Oikealla lääkityksellä reuma täysin oireettomaksi?

Nakkisormi :D

Eli sitä tässä vain olen pohtinut, että saadaanko reuma TÄYSIN oireettomaksi oikealla lääkityksellä? Eli "häviääkö" sairaus periaatteessa kokonaan, jos lääkitys on kunnossa? Vai jääkö silti jotain vaivoja, esim. aamujäykkyyttä sormissa tai muissa nivelissä tai muita vaivoja?
Itselläni periaatteessa muuten hyvä olo, mutta sormet takkuaa silti aikatavalla, eli ovat jäykät ja turvoksissa. Harmittaa kun ne ovat oikeastaan ainoa syy popsia noita lääkkeitä... :/

10

1754

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • remissiossa

Kaipa se on mahdollista.. Mulla luokiteltiin nivelreuma juuri tässä kuussa oireettomaksi eli remissiossa olevaksi. Kuitenkin olen ymmärtänyt, että reuma on muutenkin sauraus joka välillä pahenee välillä helpottuu. Kortisonia meinattiin laskea vuoden alusta, jos tilanne edelleen yhtä hyvä. Lääkityksenä kortisonin lisäksi trexan ja oxiklorin.

• 16-20 mg

Paljonko nyt tällä hetkellä menee kortisoonia?
        Kortisooni minullakin pitää reuman jotakuinkin kohtuukurissa. Muut lääkkeet eivät ole tehonneet, ja monia lääkkeitä ei voida käyttää muiden sairauksien takia.
        Kun on kortisoonia iso annos, mene hyvin.

• seronegatiivinen

on lapsuuden reuma joka alkoi 3vuotiaana ja "loppui" kun olin noin 13vanha. Nyt 13vuoden tauon jälkeen alkoi uudestaan ja lääkitys piti aloittaa siis myös. Tässä välillä en käyttänyt mitään lääkkeitä eikä mitään oireita koko taudista ollut.
      Eli siis kyllä se voi "hävitä", ainakin joksikin aikaa.

• JaanaPa

Kyllä häviää, kokemusta on. Itselläni oireet alkoivat kummallisina kipuina jotka hyppivät paikasta toiseen ja öisin ei voinut nukkua kuin max 2h pätkissä sitten piti jo nousta kävelemään ja heiluttelemaan käsiä, ne olivat puutuneet niin että ei kummassakaan pysynyt mitään jos ei niitä katsonut, huoneen toiselle puolelle kävelyyn meni rutosti aikaa. Tätä vaihetta kesti n. 7vuotta kävin lääkärissä otettiin kokeita ja mitään ei selvinnyt missään, vain senkka oli "hiukan kohollaan" pyöri 30-40 välillä mutta se ei lääkärin mielestä ollut edes kontrollien tai tarkempien tutkimusten väärtti. Lopulta äitini tilasi ajan yksityiselle joka heti haukkui tk lääkärit jotka olivat minua hoitaneet noiden vuosien ajan, passitti muutamaan lisäkokeeseen ja sen jälkeen ensin fysiatrille joka katsoi röntgenkuvat ja määräsi isotooppikartoitukseen. Vastausten tultua tokaisi että tää ei ole oikea paikka, pisti mut reumalle jossa reumatologi katsoi kerran niihin kuviin ja sanoi et selkärankareuma ja kiukkuinen versio. Ensin kuukauden sairasloma ja Salatzopyrin lääke, lääke alkoi vaikutta suht nopeasti kunnes sitten vuoden kuluttua kontrollissa toinen lääkäri katsoi aiheelliseksi lopettaa lääkkeen kun hänen mielestään minulla ei ollut mitää reumaa, vaan ainoastaan paha sakroliitti si-nivelissä, siitä alkoi taas muutamassa kuukaudessa jyrkkä alamäki ja enää ei auttanut Salazopyrin, eikä Oxiklorin, treksan (tullut muuta kuin äärettömän huono olo koko viikoksi) ainoa joka hitusenkaan auttoi, oli kortisoni jota pahimpaan aikaan meni 20mg päivässä. Sitten tuli viimein 2001 älytön helpotus, Remicadea päätettiin kokeilla vaikka siitä ei ollut Jyväskylässä vielä montaa kokemuksia selkärankareuman hoidosta. Siinä vaiheessa senkka ja crp huitelivat jo yli 200, lonkkia, polvia ja nilkkoja oli pistelty parhaimmillaan 2 kertaa viikossa ja olo sen mukainen, kotona 3 v tyttö ja vajaan vuoden vanha poika. Sain ekan annoksen sairaalassa (missäs muualla) 2h kuluttua huomasin jo että niska ei ole enää läheskään niin jäykkä! kuulema ennätys. 2 viikonkontrollissa tulehdusarvot 0! olo sen mukainen, kokoajan piti itseä liikutella ja väännellä että uskoi et todella mikään liike ei satu muualle kuin jäykistyneisiin lihaksiin! Mulla alkoi silloin täysin uusi elämä! Se oli taivaallista vaihetta, jaksoi muksujen kanssa puuhata ja vielä jäi energiaa tehdä vaikka mitä. Harmina vaan oli että vaikutus hiipui pikkuhiljaa ja 5 vuoden jälkeen jouduttiin lääkitystä muuttamaan, ensin Humira, nyt menossa Embrel ja Arava aloitettiin elokuussa, kortisonia on mennyt taas yli vuoden rinnalla 10 mg jota olen nyt yrittänyt vähentää sitkeästi. Jos Arava ei rupea puremaan, on edessä taas biologisen lääkkeen vaihto. Mutta sain kuitenki 5 ihanaa vuotta jolloin ei ollut aamujäykkyyttä, ei tarvinnut syödä särkylääkkeitä kuin korkeintaan jos pää oli kipeä, niitä vuosia muistelen kaiholla ja odottelen josko lääketiede taas menisi eteenpäin ja kokisin uuden ihmeen!

• remissiossa

Mulla menee kortisonia tällä hetkellä vain 7,5mg päivässä. Kortisoni tuli mulla kuvaan kun maksa ei tuntunut aluksi kestävän salazopyrinia ja trexania. Trexania 20mg viikossa. Maksakin rauhoittunut alun jälkeen. Reumatologin mielestä tuo trexan annos iso mun kokoiselle ihmiselle, mutta kun nivelet oireilivat vaan niin sitäkin nostettiin kun maksa tuntui kestävän.

• Kol.Ki

Valitettavasti monelle on helpompi napsia pillereitä vaivoihin kuin muuttaa elintapojaan. Tässä pari tositarinaa.

Itselläni todettiin hyvin nuorena lapsireuma, mahdollinen selkärankareuma. Söin siihen lääkkeitä sitten pienen ikäni kunnes se todettiin pysähtyneeksi ja lääkitys lopetettiin. Seuraavissa tarkkailuissa vuoden päästä lääkkeet tuli takas, koska reuma oli lähtenyt taas etenemään. Taisi olla varpaiden nivelissä tulehduskin joka hoidettiin kortisoonilla. Tauti pysähtyi taas kun saavutin täysikäisyyden ja sen jälkeen en ole enää syöny lääkkeitä. Pari vuotta intin jälkeen epämiellyttävän tutut oireet palasivat. En ole kuitenkaan vieläkään käyny lääkärillä, koska huomasin, että ruokavaliolla olen saanut nuo kivut täysin pois. Hiilihydraattien rajoittaminen toimi minulle. Huomaan tämän todella helposti. Kun normaalisti syön pääasiallisesti täysrasvaisia lihoja ja kaloja sekä salaatteja, pähkinöitä ja täysrasvaisia maitotuotteita (ilman viljoja, perunoita tai sokereita siis), niin olen oireeton. Jos sorrun ja menen mäkkäriin, niin koko sen päivän on sitten kantapäät niin kipeenä, että kävely tekee huonoa. Tai jos päätän, että nyt pitää saada leipää evääksi niin sama tulos. On tosin teorioita siitä, että selkärankareumaa aiheuttaa klebsiella bakteeri, jonka voi kuihduttaa rajoittamalla tärkkelystä. Nivelreumahan on sitten asia erikseen?

No toinen tarina on isästäni. Hän on nuoresta saakka sairastanu nivelreumaa ja on käynnyt lukemattomissa leikkauksissa sen tähden. Erilaisia jäykistyksiä, puhdistuksia ja jopa nivelten vaihtoja teknoversioihin. Koko elämänsä hän on syönyt lääkkeitä ja silti paikat turvoksissa niin paljon, että kaikki raajat ei suoristu täysin. Nyt hiljattain hän kokeili hiilihydraattien rajoittamista lääkäri Heikkilän tyyliin. Mitkään lääkkeet eivät ole saaneet aikaan sitä, että hän voi taas suoristaa kätensä ja sormensa ja turvotus on silminnähhtävästi vähentynyt. Ruokavalio muutos auttoi.

• mutkia

Ruokavalio on kova sana. Oma reumani pysyi poissa 20 vuotta täsmäruokavaliolla. Sitten pamahti agressiivinen levinnyt syöpä ja sen hoidot sytostaatteineen ja sädehoitoineen vaurioittivat vakavasti immuunipuolustusta, ja reuma hyökkäsi oikein rajuna takaisin, eikä ole sen jälkeen rauhoittunut. Rauhoittui vielä kerran mutta kimpaantui taas ja sitä tehden on ollut häijynä. Mutta ei tehoa myöskään lääkkeet, kortisoonia (liian suuria annoksia) lukuunottamatta) mutta ei tehoa ruokavaliokaan enää.

• mutkia

Mutta D-vitamiini suurina annoksina tuntuu nyt tehoavan. Söin ensin 100 µg päivässä, sitten nostin 200 µg päivässä ja alkoi tuntua tosi hyvälle. Reumalääkäri kauhisteli asiaa, mutta menin sitten funktionaaliselle lääkärille, ja hän sanoi, ettei mitään huolta ole. Jos se reumalääkäriä rauhoittaa, ota sitten 125 µg ainakin päivässä. Tänään odottelen veren seerumin D-vitamiinipitoisuusmittaustuloksia. Mutta todella hyvä tulos on reuma oireistoon tullut.

• Kol.Ki
        mutkia kirjoitti:

Mutta D-vitamiini suurina annoksina tuntuu nyt tehoavan. Söin ensin 100 µg päivässä, sitten nostin 200 µg päivässä ja alkoi tuntua tosi hyvälle. Reumalääkäri kauhisteli asiaa, mutta menin sitten funktionaaliselle lääkärille, ja hän sanoi, ettei mitään huolta ole. Jos se reumalääkäriä rauhoittaa, ota sitten 125 µg ainakin päivässä. Tänään odottelen veren seerumin D-vitamiinipitoisuusmittaustuloksia. Mutta todella hyvä tulos on reuma oireistoon tullut.

Mielenkiintoista! Olen lukenut kyllä D-vitamiinin positiivista vaikutuksista sv-tauteihin, mutta en reumaan. Pitäisi kait vihdoinkin ruveta itsekin testailemaan tuolla D-vitamiinilla. Olen sen sortin ihmisiä että tykkään kokeilla itse mikä toimii, vaikka lääkärit tai virallisterveellinen linja muuta opastaisi. En yhtään ihmettele, että jotku pelkistä (vanhentuneista tai muuten viallisista) kouluopeista tietonsa/taitonsa saaneet lääkärit pitävät tuota D-vitamiinia vaarallisena.

• lue tämä
        Kol.Ki kirjoitti:

Mielenkiintoista! Olen lukenut kyllä D-vitamiinin positiivista vaikutuksista sv-tauteihin, mutta en reumaan. Pitäisi kait vihdoinkin ruveta itsekin testailemaan tuolla D-vitamiinilla. Olen sen sortin ihmisiä että tykkään kokeilla itse mikä toimii, vaikka lääkärit tai virallisterveellinen linja muuta opastaisi. En yhtään ihmettele, että jotku pelkistä (vanhentuneista tai muuten viallisista) kouluopeista tietonsa/taitonsa saaneet lääkärit pitävät tuota D-vitamiinia vaarallisena.

http://www.terveyshymy.fi/artikkelit/d-vitamiinin-puutos-on-suuri-terveysriski

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      93
      2109
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      167
      1550
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      74
      1319
    4. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      238
      1211
    5. No ei sun asunto eikä mikään

muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      73
      1170
    6. Hyvin. Ikävää nainen,

Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      88
      1096
    7. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1041
    8. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      248
      991
    9. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      51
      926
    10. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      88
      891
    Aihe