Vanhusten hoidosta

Närkästynyt omainen

Kyllähän näissä kunnallisissakin vanhusten hoitolaitoksissa on paljon vikaa.Äitini on eräässä kunnan palvelukeskuksessa hoidossa ja kyllähän aika huonoa hoitoa siellä saa.Hoitajia on aivan liian vähän ja niillä on koko aika kiire,ei edes tervehtiä ehditä.Kuulemma kyseiseen paikkaan ei moni mene töihin kun paikalla on melko huono maine.Olen alkanut harkitsemaan äitini siirtoa toiseen paikkaan.

16

697

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toinen omainen

      Olen kyllä huomannut että loppupeleissä kunnalliset vanhainkodit ovat todella hyviä paikkoja :)

      • Henkinen ikä

        jos kiintiö on 3 vaippaa per vanhus vuorokaudessa. Tee sitten kaikki tarpeesi siihen, kun vessaankaan ei viedä.

        Kyllä minä olen sitä mieltä, että se joka selittää kaiken olevan hyvin ummistaa vain silmänsä todellisuudelta, jota ei halua jostakin syystä ajatella. Ehkä omassa elämässäänkin tekee kyseenalaisia toimia ja on siksi oppinut vaientamaan sen pienen sisäisen äänen.


      • Ihmetellen...
        Henkinen ikä kirjoitti:

        jos kiintiö on 3 vaippaa per vanhus vuorokaudessa. Tee sitten kaikki tarpeesi siihen, kun vessaankaan ei viedä.

        Kyllä minä olen sitä mieltä, että se joka selittää kaiken olevan hyvin ummistaa vain silmänsä todellisuudelta, jota ei halua jostakin syystä ajatella. Ehkä omassa elämässäänkin tekee kyseenalaisia toimia ja on siksi oppinut vaientamaan sen pienen sisäisen äänen.

        silti olen sitä mieltä, että vaippoja kuitenkin käytetään tarpeen mukaan, pestään jopa 5-6 kertaa päivässä ja vaihdetaan puhdas vaippa, mutta yleensä se kolme riittää. Mukavampi se on vaipoissa maata, kun märissä lakanoissa.. ja kävelevät pääsevät varmasti vessaan, vaikka vaippasuojia käyttävätkin...ainakin meillä. Mitään kiintiöitä ole mutta suosituksia kyllä.. miettikää nyt hyvät ihmiset, mistä alatte valittamaan..kyllä monilla on kotihoidon piirissäkin vaipat, kun pidätyskyky on huono tai se on kadonnut kokonaan... mieluummin hyvin pitävät vaipat kuin pissiset vaatteet...
        Ja aloittajalle:kannattaisi ottaa asia esille jonkun kanssa, ettei ikävä tilanne jatkuisi.. on hyvä aloittaa rakentava keskustelu, että saa asioita muutettua paremapaan suuntaan.


      • Miten voit edes kysyä?
        Ihmetellen... kirjoitti:

        silti olen sitä mieltä, että vaippoja kuitenkin käytetään tarpeen mukaan, pestään jopa 5-6 kertaa päivässä ja vaihdetaan puhdas vaippa, mutta yleensä se kolme riittää. Mukavampi se on vaipoissa maata, kun märissä lakanoissa.. ja kävelevät pääsevät varmasti vessaan, vaikka vaippasuojia käyttävätkin...ainakin meillä. Mitään kiintiöitä ole mutta suosituksia kyllä.. miettikää nyt hyvät ihmiset, mistä alatte valittamaan..kyllä monilla on kotihoidon piirissäkin vaipat, kun pidätyskyky on huono tai se on kadonnut kokonaan... mieluummin hyvin pitävät vaipat kuin pissiset vaatteet...
        Ja aloittajalle:kannattaisi ottaa asia esille jonkun kanssa, ettei ikävä tilanne jatkuisi.. on hyvä aloittaa rakentava keskustelu, että saa asioita muutettua paremapaan suuntaan.

        Mietippä vähän kuinka usein itse käyt vessassa per vuorokausi. Kolme vaippaa tuntuu kovin vähältä. Joissakin kunnissa pärjätään jopa kahdella tai yhdellä. Toivottavasti Kouvolassa ei ole näin.
        http://www.savonsanomat.fi/mielipide/artikkelit/arvokas-vanhuus/474743
        http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/vanhukset-saavat-alentavaa-kohtelua-saastojen-vuoksi
        Jos kukaan ei vie vessaan, niin ole siinä märässä vaipassa sitten vuorokausi ympäriinsä. Lainaus tuosta jutusta: "Jos vanhemmat hoitaisivat lastaan samalla tavalla kuin hoitokodissa hoidetaan vanhuksia, yhteiskunta puuttuisi asiaan nopeasti." Jos sinulla on lapsia, niin piditkö oman vauvasi yhdessä märässä vaipassa vuorokauden ympäri. Ajattele vähän. Kyse on inhimillisyydestä.

        Esim. vaippamäärä on sellanen asia, joka ei ole hoitajien vika. Kyse on säästöstä ja katseet tulee kohdistaa muualle.


      • hoitoapulainen
        Miten voit edes kysyä? kirjoitti:

        Mietippä vähän kuinka usein itse käyt vessassa per vuorokausi. Kolme vaippaa tuntuu kovin vähältä. Joissakin kunnissa pärjätään jopa kahdella tai yhdellä. Toivottavasti Kouvolassa ei ole näin.
        http://www.savonsanomat.fi/mielipide/artikkelit/arvokas-vanhuus/474743
        http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/vanhukset-saavat-alentavaa-kohtelua-saastojen-vuoksi
        Jos kukaan ei vie vessaan, niin ole siinä märässä vaipassa sitten vuorokausi ympäriinsä. Lainaus tuosta jutusta: "Jos vanhemmat hoitaisivat lastaan samalla tavalla kuin hoitokodissa hoidetaan vanhuksia, yhteiskunta puuttuisi asiaan nopeasti." Jos sinulla on lapsia, niin piditkö oman vauvasi yhdessä märässä vaipassa vuorokauden ympäri. Ajattele vähän. Kyse on inhimillisyydestä.

        Esim. vaippamäärä on sellanen asia, joka ei ole hoitajien vika. Kyse on säästöstä ja katseet tulee kohdistaa muualle.

        rueta jo vastaamaan näihin kirjoituksiin omasta puolestani. Olen nyt vähän aikaa hoitoalalla työskennellyt ja mun työpaikalla vanhuksille vaipat vaihdetaan n.2-3 kertaa pvässä. Luulin ennen työrupeamaa ett useammin pitäisi vaihtaa, muistellen lasteni vaippaikää mutta toisin on vanhusten kanssa. Hyväkuntoisilla saattaa riittää yksikin vaihto pvässä, jos siis esim.yksin voivat vessassa käydä. Nykyajan vaipat on hyvin imukykyisiä, ei ne pikku lirahtelusta kostu juurikaan! Jos vanhus syö hyvin, toki se lisää vaipankulutustakin. On eroja yksilöiden välillä. Huonosyömäisellä ei nestettäkään tule paljoa, vaippa kestää kauemmin. Ja tuo vessass käyttäminen: kuinka voit ehtiä käyttää jos huonokuntoinen, kahden avustettavaa käytät ja toinen samankuntoinen vierestä pyytää vessaan? Tai jos olet yksin ja apuri on toisen vanhuksen luona? JOustamaan joutuvat kaikki, odottamaan.
        Toinen ongelmakohta on syöttäminen; huonokuntoisen syöttäminen vie paljon aikaa, puolikin tuntia enemmän joskus. Jos osastolla paljonkin huonokuntoisia, ja 2 hoitajaa, voitte arvata miten yksi hoitaja pärjäilee tän puolituntia. Toivottavaa oliskin että omaiset, ystävät parhaansa mukaan voisivat osallistua hoitamiseen, mm. ulkoilutus ja syöttäminen.
        Lisää hoitohlökuntaa pitäisi palkata, rahaa mielestäni tässä valtiossa, kaupungeissa yms on. Kysymys on vain arvoista, asenteista. Nyky-yht.kunta arvostaa menestyviä ja rohkeita, heikompi osaiset saavat pärjätä itsekseen. Toivottavasti viime aikainen keskustelu tuo myös konkreettisia muutoksia, parannuksia vanhustenhoitoon, eikä jää vain lehtien ja mediaan kirjoitteluksi.


