Miksi ihmiset kyselevät ja kyselevät tuota starttirahaa niin hanakasti? Onhan se työkkärien yksi hyvä keino saada ihminen pois kirjoista. Jos yritys nojaa johonkin starttirahaan ja se pitää yritystä pystyssä miten käy kun se loppuu? Puulaaki nurin ja yrtittäjä kortistoon. Ja sitten alkaakin ne ongelmat. Työvoimatoimistoissa on NIIN tyhmää väkeä töissä, ettei missään. Vaikka ei kai heidän mitään osakeyhtiölakia tarvikkaan hallita, mutta kun ne ei ymmärrä edes mitä missäkin paperissa lukee. On sata varma asia, että jos työkkärin/kelan rattaisiin joutuu, nousu sieltä vaatii muutakin kuin tuuria. Siellä ei työttömällä ihmisellä ole mitään mahdollisuuksi elämässä edetä. Olet niin merkattu ihminen kuin vain voit olla. Ts. toisenluokan kansalainen. Otan esimerkin. Minulla oli OY joka pahaksi onneksi meni nurin. Ja vuosi oli 2006. Poistettiin ennakkoperintärekisteristä, alv-rekisteristä, ym.ym. Pesän hoitajalla meni kuitenkin syystä tai toisesta niin kauan aikaa, että pesä oli selvä vasta keväällä 2009. YTJ:n sivuilta saatoi kuitenkin lukea, että yritys oli poistettu am.rekistereistä jo 2006. Olin kuitenkin yrittäjä kevääseen 2009 asti. Työkkärin mukaan. Nyt olen päässyt paljon makeamman elintason piiriin, saanhan 390 €/kk. Pitäisi kai jonkinlainen OY taas perustaa, ihan vaan yhteiskunnan kiusaksi :)
Starttiraha ja starttiraha
25
10855
Vastaukset
- Kriittinen analyytikko
Starttiraha on erinomainen ansa monelle hyväuskoiselle yrittämisestä kiinnostuneelle henkilölle, joka on mahdollisesti joutunut työttömäksi tai on työttömyysuhan alla - varsinkin, kun sitä markkinoidaan aktiivisesti. Markkinointivaiheessa eikä edes yrittäjäkursseilla mainita sellaisia pieniä sivuseikkoja, että useimmat henkilöt palkkatyöstä työttömäksi joutuessaan ovat oikeutettuja huomattavasti suurempaan työttömyyspäivärahaan - jos nimittäin ymmärtävät olla yrittämättä.
Starttirahasta on tehty houkutteleva vaihtoehto ja vaikeasti saavutettava 'etuus', vaikka oikeasti on kysymys siitä, että vapaaehtoisesti luovut lähes kaikesta sosiaaliturvastasi, riskeeraat mahdollisen omaisuutesi ja teet töitä yrityksen eteen lakisääteistä minimipalkkaa pienemmällä palkalla....nimittäin monikaan yritys ei alkuvaiheissa pysty maksamaan palkkaa.
Yrittäjäkursseilla ei myöskään viitsitä mainita, että jos vähänkin näyttää siltä, että yrityksen kautta ei saa riittävää toimeentuloa, niin se pitää välittömästi lopettaa. Yrityksen lopettamisen jälkeen kestää siis vähintään neljä kuukautta, ennen kuin te-keskus hyväksyy yrittäjän jälleen työttömäksi. Erittäin mielellään te-keskus pitkittää prosessia mahdollisimman pitkälle...- Satuja kerrotte
Jos yritys ei alkuun kannata, niin sitä ei kukaan määrää milloin toiminta pitää lopettaa! Se on ihan jokaisen yrittäjän oma asia.
- Monipuolinen yrittelijä
Satuja kerrotte kirjoitti:
Jos yritys ei alkuun kannata, niin sitä ei kukaan määrää milloin toiminta pitää lopettaa! Se on ihan jokaisen yrittäjän oma asia.
....mutta kirjoittajan pointtina lienee se, että viestiketjun alussa käsiteltiin starttirahaa, jota saa työtön yrittäjäksi ryhtyvä tai töistä irtisanoutuva palkansaaja. Yrittäjäksi ryhtyneen henkilön on starttirahakauden jälkeen selvittävä omillaan eli yrityksestä saatavilla tuloilla on pystyttävä elämään. Yritystä ei toki tarvitse lopettaa, jos siitä saa tuloja ja lisäksi pystyy tarvittaessa hankkimaan muita tuloja palkkatyön avulla.
Olennaista on se, että työttömäksi ei ole mahdollista ryhtyä niin kauan, kuin yritys on olemassa - vaikka sieltä ei tulisi lainkaan tuloja ja mitään muutakaan työtä ei olisi onnistunut saamaan. Yrittäjän status on erittäin pysyvä - ei siitä haittaa ole, jos ei miltään luukulta tarvitse rahaa.
Hyvinkin moni yritys alkaa sivutoimisena harrasteluna päätoimen ohella ja kestää sellaisena vuosia - jotkut laajenevat ja muuttuvat päätoimisiksi, jotkut pysyvät harrasteena ja jotkut lopettavat. Sen sijaan lyhyen starttirahakauden jälkeen voi monella nollatilanteesta päätoimiseksi ryhtyneellä olla vakavan miettimisen paikka! - XXXXXXX
Monipuolinen yrittelijä kirjoitti:
....mutta kirjoittajan pointtina lienee se, että viestiketjun alussa käsiteltiin starttirahaa, jota saa työtön yrittäjäksi ryhtyvä tai töistä irtisanoutuva palkansaaja. Yrittäjäksi ryhtyneen henkilön on starttirahakauden jälkeen selvittävä omillaan eli yrityksestä saatavilla tuloilla on pystyttävä elämään. Yritystä ei toki tarvitse lopettaa, jos siitä saa tuloja ja lisäksi pystyy tarvittaessa hankkimaan muita tuloja palkkatyön avulla.
Olennaista on se, että työttömäksi ei ole mahdollista ryhtyä niin kauan, kuin yritys on olemassa - vaikka sieltä ei tulisi lainkaan tuloja ja mitään muutakaan työtä ei olisi onnistunut saamaan. Yrittäjän status on erittäin pysyvä - ei siitä haittaa ole, jos ei miltään luukulta tarvitse rahaa.
Hyvinkin moni yritys alkaa sivutoimisena harrasteluna päätoimen ohella ja kestää sellaisena vuosia - jotkut laajenevat ja muuttuvat päätoimisiksi, jotkut pysyvät harrasteena ja jotkut lopettavat. Sen sijaan lyhyen starttirahakauden jälkeen voi monella nollatilanteesta päätoimiseksi ryhtyneellä olla vakavan miettimisen paikka!ei kuulu ollenkaan ansiosidonnaisen työttömyysturvan piiriin, joten pikku puuhastelu vakituisen työn ohella yrittäjänä voi olla vielä vaarallisempaa, sillä voi toki kokeilla omien siipien kantavuutta.
Yrittäjäksi ei kannata rahattoman ryhtyä, pitää olla valmiudet elää muutamia kuukausia ilman säännöllisiä tuloja, tosin starttiraha auttaa juuri tässä. - some experience
XXXXXXX kirjoitti:
ei kuulu ollenkaan ansiosidonnaisen työttömyysturvan piiriin, joten pikku puuhastelu vakituisen työn ohella yrittäjänä voi olla vielä vaarallisempaa, sillä voi toki kokeilla omien siipien kantavuutta.
Yrittäjäksi ei kannata rahattoman ryhtyä, pitää olla valmiudet elää muutamia kuukausia ilman säännöllisiä tuloja, tosin starttiraha auttaa juuri tässä.kuuluu usein palkkatyön perusteella palkansaajan työttömyyskassaan ja hänelle lain mukaan kuuluu soviteltu työttömyyspäiväraha. TE-toimisto kyllä mielellään leipoo näistä päätoimisia yrittäjiä, jos he joutuvat työttömäksi päätyöstään - siinä on se suurin yrittäjäriski sivutoimisella. Sivutoimisessa yrityksessä ei yrittäjän toimeentulo ole kuitenkaan sidottu yrityksen menestykseen; ainakaan niin kauan, kun palkkatyö on olemassa.
Starttiraha sinänsä ei takaa sitä, että edes muutaman kuukauden kuluttuakaan olisi säännöllisiä tuloja. Starttirahan ottaminen takaa kyllä sen, että säännöllisiä tuloja ei sen jälkeen ole olemassa - yrityksen menestyksestä riippuen säännöttömät tulot voivat olla suuria, pieniä, olemattomia tai mitä tahansa siltä väliltä.
Starttirahan edellytyksenä on juuri se, että luovut säännöllisistä tuloista eli palkkatyöstä. Lyhyehkön max 18:n kuukauden aikana pitäisi uuden yrittäjän saada riittävästi asiakaskuntaa, ehtiä tekemään riittävästi varsinaista työtään ja tulla samaan aikaan toimeen minimitoimeentulotuen suuruisella starttirahalla. Se vaatii monipuolista osaamista, todellista yritteliäisyyttä, muutaman onnenkantamoisen ja varauksetta tukevan perheen, joka tarvittaessa pystyy huolehtimaan yrittäjän toimeentulosta sinne kaukana häämöttävään yrityksen ruusuiseen tulevaisuuteen asti. some experience kirjoitti:
kuuluu usein palkkatyön perusteella palkansaajan työttömyyskassaan ja hänelle lain mukaan kuuluu soviteltu työttömyyspäiväraha. TE-toimisto kyllä mielellään leipoo näistä päätoimisia yrittäjiä, jos he joutuvat työttömäksi päätyöstään - siinä on se suurin yrittäjäriski sivutoimisella. Sivutoimisessa yrityksessä ei yrittäjän toimeentulo ole kuitenkaan sidottu yrityksen menestykseen; ainakaan niin kauan, kun palkkatyö on olemassa.
Starttiraha sinänsä ei takaa sitä, että edes muutaman kuukauden kuluttuakaan olisi säännöllisiä tuloja. Starttirahan ottaminen takaa kyllä sen, että säännöllisiä tuloja ei sen jälkeen ole olemassa - yrityksen menestyksestä riippuen säännöttömät tulot voivat olla suuria, pieniä, olemattomia tai mitä tahansa siltä väliltä.
Starttirahan edellytyksenä on juuri se, että luovut säännöllisistä tuloista eli palkkatyöstä. Lyhyehkön max 18:n kuukauden aikana pitäisi uuden yrittäjän saada riittävästi asiakaskuntaa, ehtiä tekemään riittävästi varsinaista työtään ja tulla samaan aikaan toimeen minimitoimeentulotuen suuruisella starttirahalla. Se vaatii monipuolista osaamista, todellista yritteliäisyyttä, muutaman onnenkantamoisen ja varauksetta tukevan perheen, joka tarvittaessa pystyy huolehtimaan yrittäjän toimeentulosta sinne kaukana häämöttävään yrityksen ruusuiseen tulevaisuuteen asti.Viimeinen lause oli hyvin kiteytetty! Olen perustanut yrityksen 2 kk sitten. "Lamasta" huolimatta töitä on niin paljon kun pystyn tekemään, mutta silti tiukkaa on ollut. Hankintoja ym. satanen sinne ja satanen tänne tyyliin aikamoista taiteilua on. Startti todellakin auttaa! En ole ottanut lainaa vaan sitä mukaa ostellut kun olen tienannut.
Jos yrittäjällä ei heti ole asiakkaita/töitä niin startti ei kyllä mihinkään riitä. On oltava lainaa tai säästöjä. Helppoa ei ole. Laiskojen ei kannata vaivautua :)- ___________________________________________________
some experience kirjoitti:
kuuluu usein palkkatyön perusteella palkansaajan työttömyyskassaan ja hänelle lain mukaan kuuluu soviteltu työttömyyspäiväraha. TE-toimisto kyllä mielellään leipoo näistä päätoimisia yrittäjiä, jos he joutuvat työttömäksi päätyöstään - siinä on se suurin yrittäjäriski sivutoimisella. Sivutoimisessa yrityksessä ei yrittäjän toimeentulo ole kuitenkaan sidottu yrityksen menestykseen; ainakaan niin kauan, kun palkkatyö on olemassa.
