Mitenkähän paljon Lieksalle, lieksalaisille ja Suomelle lienee hyötyä näistä pakolaisten vastaanotoista ja asuttamisesta Suomeen? Työttömyysluvut hipovat huippua kohta joka puolella maatamme, niin jotkut tahot ovat tänne haalimassa oikein kilvan porukkaa, ettei vaan työvoimapula pääsis yllättämään. Vielä vakavalla naamalla puhutaan työvoimapulasta, voi hyvänen aika.
Pakolaisasia on toki vakava ja ihmisiä on autettava mutta se ei tapahdu heitä tänne kuskaamalla, vaan siellä missä hätä ja avuntarve on. Vaikka Suomi ottais vastaan ja asuttais esim.miljoona pakolaista, niin itse ongelmaa ei sillä poisteta. Nimittäin maailmalla riittää tulijoita, se on varmaa. Toinen miljoona odottais jo.
Kyllä YK:n pitäisi näissä asioissa toimia tehokkaammin ja suurvaltojen, emme me ole maailman pelastajia.
Sitäpaitsi esim.afrikkalaisperäisten ihmisten sijoittaminen tänne napapiirin tuntumaan vaikuttaa kyllä aika luonnonvastaiselta toiminnalta, olkoon kuka mieltä mitä hyvänsä.
Mitenkähän tämä meidän oma siirtolaisten sijoittuminen Afrikan maihin olisi lutviutunut viime sotien jälkeen vaikka karjalaiset ovatkin sopeutuvaista sakkia.
Tuomiopäivän aurinko nousee Lieksassa.
8
277
Vastaukset
- ajomies oo
Kyllä monelle siirtokarjalaiselle olis lämmin Afrikka ollut parempi paikka kun vihamieliselle paikkakunnalle pakkosijoittaminen tänne koto Suomeen.Miksi aina pakolaisten sijoitumis kohteesta ajatellaan mitä minä tai sinä hyödyt......................AJATELKAA JA ajatelkaaa ...ja AJATELKAAAAAAA ASIAA LOPPUUN ASTI.
En tiedä että meillä olisi ollut vihamielistä touhua eikä myöskään naapureissa jotka antoivat tilaa karjalaisille sodan aikana.ja sen jälkeen.
Minun isäni kodissa oli monta asuinsijaa niinkuin tuhlaajapojan kotona ,jossa oli jopa monta perhettä ja tietysti talon nuoret miehet oli sodassa joten nuorukaiset ja naiset tekivät työt ja myöskin vanhukset.Muistan että pitkään naapurissa asui vielä Sortavalasta lähteneitä ja myöskin naapuriin emännäksi tullut oli sieltä ja on minun kummi.
Syntymäpitäjässäni ja kylässä on vieläkin henkilöitä jotka ovat sinne kodin perustaneet ja näin on ollut hyvä rinnakkaiselo.
Kotiini on sitten vielä voitu antaa tilaa lapsille jotka ovat sitä olleet vailla eli neljälle neljän lisäksi.
Monella evakolla on hyviäkin muistoja tietysti on huonojakin mutta tätä taustaa ajatellen mistä kerroin ainakin hyvää.MKmarkkukorpinen kirjoitti:
En tiedä että meillä olisi ollut vihamielistä touhua eikä myöskään naapureissa jotka antoivat tilaa karjalaisille sodan aikana.ja sen jälkeen.
Minun isäni kodissa oli monta asuinsijaa niinkuin tuhlaajapojan kotona ,jossa oli jopa monta perhettä ja tietysti talon nuoret miehet oli sodassa joten nuorukaiset ja naiset tekivät työt ja myöskin vanhukset.Muistan että pitkään naapurissa asui vielä Sortavalasta lähteneitä ja myöskin naapuriin emännäksi tullut oli sieltä ja on minun kummi.
Syntymäpitäjässäni ja kylässä on vieläkin henkilöitä jotka ovat sinne kodin perustaneet ja näin on ollut hyvä rinnakkaiselo.
Kotiini on sitten vielä voitu antaa tilaa lapsille jotka ovat sitä olleet vailla eli neljälle neljän lisäksi.
Monella evakolla on hyviäkin muistoja tietysti on huonojakin mutta tätä taustaa ajatellen mistä kerroin ainakin hyvää.MKTaas kirjoitusvirhe piti olla Karjalaiset.
- Karjalaiset?
markkukorpinen kirjoitti:
Taas kirjoitusvirhe piti olla Karjalaiset.
Oliko tuo sukunimi? Jos ei niin sitten sen pitää olla karjalaiset - ei Karjalaiset.
Ja kun nyt pilkunnussintaan innostuttiin niin pilkun, pisteen kysymys- ja huutomerkin yms. jälkeen tulee välilyönti.
Välilyöntiä ei tule ennen em. merkkejä.
Ja sitten... "pohjalaaset" olivat niitä kaikkein piruimpia evakkoja kohtaan. Tämä on minun kommenttini - en kaipaa siihen sinun vastaustasi. Karjalaiset? kirjoitti:
Oliko tuo sukunimi? Jos ei niin sitten sen pitää olla karjalaiset - ei Karjalaiset.
Ja kun nyt pilkunnussintaan innostuttiin niin pilkun, pisteen kysymys- ja huutomerkin yms. jälkeen tulee välilyönti.
Välilyöntiä ei tule ennen em. merkkejä.
Ja sitten... "pohjalaaset" olivat niitä kaikkein piruimpia evakkoja kohtaan. Tämä on minun kommenttini - en kaipaa siihen sinun vastaustasi.Mutta kuitenkin tälläinen piru pohjanmaalta tullut ihminen on elänyt ja ollut Lieksassa ja mielestäni olen viihtynyt täällä.Joitakin kusipäitä on aina joukossa ja jätän ne omaan arvoonsa.
Mutta olen kuitenkin saanut myös aivan toisenlaisia arvioita niiltä henkilöiltä jotka ovat olleet evakkona siitä isänmaallisesta teosta ja kuten kerroin monet henkilöt ovat myöskin jouduttuaan kotoaan lähtemään sijoittuneet tuonne pohjanmaalle pysyvästi.
Kirjoitin varsin kunnioittavasti isolla alkukirjaimella varmaan asia kuitenkin tuli selväksi ja kaikella ystävyydellä kaikkia ihmisiä kohtaan.MK- Sikiytykäämme rauhassa
markkukorpinen kirjoitti:
Mutta kuitenkin tälläinen piru pohjanmaalta tullut ihminen on elänyt ja ollut Lieksassa ja mielestäni olen viihtynyt täällä.Joitakin kusipäitä on aina joukossa ja jätän ne omaan arvoonsa.
Mutta olen kuitenkin saanut myös aivan toisenlaisia arvioita niiltä henkilöiltä jotka ovat olleet evakkona siitä isänmaallisesta teosta ja kuten kerroin monet henkilöt ovat myöskin jouduttuaan kotoaan lähtemään sijoittuneet tuonne pohjanmaalle pysyvästi.
Kirjoitin varsin kunnioittavasti isolla alkukirjaimella varmaan asia kuitenkin tuli selväksi ja kaikella ystävyydellä kaikkia ihmisiä kohtaan.MKOlitpa tullut pakolaiseksi, olitpa suomalainen tai ruotsalainen, olitpa tullut opiskelemaan, työttömäksi tai töihin, niin paikalliset kyllä jaksavat muistuttaa omasta erinomaisuudestaan. Täällä koetaan, että ylipäätään muualta tulleet ovat uhka paikallisuudelle. Näin on moni ystäväni kertonut ja nämä ovat suomalaisia, mutta muualta muuttaneita.
Myös tämä meillä mainostettu "lupsakka ystävällisyys" koetaan joskus tungetteluksi: Kuka sie oot, mittee sie tiällä tiet, oot sie jollekkii tiällä sukkuu vae miksi oot tänne tullu, jne... Ja onhan tämä uteliaisuutta eikä ystävällisyyttä. Lisäksi jos muualta tullut uskaltaa esittää lieksalaiseen toimintaan jotakin uudistusta, niin ai kauhistus! Mitä se ulkomaailman pelle yrittää täällä leveillä? Kyllä me osaamme!
Niin osaamme, osaamme olla sisäänpäinlämpiävä pieni sisäsiittola! - muuttovalmius kasvaa
Sikiytykäämme rauhassa kirjoitti:
Olitpa tullut pakolaiseksi, olitpa suomalainen tai ruotsalainen, olitpa tullut opiskelemaan, työttömäksi tai töihin, niin paikalliset kyllä jaksavat muistuttaa omasta erinomaisuudestaan. Täällä koetaan, että ylipäätään muualta tulleet ovat uhka paikallisuudelle. Näin on moni ystäväni kertonut ja nämä ovat suomalaisia, mutta muualta muuttaneita.
Myös tämä meillä mainostettu "lupsakka ystävällisyys" koetaan joskus tungetteluksi: Kuka sie oot, mittee sie tiällä tiet, oot sie jollekkii tiällä sukkuu vae miksi oot tänne tullu, jne... Ja onhan tämä uteliaisuutta eikä ystävällisyyttä. Lisäksi jos muualta tullut uskaltaa esittää lieksalaiseen toimintaan jotakin uudistusta, niin ai kauhistus! Mitä se ulkomaailman pelle yrittää täällä leveillä? Kyllä me osaamme!
Niin osaamme, osaamme olla sisäänpäinlämpiävä pieni sisäsiittola!Minulla meni melkein 20-vuotta, ennekuin koin kotiutuneeni. Ja vielä nytkin joskus melkein 40 vuoden jälkeen muistutetaan ai sieltähän sinä olit lähtöisinkin. Pirulauta, että on tullut joskus niin osaton olo, ettei pahemmasta väliä.
Minusta nyt on ensinnäkin ihan hölmö kysymys että miksi olet tänne tullut koska ihan liian moni on täältä lähtenyt - myös niitä perus Lieksalaisia.
Sisäänlämpiäviä nyt ovat kaikki kylät,ja joka ikisesessä kaupungintapaisessa on omat juohautuksensa - mutta jotenkin vain täällä on erikoinen tyyli tehdä niinkuin isä Aurinkoiset sanovat ja vastaan ei mukista. Sitä se tämä sisäsittoisuus pitkässä juoksussa teettää. Pipot kiristää ja sillee.... muuttovalmius kasvaa kirjoitti:
Minulla meni melkein 20-vuotta, ennekuin koin kotiutuneeni. Ja vielä nytkin joskus melkein 40 vuoden jälkeen muistutetaan ai sieltähän sinä olit lähtöisinkin. Pirulauta, että on tullut joskus niin osaton olo, ettei pahemmasta väliä.
Minusta nyt on ensinnäkin ihan hölmö kysymys että miksi olet tänne tullut koska ihan liian moni on täältä lähtenyt - myös niitä perus Lieksalaisia.
Sisäänlämpiäviä nyt ovat kaikki kylät,ja joka ikisesessä kaupungintapaisessa on omat juohautuksensa - mutta jotenkin vain täällä on erikoinen tyyli tehdä niinkuin isä Aurinkoiset sanovat ja vastaan ei mukista. Sitä se tämä sisäsittoisuus pitkässä juoksussa teettää. Pipot kiristää ja sillee....Minä olen täyttänyt kylähullun paikan kas kun sellainen oli jo synnyinseudulla joka sanoi asian huul halk niinkuin Kiteen mummo sano aikanaan kun näitä kyliä kiersin. Eli tarvitaan aina joku joka uskaltaa hieman olla eri mieltä ja sanoa sanottavansa.
Oli kuitenkin yksi nimismies tullut myös pohjanmaalta ja joku autoilija haukku virkamiestä jota ei tunnistanut huoltoasemalla nimeltä että sellaiset pahalaiset joutaas häätää.Siihen tämä arvostelun kohde oli vastannut sanoppa se täältä pirulaiset saavat herrojen paikkoja huonolla kansakoulutoristuksella, niinpä Mullekiin joku joskus totesi olet joku" silimää tekevä" ja en ole aivan osaton ollut näissä keskusteluissa joten jopa joku pesaukinen olisi viimeiset lanttinsa antanut että olisin poissa ja pitkään joten kun puhutaan "arkirasismista" mielestäni tuollainen toiminta on juuri sitä.
Mutta kuitenkin karjalainen nainen on antavainen ja nauravainen, joten olen viihtynyt täällä ja hieman sekoittanut veriä eli ettei oltaisi niin"" sisäsiittoisia"
Ei minulla ole mitenkään huono olo vaikka asioista otan selvää ja myöskin kantaa ja annan arvon toisillekkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 62931
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel111851Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla266805- 58748
- 55663
- 57580
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k93579Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai45566- 23556
- 79554