      • tulevaisuus

        Valitettavasti vanhainkodit lakkautetaan, myös sairaalapaikkoja paljon. Sitten vanhukset kotona vuodepotilaana yksin. Kotihoito käy kolme kertaa vrk:ssä pikaisesti pesut ym. hoitamassa. Tämä on valitettavasti tulevaisuus.


    • Hoitoalalla oleva.

      En voi sanoa tähän muuta kuin; Menkää omaiset itse tekemään sitä työtä ja miettikää sitten mistä oikein valitatte. Eivät hoitajat itse voi tehdä asialle mitään, kun ei saa lisää työntekijöitä, vaikka palautetta ovat antaneetkin pomoilleen. Se on ylenpientahojen hommia. Olisitte vain tyytyväisiä, että on ihmisiä jotka jaksavat tehdä noinkin arvokasta työtä, teidän omaisten vaatimuksista ja arvosteluista huolimatta!

      • kuuleshan

        Ihan kun siinä nyt käskit omaisia menemään tekemään teidän hommat, niin herää kysymys että minkähän takia? Teille maksetaan siitä, vanhuksilta otetaan rahoista sen hoidon rahat, eli he ostavat sen palvelun mitä sinä ja työkaverisi toteutatte! Mene itse tekemään ilmaiseksi..vähän sama kun lehdenjakaja sanoisi että tulkaas tilaajat itse noutamaan lehtenne, seison siinä ja siinä paikassa siihen ja siihen kellonaikaan! Ei helkkari hei, jos sinä olet vanhustenhoitotyössä niin sun tehtäväs on kuule huolehtia että ne vaipat vaihtuu ja ruoka menee mahalaukkuun! Oikeesti, tiedän, olen ollut hoitoalalla, niin kyllä te kauan talossa olleet olette sellasia mukavuushaluisia, että palkkaa pitää nostaa ja työmäärää vähentää, silloin on teille hyvä, silleen te ajattelette. Ja valitettavaa on se, että nämä vanhukset ei kehtaa valittaa kun ovat eläneet sitä pula-aikaa, nyt he ovat vaan tyytyväisiä hiljaa, vaikka todellisuudessa asia ei näin ole.


      • haistaite
        kuuleshan kirjoitti:

        Ihan kun siinä nyt käskit omaisia menemään tekemään teidän hommat, niin herää kysymys että minkähän takia? Teille maksetaan siitä, vanhuksilta otetaan rahoista sen hoidon rahat, eli he ostavat sen palvelun mitä sinä ja työkaverisi toteutatte! Mene itse tekemään ilmaiseksi..vähän sama kun lehdenjakaja sanoisi että tulkaas tilaajat itse noutamaan lehtenne, seison siinä ja siinä paikassa siihen ja siihen kellonaikaan! Ei helkkari hei, jos sinä olet vanhustenhoitotyössä niin sun tehtäväs on kuule huolehtia että ne vaipat vaihtuu ja ruoka menee mahalaukkuun! Oikeesti, tiedän, olen ollut hoitoalalla, niin kyllä te kauan talossa olleet olette sellasia mukavuushaluisia, että palkkaa pitää nostaa ja työmäärää vähentää, silloin on teille hyvä, silleen te ajattelette. Ja valitettavaa on se, että nämä vanhukset ei kehtaa valittaa kun ovat eläneet sitä pula-aikaa, nyt he ovat vaan tyytyväisiä hiljaa, vaikka todellisuudessa asia ei näin ole.

        Ilmeisesti sinä olet tekemässä ilmaista työtä aina siellä missä tarvitaan? Hienoa että saat leipäsi jostain muualta, toiset katsos joutuvat käymään 8-10h päivässä omassa työssää hoitamassa vanhuksia. Sen jälkeen ei enää viitsisi ilmaiseksi jäädä työpaikalle tekemään sitä samaa. Siinä nimittäin käy niin että jos tekee yhden vuoron vuorokaudessa ilmaiseksi, niin sinun valitsemasi poliitikko huomaa että työtä voidaan tehdä pienemmälläkin määrällä ja vähentää määrärahoja.

        Sinä et ole ollut koskaan alalla!


    • maketheoriginal5

      vanhuksia hylätään aika paljon kotiinsa asumaan. itse olen sitäsaanut monesti todistaa, ettei pienissä asioissa sosiaalitoimisto auta... mutta sehän sopii minulle. rahasta voin auttaa. välillä olen käynyt pankissakin lisää hakemassa kuka sitä apua tarvitsee. tässä on selvä markkinarako ja kukaan ei tajua hyödyntää sitä.

      • ioposgfgd

        Kylläpä tuon arvasi taas! Itse en perisi mitään.


    • inhimillisesti asiaa

      Tilastollisesti 6 hoitsua 10 vanhusta kohti. Tässä on tuo tilastollisesti paha.
      Ikäihmiset on hyvin erilaisia,jotkut pärjää lähes omin avuin, eräät ei selviä mistään vaan ruokintaa myöden pitää auttaa.
      Suhdeluku vaikuttaa tietysti hyvältä mutta muistakaa että työtä tehdään kolmessa löysissä läpi vuorokauden. Tällöin kuvio muuttuu että yksi hoitsu hoitaa noita 10 vanhusta. Tämä ei toimi kunnolla. Pitaisi ainakin päivävuoroissa tuplata henkilöstö. Tekijöitä olisi, mutta rahat menee hallinnon ylläpitoon. Lisäksi politiikka tuijottaa tuottavuuteen, naurettava peruste. Maan talous pyörii sillä,että ihmiset on töissä.

    • tervettä politiikkaa

      Työttömiä olis. Mutta eihän heille saa työtä tarjota. Nyt leikataan,maksoi mitä maksoi.

      Nyky laskimilla on halvempaa pitää puoli miljoonaa jouden ja itkeä työvoimapulaa.

      Oleellista että ihmisten hyväksi ei tehdä mitään. Olipa kyse lapsista,nuorista,työikäisistä,vanhuksista.

    • siitä se johtuu

      Rahat rakenneuudistukseen.


      Eli euroopan pelureille.

    • ilovemyjob!

      ´Myös me jotkut hoitajat koitamme hoitaa vanhuksia niin inhimillisesti kun pystytään ja itse pidän niin paljon heidän puoliaan, mutta esim meillä on niin että jos liikaa ilmaiset mielipiteet ja koitat vain pitää asukkaiden puolia niin saat töissä varoituksen koska puhutaan liian suoraa! turhaa meitä hoitajia haukutte koska me ei näille asioille voida minkää vaikka kuinka olen yrittänyt!! jatkan heidän puolien pitämistä kunnes potkut tulee ja toivon että joskus ääneni kantautuu sinne missä asioita muutetaan..

    • Anonyymi

      Jaalassa katoaa vanhusten kipulääkkeet hoivakodissa . Toivottavasti sinä varas palat helvetissä. Todella röyhkeää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11273
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3143
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2994
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2187
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1948
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1795
    7. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1774
    8. 86
      1759
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      19
      1758
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe