Muutto Californiaan

juliana84

Hmm pitäisiköhän vihdoin muuttaa USAan. Minkähänlaisia töitä sieltä voisi saada taloushallinnon merkonomin tutkinnolla, voiko päästä esim. kirjanpitäjäksi/palkanlaskijaksi ilman bachelor- tutkintoa? Olen 25 v ja työkokemusta pari vuotta. Ajattelin muuttaa Californiaan Losin tienoille, rahaa on n. puolen vuoden vuokraan elämiseen, sinä aikana olisi pakko löytää työpaikka. Ajattelin että aluksi kelpaa mikä tahansa homma siivoojasta tiskaajaan tai Mäkkärin myyjään tms. Onko kellään siis tietoa että pitäisikö vielä kouluttautua lisää jos noihin em. töihin haluaa..?

11

674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • usassa asuva

      Juttu menee silleen etta sinulla pitaa olla tyopaikka valmiina. Sitten tyonantajasi hakee sinulle tyoviisumia, pitka, kallis prosessi jossa tyonantajan pitaa pystya todistamaan etta koko Amerikanmaasta ei loydy kaltaistasi huippuosaajaa.
      Turistiviisumilla saat olla taalla tasan 90 paivaa mutta tyota et voi tehda etka hakea sina aikana.
      Siivoojia, tiskareita ja makkarin myyjia riittaa omasta takaa ihan tarpeeksi, ei tarvitse ulkomailta tuoda.

      • juliana84

        Niin unohdin mainita, että olen amerikan kansalainen, koska synnyin siellä (Chicagossa) ja asuin siellä 2-vuotiaaksi, sen jälkeen käynyt maassa vain kaksi kertaa, mutta miettinyt muuttoa sinne jo pitkään ja nyt on elämä sillä mallilla että mikään ei estä lähtöä. Työluvista ja viisumeista ym ei siis tarvitse huolehtia, rajatarkastuksessa minua kohdellaan kuten muitakin USAn kansalaisia ja saan vapaasti asua ja työskennellä siellä.

        Nyt, tietääkö kukaan, millaisiin hommiin näillä suomalaisilla merkonomin papereilla pääsisi? Onkohan siellä olemassa mitään vastaavaa koulutusta? Onkohan ilman bachelor- tutkintoa (esim tradenomi) mitään asiaan "kunnon" töihin?


      • usassa asuva
        juliana84 kirjoitti:

        Niin unohdin mainita, että olen amerikan kansalainen, koska synnyin siellä (Chicagossa) ja asuin siellä 2-vuotiaaksi, sen jälkeen käynyt maassa vain kaksi kertaa, mutta miettinyt muuttoa sinne jo pitkään ja nyt on elämä sillä mallilla että mikään ei estä lähtöä. Työluvista ja viisumeista ym ei siis tarvitse huolehtia, rajatarkastuksessa minua kohdellaan kuten muitakin USAn kansalaisia ja saan vapaasti asua ja työskennellä siellä.

        Nyt, tietääkö kukaan, millaisiin hommiin näillä suomalaisilla merkonomin papereilla pääsisi? Onkohan siellä olemassa mitään vastaavaa koulutusta? Onkohan ilman bachelor- tutkintoa (esim tradenomi) mitään asiaan "kunnon" töihin?

        on USAssa alempi nelivuotinen yliopistotutkinto. En usko etta taalla mitaan tradenomin tutkintoja edes tunnetaan.
        Miksi juuri L.A.n alueelle? Asuminen on kallista, auton osto on heti edessa. Talla hetkella tyottomyysprosentti on yli 12%.
        En asu L.A.ssa mutta kayn siella paljon eika se mielestani ole USAn parhaita paikkoja. Ns. one business town, taynna wannabe filmitahtia.


      • juliana84
        usassa asuva kirjoitti:

        on USAssa alempi nelivuotinen yliopistotutkinto. En usko etta taalla mitaan tradenomin tutkintoja edes tunnetaan.
        Miksi juuri L.A.n alueelle? Asuminen on kallista, auton osto on heti edessa. Talla hetkella tyottomyysprosentti on yli 12%.
        En asu L.A.ssa mutta kayn siella paljon eika se mielestani ole USAn parhaita paikkoja. Ns. one business town, taynna wannabe filmitahtia.

        Juu en usko että siellä varsinaisesti tradenomin tutkintoa tunnetaan, mutta ks. tutkinto vastaa ulkomailla Bachelor of business administration- tutkintoa. Ja tradenomin tutkinnon suorittaminenhan kestää 3,5 v eli lähes yhtä kauan kuin jenkeissä alemman korkeakoulututkinnon suorittaminen. Käsittääkseni tämän tutkinnon pohjalta voi suorittaa monissa ulkomaisissa yliopistoissa master- tutkinnon. Anyway, en usko että jaksan enää edes koulun penkkiä kuluttaa vaan lähden merkonomi-pohjalla ja katson mitä se tuo tullessaan. Kahden vuoden työkokemus on kirjanpidosta, joten kannattaa tietysti käännättää työtodistus englanniksi, ehkä siitä jotain hyötyä voi olla kun sen alan töitä etsii.

