Suppiulovahverot pilalla?

PA66

Menikö suppilovahverot pilalle kun kuivatuksessa mustuivat ?
Syynä ehkä liian kova lämpö? Kuivatin leivin uunissa lämpötila max 50 astetta, muuttuivat mustiksi jo kosteina.

14

1391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uk-ko

      ei ole koskaan onnistunut multa ja olenkin luopunut siitä kokonaan. Minä tosin olen yritellyt sähköuunissa. Muistelisin että maksimilämmöksi on sanottu 40 C. Uunia on todella vaikea pitää noin haaleana ja mullakin uunikuivaus päättyi joka kerta mustiin korppuihin.
      Käytätkö sienten alla uunipeltiä vai verkkoa? Minun tulkinta aikoinaan oli että uunipelti keräsi sienistä valuvan liemen ja ne ensin kypsyivät omassa liemessään ja nesteen loputtua kuivuivat mustiksi. En tainnut koskaan kokeilla uunissa verkkoa.
      Nykyään kuivaan saunan lauteilla verkon päällä ja jostain syystä suppikset eivät mustu vaikka lämpö välillä pääsee nousemaan 50 asteeseenkin. Voisko tuo verkko auttaa tuulettumisessa, en tiedä.
      Suppikset kuivuvat kyllä ihan huoneen lämmössäkin, kestää vain pidempään. Mutta eivät ainakaan mustu!

      Minä kyllä käytin niitä mustiakin. Murensin niitä murekkeeseen ja kastikkeisiin jauheeksi. Maistui hyvältä.

      • Mies Myrskylästä

        Ikkunoihin on tehty pokalla varustettuja kärpäsverkkoja maalla ja laitan suppikset sen päälle, nostan keittössä olevan liki katoon ulottunan kaapin päälle noin 10-20cm katosta ja siellä ne saa olla pari päivää.
        30cm on kaapin ja katon välissä ja loppu ilmassa.
        Puuhellan lämpö nousee ylös ja kuivatta sienet rapeiksi ja reilu 2 ämpärillistä sieniä mahtuu 2kg jauhopussiin josta on helppo napata ruokiin.


      • uk-ko
        Mies Myrskylästä kirjoitti:

        Ikkunoihin on tehty pokalla varustettuja kärpäsverkkoja maalla ja laitan suppikset sen päälle, nostan keittössä olevan liki katoon ulottunan kaapin päälle noin 10-20cm katosta ja siellä ne saa olla pari päivää.
        30cm on kaapin ja katon välissä ja loppu ilmassa.
        Puuhellan lämpö nousee ylös ja kuivatta sienet rapeiksi ja reilu 2 ämpärillistä sieniä mahtuu 2kg jauhopussiin josta on helppo napata ruokiin.

        ovatkin hyviä lämmönlähteitä kuivaamiseen. Itselläni oli aikoinaan takkoja talossa ja niiden päällä oli hyvä kuivata sieniä. Hyvin suuret sienimäärät tosin levittivät taloon sienen hajua, josta kaikki asukkaat eivät olleet onnellisia (Sieniä oli kuivumassa keittiössä ja olohuoneessa, parissa kerroksessa ja niistä tosiaan levisi koko taloon "märän sienen" haju). Mutta teknisesti se on mitä parhain kuivaustapa. Siinä on se hyvä puoli, että se ei vie ylimääräistä energiaa, vaan homma hoituu lämmityksen oheistouhuna. Tuo tapa ei myöskään edellytä erillistä valvontaa.


    • kunnon tuuletin

      Kunnon tuuletus vaan!

      Itse olen levittänyt huuhdellut ja valutetut suppilot laakeesti pöydälle. Alkuun alle froteinen pyyhe ja sen päälle puuvillainen vanha lakana (voi värjäytyä, joten ei parasta kannata laittaa). Pöytätuuletin puhaltamaan. Kun pyyhe on kostea poistan sen ja vaihdan alle uuden kuivan lakanan. Muutaman kerran kun vaihtaa, niin lakana ei enää kostu ja sienet kuivaa silmissä. Homma on valmis päivässä.

      Alkuun voi sieniä olla paksukin kerros jopa 5-10 cm.

      Sienet säilyy vaalean ruskeina eivätkä sokeroidu.

      • Ruma mies

        "Itse olen levittänyt huuhdellut ja valutetut suppilot laakeesti pöydälle."

        Miksi sinä huuhtelet suppikset?


      • kokemus puhuu ilimatteeks

        Oon laittanna naapurin emännän kalsareihin sienet syksyllä hyvissä ajoin huolellisesti huuhottuna ja ripustanna ne talaveks pihatuomen alaoksaan - ni jo on seuraavana jussina rapisevan kuivaa suppista mummun pöksyt täynnänsä! Naminami sittenkii!


      • kyselen että
        kokemus puhuu ilimatteeks kirjoitti:

        Oon laittanna naapurin emännän kalsareihin sienet syksyllä hyvissä ajoin huolellisesti huuhottuna ja ripustanna ne talaveks pihatuomen alaoksaan - ni jo on seuraavana jussina rapisevan kuivaa suppista mummun pöksyt täynnänsä! Naminami sittenkii!

        onko lahkeelliset kalsarit? Muuten ei mahdu riittävästi sieniä?


      • kunnon tuuletin
        Ruma mies kirjoitti:

        "Itse olen levittänyt huuhdellut ja valutetut suppilot laakeesti pöydälle."

        Miksi sinä huuhtelet suppikset?

        Karisee ikävästi hampaissa.

        Pelkkä kannan leikkaaminen ei useimmin riitä, vaan maata jää sienen ontoon varteen.

        Sieniä ei tietenkään pidä pitkää aikaa lilluttaa vedessä. Sieniä ei saa päästä imemään itseään täyteen vettä. Hidastaa kuivumista voi jopa pilata kuivauksen, jos sieniä on liian paksulti, tuuletus ei ole riittävä.


      • 40 litraa odottaa...
        kunnon tuuletin kirjoitti:

        Karisee ikävästi hampaissa.

        Pelkkä kannan leikkaaminen ei useimmin riitä, vaan maata jää sienen ontoon varteen.

        Sieniä ei tietenkään pidä pitkää aikaa lilluttaa vedessä. Sieniä ei saa päästä imemään itseään täyteen vettä. Hidastaa kuivumista voi jopa pilata kuivauksen, jos sieniä on liian paksulti, tuuletus ei ole riittävä.

        Ei suppiksia pidä huuhdella vaan torvi halkaaistaan ja harjalla tai sormella sipaistaan roskat pois.


      • niin viisastut!
        40 litraa odottaa... kirjoitti:

        Ei suppiksia pidä huuhdella vaan torvi halkaaistaan ja harjalla tai sormella sipaistaan roskat pois.

        Tarkkaa veden väriä ja altaan pohjalle laskevaa sekä pinnalla kelluvaa tavaraa. Syytä on pestä.

        Eilen kerätyt (n. 30 l), halkaistut, pestyt sienet ovat nyt kuivia ilman kuivuria. Pöydälle vaan leviäksi ja tuuletin puhaltamaan. Pohjakankaita vaihdetaan kunnes ne eivät enää kastu ja sieniä pöyhitään silloin tällöin.


      • Ruma mies
        niin viisastut! kirjoitti:

        Tarkkaa veden väriä ja altaan pohjalle laskevaa sekä pinnalla kelluvaa tavaraa. Syytä on pestä.

        Eilen kerätyt (n. 30 l), halkaistut, pestyt sienet ovat nyt kuivia ilman kuivuria. Pöydälle vaan leviäksi ja tuuletin puhaltamaan. Pohjakankaita vaihdetaan kunnes ne eivät enää kastu ja sieniä pöyhitään silloin tällöin.

        "Tarkkaa veden väriä ja altaan pohjalle laskevaa sekä pinnalla kelluvaa tavaraa. Syytä on pestä."

        Mitä veden värillä on asian kanssa tekemistä? On selvää, että suppiksista tulee tummaa vettä, jos ne kastelee, mutta miksi se aiheuttaisi pesemistarpeen?

        Ja roskat, jos ne ovat niin pieniä, että menevät läpi perkaamisprosessista, eivät haittaa myöskään syödessä.


      • 100kg suppiksia
        Ruma mies kirjoitti:

        "Tarkkaa veden väriä ja altaan pohjalle laskevaa sekä pinnalla kelluvaa tavaraa. Syytä on pestä."

        Mitä veden värillä on asian kanssa tekemistä? On selvää, että suppiksista tulee tummaa vettä, jos ne kastelee, mutta miksi se aiheuttaisi pesemistarpeen?

        Ja roskat, jos ne ovat niin pieniä, että menevät läpi perkaamisprosessista, eivät haittaa myöskään syödessä.

        suppiksia vesisateella ja sateen jälkeen. Ihmettelen kuinka suppiksien pitää pelätä vettä sen jälkeen kun ne on kerätty.
        Kasvuaikana ne joutuu altistumaan monille vesikuuroille, onko ne silloin imeneet itsensä täyteen vettä? Vai imeekö ne vettä vasta poiminnan jälkeen?
        Joku taas kertoo että maku häviää jos pesee/huuhtelee. Eikö se maku lähde kun sieni on vesisateessa?
        Itse pesen ja en pese. Riippuu mistä sienet kerään. On alueita jossa sienissä on multaa ja en ainakaan myytäviin kuivattuihin sieniin halua jättää multaa, joten pesen ja puristan veden pois. Suppikset on kääväkkäitä ja kestävät hyvin käsissä puristamisen.


    • eräs-ei-ennen-myrkkysieniä-poiminut-sienestäjä

      Entäs ovatko minun suppilovahveroni pilalla: koppaan eksyi yksi suippomyrkkyseitikki ja siellä ne sienet viihtyivät pari päivää yhdessä tiiviissä rasiassa jääkaapissa ennen kuin peratessa huomasin seitikin. Voiko yksi suippomyrkkyseitikki tällä tavalla myrkyttää koko sienierän?

      • isatia

        he he...*naurahtaa väsyneesti*


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2816
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      100
      2114
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      146
      908
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe