Suntti ja Jakotukki - mitä eroa?

Pihallaaaaaaa

OKT projektiin kysellään urakkatarjouksia ja ei yksinkertaisesti pysy täysin kärryillä. Esim lämmitysjärjestelmässä (maalämpö) on epäselvyys, onko manuaalinen suntti sama kuin jakotukki ilman termostaatteja?

5

2242

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • johjojojojo

Suntti on sekoitusventtiili joka sekoittaa lämmittimestä tulevaa ja kierrosta palaavaa vettä, jotta pattereille tai lattialämmitykseen menee sopivan lämpöistä vettä. Manuaalista sunttia joudut käsin säätämään ulkolämpötilan mukaan. Jakotukkiin liitetään kaikki lattialämmityspiirit ja yksittäistä piiriä voidaan säätää joko käsin, huoneanturin mukaan, tai lattia-anturin mukaan.

• itseasentelija satakunnasta

Selvintä olisi asentaa itse ilmalämpöpumppu. Näin lämmitysratkaisu tulee tutuksi jo alkuvaiheessa.
        Edullista halpaa ja toimivaa.

• ILP on ROSKAA
        itseasentelija satakunnasta kirjoitti:

Selvintä olisi asentaa itse ilmalämpöpumppu. Näin lämmitysratkaisu tulee tutuksi jo alkuvaiheessa.
        Edullista halpaa ja toimivaa.

Mistä helevetistä noita ilmalämpöpumppu hurahtaneita aina riittää?

EI TODELLAKAAN tarvita mitään ilmalmpöpumppuja tässä!

Manuaalinen shuntti lattialämmityksessä riittää jos piirit ovat samankokoisia/tasapainossa. Vaaraksi tulee silloin että jos jokin huone tarvitseekin enemmän lämmitystä niin säätö on tehtävä piiriä kuristamalla itse. Vaatii vähän viitseliäisyyttä mutta sitten kun se on thety niin eipä siihen tarvitse enää ikinä koskea.

Turhia ne termostaatit oikeastaan on noin hitaasti regoivassa lämmitysmuodossa.

• jartsuli77
        ILP on ROSKAA kirjoitti:

Mistä helevetistä noita ilmalämpöpumppu hurahtaneita aina riittää?

EI TODELLAKAAN tarvita mitään ilmalmpöpumppuja tässä!

Manuaalinen shuntti lattialämmityksessä riittää jos piirit ovat samankokoisia/tasapainossa. Vaaraksi tulee silloin että jos jokin huone tarvitseekin enemmän lämmitystä niin säätö on tehtävä piiriä kuristamalla itse. Vaatii vähän viitseliäisyyttä mutta sitten kun se on thety niin eipä siihen tarvitse enää ikinä koskea.

Turhia ne termostaatit oikeastaan on noin hitaasti regoivassa lämmitysmuodossa.

Mitäs tekemistä suntilla on lattialämmityspiirien tasapainon kanssa? Eikös suntilla säädellä menevän veden lämpötilaa ja manuaalista sunttia joutuu itse vääntelemään, että saa lämpötilan kohdalleen, kun taas automatiikalla varustettu säätää sitä ulkolämpötilan tai huonelämpötilan mukaan...??

• urakoitsija jaallo
        jartsuli77 kirjoitti:

Mitäs tekemistä suntilla on lattialämmityspiirien tasapainon kanssa? Eikös suntilla säädellä menevän veden lämpötilaa ja manuaalista sunttia joutuu itse vääntelemään, että saa lämpötilan kohdalleen, kun taas automatiikalla varustettu säätää sitä ulkolämpötilan tai huonelämpötilan mukaan...??

Hevosmiesten tietotoimisto, voi helvetti sentään.
        Rakentaja hyvä hanki edes kunnon suunnittelija ettei tarvitse pohtia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      93
      1738
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1159
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1158
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      94
      1019
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      813
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      34
      773
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      5
      716
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      696
    9. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      670
    10. Mitä saat naiselta mies kun

Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p
      Ikävä
      113
      666
    Aihe