        LA on etummaisena mielessä koska vain rakastan sitä kaupunkia, siellä muutaman kuukauden vierailleena ihastuin vain elämäntyyliin ja ilmastoon ym. Toinen vaihtoehto on San Diego, mahtava kaupunki sekin. Raha ei sinänsä ole ongelma, mutta töitä olisi kyllä hyvä löytää, voi olla että majoitun aluksi LA:han ja katselen töitä vähän muualtakin Californian alueelta...

        Mutta olisi kyllä kiva tietää että tekeekö niillä merkonomin papereilla siellä yhtään mitään vai onko ne ihan yhtä tyhjän kanssa..


    • Ohikulkija....
      • juliana84

        Kiitos, hyödyllistä tietoa oli ja laittoi ajattelemaan. Mutta ei kyllä estä minua lähtemästä. Jos eivät asiat suju Californiassa niin voin aina etsiä töitä vaikka Oregonista tai Arizonasta. Oregon ehkä hieman liian pohjoisessa minun makuuni. Mutta tosiasiat ovat tosiasioita ja sillä on mentävä.

        Olisi edelleen mukava saada tietoa alkuperäiseeni kysymykseeni..


      • juliana84 kirjoitti:

        Kiitos, hyödyllistä tietoa oli ja laittoi ajattelemaan. Mutta ei kyllä estä minua lähtemästä. Jos eivät asiat suju Californiassa niin voin aina etsiä töitä vaikka Oregonista tai Arizonasta. Oregon ehkä hieman liian pohjoisessa minun makuuni. Mutta tosiasiat ovat tosiasioita ja sillä on mentävä.

        Olisi edelleen mukava saada tietoa alkuperäiseeni kysymykseeni..

        Ei ne paperit aina avaa ovia, vaan se ihminen. Varaudu ottamaan roskaduuni vastaan, osoittamaan kykysi, etenemään hieman ja silloin sitten vaihtamaan duunia, koska eka duuni osoittaa paremmin kykysi kuin mitkään paperit. Kirjanpitofirmoja riittää kyllä kaikkialla.
        Suosittelisin asuinpaikaksi esim Portland Ore, joka on yksi parhaimmaksi rankatuista asuinkaupungeista USA:ssa. Itse pidän Losista myös, mutta työnsaanti ei ole siellä helpoimmasta päästä.
        Good luck, mutta älä unohda Suomea.


      • USA:ssa töissä jo 20 vuotta
        juliana84 kirjoitti:

        Kiitos, hyödyllistä tietoa oli ja laittoi ajattelemaan. Mutta ei kyllä estä minua lähtemästä. Jos eivät asiat suju Californiassa niin voin aina etsiä töitä vaikka Oregonista tai Arizonasta. Oregon ehkä hieman liian pohjoisessa minun makuuni. Mutta tosiasiat ovat tosiasioita ja sillä on mentävä.

        Olisi edelleen mukava saada tietoa alkuperäiseeni kysymykseeni..

        Ei taida oikein upota että täällä USA:ssa on jo valtakunnallinenkin työttömyys lähes 10%. Työttömyyskorvausta saa vain 90 päivää $300 viikossa, joten on tällä hetkellä todella paljon hakijoita joka hommaan. Meidän firmassa vaikka olisi kuinka raskas ja likainen minimipalkkainen homma täytettävänä, niin sata hakijaa tulee takuuvarmasti. Kaikkein paskaisimpiinkin hommiin on aina muutamalla hakijalla 4 tai 6 vuotinen yliopistotutkinto ja suurella osalla hakijoista on rutkasti paikallista työkokemusta ja useita entisiä työnantajia joille voi soittaa referenssitarkastuksen. Viime keväänä collegen lopettaneille ei edes puolille ole löytynyt koulutusta vastaavaa työtä ja ovat valmiita ottamaan vastaan jokseenkin mitä vaan saadakseen jalan firman ovesta sisään. Lisäksi on enenevässä määrin eläkkeeltä palaamassa työmarkkinoille henkilöitä joiden eläkesäästöistä hupeni alle vuodessa suuri osa ja sijoitustuloilla eläminen ei enää onnistukaan. Nämä vanhemmat porukat näyttävät päätyvän esim. kaikenlaisiin asiakaspalveluhommiin ja muihin kevyehköihin aputöihin kauppoihin ja siivoushommiin. Ja nämä kokemukset ovat osavaltiosta jossa vielä alle 7% työttömyys. Kaliforniassa ja Oregonissa on jo yli 12% kummassakin ja Arizonassakin yli 9%, joten voit vain kuvitella kunka paljon rankempaa siellä on.

        Oletpa tosiaan optimaalin ajankohdan valinnut muutolle. Ei muuta voi sanoa kun lycka till!


      • juliana84
        USA:ssa töissä jo 20 vuotta kirjoitti:

        Ei taida oikein upota että täällä USA:ssa on jo valtakunnallinenkin työttömyys lähes 10%. Työttömyyskorvausta saa vain 90 päivää $300 viikossa, joten on tällä hetkellä todella paljon hakijoita joka hommaan. Meidän firmassa vaikka olisi kuinka raskas ja likainen minimipalkkainen homma täytettävänä, niin sata hakijaa tulee takuuvarmasti. Kaikkein paskaisimpiinkin hommiin on aina muutamalla hakijalla 4 tai 6 vuotinen yliopistotutkinto ja suurella osalla hakijoista on rutkasti paikallista työkokemusta ja useita entisiä työnantajia joille voi soittaa referenssitarkastuksen. Viime keväänä collegen lopettaneille ei edes puolille ole löytynyt koulutusta vastaavaa työtä ja ovat valmiita ottamaan vastaan jokseenkin mitä vaan saadakseen jalan firman ovesta sisään. Lisäksi on enenevässä määrin eläkkeeltä palaamassa työmarkkinoille henkilöitä joiden eläkesäästöistä hupeni alle vuodessa suuri osa ja sijoitustuloilla eläminen ei enää onnistukaan. Nämä vanhemmat porukat näyttävät päätyvän esim. kaikenlaisiin asiakaspalveluhommiin ja muihin kevyehköihin aputöihin kauppoihin ja siivoushommiin. Ja nämä kokemukset ovat osavaltiosta jossa vielä alle 7% työttömyys. Kaliforniassa ja Oregonissa on jo yli 12% kummassakin ja Arizonassakin yli 9%, joten voit vain kuvitella kunka paljon rankempaa siellä on.

        Oletpa tosiaan optimaalin ajankohdan valinnut muutolle. Ei muuta voi sanoa kun lycka till!

        Hyvä pointti, ei ole todellakaan paras mahdollinen ajankohta muutolle kun miettii maailman taloustilannetta ja työttömyysprosentteja. Olen kuitenkin optimistinen, suhteita löytyy, perhetuttuja ja sukulaisia ym, uskon että heistä voi olla apua vaikka vastuun työnhakemisesta kannan tietysti pääosin itse. Jos ei onnistu niin palaan Suomeen, ei sekään ongelma ole. Rahaa on kuitenkin ainakin puolen vuoden menoihin, jos ei töitä löydy niin palaan sen jälkeen takaisin, saanpa ainakin vähäksi aikaa vaihtelua elämään.

        Portland, Oregon kuulostaa kyllä hyvältä vaihtoehdolta, sieltä löytyy sukuakin ja siellä olen pikaisesti vieraillut muutama vuosi sitten. Voisi päästä ainakin helpommin alkuun mitä tuolla Losin suunnalla. Onhan tässä koko elämä aikaa etsiä töitä ja hankkia suhteita ym. Jos ei vakituinen muutto sinne onnistu niin tulen ainakin vierailemaan siellä useammin mitä tähän asti ja siinähän niitä töitäkin voi sitten samalla kuulostella.


      • Xsten
        USA:ssa töissä jo 20 vuotta kirjoitti:

        Ei taida oikein upota että täällä USA:ssa on jo valtakunnallinenkin työttömyys lähes 10%. Työttömyyskorvausta saa vain 90 päivää $300 viikossa, joten on tällä hetkellä todella paljon hakijoita joka hommaan. Meidän firmassa vaikka olisi kuinka raskas ja likainen minimipalkkainen homma täytettävänä, niin sata hakijaa tulee takuuvarmasti. Kaikkein paskaisimpiinkin hommiin on aina muutamalla hakijalla 4 tai 6 vuotinen yliopistotutkinto ja suurella osalla hakijoista on rutkasti paikallista työkokemusta ja useita entisiä työnantajia joille voi soittaa referenssitarkastuksen. Viime keväänä collegen lopettaneille ei edes puolille ole löytynyt koulutusta vastaavaa työtä ja ovat valmiita ottamaan vastaan jokseenkin mitä vaan saadakseen jalan firman ovesta sisään. Lisäksi on enenevässä määrin eläkkeeltä palaamassa työmarkkinoille henkilöitä joiden eläkesäästöistä hupeni alle vuodessa suuri osa ja sijoitustuloilla eläminen ei enää onnistukaan. Nämä vanhemmat porukat näyttävät päätyvän esim. kaikenlaisiin asiakaspalveluhommiin ja muihin kevyehköihin aputöihin kauppoihin ja siivoushommiin. Ja nämä kokemukset ovat osavaltiosta jossa vielä alle 7% työttömyys. Kaliforniassa ja Oregonissa on jo yli 12% kummassakin ja Arizonassakin yli 9%, joten voit vain kuvitella kunka paljon rankempaa siellä on.

