Berberit

pitch-black_tipsy

Kuinka paljon berberinskinkit oikeasti syö/ saa syödä? Meille tuli kuukausi takaperein n.3 vuotiaat skinkki pariskunta. Faunattaressa (johon en muutenkaan luota) sanottiin et esim. kaksi matoa 2 kertaa viikossa.Mutta näille meidän kavereille kyllä tulee ruoasta riitaa ja ajattelin et niillä on pakko olla nälkä, mutta uskallanko antaa enemmän ruokaa vai lihotanko ne vaan jos syötän liikaa?
Toinen juttu mitä mietiskelin että kuinka usein liskoilla on tapana luoda nahkansa, kun kumpikin on jo täällä ollessaan luonut vai halusikohan ne vain kotiutua muuttamalla väriä?
Vinkit talvilepoon on myös tervetulleita!

5

759

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lisko-ko

      Itselleni on tulossa myös berberi ja minulla ei ole kokemusta ennestään liskoista. Kovasti olen koittanut vinkkejä katsella netistä mm. http://www.matelijat.info/berberiskinkki/ Tuo sivusto vaikutti ainakin ihan asialliselta... Saa kertoa myös muita vinkkejä jos mieleen juolahtaa!

      Tuohon ruokintahommaan, niin ainakin matelijat.infossa kerrottiin että ruokkia kannattaisi joka toinen päivä (talvella vissiin vähän harvemmin) ja että aikuiset liskot syö kerralla 4-5 jättijauhomatoa...

      • pitch-black_tipsy

        Berberi on kyllä mukava hankinta.sen matelijat.infon mukaan mäkin oon menny kun se tuntuis olevan ainoa suomenkielinen sellainen sivusto mut kyl niit englanniksikin löytää aika hyvin.


    • BabyOsiris

      Itselläni on 2 10-vuotiasta berberiskinkkiä ja ne ovat todella huonoruokaisia. Laitan niille yleensä 4-6 toukkaa kerran viikossa tai kahden viikon välein, riippuen miten ovat syöneet. En ruoki niitä pinseteillä, vaan annan toukat lautasella ja annan niiden syödä silloin kun itse haluavat. Jos omat liskosi tappelevat ruuasta, suosittelen lisäämään toukkien määrää tai ruokkimaan ne erillään. Pientä lihavuutta voi tulla jos toukkia liikaa antaa, mutta parempi sekin kuin aliravittu. Toinen liskoistani on todella laiha enkä ole saanut sitä millään lihomaan.
      En ole aivan varma nahan luomisesta, mutta kyllä ne noin kerran kuussa tekevät sen. Nahan väri muuttuu tummemmaksi uudistuksen myötä. Nahanluonnin kyllä huomaa, kun iho muuttuu hailakaksi. Liskoillasi on vain sattunut nahanluonti tuohon aikaan, eikä sen pitäisi johtua "uudesta kodista".
      Omat liskoni eivät nuku talviunta, mutta jos haluat omilla liskoillasi sitä pitää niin ala vähentämään valon määrä hiljalleen... Talvella ne eivät tarvitse valoa kuin 6h...

      • pitch-black_tipsy

        Kävin juuri eläinkauppassa josta ostettiin liskot, siellä sanottiin että näillä oli ollut loisia eikä ne ollut luoneet siellä nahkaa pitkään aikaan. Nyt ne on musta kasvanut hirveesti vaikka eiks näillä pitäis olla kavuikä kohta jo ohi?(3 v).kai sen takia nahkakin kiristää..
        Tää tyttö syö ihan niin paljon kun sille antaa varmaan oon antanu sille 4matoa kerralla mut luin tuolta matelija.infosta et pitäis antaa niin paljon kun syö.Poika ei ota kuin 2 matoa parin päivän välein (ihan hyvä määrä?).
        Mulla on vaan pieni ongelma nyt kun ne on alkanut nukkuun enemmän kun talvilepo aluillaan eikä ne oo enää hereillä töistä tultuani.Olen jättänyt matoja (ja kaikkia muita herkkuja) mutta ne ei ole koskenutkaan mutta pihdeistä ne kyllä ottaa. no ainakin niillä olis ruokaa jos vaan älyäis syödä mutta haluaisin kyllä et ne sais jos vaan haluis.Yritän ruokiia niitä hieman erikseen ettei tule kiusausta ottaa toiselta :)
        Muuten mitä kaikkea berberisi syö?Olen tarjonnut näille sirkkojen ja matojen lisäksi (lautasella) hedelmiä mutta niistä ei tykätä (kai)vai johtusikohan sekin siitä ettei ne syö lautaselta? ei voi tietää..
        Nyt ajattelin kokeilla ostaa hiirenpikkejä ja kotiloita..ihan maistiais mielessä..


      • hyvinkäänlisko
        pitch-black_tipsy kirjoitti:

        Kävin juuri eläinkauppassa josta ostettiin liskot, siellä sanottiin että näillä oli ollut loisia eikä ne ollut luoneet siellä nahkaa pitkään aikaan. Nyt ne on musta kasvanut hirveesti vaikka eiks näillä pitäis olla kavuikä kohta jo ohi?(3 v).kai sen takia nahkakin kiristää..
        Tää tyttö syö ihan niin paljon kun sille antaa varmaan oon antanu sille 4matoa kerralla mut luin tuolta matelija.infosta et pitäis antaa niin paljon kun syö.Poika ei ota kuin 2 matoa parin päivän välein (ihan hyvä määrä?).
        Mulla on vaan pieni ongelma nyt kun ne on alkanut nukkuun enemmän kun talvilepo aluillaan eikä ne oo enää hereillä töistä tultuani.Olen jättänyt matoja (ja kaikkia muita herkkuja) mutta ne ei ole koskenutkaan mutta pihdeistä ne kyllä ottaa. no ainakin niillä olis ruokaa jos vaan älyäis syödä mutta haluaisin kyllä et ne sais jos vaan haluis.Yritän ruokiia niitä hieman erikseen ettei tule kiusausta ottaa toiselta :)
        Muuten mitä kaikkea berberisi syö?Olen tarjonnut näille sirkkojen ja matojen lisäksi (lautasella) hedelmiä mutta niistä ei tykätä (kai)vai johtusikohan sekin siitä ettei ne syö lautaselta? ei voi tietää..
        Nyt ajattelin kokeilla ostaa hiirenpikkejä ja kotiloita..ihan maistiais mielessä..

        Onko sinulle oikeasti myyty pariskunta? Nyt kannattaa oikeasti hankkia pari tyttöä lisää, sillä uros saattaa kiusata tyttösi hengiltä. Berberinskinkkiurokselle kun ei yksi naaras riitä.... Naaras ei ehdi/uskalla syödä kun yksi kiusaa jatkuvasti. Siis nämä ongelmat ilmenevät sitten kun kasvavat aikuisiksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      878
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      638
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe