Eilen täällä varoiteltiin liittoutumisesta maailman kanssa. Varoituksen sana oli varmaan paikallaan sikäli kun ajatellaan Jumalan sanan ja saatanan välistä liittoutumista. Mahdoton yhtälö, eikö vain?
Kuitenkin kun ihmisellä on tarve keskustella uskonelämän ja arkielämän kipupisteistä, sitä keskustelua hakee sieltä missä se on parhaiten mahdollista. Varmaan paras keskustelu käydään aina kasvokkain, mikäli molemmat ovat samalla aaltopituudella ja kunnioittavat toistensa näkemyksiä. Näin ollen itsekin pidän parempana keskustella uskonystävien kanssa omista kipupisteistä. Mutta ellei sellaisia luottoystäviä ole? Olen huomannut että täällä on todella syvällistä kekustelua uskomisen perusteista, vaikka monenlaisia pohjaväreitä onkin seassa. Ja osa silkkaa saastaa. Osa pystyy kuitenkin kiihkottomasti perustelemaan näkemyksiään. Ja olen varma että sellaiset keskustelut auttavat kaikkia niitä jotka ko. asioiden kanssa painivat. Siihen voi samalla peilata omiakin käsityksiään.
Kaikilla ei ole luottoystävää jolle asioita purkaa, valitettavasti. Ja edelleen lestadiolaisuudessa on sekin pelko että kun esittää omia poikkeavia kysymyksiään, leimautuu jo vikaan menneeksi. Pahimmillaan se vain syrjäyttää uskosta lisää, jos ei löydykään ketään joka omia kysymyksiä haluaisi syvemmältä miettiä. Ei voi uskoa epäilyksiä syntinä anteeksi ellei niitä edes synniksi koe.
Itse olen jonkinasteinen liberaali lestadiolainen, sillä koen että liikkeessä on hoitokokousaikojen lakihenkisyyttä, joka rajoittaa uskomisen iloa. Se on oma käsitykseni, ja varmaan olen monen mielestä väärässä. Jopa väärässä hengessä. Keskeiset kipupisteet liikkeessä ovat suhde ehkäisyyn ja musiikkiin. Pukeutuminen ja korut tuntuvat täällä myös olevan esillä ja liittyhän niihinkin jos minkälaista kotkotusta uskonasioihin liittyen ja varmasti löytyy paljon muitakin rajankäyntejä. En kuitenkaan koe liittoutuvani maailman kanssa jos pyrin näitä asioita selvittämään täällä ja ystävieni avulla. Jos olen omissa käsityksissäni täysin hakoteillä, silloin paikkani ei ole tässä liikkeessä vaan minun täytyy uskoa Jumalaan sillä tavalla joka antaa itselle uskomisen iloa. Tai sitten huomaan käsitykseni vääriksi, korjaan suuntaa ja elän jälleen täysillä eteenpäin. Tosiasia on varmaan kuitenkin se että kaikkien meidän olisi hyvä elää tasapainossa itsensä kanssa. Vain siten voimme olla avuksi myös läheisillemme.
Liittoutumisesta
3
126
Vastaukset
Juuri sinunlaisesi ovat VL maailman toivo Herrassa. Sinä tutkit ja koettelet Henkiä, sitä ei koettelematon VL johtaja salli. Hän on sääntöjen alla, joille laki on kun peili, josta katsomalla saa sen kuvan, mitä haluaa, jopa syyttävän, mutta peili ei tee mitään, syyttää vain, mutta ihminen joka etsii, saa peilinkin iloitsemaan Herrassa.
Olen lukenut usein muutaman vuoden takaisia kirjoituksia ja se, mikä minua ihmetyttää, on SRK;n päivitys asioille, siis ihmis- säännöt.
Siellä väitettiin eräälle niksilliselle kirjoittajalle, että mene muualle Jeesustelemaan…. Nyt saatetaan jo puhua Jeesuksesta, tuntematta kuitenkaan Häntä syvemmin. Mutta on joitain näkkejä, kuten iveta, joka on jo löytänyt Hänet, ja mikä parhainta, liikkeen sisällä eläessä.
Vielä pari vuotta sitten oltiin vain uskomassa, että erottuu porukasta! Nyt ollaan jo uskovaista, mutta vielä on matkaa kristittyyn Pyhään.
Löysin myös sieltä Kempeleläisen kirjoituksia siitä, - että nuoret ovat VL toivo”. Olen liikuttavan samaa miltä. Hän sanoi, - VL liikkeen hajalle saaminen on toive myös saatanalle, sillä jää liian suuri aukko uskovaan ihmiskuntaan, joilla ei ole mitään toivoa ja yhteistä tukea. Hän jatkaa – Rukoillaan yhdessä sen puolesta, että nuoret saarnaajat, kuten Naatus ja Karjula saavat enenemään voimia jatkaa sitä tietä, mitä johtaa Jeesus Kristus.
Vaikuttaa, että sinä olet samoilla linjoilla. Pahaa on, mutta se selviää pois yhdessä hetkessä, kun tunnustetaan tosiseikat, kuten hoidot ja Kristus, muuna kun pelkkänä verenä. He pelkäävät nolatuksi tulemista, mutta lupaan sinulle, - Hän ei meitä nolatuksi saata, kun pysymme Hänessä. Ja kysymyksessä on Tie, totuus ja elämä, Jeesus Kristuksena. Nyt he kantavat häpeää ja ovat pahan tiellä, mutta se myös sitoo heitä, jotka heitä seuraa, kyseenalaistamatta.
Jopa väärässä hengessä. Keskeiset kipupisteet liikkeessä ovat suhde ehkäisyyn ja musiikkiin. Pukeutuminen ja korut tuntuvat täällä myös olevan esillä ja liittyhän niihinkin jos minkälaista kotkotusta uskonasioihin liittyen ja varmasti löytyy paljon muitakin rajankäyntejä.** Amen.
En kuitenkaan koe liittoutuvani maailman kanssa jos pyrin näitä asioita selvittämään täällä ja ystävieni avulla.** Sinä olet maailmassa, mutta et maailmasta. Kysymys kuuluukin, mihin he liittoutuivat silloin kun tekivät liiton saatanan kanssa, antamalla ja sitomalla seurakuntalaisiaan Häneen. Sitä ei PH kestänyt ja häipyi.
Jos olen omissa käsityksissäni täysin hakoteillä, silloin paikkani ei ole tässä liikkeessä vaan minun täytyy uskoa Jumalaan sillä tavalla joka antaa itselle uskomisen iloa. ** Jumalahan on vain ihmisellä, jolle Jeesus on Herra ja on uudestisyntynyt. Toivon, että tämä asia on osaltasi kunnossa.
Tai sitten huomaan käsitykseni vääriksi, korjaan suuntaa ja elän jälleen täysillä eteenpäin. Tosiasia on varmaan kuitenkin se että kaikkien meidän olisi hyvä elää tasapainossa itsensä kanssa. Vain siten voimme olla avuksi myös läheisillemme. ** Niin, itsemme ja Jeesuksen, joka tuo mielle Isän.
Matt. 11:27
"Kaiken on Isäni antanut minun haltuuni. Poikaa ei tunne kukaan muu kuin Isä eikä Isää kukaan muu kuin Poika ja se, jolle Poika tahtoo hänet ilmoittaa.
Suurella rakkaudella, Shalom- tuli mieleeni
Kun lukee kesitaksen vastauksen niin; tähän sopii raamatun lause; voi teitä,jos maailma teitä kiittää......ainakin ajatus on tämä.Liekö sanatarkka lainaus.
- vl-kasvattaja
Minusta avaajan puhe oli terveellistä ja kiihkotonta itsekriittistä tarkastelua liikkeen sisältä. Minäkin ajattelen liikkeen sisälläolevana pitkälti samoin.
Asian kanssa jouduin vastatusten viimeksi, kun murrosikäinen tyttäreni tuskaili sitä ahdistusta, mitä tuntee musiikintunnilla. Hän pelkäsi kuollakseen, että joutuu soittamaan rumpuja tai sähkökitaraa. Tajuan hänen pelkonsa, sillä olen itsekin pelännyt rytmiä koska on tuntunut, että siitä tarttuu synti. Tämä oma hysteriani rytmimusiikin suhteen on heijastunut kasvatuksessani. On sukat sutien juostu sammuttamaan radiota aina, kun vähänkään rytmisempää on tullut. Ongelmaksi tässä onkin tullut erottaa ohjelmatunnarit oikeista syntisistä piiseistä. :P Sittemmin olen kantaani tarkistanut rytmimusiikin suhteen ja todennut, että kaikessa musiikissa on rytmi. Rytmi voi ilmentää iloakin, josta nauttiminen ei suinkaan ole kielletty. Säälittää vaan tyttöparka. Mitä olenkaan hänelle tehnyt. Kehoitin häntä nyt heittäytymään mukaan. Sanoin, että parituntia viikossa rumpujen soittoa ja rytmimusiikkia ei sinun uskoasi vie.
Mitä muut ajattelette, miten minun tulisi toimia jatkossa tälläisten ongelmien edessä?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1217623- 545718
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa763222Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72783Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101658Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2081543Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?2671177Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3331151Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931149Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä321041