Mä oon jo aika toivoton huonepölyn kanssa.
Kertokaa pölyn vähentämisvinkkejä
8
887
Vastaukset
- konsteja
Vaatteet säilytetään kaapeissa - ovien takana
Sänky pedataan päiväpeitteen alle (liukaspintainen, "pölyämätön")
Matot paperinaruiset tai muoviset - tai matot kokonaan pois
Säleverhot
Ei kotieläimiä
pyykin kuivatus - kuivausrummussa/koneessa
Ei vaatepinoja odottamassa silitystä tms.
Kirjat kaapeissa, ovien takana
Ei tuuletusta ikkunoista tai oviasta
ja - hei aina sitä pölyä tulee, sitä ei voi välttää kokonaan - Masse-setä
Onneksi kyseessä ei ole huonepölykeuhko.
No tässä muutama ohje:
Jos on mekaaninen ilmanvaihto, niin sitä voisi käyttää silloin tällöin.
Jos on kierrätyssysteemi, niin sen voisi puhditaa aika useasti.
Jos hemmetti ei tiedä taustoja esim. pölyn laadusta ja nykyisin olevista kojeista tai asumismuodosta, niin sitten vaan pitää antaa aika yleinen neuvo: Hanki tukea huomenna, kun sitä on vielä ehkä saatavilla.- Triangelina
No. Meillä on kerrostaloasunto neljä h k p 87,5 neliötä, kaupungin keskusta, vieressä junarata ja rakennustyömaa. Kolme asukasta. Mielestäni meille kertyy normaalia enemmän pölyä.
Tässä talossaon aivan varmasti myös ilmastointi vinksallaan...niinkuin kaikki muukin. Naapuristakin tunkee kaalikeiton hajua ja pohjaan palaneen munakkaan käryä silloin tällöin kylppärin ilmanvaihtokanavan kautta sisään. - samat ongelmat täälläkin
Triangelina kirjoitti:
No. Meillä on kerrostaloasunto neljä h k p 87,5 neliötä, kaupungin keskusta, vieressä junarata ja rakennustyömaa. Kolme asukasta. Mielestäni meille kertyy normaalia enemmän pölyä.
Tässä talossaon aivan varmasti myös ilmastointi vinksallaan...niinkuin kaikki muukin. Naapuristakin tunkee kaalikeiton hajua ja pohjaan palaneen munakkaan käryä silloin tällöin kylppärin ilmanvaihtokanavan kautta sisään.Meidän ikkunan alla menee vilkasliikenteinen katu. Pölyä tulee sisään joka tuutista. Siitepölyä tulee myös katupölyn lisäksi. Ei auta mitkään konstit, paitsi muuttaa johonkin, jossa tie ei ole noin lähellä. Ennen asuin kauempana puista ja tiestä ja eipä ollut tällaista pölyongelmaa. Jokaiseen asuntoon tulee normaalia huonepölyä, mutta ulkoa tuleva pöly on mustaa ja hienojakoista sekä ihan keltaista ja tunkee joka paikkaan, kun on niin hienojakoista, vissiin siitepölyä.
Asunnossa on painovoimainen ilmanvaihto, ei koneellinen. - suodattimet
samat ongelmat täälläkin kirjoitti:
Meidän ikkunan alla menee vilkasliikenteinen katu. Pölyä tulee sisään joka tuutista. Siitepölyä tulee myös katupölyn lisäksi. Ei auta mitkään konstit, paitsi muuttaa johonkin, jossa tie ei ole noin lähellä. Ennen asuin kauempana puista ja tiestä ja eipä ollut tällaista pölyongelmaa. Jokaiseen asuntoon tulee normaalia huonepölyä, mutta ulkoa tuleva pöly on mustaa ja hienojakoista sekä ihan keltaista ja tunkee joka paikkaan, kun on niin hienojakoista, vissiin siitepölyä.
Asunnossa on painovoimainen ilmanvaihto, ei koneellinen.Asumme keskustassa vanhassa talossa . Tuloilmaventtileissä Velco -suodattimet http://www.ilmastointimega.fi/terveysilma2.shtml
ja tuuletusikkunoissa http://www.terveysilma.fi/index.php?group=9&page=1
http://www.ilmastointimega.fi/raitisilm2.shtml
allergialiitto http://www.allergia.com/index.phtml?s=723
ja huoneiston saneeraus http://www.allergia.com/index.phtml?s=37 - ihmetellä että
samat ongelmat täälläkin kirjoitti:
Meidän ikkunan alla menee vilkasliikenteinen katu. Pölyä tulee sisään joka tuutista. Siitepölyä tulee myös katupölyn lisäksi. Ei auta mitkään konstit, paitsi muuttaa johonkin, jossa tie ei ole noin lähellä. Ennen asuin kauempana puista ja tiestä ja eipä ollut tällaista pölyongelmaa. Jokaiseen asuntoon tulee normaalia huonepölyä, mutta ulkoa tuleva pöly on mustaa ja hienojakoista sekä ihan keltaista ja tunkee joka paikkaan, kun on niin hienojakoista, vissiin siitepölyä.
Asunnossa on painovoimainen ilmanvaihto, ei koneellinen.miksi ihmeessä pölyallergikot menevät asumaan
keskustaan/junaradan varteen tms. pölypesäkkeeseen?
Itse allergikkona muutin aikoinaan maalle, meren rannalle.
Ei minkäänlaisia pölyongelmia, esim. ikkunoita en ole pessyt
kymmeneen vuoteen eikä edes suora auringonpaiste paljasta
niistä kuin lievää pölyisyyttä ulkopinnoissa.
Kaupunkiin jäivät köhät, räkäisyydet ja ihottumat.
- -
ilmankostutin? Matot pölyämättömiä, siis ei villaa. Tavarat kaappiin, pölyt helppo pyyhkiä, vapaat pinnat lattiasta pyyhitään hiukan kostutetulla mopilla.
- Tuulellakin
Itse olen tuuletusikkunoihin ( 25x120sm) asentanut, lähinnä vain painanut kiinni suodatinlevyä, Hieman isompi kuin aukko, kaytetään ilmanpuhd. Myödään metritavarana.
Myös allerg. ja astmayhd. saa vast. suodattimia sattaa hinta olla vain toinen. Uskomattoman likaiset n. vuoden käytön jalkeen.
En suosittele ilmankostuttimia . Kuivausrumpu ja laadukkaat vuodevaatteet eivät pölise.
Säännöllinen siivous . Muista myös yläpölyt (seinät ja katot)pari krt. vuosi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723073
- 552735
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322345- 792188
- 952006
- 571959
- 121586
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171547Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301390Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301361