kummilahja...

paipai

Miten suhtautuisitte, jos lapsenne kummi ostaakin ns. halpakehyksen kummilapselleen ja antaa sen kastepäivänä? Halpakehyksellä tarkoitan näitä kehyksiä, joita saa halpakaupoista (ei kultasepän liikkeistä) ja joihin ei voi kaiverruttaa lapsen syntymätietoja.

Itse koin aika törkeänä, koska mielestäni kummilapselle annetaan sellainen lahja, joka on kestävä jne. Itse olen ostanut omille kummilapsille ristiäislahjat kultasepänliikkeistä. Eivätkä ne lahjat ole olleet kovin kalliitakaan, kun nehän säilyvät koko loppu elämän.

27

1359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liberaali kummi

      tietenkin kummia lahjasta. Tärkeintä on se muistaminen - ei se itse lahja!
      Ei niiden lahjojen kyllä mikään pakko ole kestää lopunikää. Se on
      vain keksitty jostakin, että niin "pitäisi" olla. Halpiskehyskin kestää taatusti
      helpostikin 40 vuotta kunnolla pidettäessä. Se aika on mielestäni ihan passeli yhdelle
      lahjalle. Syntymätiedot voi kirjoittaa hienolle paperille kuvan eteen tai keksiä
      muuta vastaavaa.

      Lasten lahjojen ostamisen /antamisen kanssa olen tottunut siihen, että mielipiteet eroavat
      joskus melkoisesti. Jos sinua ihan hirveästi harmittaa kun hän ei ostanut sellaista kun olisit halunnut,
      käy ostamassa itse juuri sellainen kehys kuin haluat - kuten sanoit, kovin kallita ne eivät ole.
      Mikään ei estä silti molempien kehysten käyttöä!

      • ............................................................

        Toki tärkeintä on se, että muistaa ja mitä antaa lahjaksi, mutta itseäni ärsyttää tässä se, että tämä henkilö itse vaatii vain sitä "parasta" ja oli itse suuttunut vastaavanlaisessa tilanteessa eräälle henkilölle... En hoksannut laittaa sitä tuohon aloitustekstiin, kun oli ympärillä hässäkkää.


      • ............................................................
        ............................................................ kirjoitti:

        Toki tärkeintä on se, että muistaa ja mitä antaa lahjaksi, mutta itseäni ärsyttää tässä se, että tämä henkilö itse vaatii vain sitä "parasta" ja oli itse suuttunut vastaavanlaisessa tilanteessa eräälle henkilölle... En hoksannut laittaa sitä tuohon aloitustekstiin, kun oli ympärillä hässäkkää.

        Ja lisään, ettei minua nyt niin paljon haitannut se, ettei tullut "oikeaa" kummikehystä. Toki saan sellaisen kaupasta itsekin ostettua. Lähinnä minua ärsyttää se, että itse vaaditaan vaikka mitä mutta ei itse sitten olla valmiita panostamaan.


      • vähän yksipuolista
        ............................................................ kirjoitti:

        Ja lisään, ettei minua nyt niin paljon haitannut se, ettei tullut "oikeaa" kummikehystä. Toki saan sellaisen kaupasta itsekin ostettua. Lähinnä minua ärsyttää se, että itse vaaditaan vaikka mitä mutta ei itse sitten olla valmiita panostamaan.

        taas melkolailla toistepäin - lahjatilanteet on hankalia - ei aina pelkästään kummeuteenkaan
        liittyen! Ollaan totuttu, että kummilapsia SEKÄ kummeja
        muistetaan (kummilapsia ennestään 4 ja näin jokaisen perheen kanssa) - etenkin jos ollaan vielä sukulaisiakin/kavereita. Nyt meillä
        on suhteellisen "vaatelias" kummilapsen perhe (lähisukulaisia kalliine lahjatoivomuksineen), joka
        kuitenkaan itse ei älyä muistaa meitä jouluisin edes kolmen euron joulukukalla puhumattakaan
        että muistaisi kiittää lahjoista jouluisin ja synttärien aikoihin. Kuvia saamme otettua itse, joten
        niitä emme edes kaipaa. Samainen perhe on anopin kautta
        pyytänyt, että ostaisimme heidän 2 muulle lapsilleen lahjoja myös.... valitettavasti
        tiedot ei ole ilmeisesti kulkenut toiseen suuntaan ollenkaan - tai sitten sillä ei ole mitään tehoa
        siellä toisessa päässä. itse en ole vain tottunut tällaiseen yksipuoliseen osteluun -
        b

        Ratkaisimme tilanteen niin, että tästä vuodesta lähtien olemme ostaneet
        yhden paketin (leluja ym) yhteiseksi kaikille kolmelle synttäriaikaan keväisin ja nyt jouluna.


    • oksukka

      Meille kävi samalla tavalla pari vuotta.... Koska olen luonteeltani sellainen, kysyin suoraan. Vastaus oli, ettei olisi halunnut sittenkään alkaa kummiksi. Sanoin että olisi sanonut ihan reilusti suoraan kuin olisi lapsellisesti vinoillut moisella lahjalla. Harmittaa lapsen puolesta.

      Ei sinun tarvitse ostaa omalle lapsellesi kummilahjaa, se on kummin tehtävä. Enemmän tuollainen kielii huonoista tavoista ja suunattomasta itsekkyydestä.

      • kaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

        ympäristö kuitnekin luo sellaisen tilanteen jossa tuntuu ettei voi
        sanoa ei kummiehdotukselle. itsekkyydestä minun mielstä ei
        ole kysymys. vanhempien pitäisi kysyä asiaa tosissaan ja antaa reilusti
        mahdollisuus kieltäytymiseen (ilman loukkaantumisia!). kummejahan lapselle voi ottaa lisää
        joten jos lahjan antamisesta kiinni, se varmaankin hoituu kun ottaaa
        uusia, jotka on samallaaaltopituudella kuin kummiperhe.

        Kummeus voi myös merkata eri ihmisille niin hirveän eri asioita - jos kummeudesta
        puhuttaessa keskustelu ei ole molemminpuolista vaan vanhemmat listaavat "me haluamme
        näin ja näin ...." , kummien on vaikea siinä tilanteessa sanoa vastaan ja
        kertoa että luulatavmmin on ihan samanlainen kummi kuin 3 aikaisemmalle
        lapselle - sanoivat lapsen vanhemmat mitä vaan. Itse näen kummilasta heillä ja
        meillä mutta varsinaisesti en ole suostunut lastenvahdiksi viikonloppureissujen ajaksi -
        heillä koko pesue tulee samallae ihmisellä hoitoon, enkä olehalunnut kaikkia
        heiän lapsiaan hoitaa. Kaikki tavallaan!


      • Oksukka
        kaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa kirjoitti:

        ympäristö kuitnekin luo sellaisen tilanteen jossa tuntuu ettei voi
        sanoa ei kummiehdotukselle. itsekkyydestä minun mielstä ei
        ole kysymys. vanhempien pitäisi kysyä asiaa tosissaan ja antaa reilusti
        mahdollisuus kieltäytymiseen (ilman loukkaantumisia!). kummejahan lapselle voi ottaa lisää
        joten jos lahjan antamisesta kiinni, se varmaankin hoituu kun ottaaa
        uusia, jotka on samallaaaltopituudella kuin kummiperhe.

        Kummeus voi myös merkata eri ihmisille niin hirveän eri asioita - jos kummeudesta
        puhuttaessa keskustelu ei ole molemminpuolista vaan vanhemmat listaavat "me haluamme
        näin ja näin ...." , kummien on vaikea siinä tilanteessa sanoa vastaan ja
        kertoa että luulatavmmin on ihan samanlainen kummi kuin 3 aikaisemmalle
        lapselle - sanoivat lapsen vanhemmat mitä vaan. Itse näen kummilasta heillä ja
        meillä mutta varsinaisesti en ole suostunut lastenvahdiksi viikonloppureissujen ajaksi -
        heillä koko pesue tulee samallae ihmisellä hoitoon, enkä olehalunnut kaikkia
        heiän lapsiaan hoitaa. Kaikki tavallaan!

        Meillä kysyttiin kummilta monta kertaa, haluaako alkaa vai ei, sanoin myös että ei ole pakko jos ei halua. Viimeistään tuossa vaiheessa olisi voinut kieltäytyä kummiudesta. mm. itse olen kieltäytynyt kummiudesta, kun on kysytty haluanko vai enkö halua alkaa. Jälkikäteen on turha sanoa, ettei ole annettu tilaa peruuttaa kummiudesta ja enemmän sitten harmittaa, kun tulikin kysyttyä juuri sellaista ihmistä, joka ei sitten halunnutkaan. Jo kummitodistuksessa lukee, että vanhemmat ovat halunneet valita sellaisen ihmisen, joka on heille tärkeä jne.

        Vai että osa olettaa, että kummit ovat lapsen vahteja? Eipä ole koskaan tullut mieleen vaivata kummeja moisella asialla, itse ovat saaneet pyytää jos niin haluavat tehdä. Ja onpahan osa ollut kummilastensa kanssa. Ihan yksin ovat menneet, mieleeni ei ole edes tullut että voisivat ottaa useamman lapsen hoiviinsa. Elleivät itse niin halua. Itse otan kyllä mielelläni kummilapseni muutkin sisarukset hoitoon samalla, kun tiedän ettei tämän perheen vanhemmat saa muuten kahden keskistä aikaa, kun molemmilla on esim. toinen vanhemmista kuollut jne. Eihän ne lapset ole kuin hetken käymässä ja onpahan niistä seuraa myös omille lapsille.

        Mielestäni on mukavaa, että kummilapseni uskaltaa tulla kertomaan minulle sellaisista asioista, joita ei muuten uskaltaisi omille vanhemmilleen sanoa. Sitähän se kummius on, että tuetaan lapsen henkistä kasvua :).


      • kaikki keinot käyttöön
        Oksukka kirjoitti:

        Meillä kysyttiin kummilta monta kertaa, haluaako alkaa vai ei, sanoin myös että ei ole pakko jos ei halua. Viimeistään tuossa vaiheessa olisi voinut kieltäytyä kummiudesta. mm. itse olen kieltäytynyt kummiudesta, kun on kysytty haluanko vai enkö halua alkaa. Jälkikäteen on turha sanoa, ettei ole annettu tilaa peruuttaa kummiudesta ja enemmän sitten harmittaa, kun tulikin kysyttyä juuri sellaista ihmistä, joka ei sitten halunnutkaan. Jo kummitodistuksessa lukee, että vanhemmat ovat halunneet valita sellaisen ihmisen, joka on heille tärkeä jne.

        Vai että osa olettaa, että kummit ovat lapsen vahteja? Eipä ole koskaan tullut mieleen vaivata kummeja moisella asialla, itse ovat saaneet pyytää jos niin haluavat tehdä. Ja onpahan osa ollut kummilastensa kanssa. Ihan yksin ovat menneet, mieleeni ei ole edes tullut että voisivat ottaa useamman lapsen hoiviinsa. Elleivät itse niin halua. Itse otan kyllä mielelläni kummilapseni muutkin sisarukset hoitoon samalla, kun tiedän ettei tämän perheen vanhemmat saa muuten kahden keskistä aikaa, kun molemmilla on esim. toinen vanhemmista kuollut jne. Eihän ne lapset ole kuin hetken käymässä ja onpahan niistä seuraa myös omille lapsille.

        Mielestäni on mukavaa, että kummilapseni uskaltaa tulla kertomaan minulle sellaisista asioista, joita ei muuten uskaltaisi omille vanhemmilleen sanoa. Sitähän se kummius on, että tuetaan lapsen henkistä kasvua :).

        yritettiin kanssa niitä lastenvahtijuttuja mutta kun emme sellaisiin ole
        kummiudessa sitoutuneet, emme siihen nytkään ryhtyneet. Emmekä haluaisi
        lapsenvahdiksi muutenkaan.

        Meillä on itsellä ollut suht pienillä tuloilla lastenlikka (hävettävän vähän maksoimme eli
        suoraan käteen 7 e tunti talonkäyttö kun joskus olimme poissa),
        jolle taas se meidän antama raha oli merkityksellinen (vastuuntuntoinen lukiolainen).
        Vaihtareita tehtiin eli lapsen kaveri tuli meille yökylään ja samoin meidän lapsi meni joskus
        sinne yökylään. Näitä keinoja olemme aina mainostaneet hoitokokeiluihin. Isovanhemmilla
        olemma porukalla pitkiäkin aikoja mutta emme "käytä" heitä tai muita sukulaisia
        "lastenhoitajina". Meillä tämä on otiminut äärimäisen hyvin.
        Hyvä ettet sinäkään ole kummilastasi/lapsiasi puolipakolla kummeille ängennyt!

        "Jo kummitodistuksessa lukee, että vanhemmat ovat halunneet valita sellaisen ihmisen, joka on heille tärkeä jne. " ... eihän se että hän ei halunnutkaan todella kummiksi, tätä tärkeänä
        pitämistä kuitenkaan muuta teidän puolelta. Ongelma oli varmaankin kuitenkin siinä viestinnässä
        kysymisten ajankohtina ....

        Suostuisiko sinun joku muu ystävä/sukul. kummiksi
        sen sijaan? Kirjoista sitä ei voi poistaa (nykyinen kummi jättäisi vain tulematta synttäreille ja
        olisi teidän kanssa ihan tavallisesti tekemisissä) mutta näin saisitte uuden halukkaamman kummin
        tilalle? Olisiko tässä ratkaisu joka kelpaisi kaikille?


      • Oksukka
        kaikki keinot käyttöön kirjoitti:

        yritettiin kanssa niitä lastenvahtijuttuja mutta kun emme sellaisiin ole
        kummiudessa sitoutuneet, emme siihen nytkään ryhtyneet. Emmekä haluaisi
        lapsenvahdiksi muutenkaan.

        Meillä on itsellä ollut suht pienillä tuloilla lastenlikka (hävettävän vähän maksoimme eli
        suoraan käteen 7 e tunti talonkäyttö kun joskus olimme poissa),
        jolle taas se meidän antama raha oli merkityksellinen (vastuuntuntoinen lukiolainen).
        Vaihtareita tehtiin eli lapsen kaveri tuli meille yökylään ja samoin meidän lapsi meni joskus
        sinne yökylään. Näitä keinoja olemme aina mainostaneet hoitokokeiluihin. Isovanhemmilla
        olemma porukalla pitkiäkin aikoja mutta emme "käytä" heitä tai muita sukulaisia
        "lastenhoitajina". Meillä tämä on otiminut äärimäisen hyvin.
        Hyvä ettet sinäkään ole kummilastasi/lapsiasi puolipakolla kummeille ängennyt!

        "Jo kummitodistuksessa lukee, että vanhemmat ovat halunneet valita sellaisen ihmisen, joka on heille tärkeä jne. " ... eihän se että hän ei halunnutkaan todella kummiksi, tätä tärkeänä
        pitämistä kuitenkaan muuta teidän puolelta. Ongelma oli varmaankin kuitenkin siinä viestinnässä
        kysymisten ajankohtina ....

        Suostuisiko sinun joku muu ystävä/sukul. kummiksi
        sen sijaan? Kirjoista sitä ei voi poistaa (nykyinen kummi jättäisi vain tulematta synttäreille ja
        olisi teidän kanssa ihan tavallisesti tekemisissä) mutta näin saisitte uuden halukkaamman kummin
        tilalle? Olisiko tässä ratkaisu joka kelpaisi kaikille?

        "Suostuisiko sinun joku muu ystävä/sukul. kummiksi
        sen sijaan? Kirjoista sitä ei voi poistaa (nykyinen kummi jättäisi vain tulematta synttäreille ja
        olisi teidän kanssa ihan tavallisesti tekemisissä) mutta näin saisitte uuden halukkaamman kummin
        tilalle? Olisiko tässä ratkaisu joka kelpaisi kaikille? "

        Emme ole edes ajatelleet ottavamme toista kummia tilalle, tai lisää kummeja lapsellemme. Hänellä on tämän kummin lisäksi eräs toinen, joka ei myöskään valitettavasti kuulu mitenkään elämäämme kun on kuollut... Ei meille kummien määrä ole tärkeintä.


      • edellinen
        Oksukka kirjoitti:

        "Suostuisiko sinun joku muu ystävä/sukul. kummiksi
        sen sijaan? Kirjoista sitä ei voi poistaa (nykyinen kummi jättäisi vain tulematta synttäreille ja
        olisi teidän kanssa ihan tavallisesti tekemisissä) mutta näin saisitte uuden halukkaamman kummin
        tilalle? Olisiko tässä ratkaisu joka kelpaisi kaikille? "

        Emme ole edes ajatelleet ottavamme toista kummia tilalle, tai lisää kummeja lapsellemme. Hänellä on tämän kummin lisäksi eräs toinen, joka ei myöskään valitettavasti kuulu mitenkään elämäämme kun on kuollut... Ei meille kummien määrä ole tärkeintä.

        tuo osuus oli tarkoitettu tuolle alkuperäiselle aloittajalle, joka
        harmitteli tuota ettei ystävä kiletäytynytkään vaikka oli tilaisuus.

        Kuolleet kummit on meillä "mukana kuvioissa" siinä mielessä
        että muistamme heitä eli käymme haudalla kolme neljä kertaa
        vuodessa sekä tietenkin pidämme yhteyttä heidän toiseen
        osapuoleensa (vaikka he eivät olleetkaan kummeja, tuli kuitenkin
        vuosien aikana tutuksi).


    • ja ruokkii muita

      Juuri tämänkaltaista suhtautumista kummeuteen tarkoitan sillä, kun sanon että joillakin on vain otsaa...nimittäin ladella koko elämänsä kummitehtäviä ja tehdä outoja olettamuksia siitä mitä kummin täytyy tehdä ja mitä antaa.

      Sait siis kummilta lahjaksi kehyksen, johon voit laittaa vaikka kuvan lapsestasi kummin kanssa -hienoa!. Ja tämäkö ei ole ladystä sopivaa, kun on tottunut itse ostamaan niitä vakikummilahjoja, joita jokaisen koti on pullollaan. Itse vein aikanaan kummilahjaksi ihan tavallisen kuva-albumin, johon liitin kummilapsesta ottamani kuvan. No, tyttö repi albumin heti ensimmäisenä vuonna. On se hyvä etten ostanut sitä valokuvausliikkeen kolmenkertaisesti maksanutta, kuulemma kummien suosimaa mallia.

      Kuinka kukaan voi olla noin pikkumainen. Pelottavinta vielä, että juuri ihminen joka on tehnyt tähän maailmaan vielä jälkikasvuaan. Tuota samaa kopeuttako siirrät sitten seuraajillesi? Jos olisit ystäväni, kyllä vaan nyt häpeisin sinua, en todellakaan kummia.

      • ap.

        Jos lukisit näitä tekstejä enemmän, sinulle olisi valjennut ehkä se, että tämä kummi on itse sellainen, että vaatii sitä parasta ja haukkuu muut ihmiset, jos he menettelevät samalla tavalla kuin hän. En hoksannut laittaa sitä aloitustekstiin.

        On nuo lapset ennenkin saaneet jotain muuta, mutta tuon ihmisen käytös nyppii. Piste. Onneksi itse hoksasin pari vuotta sitten kieltäytyä kummiudesta heidän lapselleen ja nykyään saankin kuulla aika paljon sitä, kun kummit eivät ole tekemisissä heidän kanssaan. Hieman kaduttaa, kun tuli pyydettyä sisar kummiksi, mutta...

        Sille en voi mitään, että kummilapsesi repi valokuva-albumin. Kyllä meillä on säilynyt vähänkin arvokkaampi tallessa ja opettamalla ettei tavaroihin kosketa, jotka ovat lasin takana. Tuollainen kielii enemmänkin huonoista tavoista. Ainoa, mikä meillä on saanut kolhuja, ovat yhdet aterimet. Niillä on ollut vain niin mukavaa harjoitella syömistä, kun ovat todella hauskoja ja ne pitää ottaa joka syönnille mukaan – eivätkä ole edes ns. oikeat kummilahjat.

        Kasvatustaidoistani on turha sanoa mitään, kun tunnemme toisemme vain muutaman tekstin perusteella.


      • edell.
        ap. kirjoitti:

        Jos lukisit näitä tekstejä enemmän, sinulle olisi valjennut ehkä se, että tämä kummi on itse sellainen, että vaatii sitä parasta ja haukkuu muut ihmiset, jos he menettelevät samalla tavalla kuin hän. En hoksannut laittaa sitä aloitustekstiin.

        On nuo lapset ennenkin saaneet jotain muuta, mutta tuon ihmisen käytös nyppii. Piste. Onneksi itse hoksasin pari vuotta sitten kieltäytyä kummiudesta heidän lapselleen ja nykyään saankin kuulla aika paljon sitä, kun kummit eivät ole tekemisissä heidän kanssaan. Hieman kaduttaa, kun tuli pyydettyä sisar kummiksi, mutta...

        Sille en voi mitään, että kummilapsesi repi valokuva-albumin. Kyllä meillä on säilynyt vähänkin arvokkaampi tallessa ja opettamalla ettei tavaroihin kosketa, jotka ovat lasin takana. Tuollainen kielii enemmänkin huonoista tavoista. Ainoa, mikä meillä on saanut kolhuja, ovat yhdet aterimet. Niillä on ollut vain niin mukavaa harjoitella syömistä, kun ovat todella hauskoja ja ne pitää ottaa joka syönnille mukaan – eivätkä ole edes ns. oikeat kummilahjat.

        Kasvatustaidoistani on turha sanoa mitään, kun tunnemme toisemme vain muutaman tekstin perusteella.

        Selitys kummin luonteesta ei paljon ikävää asennettasi auta. Sitä paitsi kyse on kuitenkin omasta siskostasi..??!!!

        Miten tuolla asenteella voi ylipäätään olla äiti? Kostetaan ja kyllä minä vaan olen hyvä ja kyllä meillä lapset osaa. Sitä ei varmasti kukaan väitäkään. Asennevamma kun ei heti näy tekemisessä, vaan tulee esiin sitten paljon myöhemmin yhteisöllisissä toimissa.

        Mikä ihme siinä on, kun jotkut mamut saa aina lasten myötä reippaan annoksen itseriittoisuutta, joka kasvaa katkeruudeksi toisia kohtaan. Olethan aikuinen(?), koita edes ajatella toisin!


      • ap.
        edell. kirjoitti:

        Selitys kummin luonteesta ei paljon ikävää asennettasi auta. Sitä paitsi kyse on kuitenkin omasta siskostasi..??!!!

        Miten tuolla asenteella voi ylipäätään olla äiti? Kostetaan ja kyllä minä vaan olen hyvä ja kyllä meillä lapset osaa. Sitä ei varmasti kukaan väitäkään. Asennevamma kun ei heti näy tekemisessä, vaan tulee esiin sitten paljon myöhemmin yhteisöllisissä toimissa.

        Mikä ihme siinä on, kun jotkut mamut saa aina lasten myötä reippaan annoksen itseriittoisuutta, joka kasvaa katkeruudeksi toisia kohtaan. Olethan aikuinen(?), koita edes ajatella toisin!

        Voi hyvänen aika sentään sun kanssas! Suosittelen sisälukutaidon opettelemista sinulle ja myöskin itsensä tutkiskelua. Jos tässä puhutaan pikkusieluisuudesta ja katkeruudesta, käyppäs oma tekstisi lävitse: ”Itse vein aikanaan kummilahjaksi ihan tavallisen kuva-albumin, johon liitin kummilapsesta ottamani kuvan. No, tyttö repi albumin heti ensimmäisenä vuonna. On se hyvä etten ostanut sitä valokuvausliikkeen kolmenkertaisesti maksanutta, kuulemma kummien suosimaa mallia. ”

        Olen hyvä äiti, ja tietääkseni ihan suomalainen. Vaikka minä täällä marmattaisin sisareni käytöksestä (tämä hänen käytöksensä on pientä tähän juttuun verrattuna), ei sitä minun tarvitse lapsilleni opettaa. Mieluummin minä täällä keskustelupalstalla marmatan asiasta kuin lapsille, jota moni tuntuu harjoittavan omille lapsilleen nykypäivänä: osataan vaatia kalliit pleikkaripelit, tiettyjä merkkituotteita jne.

        Niinpä, kyse on omasta sisarestani. Mitäs sitten? Ei kaikilla voi olla aina hyvät välit sukulaisiinsa, vai voiko? Nyt vain tuli viimeinen pisara tässä maljassa ylitse.


      • ap.
        edell. kirjoitti:

        Selitys kummin luonteesta ei paljon ikävää asennettasi auta. Sitä paitsi kyse on kuitenkin omasta siskostasi..??!!!

        Miten tuolla asenteella voi ylipäätään olla äiti? Kostetaan ja kyllä minä vaan olen hyvä ja kyllä meillä lapset osaa. Sitä ei varmasti kukaan väitäkään. Asennevamma kun ei heti näy tekemisessä, vaan tulee esiin sitten paljon myöhemmin yhteisöllisissä toimissa.

        Mikä ihme siinä on, kun jotkut mamut saa aina lasten myötä reippaan annoksen itseriittoisuutta, joka kasvaa katkeruudeksi toisia kohtaan. Olethan aikuinen(?), koita edes ajatella toisin!

        ”Mikä ihme siinä on, kun jotkut mamut saa aina lasten myötä reippaan annoksen itseriittoisuutta, joka kasvaa katkeruudeksi toisia kohtaan. Olethan aikuinen(?), koita edes ajatella toisin! ”

        Ja minulla on asennevamma??


      • mutta kun ne muut
        ap. kirjoitti:

        ”Mikä ihme siinä on, kun jotkut mamut saa aina lasten myötä reippaan annoksen itseriittoisuutta, joka kasvaa katkeruudeksi toisia kohtaan. Olethan aikuinen(?), koita edes ajatella toisin! ”

        Ja minulla on asennevamma??

        Eikö se sana ollutkin itseriittoisuus....sopii kuvaan.


      • vaivana??
        ap. kirjoitti:

        Voi hyvänen aika sentään sun kanssas! Suosittelen sisälukutaidon opettelemista sinulle ja myöskin itsensä tutkiskelua. Jos tässä puhutaan pikkusieluisuudesta ja katkeruudesta, käyppäs oma tekstisi lävitse: ”Itse vein aikanaan kummilahjaksi ihan tavallisen kuva-albumin, johon liitin kummilapsesta ottamani kuvan. No, tyttö repi albumin heti ensimmäisenä vuonna. On se hyvä etten ostanut sitä valokuvausliikkeen kolmenkertaisesti maksanutta, kuulemma kummien suosimaa mallia. ”

        Olen hyvä äiti, ja tietääkseni ihan suomalainen. Vaikka minä täällä marmattaisin sisareni käytöksestä (tämä hänen käytöksensä on pientä tähän juttuun verrattuna), ei sitä minun tarvitse lapsilleni opettaa. Mieluummin minä täällä keskustelupalstalla marmatan asiasta kuin lapsille, jota moni tuntuu harjoittavan omille lapsilleen nykypäivänä: osataan vaatia kalliit pleikkaripelit, tiettyjä merkkituotteita jne.

        Niinpä, kyse on omasta sisarestani. Mitäs sitten? Ei kaikilla voi olla aina hyvät välit sukulaisiinsa, vai voiko? Nyt vain tuli viimeinen pisara tässä maljassa ylitse.

        Siis....ei ole hyvät välit kun kehtasi ostaa halpiskehyksen lahjaksi??? Toista vastaajaa lainaten...suosittelen pääsi ulosvetämistä sieltä...


    • mitä vaateita

      "Mielestäni kummilapselle annetaan sellainen lahja...."
      Olisitko voinut vaikka listata kummille vaateesi siitä, kuinka monta kertaa vuodessa täytyy käydä, ettet natise. Ja mitkä lahjat on hyväksyttyjä, mitkä ei. Minkähintaisia lahjoja häneltä odotat. Luulen, että kukaan ei haluaisi lapsesi kummiksi tämän listan nähtyään.
      Miksi juuri sinun kaltaisia, itsekeskeisiä ja omahyväisiä vanhempia on edes olemassa? Teettekö lapsetkin siksi kun niin kuuluu tehdä? Niin isomummonikin teki ja osti aina hopeiset kirkkokehykset kummilapsilleen. Tämä tapahtui viime vuosisadan alussa.

      • ap.

        Ihan kuule olen omaksi ilokseni lapset tehnyt, kun ei ole mummoja taikka pappoja ollut elossa kun niitä on oltu tekemässä.

        Tämä on loistavaa näissä keskusteluissa: minusta leimataan itsekeskeinen ja omahyväinen vanhempi :). Suosittelen että lukisit tätä keskustelua ihan ajatuksen kanssa.


      • mitä vaateita
        ap. kirjoitti:

        Ihan kuule olen omaksi ilokseni lapset tehnyt, kun ei ole mummoja taikka pappoja ollut elossa kun niitä on oltu tekemässä.

        Tämä on loistavaa näissä keskusteluissa: minusta leimataan itsekeskeinen ja omahyväinen vanhempi :). Suosittelen että lukisit tätä keskustelua ihan ajatuksen kanssa.

        Suosittelen, että ottaisit pääsi sieltä....


    • sirpa 46

      mun mielestä se nyt on se ja sama mitä kummit ostaa mun mielestä se on jo lahja että ne tulee kummiks ja tää liusikka homma ni se on vaan tapa tai perinne.kuin vaan. kunhat kummit rakastaa lasta

    • tapojen

      mukaista on olla kiitollinen kakista saamistaan lahjoista, myös niistä edullisemman hintaluokan lahjoista. Toivottavasti joku älyää sinun lapsellesi opettaa tämän, koska sinulta se valitettavasti näyttää jääneen oppimatta.

      • ...........

        Kummilusikat on epäkäytännöllisiä ja tarpeettomia. Kultasepissä myydään myös kiiltäviä tuoppeja. Ootteko nähneet niitä muutaman vuoden päästä? Ovat ihan mustuneita.
        Jos ostaa lusikoita niin kannattaa ostaa ruostumatonta terästä.


    • tätä ihmeissään

      Vaikutat kyllä todella pinnalliselta ja keskenkasvuiselta. Toivottavasti et itse ole tässä se saajapuoli eli jonkun rukan vanhempi. Sillä tuollaista asennevikaa ei kenenkään lapsen pitäisi joutua nielemään.

