20 vuotta sitten se alkoi, jatkuva yskä. 15 vuotta sitten aloitin Pulmicortin käytön, jota menee nyt 2x2x400yg päivässä. Se ei riitä oireiden postoon, mutta Pulmicort on välttämätön kohtuullisen normaalille elämälle.
Ongelma on diagnoosi. Tautia on tutkittu lukemaatomia kertoja, myös kaksi rupeamaa Allergiasairaalassa, jossa tehtiin kaikki mahdolliset tutkimukset. Suurin ongelma on saada lääkäri ymmärtämään tätä tautia. Ensidiagnoosi on astma tai keuhkonahtauma. Pahoja tauteja molemmat, mutta joskus toivoisi jonkinlaista osumaa diagnoosilta. Myös sydän on tutkittu ja normaali. Pef-mittauksessa puhallan 800 avaavalla lääkkeeellä tai ilman sitä. Keuhkojen tilavuus on 6 litraa. Astmarasituskokeen tulos on 0%, siis provokaatiot ei vaikuta mitään. AInoa pikkeava tulos on ollut uloshengityksen typpiarvoissa. Tavallisesit pyydetään PEf-mittausta ilma Pulmicortia. Se ei onnistu - olen yrittänyt - koska ilman kortisoonia yskin koko ajan, en voi edes nukkua. Tässä vaiheessa lääkärit yleensä luovuttavat, unohtavat potilaan vaivat ja vastaanotolle tulosyyn ja alkavat jankkaamaan puuttuvasta astmadiagnoosista. Tunnen useita astmapotilaita ja voi vakuuttaa ettei useimpien astma ole mitään tähän tautiin verrattuna. Haluaisin diagnoosin, en kerrottavan ettei minulla ole astmaa, keuhkonahtaumaa tai sydänvikaa.
Tauti vailla nimeä
16
1332
Vastaukset
- hessuu-
Onpas omistuista.En ole ikinä kuullut kenelläkään olevan samaa vaivaa. Minäkin olen käynyt kaikki maailman testit läpi ja kaikki näyttää ihan normaaleja tuloksia. Silti olen kärsinyt yskästä noin 3 vuotta jo, ja olen itsekin joskus kirjoittanut tänne nähdäseni onko jollain samanlaista vaivaa, mutta turhaan. Oireeni alkoivat kun olin noin 16 vuotias. Minulla on nyt diagnosoitu todella harvinainen astma. Tai siis, lääkäri sanoo että "luultavasti astmaattista oireilua" koska astmalääkkeet helpottaa yskää. Eli en ole minäkään saanut oikein selvää mitä tämä oikein on, koska ei minulle ole ikinä tullut mitään astmakohtauksia yms.ainut on yskä.
Oletko käyttänyt Budenosidia? Se on hoitava astmalääke joka hoitaa ajan kanssa. Olen saanut sitä testattavaksi, ja se toimii, en yski nyt melkein ollenkaan! Käytän sitä aamuin illoin 2x. Minulla on kuitenkin pahempia kausia jolloin lääke ei toimi, en tiedä tuleeko tämä vaiva ikinä menemään ohi. Lisäksi käytän Ventolinea joka auttaa tilapäisesti jos saan yskäkohtauksen. Kannattaa kysyä näitä kahta lääkettä testiksi, minua ne ovat ainakin auttaneet. Tuntuu se aika toivottomalta kun aina vain yskittää ja mitään tuloksia ei tule! Uskon että meillä voisi olla sama ongelma. En ole ikinä kuullut vastaavasta. Jatkuva yskiminen vie voimia ja olen laulaja enkä ole pystynyt laulamaan melkein ollenkaan. Toivottavasti tavoitat tämän viestin, toivoisin sinun saavan siitä ehkä apua.- Oudon tautinen mies
Pulmicort vastannee Budenisnia ja on minulla myös Ventolinea vastaavaa avaavaa lääkettä. Toki minä näistä apua saan, mutta minullakin on pahempia jaksoja kausiflunnsien yhteydesä. Eniten harmittaa tämä diagnostiikan kaavamaisuus. Tauti ei sovi "formaattiin", niin se jää helposti hoitamatta.
