Kertokaa pölyn vähentämisvinkkejä

Triangelina

Mä oon jo aika toivoton huonepölyn kanssa.

8

887

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konsteja

Vaatteet säilytetään kaapeissa - ovien takana
      Sänky pedataan päiväpeitteen alle (liukaspintainen, "pölyämätön")
      Matot paperinaruiset tai muoviset - tai matot kokonaan pois
      Säleverhot
      Ei kotieläimiä
      pyykin kuivatus - kuivausrummussa/koneessa
      Ei vaatepinoja odottamassa silitystä tms.
      Kirjat kaapeissa, ovien takana
      Ei tuuletusta ikkunoista tai oviasta

ja - hei aina sitä pölyä tulee, sitä ei voi välttää kokonaan

• Masse-setä

Onneksi kyseessä ei ole huonepölykeuhko.
      No tässä muutama ohje:
      Jos on mekaaninen ilmanvaihto, niin sitä voisi käyttää silloin tällöin.
      Jos on kierrätyssysteemi, niin sen voisi puhditaa aika useasti.
      Jos hemmetti ei tiedä taustoja esim. pölyn laadusta ja nykyisin olevista kojeista tai asumismuodosta, niin sitten vaan pitää antaa aika yleinen neuvo: Hanki tukea huomenna, kun sitä on vielä ehkä saatavilla.

• Triangelina

No. Meillä on kerrostaloasunto neljä h k p 87,5 neliötä, kaupungin keskusta, vieressä junarata ja rakennustyömaa. Kolme asukasta. Mielestäni meille kertyy normaalia enemmän pölyä.

Tässä talossaon aivan varmasti myös ilmastointi vinksallaan...niinkuin kaikki muukin. Naapuristakin tunkee kaalikeiton hajua ja pohjaan palaneen munakkaan käryä silloin tällöin kylppärin ilmanvaihtokanavan kautta sisään.

• samat ongelmat täälläkin
        Triangelina kirjoitti:

No. Meillä on kerrostaloasunto neljä h k p 87,5 neliötä, kaupungin keskusta, vieressä junarata ja rakennustyömaa. Kolme asukasta. Mielestäni meille kertyy normaalia enemmän pölyä.

Tässä talossaon aivan varmasti myös ilmastointi vinksallaan...niinkuin kaikki muukin. Naapuristakin tunkee kaalikeiton hajua ja pohjaan palaneen munakkaan käryä silloin tällöin kylppärin ilmanvaihtokanavan kautta sisään.

Meidän ikkunan alla menee vilkasliikenteinen katu. Pölyä tulee sisään joka tuutista. Siitepölyä tulee myös katupölyn lisäksi. Ei auta mitkään konstit, paitsi muuttaa johonkin, jossa tie ei ole noin lähellä. Ennen asuin kauempana puista ja tiestä ja eipä ollut tällaista pölyongelmaa. Jokaiseen asuntoon tulee normaalia huonepölyä, mutta ulkoa tuleva pöly on mustaa ja hienojakoista sekä ihan keltaista ja tunkee joka paikkaan, kun on niin hienojakoista, vissiin siitepölyä.

Asunnossa on painovoimainen ilmanvaihto, ei koneellinen.

• suodattimet
        samat ongelmat täälläkin kirjoitti:

Meidän ikkunan alla menee vilkasliikenteinen katu. Pölyä tulee sisään joka tuutista. Siitepölyä tulee myös katupölyn lisäksi. Ei auta mitkään konstit, paitsi muuttaa johonkin, jossa tie ei ole noin lähellä. Ennen asuin kauempana puista ja tiestä ja eipä ollut tällaista pölyongelmaa. Jokaiseen asuntoon tulee normaalia huonepölyä, mutta ulkoa tuleva pöly on mustaa ja hienojakoista sekä ihan keltaista ja tunkee joka paikkaan, kun on niin hienojakoista, vissiin siitepölyä.

Asumme keskustassa vanhassa talossa . Tuloilmaventtileissä Velco -suodattimet http://www.ilmastointimega.fi/terveysilma2.shtml
        ja tuuletusikkunoissa http://www.terveysilma.fi/index.php?group=9&page=1
        http://www.ilmastointimega.fi/raitisilm2.shtml
        allergialiitto http://www.allergia.com/index.phtml?s=723
        ja huoneiston saneeraus http://www.allergia.com/index.phtml?s=37

• ihmetellä että
        samat ongelmat täälläkin kirjoitti:

miksi ihmeessä pölyallergikot menevät asumaan
        keskustaan/junaradan varteen tms. pölypesäkkeeseen?

Itse allergikkona muutin aikoinaan maalle, meren rannalle.
        Ei minkäänlaisia pölyongelmia, esim. ikkunoita en ole pessyt
        kymmeneen vuoteen eikä edes suora auringonpaiste paljasta
        niistä kuin lievää pölyisyyttä ulkopinnoissa.

Kaupunkiin jäivät köhät, räkäisyydet ja ihottumat.

• -

ilmankostutin? Matot pölyämättömiä, siis ei villaa. Tavarat kaappiin, pölyt helppo pyyhkiä, vapaat pinnat lattiasta pyyhitään hiukan kostutetulla mopilla.

• Tuulellakin

Itse olen tuuletusikkunoihin ( 25x120sm) asentanut, lähinnä vain painanut kiinni suodatinlevyä, Hieman isompi kuin aukko, kaytetään ilmanpuhd. Myödään metritavarana.
        Myös allerg. ja astmayhd. saa vast. suodattimia sattaa hinta olla vain toinen. Uskomattoman likaiset n. vuoden käytön jalkeen.
        En suosittele ilmankostuttimia . Kuivausrumpu ja laadukkaat vuodevaatteet eivät pölise.
        Säännöllinen siivous . Muista myös yläpölyt (seinät ja katot)pari krt. vuosi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3073
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2735
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2345
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2006
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1959
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1586
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1547
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1390
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1361
    Aihe