http://katolinen.net/?p=1485
Sydämelliset onnitellut isä Swiechille.
Hiippakunnan uusi yleisvikaari
60
1037
Vastaukset
- Katkirkkolainen
Tähän mennessä saavutettua:
1. Piispa Wrobel ulos maasta. -> SAAVUTETTU
2. Teemu Siposta piispa. -> SAAVUTETTU
3. Jan Aartsista tai Wieslaw Swiechistä yleisvikaari. -> SAAVUTETTU
4. Makuukamari- ja seksiasioista oltava kirkossa täysin hiljaa. -> SAAVUTETTU
Swiechin nimitys on tervetullut esimerkki Teemu-piispan uudesta tyylistä. Hän kuuntelee meitä, koska hän tietää, että me maallikot olemme kirkko. Hän pyrkii kaikessa toteuttamaan meidän toiveemme, joista ensimmäinen on tietenkin ekumenia. Swiech onkin ansioitunut vapaamielisenä ja hyvinkin uraauurtavana ekumeenikkona, joka on aina kääntänyt selkänsä konservatismille. Tästä on hyvä jatkaa.
Vaatimuksemme eivät tietenkään lopu tähän. Loput vaatimuksistamme voitte lukea täältä: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8474181. On ilahduttavaa, että ne alkavat kerta toisensa jälkeen toteutua. Seuraavana onkin sitten vuorossa se, että Teemu-piispa sulkee Opus Dein pois hiippakunnan raha-asioista ja puhdistamme yhdessä tiedotuskeskuksen.- Pyhän Ristin juurelta
Te ette ole saavuttaneet mitään, te vain hajotatte. Jos katsot Teemu Sipon perhettä koskevaa lausuntoa viime kevättalvelta, niin mitään "Liberaalia" ei siinä ole.
- Katkirkon tukija
Pyhän Ristin juurelta kirjoitti:
Te ette ole saavuttaneet mitään, te vain hajotatte. Jos katsot Teemu Sipon perhettä koskevaa lausuntoa viime kevättalvelta, niin mitään "Liberaalia" ei siinä ole.
Sain piispanvihkimyksessä kuulla yhdeltä papilta, että lausunnon takana oli ollut Vatikaani ja Teemu-parka oli vain pakotettu allekirjoittamaan se ja lähettämään se medioille. Se siitä. Kyseinen lausunto änkyräkonservatiivisine painotuksineen ei totisesti edusta aitoa Teemua.
- Pyhän Ristin juurelta
Katkirkon tukija kirjoitti:
Sain piispanvihkimyksessä kuulla yhdeltä papilta, että lausunnon takana oli ollut Vatikaani ja Teemu-parka oli vain pakotettu allekirjoittamaan se ja lähettämään se medioille. Se siitä. Kyseinen lausunto änkyräkonservatiivisine painotuksineen ei totisesti edusta aitoa Teemua.
Uskot tuntevasi piispa Teemun sydämen, mikä edustaa ja mikä ei edusta sitä. Fidesin haastattelussa hän kiitti piispa Jozef Wrobelia rohkeudesta julistaa kirkon moraaliopetusta suomalaisesta yleisestä mielipiteestä riippumatta. Se oli hieno tunnustus ja kertoo kyllä jotakin piispa Teemun ei-katkirkkolaisesta ajattelutavasta. Hän on kirkon poika.
- pöhkö Ruuspäri
Pyhän Ristin juurelta kirjoitti:
Uskot tuntevasi piispa Teemun sydämen, mikä edustaa ja mikä ei edusta sitä. Fidesin haastattelussa hän kiitti piispa Jozef Wrobelia rohkeudesta julistaa kirkon moraaliopetusta suomalaisesta yleisestä mielipiteestä riippumatta. Se oli hieno tunnustus ja kertoo kyllä jotakin piispa Teemun ei-katkirkkolaisesta ajattelutavasta. Hän on kirkon poika.
Alonso on Briatoren poika?
- Teilipyörä
Ja onnistut myöskin pilamaan Katkirkon mainen. → SAAVUTETTU
Taidat olla konservatiivi, kuten joku sanoi. Neljäs näistä saavutetuista kertoo sen hyvin.
Suo anteeksi, että epäilin sinua liberaaliksi.
Sinun pyhyytesi konservatiivisuus. :D - Toinen katkirkkolainen
Pyhän Ristin juurelta kirjoitti:
Uskot tuntevasi piispa Teemun sydämen, mikä edustaa ja mikä ei edusta sitä. Fidesin haastattelussa hän kiitti piispa Jozef Wrobelia rohkeudesta julistaa kirkon moraaliopetusta suomalaisesta yleisestä mielipiteestä riippumatta. Se oli hieno tunnustus ja kertoo kyllä jotakin piispa Teemun ei-katkirkkolaisesta ajattelutavasta. Hän on kirkon poika.
Mitä ihmettä sinä pyrit sanomaan? Tottahan toki piispa Teemun oli paikallaan kiittää edeltäjäänsä edes jostakin, vaikka mitään kiitettävää tosiasiassa ei ole. Siitä tuo "kiitos" kirkon moraaliopetuksen julistamisesta, vaikka me kaikki olimmekin lopussa sitä korviamme myöten täynnä.
Teemu on kirkon poika. Niin olemme me kaikki. Tai siis tyttäriä ja poikia. Mitä oikein meistä kuvittelet? Lukemani mukaan useimmat Katkirkkoa tukevista ovat iloinneet Wieslaw Swiechin SCJ valinnasta yleisvikaariksi. Sekö ei ole katolista? - Toinen katkirkkolainen
Teilipyörä kirjoitti:
Ja onnistut myöskin pilamaan Katkirkon mainen. → SAAVUTETTU
Taidat olla konservatiivi, kuten joku sanoi. Neljäs näistä saavutetuista kertoo sen hyvin.
Suo anteeksi, että epäilin sinua liberaaliksi.
Sinun pyhyytesi konservatiivisuus. :DKoska satun elävässä elämässä tuntemaan nimim. Katkirkkolaisen, tiedän hyvin, ettei hän ole konservatiivi. Kummatkin osallistuimme aikanaan hyvinkin aktiivisesti Katkirkon foorumilla ja toinen meistä oli mukana myös siinä kuuluisassa mielenosoituksessa. Koska kuitenkin Katkirkon foorum on toistaiseksi elänyt hiljaiselämää, kirjoitamme täällä.
Eikö saavutuksista saisi enää iloita? Onko hiippakuntamme niin polarisoitunut, ettei mitään saisi sanoa ääneen ilman, että se tulkitaan joko provokaatioksi, trollailuksi tms.? Itse olen ainakin ihan todella iloinen Teemu Sipon SCJ valinnasta piispaksi ja Wieslaw Swiechin SCJ yleisvikaariksi. Kummatkin eivät suoranaisesti ole Katkirkon saavutuksia, mutta hyvinkin vahvasti sen toivomuslistalla. Me voimme näin ollen rauhassa puhua "saavutuksista". Mitä siitä ajattelet, ei loppujen lopuksi asiakokonaisuuden kannalta merkitse mitään.
Katkirkon mainetta ei voida pilata, koska se on liike eikä mikään yhdistys tai kuppikunta. - Kiljuva j-p
Toinen katkirkkolainen kirjoitti:
Mitä ihmettä sinä pyrit sanomaan? Tottahan toki piispa Teemun oli paikallaan kiittää edeltäjäänsä edes jostakin, vaikka mitään kiitettävää tosiasiassa ei ole. Siitä tuo "kiitos" kirkon moraaliopetuksen julistamisesta, vaikka me kaikki olimmekin lopussa sitä korviamme myöten täynnä.
Teemu on kirkon poika. Niin olemme me kaikki. Tai siis tyttäriä ja poikia. Mitä oikein meistä kuvittelet? Lukemani mukaan useimmat Katkirkkoa tukevista ovat iloinneet Wieslaw Swiechin SCJ valinnasta yleisvikaariksi. Sekö ei ole katolista?"Lukemani mukaan useimmat Katkirkkoa tukevista ovat iloinneet Wieslaw Swiechin SCJ valinnasta"
Siis te kaksi olette "useimmat Katkirkkoa tukevista"? - Kiljuva j-p
Kiljuva j-p kirjoitti:
"Lukemani mukaan useimmat Katkirkkoa tukevista ovat iloinneet Wieslaw Swiechin SCJ valinnasta"
Siis te kaksi olette "useimmat Katkirkkoa tukevista"?Vilkaisin, ovatko katkirkon sivulla jotkut muutkin iloitsijat jättäneet kirjallisen ilonilmauksen. Mutta sivu näyttää peräti omituiselta.
- Aikuinen turkulainen
Kiljuva j-p kirjoitti:
"Lukemani mukaan useimmat Katkirkkoa tukevista ovat iloinneet Wieslaw Swiechin SCJ valinnasta"
Siis te kaksi olette "useimmat Katkirkkoa tukevista"?Mistä luulet, että kaikki Katkirkon päämääriä kannattavat kirjoittaisivat täällä? Siis haloo!!! Minun kokemukseni mukaan ylivoimaisesti suurin osa maamme katolilaisista kannattaa osittain tai jopa kokonaisuudessa Katkirkon pyrkimyksiä.
Taidat olla tyypillinen suomalainen valittaja, jonka kanssa kaikki keskustelu on paitsi rasittavaa myös turhaa. - Henrikiläinen
Tähän ollaan menty tässä hiippakunnassa. Mutta minähän varoitin teitä.
- Teilipyörä
Aikuinen turkulainen kirjoitti:
Mistä luulet, että kaikki Katkirkon päämääriä kannattavat kirjoittaisivat täällä? Siis haloo!!! Minun kokemukseni mukaan ylivoimaisesti suurin osa maamme katolilaisista kannattaa osittain tai jopa kokonaisuudessa Katkirkon pyrkimyksiä.
Taidat olla tyypillinen suomalainen valittaja, jonka kanssa kaikki keskustelu on paitsi rasittavaa myös turhaa.Pitäisi tehdä kysely, koska jokainen tuo omia oletuksia nyt. Minäkin voin olettaa, ettei moni teistä edes tiedä, mihin kirkko tulevaisuudessa menee. Tuskin tästä kirkosta tulee paavitonta. Jos tulisi, silloin katolisesta kirkosta lähtee uusi kristillinen haara irtautumaan. Ekumenia yhteisestä ehtoollisesta tai kommuuniosta voidaan unohtaa. Silloin voidaan sanoa, että valitut saavat ehtoollisen, ja sitäkö nyt haetaan? Tarvitaanko me kolmatta katolisen kirkon haaraa Suomeen? Kyllä ne kaksoset, Katkirkko ja Toinen katkirkko hyvin tietää. Hajaannusta härnääminen aiheuttaa, eikä heidän kommenttinsa helpota piispa Sipon työtä. Päin vastoin, vastus on kovempi. Hajaannus jatkuu niin kauan, kunnes "tupajumit" ovat lopullisesti syöneet kirkon perustan. Tämä ei aja edes liberaalien etuja.
On kyllä hienoa nähdä, kuinka käy tämän kirkon. Siitä ei tule helppoa prosessia kenellekään. Varsinkin kun omatkin rakit verottaa liikkeiden uskottavuutta. Taidan varata paikan edestä, ja niin kuin joku mainitsi, popcornikippo kainaloon. Tämä pieni ja piskuinen Suomi on yksi pieni popcornijyvänen. Se joko puhkeaa tai jää suutariksi suuren popcornikasan alle. Uhoaminen ei minulle kannata, minä en välitä testosteronien tai estrogeenien uhoamisesta, sillä tunteet teillä vie, ei järki. Te ette tähänkään mennessä osanneet käyttää järkeä perusteluihinne, tuskin käytätte sitä jatkossakaan. Olen varma myös siitä, että monikaan ei tunne ekumenian historiaa, mitkä on sen liikkeen todelliset tavoitteet. Uhoaminen ei ole tavoite, eikä solvaaminen tai ajaminen jokin ryhmittymä kirkosta ulos. Mutta sen saa muuttumaan tavoitteeksi. Kyllä te siinä onnistutte.
Pitäisikö valella popcornit voilla vai laittaisinko chilimausteet? Mikä juoma olisi hyvä sen kanssa? - Katkirkkolainen
Teilipyörä kirjoitti:
Ja onnistut myöskin pilamaan Katkirkon mainen. → SAAVUTETTU
Taidat olla konservatiivi, kuten joku sanoi. Neljäs näistä saavutetuista kertoo sen hyvin.
Suo anteeksi, että epäilin sinua liberaaliksi.
Sinun pyhyytesi konservatiivisuus. :DTaitavat olla ajatuksesikin pyörällä, kun kerran väität minusta tuollaista soopaa. Olen ollut koko elämäni rehellinen ihminen ja olen sitä myös täällä. Lukemalla viestini voit päätellä mitä ajan ja mitä en aja, mutta tehtäköön kaikille selväksi se, että mikään konservatiivi en ole.
Teemu-piispan ja Wieslaw-yleisvikaarin ansiosta meillä on tässä hiippakunnassa loistava tulevaisuus. Siitäkö ei saisi iloita? - Catchiesa
Henrikiläinen kirjoitti:
Tähän ollaan menty tässä hiippakunnassa. Mutta minähän varoitin teitä.
Kunnia Isälle ja Pojalle ja Pyhälle Hengelle, kunnia Jumalan kansalle, popolo di Diolle joka läsnäolollaan messussa muuttaa leivän ja viinin Kristuksen todelliseksi ruumiiksi ja vereksi!
Jumalan kansa on voittanut Suomessa taistelun pahuuden voimia vastaan, jotka yrittävät antikristuksina palauttaa kirkon pois uudistumsen tieltä. Iloitsen todella isä Wieslawin valinnasta. On kuin yksi meistä olisi valittu! - syyskuun tuuli
Catchiesa kirjoitti:
Kunnia Isälle ja Pojalle ja Pyhälle Hengelle, kunnia Jumalan kansalle, popolo di Diolle joka läsnäolollaan messussa muuttaa leivän ja viinin Kristuksen todelliseksi ruumiiksi ja vereksi!
Jumalan kansa on voittanut Suomessa taistelun pahuuden voimia vastaan, jotka yrittävät antikristuksina palauttaa kirkon pois uudistumsen tieltä. Iloitsen todella isä Wieslawin valinnasta. On kuin yksi meistä olisi valittu!Onkin varsin erikoinen herra tämä isä Swiech. Hän näyttää messutessaan, niinkuin olisi vähän
vaivautunut. Ikään kuin ei olisikaan kala vedessä. Puhuu itselleen, monotonisesti, vailla intohimoa, kiinnostusta, inspiraatiota.
Koskaan, huom. KOSKAAN en ole nähnyt hänen hymyilevän liturgian aikana. Onkohan hän ihan postkonsiliaarisia poikia, mitä messuun tulee? - Magilla G.
syyskuun tuuli kirjoitti:
Onkin varsin erikoinen herra tämä isä Swiech. Hän näyttää messutessaan, niinkuin olisi vähän
vaivautunut. Ikään kuin ei olisikaan kala vedessä. Puhuu itselleen, monotonisesti, vailla intohimoa, kiinnostusta, inspiraatiota.
Koskaan, huom. KOSKAAN en ole nähnyt hänen hymyilevän liturgian aikana. Onkohan hän ihan postkonsiliaarisia poikia, mitä messuun tulee?On ilo osallistua isä Swiechin viettämään messuun. Hän selebroi hartaasti ja vähäeleisesti. Hänen selebroidessaan pappi ei ole pääosassa vaan Kristus. Hän saarnaa kuulijoidensa älyä kunnioittaen. Olkoon tämä sitten vaikka prekonsiliaarista.
Pitäisikö sinun mielestäsi papin hymyillä viettäessään messua? Minä puolestani olen erittäin kyllästynyt sellaiseen messunviettoon, jossa pappi tekee itseään tykö, esiintyy "yleisölle". Myöskään saarnojen ei pitäisi olla liian vapaita, "niitä näitä" puheita vaan mieluummin sellaista lyhyttä mutta syvällistä sanan selitystä, josta saa jotakin ajateltavaa, juuri niin kuin isä Swiechiltä melkein aina saa. - Peruskatolilainen
Magilla G. kirjoitti:
On ilo osallistua isä Swiechin viettämään messuun. Hän selebroi hartaasti ja vähäeleisesti. Hänen selebroidessaan pappi ei ole pääosassa vaan Kristus. Hän saarnaa kuulijoidensa älyä kunnioittaen. Olkoon tämä sitten vaikka prekonsiliaarista.
Pitäisikö sinun mielestäsi papin hymyillä viettäessään messua? Minä puolestani olen erittäin kyllästynyt sellaiseen messunviettoon, jossa pappi tekee itseään tykö, esiintyy "yleisölle". Myöskään saarnojen ei pitäisi olla liian vapaita, "niitä näitä" puheita vaan mieluummin sellaista lyhyttä mutta syvällistä sanan selitystä, josta saa jotakin ajateltavaa, juuri niin kuin isä Swiechiltä melkein aina saa.Jokaisella on oma makunsa, mutta minä olen tässä tapauksessa eri mieltä erinomaisuudesta. On helppoa tulla suosituksi kieltämällä tai ainakin vaikenemalla kirkomme opetuksen ns. vaikeista asioista. Tämä seikka yhdistää nyt piispaa ja yleisvikaaria SCJ-jäsenyyden lisäksi.
- Magilla G.
Peruskatolilainen kirjoitti:
Jokaisella on oma makunsa, mutta minä olen tässä tapauksessa eri mieltä erinomaisuudesta. On helppoa tulla suosituksi kieltämällä tai ainakin vaikenemalla kirkomme opetuksen ns. vaikeista asioista. Tämä seikka yhdistää nyt piispaa ja yleisvikaaria SCJ-jäsenyyden lisäksi.
Jos tarkoitat "vaikeilla asioilla" kirkon kantaa homoseksuaalisiin suhteisiin ja muihin avioliiton ulkopuolisiin seksisuhteisiin sekä aborttiin, ovat sekä piispa että yleisvikaari kirkon opetukselle uskollisia. Niin kuin kaikissa muissakin opillisissa ja moraalin kysymyksissä.
On hyvä, että piispa ja yleisvikaari ymmärtävät, että mainitut asiat ovat tärkeä osa kirkon moraaliopetusta, mutta eivät suinkaan ainoa eikä edes niin keskeinen osa, että niistä asioista pitäisi joka kerta puhua, kun suunsa aukaisee. Kirkon moraaliopetuksesta on viime vuosina jäänyt vähemmälle huomiolle joukko muita tärkeitä asioita, joita niitäkin on aika ottaa esiin.
Sitä nimimerkki Katkirkkolaisen ajatusta en jaa, että seksuaalimoraalista ei nyt saisi puhua mitään. Siitä on puhuttava, mutta on puhuttava paljosta muustakin moraalin ja etiikan alueeseen kuuluvasta. Ahneus ja itsekkyys ovat vakavia syntejä, ja ne aiheuttavat maailmassa paljon enemmän pahaa kuin vaikkapa eronneiden uudelleen avioituminen. - Peruskatolilainen
Magilla G. kirjoitti:
Jos tarkoitat "vaikeilla asioilla" kirkon kantaa homoseksuaalisiin suhteisiin ja muihin avioliiton ulkopuolisiin seksisuhteisiin sekä aborttiin, ovat sekä piispa että yleisvikaari kirkon opetukselle uskollisia. Niin kuin kaikissa muissakin opillisissa ja moraalin kysymyksissä.
On hyvä, että piispa ja yleisvikaari ymmärtävät, että mainitut asiat ovat tärkeä osa kirkon moraaliopetusta, mutta eivät suinkaan ainoa eikä edes niin keskeinen osa, että niistä asioista pitäisi joka kerta puhua, kun suunsa aukaisee. Kirkon moraaliopetuksesta on viime vuosina jäänyt vähemmälle huomiolle joukko muita tärkeitä asioita, joita niitäkin on aika ottaa esiin.
Sitä nimimerkki Katkirkkolaisen ajatusta en jaa, että seksuaalimoraalista ei nyt saisi puhua mitään. Siitä on puhuttava, mutta on puhuttava paljosta muustakin moraalin ja etiikan alueeseen kuuluvasta. Ahneus ja itsekkyys ovat vakavia syntejä, ja ne aiheuttavat maailmassa paljon enemmän pahaa kuin vaikkapa eronneiden uudelleen avioituminen."Jos tarkoitat "vaikeilla asioilla" kirkon kantaa homoseksuaalisiin suhteisiin ja muihin avioliiton ulkopuolisiin seksisuhteisiin sekä aborttiin, ovat sekä piispa että yleisvikaari kirkon opetukselle uskollisia. Niin kuin kaikissa muissakin opillisissa ja moraalin kysymyksissä."
Magilla G. kirjoittaa näköjään asioista, joista hän ei tiedä yhtikäs mitään. - Magilla G.
Peruskatolilainen kirjoitti:
"Jos tarkoitat "vaikeilla asioilla" kirkon kantaa homoseksuaalisiin suhteisiin ja muihin avioliiton ulkopuolisiin seksisuhteisiin sekä aborttiin, ovat sekä piispa että yleisvikaari kirkon opetukselle uskollisia. Niin kuin kaikissa muissakin opillisissa ja moraalin kysymyksissä."
Magilla G. kirjoittaa näköjään asioista, joista hän ei tiedä yhtikäs mitään.En minä mitään "lausuntoa" antanut, vaan kirjoitin omista kokemuksistani. Olen ollut katolilainen kymmeniä vuosia. Sinä aikana olen kyllä keskustellut sekä isä Teemu Sipon että isä Wieslaw Swiechin kanssa seksuaalimoraalin alueeseen liittyvästä kirkon opetuksesta, niin kuin monesta muustakin asiasta. En ole koskaan kuullut pienintäkään vihjausta, joka olisi saanut minut epäilemään kummankaan uskollisuutta katoliselle opetukselle.
Jos yrität väittää, että jompikumpi tai molemmat puheena olevista EI ole uskollinen kirkon opetukselle, sinun on korrektia kirjoittaa omalla nimelläsi ja tietenkin esittää väitteesi tueksi pitävät todisteet (kuka sanoi mitä missä, ja kuka muu oli todistajana). Muuten syyllistyt pelkkään pahan puhumiseen papistosta nimimerkin takaa. Sellainen ei ole mitään "peruskatolisuutta" vaan erittäin epäkatolista. - Peruskatolilainen
Magilla G. kirjoitti:
En minä mitään "lausuntoa" antanut, vaan kirjoitin omista kokemuksistani. Olen ollut katolilainen kymmeniä vuosia. Sinä aikana olen kyllä keskustellut sekä isä Teemu Sipon että isä Wieslaw Swiechin kanssa seksuaalimoraalin alueeseen liittyvästä kirkon opetuksesta, niin kuin monesta muustakin asiasta. En ole koskaan kuullut pienintäkään vihjausta, joka olisi saanut minut epäilemään kummankaan uskollisuutta katoliselle opetukselle.
Jos yrität väittää, että jompikumpi tai molemmat puheena olevista EI ole uskollinen kirkon opetukselle, sinun on korrektia kirjoittaa omalla nimelläsi ja tietenkin esittää väitteesi tueksi pitävät todisteet (kuka sanoi mitä missä, ja kuka muu oli todistajana). Muuten syyllistyt pelkkään pahan puhumiseen papistosta nimimerkin takaa. Sellainen ei ole mitään "peruskatolisuutta" vaan erittäin epäkatolista.Jos yrität väittää, että jompikumpi tai molemmat puheena olevista on uskollinen kirkon opetukselle, sinun on korrektia kirjoittaa omalla nimelläsi ja tietenkin esittää väitteesi tueksi pitävät todisteet (kuka sanoi mitä missä, ja kuka muu oli todistajana).
- Magilla G.
Peruskatolilainen kirjoitti:
Jos yrität väittää, että jompikumpi tai molemmat puheena olevista on uskollinen kirkon opetukselle, sinun on korrektia kirjoittaa omalla nimelläsi ja tietenkin esittää väitteesi tueksi pitävät todisteet (kuka sanoi mitä missä, ja kuka muu oli todistajana).
Siitä kai voi katolisten pappien suhteen lähteä, että he ovat uskollisia katolisen kirkon opetukselle. Jos näin sanoo, nimellä tai nimimerkillä, kaikki on kunnossa eikä ketään parjata.
Jos joku haluaa päinvastaista väittää, hän on se todistusvelvollinen. En viitsi kinata enempää näin alkeellisesta asiasta. - Katkirkkolainen
Magilla G. kirjoitti:
Jos tarkoitat "vaikeilla asioilla" kirkon kantaa homoseksuaalisiin suhteisiin ja muihin avioliiton ulkopuolisiin seksisuhteisiin sekä aborttiin, ovat sekä piispa että yleisvikaari kirkon opetukselle uskollisia. Niin kuin kaikissa muissakin opillisissa ja moraalin kysymyksissä.
On hyvä, että piispa ja yleisvikaari ymmärtävät, että mainitut asiat ovat tärkeä osa kirkon moraaliopetusta, mutta eivät suinkaan ainoa eikä edes niin keskeinen osa, että niistä asioista pitäisi joka kerta puhua, kun suunsa aukaisee. Kirkon moraaliopetuksesta on viime vuosina jäänyt vähemmälle huomiolle joukko muita tärkeitä asioita, joita niitäkin on aika ottaa esiin.
Sitä nimimerkki Katkirkkolaisen ajatusta en jaa, että seksuaalimoraalista ei nyt saisi puhua mitään. Siitä on puhuttava, mutta on puhuttava paljosta muustakin moraalin ja etiikan alueeseen kuuluvasta. Ahneus ja itsekkyys ovat vakavia syntejä, ja ne aiheuttavat maailmassa paljon enemmän pahaa kuin vaikkapa eronneiden uudelleen avioituminen.Kaikenlainen väittely konservatiivien kanssa on turhaa. He ovat hävinneet ja me voittaneet. Nyt heidän tulee niellä tappionsa tai ainakin totuttautua siihen. Aikaa on ainakin 15 vuotta.
Suuntaa energiasi mieluummin sen miettimiseksi miten saamme Vatikaani kakkosen KAIKKI päätökset toteutettua täällä mahdollisimman pian. - Magilla G.
Katkirkkolainen kirjoitti:
Kaikenlainen väittely konservatiivien kanssa on turhaa. He ovat hävinneet ja me voittaneet. Nyt heidän tulee niellä tappionsa tai ainakin totuttautua siihen. Aikaa on ainakin 15 vuotta.
Suuntaa energiasi mieluummin sen miettimiseksi miten saamme Vatikaani kakkosen KAIKKI päätökset toteutettua täällä mahdollisimman pian.Anteeksi nyt vain, mutta en kyllä sympatiseeraa sinun palstaesiintymistäsi yhtään enempää kuin nimimerkki Peruskatolilaisen.
Olen aika konservatiivinen katolilainen. Ja olen hyvin tyytyväinen sekä Sipon piispuuteen että isä Swiechin nimittämiseen yleisvikaariksi. Oman kokemukseni mukaan molemmat ovat järkeviä, maltillisia ja kaikkien katolilaisten palvelemiseen pyrkiviä henkilöitä. Kumpikaan ei ole katkirkon määräiltävissä.
Minä pidän sinun kirjoituksiasi tällä palstalla hyvin huonona, jopa itseään vastaan kääntyvänä Vatikaani II:n markkinointina. Lienetkö lukenut konsiilin julkaisuja kunnolla? Ei niissä missään anneta maallikoille päätösvaltaa kirkollisissa asioissa.
Meille tavallisille katolilaisille konsiilin jälkeiset uudistukset olivat hyvä ja tervetullut päivitys kirkon käytäntöihin. Olemme tyytyväisiä siihen, mitä saatiin aikaan.
Piispa Wróbelin aikana mentiin askel taaksepäin esimerkiksi pastoraalineuvoston hyödyntämisessä neuvoa antavana elimenä, mutta emme me kaipaa juuri muuta kuin näiden pienten taka-askeleiden korjaamista. Emme kaipaa katkirkkolaisia asumaan piispantaloon, niin kuin jossakin viestissäsi olet vaatinut. Emme me halua kieltää vanhaa messua niiltä, jotka sitä kaipaavat. Emme halua muuta kuin sellaista rauhaa hiippakuntaan, jossa kaikki saavat elää omaa katolisuuttaan paimenten ohjauksessa ja kasvaa hengellisesti omalla tiellään, oli se sitten tavallisen rivikatolilaisen, sääntökuntamaallikon, opusdeiläisen, neokatekumenaalin tai gregoriusyhdistysläisen tie.
Minä toivoisin, että sinä lopettaisit provokatoristen viestien kirjoittelemisen, koska pidän niitä haitallisina piispa Sipon työlle hiippakunnan yhteyden rakentamisessa. Kun annat ymmärtää, että katkirkko ajoi piispa Wróbelin pois ja valitutti piispa Sipon tilalle ja vielä ohjaa piispa Sipon päätöksiä, teet todella karhunpalveluksen hiippakunnalle ja kaikille meille katolilaisille. Ei katkirkko ole "voittanut", kun piispa Sippo nimitettiin. Suomen katolilaiset ovat voittaneet, mutta nyt sinä ja muut typeriä ja ylimielisiä kirjoituksia suoltavat katkirkkolaiset kovaa vauhtia pyrkivät tekemään meidän voittoamme tyhjäksi. - syyskuun tuuli
Magilla G. kirjoitti:
On ilo osallistua isä Swiechin viettämään messuun. Hän selebroi hartaasti ja vähäeleisesti. Hänen selebroidessaan pappi ei ole pääosassa vaan Kristus. Hän saarnaa kuulijoidensa älyä kunnioittaen. Olkoon tämä sitten vaikka prekonsiliaarista.
Pitäisikö sinun mielestäsi papin hymyillä viettäessään messua? Minä puolestani olen erittäin kyllästynyt sellaiseen messunviettoon, jossa pappi tekee itseään tykö, esiintyy "yleisölle". Myöskään saarnojen ei pitäisi olla liian vapaita, "niitä näitä" puheita vaan mieluummin sellaista lyhyttä mutta syvällistä sanan selitystä, josta saa jotakin ajateltavaa, juuri niin kuin isä Swiechiltä melkein aina saa.Tervetuloa siis ns. vanhaan messuun :-)
Ns. uudessa messussa on aina kyseessä esitys, koska se on tehty teatteriesityksen
dynamiikkaa silmällä pitäen. Pakkohan sitä on silloin hymyillä, ellei ole kyseessä
tragedia. Useasti nämä postkonsiliaariset liturgiset lisäykset ja höpötykset ovat
tragediaa tai sanoisinko tragikomiikkaa. - Konservatiivinen sielu
Magilla G. kirjoitti:
Anteeksi nyt vain, mutta en kyllä sympatiseeraa sinun palstaesiintymistäsi yhtään enempää kuin nimimerkki Peruskatolilaisen.