      Ja miten muka ns. halpakehykset ei ole kestäviä??? Hopeako ja alpakkako vain on? En ole koskaan kuullut että kummilahjoissakin olisi vaateet sopivuudella ja hyvälle tavalle ostaa vain kalliita lahjoja.

      En edes jaksa auttaa muuten kuin toivottamalla sinulle hiukan lisää kypsyyttää ja kykyä nähdä muuta kuin teesejä ja materiaa. Parempaa tätä vuotta :)

      • AP(ina)

        Toivottavasti tämän saman sanoisi tälle lapseni kummille... Eipä osaa hänkään olla kiitollinen!

        Ostimme joululahjaksi alennusmyynnistä nätin vaatteen lapselleen. Lapsensa tykkäsi, mutta äitinsä ilme oli mitä oli. Myöhemmin kuulin kun oli haukkunut tytön lahjaa takana päin. Ihan merkkivaate kyseessä, mutta lahja oli huono kun se oli hankittu alennusmyynnistä.

        Kyllä, halpiskehys kestää. Mutta ns. kummikehys on paljon henkilökohtaisempi. Maksaahan se enemmän, mutta kummikehys on sellainen, joka on lapsen oma. Toki halpiskehykseenkin voi laittaa tiedot sun muut, mutta lahja ei tunnu sitten sellaiselta johon olisi nähty vaivaa. Ihan sama sille, vaikka lusikat sun muut tummuvat, mutta tuleva kummi on ihan oikeasti nähnyt vaivaa ja lahja tuntuu lapsen omalta. Lisäksi tuntuu hurjalta se, että itse vaaditaan sitä parasta ja suututaan, jos jotain ei saa ja on ns. huonompi, mutta itse sitten ei viitsitä nähdä vähänkään vaivaa! Loppujen lopuksi, ei ne ns. oikeat kummijutut ole niin hurjan kalliita: omille kummilapsilleni olen laittanut kehyksen ja toiselle säästölippaan, korkeintaan 15 euroa olen maksanut yhdestä lahjasta.

        Voi että te ihmiset ootta sitten niin hyviä, kun voitta sanoa millainen minä olen. Te ette varmasti tuntisi samoin vastaavanlaisessa tilanteessa? Suutaanhan ei saa aukaista, pitää vain olla hiljaa ja näyttää nätiltä ;).


      • kurjaa..........
        AP(ina) kirjoitti:

        Toivottavasti tämän saman sanoisi tälle lapseni kummille... Eipä osaa hänkään olla kiitollinen!

        Ostimme joululahjaksi alennusmyynnistä nätin vaatteen lapselleen. Lapsensa tykkäsi, mutta äitinsä ilme oli mitä oli. Myöhemmin kuulin kun oli haukkunut tytön lahjaa takana päin. Ihan merkkivaate kyseessä, mutta lahja oli huono kun se oli hankittu alennusmyynnistä.

        Kyllä, halpiskehys kestää. Mutta ns. kummikehys on paljon henkilökohtaisempi. Maksaahan se enemmän, mutta kummikehys on sellainen, joka on lapsen oma. Toki halpiskehykseenkin voi laittaa tiedot sun muut, mutta lahja ei tunnu sitten sellaiselta johon olisi nähty vaivaa. Ihan sama sille, vaikka lusikat sun muut tummuvat, mutta tuleva kummi on ihan oikeasti nähnyt vaivaa ja lahja tuntuu lapsen omalta. Lisäksi tuntuu hurjalta se, että itse vaaditaan sitä parasta ja suututaan, jos jotain ei saa ja on ns. huonompi, mutta itse sitten ei viitsitä nähdä vähänkään vaivaa! Loppujen lopuksi, ei ne ns. oikeat kummijutut ole niin hurjan kalliita: omille kummilapsilleni olen laittanut kehyksen ja toiselle säästölippaan, korkeintaan 15 euroa olen maksanut yhdestä lahjasta.

        Voi että te ihmiset ootta sitten niin hyviä, kun voitta sanoa millainen minä olen. Te ette varmasti tuntisi samoin vastaavanlaisessa tilanteessa? Suutaanhan ei saa aukaista, pitää vain olla hiljaa ja näyttää nätiltä ;).

        Ei todellakaan voi auttaa. Katkeraan suohon olet jo rympinyt. Arvot hukassa, toivottavasti ei äitiys kuitenkaan?


    • piiaK

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      8009
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4552
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2210
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2109
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1925
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1795
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1726
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1699
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1633
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe