Berberit

pitch-black_tipsy

Kuinka paljon berberinskinkit oikeasti syö/ saa syödä? Meille tuli kuukausi takaperein n.3 vuotiaat skinkki pariskunta. Faunattaressa (johon en muutenkaan luota) sanottiin et esim. kaksi matoa 2 kertaa viikossa.Mutta näille meidän kavereille kyllä tulee ruoasta riitaa ja ajattelin et niillä on pakko olla nälkä, mutta uskallanko antaa enemmän ruokaa vai lihotanko ne vaan jos syötän liikaa?
Toinen juttu mitä mietiskelin että kuinka usein liskoilla on tapana luoda nahkansa, kun kumpikin on jo täällä ollessaan luonut vai halusikohan ne vain kotiutua muuttamalla väriä?
Vinkit talvilepoon on myös tervetulleita!

5

583

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lisko-ko

      Itselleni on tulossa myös berberi ja minulla ei ole kokemusta ennestään liskoista. Kovasti olen koittanut vinkkejä katsella netistä mm. http://www.matelijat.info/berberiskinkki/ Tuo sivusto vaikutti ainakin ihan asialliselta... Saa kertoa myös muita vinkkejä jos mieleen juolahtaa!

      Tuohon ruokintahommaan, niin ainakin matelijat.infossa kerrottiin että ruokkia kannattaisi joka toinen päivä (talvella vissiin vähän harvemmin) ja että aikuiset liskot syö kerralla 4-5 jättijauhomatoa...

      • pitch-black_tipsy

        Berberi on kyllä mukava hankinta.sen matelijat.infon mukaan mäkin oon menny kun se tuntuis olevan ainoa suomenkielinen sellainen sivusto mut kyl niit englanniksikin löytää aika hyvin.


    • BabyOsiris

      Itselläni on 2 10-vuotiasta berberiskinkkiä ja ne ovat todella huonoruokaisia. Laitan niille yleensä 4-6 toukkaa kerran viikossa tai kahden viikon välein, riippuen miten ovat syöneet. En ruoki niitä pinseteillä, vaan annan toukat lautasella ja annan niiden syödä silloin kun itse haluavat. Jos omat liskosi tappelevat ruuasta, suosittelen lisäämään toukkien määrää tai ruokkimaan ne erillään. Pientä lihavuutta voi tulla jos toukkia liikaa antaa, mutta parempi sekin kuin aliravittu. Toinen liskoistani on todella laiha enkä ole saanut sitä millään lihomaan.
      En ole aivan varma nahan luomisesta, mutta kyllä ne noin kerran kuussa tekevät sen. Nahan väri muuttuu tummemmaksi uudistuksen myötä. Nahanluonnin kyllä huomaa, kun iho muuttuu hailakaksi. Liskoillasi on vain sattunut nahanluonti tuohon aikaan, eikä sen pitäisi johtua "uudesta kodista".
      Omat liskoni eivät nuku talviunta, mutta jos haluat omilla liskoillasi sitä pitää niin ala vähentämään valon määrä hiljalleen... Talvella ne eivät tarvitse valoa kuin 6h...

      • pitch-black_tipsy

        Kävin juuri eläinkauppassa josta ostettiin liskot, siellä sanottiin että näillä oli ollut loisia eikä ne ollut luoneet siellä nahkaa pitkään aikaan. Nyt ne on musta kasvanut hirveesti vaikka eiks näillä pitäis olla kavuikä kohta jo ohi?(3 v).kai sen takia nahkakin kiristää..
        Tää tyttö syö ihan niin paljon kun sille antaa varmaan oon antanu sille 4matoa kerralla mut luin tuolta matelija.infosta et pitäis antaa niin paljon kun syö.Poika ei ota kuin 2 matoa parin päivän välein (ihan hyvä määrä?).
        Mulla on vaan pieni ongelma nyt kun ne on alkanut nukkuun enemmän kun talvilepo aluillaan eikä ne oo enää hereillä töistä tultuani.Olen jättänyt matoja (ja kaikkia muita herkkuja) mutta ne ei ole koskenutkaan mutta pihdeistä ne kyllä ottaa. no ainakin niillä olis ruokaa jos vaan älyäis syödä mutta haluaisin kyllä et ne sais jos vaan haluis.Yritän ruokiia niitä hieman erikseen ettei tule kiusausta ottaa toiselta :)
        Muuten mitä kaikkea berberisi syö?Olen tarjonnut näille sirkkojen ja matojen lisäksi (lautasella) hedelmiä mutta niistä ei tykätä (kai)vai johtusikohan sekin siitä ettei ne syö lautaselta? ei voi tietää..
        Nyt ajattelin kokeilla ostaa hiirenpikkejä ja kotiloita..ihan maistiais mielessä..


      • hyvinkäänlisko
        pitch-black_tipsy kirjoitti:

        Kävin juuri eläinkauppassa josta ostettiin liskot, siellä sanottiin että näillä oli ollut loisia eikä ne ollut luoneet siellä nahkaa pitkään aikaan. Nyt ne on musta kasvanut hirveesti vaikka eiks näillä pitäis olla kavuikä kohta jo ohi?(3 v).kai sen takia nahkakin kiristää..
        Tää tyttö syö ihan niin paljon kun sille antaa varmaan oon antanu sille 4matoa kerralla mut luin tuolta matelija.infosta et pitäis antaa niin paljon kun syö.Poika ei ota kuin 2 matoa parin päivän välein (ihan hyvä määrä?).
        Mulla on vaan pieni ongelma nyt kun ne on alkanut nukkuun enemmän kun talvilepo aluillaan eikä ne oo enää hereillä töistä tultuani.Olen jättänyt matoja (ja kaikkia muita herkkuja) mutta ne ei ole koskenutkaan mutta pihdeistä ne kyllä ottaa. no ainakin niillä olis ruokaa jos vaan älyäis syödä mutta haluaisin kyllä et ne sais jos vaan haluis.Yritän ruokiia niitä hieman erikseen ettei tule kiusausta ottaa toiselta :)
        Muuten mitä kaikkea berberisi syö?Olen tarjonnut näille sirkkojen ja matojen lisäksi (lautasella) hedelmiä mutta niistä ei tykätä (kai)vai johtusikohan sekin siitä ettei ne syö lautaselta? ei voi tietää..
        Nyt ajattelin kokeilla ostaa hiirenpikkejä ja kotiloita..ihan maistiais mielessä..

        Onko sinulle oikeasti myyty pariskunta? Nyt kannattaa oikeasti hankkia pari tyttöä lisää, sillä uros saattaa kiusata tyttösi hengiltä. Berberinskinkkiurokselle kun ei yksi naaras riitä.... Naaras ei ehdi/uskalla syödä kun yksi kiusaa jatkuvasti. Siis nämä ongelmat ilmenevät sitten kun kasvavat aikuisiksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      242
      2184
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      156
      1419
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1290
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1045
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1019
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      950
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      845
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      669
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      660
    Aihe