Olen aika konservatiivinen katolilainen. Ja olen hyvin tyytyväinen sekä Sipon piispuuteen että isä Swiechin nimittämiseen yleisvikaariksi. Oman kokemukseni mukaan molemmat ovat järkeviä, maltillisia ja kaikkien katolilaisten palvelemiseen pyrkiviä henkilöitä. Kumpikaan ei ole katkirkon määräiltävissä.
Minä pidän sinun kirjoituksiasi tällä palstalla hyvin huonona, jopa itseään vastaan kääntyvänä Vatikaani II:n markkinointina. Lienetkö lukenut konsiilin julkaisuja kunnolla? Ei niissä missään anneta maallikoille päätösvaltaa kirkollisissa asioissa.
Meille tavallisille katolilaisille konsiilin jälkeiset uudistukset olivat hyvä ja tervetullut päivitys kirkon käytäntöihin. Olemme tyytyväisiä siihen, mitä saatiin aikaan.
Piispa Wróbelin aikana mentiin askel taaksepäin esimerkiksi pastoraalineuvoston hyödyntämisessä neuvoa antavana elimenä, mutta emme me kaipaa juuri muuta kuin näiden pienten taka-askeleiden korjaamista. Emme kaipaa katkirkkolaisia asumaan piispantaloon, niin kuin jossakin viestissäsi olet vaatinut. Emme me halua kieltää vanhaa messua niiltä, jotka sitä kaipaavat. Emme halua muuta kuin sellaista rauhaa hiippakuntaan, jossa kaikki saavat elää omaa katolisuuttaan paimenten ohjauksessa ja kasvaa hengellisesti omalla tiellään, oli se sitten tavallisen rivikatolilaisen, sääntökuntamaallikon, opusdeiläisen, neokatekumenaalin tai gregoriusyhdistysläisen tie.
Minä toivoisin, että sinä lopettaisit provokatoristen viestien kirjoittelemisen, koska pidän niitä haitallisina piispa Sipon työlle hiippakunnan yhteyden rakentamisessa. Kun annat ymmärtää, että katkirkko ajoi piispa Wróbelin pois ja valitutti piispa Sipon tilalle ja vielä ohjaa piispa Sipon päätöksiä, teet todella karhunpalveluksen hiippakunnalle ja kaikille meille katolilaisille. Ei katkirkko ole "voittanut", kun piispa Sippo nimitettiin. Suomen katolilaiset ovat voittaneet, mutta nyt sinä ja muut typeriä ja ylimielisiä kirjoituksia suoltavat katkirkkolaiset kovaa vauhtia pyrkivät tekemään meidän voittoamme tyhjäksi.Emme kaipaa... emme me halua... emme halua... meidän voittoamme... onko tapanasi kirjoittaa useinkin pelkistä omista mielipiteistäsi monikon ensimmäisessä? Tässä suhteessa et ainakaan ole yhtään katkirkkolaisia parempi.
Jos "aika konservatiivisena" katolilaisena olet tyytyväinen Sipon ja Swiechin valintoihin, se on sinun onnesi. Tässä nimenomaisessa ryhmässä taidat sitten iloita yksin.
Lisäksi en usko, että katkirkkolaisilla on mitään tarvetta muuttaa piispantaloon. He ovat siellä jo nyt. - mica salis
Konservatiivinen sielu kirjoitti:
Emme kaipaa... emme me halua... emme halua... meidän voittoamme... onko tapanasi kirjoittaa useinkin pelkistä omista mielipiteistäsi monikon ensimmäisessä? Tässä suhteessa et ainakaan ole yhtään katkirkkolaisia parempi.
Jos "aika konservatiivisena" katolilaisena olet tyytyväinen Sipon ja Swiechin valintoihin, se on sinun onnesi. Tässä nimenomaisessa ryhmässä taidat sitten iloita yksin.
Lisäksi en usko, että katkirkkolaisilla on mitään tarvetta muuttaa piispantaloon. He ovat siellä jo nyt.Komppaan Magilla G:tä. Ja uskoisin noin kahden-kolmenkymmenen katolilaisen, jotka kuuluvat läheiseen ystävä- ja tuttavapiiriini, myös ajattelevan samoin. Ja "aika konservatiivisia" mekin olemme kirkollisen identiteettimme ja ajattelumme suhteen. Haluamme ottaa kirkon opetuksen tosissamme henkilökohtaisessa elämässämme. Pyrimme kaikessa heikkoudessamme mutta Jumalan armoon tuleutuen kristillisten hyveiden noudattamiseen. Arvostamme kaunista ja arvokasta liturgiaa, hengellisyyttä, oman ajattelun jalostamista lukemalla katolisia ajattelijoita (myös jo ennen konsiilia edesmenneitä).
Luulisin voivani sanoa tämän ystäväpiirini puolesta, että emme arvosta sen tyyppistä riekkumista ja toisin ajattelevien ylenkatsomista, jota sinä täällä edustat. Olen samaa mieltä Magilla G:n kanssa: kirjoittelusi (ja muu samanhenkinen kirjoittelu) on vain haitaksi piispa Sipolle ja hänen pyrkimyksilleen. Itsekeskeisyydessäsi et ilmeisesti osaa ajatella asioita lainkaan hänen kannaltaan. Uskon hänen kuitenkin vähitellen saavuttavan laajan luottamuksen hiippakuntalaisten keskuudessa, kirjoitat sinä mitä kirjoitat. Viestejäsi harva lukee ja onneksi vielä harvempi ottaa tosissaan. - Marialainen
mica salis kirjoitti:
Komppaan Magilla G:tä. Ja uskoisin noin kahden-kolmenkymmenen katolilaisen, jotka kuuluvat läheiseen ystävä- ja tuttavapiiriini, myös ajattelevan samoin. Ja "aika konservatiivisia" mekin olemme kirkollisen identiteettimme ja ajattelumme suhteen. Haluamme ottaa kirkon opetuksen tosissamme henkilökohtaisessa elämässämme. Pyrimme kaikessa heikkoudessamme mutta Jumalan armoon tuleutuen kristillisten hyveiden noudattamiseen. Arvostamme kaunista ja arvokasta liturgiaa, hengellisyyttä, oman ajattelun jalostamista lukemalla katolisia ajattelijoita (myös jo ennen konsiilia edesmenneitä).
Luulisin voivani sanoa tämän ystäväpiirini puolesta, että emme arvosta sen tyyppistä riekkumista ja toisin ajattelevien ylenkatsomista, jota sinä täällä edustat. Olen samaa mieltä Magilla G:n kanssa: kirjoittelusi (ja muu samanhenkinen kirjoittelu) on vain haitaksi piispa Sipolle ja hänen pyrkimyksilleen. Itsekeskeisyydessäsi et ilmeisesti osaa ajatella asioita lainkaan hänen kannaltaan. Uskon hänen kuitenkin vähitellen saavuttavan laajan luottamuksen hiippakuntalaisten keskuudessa, kirjoitat sinä mitä kirjoitat. Viestejäsi harva lukee ja onneksi vielä harvempi ottaa tosissaan.Kuten tunnettua, olen henkilökohtaisesti tyytyväinen isä Teemu Sipon SCJ tai ylipäätään suomalaisen valinnasta piispaksi. Isä Wieslaw Swiechin SCJ valinnasta yleisvikaariksi olen vähemmän tyytyväinen, mutta se on toinen juttu (sanon vain sen, että ei olisi ollut järkevää kutsua yleisvikaariksi toista SCJ-pappia).
En ole osallistunut tähän keskusteluun, mutta nyt tahdon sanoa jotakin. On perin kummallista, että jotkut pyrkivät tukahduttamaan kaiken keskustelun (taas kerran!) hiippakunnassamme vedoten piispa Sipon "työrauhaan" tai siihen, että muiden pitäisi "ajatella asioita hänen kannaltaan". Piispa Sipon arvostelijoita syytetään jopa "ylenkatsomisesta" ja "itsekeskeisyydestä".
Kuulostaako tutulta? Kyllä vain, sillä juuri noin täällä kirjoitettiin piispa Wróbelin aikana. Eipä taida maailmassa olla toista hiippakuntaa, jossa avointa ja vapaata keskustelua käyviä syytettäisiin tuollaisella arsenaalilla. Minua tuollaiset väittämät ja leimaamiset alkavat ahdistaa, sillä pahimmassa tapauksessa ne ovat merkki siitä, ettei mikään olekaan muuttumassa ellei sitten pahempaan suuntaan.
Keskustelu on osa katolilaisuutta. Mille tahansa piispalle on vain hyväksi, ettei häntä laiteta liian korkealle jakkaralle eikä varsinkaan eristetä norsunluutorniin. Siksi kaikki keskustelu on tervetullutta. Tässä suhteessa ihmettelen Katkirkon päätöstä sulkea nettisivunsa, vaikka en niistä juuri itse pitänytkään. - mica salis
Marialainen kirjoitti:
Kuten tunnettua, olen henkilökohtaisesti tyytyväinen isä Teemu Sipon SCJ tai ylipäätään suomalaisen valinnasta piispaksi. Isä Wieslaw Swiechin SCJ valinnasta yleisvikaariksi olen vähemmän tyytyväinen, mutta se on toinen juttu (sanon vain sen, että ei olisi ollut järkevää kutsua yleisvikaariksi toista SCJ-pappia).
En ole osallistunut tähän keskusteluun, mutta nyt tahdon sanoa jotakin. On perin kummallista, että jotkut pyrkivät tukahduttamaan kaiken keskustelun (taas kerran!) hiippakunnassamme vedoten piispa Sipon "työrauhaan" tai siihen, että muiden pitäisi "ajatella asioita hänen kannaltaan". Piispa Sipon arvostelijoita syytetään jopa "ylenkatsomisesta" ja "itsekeskeisyydestä".
Kuulostaako tutulta? Kyllä vain, sillä juuri noin täällä kirjoitettiin piispa Wróbelin aikana. Eipä taida maailmassa olla toista hiippakuntaa, jossa avointa ja vapaata keskustelua käyviä syytettäisiin tuollaisella arsenaalilla. Minua tuollaiset väittämät ja leimaamiset alkavat ahdistaa, sillä pahimmassa tapauksessa ne ovat merkki siitä, ettei mikään olekaan muuttumassa ellei sitten pahempaan suuntaan.
Keskustelu on osa katolilaisuutta. Mille tahansa piispalle on vain hyväksi, ettei häntä laiteta liian korkealle jakkaralle eikä varsinkaan eristetä norsunluutorniin. Siksi kaikki keskustelu on tervetullutta. Tässä suhteessa ihmettelen Katkirkon päätöstä sulkea nettisivunsa, vaikka en niistä juuri itse pitänytkään.Parahin Marialainen,
en ainakaan minä "pyri tukahduttamaan kaikkea keskustelua". Syytöksesi on vähän kohtuuton. Pidän vastuullista ja asiallista keskustelua suuressa arvossa. Myös piispa Sipon toimien vastuullinen ja asiallinen arvostelu on varmastikin mitä tarpeellisinta.
Toinen juttu on sitten se, että pidän nimimerkki "Katkirkkolaisen" viestejä sisällöltään itsekeskeisinä ja toisin ajattelevia ylenkatsovina. Hänhän ei suinkaan ole piispa Sipon arvostelija. - Oikeauskoinen
mica salis kirjoitti:
Komppaan Magilla G:tä. Ja uskoisin noin kahden-kolmenkymmenen katolilaisen, jotka kuuluvat läheiseen ystävä- ja tuttavapiiriini, myös ajattelevan samoin. Ja "aika konservatiivisia" mekin olemme kirkollisen identiteettimme ja ajattelumme suhteen. Haluamme ottaa kirkon opetuksen tosissamme henkilökohtaisessa elämässämme. Pyrimme kaikessa heikkoudessamme mutta Jumalan armoon tuleutuen kristillisten hyveiden noudattamiseen. Arvostamme kaunista ja arvokasta liturgiaa, hengellisyyttä, oman ajattelun jalostamista lukemalla katolisia ajattelijoita (myös jo ennen konsiilia edesmenneitä).
Luulisin voivani sanoa tämän ystäväpiirini puolesta, että emme arvosta sen tyyppistä riekkumista ja toisin ajattelevien ylenkatsomista, jota sinä täällä edustat. Olen samaa mieltä Magilla G:n kanssa: kirjoittelusi (ja muu samanhenkinen kirjoittelu) on vain haitaksi piispa Sipolle ja hänen pyrkimyksilleen. Itsekeskeisyydessäsi et ilmeisesti osaa ajatella asioita lainkaan hänen kannaltaan. Uskon hänen kuitenkin vähitellen saavuttavan laajan luottamuksen hiippakuntalaisten keskuudessa, kirjoitat sinä mitä kirjoitat. Viestejäsi harva lukee ja onneksi vielä harvempi ottaa tosissaan.Nuo kaksi-kolmekymmentä ystävääsi taitavat olla ylipainosia ikäneitoja tai eronneita kaiken-nähnyt-kaiken-kokenut -tyylisiä naisressukoita, kuten on valitettavan suuri osa käännynnäisistämme. Tämä on se ryhmä, joka yhdessä katkirkkolaisten kanssa junaili Sipon piispaksi.
Ei ihme, että normaalit perheet ja älymystön edustajat pysyvät erittäin kaukana katolisesta kirkosta. - mica salis
Oikeauskoinen kirjoitti:
Nuo kaksi-kolmekymmentä ystävääsi taitavat olla ylipainosia ikäneitoja tai eronneita kaiken-nähnyt-kaiken-kokenut -tyylisiä naisressukoita, kuten on valitettavan suuri osa käännynnäisistämme. Tämä on se ryhmä, joka yhdessä katkirkkolaisten kanssa junaili Sipon piispaksi.
Ei ihme, että normaalit perheet ja älymystön edustajat pysyvät erittäin kaukana katolisesta kirkosta.Eipä kannattaisi arvailla. Ystäväpiirini on kaukana sinun oletuksistasi.
Pikaisesti heitä mielessä läpi käyden arvioin, että miehiä ja naisia on suurin piirtein yhtä paljon. Kun itse olen perheellinen, on seurustelupiireissänikin (siis niissä katolisissa ystävissäni ja tuttavissani, joita edellisessä viestissäni tarkoitin) varmaan kolme neljäsosaa perheellisiä, joukossa pari naimatonta (myös mies) ja pari leskeä. Eronneita ei tule mieleen ainoatakaan. On sekä syntyperäisiä katolilaisia että katolisuuteen kääntyneitä.
Melkein kaikilla taitaa olla akateeminen loppututkinto, ainakin kolme on tohtoreita. Tällaista on se ystäviini lukeutuva, katolisuudessaan melko konservatiivinen joukko, joka iloitsee Teemu Sipon piispuudesta ja toivoo rauhaa hiippakuntaan. - Saarijärven Paavo
Oikeauskoinen kirjoitti:
Nuo kaksi-kolmekymmentä ystävääsi taitavat olla ylipainosia ikäneitoja tai eronneita kaiken-nähnyt-kaiken-kokenut -tyylisiä naisressukoita, kuten on valitettavan suuri osa käännynnäisistämme. Tämä on se ryhmä, joka yhdessä katkirkkolaisten kanssa junaili Sipon piispaksi.
Ei ihme, että normaalit perheet ja älymystön edustajat pysyvät erittäin kaukana katolisesta kirkosta."--ylipainosia ikäneitoja tai eronneita kaiken-nähnyt-kaiken-kokenut -tyylisiä naisressukoita, kuten on valitettavan suuri osa käännynnäisistämme."
Kuulutko sinä niihin kristittyihin, joiden mielestä ulkonäkö on mitta ihmisen kelpoisuudelle kirkossa? Tästä ilmiöstä saatiin muutamia päiviä sitten osoitus uutisessa,jonka mukaan monet (luterilaiset) vihkiparit asettavat vaatimuksia vihkivän papin kampaukselle, kasvoille ja vartalolle.
Ja nämä "naisressukat". Muistaakseni Jeesus ei valikoinut ystäväpiiriään sen mukaan, mitä itse kukin oli aikaisemmassa elämässään kokenut. Hänen kirkkonsa on kyllä myös avoin kaikenlaisille ihmisille. Jokin muu uskonnollinen yhteisö kuin katolinen kirkko voisi olla sopivampi sellaiselle ihmiselle, joka sietää ympärillään vain menestyjiä.
Jos "normaalit perheet" kiertävät kaukaa katolisen kirkon sen vuoksi, että sen jäsenistössä on "ressukoita", voi kyllä hyvällä syyllä kysyä, ovatko ne perheet ihan normaaleja. - Katkirkkolainen
mica salis kirjoitti:
Eipä kannattaisi arvailla. Ystäväpiirini on kaukana sinun oletuksistasi.
Pikaisesti heitä mielessä läpi käyden arvioin, että miehiä ja naisia on suurin piirtein yhtä paljon. Kun itse olen perheellinen, on seurustelupiireissänikin (siis niissä katolisissa ystävissäni ja tuttavissani, joita edellisessä viestissäni tarkoitin) varmaan kolme neljäsosaa perheellisiä, joukossa pari naimatonta (myös mies) ja pari leskeä. Eronneita ei tule mieleen ainoatakaan. On sekä syntyperäisiä katolilaisia että katolisuuteen kääntyneitä.
Melkein kaikilla taitaa olla akateeminen loppututkinto, ainakin kolme on tohtoreita. Tällaista on se ystäviini lukeutuva, katolisuudessaan melko konservatiivinen joukko, joka iloitsee Teemu Sipon piispuudesta ja toivoo rauhaa hiippakuntaan.Sanoin jo sinulle: jätä konservatiivit omaan arvoonsa. Me kaikki tiedämme miten arvostettu Teemu-piispa on akateemisissa piireissä korkean koulutuksensa vuoksi ja syvällisen teologian tuntemuksensa ansiosta. Siitä ei pidä mennä riitelemään. Faktat puhuvat puolestaan.
- Katkirkkolainen
Saarijärven Paavo kirjoitti:
"--ylipainosia ikäneitoja tai eronneita kaiken-nähnyt-kaiken-kokenut -tyylisiä naisressukoita, kuten on valitettavan suuri osa käännynnäisistämme."
Kuulutko sinä niihin kristittyihin, joiden mielestä ulkonäkö on mitta ihmisen kelpoisuudelle kirkossa? Tästä ilmiöstä saatiin muutamia päiviä sitten osoitus uutisessa,jonka mukaan monet (luterilaiset) vihkiparit asettavat vaatimuksia vihkivän papin kampaukselle, kasvoille ja vartalolle.
Ja nämä "naisressukat". Muistaakseni Jeesus ei valikoinut ystäväpiiriään sen mukaan, mitä itse kukin oli aikaisemmassa elämässään kokenut. Hänen kirkkonsa on kyllä myös avoin kaikenlaisille ihmisille. Jokin muu uskonnollinen yhteisö kuin katolinen kirkko voisi olla sopivampi sellaiselle ihmiselle, joka sietää ympärillään vain menestyjiä.
Jos "normaalit perheet" kiertävät kaukaa katolisen kirkon sen vuoksi, että sen jäsenistössä on "ressukoita", voi kyllä hyvällä syyllä kysyä, ovatko ne perheet ihan normaaleja.Olen samaa mieltä. Lisäksi meidän pitäisi luopua porvarillisesta pukeutumisesta kirkkoon. Minun puolestani kirkkoon saa tulla vaikka t-paidassa tai uikkareissa, kunhan jotakin vaatetta on päällä. Niin on luterilaisillakin.
Normaalit ihmiset eivät kaipaa mitään poroporvarillista menoa, vaan EKUMENIAA. Teemu-piispa tulee taatusti lisäämään ekumeniaa ja panostamaan siihen todella. Aikaa ei enää juuri ole. - Teilipyörä
Katkirkkolainen kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Lisäksi meidän pitäisi luopua porvarillisesta pukeutumisesta kirkkoon. Minun puolestani kirkkoon saa tulla vaikka t-paidassa tai uikkareissa, kunhan jotakin vaatetta on päällä. Niin on luterilaisillakin.
Normaalit ihmiset eivät kaipaa mitään poroporvarillista menoa, vaan EKUMENIAA. Teemu-piispa tulee taatusti lisäämään ekumeniaa ja panostamaan siihen todella. Aikaa ei enää juuri ole.Aikaa ei enää juuri ole? Onko lopun ajat käsillä? Meillähän on rakkauden ja anarkia-lähettiläs ja profetta täällä puhumassa. Jotenkin tuntuu, että tämä on nyt ja heti saaatava asia, kuin olisi nyt just huominen viimeinen the judgementday.
- Katkirkkolainen
Teilipyörä kirjoitti:
Aikaa ei enää juuri ole? Onko lopun ajat käsillä? Meillähän on rakkauden ja anarkia-lähettiläs ja profetta täällä puhumassa. Jotenkin tuntuu, että tämä on nyt ja heti saaatava asia, kuin olisi nyt just huominen viimeinen the judgementday.
Aikaa ei ole. Jos katolinen kirkko ei ala muuttumaan nopeasti ja rajusti, ryhtyen toteuttamaan Vatikaani kakkosen KAIKKIA päätöksiä sekä ennen kaikkea kaikessa EKUMENIAA, se tulee tyhjenemään kansasta kokonaan. Suomessa siihen liittyy parikymmentä hassua vuosittain, mutta luultavasti yhtä monta eroaa.
Reformia edistävät ajavat kirkon etua. Toki tahdomme uskoa siihen, että Teemu-piispakin haluaa ajaa kirkon etua. - Teilipyörä
Katkirkkolainen kirjoitti:
Aikaa ei ole. Jos katolinen kirkko ei ala muuttumaan nopeasti ja rajusti, ryhtyen toteuttamaan Vatikaani kakkosen KAIKKIA päätöksiä sekä ennen kaikkea kaikessa EKUMENIAA, se tulee tyhjenemään kansasta kokonaan. Suomessa siihen liittyy parikymmentä hassua vuosittain, mutta luultavasti yhtä monta eroaa.
Reformia edistävät ajavat kirkon etua. Toki tahdomme uskoa siihen, että Teemu-piispakin haluaa ajaa kirkon etua.Helppoahan se täältä Euroopan äärilaidalta huutaa, mitä Vatikaani tulisi tehdä. Olen huomannut tässä ekumenia-asiassa. Espanjan Suomen ev.lut. kirkko myös puhuu siitä maailmalaajuisesta ekumeniasta. Sekin kirkko on kaukana Suomesta ja sen vaikutusvallasta. Euroopan äärilaidoilla olevat kirkot uskaltavat puhua asioista, mutta miten lähemmäksi mennään kirkkojen vaikutusvallan keskustaa, sitä hiljaisemmaksi ääni muuttuu.
On muistettava myös se, että ekumenia on monien kristillisten ääri-ihmisten ajama yhdentymä. Monet normiuskovaiset: mennään kommuuniolle/ripille, häät, ja hautajaiset, eivät koe ekumeniaa samakaltaisena. Näille on ihan sama, mitä joku hekuli tekee. Siksipä niitä mainoksia: "Jumalaa tuskin on olemassa, ala elää", on täällä pylväissä ja busseissa. Sitten toinen ääripää haluaa ykseyttä näihin. Tai no, näiden valittuihin.
En turhan sano, että joku päivä on yksi kirkko niille, jotka tuntevat olevansa kristittyjä. Ketään ei voida pakolla liittää siihen, eikä tätä ekumeniaa voida pakolla ajaa. Se syntyy kyllä ilman meidän ”tässä ja nyt" käskyjäkin. Jonain päivänä on vähemmän ihmisiä, jotka haluavat olla kristittyjä. Ne valikoituvat kyllä. Mutta hajottamalla kirkkoa ja repimällä? En suosittele. Minä kunnioitan Vatikaanin päätöksiä, he voivat halutessaan saada aikaan ekumenian. Siihen ei ole minullakaan sanomista, mutta repiminen ja hajaannus kirkon sisällä ekumenian nimissä? Siinä on pieni problem. Ei näin voida kristittyjä valita.
Ekumeenista rakkautta kaipaavalle, älä lietso hajaannusta. Sillä se ei ole ekumeenista rakkautta, joka Jeesus halusi. Rakkaus ja ymmärrys on lähdettävä ihmisten sisältä. Pelko jostain voi ajaa meidät kristityt yhteen. Nyt meillä ei ole viellä sitä pelkoa. Kukin seurakunta taistelee omalla tahollaan jäsenistä, etteivät lähtisi pois. Se tulevat sukupolvet saa nähdä, miten maailmassa tulee käymään. - raffu
Katkirkkolainen kirjoitti:
Sanoin jo sinulle: jätä konservatiivit omaan arvoonsa. Me kaikki tiedämme miten arvostettu Teemu-piispa on akateemisissa piireissä korkean koulutuksensa vuoksi ja syvällisen teologian tuntemuksensa ansiosta. Siitä ei pidä mennä riitelemään. Faktat puhuvat puolestaan.
"Me kaikki tiedämme miten arvostettu Teemu-piispa on akateemisissa piireissä korkean koulutuksensa vuoksi ja syvällisen teologian tuntemuksensa ansiosta"
Älä puhu suulla suuremmalla. Ei Teemu-piispalla ole kovinkaan korkeaa koulutusta ( diplomiteologi vastaa teol. maisterin opintoja) verrattuna edeltäjäänsä tai luterilaisiin piispoihin, jotka ovat tohtoritason miehiä (kuten monet kirkkoherratkin). Enkä tiedä hänen olevan erityisessä maineessa akateemisissa piireissä. - raffu
Katkirkkolainen kirjoitti:
Aikaa ei ole. Jos katolinen kirkko ei ala muuttumaan nopeasti ja rajusti, ryhtyen toteuttamaan Vatikaani kakkosen KAIKKIA päätöksiä sekä ennen kaikkea kaikessa EKUMENIAA, se tulee tyhjenemään kansasta kokonaan. Suomessa siihen liittyy parikymmentä hassua vuosittain, mutta luultavasti yhtä monta eroaa.
Reformia edistävät ajavat kirkon etua. Toki tahdomme uskoa siihen, että Teemu-piispakin haluaa ajaa kirkon etua.Aikaa ei ole. Jos katolinen kirkko ei ala muuttumaan nopeasti ja rajusti, ryhtyen toteuttamaan Vatikaani kakkosen KAIKKIA päätöksiä sekä ennen kaikkea kaikessa EKUMENIAA, se tulee tyhjenemään kansasta kokonaan."
Oletko sinä ressukka edes lukenut Vatikaanin II konsiilin asiakirjoja? Jos olisit, niin tietäisi että sen päätöksien mukaan on Helsingin hiippakunnassa kuten koko kirkossa viime vuosikymmenet toimittu. Ei konsiilin päätöksissä ole mitään, mikä oikeuttaisi katkirkkolaisen nihilismin. Ja tuskinpa ihmiset ekumeniaa katolisesta kirkosta etsivät vaan tietä Jumalan luo. Maallistuminen on syynä tyhjiin kirkkoihin, niin katolisiin kuin luterilaisiin. - Konservatiivinen sielu
raffu kirjoitti:
"Me kaikki tiedämme miten arvostettu Teemu-piispa on akateemisissa piireissä korkean koulutuksensa vuoksi ja syvällisen teologian tuntemuksensa ansiosta"
Älä puhu suulla suuremmalla. Ei Teemu-piispalla ole kovinkaan korkeaa koulutusta ( diplomiteologi vastaa teol. maisterin opintoja) verrattuna edeltäjäänsä tai luterilaisiin piispoihin, jotka ovat tohtoritason miehiä (kuten monet kirkkoherratkin). Enkä tiedä hänen olevan erityisessä maineessa akateemisissa piireissä.Mitä oikein puhut? Piispa Sippo on erittäin arvostettu teologian asiantuntijana. Hänen tunnetuin teologinen työnsä on maailmankuulun oppikirjan nimeltä "Erään hiiren rukouksia" suomennos. Sitä lienee edelleenkin myynnissä Katolisessa tiedotuskeskuksessa.
- Konservatiivinen sielu
raffu kirjoitti:
Aikaa ei ole. Jos katolinen kirkko ei ala muuttumaan nopeasti ja rajusti, ryhtyen toteuttamaan Vatikaani kakkosen KAIKKIA päätöksiä sekä ennen kaikkea kaikessa EKUMENIAA, se tulee tyhjenemään kansasta kokonaan."
Oletko sinä ressukka edes lukenut Vatikaanin II konsiilin asiakirjoja? Jos olisit, niin tietäisi että sen päätöksien mukaan on Helsingin hiippakunnassa kuten koko kirkossa viime vuosikymmenet toimittu. Ei konsiilin päätöksissä ole mitään, mikä oikeuttaisi katkirkkolaisen nihilismin. Ja tuskinpa ihmiset ekumeniaa katolisesta kirkosta etsivät vaan tietä Jumalan luo. Maallistuminen on syynä tyhjiin kirkkoihin, niin katolisiin kuin luterilaisiin."Maallistuminen on syynä tyhjiin kirkkoihin, niin katolisiin kuin luterilaisiin."
Juuri siksi tänne olisikin tarvittu rohkeasti, avoimesti ja tinkimättömästi oppinut katolinen piispa, eikä sellainen kirkkokahvien sankari, jonka löytää maallikon vaatteisiin puettuna kaljatuopin ääreltä jostakin keskustan kuppilasta (omin silmin nähtyä, tosin lasin takaa). - Teilipyörä
Konservatiivinen sielu kirjoitti:
"Maallistuminen on syynä tyhjiin kirkkoihin, niin katolisiin kuin luterilaisiin."
Juuri siksi tänne olisikin tarvittu rohkeasti, avoimesti ja tinkimättömästi oppinut katolinen piispa, eikä sellainen kirkkokahvien sankari, jonka löytää maallikon vaatteisiin puettuna kaljatuopin ääreltä jostakin keskustan kuppilasta (omin silmin nähtyä, tosin lasin takaa).Tästähän voi lähteä uusi hobby. Piispan ponnaus krouveissa. Kannattaa aloittaa erikoispubeista, kuten O´malley's. Suurempi todennäköisyys on, että erikoisoluiden paikoista hänen ylhäisyytensä löytää. Fyysinen kunto olisi hyväksi ja mahdollisemman paksu lompakko. Köyhillä kuten minä, on harvinaisempaa, että tulisi piispa eteen muulloin kuin kirkossa.
Huumoritajuttomilta pyydän anteeksi etukäteen. Huumorista voi saada nauramalla pidempi elinikä. Se taas voi kiristää perinnönsaajien hermoja. :D - Polyglot
Konservatiivinen sielu kirjoitti:
Mitä oikein puhut? Piispa Sippo on erittäin arvostettu teologian asiantuntijana. Hänen tunnetuin teologinen työnsä on maailmankuulun oppikirjan nimeltä "Erään hiiren rukouksia" suomennos. Sitä lienee edelleenkin myynnissä Katolisessa tiedotuskeskuksessa.
"Erään hiiren rukouksia" on teologisesti syvällinen tutkielma, joka kuuluu merkittävimpiin teologisiin teoksiin, joita olen koskaan lukenut. Se on suoranainen klassikko ja silloisen isä Teemun upea opinnäyte.
- Raffu
Konservatiivinen sielu kirjoitti:
Mitä oikein puhut? Piispa Sippo on erittäin arvostettu teologian asiantuntijana. Hänen tunnetuin teologinen työnsä on maailmankuulun oppikirjan nimeltä "Erään hiiren rukouksia" suomennos. Sitä lienee edelleenkin myynnissä Katolisessa tiedotuskeskuksessa.
Taisin sitten antaa väärän todistuksen Teemu-piispasta.
- Raffu
Konservatiivinen sielu kirjoitti:
"Maallistuminen on syynä tyhjiin kirkkoihin, niin katolisiin kuin luterilaisiin."
Juuri siksi tänne olisikin tarvittu rohkeasti, avoimesti ja tinkimättömästi oppinut katolinen piispa, eikä sellainen kirkkokahvien sankari, jonka löytää maallikon vaatteisiin puettuna kaljatuopin ääreltä jostakin keskustan kuppilasta (omin silmin nähtyä, tosin lasin takaa).Piispaa pitäisi tukea työssään. Turha sitä on valittaa, mitä hän ei ole.
Onko kuppilassa kaljalla käynti nyt erityinen synti? Siinähän tutustuu maailmaan. - infok.
Magilla G. kirjoitti:
Anteeksi nyt vain, mutta en kyllä sympatiseeraa sinun palstaesiintymistäsi yhtään enempää kuin nimimerkki Peruskatolilaisen.
Olen aika konservatiivinen katolilainen. Ja olen hyvin tyytyväinen sekä Sipon piispuuteen että isä Swiechin nimittämiseen yleisvikaariksi. Oman kokemukseni mukaan molemmat ovat järkeviä, maltillisia ja kaikkien katolilaisten palvelemiseen pyrkiviä henkilöitä. Kumpikaan ei ole katkirkon määräiltävissä.
Minä pidän sinun kirjoituksiasi tällä palstalla hyvin huonona, jopa itseään vastaan kääntyvänä Vatikaani II:n markkinointina. Lienetkö lukenut konsiilin julkaisuja kunnolla? Ei niissä missään anneta maallikoille päätösvaltaa kirkollisissa asioissa.
Meille tavallisille katolilaisille konsiilin jälkeiset uudistukset olivat hyvä ja tervetullut päivitys kirkon käytäntöihin. Olemme tyytyväisiä siihen, mitä saatiin aikaan.
Piispa Wróbelin aikana mentiin askel taaksepäin esimerkiksi pastoraalineuvoston hyödyntämisessä neuvoa antavana elimenä, mutta emme me kaipaa juuri muuta kuin näiden pienten taka-askeleiden korjaamista. Emme kaipaa katkirkkolaisia asumaan piispantaloon, niin kuin jossakin viestissäsi olet vaatinut. Emme me halua kieltää vanhaa messua niiltä, jotka sitä kaipaavat. Emme halua muuta kuin sellaista rauhaa hiippakuntaan, jossa kaikki saavat elää omaa katolisuuttaan paimenten ohjauksessa ja kasvaa hengellisesti omalla tiellään, oli se sitten tavallisen rivikatolilaisen, sääntökuntamaallikon, opusdeiläisen, neokatekumenaalin tai gregoriusyhdistysläisen tie.
Minä toivoisin, että sinä lopettaisit provokatoristen viestien kirjoittelemisen, koska pidän niitä haitallisina piispa Sipon työlle hiippakunnan yhteyden rakentamisessa. Kun annat ymmärtää, että katkirkko ajoi piispa Wróbelin pois ja valitutti piispa Sipon tilalle ja vielä ohjaa piispa Sipon päätöksiä, teet todella karhunpalveluksen hiippakunnalle ja kaikille meille katolilaisille. Ei katkirkko ole "voittanut", kun piispa Sippo nimitettiin. Suomen katolilaiset ovat voittaneet, mutta nyt sinä ja muut typeriä ja ylimielisiä kirjoituksia suoltavat katkirkkolaiset kovaa vauhtia pyrkivät tekemään meidän voittoamme tyhjäksi.Bravo Magilla. Noin juuri minäkin ajattelen, ja uskoakseni myös suurin osa Suomen katolilaisista.
Mutta turhaa, "Katkirkkolaiset" samoin kuin "Konservaatiivisielut" ovat samasta puusta veistettyjä. Heitä ei kiinnosta minkäänlainen keskustelu, vaan veivaavat kuin risa gramofoni yhtä ainoaa virttä.
Toivon että piispa pystyy luovimaan tässä ristipaineessa. Filosofi Wittgenstein vertasi aikoinaan erästä katolilaisuuteen kääntynyttä oppilastaan sellaiseen, joka on hankkinut nuorallatanssijan asusteet. Alan ymmärtää miksi. - Polyglot, alkuperäinen
Polyglot kirjoitti:
"Erään hiiren rukouksia" on teologisesti syvällinen tutkielma, joka kuuluu merkittävimpiin teologisiin teoksiin, joita olen koskaan lukenut. Se on suoranainen klassikko ja silloisen isä Teemun upea opinnäyte.
Tyylilaji ei tässä sen enempää kuin alla olevassakaan väärän Polyglotin viestissäole ole omaani. Kielitieteilijöille mielenkiintoistaa tutkittavaa.. Tähän ketjuun en ole kirjoittanut ainuttakaan viestiä.
- Katkirkon tukija
infok. kirjoitti:
Bravo Magilla. Noin juuri minäkin ajattelen, ja uskoakseni myös suurin osa Suomen katolilaisista.
Mutta turhaa, "Katkirkkolaiset" samoin kuin "Konservaatiivisielut" ovat samasta puusta veistettyjä. Heitä ei kiinnosta minkäänlainen keskustelu, vaan veivaavat kuin risa gramofoni yhtä ainoaa virttä.
Toivon että piispa pystyy luovimaan tässä ristipaineessa. Filosofi Wittgenstein vertasi aikoinaan erästä katolilaisuuteen kääntynyttä oppilastaan sellaiseen, joka on hankkinut nuorallatanssijan asusteet. Alan ymmärtää miksi.Pidän kirjoitustasi pelkästään tyhmänä. Ilmeisesti luulet, että kirkon reformissa on kysymys vain jonkinlaisesta pelistä tai leikistä. Niin ei ole. Monta kymmentätuhatta ihmistä eri puolilta maailmaa allekirjoitti vähän aikaa sitten vetoomuksen sen puolesta, että Vatikaanin 2. konsiilia alettaisiin vihdoinkin soveltaa kirkossa.
Isä Teemu on aina ollut vapaaehtoisen pappisselibaatin kannattaja. Joka muuta väittää, ei tunne häntä. Ja jos Teemu itse väittäisi jotakin muuta, silloin hän valehtelisi tai ainakin olisi kääntänyt takkinsa. Tämä on yksi reformiliikkeen keskeisistä vaatimuksista.
Onko sitten liikaa toivoa, että piispa Teemu pitäisi kannastaan kiinni ja veisi sitä eteenpäin kirkossame. Mitä pelättävää hänellä olisi? Hänhän on piispa! - teilipyörä
Katkirkon tukija kirjoitti:
Pidän kirjoitustasi pelkästään tyhmänä. Ilmeisesti luulet, että kirkon reformissa on kysymys vain jonkinlaisesta pelistä tai leikistä. Niin ei ole. Monta kymmentätuhatta ihmistä eri puolilta maailmaa allekirjoitti vähän aikaa sitten vetoomuksen sen puolesta, että Vatikaanin 2. konsiilia alettaisiin vihdoinkin soveltaa kirkossa.
Isä Teemu on aina ollut vapaaehtoisen pappisselibaatin kannattaja. Joka muuta väittää, ei tunne häntä. Ja jos Teemu itse väittäisi jotakin muuta, silloin hän valehtelisi tai ainakin olisi kääntänyt takkinsa. Tämä on yksi reformiliikkeen keskeisistä vaatimuksista.
Onko sitten liikaa toivoa, että piispa Teemu pitäisi kannastaan kiinni ja veisi sitä eteenpäin kirkossame. Mitä pelättävää hänellä olisi? Hänhän on piispa!54 000/1,1 miljardista. Näitä vanhollisia on vielä enemmän. Työtä vielä riittää. Miksi tästä kirkosta pitäisi tehdä reformikirkko? Tähän uudistukseen voi mennä hyvinkin 50 vuotta, kun vain jaksatte odottaa. Nopeammin te ehtisitte perustaa tässä ajassa teille sopivan kirkon.
Kaikkia ryhmiä täytyy kuunnella tässä kirkossa. Muutoin on ongelmana hallita tätä kirkkoa. Rahatkin loppuisi kirkolta, jos muita kuin kattilaisia ei kuunneltaisi. Ymmärrän nyt miksi Katkirkkoa on kuvattu katkonaiseksi kirkoksi. Nuoria on vaikea kuunnella, kun opit ovat vanhoja. Uusi maailma törmää vanhaan maailmaan. Eikä maailmassa löydy helposti nuoria, joilla on kutsu pappeuteen markkinatalouden arvoilla. Kuitenkaan kenelläkään ei ole oikeus tyrmätä toistemme arvomaailmaa, vaikka se olisi 2000 vuotta vanha. Silloin myös pitää kunnioitettava jokaisen arvomaailmaa, eikä käyttää kyynnerpäätaktikkaa jyrätäkseen muiden ajatukset.
Sanotte, että Jeesuksen rakkaus on ylimaailmallinen. Onko tämä kyynnerpäätaktikka Jeesuksen antama ylimaailmallinen rakkaus? En ole ihan samaa mieltä tästä rakkauden osoituksesta. Kannattaa myös lukea Raamattua, eikä ainoastaan kateskimusta.
Onko tuttu? "Rakasta lähimmäistä kuin itseäsi." Jos vihaat lähimmäisten ajatuksia, etkö vihaa omiakin ajatuksiasi? Jos et vihaa omia ajatuksiasi, etkö ole silloin itsekeskeinen? Jokaisella meillä on täällä annettavaa. Niistä monen ryhmän ajatuksista muodostuu se kirkko. - Raffu
Katkirkon tukija kirjoitti:
Pidän kirjoitustasi pelkästään tyhmänä. Ilmeisesti luulet, että kirkon reformissa on kysymys vain jonkinlaisesta pelistä tai leikistä. Niin ei ole. Monta kymmentätuhatta ihmistä eri puolilta maailmaa allekirjoitti vähän aikaa sitten vetoomuksen sen puolesta, että Vatikaanin 2. konsiilia alettaisiin vihdoinkin soveltaa kirkossa.
Isä Teemu on aina ollut vapaaehtoisen pappisselibaatin kannattaja. Joka muuta väittää, ei tunne häntä. Ja jos Teemu itse väittäisi jotakin muuta, silloin hän valehtelisi tai ainakin olisi kääntänyt takkinsa. Tämä on yksi reformiliikkeen keskeisistä vaatimuksista.
Onko sitten liikaa toivoa, että piispa Teemu pitäisi kannastaan kiinni ja veisi sitä eteenpäin kirkossame. Mitä pelättävää hänellä olisi? Hänhän on piispa!Pidän kirjoitustasi pelkästään tyhmänä. Ilmeisesti luulet, että kirkon reformissa on kysymys vain jonkinlaisesta pelistä tai leikistä. Niin ei ole. Monta kymmentätuhatta ihmistä eri puolilta maailmaa allekirjoitti vähän aikaa sitten vetoomuksen sen puolesta, että Vatikaanin 2. konsiilia alettaisiin vihdoinkin soveltaa kirkossa."
Mitähän tuo vetoomus konkreettisesti pitää sisällään? Vatikaanin II konsiili ei todellakaan merkinnyt mitään suurta vallankumousta kuten radikaalit mielellään antavat ymmärtää. Ei mitään selibaatista luopumisesta, ei moraaliopetuksen muutoksista ole niissä asiakirjoissa. Kirkko on jo lähtenyt konsiilin mukaisesti ekumenian ja uskontojen välisen dialogin tielle ja erityisesti paavi Johannes Paavali II: sen aikana. - infok.
Katkirkon tukija kirjoitti:
Pidän kirjoitustasi pelkästään tyhmänä. Ilmeisesti luulet, että kirkon reformissa on kysymys vain jonkinlaisesta pelistä tai leikistä. Niin ei ole. Monta kymmentätuhatta ihmistä eri puolilta maailmaa allekirjoitti vähän aikaa sitten vetoomuksen sen puolesta, että Vatikaanin 2. konsiilia alettaisiin vihdoinkin soveltaa kirkossa.
Isä Teemu on aina ollut vapaaehtoisen pappisselibaatin kannattaja. Joka muuta väittää, ei tunne häntä. Ja jos Teemu itse väittäisi jotakin muuta, silloin hän valehtelisi tai ainakin olisi kääntänyt takkinsa. Tämä on yksi reformiliikkeen keskeisistä vaatimuksista.
Onko sitten liikaa toivoa, että piispa Teemu pitäisi kannastaan kiinni ja veisi sitä eteenpäin kirkossame. Mitä pelättävää hänellä olisi? Hänhän on piispa!En ole viesteissäni ottanut kantaa mihinkään tiettyyn reformiin, mutta sen sijaan olen kyllä kritisoinut teidän (oletettujen) katkirkkolaisten tapaan tuoda asiaanne esille: provosoiden, uhkaillen parhaaseen "cosa nostra"-tyyliin.
Mutta sama se, kuten jo totesin, te ette halua keskustella, joten miksi välittäisitte lukeakaan mitä kirjoitetaan. - Simonella
Konservatiivinen sielu kirjoitti:
"Maallistuminen on syynä tyhjiin kirkkoihin, niin katolisiin kuin luterilaisiin."
Juuri siksi tänne olisikin tarvittu rohkeasti, avoimesti ja tinkimättömästi oppinut katolinen piispa, eikä sellainen kirkkokahvien sankari, jonka löytää maallikon vaatteisiin puettuna kaljatuopin ääreltä jostakin keskustan kuppilasta (omin silmin nähtyä, tosin lasin takaa).No sittenhän Teemu Sippo on kuin katolisen kirkon pappien enemmistö vaikkapa Italiassa! Siellä voi joka päivä tavata papin baarissa lasillisen ääressä - eli pappi on siellä, missä ihmisetkin. Ja pappi on ihminen. Niin ja pappeja tunteva voi nähdä heitä joka päivä kaupungilla Roomassa myös siviilivaatteissa.
- Salomonella
Simonella kirjoitti:
No sittenhän Teemu Sippo on kuin katolisen kirkon pappien enemmistö vaikkapa Italiassa! Siellä voi joka päivä tavata papin baarissa lasillisen ääressä - eli pappi on siellä, missä ihmisetkin. Ja pappi on ihminen. Niin ja pappeja tunteva voi nähdä heitä joka päivä kaupungilla Roomassa myös siviilivaatteissa.
Minusta tähänkin asiaan piispa Teemu Sippo SCJ on epäsuorasti ottanut kantaa teologisessa klassikossaan "Erään hiiren rukouksia". Siitä on tekemässä toista väitöskirjaansa monsignore Larenz, jonka mukaan teos on ymmärrettävissä mikäli "hiirellä" tarkoitetaan Sippoa itseään. Se ona merkki nöyryydestä.
- Kofni
infok. kirjoitti:
En ole viesteissäni ottanut kantaa mihinkään tiettyyn reformiin, mutta sen sijaan olen kyllä kritisoinut teidän (oletettujen) katkirkkolaisten tapaan tuoda asiaanne esille: provosoiden, uhkaillen parhaaseen "cosa nostra"-tyyliin.
Mutta sama se, kuten jo totesin, te ette halua keskustella, joten miksi välittäisitte lukeakaan mitä kirjoitetaan.Tähänkin teologiseen ongelmaan piispa Teemu Sippo SCJ on ottanut kantaa, tarjoten lukuisia ratkaisuvaihtoehtoja, klassikoksi muodostuneessa suomennoksessaan teologian tiiliskivestä nimeltä "Erään hiiren rukouksia". Suosittelen sen lukemista! Varoitan vain siitä, että piispa Sipon teologinen taso tulee ylittämään meidän tavallisten kuolevaisten ymmärryksen sitä luettaessa.
- infok.
Kofni kirjoitti:
Tähänkin teologiseen ongelmaan piispa Teemu Sippo SCJ on ottanut kantaa, tarjoten lukuisia ratkaisuvaihtoehtoja, klassikoksi muodostuneessa suomennoksessaan teologian tiiliskivestä nimeltä "Erään hiiren rukouksia". Suosittelen sen lukemista! Varoitan vain siitä, että piispa Sipon teologinen taso tulee ylittämään meidän tavallisten kuolevaisten ymmärryksen sitä luettaessa.
Kuten sanoin, näitä rikkinäisiä grammareita löytyy niin oikealta kuin vasemmalta.
- Eräs harvoin palstalla kävijä
isä Wieslawin nimittämisestä yleisvikaariksi. Syitä en halua kertoa - painavat syyt ovat! Eivätkä ne liity liberaali/konservatiivi-akselille. Joku ei-puolalainen ja ei-SCJ-pappi olisi ollut parempi vaihtoehto. Veljeskunta ei saisi saada kaikkia virkoja, koska hiippakunnastamme löytyy muihinkin sääntökuntiin kuuluvia. Heillekin pitäisi antaa vaikutusmahdollisuuksia. En pidä SCJ-hegemoniasta. Mutta puolalaisethan siitä tykkäävät, tietty.
- Ei-puolalaisfani
Eräs harvoin palstalla kävijä kirjoitti:
isä Wieslawin nimittämisestä yleisvikaariksi. Syitä en halua kertoa - painavat syyt ovat! Eivätkä ne liity liberaali/konservatiivi-akselille. Joku ei-puolalainen ja ei-SCJ-pappi olisi ollut parempi vaihtoehto. Veljeskunta ei saisi saada kaikkia virkoja, koska hiippakunnastamme löytyy muihinkin sääntökuntiin kuuluvia. Heillekin pitäisi antaa vaikutusmahdollisuuksia. En pidä SCJ-hegemoniasta. Mutta puolalaisethan siitä tykkäävät, tietty.
Kaikella kunnioituksellakaan en voi muuta sanoa kuin että puolalaiset SCJ-pappimme ovat melkoisia moukkia niin ulkoiselta olemukseltaan, käytökseltään kuin kulttuuritasoltaan. Ymmärrän heitä hyvin, sillä he ovat kaikki kotoisin Puolan maaseudun vaatimattomista oloista, melkoisen kyläkatolilaisuuden keskeltä.
Puolalaisen SCJ-papin nimitys yleisvikaariksi oli suuri virhe, jonka piispa Teemu Sippo SCJ tulee vielä huomaamaan. Ihan asianomaisen nimestä huolimatta.
- Polyglot
Kaikki Katkirkon entiset ja nykyiset kannattajat ovat tyytyväisiä valintaan. Piispa Teemun johdolla hiippakunnalla on upea tulevaisuus.
- Oikea Polyglot
Viesti ei ole minun kirjoittamani enkä ole katkirkkolainen, mitä sillä sitten tarkoitetaankin!
Myöskään tyylilaji ei ole omaani.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244756- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483155- 542677
- 2062641
- 522615
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322410- 1522348
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081559