Tuo kvht-juttu voi olla paikallaan jossain tilanteessa, mutta ei sitä pitäisi sovittaa joka paikkaan. Minulla ei ainakaan ole yhtään noista luettelon vaivoista, ainoastaan yskää :) - Oiva Rutanen
Oudon tautinen mies kirjoitti:
Pulmicort vastannee Budenisnia ja on minulla myös Ventolinea vastaavaa avaavaa lääkettä. Toki minä näistä apua saan, mutta minullakin on pahempia jaksoja kausiflunnsien yhteydesä. Eniten harmittaa tämä diagnostiikan kaavamaisuus. Tauti ei sovi "formaattiin", niin se jää helposti hoitamatta.
Tuo kvht-juttu voi olla paikallaan jossain tilanteessa, mutta ei sitä pitäisi sovittaa joka paikkaan. Minulla ei ainakaan ole yhtään noista luettelon vaivoista, ainoastaan yskää :)niin 100%.n varmuudella et ole altistunut kvht.lle.
Syy miksi ohjaan tekemään tämän kvht-testin, johtuu siitä että suurin osa kosteusvauriohome-toksiineista ei haise ollenkaan, jolloin henkilö voi altistua tietämättään kvht.lle vuosia ja ihmetellään ainoastaan outoja oireita ja sairauksia joille lääkäritkään ei löydä selitystä. Kv-home antibiootti tappaa näitä tärkeimpiä-tarpeellisia mh-bakteereita, joista meillä kaikilla on pulaa limakalvoilla ja joiden puuttumisen testaamisen pystyy lääkäri tekemään suht helposti, kun pyytää po testiä. Ja se mh-bakteeri pulan syy juontuu 1960-luvulle- ja selviää tarkemmin tuolta linkin tekstistä:
http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Kadonneiden_mh-bakteereiden_arvoitus.html
- refluksitauti
Ettei olisi vain refluksitauti, minulla kanssa jatkuvaa yskää ja närästystä. kurkunperäisessä refluksissa ei välttämättä tota närästystä ollenkaan. Vaikea sanoa sun tapauksessa, olisi luullut että jotain olisi jo 15 vuodessa löytynyt. Minulla kanssa meni älyttömän pitkään, ennenkuin tämä refluksikin löydettiin. Oireet eivät ole lähellekkään kokonaan hävinnäät kuitenkaan. Minulla on myös allergiaa, joka pahentamassa refluksia ja saattaa olla myös lievää astmaa.
- Tukossa
(Kirjoitin eilen tälle palstalle aloituksen.) Minullahan on ollut yskä jostain teinistä asti, ja siihen ei ole koskaan auttanut mikään yskänlääke paitsi jossain vaiheessa kodeiinia sisältänyt (ei yksi kun nukkuu...) Pahimmillaan yskä menee sellaiseksi että saa kauhealla metelillä kakoa melkein oksentamiseen asti, ja toisinaan jokin läppä tuolla henkitorvessa vaikuttaa toimivan päin helv- niin että minulle meinaa mennä hyvin helposti kaikki väärään kurkkuun. Toisinaan on jopa sylki nielaistessa mennytkin ilmaputkiin.
Yleensä ei onneksi yskitä öisin. Nyt vain on todella paha hillitön kutina keuhkoissa ja vähän limaakin taannoin sairastamani flunssan perään.
Kun PEF-arvoja tutkittiin 1. kerran joskus 2003(?) niissä ei ollut mitään selkeää astman merkkiä. Olin myös rasituskokeessa josta ei meinannut tulla mitään kun aina vain yskitti ja yskitti. En saanut selkeää astma-diagnoosia, mutta avaava Bricanyl auttoi joka syksy kun yskä taas tuli/paheni. Välillä kokeilin Ventolinea, mutta siitä ei ollut mitään apua. Pulmicort joku kevät ei vaikuttanut sitä tai tätä (tosin en yleensä yski keväisin).
Yskä paheni huomattavasti kun opiskelin oppilaitoksissa (2) joista toisessa puhuttiin mahdollisesta homeesta ja toisessa oli jäätävän kylmä talvella. Isälläni oli koko elämänsä ajan krooninen nuha johon ei löytynyt selitystä, ja veljeni sairastelee jatkuvasti bronkiitteja.
Epäilen vahvasti allergista tekijää, lähinnä luonnon homesieniä näin syksyllä. Tietenkin jokin flunssa kuten tässä oli pahentaa tilannetta. Itse en ole astma-diagnoosia varsinaisesti saanut, puhuttu vain rasitusastmasta, mutta viimeksi kun olin lääkärissä reseptiä hakemassa lääkäri sanoi että voidaan sanoa että ASTMA. Olisihan tämä tietysti kiva varmuudella tietää.
Astmaan minulla kaiketi viittaa se että 2000-luvulla on alkanut mennä henkirööri välillä niin tukkoon että tuntuu hapen saanti huonontuvan ja pahimmillaan on ollut vaikea päästä ylämäkiä ylös. Toisaalta se että Bricanyl on yleensä parantanut yskän osittain tai kokonaan parissa viikossa eli varsinaiset astmalääkkeet olen voinut sivuuttaa tai niistä ei ole ollut apua (Pulmicort) ei ehkä oikein viittaa astmaan. Myöskään yöyskiminen ei minulle tosiaankaan ole yleensä tyypillistä. Nyt vain tosi pahana ja täytyy kokeilla lääkettä josta minulla on resepti (aivan outo troppi).
Harva astmaatikko kai mistään yskästä yleensä puhuukaan. Tuntemani astmaatikko korostaa aina sitä että henki ei kulje, ei hän juurikaan yski. Vai onko se sitten vain että joillakin ihmisillä se keuhkojen tulehdustila henkilökohtaisesti aiheuttaa jatkuvaa kutinaa ja ärsytystä, vaikkei kaikilla?- Oudon sairas mies
Kiitos vastauksista
Sinulle 'Ei varmaan astmaa, puhallusarvot älyttömän korkeat' vastaan ettei ole refluksi. Asia on tutkittu useampaan otteeseen ja tähystetty kaksi kertaa. Kaikki kunnossa sillä osastolla. Älyttömät puhallusarvot tosiaan, mutta en minä niistä valitakaan, vaan yskästä. En ymmärrä mikä idea on aina tutkia puhallusarvoja kun ne selvästi ovat "urheilijaluokkaa".
'Yskitään täälläkin*, oireesi tuntuvat tutuilta. Henkitorven läpissä on tosiaan jotain vialla, ollut jo 20 vuotta. Joskus menee sylki tai vesi väärään kurkkuun, tai ainakin siltä tuntuu. Kova yskänkohtaus on tietenkin seuraus. Nielu on arka, en voi syödä voimakkaasti maustettua ruokaa. Tämäkin oire sotii lääkärien astmadiagnoosia vastaan, koska ruokahan ei mene keuhkoputkiin, joten voimakkaiden mausteiden ei pitäisi vaikuttaa astmaan. Olen samaa mieltä kanssasi, astmaatikot eivät ainakaan paljoa yski, heillä on hengitysongelmia, minulla taas ei ole ollenkaan hengitysongelmia. No eihän paha yskä tapa ketään, mutta ainakin minä olen sentakia joutunut jo nivustyräleikkaukseen. On se merkillistä ettei vaivalle ole diagnoosia. Olethan tietoinen ettei Pulmicort auta heti, vaan sitä pitää käyttää ainakin pari viikkoa joka päivä ennen tuloksia. - Yskitään täälläkin
Oudon sairas mies kirjoitti:
Kiitos vastauksista
Sinulle 'Ei varmaan astmaa, puhallusarvot älyttömän korkeat' vastaan ettei ole refluksi. Asia on tutkittu useampaan otteeseen ja tähystetty kaksi kertaa. Kaikki kunnossa sillä osastolla. Älyttömät puhallusarvot tosiaan, mutta en minä niistä valitakaan, vaan yskästä. En ymmärrä mikä idea on aina tutkia puhallusarvoja kun ne selvästi ovat "urheilijaluokkaa".
'Yskitään täälläkin*, oireesi tuntuvat tutuilta. Henkitorven läpissä on tosiaan jotain vialla, ollut jo 20 vuotta. Joskus menee sylki tai vesi väärään kurkkuun, tai ainakin siltä tuntuu. Kova yskänkohtaus on tietenkin seuraus. Nielu on arka, en voi syödä voimakkaasti maustettua ruokaa. Tämäkin oire sotii lääkärien astmadiagnoosia vastaan, koska ruokahan ei mene keuhkoputkiin, joten voimakkaiden mausteiden ei pitäisi vaikuttaa astmaan. Olen samaa mieltä kanssasi, astmaatikot eivät ainakaan paljoa yski, heillä on hengitysongelmia, minulla taas ei ole ollenkaan hengitysongelmia. No eihän paha yskä tapa ketään, mutta ainakin minä olen sentakia joutunut jo nivustyräleikkaukseen. On se merkillistä ettei vaivalle ole diagnoosia. Olethan tietoinen ettei Pulmicort auta heti, vaan sitä pitää käyttää ainakin pari viikkoa joka päivä ennen tuloksia.Vedin Pulmicortia reseptin mukaan koko tarvittajan ajan (en muista enää mikä se oli mutta useampia viikkoja kuitenkin). Nyt aloitin Beclometin ja saas nähdä hillitseekö se yhtään helvetillistä kutinaa ja ärsytystä. Tämä on siis vasta toinen varsinainen hoitamaan tarkoitettu astmalääke jota olen elämäni varrella käyttänyt.
Itse olen saanut aikoinaan hampaitakin huonoon kuntoon imeä lussuttamalla yksiä tiettyjä eukalyptus-karkkeja että saisi edes vähän sitä henkiputkea pysymään auki. Kun ei yskänlääkkeet auta mitään (ja silloin en vielä osannut ajatellakaan mitään astmaa, saati avaavaa lääkitystä).
Oikein pahasta yskänkohtauksesta tulee sellainen kuumeinen olokin vähän välistä. Ihmiset eivät ymmärrä että yskäkin sinällään voi olla aika rasittavaa, vaikka ei mitään selkeää astma-diagnoosia saisikaan. Eniten melkein pännii se että se on niin epähienoa kokoajan olla kakomassa oksentamisen partaalle asti, häiritä nyt jatkuvasti kaikkia ympärillään ja sitten sekin ettei voi edes puhua ja hoitaa asioitaan ilman että puhuminen alkaa ärsyttää röörejä... Mutta onneksi tämä ei ole tällaista iät ajat. Parhaiten itse voin yleensä mahdollisimman kuuman kuivalla ilmalla. - Olen muuten kuullut että astmaatikot viihtyvät kosteassa säässä? Minä en todellakaan! - refluksitauti
Yskitään täälläkin kirjoitti:
Vedin Pulmicortia reseptin mukaan koko tarvittajan ajan (en muista enää mikä se oli mutta useampia viikkoja kuitenkin). Nyt aloitin Beclometin ja saas nähdä hillitseekö se yhtään helvetillistä kutinaa ja ärsytystä. Tämä on siis vasta toinen varsinainen hoitamaan tarkoitettu astmalääke jota olen elämäni varrella käyttänyt.
Itse olen saanut aikoinaan hampaitakin huonoon kuntoon imeä lussuttamalla yksiä tiettyjä eukalyptus-karkkeja että saisi edes vähän sitä henkiputkea pysymään auki. Kun ei yskänlääkkeet auta mitään (ja silloin en vielä osannut ajatellakaan mitään astmaa, saati avaavaa lääkitystä).
Oikein pahasta yskänkohtauksesta tulee sellainen kuumeinen olokin vähän välistä. Ihmiset eivät ymmärrä että yskäkin sinällään voi olla aika rasittavaa, vaikka ei mitään selkeää astma-diagnoosia saisikaan. Eniten melkein pännii se että se on niin epähienoa kokoajan olla kakomassa oksentamisen partaalle asti, häiritä nyt jatkuvasti kaikkia ympärillään ja sitten sekin ettei voi edes puhua ja hoitaa asioitaan ilman että puhuminen alkaa ärsyttää röörejä... Mutta onneksi tämä ei ole tällaista iät ajat. Parhaiten itse voin yleensä mahdollisimman kuuman kuivalla ilmalla. - Olen muuten kuullut että astmaatikot viihtyvät kosteassa säässä? Minä en todellakaan!Astmaatikot viihtyvät parhaiten viileässä ilmastossa, en tiedä tosta kosteudesta niinkään. Tosiaan meikälläkin noi pahimmat yskänkohtaukset aiheuttivat helvetinmoisen kuumotuksen, nyt ei niitä enää ole siinä määrin missä aikaisemmin. Nimimerkille yskitään täälläkin, sulla siis on kutina ja ärsytys keuhkoissa? Toi voisi todellakin viitata astmaan, minullakun ärsytys on kurkussa. Tosin minulla on myös lievä astma epäily, joten saatan sairastaa molempia. Astmaa lievänä, refluksi pahempana. Nämä nyt vaan tuppaavat kulkemaan vielä käsi kädessä kaiken lisäksi.
- refluksitauti
refluksitauti kirjoitti:
Astmaatikot viihtyvät parhaiten viileässä ilmastossa, en tiedä tosta kosteudesta niinkään. Tosiaan meikälläkin noi pahimmat yskänkohtaukset aiheuttivat helvetinmoisen kuumotuksen, nyt ei niitä enää ole siinä määrin missä aikaisemmin. Nimimerkille yskitään täälläkin, sulla siis on kutina ja ärsytys keuhkoissa? Toi voisi todellakin viitata astmaan, minullakun ärsytys on kurkussa. Tosin minulla on myös lievä astma epäily, joten saatan sairastaa molempia. Astmaa lievänä, refluksi pahempana. Nämä nyt vaan tuppaavat kulkemaan vielä käsi kädessä kaiken lisäksi.
Joo no siis astmaatikot kärsivät monesti allergioista, joten sade säällä ja kostella säällä ei noi siitepölyt leviä kovin hyvin, joten astmaatikoille helpompi hengittää. Jos sinulla on kausiluonteista yskäsi, niin varmaan allergioilla iso tekijä. Onko tutkittu oletko millekään allerginen? Pitkään jatkuva yskä on kyllä helvetillistä. Itselläni alkoi tammikuussa.
- Yskitään täälläkin
refluksitauti kirjoitti:
Joo no siis astmaatikot kärsivät monesti allergioista, joten sade säällä ja kostella säällä ei noi siitepölyt leviä kovin hyvin, joten astmaatikoille helpompi hengittää. Jos sinulla on kausiluonteista yskäsi, niin varmaan allergioilla iso tekijä. Onko tutkittu oletko millekään allerginen? Pitkään jatkuva yskä on kyllä helvetillistä. Itselläni alkoi tammikuussa.
Olen ollut prick-testissä ja siinä todettiin koivu- ja leppäallergiat. Oli monelle eläimellekin reaktiota, mutta silti en ole eläimille allerginen. Homeet minua lähinnä olisivat kiinnostaneet että mitä tuloksia niistä olisi tullut, mutta tk-lääkäri sanoi kiukkuisesti että niitä ei täällä tutkita. Kun en järin rikas ole, niin en sitten ole niitä lähtenyt yksityisellä tutkituttamaan.
Minullakin yskä kesti aina vuosikausia silloin kun en tajunnut hakeutua hoitoon ja ihmettelin että mikä on kun yskänlääkkeet eivät auta. Bricanylillä olen tosiaan aika hyvin pärjännyt, aina kun yskä alkaa vedän sitä sellaiset pari viikkoa ja yleensä yskä hellittää. Ei se ikinä kokonaan häivy elämästäni talvikaudella, mutta ei hallitse elämää pahasti kun on keinot saada röörit pysymään auki. Mutta tosiaan näitäkin kokemuksia on ettei auta oikein mikään, oli kai aika tuima se flunssa taannoin minkä sairastin. Jälkitauti oli varmaan väistämätön.
Minullahan pahin yskäkausi laukeaa levälleen aina kun tulee loppukesä/alkusyksy ja alkavat sateet ja lämpötila putoaa äkisti. Joskus tätä on tapahtunut kyllä keskellä kesääkin jos tulee äkillinen kosteus ja kylmyys.
Itseasiassa muuten tuo koivunsiitepölyallergiani joka on ollut nuoresta asti on muuttunut aina vain lievemmäksi sitä mukaa kuin astma(???) on pahentunut. Eli jossain vaiheessa kun kevät oli sellaista nenän vuotoa ja silmien ärsytystä, niin nykyään se on aika nopeasti ohi se.
Kun yskä on oikein paha kuten nyt niin syöminenkin ärsyttää helposti. Ei tunnu sopivan kuuma ei kylmä, kaikesta tulee ärsytystä ja yskää. Mutta tätä kun ei oikeastaan kauhean usein ole, niin en usko että minulla olisi ruoansulatusperäistä yskää - vaikka voihan sitä tietysti olla useitakin tekijöitä jotka ärsyttävät tai ärsyyntyvät yhtäaikaa. Loppunen lopuksi eniten yskää aiheuttaa... yskä! Eli mitä enemmän yskii, sitä enemmän yskii. Lopulta ei meinaa loppua näkyä lainkaan. Toivottavasti tämä kortisonimyrkky jotenkin hillitsee tulehdusta. - astma mutta
Yskitään täälläkin kirjoitti:
Olen ollut prick-testissä ja siinä todettiin koivu- ja leppäallergiat. Oli monelle eläimellekin reaktiota, mutta silti en ole eläimille allerginen. Homeet minua lähinnä olisivat kiinnostaneet että mitä tuloksia niistä olisi tullut, mutta tk-lääkäri sanoi kiukkuisesti että niitä ei täällä tutkita. Kun en järin rikas ole, niin en sitten ole niitä lähtenyt yksityisellä tutkituttamaan.
Minullakin yskä kesti aina vuosikausia silloin kun en tajunnut hakeutua hoitoon ja ihmettelin että mikä on kun yskänlääkkeet eivät auta. Bricanylillä olen tosiaan aika hyvin pärjännyt, aina kun yskä alkaa vedän sitä sellaiset pari viikkoa ja yleensä yskä hellittää. Ei se ikinä kokonaan häivy elämästäni talvikaudella, mutta ei hallitse elämää pahasti kun on keinot saada röörit pysymään auki. Mutta tosiaan näitäkin kokemuksia on ettei auta oikein mikään, oli kai aika tuima se flunssa taannoin minkä sairastin. Jälkitauti oli varmaan väistämätön.
Minullahan pahin yskäkausi laukeaa levälleen aina kun tulee loppukesä/alkusyksy ja alkavat sateet ja lämpötila putoaa äkisti. Joskus tätä on tapahtunut kyllä keskellä kesääkin jos tulee äkillinen kosteus ja kylmyys.
Itseasiassa muuten tuo koivunsiitepölyallergiani joka on ollut nuoresta asti on muuttunut aina vain lievemmäksi sitä mukaa kuin astma(???) on pahentunut. Eli jossain vaiheessa kun kevät oli sellaista nenän vuotoa ja silmien ärsytystä, niin nykyään se on aika nopeasti ohi se.
Kun yskä on oikein paha kuten nyt niin syöminenkin ärsyttää helposti. Ei tunnu sopivan kuuma ei kylmä, kaikesta tulee ärsytystä ja yskää. Mutta tätä kun ei oikeastaan kauhean usein ole, niin en usko että minulla olisi ruoansulatusperäistä yskää - vaikka voihan sitä tietysti olla useitakin tekijöitä jotka ärsyttävät tai ärsyyntyvät yhtäaikaa. Loppunen lopuksi eniten yskää aiheuttaa... yskä! Eli mitä enemmän yskii, sitä enemmän yskii. Lopulta ei meinaa loppua näkyä lainkaan. Toivottavasti tämä kortisonimyrkky jotenkin hillitsee tulehdusta.puhallan hyviä pef lukemia aina vaikka olisi keuhkot millaisessa pihinä-kunnossa. En tiedä johtuuko se siitä että olen pienestä pitäen opiskellut laulua ja hengitystekniikka on kohdallaan. Kärsin silti pihinä- vaiheista, hengittäminen sattuu ja tuntuu työläältä jne. Minulla flunssat pahentavat astmaa ja joudun usein syömään prednisolonia infektioiden yhteydessä.
Minusta tuo pef- mittaus ei yksistään kerro mitään.
Toimitin aikanaan kelalle asianmukaiset todistukset astmastani, mutta kun tuli hylkypäätös on lääkkeiteni ottaminen sen jälkeen ollut vähän epäsäännöllistä...kela kai on sitä mieltä etten niitä tarvitse, lääkäri taas sanoo että aina pitää ottaa oli oireita eli ei...perheessäni kolme astmaatikkoa, kelan mielestä ei yhtäkään. - maitoproteiiniallerginen
astma mutta kirjoitti:
puhallan hyviä pef lukemia aina vaikka olisi keuhkot millaisessa pihinä-kunnossa. En tiedä johtuuko se siitä että olen pienestä pitäen opiskellut laulua ja hengitystekniikka on kohdallaan. Kärsin silti pihinä- vaiheista, hengittäminen sattuu ja tuntuu työläältä jne. Minulla flunssat pahentavat astmaa ja joudun usein syömään prednisolonia infektioiden yhteydessä.
Minusta tuo pef- mittaus ei yksistään kerro mitään.
Toimitin aikanaan kelalle asianmukaiset todistukset astmastani, mutta kun tuli hylkypäätös on lääkkeiteni ottaminen sen jälkeen ollut vähän epäsäännöllistä...kela kai on sitä mieltä etten niitä tarvitse, lääkäri taas sanoo että aina pitää ottaa oli oireita eli ei...perheessäni kolme astmaatikkoa, kelan mielestä ei yhtäkään.Itse olen saanut helpotuksen oireisiini kun jätin maidon ja kaikki maitotuotteet pois. Aloin epäillä maitoproteiini allergiaa kun tyttäreni pitkään jatkunut atooppinenihottuma varmistui maitoproteiiniallergiaksi vaikka lääkärit ovat tähän saakka aina ilmoittaneet ettei mitään ruoka-aineallergiaa ole. Itse olen saanut kanssa huonoe kohtelua lääkäreiltä kun astmaa ei ole voitu osoittaa hengitysvaikeuksista huolimatta.
Maitoallergian oireistoa hallitsevat ruoansulatuskanavan ja ihon oireet. Huulten ja nielun turvotusta, astmaa ja nuhaa tavataan myös, ja anafylaktinen sokki on mahdollinen. Iho-oireista tavallisin on atooppinen ekseema, mutta myös nokkosihottumaa tavataan.
Maitoallergiassa allergisen reaktion aiheuttavat maidon sisältämät valkuaisaineet (mm. kaseiini ja heraproteiini). Allergia ilmenee erilaisina iho-, suolisto tai hengitystieoireina, jotka voivat ilmetä muutaman tunnin tai vasta päivienkin kuluttua.
Itse varmasti helpoiten toteaa onko kyse maitoproteiiniallergiasta. Pidättäydy kokonaan maitosta ja maitotuotteista, kaikesta mihin on lisätty maitoproteiinia. 1-2kk ajan tai kunnes oireet ovat helpottuneet. Nauti sitten esim. laktoositonta maitoa n.½ litraa. Jos olet allerginen oireet tulevat vuorokauden sisällä. - Symbicort
Oudon sairas mies kirjoitti:
Kiitos vastauksista
'Yskitään täälläkin*, oireesi tuntuvat tutuilta. Henkitorven läpissä on tosiaan jotain vialla, ollut jo 20 vuotta. Joskus menee sylki tai vesi väärään kurkkuun, tai ainakin siltä tuntuu. Kova yskänkohtaus on tietenkin seuraus. Nielu on arka, en voi syödä voimakkaasti maustettua ruokaa. Tämäkin oire sotii lääkärien astmadiagnoosia vastaan, koska ruokahan ei mene keuhkoputkiin, joten voimakkaiden mausteiden ei pitäisi vaikuttaa astmaan. Olen samaa mieltä kanssasi, astmaatikot eivät ainakaan paljoa yski, heillä on hengitysongelmia, minulla taas ei ole ollenkaan hengitysongelmia. No eihän paha yskä tapa ketään, mutta ainakin minä olen sentakia joutunut jo nivustyräleikkaukseen. On se merkillistä ettei vaivalle ole diagnoosia. Olethan tietoinen ettei Pulmicort auta heti, vaan sitä pitää käyttää ainakin pari viikkoa joka päivä ennen tuloksia.Minulla on astma ja kohtauksen tullessa yskin paljon tai jos ärsyke mikä aiheuttaa kohtauksen, ensi oire on yskä. Kun ei ollut lääkitystä yskin koko ajan. Eräässä työpaikassa oli hometta niin siellä kakutin koko ajan. pulmicortin sijaan kannattaa käyttää Sympicortia siinä on avaava ja hoitava lääke samassa. Saattaa jopa tehota tuohon nielun kutinaankin. Kannattaa kysyä lääkäriltä. Kuukausi annos 2x2 tulee maksamaan vähän yli 20 e edellyttäen että saatte täyden kelakorvauksen. Annostusta voi huoletta lisätä jos siltä tuntuu että tarvitsee.
- oudon tautinen mies
Syysflunssan jälkeen on taas yskä lisääntynyt. Saan jotenkuten nukuttuä särkylääkkeillä ja Benadrylillä. Kävin spesialistilla arvioittamassa ja kysymässä olisiko mitään neuvoja lääkitykseen. Neuvo oli lisätä inhalaatioannostusta, vaikka se on jo 2x2x400 vuorokaudessa Pulmicortia. Siinä yskimisen ohessa puhalsin 780 lukemat mittariin. Antoi lähetteen mittauksiin, mm. uloshengityksen typpikaasumittaukseen, kun sanoin sen olleen pari vuotta sitten korkealla. Kysyin tietenkin, että mitä sitten, miksi testataan jo tunnettua asiaa uudelleen, KUN tiedetään ettei ole uutta lääkitystä. Mielessä on ollut että pitäisi kokeilla maria tms., koska tehokkaita reseptiyskänlääkkeitä ei enää nykyoppien mukaan määrätä.
- Astmaliini
ja yskinyt olen pienestä pitäen. Joskus jopa niin että nukkuminen tapahtui istumis- asennossa kun kylkeen sattui niin kamalasti. Eli tuo kylkikipu tuli yskimisestä.
Astmalääkkeitä olen käyttänyt kymmenen vuotta. Alussa oli kolmenlaista lääkettä. Nyt on ainostaan yksi hyvä ja hyvin olen sillä pärjännyt. Tuo lääke on Sympicort ja minulle tehoaa hyvin. Yskäkin on helpottunut paljon ja ei ahdistakaan paljon ellei satu joku flunssa tulemaan niin silloin voi kortisonikuuri olla tarpeen.
Ennen oli tuo Bulmicort ja kohtauslääke Bricadil ja avava lääke jonka nimeä en muista. Nyt olen pärjännyt paremmin tällä Sympicortilla kuin noilla kolmella yhteensä. Tuossa Sympicort lääkkeessä on avaava ja hoitava lääke yhdessä. Eräs lääkäri sanoi minulle että en tarvitse edes tuota Bricadiliä ja että voi huoletta nostaa tuota Sympicortin annostusta jos ahdistaa paljon.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1492852Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3652030- 401757
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii351698Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321401Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941213- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul327949Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110938Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782