        Oletpa tosiaan optimaalin ajankohdan valinnut muutolle. Ei muuta voi sanoa kun lycka till!

        Samaa viestittää Yhdysvalloissa asumisen ajan naapurini sähköpostitse nykytilanteesta. Hänellä ja hänen pitkin Yhdysvaltoja asuvilla ystävillään on todella tekemistä, että pysyvät leivän syrjässä kiinni, moni on hakenut turhaan jo kauan töitä, kun entinen lomautti tai sulki ovet kokonaan.


      • USA:ssa töissä jo 20 vuotta
        juliana84 kirjoitti:

        Hyvä pointti, ei ole todellakaan paras mahdollinen ajankohta muutolle kun miettii maailman taloustilannetta ja työttömyysprosentteja. Olen kuitenkin optimistinen, suhteita löytyy, perhetuttuja ja sukulaisia ym, uskon että heistä voi olla apua vaikka vastuun työnhakemisesta kannan tietysti pääosin itse. Jos ei onnistu niin palaan Suomeen, ei sekään ongelma ole. Rahaa on kuitenkin ainakin puolen vuoden menoihin, jos ei töitä löydy niin palaan sen jälkeen takaisin, saanpa ainakin vähäksi aikaa vaihtelua elämään.

        Portland, Oregon kuulostaa kyllä hyvältä vaihtoehdolta, sieltä löytyy sukuakin ja siellä olen pikaisesti vieraillut muutama vuosi sitten. Voisi päästä ainakin helpommin alkuun mitä tuolla Losin suunnalla. Onhan tässä koko elämä aikaa etsiä töitä ja hankkia suhteita ym. Jos ei vakituinen muutto sinne onnistu niin tulen ainakin vierailemaan siellä useammin mitä tähän asti ja siinähän niitä töitäkin voi sitten samalla kuulostella.

        Sukulaisten ja tuttujen verkoston käyttäminen tosiaan parantaa mahdollisuuksiasi ratkaisevasti. Meillekin suuri osa viimeisten 12 kk aikana palkatuista alemmista toimihenkilöistä on nykyisen henkilökunnan lapsia, jotka ovat ensin olleet harjoittelijana opiskeluaikanaan ja nyt sitten valmistuttuaan päässeet vakinaiselle vakanssille. Suosittelen kuitenkin että olet aktiivisesti yhteydessä sukulaisiisi ja tuttuihisi useita viikkoja ennen muuttoa, jotta he voivat alkaa ajoissa kuulostelemaan ja kertomaan sinulle millaisia mahdollisuuksia on näköpiirissä. Jatkuva yhteydenpito on sikälikin tärkeätä, että mitä paremmin he sinut tuntevat sitä enemmän he ovat valmiita sinua tukemaan ja puolestasi puhumaan työnhaussa. Amerikkalaiseen kohteilaisuuteen kuuluu että he kaikki pyydettäessä lupaavat auttaa, mutta moni ei ehkä ole käytännössä valmis "riskeeraamaan" suhteitaan sinun hyväksesi elleivät voi todella luottaa ahkeruuteesi tai asenteesi soveltuvuuteen amerikkalaiseen yrityskulttuuriin. Tiedät kaiketi että jos pääset kunnolliseen kuukausipalkkaiseen toimeen niin sinulta odotetaan 50-60 tuntisia työviikkoja ja saatat aluksi saada jopa 2 vk palkallisen vuosiloman. Siellä länsirannikollahan tietty kaikki on erilaista ja ihmeellisempää kuin täällä meillä keskilännessä, mutta voin vakuuttaa että 20 vuoden aikana en ole vielä tavannut ensimmäistäkään Amerikassa hyvin menestynyttä henkilöä (tapaamani suomalaiset mukaanlukien) joka olisi tehnyt 40 h työviikkoa ja pitänyt yli kuukauden vuosilomia (ellet nyt sitten kutsu jotakin valtion tms virassa roikkumista menestyksesi). Itselleni tulee usein 40 h täyteen jo keskiviikkona. Lomia pidän kyllä aika paljon jopa 15-20 päivää vuodessa 2-3 päivän erissä.

        Taitaapi tässä siis neuvoksi kulminoitua sellainen, että jos sinnikkäästi töitä suhdeverkostosi avulla haet, olet valmis aloittamaan "pohjalta" ja tekemään töitäkin maassa maan tavalla niin kyllä se ura siitä suomalaistytölle tai -pojallekin urkenee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2244
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      62
      2087
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1971
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1697
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1422
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe