. Kertoa, että ehdottomasti kannattaa mennä korjaamaa kroppa niin pullistumakin saa tilaa parantua. Itselläni olo on aivan mahtava tämän käynnin jälkeen. Tämä mies on taivaanlahja. :)

• Hieroja Tampere

Kivun helpottumiseen ja lihaskireyksien poistamiseen hierontaa ja lämpö/kylmähoitoja.Akuutissa vaiheessa hieronta monesti pahentaa oireita.Lihasvoima ja venytysharjoitteet mahdollisemman pian kivun sallimisen rajoissa.Asiantuntijan suorittamat mobilisaatio ja manipulaatiohoidot auttavat usein.

• ft

Olen samaa mieltä, joskin haluaisin tietää että miksi pitää venyttää?

• vonvonvon

Ei muuta kuin lääkäriin ja leikkausaikaa vaan vaatimaan. Yksityiselle puolelle ehdottomasti jos varallisuus antaa myöten. 5-6 tonnia menee kaikkineen lääkäreineen ja kuvauksineen.

• paniikki30

Heippa!
      ..Itsellä hieman samaa vaivaa ja kiinnostaisi tietää mikä Krissu47:lla tilanne nyt?
      ..saanut yhtään kipuja pois?

• Ft-opiskelija

Kotikonstina voisi kokeilla tällaista melko yksinkertaista juttua: Jos pullistuma on posteriorisesti, eli selän puolella, laita tyyny/tyynyjä vatsan alle päinmakuu asennossa. Siinä jonkin aikaa, esim 10 min, jotta välilevyn sisältö pääsee ikäänkuin valumaan takaisin paikoilleen.

Tämän jälkeen voi jatkaa pienellä pumppauksella nostamalla ylävartaloa alustalta (sama liike kuin selkälihasliike). Pumppauksesta on erityisesti hyötyä jos pullistumaa ei ole päässyt vielä syntymään. Sen tehosta jo syntyneeseen pullistumaan minulla ei ole kokemusta.

Kannattaa kuitenkin välttää eteentaivutus liikettä, vaikka se hetkellisesti saattaakin tuntua helpottavalta. Se käytännössä pahentaa asiaa, sillä paine työntää välilevyn sisältöä yhä pullistuman suuntaan. Suunnat tietysti määräytyvät pullistuman sijainnin mukaan.

McKenzie -koulutuksen saaneelta fysioterapeutilta voisi löytyä apua.

• kipua...

itselläni on kahdessa välilevyssä pullistuma, mckenziellä sai helpotusta kipuun ja selän liikkuvuus parani. selkäliiton nettisivuilla löytyy kirja selänkuntoutuksesta, mutta hyvästä fysioterapeutista voisi olla apua.

minäkin olen paljon liikkunut ja pitänyt huolta terveydestäni, mutta siittä huolimatta raskas työ on pilannut selkäni. leikkaukseen en halua, joten nyt yritän pysyä kunnossa tuolla mckenziellä.

• kipuilija

Koita pippuri laastaria niitä saa apteekista mulla toimii

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3209
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3077
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2942
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2621
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1699
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1657
    8. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1649
    9. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1645
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59