Starttirahan edellytyksenä on juuri se, että luovut säännöllisistä tuloista eli palkkatyöstä. Lyhyehkön max 18:n kuukauden aikana pitäisi uuden yrittäjän saada riittävästi asiakaskuntaa, ehtiä tekemään riittävästi varsinaista työtään ja tulla samaan aikaan toimeen minimitoimeentulotuen suuruisella starttirahalla. Se vaatii monipuolista osaamista, todellista yritteliäisyyttä, muutaman onnenkantamoisen ja varauksetta tukevan perheen, joka tarvittaessa pystyy huolehtimaan yrittäjän toimeentulosta sinne kaukana häämöttävään yrityksen ruusuiseen tulevaisuuteen asti.sivutoiminen yrittäjä ei saa ansiosidonnaista ollenkaan, ei soviteltua eikä muutakaan, vaikka kuuluisi työttömyyskassaan. Linja on tiukka, puolison toimiminen perheyrityksessä, tai työttömän riittävän suuri omistusosuus yrityksestä voi viedä työttömyyspäivärahan. Yrittäjällä ei ole soviteltuja päivärahoja.
- fpihhetpiiter
___________________________________________________ kirjoitti:
sivutoiminen yrittäjä ei saa ansiosidonnaista ollenkaan, ei soviteltua eikä muutakaan, vaikka kuuluisi työttömyyskassaan. Linja on tiukka, puolison toimiminen perheyrityksessä, tai työttömän riittävän suuri omistusosuus yrityksestä voi viedä työttömyyspäivärahan. Yrittäjällä ei ole soviteltuja päivärahoja.
Ei pidä paikkaansa, jopa päätoiminen yrittäjä pääsee sovitellulle päivärahalle. Helppoa se ei tosin ole, tarvitaan niitä yrittäjäntaitoja eli sinnikkyyttä, neuvottelutaitoa, elefantin kärsivällisyyttä ja vaistoa koska uhataan valittaa päätöksistä ja koska niistä on valitettava. Niin ja rahaa jolla elää se 2-4 vuotta jonka prosessi kestää ennenkuin tulee takautuvasti isompi summa kerralla
- retttetrte
fpihhetpiiter kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa, jopa päätoiminen yrittäjä pääsee sovitellulle päivärahalle. Helppoa se ei tosin ole, tarvitaan niitä yrittäjäntaitoja eli sinnikkyyttä, neuvottelutaitoa, elefantin kärsivällisyyttä ja vaistoa koska uhataan valittaa päätöksistä ja koska niistä on valitettava. Niin ja rahaa jolla elää se 2-4 vuotta jonka prosessi kestää ennenkuin tulee takautuvasti isompi summa kerralla
Toiminimi kestää 2 vrk ja oy 2 viikkoa, sitten taas juoksee tuet!
Tyhmä on myös se kuka ei kuulu työttömyyskassaan yrittäjänä.
Eli höpö höpö - Kokemusta on
Solnaana kirjoitti:
Viimeinen lause oli hyvin kiteytetty! Olen perustanut yrityksen 2 kk sitten. "Lamasta" huolimatta töitä on niin paljon kun pystyn tekemään, mutta silti tiukkaa on ollut. Hankintoja ym. satanen sinne ja satanen tänne tyyliin aikamoista taiteilua on. Startti todellakin auttaa! En ole ottanut lainaa vaan sitä mukaa ostellut kun olen tienannut.
Jos yrittäjällä ei heti ole asiakkaita/töitä niin startti ei kyllä mihinkään riitä. On oltava lainaa tai säästöjä. Helppoa ei ole. Laiskojen ei kannata vaivautua :)Starttirahaa ei kannata hakea, jos ei ole pakko. Joudut juoksemaan yritysneuvojien luona, paljastamaan kaiken tulevasta yritystoiminnasta, tässä harrastetaan enemmän tai vähemmän kiristystä. Luovuttamasi tiedot ovat Te-keskuksen ym. tahojen käytettävissä, ja ilmaiseksi! Tietojen lypsämistä jatketaan yrittäjäkursseilla, joiden suorittaminen on ehto starttirahan saamiselle. Ja näiden yrittäjäkurssien taso ei ole kehuttava. Eli, mieluummin liikkelle omalla pääomalla, jos suinkin mahdollista - sinua ja yritystäsi koskevia tietoja ei käytetä ties mihin tarkoitusperiin, vapaus ja itsemäärämisoikeus säilyy, eikö tämä ole tärkeintä.
- KTT
Satuja kerrotte kirjoitti:
No onhan se noinkin, mutta harvalla on varaa jatkaa kovin kauaa kannattamatonta toimintaa.
Nyrkkisääntö onkin se, että kannattamatonta liiketoimintaa ei tule jatkaa. Riittävä toimeentulo taas on aivan eri asia. Joillekin ei riitä mikään.
- Nantucket
Jos perustan ent.kollegani kanssa Osakeyhtiön. Onko meillä molemmilla mahdollisuus saada starttirahaa, voiko tässä mitenkään "kikkailla" ?
- yksin, pääset helpom
Älä missään nimessä perusta kaverin kans yritystä. Se on nähty miljoona kertaa, miten siinä käy. Kohta kateus iskee jompaan kumpaan ja sillä selvä. "Minä tienaan firmaan enempi rahaa kuin sinä, minulle kuuluu isompi korvaus". Ja sitä rataa. Tee yksin, tai kumpikin oman. Osta ns.valmisyhtiö ja opettele sen kanssa näin aluksi. Kun olet sitten päässyt sisään yritysmaailmaan, niin perusta sen jälkeen oma Oy.
- Itse hoidettava
Minulla oli yritys, jonka myin 2003. Nykyisestä työpaikastani minut lomautettiin yrityksen vuosiloman vuoksi. Itselläni ei ollut silloin lomakertymää. Ajattelin ajan kuluksi ilmoittautua lomautuksen ajaksi työttömäksi. Päätöksenä oli ettei saa mitään mitä lie rahoja, koska on yrittäjä. Kaupparekisteri, verottaja ja vakuutuslaitos olivat sitä mieltä, että yrittäjyys päättyi 2003. Minua ei ko. asia kiinnostanut enempää, mutta joku voi todella tarvita jotain korvausrahoja elämiseensä. Ammattitaidotonta ja täysin surkeaa henkilökuntaa työvoimahallinto täynnä. Yrittäjäksi ryhtyminen tarkoittaa Suomessä, että olet kaiken normaalin tukiverkon ulkopuolella. Sen vuoksi myöskään starttirahoilla ei ole mitään virkaa.
- lakiakin tunteva
Ei voi olla totta; viisi vuotta sitten myydyn perusteella väitetään henkilöä edelleen yrittäjäksi. Tuossa on suorastaan velvoite tehdä valitus ja liittää siihen tarvittavat asiakirjat. Suomen lain mukainen tuo sinun saamasi päätös ei missään nimessä ole! Liekkö työkkärin tädeillä jokin sairas bonusjärjestelmä tai sitten he ovat lukutaidottomia.
Jos kukaan ei valita mistään, he jatkavat laitonta toimintaansa. - Riskejä kaihtamaton
Kyllä yrittäjälle kuuluu sosiaalietuudet siinä kuin muillekin. Sosiaalietuuksien määrä perustuu yrittäjän YEL-maksuun, jonka suuruuteen voi itse aika paljon vaikuttaa. Esim. Kelan sairauspäivän n. 25 € saa, jos on määritellyt vuosityötuloksi 10 000 euroa (huom! yrittäjä voi saada myös toimeentulotukea hätätilanteessa). Yrittämisessä on myös paljon etuja, mm. alvillisesta toiminnasta voi hyötyä todella paljon, kun hankkii laitteita, tavaroita ym. Yrittämisen ilosta on siis jonkin verran imaksettava. Ainakin minä olen siihen valmis, kun vastineeksi pystyy hyvin paljon määräämään omista asioista. Ei tarvitse kärsiä vasten tahtoaan hankalasta pomosta tai työtovereista eikä itsekään sellainen olla!
- paskahomma
Riskejä kaihtamaton kirjoitti:
Kyllä yrittäjälle kuuluu sosiaalietuudet siinä kuin muillekin. Sosiaalietuuksien määrä perustuu yrittäjän YEL-maksuun, jonka suuruuteen voi itse aika paljon vaikuttaa. Esim. Kelan sairauspäivän n. 25 € saa, jos on määritellyt vuosityötuloksi 10 000 euroa (huom! yrittäjä voi saada myös toimeentulotukea hätätilanteessa). Yrittämisessä on myös paljon etuja, mm. alvillisesta toiminnasta voi hyötyä todella paljon, kun hankkii laitteita, tavaroita ym. Yrittämisen ilosta on siis jonkin verran imaksettava. Ainakin minä olen siihen valmis, kun vastineeksi pystyy hyvin paljon määräämään omista asioista. Ei tarvitse kärsiä vasten tahtoaan hankalasta pomosta tai työtovereista eikä itsekään sellainen olla!
itse sain starttirahan joskus miljoona vuotta sitten.. ja kun yritys ei työllistänytkään, eli starttiraha kulutettu, ei tuloa, rahat menneet.( starttiraha oli 50% korotettu tuki muistaakseni)... niin kun menin sen jälkeen ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi - totesi työkkäri minulle, että olet yrittäjä. Heh.. No, haloo.. Siis ennen tuota st-rahaa olin työtön...sitten "yritin" ruveta yrittäjäksi...mutta ainuttakaan sopimusta ei edes solmittu - ja senjälkeen olin luonnollisesti työtön jälleen.. kun tuo starttiraha-kausi loppui. No, eli työkkäri ei maksanut työttömyyskorvausta, vaan sossu kompensoi ttt:lla. Valitusteitse työkkärin vastaus oli, että "väliaikaiset vaikeudet kuuluvat yrityksen riskien piiriin"....heheheheh - mutta -siis -kun - tuota yritystähän ei siis ollut olemassakaan. Ei tuloa, ei sopimuksia..zero, nolla, tyhjää. Mutta tiukkaa teki. Eli, työkkärin linja oli, että kun olet yrittäjäksi lähtenyt niin pysy siellä. Vähän kuin kostoksi, tuntui. No, pitkän väännön jälkeen paluu työkkäriin sitten, menikö yli vuosi valituksineen...kai ne itekin ymmärsi, että väärällä luukulla ollaan taas-- lie menikö hallinto-oikeuteen asia taas tuolloin.
Mutta ei nuita kellekään etukäteen kerrota... että ei ole asiaa enää sitten starttirahan jälkeen työttömäksi ruveta...pysykää siellä yrittäjinä sitten, vaikkei homma toimikaan. Tänne on turha tulla ruikuttamaan... Että kannattaa miettiä pari kertaa, onko oikeutta työmarkkinatukeen sitten sen starttirahajakson jälkeen - HETI...!!!! - asfasfasf
paskahomma kirjoitti:
itse sain starttirahan joskus miljoona vuotta sitten.. ja kun yritys ei työllistänytkään, eli starttiraha kulutettu, ei tuloa, rahat menneet.( starttiraha oli 50% korotettu tuki muistaakseni)... niin kun menin sen jälkeen ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi - totesi työkkäri minulle, että olet yrittäjä. Heh.. No, haloo.. Siis ennen tuota st-rahaa olin työtön...sitten "yritin" ruveta yrittäjäksi...mutta ainuttakaan sopimusta ei edes solmittu - ja senjälkeen olin luonnollisesti työtön jälleen.. kun tuo starttiraha-kausi loppui. No, eli työkkäri ei maksanut työttömyyskorvausta, vaan sossu kompensoi ttt:lla. Valitusteitse työkkärin vastaus oli, että "väliaikaiset vaikeudet kuuluvat yrityksen riskien piiriin"....heheheheh - mutta -siis -kun - tuota yritystähän ei siis ollut olemassakaan. Ei tuloa, ei sopimuksia..zero, nolla, tyhjää. Mutta tiukkaa teki. Eli, työkkärin linja oli, että kun olet yrittäjäksi lähtenyt niin pysy siellä. Vähän kuin kostoksi, tuntui. No, pitkän väännön jälkeen paluu työkkäriin sitten, menikö yli vuosi valituksineen...kai ne itekin ymmärsi, että väärällä luukulla ollaan taas-- lie menikö hallinto-oikeuteen asia taas tuolloin.
Mutta ei nuita kellekään etukäteen kerrota... että ei ole asiaa enää sitten starttirahan jälkeen työttömäksi ruveta...pysykää siellä yrittäjinä sitten, vaikkei homma toimikaan. Tänne on turha tulla ruikuttamaan... Että kannattaa miettiä pari kertaa, onko oikeutta työmarkkinatukeen sitten sen starttirahajakson jälkeen - HETI...!!!!vuoksi onkin tärkeää huolehtia tosiasiassa lopetetun yritystoiminnan muodollisesta lopettamisesta kunnolla, monista viesteistä paistaa läpi ettei paperisotaa ole hoidettu oikein tai loppuun asti vaan yritys on jäänyt "elämään" rekisteriin. Näihin asioihin saa neuvoja ilmaiseksi vaikka verotoimistosta ja tarvittaessa täyttävät lomakkeet sinun kanssa yhdessä. Kassa ja Kela hakee automaattisesti kaupparekisteristä hakijan tiedot ja jos napsahtaa niin selvityspyyntö tulee, eli itsekin kannattaa katsella mitä tietoja kaupparekisteriin sinusta on tallennettu.
Palkkatyön ohessa sivutoimisesti yrittävä on oikeutttu työttömyysturvaan kuten muutkin palkkatyöläiset, ellei yritystoiminnan tulo aiheuta sovittelua päivärahan määrään. Yritystoiminnan tulee olla aloitettu ennen työttömäksi jäämistä, työttömyyden aikana aloitettu yritystoiminta on aina päätoimista. Sivutoimisuuden mittarina voi pitää YEL-maksuvelvollisuutta, jos maksat olet kokopäiväinen yrittäjä jos et niin voit olla sivutoiminen. - dad3t334
paskahomma kirjoitti:
Mutta ei nuita kellekään etukäteen kerrota... että ei ole asiaa enää sitten starttirahan jälkeen työttömäksi ruveta...pysykää siellä yrittäjinä sitten, vaikkei homma toimikaan. Tänne on turha tulla ruikuttamaan... Että kannattaa miettiä pari kertaa, onko oikeutta työmarkkinatukeen sitten sen starttirahajakson jälkeen - HETI...!!!!ETKÖ TODELLAKAAN LIITTYNYT TYÖTTÖMYYSKASSAAN KUN ALOITIT YRITTÄJÄNÄ? Taidat olla aikamoinen idioootti!!!
- Vielä yrittäjä
dad3t334 kirjoitti:
ETKÖ TODELLAKAAN LIITTYNYT TYÖTTÖMYYSKASSAAN KUN ALOITIT YRITTÄJÄNÄ? Taidat olla aikamoinen idioootti!!!
Yrittäjä voi saada työttömyyspäivärahaa, jos lopettanut kokonaan yritystoiminnan tai keskeyttänyt todisteellisesti yritystoiminnan vähintään neljäksi kuukaudeksi. Yrittäjätyöttömyyskassan jäsenyyttä vaaditaan 18 kk siinä tapauksessa, että on kuulunut aikaisemmin palkansaajan kassaan ja on sieltä saanut hyvitystä l. työssäoloehtoa 6 kk, muutoin jäsenyyttä täytyy olla 24 kk, ennen kuin oikeus päivärahaan syntyyn. Ja jos lopettaa yritystoiminnan, ja varsinkin, jos yrittäjänä on toiminut yli 18 kk, täytyy kaikki mahdollinen selvittää kassalle; ainakin myyntivoitot, vaihto- ja käyttäomaisuus ja yritystoiminnasta itselle jääneen omaisuuden arvo. Joka taholta pitää olla todistus, että yritystoiminta loppunut, ainakin verottaja, kaupparekisteri, eläkevakuutusyhtiö. Ja tietenkin on täytynyt maksaa kohtuullista yel-maksua, esim. n. 20 000 työtulolla työttömyyspäiväraha on vajaa 50 €/pv. Verovähennyksen jälkeen todellinen yel-maksu kyseisellä työtulolla on n. 3000 euroa/vuosi. Eipä hirveästi houkuttele nykyisillä ehdoilla liittyä yrittäjän työttömyyskassaan. Mieluummin ajattelisin itse niin, että ei kannata yrittäjäksi ryhtyä, jos ei ole toivoa työstä palkansaajana, siinä tapauksessa, että yritystoiminta ei jostain syystä suju. Tuntuu uskomattomalta tuo ylempänä esitetty "paskahomma". Te-toimisto on lain mukaan menetellyt em. tapauksessa väärin, jos yritystoiminta on asianmukaisesti lopettu. Mutta niinhän se monesti on Te-toimiston kanssa. Siellä työskentelee ilkeitäkin ja häiriiiintyneitäkin ihmisiä.
- äitee33
kerran kysyin miten te toimistoon pääsee töihin, niin siellä ei ole mitään vaatimuksia vaan hakijoista paras pääsee, mutta harvoin siellä on paikkoja auki. Siellä voi siis törmätä virkailijaan joka on vaikkapa nuohooja... Eiköhän ihmisten sosiaalieduista päättävän tahon työntekijöillä pitäisi olla joku koulutus siis muukin kuin perehdytysjakso?
- KNPK
Joo, ei sinne mitään vaatimuksia ole. Yhdessä ison kaupungin työkkärissä sinun asioista tekee päätöksiä (täys idiootti tyyppi) yksikön pomon entinen poikakaveri. Mikä lie ammatiltaan, mutta mitään se ei tiedä. Itse käynneenä ja muualtakin kuulleilta jätämme sen päivän väliin, kun tämä tyyppi on ikkunahuoneessa tärkeileimässä. Se puhuu aivan läpiä päähänsä ja saa vain työskennellä siellä. Täysin käsittämätöntä.
Yrittäjäksi tässä pitäisi alkaa, mutta näyttää tuo TE-keskus kaikkien kommentien jälkeen olevan yhä edelleen se vihoviimeinen paikka. Itse olen sitä mieltä, että omilla yritys nostetaan pystyyn ja omilla mennään, vaikka sitten ei sitä voita leivän päälle saisikaan. Yrittäjyys ja energisyys sekä itseluottamus taitaa olla ne parhaimmat avut. Ja toki tietoa mitä tekee ja ottaa pois ne 'ruusunpunaiset' silmälasit hetkeksi pois nokaltaan.- itis
Ihan on suojatyöpaikka te-toimisto,jaetaan varmaan kaveripiirissä,kun on kaikki
tumpelot sinne kerääntynyt
- Vapautta kohti
Mäkin haluun TE toimistoon töihin. Mitätöisin kaikki karenssipäätökset ja lähettäisin info paketin työttömän "oikeista" oikeuksista kotiin. Työttömyystoimiston aulassa olisi raamattuja, joista selvisi totuus tästä maailmasta :D
Ihminen on todella todella syvästi unessa, jos se työskentelee TE toimistossa. - sivutoim.yrittäjä
Yrittäkää mitä yritätte, aina tökitään kapuloita rattaisiin.
Vaan kun heitätte kaiken takavasemmalle, otatte parikuppia ööliä ja meette sossuun.
Kaikki laskunne maksetaan välittömästi ja mukaan annetaan vielä kelpo tukku fyrkkaa...
Omituista!
Minusta tässä maassa on jotain pahasti vialla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073245GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431187- 831162
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531102Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351042- 49928
- 67878
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn25874- 53867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862